Het was niet zozeer het racen dat de 40-jarige Ozzie beu was, als wel het bijbehorende gevaar.
Onlangs kondigde Mark Webber aan zijn helm aan de wilgen te hangen, nu heeft hij in een interview laten doorschemeren waarom hij die beslissing heeft genomen: de angst voor meer grote crashes. In zijn carrière heeft Webber niet alleen een aantal mooie overwinningen behaald, maar ook een aantal zware crashes meegemaakt. De bekendste zijn waarschijnlijk die met de vliegende Mercedes CLR tijdens de kwalificatie én de vrije trainingen van de 24 uur van Le Mans in 1999. Overigens vloog in de race Peter Dumbreck er op de zelfde plek en manier vanaf, waarop Mercedes besloot zich terug te trekken uit de race en de endurance racerij in het algemeen.
Een vergelijkbare vlucht maakte Webber in 2010 in Spanje, toen met Mark zijn Red Bull de achterkant van de auto van Heiki Kovaleinen gebruikte als schans en het luchtruim koos. De auto belande op zijn kop weer op het asfalt, maar Webber hield gelukkig niets over aan dit ongeluk.
De zwaarste crash uit Webbers carrière was echter die in Interlagos, in 2014. Met een Porsche 919 Hybrid ging hij niet airborne, maar wel keihard een betonnen muur in na een aanvaring met een Ferrari 458 GT3. De klap had een grote impact op Webber -nooit moest hij zolang herstellen van een crash- maar ook op diens vrouw Ann. Zij had het moeilijk met het gevaar dat haar man opzocht, wat nog eens werd onderstreept toen diens teamgenoot Hartley dit jaar hard crashte met de Porsche. Dat was de druppel, Webber besloot dat hij een volgend ongeluk niet wilde afwachten en kondigde zijn pensioen aan.
33 reacties
Het grootste verschil tussen hem en Vettel is dat deze man stijl, flair en klasse heeft, iets wat bij Vettel ontbreekt, zoals we afgelopen weekend nogmaals hebben gezien.
Deze man had de titel in 2010 meer dan verdient
Die schepte hem op tijdens zijn Tasmanian Challenge met de mountainbike en zorgde ervoor dat hij een schouderblessure had in het enige seizoen dat hij écht bijna kampioen was: 2010. Hij bleef rijden, maar verzweeg zijn blessure voor Red Bull en de buitenwereld.
Toch maar mooi twee keer Monaco en Silverstone op het palmared, en tweemaal wereldkampioen Endurance. Fantastische vent!
Want Iedereen kan wel een goedlachs en hartelijke Australiër gebruiken, komt de sfeer alleen maar ten goede.
Ik snap zijn besluit wel
Als ik hem was zou ik lekker gaan testrijden o.i.d.
Toen er een gozer op een scooter met een man in een Mercedes race-overall achterop langs kwam rijden, bleek Webber te zijn, zo cool als een bergstroompje, helm in één hand zo achterop de scooter.
Even later hoorden we de TaTu-TaTu van de dépannage wagen, die voorbij kwam zetten met de flarden van zijn Mercedes.
Vanaf dat moment vond ons hele gezelschap in onze dikke BMW Webber een held !
En da’s noooit veranderd !