
BREAKING. Vrachtschip Baltic Ace, vol met auto’s, is in aanvaring gekomen met de Corvus-J. Eerstgenoemde schijnt vrij rap de bodem van de Noordzee op te zoeken.
De Baltic Ace was onderweg van Zeebrugge naar Finland, de Corvus-J kwam vanuit Schotland richting Antwerpen. Ongeveer 100 km buiten Rotterdam kwamen de twee elkaar tegen op de Noordzee. Nu lijkt het Cypriotisch containerschip Corvus-J het naar omstandigheden goed te maken, auto-boot Baltic Ace is zinkende. Geruchten gaan nu dat er naast 24 man personeel ook 8 nieuwe Bentley’s, 6 Rolls-Royce Drophead Coupés, 4 Lamborghini’s en 12 Ferrari’s aan boord zijn.
Vanuit Zeeland is het KNRM een reddingsactie gestart met helikopters en reddingsboten. Ook andere schepen haasten zich naar de plaats van het ongeluk.
Om het allemaal nog iets ingewikkelder te maken: de Corvus-J is een schip van een Duitse reder dat onder de Cypriotische vlag vaart, de Baltic Ace vaart onder de vlag van de Bahama’s voor een Griekse reder. De aanvaring was op een belangrijk knooppunt voor de haven van Rotterdam. Gevolgen voor de scheepvaart zijn nog niet bekend.
UPDATE (23:20): De situatie lijkt een stuk slechter dan in eerste instantie omschreven. Opvarenden hebben zich amper kunnen voorbereiden op het zinken en hoge golven maken de reddingsactie voor de helikopters zeer lastig. Er zijn op dit moment 11 vermisten. De gezonken Baltic Ace ligt op 65 km buiten de Zeeuwse kust, 15 km ten zuiden van de Eurogeul.
UPDATE 06-12-2012: Inmiddels is de zoektocht naar overlevenden gestaakt. Er zijn in totaal 13 mensen van de boot gered, terwijl wordt gesproken over 7 vermisten. Er zijn helaas al 4 doden te betreuren.
UPDATE nov 2015: We hebben beelden van de berging.
Je zou zeggen dat je zo’n ding moeilijk over het hoofd ziet…..
@E34M5Touring: Ze hadden hem nooit licht blauw moeten schilderen.. het is net of je gewoon over het water kijkt.. kijk je dus achteraf tegen dat ding aan..
@dennisr: Ze zagen alleen het witte stuk en dachten, klein kut ding, dan dr maar overheen.
@E34M5Touring: aah.. zandbedje! :P
@dennisr: blauw betekent toch: ‘aan de kant, er zit een snellere deelnemer achter je.’
hopelijk gaat het goedkomen met de bemanning.
Damn.. zonde!!
Ik heb tijdje terug al voor mezelf bepaald nooit op een boot te stappen dat langer is 10 meter.. schijt hekel aan boten.. noem het maar angst ja.. xD van zo’n groot ding als dit krijg ik echt kippenvel xD
@dennisr:
Ja, echt jammer dit…
@dennisr: het zijn nochtans prachtmachines. ik ga liever met de boot op rijs dan met een vliegende buis te moeten gaan.
@4991: Wat is dat rijs? Een nieuw soort rijst?
@rubend: shit, ik schaam me dood, moest natuurlijk reis zijn. das een nadeel van een nachtje niet slapen.
@4991: Ik dus juist andersom, heb 1 keer gevlogen, ofja.. 2 keer.. ging ook weer terug :D en dat was naar Londen dus maar 45 min ofzo.. hele bijzondere ervaring, helaas de terugreis mijn reistabletje vergeten (nouja, dacht dat het niet nodig was) dus dat was wat minder maar zou het zo weer doen..
het verschil zit hem bij mij in het feit dat je met een vliegtuig tenminste beetje zekerheid hebt.. ja gaat 99% zeker toch dood in geval van crashen..
bij zo’n boot kun je lekker staan toekijken hoe het water steeds hoger komt en dan lekker langzaam weg zakken.. hopeloos zwemmen tegen de zuigkrachten in.. en dan nog bekaf dood gaan ook..
@dennisr: haha, je hebt dus een fobie?
@4991: Ik denk dat je het best zo zou kunnen noemen ja..
En daar schaam ik me niet voor :D
@dennisr: is het een waterfobie of een botenfobie?
@ej20g: waterfobie? Nooit van gehoord. Wel hydrofobie…
teveel Titanic gekeken :p
@4991: met het vliegtuig reizen(rijsen?:P) is op het moment wel de veiligste manier van reizen @dennisr boten zijn juist leuk:P ik reis dagelijks met een schip van 130 meter ook als is dat maar 20 minuten per keer:P
@nicktexel: is inderdaad de veiligste, maar toch heb ik liever dat ik met de boot op reis ga. met de vlieger ga ik enkel als het niet anders kan.
Pakjesboot 12 zeker
nieuwe middel tegen de Ferrari’s.. blussen VOOR het gaat branden..
@E34M5Touring,
Denk dat deze jongens ruim moeten hebben gestuurd voordat ze elkaar vanuit de stuurhut op t blote oog kunnen zien.
Handrem helpt ook niet ;-)
@Dennisr
Goeie tip voor de KLM…. :P
@ViperArry: Ja, ok maar het is niet alsof ze met 80km/h op mekaar af komen. Toch?
@E34M5Touring: Staat me zoiets bij dat vrachtschepen iets van 50km per uur varen.. maar remmen dan ook 100 keer slechter af dan bijv een auto.. maar dat wist je ook wel natuurlijk.. kan natuurlijk ook backspace doen nu omdat het vrij nutteloos is om dit verder te typen.. maja.. nu we er toch zijn..
(hopelijk heb je iets aan de eerste info xD)
@dennisr: 50??? Tering, dat had ik niet verwacht. Ja dat de remweg geen Pagani waarden gaat halen leek me duidelijk hahaha.
@E34M5Touring: niet alleen kunnen dit soort schepen 40/50km per uur (15000 pk dieseltjes bijvoorbeeld)
de “remweg” van zo een ding als het 40 vaart vaak al een kilometer of 2/3, en dat is als hij de boot vol in zijn achteruit gooit.
dus met schepen moet dit nog beter geregeld worden dan met vliegtuigen.
dus hoe grappig het ook is om te zeggen: die zie je toch niet zomaar over het hoofd, ze hadden allang uit moeten wijken voordat het andere schip in zicht was.
@darrock: Ja daarom, die dingen hebben toch goede radar etc. En met die snelheden moet je mekaar toch al een tijdje niet hebben op gemerkt wil je zo uitkomen.
@E34M5Touring: neah, ouderwedsche trommelremmen hea.. :P
@dennisr: Ja, en dan ook nog nattigheid dr tussen, gaat niet werken.
@dennisr: tegenwoordig met de ogen olieprijs gaan ze beduidend langzamer. Vol geladen en op snelheid spreek je al snel over een rem weg van enkele kilometers en draaicirkels zijn ook vrij omvangrijk.
Toch vind ook ik dat je zoiets hoort te zien.
@gerbie: Jaa op radar enzo is dit van kilometers afstand te zien..
Volgens mij weten ze trouwens van te voren welk schip waar vaart, horen ze in elk geval te weten..
maar goed, we weten verder nog niks, misschien defect apparatuur ofzo :)
@dennisr:
Zelfs de modernste radar is zo slecht als de waarnemer die er op kijkt. Het is maar net of je hem goed weet af te stellen en te interpreteren wat je op het scherm ziet.
@gerbie: ze varen volgensmij nog steeds vol door hoor, als zo een boot er langer over doet, kan dit tot wel een ton per dag an kosten op lopen..
@darrock: dan kan ik je vandaag iets leren. google maar eens op slow steaming. gemiddeld varen de meeste schepen 30 km/h tegen 45 daarvoor.
@gerbie: heb ik vandaag toch nog wat geleerd! ;)
@dennisr: met een bootje korter dan 10m wens ik je veel succes en moed toe op bijvoorbeeld de Noordzee of welk ander watertje ook…… #mijkrijgjegeenenkelebootop
@ropbp: gelukkig heb ik daar niks te zoeken xD
wil het lokale kanaal al niet eens meer op.. heb dr ooit eens gezwommen en werd na mn eerste duik al het kanaal opgezogen door zo’n graf takke ding..
nee.. mij niet gezien bij boten!
@dennisr: op een duikreis in frankrijk, lekker een bootduikje maken. op de terugweg werd het een beetje “onstuimig” en de catamaran knalde zo hard op de golven in dat er eem reddingsvlot naar beneden kwam gedenderd.
toch een mooie 200 kilo die naar benee kwam gevloge ;)
moraal van het verhaal: ook kleine bootjes proberen je te vermoorden
@darrock: whahaha :D
Dus na de EU maken de Grieken nu een schip kapot. Ze zijn lekker bezig.
Iets speciaals gaat er dus niet verloren, als ze de bemanning er tenminste vanaf krijgen.
Wel tof zo’n schepen die vergaan, heb het altijd indrukwekkend gevonden hoe ze zo schepen bergen enzo.
ben ik trouwens de enige die 24 man nogal weinig vind voor zo’n gigantisch schip? Ach.. zijn vast wel allemaal levend er vanaf gekomen..
@dennisr:
Het gaat quasi allemaal automaatisch tegenwoordig. Veel meer zal je niet nodig hebben en bemanning is duur.
@Hupke: 8 man voor de besturing, 4 in de machinekamer, 2 in de combuis, 5 controleurs (of de auto’s nog goed vast staan) en 5 klusjesmannen. Dan heb je dus zo’n 24 man nodig voor zo’n schip.
Ik kwam van rechts.
Hoop dat het goed komt met de mensen aan boord.
Wat een manier om dood te gaan, ze zullen het wel niet lezen maar sterkte voor de familie’s.
Altijd dit soort dingen in de kerstmaand?
‘Vanuit Zeeland is het KNRM een reddingsactie gestart met helikopters en reddingsboten. Ook andere schepen haasten zich naar de plaats van het ongeluk’ gelukkig er is dus nog hoop voor al die auto’s
@the-budel-guy: nee. want auto + zout water = einde auto…
Daar kun je als fabrikant dus geen garantie meer op geven.
Oeps foutje van de officier van dienst! Voeren waarschijnlijk met behulp van radar. Alleen jammer dat het weer je beeldplaatje verkracht.
Sterkte voor de bemanning en RIP voor de auto’s
van de 24 bemanning leden worden er volgens de NOS 11 vermist
Die auto’s zijn allemaal te vervangen. Er schijnen nog 9 man te water te liggen.. De rest zal me een zorg zijn, maar hopelijk halen die mensen het!
Jammer, de Sint is net niet aangekomen
Ben niet zo kapot van de comments, zekere niet nu op dit moment bevestigd is dat er zeker 10 man zijn gered.
Dit is een vrij kleine auto carrier die niet wereldwijd vaart maar auto’s in Europa distribueert.
Hij schijnt binnen 15 minuten gezonken te zijn, iets wat vrij goed mogelijk is als zo’n schip onder of bij de waterlijn wordt geraakt, dit zijn namelijk grote schoenendozen met ’theoretisch water dichte compartimenten”
Schip is ook nog behoorlijk jong, gebouwd in 2007 en is van een MOL Mitsui OSK lines.
De “grappen” over Grieken of Cyprioten kunnen gelijk de prullenmand in, de Corvus J heeft een Duitse eigenaar.
Verder schijnt men de Baltic Ace verlaten te hebben met de redingvlotten.
Hopelijk hebben ze gelegenheid gekregen hun Survival Suits aan te trekken, dat maakt je overlevingskans in de koude Noordzee vele malen groten en er zit bovendien een lampje op zo’n Survival suit.
Het zijn alleen de grootst mogelijke pokkedingen om aan te trekken, zeker in een situatie dat je je schip, deze jongen steeks zo’n 10/15 meter boven het water uit en op het bovenste dek zijn ook de bemannings verblijven, snel naar beneden toe ziet gaan.
Ik mag hopen dat ze allemaal gered worden.
Al stond ie VOL met Bentleys of Aston Martins of Porsches.
Pikkedonker, koud, regen en wind en dan van boord af moeten.
Ik geef het je te doen.
DeSjonnies.
@desjonnies: Volledig gelijk.. uiteraard..
Maar dat het leven van een mens voor gaat op een auto is voor iedereen wel een feit denk ik.. en het is voor ons allen dus ook niet meer dan logisch dat het fijn zou zijn als ze alle 24 gewoon kerst vieren..
maar, wij, als verre buitenstaanders.. kunnen los van die feiten prima een paar grapjes maken over zoiets.. vind ik dan.. :)
Sjiiiit, weer geen Aventador in m’n schoen.
Erg jammer van de lambo’s en ferrari’s, die Rolls-Royce’s mogen van mij wel kopje onder.
Het is trouwens best wel begrijpelijk, deze aanvaring.
Op auto carriers moet de bemanning het laden enlossen regelen en er constant bij zijn als de auto’s worden geladen.
Dan moeten de auto’s worden vastgesjord, dat gebeurt door ingehuurde ploegen, maar ook daar moet de bemanning assistentie verlenen en meehelpen.
Auto carriers zijn dure jongens, dwz de charterprijs (huurprijs) per 24 uur, ligt vele malen hoger dan bij bv een containerschip.
En in de haven wordt er geen geld verdiend, althans zo denken veel reders.
Dus zijn sommige van deze mannen waarschijnlijk 24 uur aan het werk geweest, met de nodige kleine dutjes tussendoor.
De kapitein heeft het gezeur aan zijnhoofd van papieren regelen, mensen ontvangen en Yada Yada Yada.
Dan wordt op zee deladingook nog extra gecontroleerd, dat er geen auto’s los staan
Waarschijnlijk hadden ze allemaal, of de meesten net eventjes een rust moment, 1 wachtsman op de brug en het schip op auto-pilot.
In de machinekamer op deze jongens heb je GEEN kans.
Die zit te ver van plaatsen om in geval van nood weg te wezen, ja theoretisch wel, maar in depraktijk is het bijna onmogelijk, zeker als je generatoren voor de stroom uitgevallen zijn en er problemen zijn met de nood generator.
@desjonnies: dit is gebeurt op de drukste zee ter wereld, en zeker vlak voor rotterdam neem je absoluut geen rustmoment, dat staat gelijk aan zelfmoord. Dus ik acht de kans klein dat jouw theorie de juiste is. Maar ach, tot we het rapport zien blijft het pure speculatie toch? :)
@jonkie:
De boot kwam uit Zeebrugge, dus erg lang was hij nog niet onderweg.
@desjonnies: ga je echt bij elk artikel een heel naslagwerk plaatsen?
@volvov70:
fijne gozer !
NOT
@desjonnies:
Het is heel normaal om een schip op de auto piloot te zetten zodra het tussen de pieren van de havenmonding door is gevaren. Het moet heel druk zijn voordat er een roerganger aan het roer staat. Puur omdat een auto piloot veel beter het schip op koers kan houden dan een mens. Alleen bij echt veel grote koerswijzigingen wordt ie van de automaat gehaald. En doorgaans is een auto piloot maar voor één koers in te stellen en moet je handmatig een nieuwe koers opgeven. Hij herkent geen ‘kruispunten’ waarop hij vol automatisch koers wijzigt.
@Original_Arnoud: Op auto-pilot is heel andere koek dan mensen op de brug hebben. Er moeten altijd mensen op de brug zijn, zeker in druk water en bij binnenvaren.
@bozewolf:
Geen roerganger is ook niet hetzelfde als niemand op de brug. In uren met verminderd zicht moeten er zelfs twee uitkijken zijn. Dus in het donker, maar ook in mist en zware regen of sneeuwval. Dat het hier mis heeft kunnen gaan wil dus zeggen dat er minstens 4 mensen wat uit te leggen hebben.
Ik had vroeger een leraar op de zeevaartschool die zei: Wat je niet ziet is er ook niet. En als het er tóch is heb je niet goed gekeken.
Uitkijken doe je namelijk door alle beschikbare middelen zo goed mogelijk te benutten. Dus je radar goed afstellen, verrekijker gebruiken, zonnebril op bij laagstaande zon en de deur open tijdens mist. Want dan je hoor je de hoorn van andere schepen veel beter. Enzovoorts, enzovoorts.
Er gaan trouwens al jaren stemmen op om schepen te verbieden uit te varen nadat ze klaar zijn met laden.
De ramp met de Tricolore had een zelfde oorzaak : een doodvermoeide bemanning die wilde uitrusten.
@desjonnies:
Wat een onzin, schepen moeten varen om geld te verdienen, zeker in dit soort tijden. Daarnaast is het natuurlijk pure speculatie dat deze ramp iets met vermoeidheid te maken zou hebben.
De Tricolor-ramp werd trouwens veroorzaakt door onder andere (zeer) dichte mist en daarvan is voor zover ik weet ook niets bewezen over een doodvermoeide bemanning..
@rijbewijzer: is dit bootblog tegenwoordig??
speel in het vervolg maar zeeslagje als er geen supercars aan boord zijn.
@laucoop: Of mensen?
@laucoop:
Supercars? ->Massa productie troep.
@Hupke: technisch gezien zijn er meer mensen als supercars…
(maar natuurlijk zijn de mensenlevens wel belangrijker)
@darrock: meer mensen DAN
Ik vind die autocarriers er behoorlijk topzwaar uitzien. Alsof je ze zo omkiept.
Beetje stom bericht AB.
11 vermisten. Lijkt me belangrijker dan dat blik.
@glashelder: AUTO!blog
@glashelder: +1 wordt amper medeleven met de opvarenden getoond. Die auto’s kunnen op dit moment gestolen worden zeker nu er geruchten zijn van 3 doden..
Ohh. Lekker speculeren over wat er vervoerd werd. Feit is dat fabrikanten hier alleen maar blij mee zijn, mits goed verzekerd.
Ik hoop alleen dat alle bemanningsleden gevonden worden en veilig zijn.
@ThomasBol: Paar keer zo’n ongeluk en de premie schiet omhoog. Niemand zit te wachten op zo’n ongeluk.
@ThomasBol: Lol, jij vind het leuk als je je wagen in de prak rijdt, ‘want verzekering’.
Grote ramp dit, slecht weer en veel vermisten.
Zonde van de auto’s maar ik hoop dat iedereen terechtkomt.
Doe nog maar een update, helaas inmiddels al 3 doden.
Ziet er onderhand niet goed uit. Paar uur terug ff op marine traffic gekeken en waren veel schepen in de buurt, KNRMI, Pedro en twee van die nieuwe patrouilleschepen van de Marine.
Maar nu wel bericht van minstens 3 doden en nog een boel vermisten. Te hopen dat die in een pak en/of vlotje zitten, anders hou je het niet lang vol.
Triest.
Teller staat op 4 doden :(
http://www.nu.nl/binnenland/2975271/vier-doden-aanvaring-zeeuwse-kust.html
Onvoorstelbaar dat zo’n relatief nieuw schip binnen een kwartier kan zinken. Zitten er geen waterdichte compartimenten in dit type vrachtschepen of zijn de eisen lager omdat het juist een vrachtschip betreft. Iig triest dat er doden te betreuren zijn. Die paar auto’s is niet zo belangrijk, dat is uiteindelijk maar materiaal.
@moveyourmind: schip is door Hyundai gebouwd, dus dan weet je het wel..
@flippert: Daar kan het dus niet aan liggen bedoel je?
@norge: Shit, nét te laat.. :P
@norge: wel dus: bootje van bordkarton voor prijskopertjes..
In- en in triest voor de bemanning die niet gered kan worden. Ik denk dat het save is om te stellen dat de 7 vermiste mensen waarschijnlijk niet meer levend uit het water gehaald zullen worden. Dat brengt het totaal dus op 10 doden…. Véél belangrijker dan die paar k#t auto’s.
@flippert: Dan heb je juist vijf jaar driedubbele garantie…
@ErikkNL: Goh, red je het nét niet met deze boot uit 2006.
Heb wel eens geholpen met laden / lossen van zulke schepen (grimaldi lines) maar daar wil je niet onderin zitten als zoiets gebeurt, voor dat je eens boven op het dek staat ben je wel even onderweg. (misschien dat het sneller gaat als je even een Ferrari los maakt)
Iemand enig idee bij welke firma deze gelegen heeft in zeebrugge?
Zeer spijtig van die doden, inderdaad onbegrijpelijk dat een (relatief?) nieuw schip nog zo snel kan zinken…
Ik vraag me af waarom een schip dat uit Zeebrugge komt dergelijke auto’s aan boord heeft en het bv. niet tjokvol Volvo’s zou steken (maar dan zal het waarschijnlijk eerder Gentbrugge moeten zijn). Het is niet dat die wagens in België geproduceerd worden…
@frensj: lijkt mij ook eerder dattie tjokvol 14 procents bijtellertjes stond die nog snel even vóór de 31e op kenteken moesten worden gezet in NL..
@flippert: Die boot ging natuurlijk wel naar Finland he :-)
Nu heb ik toevallig even gewoond in de haven in Finland waar die hoogstwaarschijnlijk naar onderweg was. Daar vertelden ze me dat via daar een hoog percentage van de import van luxewagens naar Rusland gebeurde en dat alle jongeren in het stadje wel eens vakantiewekr deden daar, luxewagens van de boot afrijden… dus in dat opzicht kan het best wel kloppen.
Maar ik vraag me dus nog altijd af waarom dat schip uit Zeebrugge kwam ;)
Om toch verder te gaan op jouw reactie; tjokvol v40’s dus hé? :)
@frensj:
Zeebrugge, Malta, Bremerhaven zijn hubs voor auto transport. Die worden aangedaan door de schepen die de wereld letterlijk rondvaren met voertuigen.
Zo staan er in Zeebrugge altijd Renaults voor Mexico en andere Latijns Amerikaanse landen en stonden er altijd de Dodge varianten van de Mercedes Sprinter voor de USA.
Daar worden ze verzameld en verder over de landen verdeeld.
Volvo Gent, wordt in de zeehaven van Gent verladen.
Waar ook Honda zit.
@desjonnies:
Dankje voor de verduidelijking :)
Ik had zelf ff Gentbrugge en Gent zeehaven zitten dooreenklotsen doordat Zeebrugge in mijn hoofd zat :P
@desjonnies:
Vergeet je de Broekman terminal in Rozenburg nog. Daar varen ze ook af en aan met dit soort boten. Staat ook veel leuk speelgoed.
Hopen dat de rest van de bemanning maar boven komt, de auto’s wordt verzekeringswerk?
Wat een reacties zeg!
Maar serieus, ik vind het zelf ook erg zonde van al die supercars, maar natuurlijk is het redden van de bemaningsleden het belangrijkste, laten we eerst focussen op het redden van de bemanningsleden!Daarna die auto’s terug halen.(Ze zitten in zo goed als waterdichte containers dus met een beetje geluk zijn ze nog droog).
@Nathan Verhoeven: Spiksplinternieuw gebouwde supercars?
Wat kan jou dat nou ene reet schelen?
Vier doden en nog 7 vermisten, met beetje pessimisme kun je over 11 doden spreken.
Kom op, AB, gooi er nog een kutgrap tegenaan.
Het gaat om een hoop Mitsubishi’s, niks supercars
” 8 nieuwe Bentley’s, 6 Rolls-Royce Drophead Coupés, 4 Lamborghini’s en 12 Ferrari‘s aan boord zijn. ”
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE
@styns: Ja, die dode schippers zijn natuurlijk lang niet zo erg…
@sir_smokalot: Niets aan toe te voegen!
Met dank aan de Belgische reddingsdiensten (Seaking)
-edit: in het Nederlands svp-
@Pieter-Jan Catteeuw:
Zo en nu je pilletje….
2e handsie kopen? Weinig gelopen, beetje waterschade…