• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

10 echte tips om je auto ‘winterklaar’ te maken

Auteur: Alwood, gepost 5 december 2012 om 23:00 – 103 Reacties

Audi Quattro is winterklaar


Koning Winter is weer in het land. De tijd dat Nederlanders langzamer rijden dan ooit, het OV op een absolute onbruikbaarheid afstevent en papier en internet weer volstaan met de vraag of je wel genoeg dekentjes en water in de auto hebt liggen. Daar heb je helemaal niks aan, daarom hebben wij 10 echte auto-winter-tips.

Antivries in je ruitensproeiers, fatsoenlijke ruitenwisserbladen, een goede accu, dekens, drinken en eten in de auto. Winterklaar is weer helemaal hip. Jammer dat op de kussentjes en dekentjes na de meeste tips onder normaal onderhoud vallen en niks met de winter te maken hebben. Echt ‘winterklaar’ maken doe je zo:

Subwoofer
Krabben? Nergens voor nodig. Vakkundig de sneeuw van je auto scheppen hoeft ook niet. Zet even voor je vertrek een flinke beat aan en schud die auto schoon!

Zand
Een fles of zak zand achterin de auto. We waren het al bijna vergeten. Tenzij je een oude Kever rijdt doe je dit natuurlijk niet voor de gewichtsverdeling maar wel om het voor je wielen te strooien als je echt vast staat op een laag ijs.

Stalen velgen
Staal buigt, aluminium breekt. Winterbanden zijn geen overbodige luxe maar het zijn vooral de stalen velgen die je de winter doorhelpen. Die ene keer dat je wel een stoeprand meeneemt. Met een kromme velg kom je wel weer thuis, een gebarsten velg zal je moeten wisselen. Niemand zit er op te wachten wielen te wisselen in de ijzige kou.

Smalle banden
Terwijl ‘op het droge’ brede banden soms iets beter kunnen presteren is in de winter juist smal rubber een voordeel. Vooral op ijs maar ook in de sneeuw en op natte wegen. Een hogere oppervlakte druk helpt je net dat beetje meer grip te pakken.

Bodembescherming
Eigenlijk is het in de herfst al begonnen, als de takken uit de bomen waaien. Die heb je, net als dikke klonten ijs en pekel, liever niet in je motorruimte. Verzeker jezelf daarom van een goede bodembescherming, echte pro’s gaan natuurlijk voor een stevige plaat aluminium tussen de voorwielen.

Roest-bescherming
Enige kennis van de auto is hierbij wel handig. Controleer de holle ruimtes en carrosserie op kale stukken metaal die mogelijk aan pekel worden blootgesteld. Ook bij nieuwe(re) auto’s wil het nog wel eens ontbreken aan roestbescherming. Garantie is vaak alleen op roest ‘van binnnenuit’. Dikwijls zijn er genoeg plekken te vinden waar in de winter roest van buitenaf je auto opvreet. Extra lak of een laag ML biedt uitkomst.

Grille afdekken
De meeste auto’s zijn ontworpen om goed te koelen tussen pakweg -10 en +35 graden. In de praktijk koelt een radiator in de winter meestal ’te veel’. Dit lost je thermostaat grotendeels op maar als je fan bent van een verwarmd interieur kan de motortemperatuur alsnog laag blijven. Een koude motor is een kapotte motor en een radiateur is eenvoudig gedeeltelijk af te dekken. Zorg er wel voor dat het bij voorkeur niet-brandbare materiaal goed vast zit.

Verstralers
Dan het echte werk. Een auto is pas echt winterklaar als er een set stevige verstralers op je dak of de voorbumper staan. Deze zijn bovendien praktisch als je dimlicht dichtsneeuwt en je ze niet kan wissen.

Dashboard camera
Om je drift-acties vast te leggen, gekke capriolen van anderen te filmen of simpelweg aansprakelijkheid te bepalen als iemand tegen je aan glijdt. Een dashcam is multifunctioneel en heeft in de winter nog meer vast te leggen dan ’s zomers.

WD-40
Moet ik deze echt nog uitleggen? WD-40 is altijd nuttig. Als ‘ie niet wil starten, je slot dicht is gevroren en noem maar op. Ga niet weg zonder WD-40!

WD40 werkt ALTIJD voor alles

Ook interessant!

  • Video: Top 10 duurste auto's op Nederlands kenteken 2021
    Video: Top 10 duurste auto's op Nederlands kenteken 2021
  • Lezersvraag: heb jij nog tips voor autoruit krabben?
    Lezersvraag: heb jij nog tips voor autoruit krabben?
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, lijstjes, onderhoud, sneeuw, top10, winter

Vorig bericht: « Boot vol auto’s gaat kopje onder in de Noordzee [updated]
Volgend bericht: File? Koning Winter houdt (beetje) huis op de NL wegen »

Lees Interacties

Reacties

  1. aygoracer zegt

    5 december 2012 om 23:06

    Slecht idee idd, met zomerbanden en 800 kg op 195 rubber… Nouja we zien wel ;)

    Login om te reageren
    • mo112 zegt

      6 december 2012 om 00:10

      Vraagie
      juist beter om je verwarming dus aan te laten of juist uit doen

      Login om te reageren
      • llukek zegt

        6 december 2012 om 20:25

        @mo112: beter uit. Verwarming in de auto is ook een manier voor je motor om af te koelen door de warmte maar binnen kwijt te kunnen. Als je je motor sneller warm wilt hebben houd je de kachel uit.

        Login om te reageren
    • erikvb zegt

      6 december 2012 om 11:51

      @aygoracer: Hele hardnekkige bullshit over die smalle banden beter voor de winter. Een echte Urban Myth die maar niet slijt. Voor de liefhebber een Duitse test: http://ww2.autoscout24.de/meldung/winter-breitreifen/fett-durch-den-winter/4319/146042/
      Breed is bijna altijd beter. Dus geen reden om op van de lelijke zwarte velgen met dunne fietsbanden te gaan rijden.

      Login om te reageren
      • Alwood zegt

        6 december 2012 om 12:01

        @erikvb: alles valt of staat met de kwaliteit van de band. Daarbij legt ook jouw link uit dat smalle banden zich beter zetten in de sneeuw en daar voordeel mee pakken. Denk ook aan de vele auto’s die met aftermarket/dealeraccesoire brede zomerwielen rijden, veel breder dan standaard, en er dus goed aan doen smal/fabrieksbreed winterrubber te monteren.

        Login om te reageren
        • Alwood zegt

          6 december 2012 om 12:06

          ik zal ook een deel van de conclusie er maar even uitvissen…
          “Sagen Sie Ja zu schmalen Winterreifen, wenn Sie keinen Wert auf Optik legen und lieber günstigere Premium-Wintergummis ans Auto schnallen möchten, wenn Ihnen 190 km/h (Index T) oder 210 km/h (Index H) im Winter ausreichen, wenn Sie oft auf Schnee fahren und tendenziell nie das Dynamikpotenzial ihres Autos ausreizen.”

          Het enige argument dat ze in hetzelfde artikel vóór brede winterbanden noemen zijn de ‘looks’… Daarbij geven ze aan dat je weinig zal lijden of iets voordeel zal hebben als je op brede winterbanden rijdt en weinig tot geen sneeuw tegenkomt.

          Dit onderstreept precies mijn punt: als je in de winter lol wil hebben met je auto, neem dan smalle winterbanden op stalen velgen. Grip is dik in orde, in de sneeuw kom je altijd weg en mocht het misgaan dan blijven de kosten beperkt.

          Login om te reageren
        • erikvb zegt

          6 december 2012 om 12:07

          @Alwood: Correct, alleen in diepe sneeuw zijn de narrow guys in het voordeel. En het artikel legt uit dat ik echt bijna nooit voorkomt. In alle andere gevallen is de brede band veiliger. Belangrijke nuance die nooit wordt gemaakt. Gelukkig dat Duitsers werkelijk ALLES testen (nationale hobby)

          Login om te reageren
          • spylegion zegt

            6 december 2012 om 13:38

            @erikvb: wat is er precies zo moeilijk te begrijpen aan het feit;
            Hoe meer druk per vierkante mm, des te meer grip op een gladde ondergrond?

            Praktijvoorbeeldje; bij het WRC rally rijdt men slechts enkel op asfalt met zo breed mogelijk rubber, bij grind, zand, sneeuw ondergrond rijden ze met smalle bandjes..

            Login om te reageren
            • erikvb zegt

              6 december 2012 om 13:58

              @spylegion: Eerst het artikel lezen. Rij jij iedere dag door gravel en diepe sneeuw? Waarschijnlijk niet.

              “Anders allerdings auf Schnee. Hier fräsen sich die schmalen Reifen tief in die gefrorenen Wasserkristalle und bieten daher mehr Grip, Breitreifen rutschen in dieser Situation eher oben drauf – aber das ist die einzige Situation, in der schmale Reifen Vorteile bieten”

              Login om te reageren
            • oli4k zegt

              7 december 2012 om 22:48

              @spylegion: Ga de tweede wet van Amenton maar eens opzoeken. Breedte maakt geen r**t uit voor de grip. Alleen – ok, vrijwel alleen – voor de koeling. Een brede band kan z’n hitte beter kwijt en staat je dus toe een zachtere compound te gebruiken, waardoor je meer grip hebt. Leuk bij heel hard rijden, remmen en optrekken maar niet zo nuttig als je (normaal) rijdt in winterse omstandigheden. Uiteraard een uitzondering voor rijden in tiefsnee, maar dan zijn rupsbanden sowieso misschien een betere keuze ;-)

              Login om te reageren
  2. sebasjuhh zegt

    5 december 2012 om 23:10

    heb nog steeds zomerbandjes onder de 318 hangen :( word idd tijd voor wat ballast of toch maar die banden halen!

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      5 december 2012 om 23:49

      @sebasjuhh: Ga die banden maar halen anders staat hier binnenkort op AutoBlog een bericht van je dat je 318 bij een schadebedrijf staat OF dat je burn-out koning on snow bent geworden ;-)

      Login om te reageren
  3. Jokkebrok zegt

    5 december 2012 om 23:11

    En gelijk even een GoPro aan de zijkant van je BMWtje plakken en gaan!

    Login om te reageren
    • sebasjuhh zegt

      5 december 2012 om 23:21

      @Jokkebrok: yo! ik zal die coupe is laten glijden G

      Login om te reageren
      • erikvb zegt

        6 december 2012 om 14:21

        @sebasjuhh: “BECAUSE RACECAR” :-))))))

        Login om te reageren
  4. norge zegt

    5 december 2012 om 23:12

    Smeer je accu en laad je deur rubbers, of was het nou andersom?

    Login om te reageren
    • leandro zegt

      5 december 2012 om 23:13

      @norge: of jij met de hogedruk reiniger je accu schoon wil maken.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        5 december 2012 om 23:15

        @leandro: Laat dat soort dingen door de dealer doen…

        Login om te reageren
    • gerbie zegt

      5 december 2012 om 23:28

      @norge: kijk jij hebt er verstand van. Kan je mijn buurvrouw ook helpen? Die heeft nu al 2 jaar achter elkaar geprobeerd op de sloot te parkeren en steeds gaat ze erdoor heen. Betaling zou ik cash vragen, natura moet je niet willen.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        5 december 2012 om 23:42

        @gerbie: Gewoon een baksteen geven voor achter haar wiel,is trouwens ook een tip om bij je te hebben als je naar de wintersport gaat.

        Login om te reageren
  5. leandro zegt

    5 december 2012 om 23:12

    2 van de 3 auto’s hebben winterrubber en in de derde ligt een zandzak. Laat maar komen die sneeuw.

    Login om te reageren
  6. coupe20vturbo zegt

    5 december 2012 om 23:15

    Vandaag nog de winterbanden d’r om gedaan, rolt toch een stukje lichter en iets lager in de toeren, ookal is het maar 20mm per as.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      5 december 2012 om 23:24

      @coupe20vturbo: Ik volg je niet.
      Winterbanden rollen toch net wat zwaarder?
      En lig je ‘lager in de toeren’? Hoezo, schakel je eerder op dan?
      Die 20 mm slaan, lijkt me, op banden met 10 mm minder breedte elk? Hoe brengt dat je toeren omlaag??? (als er van 10 mm al wat te merken valt)

      Login om te reageren
      • Mairsil zegt

        6 december 2012 om 00:23

        @mout: Ik gok dat hij lagere toeren draait omdat zijn wielen nu 20mm groter zijn, en dus meer afstand per as-omwenteling afleggen.

        Login om te reageren
      • jzaero zegt

        6 december 2012 om 00:51

        @mout: weerstand?

        Login om te reageren
  7. gnuur zegt

    5 december 2012 om 23:16

    Heb gewoon goede zomerbanden op de 328i. Met tractioncontrol en wat gevoel kom je ook een heel eind.

    Rijd al jaren met de bmw zonder winterbanden, goed te doen. En ja af een toe een beetje driften en slippen is gewoon lache :D

    Login om te reageren
    • sjaakk zegt

      6 december 2012 om 16:54

      @gnuur: stoer.

      Login om te reageren
      • stijn_torfs zegt

        7 december 2012 om 11:36

        @sjaakk:
        nx van stoer, die man heeft gelijk.
        als je de rijstijl een beetje aanpast en KAN rijden heb je GEEN winterbanden NODIG!

        Login om te reageren
        • sjaakk zegt

          7 december 2012 om 16:53

          @Stijn Torfs: Jazekers vooral vol houden dat je goed kan rijden dan. Totdat je een noodstop moet doen. Lekker op de zomerbanden de winter in. Kan niet wachten totdat ze het verplichten om de idioten op hun zomerbanden naar winterbanden te wisselen.

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            7 december 2012 om 17:08

            @sjaakk:
            Niet iedereen heeft leren rijden in een Playstationmobiel.
            Er zijn hier nog mensen die hebben leren rijden zonder al die shit en winterbanden.
            Het probleem met de huidige auto’s is dat een groot deel van het gevoel is weggefilterd.
            En wat je niet in je kont voelt daar kan je lastiger op reageren.
            Gewoon goed oefenen op een verlaten parkeerplaats kan je al helpen om gevoel met je auto te krijgen, anders probeer eens een goede antislipschool….

            Login om te reageren
            • sjaakk zegt

              7 december 2012 om 17:51

              @jrk68: Ik heb alleen maar ABS op mijn auto met winterbanden. Ja ik weet dat het op een parkeerplaats heel erg leuk is om spelen met de auto, net nog wezen doen. Hoe wil jij het met al jou goede rij kunsten het voor elkaar brengen om op tijd bijv. een noodstop te doen op zomerbanden? Het is gewoon onverantwoord om op zomerbanden in de winter/sneeuw te rijden.

              Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          7 december 2012 om 17:14

          @Stijn Torfs: Wie zegt dan dat je het NODIG hebt, trut…
          Het is een HULPmiddel..

          Login om te reageren
  8. rsvbf1 zegt

    5 december 2012 om 23:21

    eens een keer wat nuttigs op Autoblog

    Login om te reageren
  9. mco zegt

    5 december 2012 om 23:30

    Ik moet morgenavond en vrijdag zo’n 150 km heen en 150 km terug rijden. Ook door redelijk afgelegen gebieden voor zover je die hebt in nederland. Laat die sneeuw maar komen. Heb sneeuwkettingen in de auto gegooid, een schep, wat flessen drinken, slaapzak en wat kleren. Moet raar lopen als dat niet wil gaan lukken.
    Nu maar hopen dat de halve tammen op zomerbanden de wegen niet gaan verstoppen.

    Login om te reageren
    • vwally zegt

      6 december 2012 om 11:10

      @mco: Dit gaat jou dus niet overkomen? ;)
      http://www.spitsnieuws.nl/archives/buitenland/2012/02/zweed-overleeft-maanden-onder-sneeuw

      Login om te reageren
  10. integralechubasco zegt

    5 december 2012 om 23:30

    als je een mercedes hebt dan gaat die roestbescherming toch niet werken, roesten van binnenuit namelijk…

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      6 december 2012 om 10:10

      @integralechubasco: ook van buiten trouwens.

      Login om te reageren
  11. the-budel-guy zegt

    5 december 2012 om 23:36

    Punt 1 zit wel goed met dank aan de optie B

    Login om te reageren
    • the-budel-guy zegt

      5 december 2012 om 23:39

      @the-budel-guy: ik bedoel dus de optie B

      Login om te reageren
      • the-budel-guy zegt

        5 december 2012 om 23:41

        @the-budel-guy: bang en olufsen! De autoblog app faalt weer lekker vandaag!!!!

        Login om te reageren
        • kickass zegt

          6 december 2012 om 09:44

          @the-budel-guy: http://www.delferro.nl/. Graag gedaan.

          Login om te reageren
          • the-budel-guy zegt

            6 december 2012 om 10:45

            @kickass: lol de autoblog app stopt met onthouden als je een “en” teken neerzet.

            Login om te reageren
          • helpfuljosh zegt

            12 mei 2015 om 17:12

            @kickass: haperende … http://www.hausdorfer.eu/

            Login om te reageren
  12. moveyourmind zegt

    5 december 2012 om 23:39

    Of je koopt gewoon een Zweedse auto. Laat de winter maar komen!

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      5 december 2012 om 23:46

      @moveyourmind: Precies!

      Login om te reageren
  13. mco zegt

    5 december 2012 om 23:39

    @moveyourmind: Daar heb ik niks aan toe te voegen ;)

    Login om te reageren
  14. michelyman zegt

    5 december 2012 om 23:58

    Dit jaar voor het eerst proberen met zomerbanden middenmotor en RWD. Ben benieuwd of het motorgewicht helpt.

    Login om te reageren
  15. SimonMc zegt

    6 december 2012 om 00:04

    Ook, dames en heren, als je batterij niet al té nieuw is, of gewoon als het écht koud is, steek je best even je koplampen aan, en dan terug uit doen, en dan pas starten.

    Klinkt misschien raar, maar een motor starten, vraagt veel van een batterij, en je laat best eerst even je batterij “opwarmen”.

    Bij een goede batterij, zal je zien dat het ampèrage geleidelijk zal stijgen tot een vaste waarde. Door eerst je lichten aan te steken, geef je je batterij de kans om tot die maximum waarde te komen, want bij starten vraag je ineens al dat vermogen, en die batterij krijgt anders gewoon niet de kans om eerst tot het maximum van zijn capaciteit te komen.

    Login om te reageren
  16. TimoBac zegt

    6 december 2012 om 00:12

    En dan komt daar het moment dat je de WD40 kunt gebruiken omdat je slot dicht zit gevroren… ligt dat tyfus busje in de auto..

    Login om te reageren
  17. SimonMc zegt

    6 december 2012 om 00:24

    Ook misschien eens de moment om de staat van die batterij in het algemeen te controleren. Omdat de batterij’s van tegenwoordig goed zijn weggestoken, heb je meestal niet direct een goed zicht op de staat ervan.

    Klemmen moeten uiteraard goed aangedraaid zijn, maar ook weer niet té hard aandraaien, want de aansluitingen van de batterij bestaan uit lood, en dat is zacht materiaal.
    Zie je groen of wit gedoe aan de klemmen, neem dan een staalborstel om dit zo goed mogelijk weg te krijgen.

    Oxidatie = slecht contact, dus je benut niet het volle vermogen van de batterij. Smeer de aansluitingen van de batterij in met vaseline om toekomstige oxidatie te voorkomen, en schuif de klemmen er terug over om ze goed vast te zetten, maar zeker niet té vast. Gebruik bij voorkeur een ringsleutel, en geen steeksleutel als het kan.

    Login om te reageren
  18. Lohran zegt

    6 december 2012 om 00:25

    Nou traagrijdend.. Ondanks het winterse weer en een vers laagje sneeuw zaten er nog genoeg mensen te kleven en zag nog iemand 3 rijstroken naar rechts gaan om in te halen en daarna weer naar links.

    Maar ik kijk er naar uit! De quattro kan er met de winterbandjes tegenaan, nog een ruim weekje en dan lekker in Zwitserland toeren.

    Login om te reageren
  19. Benjamin1 zegt

    6 december 2012 om 00:35

    Ik rijd gewoon preventief met sneeuwkettingen… Nu jullie weer…

    Login om te reageren
  20. SimonMc zegt

    6 december 2012 om 00:45

    Tegenwoordig zitten de batterij’s ook in een plastieken bak, maar de oude(re) auto’s, hebben de batterij meestal nog onbeschermd op de carrosserie staan.

    Mijn vader stak vroeger onder zijn batterij altijd eerst nog een kurken plaatje, waardoor de koude van de carrosserie niet in de batterij kon kruipen, wat het starten in de winter zeker ten goede komt.

    Als je je batterij nog kunt openmaken ( zo’n 5 eurocent stuk is daar echt ideaal voor ), kijk dan even na of er nog voldoende zuur op zit. Zo niet, giet er dan gedestilleerd of gedemineraliseerd water bij, maar ook weer niet té veel.

    Bij het opladen van de batterij, kun je dat zuur horen pruttelen, en als je er te veel water opgiet, komt dat er ook weer uit, wat dan weer aanslag op de batterijklemmen kan veroorzaken. De regel is: maak eerst dat de batterij opgeladen is, en giet dan pas bij, en giet bij tot maximum de bovenkant van de platen.

    Die platen, kun je duidelijk zien in onderstaande afbeelding moest je niet weten wat ik bedoel.

    Heb je een auto die vervelend start, desondanks een goede batterij, kan het zijn dat bij een benzinewagen de bougies aan vervanging toe zijn, of bij een dieselwagen, de gloeikaarsen ( of gloeibougies ).

    In de tussentijd kun je een spuitbus Start Pilote in je koffer leggen, en kun je vóór het starten, enkele malen goed spuiten in de aanzuig naar de luchtfilter. Met wat geluk hoef je daarvoor niet eens je motorkap te openen, omdat die meestal ergens in de buurt van de grill zit, of een opening in de bumper. Niet te lang wachten om te starten, want die Start Pilote is verdampt voor je het weet…

    Login om te reageren
  21. fconderkantlat zegt

    6 december 2012 om 00:53

    wat is een laag ML????

    Login om te reageren
    • MDA zegt

      6 december 2012 om 01:20

      @arashrsf: google eens op tectyl en kijk wat er op die grote witte bussen staat ;-)

      Login om te reageren
    • Alwood zegt

      6 december 2012 om 09:58

      @arashrsf: http://www.valvoline.nl/tectyl/corrossiewerende_producten/tectyl/Tectyl%20ML

      Login om te reageren
  22. nibor zegt

    6 december 2012 om 01:36

    Mooi om keer op keer mee te maken hoe Nederland helemaal plat gaat door een paar sneeuwvlokjes…

    en @Alwood: “…schudt die auto schoon!” Met dt lijkt me een foutje toch?

    Login om te reageren
  23. RoT___ zegt

    6 december 2012 om 01:49

    Niet te hard aan de deur trekken als hij niet opent. Keer met de vuist langs de bovenste rand slaan (niet de ruit!) wil al helpen.
    Diesels eerst voorgloeien en dan pas starten, let op het lampje!
    En de klassieker: handrem verlof geven, parkeren in versnelling om een vastgevroren rem te voorkomen.

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      6 december 2012 om 11:17

      @RoT___: ;) ik zag vandaag een audi a2 diesel. ging nergens heen en stond vreemd te kijken naar zijn auto toen hij de accu had leeg gestart.

      Login om te reageren
  24. Jochempie zegt

    6 december 2012 om 06:21

    Heb gloednieuw Continental TS800 rubber om de standaard 14 inch wielen onder m’n MX-5 geschroefd, dus dat moet wel gaan. En ik ga er volgende maand mee op wintersport!!

    Login om te reageren
  25. mpow3r zegt

    6 december 2012 om 07:01

    Dat wordt een lastige winter met mijn M5 (achterwielaandrijving)

    Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      6 december 2012 om 08:22

      @mpow3r: nu kun eindelijk driften, donuts draaien en burnouts maken zonder dat het al te veel banden vreet zul je bedoelen… ;)

      Login om te reageren
  26. smurffie88 zegt

    6 december 2012 om 07:05

    Seat leon uit 2002 met voor 235-40-18 en achter 245-40-18.. Denk idd dat het tijd is om me wielen te wisselen naar de winterset ;)

    Login om te reageren
    • harmen1992 zegt

      6 december 2012 om 15:46

      @smurffie88: Heb nog een setje 195/65 r15 liggen. Kun je zo overnemen :)

      Login om te reageren
  27. awesome zegt

    6 december 2012 om 07:38

    Nou, ik ga alle tips zometeen maar uitproberen… 10 cm sneeuw gevallen in het noorden. Zal wel filerijden worden.

    Login om te reageren
  28. paere zegt

    6 december 2012 om 07:45

    Winterbanden! Neu me vader rijd gewoon op de zomerbanden op de porsche :p hij zegt “te duur” maar ik weet dat er een andere reden acgter zit…….

    DRIFTEN!!!!!

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      6 december 2012 om 08:36

      @paere: achter met c-g-t? Serieus?

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        6 december 2012 om 22:53

        @motoragent: Volgens mij had Paepe’s papa dat geld van die Porsche beter in de scholing van z’n zoon kunnen stoppen :P

        Login om te reageren
  29. Supra1981 zegt

    6 december 2012 om 07:58

    Jullie zijn de spikes vergeten :-)

    Login om te reageren
  30. Barnato zegt

    6 december 2012 om 08:02

    Zoals mijn ski leraar jaren geleden al zei; “Es gibt kein slechtes Wetter, es gibt nur schlechte Vorbereitung!”

    Login om te reageren
    • Simpson zegt

      6 december 2012 om 10:04

      @Barnato: je kunt dus nog steeds niet skieen?

      Login om te reageren
    • xiran zegt

      6 december 2012 om 11:18

      @Barnato: briljant!

      Login om te reageren
  31. motoragent zegt

    6 december 2012 om 08:37

    Ik heb een witte auto op witte velgen, ik hoop dat ik ‘m met een pak sneeuw uberhaupt nog terug kan vinden… ;,)

    Login om te reageren
  32. flippert zegt

    6 december 2012 om 10:27

    En dan nog dit: je auto winterklaar maken is voor mietjes!!

    Login om te reageren
  33. Klassiekerrally zegt

    6 december 2012 om 10:50

    Volvo: Check.
    Sneeuwkettingen: Check.
    Meer is niet nodig. Toch?

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      6 december 2012 om 10:56

      @Klassiekerrally: wd40 he ;) en verstralers passen ook wel. Verder weinig onderstellen die het zo lekker doen in de sneeuw als een oude volvo met 185 of 195 rubber

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        6 december 2012 om 17:08

        @Alwood:
        Yep, daarom zie je ze in het Finse rally kampioenschap nog volop rijden, net als 190’s E30’s en AE86’s.
        Hoe zou het toch komen dat die Finse jeugd zoveel meer talent heeft dan de Nederlandse jeugd?

        Juist, die hebben auto leren rijden ipv besturen met behulp van computers….

        Login om te reageren
    • flippert zegt

      6 december 2012 om 11:02

      @Klassiekerrally: wtf is er dan zo winterachtig aan een saaie Volvo?? Een Volvo is al jarenlang onderhuids niets meer en niets minder dan een f*cking Ford Focus of Mondeo!! Daar is niks winterigs aan! Jij gelooft ook nog in Sinterklaas zeker?

      Login om te reageren
      • Alwood zegt

        6 december 2012 om 11:16

        @flippert: 142

        Login om te reageren
        • flippert zegt

          6 december 2012 om 11:34

          @Alwood: ja, en? Wat is er zo bijzonder aan een ouwe stink 142 in de winter? Dan heb ik altijd nog liever een auto met 4WD. Een 142 in de sneeuw: lekker je ribben breken op dat bakeliete stuur bij de minste of geringste glijpartij. Succes.

          Login om te reageren
          • Alwood zegt

            6 december 2012 om 11:37

            @flippert: is geen ford focus

            Login om te reageren
            • flippert zegt

              6 december 2012 om 11:39

              @Alwood: *is uitgeluld* :-)

              Login om te reageren
      • xiran zegt

        6 december 2012 om 11:23

        @flippert: dus jij denkt dat de engineering afdeling van volvo ligt te slapen en dat de stagiar de hele dag ford’s aan aan het kopiëren is? Dream on, dat dachten ze ook van saab.

        Login om te reageren
        • flippert zegt

          6 december 2012 om 11:37

          @xiran: de engineering afdeling van Volvo wordt tegenwoordig gerund door een paar chinezen die bij Landwind zijn weggekocht, dus ja.. Maar even serieus: kappen met dat geleuter dat je in een Volvoot op voordeel staat in de winter.

          Login om te reageren
          • xiran zegt

            6 december 2012 om 12:03

            @flippert: sure en daarom investeren ze 11 miljard in een nieuw platform.

            Login om te reageren
            • flippert zegt

              6 december 2012 om 12:57

              @xiran: precies, net als alle andere merken, dus dan is het onderscheidend vermogen óók bij Volvo nul..

              Login om te reageren
              • xiran zegt

                6 december 2012 om 15:22

                @flippert: een ander merk koopt een platform bij een andere fabrikant of past het oude aan. VAG maakt een platform voor meerdere modellen. Filppert als je niet met een echt punt kan komen begin er dan niet over.

              • flippert zegt

                6 december 2012 om 16:58

                @xiran: ajsjeblieft, een echte punt: .

              • xiran zegt

                6 december 2012 om 17:26

                @flippert: lees## een ander merk koopt een platform, volvo ontwikkeld hem voor 11 miljard zelf.

              • flippert zegt

                7 december 2012 om 08:48

                @xiran: lees: de chinezen kopiëren het platform van een ander, lekker goedkoop. Volvo, dat wordt alleen maar minder voor zover het überhaupt nog wat onderscheidends was. Met de veel te zware koekblikken die het vroeger waren heeft het allemaal iig niks meer van doen.

              • xiran zegt

                7 december 2012 om 10:49

                @flippert: je draait eromheen, we hadden het over de engineering afdeling van volvo niet kopieer chinezen. Dat volvo veranderd is kan niet anders, efficentie heeft ook met gewicht te maken.

  34. paulaner zegt

    6 december 2012 om 12:33

    Ach, ik zit wel goed. 195 continental op putdekseltjes. Lekker driften.

    Login om te reageren
  35. The360box zegt

    6 december 2012 om 13:20

    Dunne bandjes is tenslotte meer druk per cm² dus beter leek me?

    Login om te reageren
  36. ZeRoo zegt

    6 december 2012 om 13:28

    Zet ’s nachts via verlengsnoer, gewoon een kacheltje naast je auto. Bevriezen je ramen, deuren, sloten niet en je banden zijn al lekker warm dus ook veel grip!

    Login om te reageren
    • flippert zegt

      6 december 2012 om 15:00

      @ZeRoo: maar dan komt milieudefensie je van je bed lichten en dan overgieten ze je met pek en veren..

      Login om te reageren
  37. MLTB zegt

    6 december 2012 om 13:50

    Weet iemand ook alweer waarvoor dat trucje was van WD40/ander goedje in de inlaat van een diesel te spuiten om hem te starten? ( zo iets was het uit mijn hoofd ).

    Zag de ANWB dat eens doen bij een VW Transporter :)

    Login om te reageren
    • flippert zegt

      6 december 2012 om 16:59

      @MLTB: nee, je bedoelt een fles spiritus denk ik..

      Login om te reageren
  38. Benny_Weisz zegt

    6 december 2012 om 14:18

    Tip #11: Zet je huis te koop en verhuis naar Curacao.

    Login om te reageren
  39. dennisr zegt

    6 december 2012 om 18:32

    Hoezo WD-40 voor het starten? die heb ik nog niet eerder gehoord..

    en ook voor bevroren sloten is wel beter middel..

    rubbers inspuiten met WD 40 kan wel handig zijn..

    Login om te reageren
    • clubbtraxx zegt

      7 december 2012 om 00:39

      @dennisr: WD-40 in je sloten spuiten VOOR het vriest en de hele winter geen last…

      Nouja, zelf heb ik al lang geen sloten meer die kunnen dichtvriezen dus dat probleem heeft zich sowieso vanzelf opgelost met keyless drive.

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        7 december 2012 om 19:11

        @clubbtraxx: VOOR het vriest kan ik in komen.. maar zo staat het niet in de tekst :P

        Login om te reageren
  40. E34M5Touring zegt

    7 december 2012 om 11:42

    Haal je vloermatten uit de auto. Blijven ze langer mooi en je hebt minder vocht in de auto dus minder beslagen ruiten.

    Login om te reageren
  41. Benjamin1 zegt

    30 december 2013 om 15:30

    Als de auto niet start over de accu heen pissen. Is ook zuur enzo werkt perfect!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North