Ni hao!
We hadden ergens nog de ijdele hoop dat Christian Borgward, kleinzoon van oprichter Carl, het Duitse merk nieuw leven in zou blazen en een moderne interpretatie van de prachtige Isabella zou boetseren. Tja, wat waren we denkende. Analisten voorspellen dat in 2016 1 op de 5 verkochte auto’s een SUV is. Je zou wel gek zijn om niét met een SUV te komen, als nieuwe autofabrikant.
Zoals in Genève al beloofd werd: de wederopstanding van het Duitse Borgward – dat tussen 1939 en 1963 actief was – krijgt gestalte op de IAA, waar ze deze BX7 zullen presenteren. Een 4,71 meter lange SUV die van Einar Hareide (voormalig Saab- en Volvo-designer) een kek Europees smoeltje heeft gekregen. Misschien iets té Europees, want we zien er ongeveer een dozijn stylingskenmerken van anderen in. Moeten ze zelf weten natuurlijk, maar onderscheidend wordt ‘ie er niet van.
Wat we tot dusver weten is dat de BX 7 met een 2.0-liter viercilinder (224 pk) wordt geleverd en met een hybride-aandrijflijn (401 pk) beschikbaar komt. Laatstgenoemde zou een elektrische range van 55 km hebben. Schakelen gaat met een zeventraps versnellingsbak met dubbele koppeling. De BX7 wordt verder uitgerust met een 12,3 inch infotainmentsysteem, een 360-graden camera en een wifi-hotspot. De productie vind plaats in China, evenals de verkoopstart in 2016. Een jaar later moet de Borgward BX 7 zijn opwachting maken in Europa.
Tenminste, dat zijn de plannen van het bedrijf, dat met Chinees geld is opgetuigd.
jipino zegt
Een voorkant uit Zweden en Duitsland (xc90, BMW), met een achterkant uit Zuid-Korea. Niet mooi. Dacht eerst dat het een Chinees misbaksel was.
-edit: check!-
jobberns zegt
@jipino: de achterkant deed me ook wel denken aan Porsche, met die letters achterop en de achterlichten
spidermann zegt
Geen diesel? Kansloos.
norge zegt
BX…..Wat vindt Citroen hiervan?
Verder heb ik zoietsvan, waar heb ik dit eerder gezien?
jipino zegt
@norge: De grille is een soort maserati xc90, de lampen zitten eraan vast als bij een 7-serie, de algehele lijn aan de zijkant/schuin van achteren is Cayenne-achtig, de letters op de achterkant ook, de onderkant aan de achterkant lijkt op een q7, de achterlichten komen van een Hyundai (Sonata?), etc. etc.
Edge zegt
@norge: De vraag is natuurlijk in hoeverre Citroën er iets van mag vinden. Ik weet niet het handelsmerk op BX al verlopen is. Verder heb je natuurlijk ook nog kans dat ze de naam wijzigen voor de Europese introductie, mocht Citroën de rechten op de naam BX nog in handen hebben.
moondustfocus zegt
@norge: Wat denk je van Mazda? BX7/CX7
audirijder zegt
Toen ik de foto zag, dacht ik dat het bericht ging om een tuner die de cayenne onder handen had genomen..
2wheeler zegt
@audirijder: hier precies hetzelfde!
thefmanl zegt
:/ weet niet zo goed wat ik er van moet vinden. Moet het eerst in het echt hebben gezien denk ik
crainn zegt
Aan de voorkant te zien is het een volvo, achterkant is een cayenne en van de zijkant bekeken is het een mazda als je het mij vraagt
Dutchdriftking zegt
@crainn: Ik zie er ook wel een beetje Maserati in…..
crainn zegt
@dutchdriftking: nu je het zegt idd ja
kylian zegt
@dutchdriftking:
Ik zie er vooral erg veel Q7 in en laat de laatste eigenaar van Borgward nu toevallig VW zijn geweest.
Knap stukje badge engineering van het Exeo niveau.
Esprit_de_Flandre zegt
Wordt dus gewoon een Chinees merk dat een oude Europese naam gebruikt, zoals MG en eigenlijk ook Roewe. Heel lelijk is het niet – toch niet meer dan gelijkaardige modellen van Europese bouwers. Maar wordt vast alleen in China echt rendabel…
GWBoes zegt
@Esprit_de_Flandre: Begint zo een beetje op de horloge industrie te lijken. Daar worden ook veel oude Zwitserse namen gebruikt om goedkope chinese meuk te verkopen en dan ook nog in de marketing durven spreken over een rijke geschiedenis en Zwitserse afkomst.
knipperlichtje zegt
Ik had toch meer verwacht van de Maserati Levante qua specs, ooh wacht…
Dutchdriftking zegt
Phoe, dat is inderdaad wel een beetje een samenraapsel. Maar wie weet hebben we het over 30 jaar niet over de Duitse 3 maar de Duitse 4. Wie weet!
stationcar zegt
Goed, ik had ergens de hoop dat Borgward Duits of op zn minst Europees zou worden, maar dat is dus gewoon niet zo. Gewoon nummer zoveel uit China. Gemiste kans hoor. Maar goed.
agarde zegt
Ben ik de enige die dacht aan een Cayenne?
siebren zegt
@agarde: Toen ik de foto bij het artikel zag dacht ik het kindje van een Q7 en een Cayenne te zien.
henkhupelschoten zegt
Prijsjes?? Wel mooi beetje koreaans… Wel slim om eerst met een suv te komen.
XRI6 zegt
Ondanks dat ik snel geneigd was om er allerlei vergelijkingen te maken, dit nu eens niet gedaan. Het ziet er prima uit zonder overdreven Oosterse trekjes.
Pallas zegt
Eigenlijk zou Borgward een soort Alpina moeten worden van Mercedes. Een discrete tegenhanger van de schreeuwerige AMG-meuk.
vonklausenburg zegt
Iemand Maakte Een Auto En Je Raadt Nooit Wat Er Daarna Gebeurde!
Hoofd -> Bureau
Toetsenbord -> Hoofd
Edge zegt
Ik ben vooral benieuwd naar hoe goed de techniek van deze wagen is. Zou het dan eindelijk, een Chinese wagen die veilig genoeg is voor de Europese consument en ook nog eens techniek heeft die goed in elkaar steekt en betrouwbaar is?
oxymoron zegt
Tja, en dan huurt meneer Borgward straks Sylvie Meis in om in de reclames te roepen “It’s a German!”.
reistje zegt
Niet lelijk, maar op de voorkant na mist hij wat identiteit. De achterkant had ook een Kia of Hyundai of iets in die richting kunnen zijn.
Ben benieuwd naar de hybride techniek en ook hoe hij het gaat doen in Europa.
philipf zegt
Ziet eruit als een bij elkaar geraapt zooitje… Jammer
9000cse zegt
Moeilijk om hierin ook maar íets van een Borgward terug te vinden behalve het embleem in de grill. Ik had gehoopt/verwacht dat Borgward een herstart zou maken met iets bijzonders. Dit vind ik 13 in een dozijn. Nee, beste kleinzoon, dan had je grootvader het beter voor elkaar. Alleen jammer, dat hij het niet heeft gered.
fit4fun zegt
In Autobild vertelde die pipo van borgward: “over tien jaar zullen er ipv facelifts alleen nog updates zijn”….iets wat Tesla dus al twee jaar doet. Eigenaar van “Borgward” is een fabrikant van vrachtwagens…
huge zegt
@fit4fun: Hij sprak daar over “Connectivity” dus het “multimedia” systeem niet over het uiterlijk. Overigens heeft Mr. Einar Hareide niks met het uiterlijk van dit model te maken, ze werken al sinds 4 jaar aan dit model en toen was hij er nog niet. Zoveel ik weet hebben ze de Q5 gebenchmarked en dat als basis genomen…
desjonnies zegt
Borgward gaat dus Cayenne’s omkatten…………………..
griffendahl zegt
Kan je zoveel doen met zo’n merk, maak je dit…
klaasjevaak zegt
Blijkbaar ben ik dus een van de weinige die het eigenlijk best wel een geslaagde auto vind. Zeker voor een chino.
Het is in ieder geval geen één op één kloon.
lincoln zegt
Buick Enclave ..
Mooiste SUV op de huidige markt ..
ghost zegt
Mooi!
Jochempie zegt
Is ‘ie op basis van een Audi of een Chinaudi?