• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘72% leaseauto’s krijgt in 2016 hogere bijtelling’

Auteur: Author, gepost 11 september 2015 om 12:55 – 23 Reacties

Volvo XC90 R-design


De hogere bijtelling in 2016 heeft naar alle waarschijnlijkheid een hoop gevolgen voor de leaserijder.

VWE zocht één en ander uit en kwam tot de ontdekking dat maar liefst 72% van de leaseauto’s die dit jaar (tot en met de maand augustus) zijn verkocht in 2016 in een hogere bijtellingscategorie zou komen. Alle cijfers staan in onderstaande tabel.

UitstootBijtelling 2015Bijtelling 2016Totale verkoopZakelijk% van zakelijk
04%4%2.2271.9991,2%
1-507%15%13.29012.5197.5%
51-8214%21%26.70824.05814,5%
83-10620%21%101.04162.26237,5%
107-11020%25%32.61420.91412,6%
>11025%25%91.50844.22326,6%
Totaal267.389165.975100%

Uit de tabel blijkt nog meer interessants. Zo valt de interesse in zuiver elektrische auto’s behoorlijk tegen daar de verkoop blijft hangen op 1,2% van de totale zakelijke verkoop. PHEV’s daarentegen blijken en stuk populairder, al kunnen we ervan uitgaan dat de stekkerhybride binnen afzienbare tijd uit het Nederlandse straatbeeld gaat verdwijnen. Voor het zover is, zit het er wel dik in dat er tegen het einde van dit jaar nog een ware run gaat plaatsvinden op plug-in hybrides vanwege het financiële voordeel.

Wel moet hierbij worden opgemerkt dat het percentage van 72% in de praktijk niet zo heel veel betekent. Het gaat om auto’s die dit jaar zijn verkocht onder de huidige bijtellingsregelingen. Wat de verkopen volgend jaar gaan doen is uiteraard toekomstmuziek, maar de kans is groot dat er flinke verschuivingen gaan plaatsvinden.

Verschil tussen EV’s en PHEV’s

Om het verschil tussen de interesse in EV’s en PHEV’s nog eens aan te stippen: check onderstaande tabel met de verkoopcijfers van de Volkswagen Golf. Vrijwel niemand lijkt interesse te hebben in de volledig elektrische e-Golf, waar de hybride Golf GTE goed is voor bijna de helft van de verkopen.

Aantal verkocht% van totaal
Benzine2.81235,7%
Diesel94112%
CNG320,4%
Elektrisch380,5%
PHEV4.04751,4%
Totaal7.870100%

Sidenote: getallen in de tabel met bijtellingscategoriën zijn opgesteld met privégebruik in het achterhoofd. Of deze auto’s louter zakelijk worden gereden en dus geen bijtelling hoeven te betalen, is niet bekend.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video
  • Video: politie Limburg stopt gestolen Volkswagen Golf
    Video: politie Twente stopt gestolen Volkswagen Golf
  • Golf 8 infotainment
    Volkswagen pakt grootste nadeel Golf 8 grondig aan

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, bijtelling, Elektrisch, golf, Hybride, lease, plug-in, Volkswagen

Vorig bericht: « Borgward is terug! Maak kennis met de BX7
Volgend bericht: Lease maar: Panamera S E-Hybrid of S500 e Lang »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    11 september 2015 om 13:03

    En terecht! (Voor mij als jaloerse particulier natuurlijk)

    Login om te reageren
  2. trustmeiamanengineer zegt

    11 september 2015 om 13:16

    Goed zo!
    Brengt ook weer meer auto’s met aantrekkelijke motoren op de tweedehands markt, in plaats van al die uitgeknepen muesli torretjes.

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      11 september 2015 om 14:48

      @trustmeiamanengineer: exact meer diversiteit! Ook goed voor de automarkt in Nederland.

      Login om te reageren
  3. boxergt zegt

    11 september 2015 om 13:17

    Ik ben blij dat ik 2017 weer mag vervangen. Dan ga ik eindelijk van 25% naar 22% :)

    Login om te reageren
  4. sanderm3 zegt

    11 september 2015 om 13:21

    Minder koektrommels op de weg straks. Altijd +1

    Login om te reageren
  5. gtwillem zegt

    11 september 2015 om 13:21

    Toch gênant hoe blij iedereen er mee is dat mensen weer extra belasting moeten betalen ??

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      11 september 2015 om 13:38

      @gtwillem: stel je toch eens voor dat iemand anders een voordeeltje heeft wat je zelf niet kunt hebben…

      Login om te reageren
      • werf76 zegt

        11 september 2015 om 13:51

        @lekbak: Daar zou ik minder moeite mee hebben wanneer deze mensen dat soort auto’s (7% en minder) ook zouden rijden zoals ze bedoeld zijn. Dus opladen wanneer kan/moet. Rustig rijden om zo zuinig mogelijk te rijden. Dus niet alleen de brandstof motor gebruiken. En overal haantje de voorste proberen te zijn.

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          11 september 2015 om 14:06

          @werf76: gebeurt ook. Het is leuk populistisch geleuter dat ‘iedereen alleen maar op benzine volgas rijd en nooit oplaadt’. De meeste hebben een lader thuis. En op het werk.

          Daarbij zijn veel werkgevers behoorlijk serieus met de tankpas: daar zijn echt wel limieten aan gesteld. 1 op 6 word echt niet op prijs gesteld.

          Daarbij wordt een groot gedeelte van de muesli auto’s door zelfstandig ondernemers gereden. Dan is het de auto van de zaak die he tegen lage kosten ook als familie auto kunt gebruiken. Zeker die ondernemers rijden van paal naar paal: want die merken het direct in hun portemonnee.

          Login om te reageren
          • benzinehoofd zegt

            11 september 2015 om 15:06

            @gtwillem: Van paal naar paal is best leuk rijden als je eerst de helft van je auto cadeau krijgt…

            Login om te reageren
            • parker zegt

              11 september 2015 om 19:34

              @benzinehoofd: dat was alleen in 2013, nu allang niet meer.

              Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        11 september 2015 om 14:01

        @lekbak: ja, precies. En dat allemaal typend op de Batavus ;-).

        De regelingen liepen de pan uit qua kosten, maar het basis principe van minder betalen voor een schone en meer voor een vervuilende vond ik geen slechte.

        Buiten het feit dat ik bijtelling sowieso al ridicuul vind (ik rijd 5-6 per week zakelijk, voor de ene dag of twee dagen moet ik 25% bij mijn loon optellen… Logisch ;-)).

        Login om te reageren
    • ThomasBol zegt

      11 september 2015 om 15:31

      @gtwillem: als iemand anders voor mij het begrotingstekort kan dichten, waarom dan ook niet…? ;-)

      Login om te reageren
  6. ab1963 zegt

    11 september 2015 om 13:22

    Als zakelijk rijder vind ik dit ook terecht. Zelf betaal ik 25% maar wordt regelmatig voorbijgestoven door deze subsidie slurpers.

    Login om te reageren
    • parker zegt

      11 september 2015 om 15:00

      @ab1963: ach gut, en dat maakt je jaloers hè, jaaaa..

      Login om te reageren
      • ab1963 zegt

        11 september 2015 om 15:28

        @parker: ik denk alleen maar dat mijn belastinggeld beter besteed had kunnen worden

        Login om te reageren
        • parker zegt

          11 september 2015 om 19:37

          @ab1963: met jouw belastingcentjes heeft de phev rijder helemaal niks te maken en of hij of zij nou 100, 130 of 150 rijdt gaat jou helemaal níks aan.

          Login om te reageren
    • flutterby zegt

      12 september 2015 om 09:33

      @ab1963: volgens mij had je zelf ook de keuze voor minder bijtelling.

      Login om te reageren
  7. JanJansen zegt

    11 september 2015 om 13:29

    En wat gebeurt er met de Youngtimers in 2016?

    Login om te reageren
    • parker zegt

      11 september 2015 om 15:03

      @janjansen: die lijken de dans te ontspringen, er wordt in niet één van de stukken iets over gezegd terwijl die regeling stimuleert om in 15 jaar oude stinkdiesels te rijden, hihihi..
      En er wordt grif gebruik van gemaakt, in menig stad is de 190d vervangen door een C200d uit 1999 of 2000, zónder roetfilter uiteraard..

      Login om te reageren
  8. Gulli zegt

    11 september 2015 om 14:12

    Komt dat niet een beetje omdat er nu voor het grootste deel auto’s met lagere bijtelling (<25%) worden afgenomen en het percentage dat 25% is dus bijzonder klein is? Die worden vanaf 2017 een stuk interessanter omdat ze dan van 25% naar 22% gaan, ik ben benieuwd hoe de statistieken er dan uitzien. Beetje raar om de statistiek te baseren op afgenomen auto's ipv het complete wagenpark dat aangeboden wordt.

    Login om te reageren
  9. benzinehoofd zegt

    11 september 2015 om 15:04

    51,4% is bij mij niet BIJNA de helft maar MEER DAN de helft… Overigens is de e-Golf (of hoe dat ding ook heet) waarschijnlijk niet representatief voor de populariteit van elektrische auto’s.

    Login om te reageren
  10. schuimbekje3 zegt

    11 september 2015 om 17:31

    Bijtelling is als eerste instantie “verkocht aan het klootjes volk” als zijnde belasting op auto met chauffeur van grote directeuren.
    Function creep en graaicultuur bij overheid om het ene gat met de andere belasting te vullen hebben er een autobelasting van gemaakt die zijn weerga niet kent.

    Uiteindelijk zijn mensen met chauffeur nu goedkoop uit en jan en anita die met de auto overal naartoe moeten omdat ze in de dienstverlenende economie werken moet nu de zakelijke auto in 4 jaar 2x betalen.

    Die belasting staan niet in verhouding tot het genoten voordeel. En die drukt op de economie. Hoeveel garages zijn niet failliet gegaan na invoering bijtelling?
    Hoeveel merken zijn verdwenen omdat ze geen rekening kunnen houden met grillige en onlogische wetten in Nederland? Terwijl heel europa met euronorm werkt doet nederland dit niet. Onder andere omdat de rdw geen idee heeft wat ze aan het doen zijn. Gevolg is dat een euro4 Honda Civic hybride in Nederland geeneens wegenbelasting hoefde te betalen terwijl een euro5 of euro6 diesel hier 400 euro moest ophoesten. Terwijl in duitsland dat andersom was.
    Tja. Als de rdw te stom is om de euro classif8catie op te schrijven… tja als veredelde belasting ambtenaar hoef je natuurlijk niet na te denken.

    Over laadpalen wil ik het niet eens hebben. Na 3 ev auto’s is er dan eindelijk een gemeente laadpaal gekomen. Helaas aan de andere kant van de wijk, dus nutteloos. Zeker omdat je minimaal 28 cent/kwh moet afrekenen. Terwijl ze zelf nog geen 8 ct betalen als grootafnemer.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North