‘72% leaseauto’s krijgt in 2016 hogere bijtelling’

Auteur: , 23 Reacties

De hogere bijtelling in 2016 heeft naar alle waarschijnlijkheid een hoop gevolgen voor de leaserijder.

Volvo XC90 R-design

VWE zocht één en ander uit en kwam tot de ontdekking dat maar liefst 72% van de leaseauto’s die dit jaar (tot en met de maand augustus) zijn verkocht in 2016 in een hogere bijtellingscategorie zou komen. Alle cijfers staan in onderstaande tabel.

Uitstoot
Bijtelling 2015
Bijtelling 2016
Totale verkoop
Zakelijk
% van zakelijk
04%4%2.2271.9991,2%
1-507%15%13.29012.5197.5%
51-8214%21%26.70824.05814,5%
83-10620%21%101.04162.26237,5%
107-11020%25%32.61420.91412,6%
>11025%25%91.50844.22326,6%
Totaal267.389165.975100%

Uit de tabel blijkt nog meer interessants. Zo valt de interesse in zuiver elektrische auto’s behoorlijk tegen daar de verkoop blijft hangen op 1,2% van de totale zakelijke verkoop. PHEV’s daarentegen blijken en stuk populairder, al kunnen we ervan uitgaan dat de stekkerhybride binnen afzienbare tijd uit het Nederlandse straatbeeld gaat verdwijnen. Voor het zover is, zit het er wel dik in dat er tegen het einde van dit jaar nog een ware run gaat plaatsvinden op plug-in hybrides vanwege het financiële voordeel.

Wel moet hierbij worden opgemerkt dat het percentage van 72% in de praktijk niet zo heel veel betekent. Het gaat om auto’s die dit jaar zijn verkocht onder de huidige bijtellingsregelingen. Wat de verkopen volgend jaar gaan doen is uiteraard toekomstmuziek, maar de kans is groot dat er flinke verschuivingen gaan plaatsvinden.

Verschil tussen EV’s en PHEV’s

Om het verschil tussen de interesse in EV’s en PHEV’s nog eens aan te stippen: check onderstaande tabel met de verkoopcijfers van de Volkswagen Golf. Vrijwel niemand lijkt interesse te hebben in de volledig elektrische e-Golf, waar de hybride Golf GTE goed is voor bijna de helft van de verkopen.

 
Aantal verkocht
% van totaal
Benzine2.81235,7%
Diesel94112%
CNG320,4%
Elektrisch380,5%
PHEV4.04751,4%
Totaal7.870100%

Sidenote: getallen in de tabel met bijtellingscategoriën zijn opgesteld met privégebruik in het achterhoofd. Of deze auto’s louter zakelijk worden gereden en dus geen bijtelling hoeven te betalen, is niet bekend.



23 reacties

En terecht! (Voor mij als jaloerse particulier natuurlijk)
Goed zo!
Brengt ook weer meer auto’s met aantrekkelijke motoren op de tweedehands markt, in plaats van al die uitgeknepen muesli torretjes.
@trustmeiamanengineer: exact meer diversiteit! Ook goed voor de automarkt in Nederland.
Ik ben blij dat ik 2017 weer mag vervangen. Dan ga ik eindelijk van 25% naar 22% :)
Minder koektrommels op de weg straks. Altijd +1
Toch gênant hoe blij iedereen er mee is dat mensen weer extra belasting moeten betalen 😀😉
@gtwillem: stel je toch eens voor dat iemand anders een voordeeltje heeft wat je zelf niet kunt hebben…
@lekbak: Daar zou ik minder moeite mee hebben wanneer deze mensen dat soort auto’s (7% en minder) ook zouden rijden zoals ze bedoeld zijn. Dus opladen wanneer kan/moet. Rustig rijden om zo zuinig mogelijk te rijden. Dus niet alleen de brandstof motor gebruiken. En overal haantje de voorste proberen te zijn.
@werf76: gebeurt ook. Het is leuk populistisch geleuter dat ‘iedereen alleen maar op benzine volgas rijd en nooit oplaadt’. De meeste hebben een lader thuis. En op het werk.

Daarbij zijn veel werkgevers behoorlijk serieus met de tankpas: daar zijn echt wel limieten aan gesteld. 1 op 6 word echt niet op prijs gesteld.

Daarbij wordt een groot gedeelte van de muesli auto’s door zelfstandig ondernemers gereden. Dan is het de auto van de zaak die he tegen lage kosten ook als familie auto kunt gebruiken. Zeker die ondernemers rijden van paal naar paal: want die merken het direct in hun portemonnee.
@gtwillem: Van paal naar paal is best leuk rijden als je eerst de helft van je auto cadeau krijgt…
@benzinehoofd: dat was alleen in 2013, nu allang niet meer.
@lekbak: ja, precies. En dat allemaal typend op de Batavus ;-).

De regelingen liepen de pan uit qua kosten, maar het basis principe van minder betalen voor een schone en meer voor een vervuilende vond ik geen slechte.

Buiten het feit dat ik bijtelling sowieso al ridicuul vind (ik rijd 5-6 per week zakelijk, voor de ene dag of twee dagen moet ik 25% bij mijn loon optellen… Logisch ;-)).
@gtwillem: als iemand anders voor mij het begrotingstekort kan dichten, waarom dan ook niet…? ;-)
Als zakelijk rijder vind ik dit ook terecht. Zelf betaal ik 25% maar wordt regelmatig voorbijgestoven door deze subsidie slurpers.
@ab1963: ach gut, en dat maakt je jaloers hè, jaaaa..
@parker: ik denk alleen maar dat mijn belastinggeld beter besteed had kunnen worden
@ab1963: met jouw belastingcentjes heeft de phev rijder helemaal niks te maken en of hij of zij nou 100, 130 of 150 rijdt gaat jou helemaal níks aan.
@ab1963: volgens mij had je zelf ook de keuze voor minder bijtelling.
En wat gebeurt er met de Youngtimers in 2016?
@janjansen: die lijken de dans te ontspringen, er wordt in niet één van de stukken iets over gezegd terwijl die regeling stimuleert om in 15 jaar oude stinkdiesels te rijden, hihihi..
En er wordt grif gebruik van gemaakt, in menig stad is de 190d vervangen door een C200d uit 1999 of 2000, zónder roetfilter uiteraard..
Komt dat niet een beetje omdat er nu voor het grootste deel auto’s met lagere bijtelling (<25%) worden afgenomen en het percentage dat 25% is dus bijzonder klein is? Die worden vanaf 2017 een stuk interessanter omdat ze dan van 25% naar 22% gaan, ik ben benieuwd hoe de statistieken er dan uitzien. Beetje raar om de statistiek te baseren op afgenomen auto's ipv het complete wagenpark dat aangeboden wordt.
51,4% is bij mij niet BIJNA de helft maar MEER DAN de helft… Overigens is de e-Golf (of hoe dat ding ook heet) waarschijnlijk niet representatief voor de populariteit van elektrische auto’s.
Bijtelling is als eerste instantie “verkocht aan het klootjes volk” als zijnde belasting op auto met chauffeur van grote directeuren.
Function creep en graaicultuur bij overheid om het ene gat met de andere belasting te vullen hebben er een autobelasting van gemaakt die zijn weerga niet kent.

Uiteindelijk zijn mensen met chauffeur nu goedkoop uit en jan en anita die met de auto overal naartoe moeten omdat ze in de dienstverlenende economie werken moet nu de zakelijke auto in 4 jaar 2x betalen.

Die belasting staan niet in verhouding tot het genoten voordeel. En die drukt op de economie. Hoeveel garages zijn niet failliet gegaan na invoering bijtelling?
Hoeveel merken zijn verdwenen omdat ze geen rekening kunnen houden met grillige en onlogische wetten in Nederland? Terwijl heel europa met euronorm werkt doet nederland dit niet. Onder andere omdat de rdw geen idee heeft wat ze aan het doen zijn. Gevolg is dat een euro4 Honda Civic hybride in Nederland geeneens wegenbelasting hoefde te betalen terwijl een euro5 of euro6 diesel hier 400 euro moest ophoesten. Terwijl in duitsland dat andersom was.
Tja. Als de rdw te stom is om de euro classif8catie op te schrijven… tja als veredelde belasting ambtenaar hoef je natuurlijk niet na te denken.

Over laadpalen wil ik het niet eens hebben. Na 3 ev auto’s is er dan eindelijk een gemeente laadpaal gekomen. Helaas aan de andere kant van de wijk, dus nutteloos. Zeker omdat je minimaal 28 cent/kwh moet afrekenen. Terwijl ze zelf nog geen 8 ct betalen als grootafnemer.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).