• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Brand stores: omdat alleen auto’s niet meer genoeg zijn

Auteur: sir_smokalot, gepost 13 november 2014 om 14:20 – 35 Reacties

BMW Brand Store Brussel


Vroeger, toen de gulden nog van hout was, kocht je je auto bij de dealer, je kleren bij de C&A, en je pennen bij de HEMA. Tegenwoordig is dat niet meer vanzelfsprekend, want Jan en alleman gaat plots op de lifestyle-toer met hippe brand stores en zulks.

Het begon met MINI, en dat snappen we. De BMW-dochter profileert zichzelf nadrukkelijk als lifestylemerk, dus dan zijn brand stores logisch. Ook bij Tesla is een Store inherent aan het marketingconcept (dat in de VS, met zijn ‘supervrije markt’ nog steeds heftig tegengewerkt wordt door dealers en hun politieke vriendjes, maar dat terzijde).

Het truukje werd echter afgekeken, en nu hebben we plots brand stores van Opel en, jawel, Mazda, dat in september in Amsterdam een filiaal stichtte. In 2013 opende er overigens al een Mazda store in Leiden.

Ook opende deze week in Londen de eerste Bugatti-store zijn deuren: zonder auto’s, maar met veel mode, en staat de eerste BMW Store ter wereld in Brussel (zie kopfoto).

Bugatti Lifestyle Store

Nu doet branding veel voor je imago: veel merken hebben wel wat ijzers in het vuur. De Porsche Design Group is een volle dochter van Porsche AG, iedereen kent de pepermolens van Peugeot, en dan is er nog een automerk dat simpelweg overal waar het maar kan zijn naam op plakt (we noemen geen namen). Daarnaast levert branding tegelijkertijd een aardig zakcentje op, maar dit moet niet overschat worden. De echt substantiële neveninkomsten voor autoconcerns komen van eigen bank- en leaseactiviteiten.

Om nog maar eens te onderstrepen dat de autowereld zich niet meer laat afkaderen in een simpel hokje noemen we nog even een persbericht van Porsche dat vandaag in onze mailbox plofte, met de titel “Germans prefer to buy clothing in-store rather than online“. Precies de informatie die je wilt ontvangen als autoblogger *kuch*.

Mazda Store Amsterdam

De vraag die zich bij deze explosie van lifestyleconcepten opdringt is: ‘moet iedere fabrikant nu in het lifestylegebeuren springen, of is voorzichtigheid geboden?’ Ik neig zelf meer richting het laatste, omdat niemand zit te wachten op een Dacia Store vol accordeons en werkschuwe klaplopers die alleen maar ‘lalallalala geld!’ kunnen zeggen. Of op een GTI-store waar je alleen maar petjes kunt kopen, om maar een dwarsstraat te noemen.

Of mis je juist nog iets in de verknoping tussen de auto en je persoonlijke leven? Een commercieel/branding-concept dat je wel graag zou willen, maar dat er nog niet is. Schiet maar raak in de comments.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
  • Mijn Auto: BMW 633 CSI van Alexander
    Mijn Auto: BMW 633 CSI van Alexander
  • Mijn Auto: BMW M135i van Stefan
    Mijn Auto: BMW M135i van Stefan
  • Mijn Auto: Porsche 911 Carrera CS van Arjen

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Bugatti, Mazda, Porsche, premium

Vorig bericht: « Autoblog video: met bezoekers naar het BP lab
Volgend bericht: Forgiato-babes brengen je kusjes uit Vegas »

Lees Interacties

Reacties

  1. 560pkferrari zegt

    13 november 2014 om 14:29

    Doe mij maar een zwarte coltrui van Fiat-Chrysler

    Login om te reageren
  2. wesley072 zegt

    13 november 2014 om 14:33

    Niet te vergeten de Ferrari Stores natuurlijk!

    Login om te reageren
    • eklasse zegt

      13 november 2014 om 15:35

      @wesley072: dat lijkt mij het gevalletje: we noemen geen namen.

      Login om te reageren
      • roppp zegt

        13 november 2014 om 16:47

        @eklasse: zou dat echt??

        Login om te reageren
  3. utr1984 zegt

    13 november 2014 om 14:37

    Klassieke autodealers zijn ouderwets. Mensen zijn vaak al voorbereid en willen gewoon wat extra info en de auto bezichtigen. Geen verkoper die je liefst meteen een auto aansmeert. Sterker nog, eigenlijk heb je geen verkoper meer nodig. Wel een adviseur. Iemand die iedereen gelijk behandeld en weet waar hij het over heeft. Bij VW was er laatst niemand die maar iets wist over de e-Golf. Alsof het ze niks boeit.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 november 2014 om 15:18

      @utr1984: verkopers dienen niet voor informatie, daar is het internet voor, verkopers dienen om mee te onderhandelen.

      Login om te reageren
      • lambo4all zegt

        13 november 2014 om 20:27

        @mashell: vind ik niet! Als ik een dealer binnen loop, dan wil ik dat hij mijn wensen vertaald in de beste auto voormij. Hebt u twee kinderen, Want vindt u van deze auto? Oh iets groter, dan kunt zal dit model u het best bevallen.
        Een echte verkoper moet de klant het gevoel geven precies te hebben wat hij/zij wilt. Niet alleen een rekening schrijven.

        Login om te reageren
      • hetzwartesaabvandefamilie zegt

        14 november 2014 om 00:42

        @mashell: een goede verkoper vertaalt jouw wensen naar het juiste product en is in staat je verwachtingen te overtreffen en je positief te verrassen met input, info en onverwachte mogelijkheden die het internet jou niet kan bieden. Internet leest immers niet tussen de regels door maar voert jouw omkaderde zoekopdracht uit. Helaas zijn goede verkopers dun gezaaid dus ik begrijp wat je bedoelt.

        Login om te reageren
  4. lekkaah zegt

    13 november 2014 om 14:38

    Gewoon bedrijfsvoering.

    Een auto is een enorm statussymbool bij de gemiddelde consument, dat versterkt het tevredenheidsgevoel bij dat ene merk waarin hij/zij rijdt. Waarom dan het assortiment beperkt houden terwijl die ene klant trouw is aan jouw merk?

    Autofabrikanten spelen daarop in door het assortiment uit te breiden.
    Niks mis mee, die fabrikanten weten heus wel hoe ver ze kunnen gaan.

    Login om te reageren
  5. dakloos zegt

    13 november 2014 om 14:59

    Peugeot en pepermolens, Smoke toch.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      13 november 2014 om 15:13

      @dakloos:
      Midden 19e eeuw maakte Peugeot al molentjes.
      Maar hoe ze in hemelsnaam hebben kunnen laten evolueren tot auto’s… Geen idee.

      Login om te reageren
      • stamp zegt

        13 november 2014 om 18:55

        @Hubert: die evolutie is er dan ook nooit geweest. Peugeot maakt pepermolens; zonder en mét wielen: fietsen, brommers en auto’s.

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          14 november 2014 om 09:08

          @stamp: ik dacht eigenlijk koffiemolens…

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            14 november 2014 om 20:31

            @e1000bmw523i: Peugeot maakte bijna alles wat van metaal was. Horlogeveren, houtzagen, korsetbaleinen, …

            Login om te reageren
  6. BmwMPower zegt

    13 november 2014 om 15:05

    Niet direct een branding van Mercedes, maar Gucci, Louis Vuitton, Prada, Armani, trainingspakjes en lelijke heuptasjes komen toch anders aardig in de buurt.

    Login om te reageren
  7. desjonnies zegt

    13 november 2014 om 15:07

    ’t begon helemaal niet bij MINI.

    ’t is al eeuwenoud, sinds Martini begon met een kleding lijn gerelateerd aan de racerij, John Player Special, STP, ELF noem maar op.
    BMW – M kleding is net zo oud als M zelf van BMW.
    Lederen race tassen van Marlboro
    Rally jacks met het FORD logo.

    “pokdalige jongens met Bardahl jacks en Porsche petjes op het hoofd ”

    “puisterige pubers met ELF ski jacks en Renault sport petjes, aan de kant van de Col de Turini, allemaal wachtend op het voorbijstormend PK geweld ”

    Moon boots dragende lange lullo’s met een groen wit Williams F1 ski-jack en een nu o zo ouderwetse RayBan bril a la Lee Towers en gezichtshaar, dat was ik toen !
    En ik stond er, op de Col de Turini !

    Ow ja, die geel/grijze/witte rally jacks van Opel, Renault en Peugeot Sport kleding.

    En wat te denken van de Subaru lijst van merk meuk ?

    Login om te reageren
    • BmwMPower zegt

      13 november 2014 om 15:14

      @desjonnies:
      ”
      ‘t is al eeuwenoud, sinds Martini begon met een kleding lijn gerelateerd aan de racerij, John Player Special, STP, ELF noem maar op.
      BMW – M kleding is net zo oud als M zelf van BMW.
      Lederen race tassen van Marlboro
      Rally jacks met het FORD logo.
      ”

      Noem je de mooiste kleding er uit!

      Login om te reageren
    • dikdraak zegt

      13 november 2014 om 17:30

      @desjonnies: Het gaat hier om al die merchandising in één winkel verkopen, niet over merchandising zelf.

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      14 november 2014 om 09:11

      @desjonnies: die rayban is nog steeds hip hoor. Net als de Persol. Dat zijn blijvertjes. ;)

      Login om te reageren
  8. desjonnies zegt

    13 november 2014 om 15:15

    Trouwens, de pepermolens van Peugeot zijn ouder dan de auto’s, Peugeot maakte al allerlei producten, waarvan een groot gedeelte bestemd was voor de lokale bosbouw en fietsen voordat de eerste Peugeot in elkaar werd geschroefd.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      14 november 2014 om 09:12

      @desjonnies: en brommers/scooters…

      Login om te reageren
  9. jaapiyo zegt

    13 november 2014 om 15:15

    Ik vind het meestal een beetje sneu zo’n autologo op een stuk kleding, behalve als je een race bezoekt…

    Login om te reageren
  10. E34M5Touring zegt

    13 november 2014 om 15:16

    Geen automerk meer maar ik vind de kleding van Triumph erg fraai. Vooral die ‘vintage’ lederen jacks. Perfect voor bij je Bonneville.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      14 november 2014 om 09:13

      @E34M5Touring: Triumph is ook een stijlvol pluspunt bij een mooie dame..

      Login om te reageren
  11. jaapiyo zegt

    13 november 2014 om 15:22

    Een GTI store met alleen petjes dat lijkt me wel wat trouwens.

    Login om te reageren
  12. henkhupelschoten zegt

    13 november 2014 om 15:25

    @sir_smolalot: Je bent de Mercedes store’s in Parijs en Berlijn vergeten, in Berlijn is een van de oudste dealers ter wereld geloof ik ookal staan er maar 4/5 modellen. En die bmw store op Wall Street.

    Login om te reageren
  13. granlusso zegt

    13 november 2014 om 15:25

    Het draait allemaal om beleving, aanzien, dromen waarmaken. Een verdere ontwikkeling van merktrouw, wat mij betreft een goede ontwikkeling. Past helemaal in het tijdsbeeld van nu!

    Login om te reageren
  14. rolov zegt

    13 november 2014 om 15:29

    In vleuten is een winkel pand met 2 Peugeots erin. Maar ik weet niet of je erin kan.

    Login om te reageren
  15. Sracerr zegt

    13 november 2014 om 16:07

    Ik pak de buurt-super wel, wat een verwijfde zooi zeg!, bah.

    Login om te reageren
  16. potver7 zegt

    13 november 2014 om 17:20

    Ja ik ken die pepermolens van Peugeot.

    nl.wikipedia.org/wiki/Pepermolen

    Waarschijnlijk zijn ze auto’s, brommers en fietsen gaan maken om de pepermolens te promoten, en niet andersom!

    Login om te reageren
  17. auke100 zegt

    13 november 2014 om 17:31

    Die mazda-store in Leiden is al lang en breed verdwenen, dus een groot succes zal het niet geweest zijn voor ze!

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      13 november 2014 om 21:07

      @auke100: Die van Mazda zijn ook tijdelijk (pop-up stores)

      Login om te reageren
  18. larsyboy1997 zegt

    13 november 2014 om 18:25

    krijgen die kleren ook recalls?

    Login om te reageren
  19. rob5nismo zegt

    13 november 2014 om 20:04

    Ik vind de schoenen van puma wel relaxt van Ferrari en bmw en Ducati

    Login om te reageren
  20. e1000bmw zegt

    14 november 2014 om 09:15

    Brand stores, ik loop er met een hele grote boog omheen…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North