• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BS6 Force Gurkha is stiekem beter dan de G-Klasse

Auteur: willeme, gepost 15 september 2021 om 14:58 – 14 Reacties

BS6 Force Gurkha

Althans, als het gaat om het effect dat hij op je humeur heeft, is de BS6 Force Gurkha briljant. Of als je ‘m moet betalen.

De Mercedes-Benz G-Klasse is een waar icoon. Voor Mercedes is het geweldig dat de auto populairder dan ooit lijkt te zijn. Naast een icoon is het ook nog eens een fashion statement op wielen én een soort rijdende Rolex. Het is niet eens dat je je smaak kunt etaleren, dan wel dat je voldoende geld hebt om er eentje te kunnen rijden.

Maar hoe gaaf men ook een G-Klasse vindt, het staat vrij ver van wat het ooit was. De G-Klasse begon zijn carrière als hardcore terreinauto. Een echte rouwdouwer die zich minimaal kon meten met auto’s als de Land Rover 90/110, Jeep Wrangler en Toyota Land Cruiser. In de jaren ’80 groeide de G-Klasse en vanaf de jaren ’90 kwamen de luxe varianten.

BS6 Force Gurkha

BS6 Force Gurkha

In dat opzicht staat de schitterende BS6 Force Gurkha die je op de foto’s kunt aanschouwen dichter bij het originele concept van de Mercedes G, dan de huidige G van Mercedes zelf. De auto staat op een compleet nieuw platform. De carrosserie is compleet nieuw en het is behoorlijk duidelijk waar ze bij Gurkha de inspiratie op hebben gedaan: de Mercedes G-Klasse, uiteraard.

Achterkant

Aan de voorkant kun je dat duidelijk zien aan de koplampen, grille en de knipperlchten boven de eerdergenoemde koplampen. Die koplampen heten trouwens geen koplampen, maar ‘LED Force Pro Edge’-lampen. Dat je het even weet.

BS6 Force Gurkha

Qua motor is het wel net een oude G-Klasse, want er zit een viercilinder diesel in met niet al te veel power. Bijzonder: het 2.6 liter grote blok komt bij Mercedes vandaan! De motor levert 91 pk en 250 Nm. Dat klinkt niet als veel, maar met een tussenbak en lage gearing heb je ook niet meer nodig. Uiteraard is de auto standaard voorzien van vierwielaandrijving. De G28-bak komt ook bij Mercedes vandaan (een vertrouwde vijfbak).

Voorkant

Interieur

Het interieur van de BS6 Force Gurkha is misschien wel hilarisch voor een nieuwe auto in 2021. Het is hopeloos verouderd, maar er is gelukkig nog een modern scherm in het dashboard verwerkt. Maar het interieur van een dergelijke auto moet functioneel zijn, niet modern of fraai. Daar heb je namelijk niets aan als je tot de assen in de blubber staat.

BS6 Force Gurkha

Vanaf volgende maand staat de BS6 Force Gurkha te schitteren bij de dealers. Helaas zijn er geen dealers in Nederland. Maar, mocht je in India wonen en een oranje rouwdouwer zoeken, hebben, dan is dit de ideale auto voor jou! Prijzen worden later bekendgemaakt, maar reken er maar op dat de auto aanzienlijk minder kost dan een nieuwe G-Klasse.

Via: hemmorrhoids.

Met dank aan Iwan voor de tip!

Ook interessant!

  • Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
    Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
  • Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
    Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend
    Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

g-klasse, Mercedes

Vorig bericht: « Seat Ibiza Reference nu eindelijk onder de 20 mille
Volgend bericht: Porsche 911 (964) Carrera 4 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    15 september 2021 om 15:03

    Wie zegt dat alleen Chinese autofabrikanten alles kopiëren?

    Login om te reageren
    • Wijsneus zegt

      15 september 2021 om 20:16

      Is geen kopie, maar een deal tussen MB en Force Motors.

      Force Motors bouwt genoemde Mercedes motoren in India, voor MB-india en eigen gebruik voor Force Motors. Part of the deal is het gebruik van oude, verlopen MB designs voor de Indiase markt.

      MB was ooit aandeelhouder en heeft het maken van motoren en versnellingsbakken nog altijd uitbesteed aan deze grootste autofabrikant van India.

      Inmiddels werken ze ook samen met MAN en BMW.

      Force Motors levert als eerste gestandaardiseerde ambulances in India, gebaseerd op de MB TN/TN. Supergaaf ontwikkelingswerk.

      Ook leuk, is om te zien dat ze bij de naamgeving rekening houden met de MB benaming

      Force Motors -G-urka (G Klasse)
      Force Motors -T-raveller (T1)

      Login om te reageren
  2. bpc zegt

    15 september 2021 om 15:06

    Een beetje een concurrent van die nieuwe Ineos grenadier , ik hou er wel van

    Login om te reageren
  3. mattr zegt

    15 september 2021 om 15:11

    Het blok komt niet bij MB vandaan want MB produceert geen 2,6l 4 cylinder common rail diesel motoren. Waarschijnlijk is het gebaseerd op een MB blok oid?

    Login om te reageren
    • MrHyde zegt

      15 september 2021 om 16:00

      @mattr, Bajaj Tempo produceert deze OM616 motor onder licentie sinds 1982, dit is de laatste iteratie.
      Het wordt dus inderdaad niet door MB geproduceerd, maar wel een MB-motor genoemd.

      Overigens was het originele MB design een 2.4 IDI en geen 2.6 CR.

      Login om te reageren
      • mattr zegt

        15 september 2021 om 16:21

        Thanks, in de basis al bijna 50 jaar oud dus!

        In India werken ze met een soort van Euro 4 (2008) norm, daar kunnen ze dus nog wel even blijven doorkachelen met dit soort gebakjes.

        Login om te reageren
      • Wijsneus zegt

        15 september 2021 om 20:04

        Bajaj Tempo heet al een paar jaar Force Motors ;-) Sinds Mercedes-Benz haar aandelen verkocht.

        Login om te reageren
  4. thomcarspotter zegt

    15 september 2021 om 15:58

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  5. potver7 zegt

    15 september 2021 om 16:02

    Volgens mij kan een G-klasse zich nog steeds prima meten aan een Land Rover 90/110 of Jeep Wrangler. Of gaan we nu beweren dat dat wél nog steeds de hardcore terreinwagens van weleer zijn? Zelfs een Toyota LandCruiser is een heel eind richting SUV opgeschoven…

    Overigens lijkt dit ding me meer geïnspireerd op een Suzuki, met wat G-klasse goodies.

    Login om te reageren
  6. iphonistvongates zegt

    15 september 2021 om 16:46

    Zou het vast goed doen in de westelijke provincies en Limburg. Een snorkel is erg handig bij hoge waterstanden. Ik zie ook dat de jaren ‘80 interieurs weer gebruikt gaan worden. 🤟🏻

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    15 september 2021 om 16:52

    Alleen jammer dat hij op geel kenteken nog steeds net zoveel kost als een G-klasse…

    Login om te reageren
  8. Arno's zegt

    15 september 2021 om 17:44

    Als ik iets in die richting zocht zou ik meteen voor een echte tractor met 4 grote wielen gaan. Dan maak je de blits op die all terrain dagen

    Login om te reageren
  9. arias zegt

    15 september 2021 om 19:50

    Vindt dit niet echt een vooruitgang, lijkt gewoon precies op de vorige generatie die op zichzelf al stokoud is. Daarentegen heeft Mahindra veel beter werk verricht met de nieuwe Thar. Die is een stukken mooier en moderner.

    Login om te reageren
  10. Alfarobert zegt

    16 september 2021 om 11:53

    Nog een echte auto dus ipv een rijdende computer.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North