• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Seat Ibiza Reference nu eindelijk onder de 20 mille

Auteur: willeme, gepost 15 september 2021 om 14:04 – 24 Reacties

Seat Ibiza Reference

De Seat Ibiza Reference is verkrijgbaar vanaf een héél erg lage prijs. Maar is die prijs wel zo scherp? Er moet natuurlijk wel wat tegenover staan. We zochten het uit.

We hebben het er weleens vaker over. Auto’s worden duurder en duurder. Dan pakken we de prijslijsten erbij van vroeger en zeggen: zie je, vroeger was alles goedkoper en dus beter!

Maar nu ontvangen wij een persbericht van de Spaanse firma Seat. Ze hebben namelijk sinds kort een nieuw product in de aanbieding. Of nou ja, aanbieding, het is gewoon een afronding van het gamma naar onderen. De Seat Ibiza Reference is de nieuwste instapper.

De Seat Ibiza werd onlangs nog voorzien van een subtiele facelift. Daarbij waren er al diverse motoren, uitvoeringen en transmissies bekend. Voor nu hebben we de absolute instapversie. Dat is dus de Seat Ibiza Reference. Laten we even eerst beginnen met de prijs: 19.700 euro. Dat is net onder de 20 mille. Is dat goedkoop?

Seat Ibiza Reference

Seat Ibiza Reference

Dat is uiteraard maar net hoe je er naar kijkt. Wat krijg je er allemaal voor? Onder de kap huist een 1.0 MPI driecilinder zonder turbo, goed voor 80 schattige pk’tjes en 93 koddige Newtonmeters. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Daarmee kun je in 15,3 seconden naar de 100 km/u sprinten een topsnelheid halen van 170 km/u.

  • Seat Ibiza Reference

ROOD!

De standaardkleur van de Seat Ibiza Reference is rood, precies wat je wil op een temperamentvolle Spaanse furie als de Ibiza. De 15 inch wielen zijn een dikke prima, wieldoppen draaien net zo goed mee. Qua standaarduitrusting lijkt het ook redelijk voor elkaar te zijn. Denk aan elektrieke raampjes (voorzijde, achteren is het zwengelen), twee USB-poorten, cruise control, 8,25 inch touchscreen voor multimedia-scherm, lederen stuurwiel en lane assist.

  • Seat Ibiza Reference
  • Seat Ibiza Reference

Addertje

Is er dan ergens een addertje onder het gras? Ja, het lijkt er wel op: airco is namelijk geen mogelijkheid. Het zit er standaard niet op, en het is niet te bestellen. Althans, nergens in het persbericht óf in Ibiza-configurator kunnen we een vorm van airco ontwaren. Op het volgende luxe-niveau, de Style, krijg je standaard dual-zone climate control. Die versie kost met 21.870 euro niet eens zo gek veel meer en heeft een fijnere 1.0 TSI-motor aan boord en lichtmetalen wielen.

Vergelijking Seat Ibiza Reference met concurrentie:

  • Citroen C3 PureTech Live | € 18.390*
  • Ford Fiesta 1.1 Trend | € 18.485*
  • Hyundai i20 1.2 MPI i-Motion | € 18.595*
  • Mazda 2 SkyActiv-G | € 17.990
  • Nissan Micra IG-T Visia | € 19.740
  • Opel Corsa 1.2 | € 18.099
  • Renault Clio TCe90 Life € 19.090*
  • Skoda Fabia 1.0 TSI Greentech Active | € 19.890*
    * = standaard airco

In vergelijking met de concurrentie, zien we dat de Ibiza op zich niet verkeerd is uitgerust. Integendeel! Maar écht goedkoop is ‘ie ook niet. Met name die airco is wel een dingetje, want diverse concurrenten bieden standaard wél een handbediende airco. Dat is in elk geval al wat. Mocht Seat die eraan toe kunnen voegen, kunnen ze een potje breken.

Ook interessant!

  • Vernieuwde Ibiza en Arona
    De vernieuwde Seat Ibiza en Arona, dit kosten ze
  • Vernieuwde Seat Ibiza maakt Spaans feestje compleet
  • Arona en Ibiza facelift
    Arona en Ibiza facelift al een beetje 'gelekt'
  • Kleine Seat
    Eindelijk weer een kleine Seat op komst

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, ibiza, Seat

Vorig bericht: « Vernieuwde Renault Trafic best(s)eller vanaf nu te bestellen
Volgend bericht: BS6 Force Gurkha is stiekem beter dan de G-Klasse »

Lees Interacties

Reacties

  1. Knoopie zegt

    15 september 2021 om 14:17

    20k voor een Ibiza? Dat vind ik nogal stevig. Tevens vind ik de concurrentie ook niet goedkoop..

    Login om te reageren
  2. Nino zegt

    15 september 2021 om 14:34

    Is de Peugeot 208 geen concurrent? Vanafprijs van €19.200,- en altijd minimaal airco. In mijn ogen één vd leukste b segmenters op het moment.

    Login om te reageren
  3. Ot92 zegt

    15 september 2021 om 14:34

    Je kan beter 1 of 2 jaar oude Ibiza Fr (20dkm gelopen) met de 1.0 TSI motor kopen voor 18-20k. Die zijn tegenwoordig vrij rijk uitgerust.
    20k stuk slaan op een nieuwe Ibiza die behoorlijk kaal is, met ook nog eens een klein atmosferische motor is geldverspilling.

    Login om te reageren
  4. wceend zegt

    15 september 2021 om 14:44

    Uit dit rijtje zo ik voor de clio of de fiesta gaan, de Ibiza is in de basis al te oud

    Login om te reageren
    • jordiiii zegt

      15 september 2021 om 15:51

      @wceend: als je de basis fiesta neemt heb je een exemplaar met de meest oncomfortabele stoelen ooit in een auto, Bieden 0,0 comfort en je hebt geen armsteun. Ik heb er dagelijks 360 kilometer mee gereden. Was tevens ook het 1.1 blok zonder turbo

      Login om te reageren
      • poes zegt

        15 september 2021 om 20:54

        @jordiiii: daarbij is de Fiesta echt veel kleiner dan ee de Ibiza/Polo/Fabia.

        Login om te reageren
  5. boomhauwer zegt

    15 september 2021 om 14:47

    20d voor zo’n schraalbak..

    Login om te reageren
  6. dree16v zegt

    15 september 2021 om 15:38

    Geen airco?! Tis 2021 koekoek

    Login om te reageren
  7. Johanneke zegt

    15 september 2021 om 15:44

    Wel zonder de dubbele nepuitlaat van de FR, dat is een plus. Plastic is zo ondiep dat je de achterkant van de ‘uitlaat’ kan zien….

    Login om te reageren
  8. potjak zegt

    15 september 2021 om 15:56

    Ik mis de Sandero in het rijtje. En vroeger was alles goedkoper en beter… nou mijn salaris was toen ook veel goedkoper en zeker niet beter… die vergelijken met vroeger die gaan niet op. Je verdient ook meer, standaard zit er meer dan toen etc. Maar goed, 20K voor een kale Seat blijft veel geld.

    Login om te reageren
  9. jmeverts zegt

    15 september 2021 om 15:59

    93Nm 😍

    Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      15 september 2021 om 18:01

      @jmeverts: 15,3s naar de honderd lijkt me doodeng!

      Login om te reageren
  10. Klojum zegt

    15 september 2021 om 17:19

    Nou ja, 80pk minus 15-20% verlies door een airco, dan blijft er helemaal niks over. Dan wordt de 0-100km/u tijd minstens zo’n 25+ seconden. Dat is niet echt veilig, en het wordt nog erger met volle bepakking.

    Login om te reageren
    • cvoo zegt

      15 september 2021 om 18:13

      @Klojum: Waarschijnlijk dat het daarom dus ook niet leverbaar is i.c.m. het atmosferische torretje :-)

      Login om te reageren
    • basman147 zegt

      15 september 2021 om 19:12

      Een airco voor in je auto heeft echt geen 15 of 20% van 80 pk nodig. waarschijnlijk is het nog geen 10e daarvan, zo’n 1,5 a 2 pk.

      Login om te reageren
      • sportabgasanlage zegt

        16 september 2021 om 15:44

        @basman147 Volgens een test van AD gebruiken airco’s gemiddeld 3 tot 10 procent extra brandstof en kosten 5 tot 10 pk motorvermogen, uiteraard afhankelijk van de omstandigheden (buitentemperatuur vs binnentemperatuur).

        Login om te reageren
    • jimwillemse zegt

      16 september 2021 om 08:31

      Dat valt allemaal wel mee ! rij zelf een Ibiza 6J 3cyll MPI 75pk met airco en een Polo 2G MPI met 80pk.
      Verwacht geen wonderen maar kom gewoon goed mee met het verkeer invoegen is ook geen probleem.
      Tuurlijk merk je het wel als de airco aanstaat maar het valt opzicht allemaal wel mee.

      Login om te reageren
  11. saxoke zegt

    15 september 2021 om 17:43

    K heb een 1.0TGI staan. De aardgas versie. Met turbo, 6bak, navigatie, 2zone airco. En, het rijdt enorm goed. Erg fijne auto is dat.

    Login om te reageren
  12. soundgarden zegt

    15 september 2021 om 18:28

    Dit rijdt echt voor geen k#t. Proefrit gemaakt puur ter oriëntatie, wist niet hoe snel ik weer terug moest. Letterlijk straat uit gereden en meteen omgekeerd. Uiteindelijk uitgekomen op een volledig uitgeruste FR in Desire Red 95pk/5bak. Wereld van verschil. Bijna 2 meter lang en stap na uren rijden er gewoon fris uit. Maar heb dan ook de sportstoelen en armsteun etc. Fijne kar!

    Login om te reageren
    • saxoke zegt

      15 september 2021 om 20:55

      @soundgarden: ik heb niet de armsteun en sportstoelen, maar k vind m wel erg goed rijden met 90pk (de TGI heeft 5pk minder dan de TSI) in Style uitvoering.

      Login om te reageren
  13. tjorque zegt

    15 september 2021 om 19:10

    Airco kan niet omdat je de 100 dan niet meer haalt 🤣

    Login om te reageren
  14. bernoulli zegt

    15 september 2021 om 20:36

    In 2017 kocht je een nieuwe Ibiza Reference van dit model voor iets meer dan 15K.

    Login om te reageren
  15. b088y zegt

    15 september 2021 om 23:11

    Prijs x2 vergeleken met 2009, toen was de instapper onder de 10k…

    Login om te reageren
  16. Robert zegt

    15 september 2021 om 23:13

    Een auto zonder airco aanschaffen is één ding, maar probeer zo’n ding eens in te ruilen: véél succes!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North