• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Buick Riviera (1986) was eerste auto met touchscreen

Auteur: Dizono, gepost 14 december 2014 om 21:36 – 34 Reacties

Buick Graphic Control Center


Terwijl ook nu nog veel merken aanmodderen met omslachtige pijltoetsjes en controllers, had Buick in 1986 al een boordcomputer met touchscreen.

Bij een touchscreen denk je al snel aan dunne lcd’s met kleurenscherm, maar feitelijk kun je elk scherm aanraakgevoelig maken. Dat bewees Buick al in 1986 met het Graphic Control Center in de Riviera en kort daarna de Reatta, die over een zwart-groen CRT-monitortje beschikt dat je met je vinger kunt aansturen.

Op de eerste auto met satelietnavigatie moest men halverwege de jaren ’80 nog even wachten, wel kon de gelukkige Buick-bezitter met zijn vingers de radio, climate control en boordcomputer aansturen. Helemaal tof zijn de digitale metertjes, met een blokkerige toerenteller als ultieme jaren’80-gadget. En als dat nog niet cool genoeg is, door een combinatie van digitale knopjes in te drukken kwam je in de ‘geheime modus’ die onderhoudsmonteurs konden gebruiken om meer gegevens over de auto uit te lezen.

Helaas was Buick de tijd té ver vooruit, klanten vonden het Graphic Control Center maar verwarrend en lastig in gebruik, waardoor het touchscreen geschrapt werd bij een facelift van beide wagens in 1990. Dat doet echter niets af aan de pioniersrol van Buick en zijn ze met recht de voorvader van moderne touchscreens in auto’s. Gelukkig zijn er na al die jaren nog Reatta’s en Riviera’s met een werkend systeem, zo kun je zien op Autojunk.

Ook interessant!

  • Breek: BMW gooit touchscreen overboord
  • Video: tel alle verkeersovertredingen
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

buick, riviera, Techniek, touchscreen

Vorig bericht: « Ontwerp nieuwe Audi A6 is af, krijgt meer eigen gezicht
Volgend bericht: Is dit de Porsche Macan GTS? »

Lees Interacties

Reacties

  1. jrk68 zegt

    14 december 2014 om 21:39

    Kijk kinders, dat is nou “voorsprong door techniek”….

    Login om te reageren
    • knipperlichtje zegt

      14 december 2014 om 22:13

      @jrk68: Audi was het eerste automerk dat een intuïtief (i.t.t. idrive V1.0, dat was een crime) allesomvattend infotainmentsysteem met controller op de markt bracht (Audi MultiMedia Interface, MMI), alsmede het eerste automerk als eerste een touchpad met handschriftherkenning toepaste. Voorsprong door techniek/toeleverancier.

      Sorry, moest even happen :)

      Login om te reageren
  2. knipperlichtje zegt

    14 december 2014 om 21:41

    Even een ander geluid, ik vind touchscreens tijdens het rijden een ergernis. Ik mik altijd mis met m’n vinger. Een controller vind ik zeker op een klinkerweg veel fijner in het gebruik.

    Login om te reageren
    • ck92 zegt

      14 december 2014 om 21:56

      @knipperlichtje: eens! vaste knoppen bedien je op de tast, dat gaat niet echt bij een touchscreen..

      Login om te reageren
    • okmer zegt

      14 december 2014 om 22:35

      @knipperlichtje: En dat heeft BMW begrepen met de iDrive -> in de nieuweste GEN is de controle per iDrive terwijl invoer met handschriftherkenning (op de iDrive knop) en touch besturing (bij BMW online (internet) is het opppervalk van de iDrive een touchpad voor de muis). Zo gaaf dat ik een retrofit gedaan heb in m’n F11 :D

      Login om te reageren
      • knipperlichtje zegt

        14 december 2014 om 22:47

        @okmer: ik ken het systeem, heb helaas zelf geen ervaring met de allernieuwste versie, maar de grafische effecten die ik op het web zag zijn prachtig. Is zo’n retrofit omslachtig? En wat kost het?

        Login om te reageren
      • ettie zegt

        14 december 2014 om 22:49

        @okmer: ja en iedereen had er zo’n commentaar op toen idrive gelanceerd werd en nu heeft bijna elk merk het nagemaakt…

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          14 december 2014 om 23:47

          @ettie: daar moet je aan toevoegen dat BMW ook nogal wat verbetert heeft aan de iDrive. Niet meer alles alleen en uitsluitend via iDrive en de structuur is ook verbetert. Haptic feedback is gewoon belangrijk in een auto.

          Login om te reageren
    • nasty zegt

      14 december 2014 om 22:35

      @knipperlichtje: parkinsonpatient?

      Login om te reageren
    • ronaldddvos zegt

      15 december 2014 om 01:06

      @knipperlichtje: mee eens tik je weer de verkeerde dingen aan waardoor je hartstikke chaggi van word of de vrouw boos

      Login om te reageren
  3. dwersbongel zegt

    14 december 2014 om 21:53

    Dat is tof! Maar zo tof als de riviera botail is het nooit meer geworden.

    Login om te reageren
  4. henkhupelschoten zegt

    14 december 2014 om 22:00

    Zo vroeg ook niet verwacht, wel gaaf! Ben overigens geen fan van touchscreen in m’n auto.

    Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      15 december 2014 om 09:10

      @henkhupelschoten: Ik ook niet maar het touchscreen van de Model S werkt wél erg fijn. Lekker grote knoppen ook: Alleen als je heftig Parkinson hebt druk je er wel eens naast.

      M’n Tesla heeft zojuist dit artikel gelezen en “pappie” geroepen.

      Login om te reageren
      • eMbe zegt

        15 december 2014 om 11:28

        @fijnkonijn: Gefeliciteerd met je Tesla, maar moet je in elk topic vermelden dat je er een hebt? Je vrouw/vriendin is vast ook ontevreden. ;)

        Login om te reageren
        • fijnkonijn zegt

          15 december 2014 om 15:46

          @eMbe: hmmm je hebt gelijk. Overdrijven is ook een vak .

          Login om te reageren
  5. potver7 zegt

    14 december 2014 om 22:21

    …kon de gelukkige Buick-bezitter met zijn vingers de radio, climate control en boordcomputer aansturen

    Mja, hoe doe je dat zonder touchscreen dan? Met je knieën?

    Maar wel leuk dat ze 28 jaar geleden al met die dingen in auto’s bezig waren! Ik was toen mijn stage-verslagen nog gewoon op een mechanische typemachine aan het tikken… ;)

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      14 december 2014 om 22:42

      @potver7: Ja, vertel eens, hoe deden jullie dat eigenlijk vroeger? ;)

      Login om te reageren
      • potver7 zegt

        14 december 2014 om 22:56

        @dizono: O ik had stembesturing in m’n auto. Gewoon tegen ’t mokkel naast me zeggen dat de ventilator harder/zachter/warmer/kouder moest, of wat er met de radio moest gebeuren. Of dat ze even het raampje open moest draaien om de rechter buitenspiegel iets te verstellen. Veel meer keuzes waren er niet… ;)

        Login om te reageren
  6. je16 zegt

    14 december 2014 om 22:21

    Ik wil men auto wel op en neer swipen …. Nee grapje

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      15 december 2014 om 12:54

      @je16: ‘men’ ? Wat is dat toch op de internets?

      Login om te reageren
  7. toyotafortuner zegt

    14 december 2014 om 22:21

    Tja… Elektronica en auto’s gingen in de 80s nou niet bepaald samen…

    Zie ook bijvoorbeeld GM die experimenteerde met een V8 met cilinderuitschakeling: de V8 kon zich omtoveren in een V6 of een V4, afhankelijk van de belasting van de motor. De V8-6-4 werd daadwerkelijk aangeboden in een aantal modellen. Echter, de technologie was nog niet goed genoeg. De V8-6-4 faalde vaak.

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      14 december 2014 om 23:17

      @toyotafortuner:

      Die V8-6-4 ging pingelen vanwege te zware EGR kleppen die niet berekend waren op de verminderde uitlaatgasdruk wanneer het blok op minder pitten liep. Daardoor werd ie te heet en klapten de koppakkingen eruit.

      Om nog maar te zwijgen over de overduidelijk onderbemeten processing power van de 1981 ECU.

      Login om te reageren
    • 123bat zegt

      14 december 2014 om 23:41

      @toyotafortuner: idd, kan me een Cadillac reclamespot herinneren die ik eens op YouTube heb gezien. 8-6-4 noemden ze het en ze waren er helemaal lyrisch over :)

      Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      15 december 2014 om 13:56

      @toyotafortuner:

      “De V8-6-4 werd daadwerkelijk aangeboden in een aantal modellen.”

      Sterker nog, het was de basismotor voor alle 1981 Cadillacs.
      Vandaar dat de uiteindelijke schade ook zo groot was.

      Login om te reageren
  8. misterbojangles zegt

    14 december 2014 om 23:04

    Tweede alinea laatste zin, spel fout. Zoek maar op echt waar

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      14 december 2014 om 23:14

      @misterbojangles: Gevonden!

      Niet zo moeilijk raadsel, spel fout moet natuurlijk spelfout zijn.

      Login om te reageren
  9. mgmgb zegt

    14 december 2014 om 23:05

    Geniale optie, GM had rond die tijd ook geweldige digitale dashboards met verbruikscomputer, weergave voor eventuele foutcodes enz. Helaas was gebruiksgemak nog niet optimaal of waren mensen er gewoon nog niet aan toe. De techniek was verder prima, ik ben actief op een Amerikaans forum voor ’80s amerikanen waaronder een aantal Buicks, die digitale dashboards en computers zijn verrassend betrouwbaar en zijn vrijwel nooit onderwerp van negatieve posts, alleen jaloerse forumleden die ze niet hebben, waaronder ikzelf!

    Login om te reageren
  10. misterbojangles zegt

    14 december 2014 om 23:07

    Tweede alinea en laatste zin. Ik zie een spelfout. Echt waar, geen grapje. Zoek maar op.

    Login om te reageren
    • g40freak zegt

      15 december 2014 om 02:02

      @misterbojangles: dus?

      Login om te reageren
  11. patab zegt

    15 december 2014 om 00:58

    Ergert niemand zich nu aan die onnozele vogel op de achtergrond?

    Login om te reageren
  12. p993 zegt

    15 december 2014 om 07:18

    En dat op een productieauto. Knightrider is er niks bij…

    Login om te reageren
  13. rotarypowah zegt

    15 december 2014 om 09:27

    Vet. Altijd gedacht dat de JC Cosmo de eerste was hiermee, maar dat was met de hele mik-mak (kleurenscherm-touch-screen-navi) drie jaar later, toen Buick het dus weer uit de auto’s haalde.

    En goeiemorgen @spamfiltertje

    Login om te reageren
    • fijnkonijn zegt

      15 december 2014 om 15:45

      @rotarypowah: is dat echt een touch-screen? Je raakt daar het scherm ZELF toch niet aan? (maar de knoppen daar buiten).

      Login om te reageren
      • laurent zegt

        15 december 2014 om 20:29

        @fijnkonijn: Dat was idd een touch-screen. In dit filmpje kan je het trouwens aan het werk zien vanaf 1:50 https://www.youtube.com/watch?v=3qPAHPYthBU

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North