BMW heeft last van het chiptekort en lost het op een opmerkelijke manier op: geen touchscreen meer in hun modellen!
De hele industrie lijkt het ermee eens te zijn: touchscreens zijn de oplossing voor infotainmentsystemen. Er zijn vele oplossingen geweest om infotainment te bedienen. Het hele dashboard volstoppen met knoppen is niet de oplossing en de ‘iDrive-achtige’ draaiknop sterft ook langzaam uit als enige oplossing. Want in een BMW kun je tegenwoordig ook het scherm bedienen als touchscreen. Touchscreens zorgen namelijk voor de meeste functionaliteit, denk maar aan je smartphone.
Chiptekort
Logischerwijs heeft een nieuw scherm ook een nieuwe chipset nodig om goed te werken. Dat is momenteel niet handig. Er is namelijk een wereldwijd chiptekort en eigenlijk alles wat een scherm heeft, heeft er last van. BMW kon nog uit voorraden werken, maar nu hebben ook zij er last van. Dat terwijl de orders maar binnen blijven stromen. BMW neemt drastische maatregelen.
Terug in de tijd
De oplossing vindt BMW in de klok een paar jaar terugzetten. Even terugkomend op de eerste alinea: BMW had dus jarenlang een iDrive-systeem wat enkel bediend kon worden met de ‘controller’. Deze draaiknop werd omringd met een paar knoppen en men was meestal positief over hoe intuïtief het werkt. Die controller is er nog in moderne BMW’s, maar als alternatief op het touchscreen. Dat gaat veranderen. BMW gaat het touchscreen voor een deel van hun gamma in de ban doen en de volledige functionaliteit weer aan de controller geven. Zo hoeven ze niet te wachten tot de chips voor de touchscreens weer geleverd worden en kunnen modellen die geld in het laatje leggen aan de vraag voldoen.
Getroffen modellen
De BMW modellen die zonder touchscreen komen is een bonte mix. Enerzijds auto’s waar het geen groot gemis is, anderzijds modellen waar je toch wel alle functies wil behouden. Denk aan de BMW X7 en Z4. De getroffen BMW modellen die binnenkort zonder touchscreen van de band rollen:
- G20 (3 Serie)
- G22 (4 Serie Coupé)
- G23 (4 Serie Cabriolet)
- G26 (4 Serie Gran Coupé, i4 uitgezonderd)
- G29 (Z4)
- G05 (X5)
- G06 (X6)
- G07 (X7)
Bij de 4 Serie Gran Coupé wordt dus de elektrische i4 uitgezonderd en ook de iX3 en iX blijven gewoon bestaan zoals ze zijn: die moeten immers het technologische paradepaardje blijven. Verder rollen er dus modellen van de lijn zonder touchscreen. Deze auto’s worden gemarkeerd met de optie 6UY. Het gaat puur en alleen om het verlies van een touchscreen, alle andere functionaliteit is er nog gewoon. Dealers zijn verplicht om de klant te informeren. Het lijkt erop dat je de auto zonder ‘optie 6UY’ ook kunt bestellen, maar met langere levertijden.
Exemplaren van BMW zonder touchscreen rollen vanaf komende week van de band in Spartanburg. Het lijkt om een globale beslissing te gaan, dus let op wanneer je een nieuwe BMW bestelt. (via Bimmerfest)
ty5500 zegt
Begrijp het wel.Die i drives werken over het algemeen toch zo goed dat een touch screen wel erg weinig meerwaarde biedt.
Rudy zegt
Touch heeft geen enorme meerwaarde (G21 hier) maar het zou zonde zijn om hem te missen. Vooral het invoeren van je wachtwoord is met het idrive systeem vrij frustrerend…..
Veel gebruiken doe ik hem overigens niet.
Werner zegt
@Rudy: en vergeet het invoeren van een adres niet in de g20.. zonder touchscreen vind ik dat niet te doen.
rutgerg zegt
@fcbarcelona: valt wel mee toch? Bij mij kun je ook schrijven op de bovenkant van de idrive controller zo hoef je nniet continue te draaien. Maar meestal spreek ik t adres in eigenlijk en dat werkt eigenlijk briljant.
hollow zegt
@fcbarcelona: euh voice input? Werkt goed zelfs in m’n F30.
Rudy zegt
95% van de tijd doe ik dat vooraf met de app, in de praktijk weinig last van dus.
Voice input werkt goed tot je in het buitenland bent… probeer maar een italiaanse plaats en staat ingevoerd te krijgen.
outlook zegt
Ik heb zo een hekel aan het schoenpoetsen van het scherm zodat ik em ook nooit gebruik
superfred zegt
Dat er maar veel merken mogen volgen. Touch screens in een auto zijn meestal ruk. De enige fatsoenlijke die ik ken is van Volvo, en zelfs die is niet top. Bedienen tijdens rijden is een verzoeking… tussentijds de route aanpassen van de navi? Vergeet het maar…
Pascal zegt
En Tesla doet het erg goed, mede omdat (voor tijdens het rijden) de spraakherkenning erg goed werkt en je het scherm dan eigenlijk niet hoeft aan te raken.
mp014 zegt
@superfred: precies dat!
rynnus zegt
Yes! Allemaal weer lekker terug naar iDrive 4.0, naar mijn idee één van de meest geslaagde en gebruikersvriendelijke versies. Toen touch kwam in 5.0 werd het allemaal wat minder overzichtelijk imo.
Richmond zegt
@rynnus: zijn al bij versie 10
rynnus zegt
Daarom zeg ik ook TERUG naar 😃
mp014 zegt
Ik vind dat een verstandige beslissing en niet enkel om het chip tekort! Ik heb jaren Bmw gereden en het iDrive systeem altijd erg kunnen waarderen. Het werkt zeer intuïtief en veilig bovendien! Momenteel rijd ik een Volvo V90cc, fijne wagen maar alle functionaliteiten achter het touchscreen. Ik vind de bediening minder intuïtief en heb al verschillende keren gemerkt dat ik van mijn rij lijn afwijk als ik op het scherm bijv de temperatuur wil aanpassen.
Lang leve de draaiknop en losse knopjes voor temperatuur 👍🏻
goodvibrations zegt
Er gaat weinig boven een paar goede “op de tast” te vinden functionele knoppen.. stoelverwarming/positie, radio volume, vorige/volgende zender, ventilatie functies etc.
Ik vind het een slimme manier van bezuinigingen om alles onder te brengen in een touchscreen.. Maar het is zeker niet intuïtief of makkelijk.. goede keuze van BMW om het scherm te laten voor wat het is. Dat dit kan zegt ook al genoeg..
Richmond zegt
@goodvibrations: alleen maar tot het chip tekort opgelost is. Daarns komen ze gewoon terug.
banderas zegt
Q4 zonder schuifdak, auto’s met 1 sleutel geleverd krijgen ipv 2 en enorme levertijden. Het is echt bizar hoe een ineens chip tekort alles zo in de war kan gooien.
flatsix010 zegt
De schermen in BMWs zijn zo gepositioneerd dat ze niet erg handig zijn om via ‘touch’ te bedienen, en het iDrive systeem is gebaseerd op het gebruik van de draaiknop. Voor veel andere merken zou dit een stuk ingrijpender zijn (VAG bijvoorbeeld).
Joost zegt
Denk dat je als klant geen poot hebt om op te staan. Wijzigingen voorbehouden zal er wel in oa de brochure staan
Peugeot deed dit ook met die 14% ~kiloknaller~ bijteller, de 308. Chromen raamomlijsting op? Dan plakken we er zwart op….
ArnoldH zegt
Goede zet van BMW, ik ben van mening dat touchscreens in auto’s gewoon niet werkt. Ze zitten altijd net buiten bereik als je gewoon achter het stuur zit en door het rijden raak je nog weleens niet het knopje die je wilt. Bij mijn Clio estate leun ik altijd met mijn pols tegen het dashboard om de bediening makkelijker te maken.
turbotoll zegt
(Touch)screen is zo wie zo ruk. Wie bedacht ooit dat het een goed idee was om een groot beeldscherm midden in een auto te plaatsen? Nu het “nieuwtje” er wel vanaf is, is het weer tijd voor ronde klassieke klokken met chromen wijzers, en kunnen we weer gewoon door de voorruit kijken?
sonnybonds zegt
jaa weg met de grote schermen. Maak gewoon weer auto s inplaats van computers op wielen.
pindakoning zegt
Doet mij denken aan laptops met een touchscreen: na een aantal jaar die dingen bedrijfsbreed ingezet te hebben blijkt eigenlijk niemand de touch functie te gebruiken. De nieuwe laptops hebben daarom geen touchscreen meer
Sempiternal zegt
@pindakoning lol. Herkenbaar.
Verder wel grappig dat een autofabrikant behoorlijk in gebreke is nu door functionaliteiten gewoon niet aan te kunnen bieden en ik alleen maar de loftrompet hoor.
Of touch screen nou jouw persoonlijke voorkeur heeft ja/nee, ik vind het behoorlijk pauper deze situatie.
mrB zegt
Dus zonder een touch screen heb je geen chips nodig? Weer wat geleerd. Vrij matige besparing als je het mij vraagt. Als klant krijg je gewoon minder.
nofxke zegt
@mrB: op 1 auto is dit een kleine besparing, maar op. 1 miljoen auto’s is dit een grote besparing.
Artikel vertelt ook niet dat klanten 500€ korting krijgen of geld terug bij reeds bestelde auto’s
mrB zegt
Die 500 terug is dan wel essentiële informatie. Dank! Ik had ook wel weer wat meer willen lezen over welke type chips het dan zou gaan en waarom ze dan van die andere wel voorraad hebben.
Loek zegt
@mrB: hoe ik denk dat het werkt (maar dit is een aanname dus vandaar dat ik dat niet in het stuk wilde zetten) is dat je een krachtigere “nieuwe generatie” chip nodig hebt voor touchscreens, terwijl een niet-touchscreen op een vorige generatie chip kan draaien. Die vorige generatie chips is minder vraag naar en dus kun je die gewoon bestellen. Hoe dat precies in elkaar steekt is niet duidelijk.
mashell zegt
Ik denk dat er gewoon een gebrek is aan touchscreencontrollers (chipje dat de druk op het scherm meet en aan de hand daarvan de coördinaten van de vingers terug geeft) en dat de toeleverancier de hardware zo heeft opgezet dat de beeldschermen ook kunnen werken zonder touchscreencontroller.
p993 zegt
@720s: zou kunnen, en dat gecombineerd met vele klanten die een touch screen toch niks vinden…dan is de idrive knop snel van stal gehaald. Maar geef mij maar losse knopjes per functie (tuimelschakelaars mag ook)
dannyq zegt
Bij mijn i4 m50 vind ik dit nu wel een must
Sempiternal zegt
@dannyq je hebt m al? Als enige ? 😉
martingtv zegt
Jammer dan het de touchscreen chips zijn en niet de chips voor de automaat. Alles terug naar handbak.
HZW zegt
Ja, de nieuwe RS3 met Handbak zou wel zo lekker zijn.
faithnomore zegt
Huidige en vorige bmw hadden /hebben touchscreen. Ik gebruik dat eigenlijk niet, idrive is superieur. Enige uitzondering is wanneer ik Apple car activeer (ook teleurstelling) om zo waze te kunnne gebruiken.
tinnemans zegt
Ik heb nog een antiek iDrive, dus ik heb geen idee, maar een touchscreen tijdens het rijden lijkt mij helemaal niet prettig. Ik zou de €500 incasseren en daar blij mee zijn omdat dat echt een erg goeie prijs is voor het weghalen van zo weinig. Opties bij BMW zijn duur, maar andersom doen ze dus ook niet sneu.
poekie zegt
Had ook al ergens gelezen dat ze head up display niet meer op alle modellen leverbaar maken… Toch wel bizar wat die chiptekorten allemaal teweegbrengen…