Waarom zou je een barbierenvoertuig gebruiken in je ambitie om een ontzettend gave race-auto voor hillclimbs te ontwikkelen? Nou, eigenlijk omdat deze creatie weinig met de originele SLK te maken heeft. Wat het dan wel is? Een van de grond af opgebouwd voertuig met een koolstofvezel body en een V8 die 610 pk levert.
Carlsson zoekt de racerij op en waagt zich in het veld van de rij-een-berg-op-wedstrijden. Deze gespoilerde en gerolkooide SLK wordt het voertuig waarmee ze het willen gaan doen, samen met het Zwitserse Meisel Motorsport. En ieder raceteam dat besluit zo’n SLK 340 te bestellen.
De 3.4-liter achtcilinder onder de kap met 610 pk en 430 Nm aan koppel hoeft niet veel gewicht voort te bewegen. Omdat alles licht bleef – een klapdak met zware constructie kun je dus vergeten – komt het gewicht niet boven de 780 kg uit. Van de brede wielkasten tot aan de splitter en de enorme diffuser achteraan, alles is van carbon fiber gemaakt.
De SLK 340 is verder uitgerust met 18″ BBS-velgen en een verstelbaar veringsetje van KW. Het zitwerk wordt verricht door Fibreworks-stoelen, omgeven door een lichtgewicht rolkooi. Volgens Carlsson al met al genoeg om namen als Rhys Millens en Monster Tajima van de nodige weerstand te voorzien.
Zijn publieksdebuut is op de Autosalon van Genève in maart. Wellicht geven ze tegen die tijd ook een prijsje vrij van dit racegevaarte. En anders zien we hem aan de startlijn van Pikes Peak 2013 in Colorado verschijnen.
yeah…
Klopt die 610 pk echt? Het is wel erg veel pk tegen weinig nm’s
@redneckdarian: het is een hoogtoerige atmosferische racemotor. In de racerij is vermogen veel belangrijker dan koppel.
@ej20g: ja dat weet ik wel. Maar die verhouding is er groot! Groter dan dat ik ooit heb gezien.
@redneckdarian: haha oke. Maar toch is het mogelijk, is wel vaker het geval met bijvoorbeeld de Judd achtcilinders.
@ej20g:
Toevallig is dit ook een Judd V8.
Reto Meisel (coureur/teameigenaar) reed al eerder met een Mercedes 190E silhouette met hetzelfde blok.
Nog zo´n mooi voorbeeld is de BMW 134 Judd van wijlen Georg Plasa. Helaas een echte widowmaker.
![](http://www.gtspirit.com/wp-content/uploads/2011/07/georg-plasa.jpg)
@carmasterr: dat dacht ik al, dat dit een Judd V8 is. Die klinken altijd zo verschrikkelijk lekker. Zowel die 190E silhouette als BMW 134 silhouette waren bij mij bekend. En zoals je zegt was die 134 een echte widowmaker. Heb al video’s gezien van de crash. Enige troost is dat de man gestorven is terwijl hij deed waar hij van hield. Daar kan ik alleen maar respect voor hebben.
@carmasterr: holy shit wat maakt die gast een klap! Maar inderdaad, hij deed wat hij het liefste wou, rip.
@redneckdarian: Ik denk dat tog genoeg is voor 780 KG
Erg dik!
Een erg leuk speeltje dat helaas ook behoorlijk aan de prijs zal zijn. Zou deze V8 graag een keer horen snerpen!
@ej20g:
http://www.youtube.com/watch?v=WcaSpPT39XM
@carmasterr: bekend filmpje. Wát een heerlijk geluid blijft dat toch.
Dik speelgoed.
Gooi er dan een serieuze compressor in….stuntels…
@Megakix: En dan? Zodat hij teveel koppel heeft voor dat gewicht?
@berlinetta: en dan…het koppel limiteren, en lekker genieten van het easy peasy verkregen aantal Pk’s…
Wow, 610pk uit 3,4 liter, dat zal vast duivels klinken !
Die ziet er wel dik uit maar ik zou voor aandere kleurtjes gaan.
Filmpje van hun vorig speelgoedje: http://www.youtube.com/watch?v=2dkSu3Au7XI
Snap niet waarom ze nooit zelf op het idee zijn gekomen bij Mercedes om met de SLK te gaan racen, zoals BMW doet met de Z4.
@ronin1130:
Daar hebben ze de SLS al voor.
Ik denk dat Carlsson hier toch vrij weinig mee te maken heeft, gezien de know-how en het verleden van Meisel Motorsport. Ik denk niet dat Carlsson erg veel ervaring heeft met spaceframe´s en Judd V8´s.
Toch vooral een sponsordealtje.
Mooi! Maken die bak