• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Caterham V8 monster is niet meer te koop [Video]

Auteur: Alwood, gepost 17 oktober 2008 om 18:29 – 36 Reacties

Caterham RST V8


Slechts acht exemplaren van deze auto zullen losgelaten worden. Alle acht Caterhams zijn inmiddels verkocht, en dat is maar goed ook.

Als er ooit meer dan acht van deze auto’s rond zouden rijden is het volgens mij niet meer veilig op straat. De kans dat willekeurig middenklassers door zwarte projectielen doorboord worden met 240 per uur wordt gewoon te groot.

Het is geen praktische auto. De Caterham RST-V8 Levante is ook niet heel snel, met een top van slechts 240km per uur. Maar toch heeft het iets. Ruim een half jaar geleden werd de auto bekendgemaakt en acht mensen zijn dapper genoeg geweest om er een aan te schaffen. Dapper of gestoord is dan de vraag. Hoe moet namelijk die kleine Caterham ooit de onbeteugelde kracht aan de grond brengen? Hoe kan iemand deze auto meer dan één keer berijden? Dit schuift toch binnen tien minuten met tweehonderdveertig kilometer per uur van de weg af tegen een boom?

Ondanks het feit dat de Caterham uitverkocht is hoef je echter niet te treuren. Eenzelfde ervaring biedt ook Ariel. Voor zover bekend is de Ariel Atom nog steeds te koop, ook met V8 en zonder elektronische moederapparatuur.

Ook interessant!

  • Video: Scania V8 drift op een rotonde
    Video: Scania V8 drift op een rotonde
  • Video: Audi 80 sleeper met V8 én wieldoppen
  • Video: Mercedes V-klasse met twin-turbo V8 op de dragstrip
    Video: Mercedes V-klasse met twin-turbo V8 op de dragstrip
  • Video: V8'en gaan los in de sneeuw in Katwijk

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, caterham, Lichtgewicht

Vorig bericht: « Volkswagen weer schoner met de Passat Bluemotion II
Volgend bericht: Eerste spyshots MINI Crossover SUV ding »

Lees Interacties

Reacties

  1. Yuri zegt

    17 oktober 2008 om 18:36

    Jammerr, egt een über vet ding.
    En 500 pk en 500 kilo is ook niet verkeert.

    Login om te reageren
  2. AJ zegt

    17 oktober 2008 om 18:37

    Specs?

    Login om te reageren
  3. GeoBem007 zegt

    17 oktober 2008 om 18:41

    Doe mij de Ariel V8 maar :) Hier zijn veel Caterham-karakteristieken verloren gegaan, zoals dat 3voudig koplampje..

    Login om te reageren
  4. bozewolf zegt

    17 oktober 2008 om 18:41

    Menace to road safety.

    Login om te reageren
  5. A8 4.2 zegt

    17 oktober 2008 om 18:56

    @AJ
    2.4 V8 supercharger
    500pk
    0-100 minder dan 3 sec
    1000pk per ton

    Login om te reageren
  6. Nijntje zegt

    17 oktober 2008 om 18:59

    [quote]AJ schrijft,
    17 October 2008 om 18:37
    Specs?[/quote]

    HARD!

    Login om te reageren
  7. Achiel zegt

    17 oktober 2008 om 19:18

    http://www.drivers-republic.com/dr_tv/index.cfm?videoid=95711530093d4639a50cfe8944855340&area=features Leuk ter zake doende filmpje, de Cathamaran is zeker niet waardeloos!

    Login om te reageren
  8. Lampuhkap zegt

    17 oktober 2008 om 19:27

    HOLY CRAP :| hoor dat ding jenken :|

    Login om te reageren
  9. ZwerverRoodbaard zegt

    17 oktober 2008 om 19:38

    Fokkin hell :D de achtervering is zelfs niet stijf genoeg :shock: elke keer als die schakelt zie je de voorkant naar beneden duiken. Uit een 2.4 ook gewoon 500 pk dat is gewoon insane !

    Login om te reageren
  10. C6.R zegt

    17 oktober 2008 om 20:14

    Een moderne Hot Rod = cool!

    Login om te reageren
  11. bram zegt

    17 oktober 2008 om 20:21

    Je moet niet vergeten dat je zomaar om een boom Hoeft te hangen, een Caterham heeft namelijk zoveel grip dat je wel echt raar moet doen om het zover te laten gaan. Maar dit is denk wel de meest monsterlijke auto van het moment!! wanneer gaat autoblog hem testen..

    Login om te reageren
  12. zed zegt

    17 oktober 2008 om 20:57

    die mannen op dat filmpje rijden met z’n snelheid dan nog zonder helm. Very smart… Die paar keer dat ik met een kitcar heb kunnen meerijden, was een bril boven de 120 ook niet aangenaam meer

    Login om te reageren
  13. mattie zegt

    17 oktober 2008 om 21:04

    Zit in deze caterham niet toevallig het zelfde blok als in de Caparo T1.
    Super gaaf , maar voor de openbare weg een beetje te veel van het goede.

    Login om te reageren
  14. Linkador zegt

    17 oktober 2008 om 21:06

    De 240 beperking is eigenlijk voor de betrekkelijke veiligheid. Ondanks de goedwillige mini voorvleugel blijft de Caterham uplift veroorzaken.

    Hoe sneller het ding gaat, hoe lichter het is. Veiligheidshalve een dubieuze combo.

    Maar de fun factor is er als bij geen ander!

    Mijn oprechte wensen aan de 8 gelukkigen

    Login om te reageren
  15. MC zegt

    17 oktober 2008 om 21:48

    Toch vind ik em onder in het toerengebied niet bijzonder snel optrekken. Nara mijn idee was het beter geweest als de turbo/supercharger iets eerder zou ‘meedoen’ want nu heeft ie een redelijk turbogat.

    niet dat ie langzaam is, maar het kan altijd sneller ;D

    Login om te reageren
  16. Klassiekerrally zegt

    17 oktober 2008 om 22:00

    Wat een lelijk ding…
    Heb ooit een Donkervoort D8 Cosworth mogen rijden. Dat gaat met de helft van de paardjes al ongezond hard. En ik denk dat de wegligging met de V8 niet echt veel beter wordt? (of heb ik niet goed gelezen?)

    Login om te reageren
  17. Stephan Tast zegt

    17 oktober 2008 om 22:10

    Iemand die iets van (de motor van) RS Performance afweet? Lijkt wel op een aangepaste F1-motor draaiend op wat minder toeren.

    @MC: Een Caterham R500 levert inderdaad met de helft van het vermogen bijna vergelijkbare prestaties (o-60 mph in 2,88 sec oid).

    Login om te reageren
  18. w0o0dy zegt

    17 oktober 2008 om 22:26

    De CSR260 variant heeft in de handen van de Caterham testrijder een 1:17,4 gereden op het circuit van TopGear. 0,2 seconden sneller dan de Koenigsegg …. deze v8 variant vertrouw ik niet zo in de bochten… zou liever een 2 liter atmosferisch met zo’n 250pk hebben…. snel zat.

    Login om te reageren
  19. Juicie zegt

    17 oktober 2008 om 22:30

    Beetje vergelijkbaar met deze V8: 2 Hayabusa blokken aan elkaar!

    http://www.h1v8.com/page/page/1562069.htm

    Login om te reageren
  20. Juicie zegt

    17 oktober 2008 om 22:31

    Beetje vergelijkbaar met deze V8:

    2 Hayabusa blokken aan elkaar gelast :P

    http://www.h1v8.com/page/page/1562069.htm

    Login om te reageren
  21. Juicie zegt

    17 oktober 2008 om 22:35

    Er rijdt trouwens al een Ariel Atom rond met deze Hayabusa V8 motor.

    http://www.dpcars.net

    Login om te reageren
  22. Stephan Tast zegt

    17 oktober 2008 om 23:17

    @Klassiekerrally: het V8-blokje weegt slechts 90 kg, als je daarop doelt.

    Login om te reageren
  23. w0o0dy zegt

    17 oktober 2008 om 23:23

    @Stephan Tast: het gaat natuurlijk niet alleen om het gewicht op zich… (al is 90kg (zonder koppeling en versnellingsbak natuurlijk..) niet eens weinig in een auto van rond de 500kg rijklaar….

    Ook de lengte en hoogte zijn van belang. Naarmate het gewicht hoger zit onder de motorkap zal de voorkant eerder de buitenkant van de bocht opzoeken. En als het blok relatief lang is zal het gewicht al snel teveel naar voren komen en ook dat kan het stuurgedrag beïnvloeden….

    Niet zeker, maar het is wel de grote valkuil bij dit soort auto’s.

    Login om te reageren
  24. Mairsil zegt

    17 oktober 2008 om 23:52

    @stephan tast

    Het blok is gebaseerd op een 1-liter 4-cylinder 20-kleppen motorfiets-motor van Yamaha. De eerste versies waren 2 liter en draaide de volle 13000 toeren die de donorblokken ook konden. Uiteraard draaiden die nogal vlot in de soep, en inmiddels schijnen ongeveer alleen de cylinderkoppen nog orgineel te zijn. Maar het is dus wel een 11000 rpm 40-klepper.

    Login om te reageren
  25. Stephan Tast zegt

    18 oktober 2008 om 01:20

    Thnx wOoOdy en Mairsil (het is overigens wel een 32-klepper).

    Login om te reageren
  26. Stephan Tast zegt

    18 oktober 2008 om 01:24

    excuses, je had gelijk, het is toch een 40-klepper!

    Login om te reageren
  27. w0o0dy zegt

    18 oktober 2008 om 12:20

    Dit is een v8 RST zonder turbo/compressor als ik me niet vergis…. snel zat en het klinkt geweldig! Op een racetrack zal er verdomd weinig zijn dat je nog voorbij komt als je er echt mee overweg kan…

    http://www.youtube.com/watch?v=Mx62obeje0o

    Login om te reageren
  28. robbie zegt

    18 oktober 2008 om 12:36

    @w0o0dy, die video staat ook gewoon op Autojunk hoor ;)
    http://www.autojunk.nl/clips/view/147415

    Login om te reageren
  29. BOL zegt

    18 oktober 2008 om 13:10

    Dat geluid :shock:
    Is dit ook het blok wat Caparo gebruikt?

    Login om te reageren
  30. jack zegt

    18 oktober 2008 om 18:42

    opzich als je de specs kijkt, dan heeft dit motor blok al verdomd veel weg van een f1 motor blok, van een aantal jaren terug…

    zeer netjes..

    Login om te reageren
  31. RenesisHP zegt

    18 oktober 2008 om 19:28

    Dat zijn pas toerentallen… :o
    Hij ziet er overigens wel creepy uit. Lekker sinister. :| :shock: :twisted:

    Login om te reageren
  32. Heyhuub zegt

    18 oktober 2008 om 19:44

    Dit blok is echter supercharged als ik het goed heb.

    Login om te reageren
  33. LJ zegt

    20 oktober 2008 om 10:39

    heerlijk geluidje(H)

    Login om te reageren
  34. S.A.R.S zegt

    20 oktober 2008 om 13:30

    @ BOL

    De caparo gebruikt een 2.4 ltr v8 afkomstig van indycar’s

    Login om te reageren
  35. T-rocks! zegt

    27 oktober 2008 om 20:44

    Van 0 tot 100 in minder dan 3 sec!!!

    “een veyron slachter”

    Login om te reageren
  36. NLBUURMAN zegt

    22 januari 2009 om 19:20

    @ Jack,

    een F-1 motor van heel lang geleden dan, eind 80-begin 90 waren er 1.4 turbo’s die idioot veel vermogen leverden….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North