In mijn vorige bericht over de Toyota Prius was ik niet zo aardig over de hybride auto. Dat werd mij niet door iedereen in dank afgenomen. Ik sloeg de plank natuurlijk finaal mis, want de Prius is de grondlegger van het begrip hybride. Het prachtige staaltje geraffineerde techniek is z’n tijd ver vooruit. De Prius is een lust voor het oog, een engeltje die je portemonnee bewaakt, veiliger dan een tank en een Gods zegen voor het milieu. Vergeet dat nooit!
Maar goed, nu weer even serieus, want straks geloven jullie me ook nog. In Japan is de Prius gekte volledig losgebarsten. In de maand juni vonden in Japan 22.292 Priussen een eigenaar. In dezelfde maand een jaar eerder waren dat 6.231 exemplaren, dus bijna een verviervoudiging. Ten opzichte van de maand mei (met 10.915 verkochte exemplaren) is het verkoopresultaat in juni verdubbeld. Nog nooit eerder werden in Japan van een hybride auto meer exemplaren verkocht van van een auto met conventionele brandstofmotor. Toyota heeft heeft alle zeilen bijgezet om de vraag bij te benen. Iedere maand rollen er in Japan 50.000 Priussen in een tempo van 2 auto’s per minuut van de lopende band af.
Wat nu als de Japanse Prius gekte overwaait en uitgroeit tot een pandemie. Ik vrees dat we het dan met een mondkapje niet redden. Nou vooruit, laat ik vriendelijk afsluiten door te zeggen dat ik Toyota het succes oprecht gun. (via: bbc)












Komt dit misschien door de introductie van het nieuwe model, of is er een andere reden te verzinnen?
Whahaha heerlijk stukje tekst!
complimentje waard.
Beter daar dan hier!
Dan alsnog prefereer ik een BMW 520D
Hier straks ook flinke stijging in de verkoop. diverse hebben natuurlijk gewacht op de nieuwe.
http://www.youtube.com/watch?v=zU8slFNVuMU
Prius is de Buckler onder de auto’s – kansloos dus
het is dan ook een mooi staaltje techniek voor zover ik er iets van weet.
en het design intereseert de meeste mensen die autorijden denk ik niet zo zeer.
dan is dit een prima wagen!
over kansloos gesproken, ik kan nog wel een model bedenken dat op dat gebied de prius ruimschoots voorbij streeft. tip: oerlelijke overgedimensioneerde duitse asobak…
Als ik het geld had, dan heb ik liever de Lexus GS 450h.
De Duvel onder de auto’s zal tot in einde van tijden een selecte groep liefhebbers kennen die hem op waarde weten te schatten…tot lang nadat de hybridhype is overgewaaid…
@willie Speciaal voor jou een Q7 Hybride.
in de GS hybrid kun je nog geen tas kwijt…. jammer, want hij rijdt prima.
Als een Prius de Buckler is met zijn verkopen van 6500 in 2008 . Wat is de Q7 dan met zijn 422 verkochte auto’s? ;)
laat demonstratief de motor weer stationair onder de carport draaien.
mondkapje helpt niet, wat als we een grote benzinemotor in elk dorp zetten, in de vorm van bijvoorbeeld een brandstofslurpende Corvette, Veyron of Murciélago?
@Autogek Daarom combineer je die 2 niet. Een Q& Hybride. Dan heb je 6922 verkopen en dan heb je Buckler met Amstel Light gemixt. Wel ff bij de dealer zeuren dat ze de auto als nog gaan leveren.
Q& = Q7…
Nu wel het juiste plaatje.
Ah, zijn de Toyota verkopers er ook weer?
Jammer.
Nou doe mij maar na deze die ik nu heb lekker nog zo’n Buckler ipv een Astra, Focus of Golf. ;)
Als je een SUV hybride wil, mot je wel de goeie kiezen: Lexus RX450H. :)
leuk stukje tekst ;-)
veder vind ik het nieuwe model bijna mooi alleen die achterkant is dan weer zo vreemd waarom die vorm doe het zoals de honda civic hybrid!
ik vind die auto’s redelijk gevaarlijk, als ze parkeren of gewoon al rondrijden hoor je ze niet, je steekt over, en bam, zo’n prius in je kont
Of: Je kijkt links en rechts en nog een keer als je oversteken moet, kijk links en rechts en nog een keer want dan doe je et pas goed!
Ik las ergens dat Nederland na Japan en de VS het derde land ter wereld is wat verkoopaantallen van hybrides betreft dit jaar. Met 100.000 in Japan, 75.000 in de VS en 4000 in Nederland lopen we wel ver achter, maar afgezet tegen het aantal inwoners is het niet slecht (of goed, afhankelijk van hoe je over hybrides denkt). Vierde was de UK met 3500 hybrids, geloof ik.
@autogek – laat me raden:
je bent boekhoudkundig medewerker, geeft leiding aan 1.6 FTE, gaat straks lekker 3 weken op vakantie in een huisje in Drenthe, hebt een half blind hondje en komt een keer of 5 per maand klaar waarvan 4 keer in je rechterhand. Je stemt groen links maar vindt agnes kant ook wel heel leuk en voert het hoogste woord op feestjes dat je prius zo lekker zuinig is en vooral goed voor het mileu. Nee, die Prius past echt prima bij je
Oh jee… Ik zie een fout aan het einde van het stukje…
@Autogek Is dat niet nornaal als je oversteekt? Ook als je een Ipod aan hebt, met headset, wel te verstaan! Maar ik begrijp zijn punt, je hoort ze tot een bepaalde snelheid niet tot nauwelijks op trekken. Alleen je moet wel altijd opletten als je een kruizing oversteekt. Ik weet nog een ongeluk in Haarlem….
@Q7 Rijder, hahahaaha!
het is ook een onzinargument van de “autogek” om een Prius met een Q7 te vergelijken…
Waarom doen alle petrolheads zo moeilijk over die Prius en soortgenoten? Dan val je tussen al die saaie hybrides straks toch des te meer op in je snelle, blitse, benzineslurpende bolide (zelfs als het toch maar een afgetrapt Corsa’tje GSI is). En heb je echt een V8, dan kun je lekker die slome hybrides voorbij blazen. Dat kost dan wel 2,5 euro per litertje bij 1 op 5, plus het hoogste rekeningrijd-tarief, maar een kniesoor die daar om maalt toch?
@Q7 rijder Knap, een profiel van iemand na een paar stukjes op AB, die eigenlijk niks directs over zijn stemgedrag, functie en sexuele voorkeur en huisdier verteld. Ik zal willen dat ik dat kon.
Ot: het is ook niet gek dat dit type auto zo’n succes is in NL. Er heerst zoveel financieel voordeel op. Om te leasen, om te kopen.
@ Q7: Nee ik verdien hoogstwaarschijnlijk meer dan jij, woon in een vrijstaand huis met 6000 m2 tuin, ga naar Amerika op vakantie, mijn hond is helaas overleden, kom vaker klaar dan jij want je klinkt heel jalours en ben VVDer. Dus jij kan ook geen karakter schetsen “vriend”.
@ Arjens: de motor van de prius staat niet zo vaak uit als men denkt. Daarbij maken de meeste auto’s het meeste geluid met hun banden. En die heeft de Prius ook. Dus een Prius is geen “sluipmoordenaar”. ;)
@Autogek Nee dat is ook zo. ik stond er eens naast, deze auto trok op en dat was een stuk stiller, dan dat de gem Nederlander die optrok bij een stoplicht. maar hoe dan ook, of een auto geluid maakt of niet, als je in het verkeer beweegt moet je je altijd opletten, fietsers kunnen ook heel stil zijn..
elk ander automerk is stik jaloers op dergelijke verkopen, helemaal nu.
toch niet verkeerd wat toyota doet…
@ arjens: dank je maat!
@ autogek: ik was vergeten te zeggen dat je wel een grappig typetje bent – en dat heb je zojuist weer bewezen
@Q7 rijder Geen probleem :) Maar hoe doe je dat nu??? Nu wil ik het weten ook!
Ik geloof niet dat Arjens je echte loofde met zijn opmerking. Maar ja, dat heb je als je af en toe in de Q7 van je opa mag rijden.
Ja joh, ik ben in een erg cynische bui, omdat ik vandaag te horen heb gekregen dat ik voorlopig niet in een nieuwe prius ga rijden en al helemaaaaal niet in een Q7. Ook wel toko naar de klote… Dus of ik echt serieus ben in mij antwoorden…….
Sommige mannen (of beter jongetjes) moeten hun gefrustreerde gevoelens omtrent hun klein uitgevallen plassertje compenseren met een extra grote auto, heeft overigens niks met jaloezie te maken…krij zelf graag in de mooiste auto’s rond, maar niet om iets te compenseren..een Prius is ook prima en heerlijk stil…de meeste auto’s mogen van mij stil zijn, mooi geluid van echte auto’s daargelaten..
Volgens mij is hybride niet echt het probleem, meer het feit dat ze er bij Toyota, maar ook niet te vergeten honda, blijkbaar een kunst van hebben gemaakt om van elke hybride een zo`n lelijk mogelijk hok op wielen te maken.
Lang stond de Fiat Multivlaai bij mij op nummer 1 als lelijkste hok op de weg, maar de Prius wint het nu toch wel vrees ik.
Als bijvoorbeeld Audi of BMW een hybride bouwt waarmee je het zelfde vermogen houdt maar 1 op 40 mee rijdt, dan hoor je volgens mij niemand klagen over hybride!?!
Mooie blog haha. En het sarcasme vind ik wel geinig. Ik vind het zelf ook een plaag zolangzamerhand. De techniek zal ik niet neersabelen, dat vind ik onterecht, het design echter is waardeloos. Kijk toch naar Honda, die doet dat stukken beter, alleen hebben die mindere technologie in hun civic IMA.
Ik erger me nog het meest aan de sterk overdreven voordelen die de overheid dit type auto toeschuift. Er rijden diesels rond die zuiniger zijn en die wel gestrafd worden, belachelijk!!!
@ stephan, precies zoals je t zegt ja.. Als het een Duitser was geweest dan was het allemaal oke, nou geloof me, over 5/10 jaar hebben ook zij hun hybride auto’s waar jullie ook misschien toekomstig in gaan rijden.
@ de rest die zijn vooroordelen heeft,
Ga eerst is kijken bij de dealer hoe hij er echt uitziet en hoe hij rijdt, ik weet zeker dat iedereen versteld zou staan. Natuurlijk, het is niet moeders mooiste.. maar heeft wel de beste lijn voor zijn luchtweerstand, rolweerstand etc. En natuurlijk met de 14% bijtelling is het voor iedereen voordeliger dan die benzineslurpers.. en als wij Nederlanders horen dat je ergens op kan bezuinigen doen wij dat ook. Ik geef iedereen groot gelijk die de nieuwe Prius koopt, scheelt een hoop geld, je hebt de zelfde comfort als een andere auto en is nog is betrouwbaar ook!!
Nou nou wat knap, als je als fabrikant aankondigd dat er een nieuw model aankomt dan wacht iedereen natuurlijk. Vervolgens koopt iedereen het nieuwe model. WAAAAUUUWW!! doen ze dan hier op de autoblog-redactie. Terwijl het eigenlijk een walk in the park is.
Iedereen heeft wel een mening over de Prius en andere hybride auto’s. Voor de gemiddelde autoliefhebber spreken deze auto’s niet echt tot de verbeelding. Zelf rijd ik nog wel eens in zo’n ding voor m’n werk. Dat is dan het vorige/huidig type Prius. Dat zijn dan vaak vrij lange afstanden. En de eerlijkheid gebied mij te zeggen: het rijdt niet eens beroerd. Het is best een relaxte manier van autorijden. En een gemiddeld verbruik van 1 op 19 is niet slecht. Ik heb bepaald geen truttige rijstijl en het gevaarte weegt toch zo’n 1.400 kg. Bij constante snelheden is hij comfortabel. Als je’m echter op z’n staart trapt, gaat de 1.5 benzinemotor redelijk tekeer, met een grasmaaiergeluid als gevolg. Dat is dan wel weer een beetje jammer, evenals het dubieuze uiterlijk. Het hart van de autoliefhebber gaat niet sneller kloppen van een Prius, maar ik kan me wel voorstellen dat mensen kiezen om een exemplaar te rijden.
je kan wel zeggen dat dit ding sloom is maar ik heb afgelopen weekend er langs gestaan(prius is van mijn oom) met een corrola 1.6 vvti (110 pk) en dat ding zag ik voor de 100 niet in de binnenspeigel
voor een huis tuin keuken auto is hij snel genoeg man nederland is geen race ciruit
mijn oom gaat de oude inruilen voor deze dus weer een koper!
Dit komt doordat in Japan nu ook voordelen zijn verbonden aan het hebben/kopen van een hybride, net als in Nederland. Daardoor ging de Prius zelfs de voordelinge kei-cars voorbij qua verkopen. Gelukkig is het hier niet zo erg als in Japan, de Prius met afstand als meest verkochte auto is toch een stap te ver… Hoewel het wellicht niet lang gaat duren.
is gewoon nieuw model zou ik zeggen.
Dus euh – manipulatief bericht ?
“Nog nooit eerder werden in Japan van een hybride auto meer exemplaren verkocht van van een auto met conventionele brandstofmotor. Toyota heeft heeft alle zeilen bijgezet om de vraag bij te benen.”
Ruben, da ken toch nie.
Laat ze maar veel Priussen kopen. Dat compenseert mijn uitstoot van mijn F450 die ik als Kerstgeschenk vraag! Blijf dan ook met jullie Priussen op de rechterrijstrook (of beter op de pechstrook) rijden, dan heb ik vrije baan op de linker.
Het blijft alleen jammer dat je beter 600000 Km in een Range Rover kan rijden… Die batterijen vervuilen zo veel, en gaan zo veel te kort mee, dat een prius nooit rendabel is voor het milieu. Alleen voor je portemonnee vanwege de bijtelling…
Was die ouwe van Porsche rond 1910 ook niet bezig met hybrids auto’s?
Maar ik kom de laatste dagen echt heel veel civic hybrids tegen.
Ik heb zelf toch wel iets met honda maar ik kan geen civic hybrid meer zien zeg.
Ook al ziet hij er beter uit dan de Prius.
@ Harm, Er zijn Priusauto’s met veel meer dan 500.000km op de teller en die gaan nog steeds lekker. Je moet niet zo vaak naar TopGear kijken. ;)
Lees eerst even wat meer echte feiten over een auto voor je je vooroordelen hier geeft. De accu’s vervuilen helemaal niet zoveel als men denkt. Deze zijn zeer goed te recyclen.
Geweldig niveau hier….. al die gefrustreerde gastjes die steeds weer argumenten zoeken om de Prius af te kraken. Een Golf is vele malen slechter van kwaliteit en even saai, maar dat willen ze niet inzien. Om over bmw, audi etc maar niet te spreken (te duur voor wat het is en kwalitatief minder goed). Trouwens, als jullie die Prius niks vinden, dan kopen jullie er toch gewoon geen?? Misschien is die geweldig vormgegeven hybride van VW, Opel, BMW of Audi iets voor jullie??? Ooohh wait…….
Mijn volgende auto moet benzine zijn (weinig kilometers en meestal trajecten van een 10-tal kilometers – dodelijk voor een moderne diesel), moet plaats bieden voor 5, 0-100 doen in ongeveer 10 seconden en mag niet meer dan 4 liter per 100 km verbruiken.
En het hoeft niet persé een Prius te zijn hoor, of een hybride. Als andere constructeurs iets uit hun hoed toveren zou dat prachtig zijn. Ik zie regelmatig vindingen passeren die benzinemotoren een pak zuiniger zouden moeten maken (Libralato-motor?), maar geen enkele constructeur lijkt het risico te willen nemen om buiten de lijntjes van een Otto motor te kleuren. En dus wordt het waarschijnlijk een Prius. Wegens geen alternatief (de Insight is te klein en te basic naar m’n zin, Lexus te groot).
En bovendien lijkt de Prius mij ideaal voor het huidige verkeer : m’n gemiddelde snelheid over de laatste 100.000 km lag op 32,5 km/hr, bijna allemaal snelwegkilometers. Misschien rijdt een volkswagen TSI DSG prettiger, maar een Prius staat lekkerder stil en fileert beter. En dat is toch wat we er echt mee doen?
Nieuwe Subaru Legacy is binnen drie maanden al meer dan 2x meer verkocht dan dat oorspronkelijk gepland was voor heel 2009. :O
Helemaal met Bert eens. En what about a Civic Hybrid ?
Subsidie en nog meer subsidie. Werkt in Japan, en hier.
De meerkosten van de techniek terugverdienen puur op basis van brandstofbesparing lukt een eigenaar niet, tenzij gesubsidieerd. Waarom die hoge subsidies nutteloos zijn vanuit een overheidsstandpunt heb ik al vele malen uitgelegd. Voor de berijders is het mooi meegenomen.
Hopelijk binnenkort gelijke CO2 subsidie normen op benzine en diesel, dan is de populariteit van de hybride waarschijnlijk weer snel afgelopen. Prima auto’s overigens, maar dat geldt voor de concurrentie net zo goed.
@laurens
Als je minder bijtelling onder subsidie telt, dan moet je ook de lagere prijs van diesel als subsidie beschouwen. Louter de inkoopprijs bekijkend, zou benzine een stuk goedkoper moeten zijn dan diesel. Maar diesel is nu eenmaal zo’n 30 cent per liter gesubsidieerd (in Belgie). Op een autoleven bekeken strijk je met een diesel meer subsidie op dan met een Prius (alweer in Belgie).
Voor de rest kan ik me wel vinden in het verhaal dat subsidie niet echt hoeft. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het vooral Toyota is die met de groene kortingen gaat lopen door de prijs artificiëel hoog te maken.
Als ik dan toch een keer mee moet gaan met die hype, dan liever die CR-Z die Honda volgend jaar gaat uitbrengen. Die Prius heb ik eigenlijk nooit wat gevonden. Maar ja, als de keuze niet zo reuze is, en de prijs meevalt voor (vooral) de leaserijders, tja, dan hebben we hier in NL binnen de kortste keren een uitbraak van Prius-koorts idd
houden we nu echt geen rekening met het feit dat die batterijen extreem schandalig milieuvervuilend zijn?
Dat de gebieden rond de batterijfabriek zo vervuild zijn dat men er maanlandingen simuleert ?
of zijn we de CO2 quote van clarckson al vergeten uit Top gear ?
dat een prius-onderdelen-verzamelen voor productie meer CO2 veroorzaakt dan dat de mindere uitstoot van zo’n wagen ooit zal kunnen inhalen ?
belachelijk.
waterstof is de enige toekomst, niet batterijen.
Pfffff Speedman, wordt je niet moe van jezelf? Er is al vele malen gezegt dat je TopGear niet 1 2 3 moet geloven. Ga eerst even alle reactie’s lezen en op onderzoek uit voor je onware popiejopie uitspattingen hier ten horen geeft.
Wordt zo moe van de mensen die al hun “informatie” van progamma’s als TopGear krijgen. ;(
@Autogek
Ik wordt moe van jou.. jij loopt hier niet zo hard de popiejopie uit te hangen alleen dan pro prius. Alles wat je hier schreeuwt is ook maar gebaseerd op, van verschillende media, vergaarde informatie. Terwijl jij net zo min zeker zal weten of deze informatie wel juist is aangezien je geen kenner bent maar een hobbyist.
Weet je hoe ze zoiets noemen? Hypocriet…
Daarbij heb je jezelf wel keihard laten kennen door in te gaan op Q7 Rijder met zijn profielschets. Als je een echte vent was had je gezegd dat Q7 rijder gelijk had en ging je met een glimlach weer in je 6000m2 tuintje zitten. Nu ben je in mijn ogen niets meer dan een omhooggevallen, vroeger altijd het pispaaltje, juffrouw ze pesten me, onderaan de hierarchie van de maatschappij opererend mannetje…
Eén van de (belachelijke) stellingen in het dust-to-dust rapport dat in opdracht van Hummer is gemaakt, is dat de Prius verantwoordelijk is voor de situatie bij de nikkelmijn in Canada.
Die nikkelmijn is in gebruik genomen in ca 1890.
Het productie-niveau is in WO2 ca 1940 opgevoerd naar het huidige niveau.
Toyota gebruikt nu, de laatste jaren , minder dan 2 procent van de totale productie van die mijn.
Niet alleen voor de Prius, maar voor alle accu’s voor Toyota’s.
De Prius is voor het eerst op de weggekomen in Japan in 1997.
Voor de rest van de wereld in 2000, zei het mondjesmaat, omdat de auto-journalistiek het niets vond.
Toch wordt de situatie van die mijn in Canada, waar het milieu al decennia voor de Prius verrot was. En waar die Prius nu hooguit 1 / 1000 voor zijn rekening neemt, de Prius verweten.
En ook wanneer over enkele jaren de Prius op Li-on batterijen werkt, zal dit nog wel doorgaan.
Mensen zoals henk: denk eerst eens na!
Wanneer je iemand als Clarckson serieus neemt, ben je niet goed bij je hoofd.