• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Crash dummies verkeren in onzekerheid

Auteur: Dennis, gepost 18 december 2006 om 23:12 – 19 Reacties

Crash dummy family

De crash dummies verkeren in onzekerheid over hun toekomst. Als het aan Toyota en GM ligt, zijn de dagen voor de dummies geteld en zullen complete dummie families over enkele jaren de laan uit worden gestuurd. Beide automotive reuzen willen op termijn de botsproeven gaan simuleren, anders dan daadwerkelijk metaal verkreukelen en werken samen aan een voorstel die dit mogelijk moet maken.

Op dit moment zijn de fabrikanten nog verplicht om fysieke botsproeven uit te voeren. De simulaties zouden de exacte verwondingen kunnen voorspellen in het geval van een aanrijding. Daarbij kunnen gesimuleerde aanrijdingen veel vaker en op verschillende manieren worden uitgevoerd, waardoor de zwakke plekken van een voertuig nog beter in kaart gebracht kunnen worden. Toyota werkt al sinds 2000 aan het simulatie systeem onder de naam “Total Human Model for Safety”. In gezamenlijke inspanning met GM, moet het systeem in 2010 klaargestoomd zijn.

Een computer zal dus gaan voorspellen welke botten ik allemaal zal breken bij een aanrijding. Absoluut knappe technologie en toch krijg ik er nog niet direct een heel warm gevoel bij, maar dat zal mijn onwetendheid zijn. Hopen dat de bonden niet al te fel zullen reageren op de massaontslagen (via: motorauthority.com).

Ook interessant!

  • Video: Toyota GR Yaris is afgeschreven
  • Video: daarom kun je niet overal draaien
  • Video: zware crash tijdens 24u op Spa
    Video: zware crash tijdens 24u op Spa
  • Video: Ferrari 458 flink beschadigd na crash
    Video: Ferrari 458 flink beschadigd na crash

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, GM, Techniek, Toyota

Vorig bericht: « Voor als je Maybach wat gewoontjes wordt
Volgend bericht: Veyron: meer van hetzelfde, maar zo lekker! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Autofreak zegt

    18 december 2006 om 23:28

    Mag ik dan zo’n dummiefamilie? Dan kan ik me is lekker afreageren en dan kijken wat voor ze voor verwondingen hebben :P

    Login om te reageren
  2. Rick dos zegt

    18 december 2006 om 23:33

    En als die simulaties niet kloppen en ik lig met mijn benen in mijn nek gevouwen in het ziekenhuis. WIe kan ik dan aanklagen?!

    Call me oldfashioned, maar ik vertrouw het niet zo heel erg.

    Login om te reageren
  3. Ralph zegt

    18 december 2006 om 23:42

    Ik ben het helemaal met Rick eens ‘nothing beats the real thing’.

    Login om te reageren
  4. Y. zegt

    18 december 2006 om 23:44

    @Rick: dus je vertrouwt ’t helemaal als uit die ene, echte crashtest toevallig een goede score is gekomen en jij desondanks met je benen in je nek gevouwen in het ziekenhuis ligt?

    Login om te reageren
  5. Rick dos zegt

    18 december 2006 om 23:53

    @Y.

    De veiligheid wordt niet op een enkele crash beoordeeld. Er worden in deze testen nogal wat auto´s naar de auto hemel gezonden.

    Login om te reageren
  6. Robin zegt

    19 december 2006 om 00:06

    Ja gelukkig zijn computers lekker stabiel, zelden bugs in programma’s… Draaid eigenlijk altijd wel soepel enzo… Daar zou ik ook wel mensenlevens aan willen koppelen hoor. :s

    Login om te reageren
  7. Florijn zegt

    19 december 2006 om 00:17

    gevaarlijk idee

    Login om te reageren
  8. Coyote zegt

    19 december 2006 om 00:52

    Leuk ook te lezen dit, als je een paar onderwerpen terug las dat de betrouwbaarheid bij Toyota afgenomen is omdat men teveel heeft vertrouwd op computersimulaties en te weinig echte tests…….

    Login om te reageren
  9. Coyote zegt

    19 december 2006 om 00:56

    Sorry, dat verhaal van die computersimulaties en betrouwbaarheid was niet hier maar op autotelegraaf te lezen:
    http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/?id=42625

    leuk stukje… zeker als je het onderwerp van de botsproeven en computersimulaties erbij bedenkt!

    Login om te reageren
  10. Citrofiel zegt

    19 december 2006 om 08:37

    Ik ben het ook met Rick eens. Zeker als ik dat bericht van Coyote lees, waarin staat dat Toyota ZELF denkt dat de kwaliteitsproblemen aan de computersimulaties liggen. Ze zouden daar te veel op vertrouwd hebben. Nou, als we voor levens daar ook op gaan vertrouwen terwijl zelfs Toyota het niet betrouwbaar krijgt… Geen slim plan.

    Login om te reageren
  11. Lebastille zegt

    19 december 2006 om 10:21

    Ik vind het een goede ontwikkeling, maar ben van mening dat het beide moet worden toegepast. Maak eerst computermodellen om te kijken ofdat je veiligheidssysteem in de basis werkt en valideer en verfijn dit d.m.v. botsproeven. Om nou alleen maar simulaties te doen is wat overdreven. En wat voor standaard moet er worden aangehouden om te beoordelen ofdat simulaties correct zijn?

    Login om te reageren
  12. JANUS zegt

    19 december 2006 om 11:26

    Lijkt me link maar ik ben wel bang dat dit de toekomst gaat worden.
    Doet me een beetje denken aan die film. Demolition man. Speelt zich af in de toekomst. Echte seks hebben ze niet meer, alleen nog maar een computer animatie. Jakkie bah !! ;-)

    Login om te reageren
  13. Danny zegt

    19 december 2006 om 11:44

    Tsja, je kan je afvragen of crash-test dummies inderdaad wel zo geschikt zijn om schade aan echte mensen te voorkomen. Immers, de autofabrikanten zijn op dit moment bezig om hun auto zo te beveiligen dat de dummies er onbeschadigd uit komen rollen. Echter, iedereen gaat er voor het gemak maar vanuit dat deze dummies vergelijkbaar reageren als haar menselijke equivalent.
    Ik denk dat een computer-programma waar 10 jaar (!) aan gewerkt is wel degelijk een gedeeltelijke vervanging zou kunnen zijn voor miljoenen-verslindende botsproeven. Er wordt tenslotte uitgegaan van dezelfde gevolgen van de impact om de mens.

    Login om te reageren
  14. Alwood zegt

    19 december 2006 om 13:02

    lijkt mij ook niks! maar ik vind de huidige NCAP tests ook helemaal niks… want daar wordt, als eerder vermeld altijd onder exact dezelfde hoek getest! en die proeven zijn ook niet betrouwbaar voor in het echte verkeer waar de toestand continue variabel is… kunnen ze beter allemaal in de fabriek van volvo gaan testen :D ;)

    Login om te reageren
  15. ruben zegt

    19 december 2006 om 14:14

    ik vraag me af of ze wel echt alles beter kunnen zien met zo een simulatie. maar dat zal wel zeker.

    Login om te reageren
  16. Summer Sky zegt

    19 december 2006 om 19:24

    Ja, ’t zijn bange tijden voor de werkende klasse…chin up dummies

    Login om te reageren
  17. mashell zegt

    20 december 2006 om 12:15

    Alwood, bij EuroNCAP moeten ze wel altijd het zelfde testen anders zijn de resultaten niet te vergelijken. Gezien het tempo waarmee de auto industrie naar 5 sterren als standaard in elke klasse is gegaan denk ik dat EuroNCAP heel succesvol is geweest maar ook dat ze ze snel iets nieuws moeten verzinnen. Dus hogere snelheden, andere hoeken etc.

    Login om te reageren
  18. Julian zegt

    16 augustus 2007 om 23:57

    @LC ga je ook even alle data uitpoepen en analyseren voor optimalisatie?

    Login om te reageren
  19. Martin zegt

    27 februari 2009 om 10:52

    Gevraagd: levensgrote gebruikte test crash dummy/dummies. Redelijk in tact.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North