De BMW M2 is officieel!

Auteur: , 80 Reacties

De leukste BMW van het jaar, dit is 'm.

BMW heeft zijn opvolger voor de 1 Serie M Coupé, in de volksmond beter bekend als 1M, gepresenteerd. Coupés hebben tegenwoordig een even getal, dus gaat hij simpelweg als M2 door het leven. Een meer dan welkome funcoupé die alle voorwielaangedreven Gran Stumpfs doet vergeten en teruggrijpt op een paar BMW-kernwaarden.

Aan de voorkant herken je de M2 aan een bumper met grote luchtinlaten, aangevuld met trapeziumvormige schoepen en BMW’s bekende air curtains. De xenon-koplampen zijn een bekend gezicht, evenals de vier uitlaatpijpjes die onder de diffuser uitsteken.

370 pk

Onder de kap ligt een feestmotor. Een 3.0-liter zescilinder turbomotor die 370 pk afgeeft bij 6.500 tpm. Het koppel komt uit op 465 Newtonmeter, met een korte uitschieter naar 500 Newtonmeter in overboost-modus. Dit vermogen wordt via een handgeschakelde zesbak en een Active M differentieel naar de achteras – geleend van de M3/M4 – gebracht. Je kunt de M2 ook met een M DCT-bak krijgen, voorzien van een dubbele koppelingen en een drietal standen: Comfort, Sport en Sport+.

BMW M2

Met de handbak heb je de M2 in 4,5 seconden op de 100 km/u, de M DCT doet de sprint in 4,3 seconden. De top ligt op een begrensde 250 km/u, tenzij je het M Driver’s Package aanvinkt, dan schuift de Vmax door naar 270 km/u. Het geluid verlaat de auto via een uitlaat met elektronisch aangestuurde kleppen. Met de Driving Experience Control-knop kun je de mate van herrie instellen.

De 4,46 meter lange BMW M2 staat op 19 inch velgen, met aan de voorkant 245/35-banden en achteraan rubber in de maat 265/35. Hij is leverbaar in de kleuren Long Beach Blue, Alpine White, Black Sapphire en Mineral Grey. De M-sportstoelen, het M-sportstuur, en de M-voetensteun zijn standaard, uiteraard. Vanaf 16 april 2016 staat de BMW M2 Coupé in de showroom voor €79.990, verder kwijlen kan in onderstaande gallery.



80 reacties

Zeer geslaagd bommetje! Wel jammer van de spiegels eerlijk gezegd.
@c220amg: moet ik je gelijk in geven, de spiegels hadden het geheel mooi afgemaakt.
@c220amg: Erg dik ja! Maar wat is er mis met de spiegels?
@woot: zie M4
@woot: met de spiegels an sich is niets mis, het is alleen jammer dat ze niet onderscheidend zijn. Wat ze normaal wel zijn bij een ‘echte’ M. Zie bv 4-serie t.o.v. M4 etc.
@C220AMG: Op die manier, vind het niet persé storend. De gene die het echt mist kan het er denk ik zelf wel achteraf op schroeven.
@C220AMG: Het bezuinigen op ///M-zijspiegels zie je helaas niet terug in het bedrag. 😐
@c220amg: dikke BMW M2! dikke BMW M2 jonghus!
@c220amg: denk niet dat spiegels een issue gaan zijn, gezien de grootte van het aftermarket aanbod…
geweldige wagen, bruut uiterlijk en hoogstwaarschijnlijk top rijgedrag! een waardige opvolger van de 1M coupe!

alleen zeer jammer van die zijspiegels..
@uselessblogger: ik snap het spiegelprobleem niet zo. Het ziet er prima uit in mijn ogen. Sowieso vind ik deze M2 mooier dan de M4
Wat een dikke bak is dit jongus
Dikke BMW..
@edgar: hehe de eerste waar ik ook aandacht?

Misschien kan mevrouw deze auto promoten in een bredere versie
@dylanz7s: de? Aandacht?
Lekker! Heel vet! Nog half jaartje wachten. Alleen de spiegels en het dak zijn wat minder.
Wow! Groter contrast met de hieronder geplaatste Honda Civic R bestaat niet…..ja ok, deze is ook veel duurder, maar toch…..
Heb de M2’s altijd aantrekkelijker gevonden vanwege het iets minder opvallend zijn tov M3 etc. Soort wolfje in schaapskleren.
@tinustiguan: “…de M2’s…” Help me even, ik herinner ze me niet?
@C220AMG:
jajajajaaa…..meneer de BMW purist :)
ik bedoelde natuurlijk de 1M, (niet te verwarren met de M1 natuurlijk, da’s weer een ander verhaal) de feitelijke voorganger van dit model, 2-serie is die nieuwe MPV waar de rechtgeaarde BimmerBoy nog niet dood in gevonden wil worden.
Maar het 1M kanonnetje, daar was zelfs De Grote Clarkson dol op:

http://www.topgear.com/videos/jeremy-clarkson/jeremy-drives-bmw-1m-part-12-series-17-episode-1

Hoop dat ik het heb goedgemaakt……. :)
@tinustiguan: vooruit dan, het is je vergeven 😉
Ziet er prima uit. Het gewicht is misschien aan de zware kant maar er is gesteld dat er een csl uitvoering komt. Wellicht dat men ruimte over wilde houden om aan gewichtsreductie te kunnen doen.

Vraag mij alleen af wat de bewoners van Oranje nou van deze auto vinden. Iemand hier toevallig uit Oranje?
@Rick-dos: Dikke BMW. Dikke BMW jongens!

Aaaaaaaaahhhhh. Aaaaaaaaaaahhhhh
@jrsmoke: dikke bmw bij de azc?
Ben ik de enige die zowel de voorbumper als de achterbumper liever anders had gezien? Wat meer M3/M4 dan X6M?
@pikkie: ik denk dat deze bumpers in het echt beter zullen uitpakken dan op foto. ze lijken me veel bruter dan die van een m4, ik persoonlijk kan niet wachten om deze in het echt tegen te komen. veel spijtiger zijn die standaard spiegels, die doen voor mij toch afbreuk aan het geheel.
@pikkie: ik stoor me iig erg aan de voorbumper. Lijkt wel alsof dmc aan de gang is gegaan, of mansory. Van mij had voorbumper is minder gemogen. Nu zijn dit maar plaatjes maar ik snap niet dat mensen dit echt mooi vinden. Concentreer je eens echt goed op die voorbumper, imo echt te lomp voor deze auto.

Maar goed, iets met smaak en twisten natuurlijk…
Wat is de Golf R dan een goedkoop alternatief eigenlijk. Bijna net zo snel en hoop geld in je zak over (zelfs met 400pk ABT kit) 😉
@schellekens006: klopt, maar 1 nadeel. Het blijft een golf.
@c220amg:
Amen.
@c220amg: daarom dat goedkope alternatief. Prijsverschil moet ergens in zitten.
@schellekens006: bijna net zo snel rechtdoor van 0-100 en daarmee is het wel gezegd… Wanneer er echt gereden moet worden (lees bochten enz) zal een vaardige chauffeur (!) de golf rustig zoek rijden…
@tjorque: zeker, maar de huidige Golf R is zo slecht nog niet. In een circuittest van Evo laatst reed hij z’n aanzienlijk duurdere 5-cilinder familiegenoot de RS3 compleet het snot voor de ogen:

http://youtu.be/-3jWVTKYcP0

Maar misschien dat het meer over de Audi zegt.

OT: gaaf bakkie, nu hopen dat de allround bruikbaarheid beter is dan de M3/M4, die het toch lastig heeft zolang de weg niet biljartlaken glad en droog is.
@erwh: dat had ik niet verwacht. De rs3 wordt er dik uit gereden zeg! Golf r ligt duidelijk beter op de weg
Mooi interieur ook voor “maar” een 2 serie, als je kijkt naar de concurrentie vind ik dit toch wel een stuk mooier
Heel dik! Maar opeens zag ik de de denkbeeldige platte strook van koplamp naar koplamp en de rare achterklep-strook tussen de achterlichten… Onsamenhangend en niet mooi die details.
Tof ding, maar toch: op een paar millimeter na zo groot als een E46 M3 coupe en ook qua gewicht ontlopen ze elkaar niet veel. Ik mis de 1M.
Jullir zijn 1 minuut te laat! Jullie gaven aan om 0.00u te berichten!! Wt een teleurstelling…
@smoothoperator: speciaal voor jou zodat je maar 33 ipv 34 min te laat bent…
@Onehp: ik? Te laat ben met wat :) ik heb niet gezegd hoe laat ik zou kijken!
@smoothoperator: tuurlijk was je te laat, hoe weet je anders zéker dat ze te laat waren? Een echte die-hard zat twee voor keihard te F5’en en komt niet 33 minuten later naar de klok kijken… ;)
Vind de M235i mooier, dit is mij iets te sjonnie.
Gaaf! En dat zal zeker lekker sturen…

Puntje van verbetering ;) Spiegels idd en jammer dat je zaken niet onafhankelijk kan instellen zoals op een M wel gebruikelijk is. Ik zie een gewone auto sportbak met slechts een pookcover van een M.
Nordschleife-tüchtig.
Dik. Maar de achterlichten kloppen niet helemaal lijkt mij, lijken te kort ofzo. Lijkt me wel super bruut rijden!
Daar kan je leuk de hooligan mee uithangen zeg! BMW bommetje. Zeker geslaagd!
Dikke bmw jongens!
79.990€ en in Duitsland 56.700€ wat een verschil..
@isobmw: en in België?
Heerlijke bak! Dit zoveel liever dan een rs3. Deze wagen zou maar zo op mijn droomlijstje kunnen verschijnen :)
Wat een heerlijke monsterbak is dit zeg! Hier kan geen concurrentie tegenop! Vergeet de AMG met de nep kunstmatig geluid en geniet van de heerlijke oldskool 6inlijn! Nogmaals M divisie is gewoon baas boven baas! Respect voor grootmacht BMW! De trots van autowereld! Kunnen we niet over Mercedes
Die voor bumper wat lelijk. En dan die achterkant. Die achter lichten. Nee ik laat deze wel staan. Gewoon geen mooie auto.
Doet me een beetje denken aan de E30 M3 met die uitgeklopte wielkasten.
Voor het eerst dat het achterwiel niet wegvalt in de carrosserie. Een stuk beter, maar de 1M is daarom mooier
Wat een heerlijke dikke bak zeg!
via iPhone app
Leuke auto, dikke motor enz enz.

Maar vooral: gemiste kans! Deze specs waren al een tijdje bekend, en dus geen verassing. Maar toch heb ik het gevoel dat er iets ‘uniekere’ in had gezeten. Het is nu gewoon letterlijk een M4 op schaal 8:10. Niet verkeerd, maar er zit wel erg weinig verschil in.

Waarom niet terug halen op de tijden van de 2002 Turbo en de E30 M3? Een lichte, wendbare auto met sterke viercilinder. Meer van deze tijd en dan valt er iets meer te winnen. Stel je voor: 300 plus pk, maar wel een licht blok inde neus.

En dan het uiterlijk: de standaard M235i vind ik een leuk model, maar dit is bijna cartoonesk met die bumpers en wielen. Bij de 1-Series M Coupe was het helemaal perfect, en hier is het, op de plaatjes althans, erg lelijk.

Leuke aanbieding, maar ik word er niet hebberig van ofzo.
@gtwillem: altijd maar die nostalgie naar vroeger :’) Mensen willen gewoon een luxe (dus zwaardere) auto, vooral voor dat geld.
via iPhone app
@stfu: begrijp ik volkomen. Die mensen kunnen dan toch een M3/M4 kopen? Het zit wel heel erg dicht op elkaar. Voor de differentiatie, rijplezier, nostalgie en prijs Ou een prettig opgefokte vierpitter een betere optie zijn, naar mijn mening ;-).

Wel eentje die inderdaad minder goed verkoopt ;-).
@gtwillem: ik moest vannacht me verplaatsen in een Volvo S80 D5. Geen fan, maar alle respect. Onmiddelijk verrast door de toch wel meest fantastische zetels waar ik m’n reet ooit in geparkeerd heb (op mss een dodge ram na), maar na het checken vd papieren, mag je wel lekker zitten voor 2050kg…
300k op de teller … diesel … nou ja … niet de joyride die ik verwacht om m’n dag af te sluiten. Tot ik die oude barrel in liet lopen!! 5 cilinder!! Klinkt fantastisch!! Ik geef hem een dikke 8/10! Ik snap hem!

M’n punt … die M2 met 4 cilinders mag dan beter zijn, bmw heeft het enorm moeilijk om iedereen te behagen.
Van alle E30’s ik gereden heb, en soms heel zeldzame (320is bvb), kon enkel de 6-cilinders me prikkelen.
Dus mijn ‘droom’-M2 is kaal: 2 recaros, een rolkooi en 6-in-lijn en zelfs de koffer hoeft niet.

En je maakt daar een goed punt … indien je voor sportiviteit EN luxe gaat neem dan de M3/4 … de M2 mocht eigenlijk spartaanser (als dat een woord is).
@gtwillem: even terugkomen op die 8/10…maak er 7 van.
Volvo claimde met de laatste S60 de meest sportieve Volvo ooit op de markt gebracht te hebben maar net zoals 100% van alle recente wagens ik ooit heb gereden, gaat de ESP niet uit en is die knop enkel een schakelaar met een lampje erin.

Ook kan je moeilijk 70k vragen voor een BMW zonder interieur …
BMW moet zich focussen op de kapitaalkrachtigen en die kunnen moeilijk toekomen met een wagen van 70k zonder bekerhouders. Stel je voor :-) Is //M nog sportief?
Ik vraag me wel af hoe het straatbeeld zou veranderen moest er een kale M2 Cup voor 30k aangeboden worden zoals er hier in Belgie ooit een Clio Cup was voor €19.900. Een echte //M dan in mijn ogen.
@gtwillem: Aan de ene kant ben ik het met je eens. Ze hebben zich er relatief gemakkelijk vanaf gemaakt. Echt verrassend is het niet.
Aan de andere kant: die viercilinders komen vanzelf wel. Laten we nog genieten van die heerlijke zesinlijn zolang het nog kan. Het is hét recept voor een smakelijke BMW M.

Wat betreft de bumpers: Ja, het is sjonnie. Dat zijn alle M’s tegenwoordig. Dat is een nieuwe lijn die BMW heeft gekozen. Ook Audi volgt hierin. Waar de auto’s vroeger intogen chique en toch krachtig uitzagen, lijken het nu soms halve DTM-wagens. Mercedes kiest daarentegen opeens voor het tegenovergestelde.
Ik hou er zelf wel van dat je de sportiviteit eraan kunt af zien. Is misschien ook nog wel de leeftijd (26). Maar je koopt een sportieve auto en dat mag je ook zien vind ik.
DIKKE BMW, …. DIKKE BMW!
Lijkt me een leuke wagen, maar ik koop liever een Alfa 4C spider
Dat er zo weinig reacties zijn over de 1m. Van een stijlvol elegant bommetje naar een tuningsgebakje met te grote bumpers
Het lijkt alsof een of andere tuner er een lelijke bodykit op geplakt heeft.
Leuk ding. Zwaarder dan 1350kg? Oh, dan heb ik geen interesse meer,
@mazdarx: 1449kg lees ik… Een honderd(!) kilo meer dus
Nu ik de uitgebreide gallery zie, vind ik hem heel erg gaaf. In deze kleur al helemaal.

Deze zou ik altijd verkiezen boven een M4.
Mooi ding. Hopen op een M2 coupe leicht sport.
WOW.. kan niks anders zeggen. Liever dit dan een M4 om eerlijk te zijn (gezien de prijs/kwaliteit/fun verhouding dan)
Wat ik alleen niet snap is waarom BMW de olie temperatuur meter weg heeft gelaten in het instrumenten cluster. Dit is ook al zo bij de huidige m235i en m135i.
@ibasdenboer: ik heb een ODBII stekker met WIFI. Op mijn iPhone / dashcommand kan ik de temperatuur zien. Vond het ook al wat vreemd. Misschien geeft BMW je wel (indirect) een garantie dat je altijd direct mag planken zonder warm te rijden ;)
Zo die is lelijk. Gelukkig kunnen de 1449kg aan gewicht, de “driver experience” en de M-voetsteun wel overtuigen…
Hij is best leuk zo met die brede heupen. Misschien is hij wat zwaar maar ik geloof niet dat hij slecht zal rijden. Ik vind hem tof!
Te zwaar en te duur… En daarnaast een vreselijk opzichte voorkant… Met wat opties ruim over de 80mille… Dan kun je toch echt beter een Porsche kopen.
@w0o0dy: Ik vind de opzichtige voorkant nog wel kunnen. Ik zou hem zo willen, ook in deze kleur, maar absoluut niet voor 80k.
Heel gaaf, maar wat missen we de 1M.
Wat een geld, ik koop er liever wat anders voor.
Dit is zoveel als een m3 ?!
En voor 2k meer heb je een M4 ?!

Had ik de keuze zou ik het wel weten
Meh.

Doe mij deze ‘M2’ maar…
Volgens dit kenteken: GD-978-B heeft hij “maar” 326PK

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).