
De duurste R63 AMG is ook de goedkoopste, trouwens.
De R-Klasse is een van de wonderen van Mercedes-Benz. Een gigantische MPV die Mercedes een GST (Grand Sport Tourer) noemde (dat was ook de naam van de concept. De R-Klasse stond op dezelfde basis als de M-Klasse en GL-Klasse. Het idee was om een soort ultieme reismobiel te creëren.
Het bleek niet zo’n slimme zet te zijn. Mensen willen helemaal niet een grote ruime auto, maar een stoere en lompe auto. Het ruime en praktische aspect lijken meer drogredenen om een dergelijke tank te kunnen verantwoorden. Dus terwijl de faux-praktische M en GL als zoete broodjes over de toonbank gingen, verstofte de daadwerkelijk praktische R-Klasse in de showrooms.

Duurste R63 AMG van Marktplaats
Het is niet dat Mercedes het niet geprobeerd heeft. Je kon kiezen uit een korte- of lange versie. Standaard had je achterwielaandrijving, maar 4Matic-vierwielaandrijving was mogelijk. Daarnaast was er een behoorlijke keuze uit puike benzine- en dieselmotoren. De gaafste was deze, de R63 AMG.
Deze had de M156-motor onder de kap, de befaamde volvette 6.2 liter V8. In dit geval leverde deze achtcilinder 510 pk en 630 Nm. Nu vraag je je af, wie zat erop te wachten? Nou, bijna niemand dus. In totaal zijn er zo’n 200 van gebouwd. Waar bijzondere AMG’s normaal gesproken bijzonder duur zijn, valt dat bij deze duurste R63 AMG reuze mee. Je betaalt namelijk 39.500 euro en dan is ‘ie van jou!
Lange versie
De duurste R63 AMG (W251) van Marktplaats komt uit 2007 en heeft sindsdien 128.540 kilometer gelopen. Niet bijzonder veel, maar voldoende om lekker door te rijden. Het is een lange versie, er zijn ook 84 R63’s gebouwd met korte wielbasis. Om eerlijk te zijn komt het concept van de R63 het beste tot zijn recht met de lange wielbasis, want dan heb je een nog ruimere auto, zie het iets minder zeldzaam.
De combinatie van zwart-op-zwart is niet heel erg sprankelend. Het misstaat overigens niet. Met name in lichtere kleuren ziet de R-Klasse er wat pompeus uit met de gekke neus. Aan de andere kant, in het zwart lijkt het net een auto waarbij Mieke Telkamp op repeat op de stereo staat.
Dan de vraag: is de duurste R63 AMG van Nederland zijn geld waard? Ja, eigenlijk wel. Er staan er een paar te koop in Europa. Daar vind je ze vanaf 35 mille en loopt het op tot 55.000 euro. Die moet je dan ook nog even importeren. Deze staat al klaar voor je, check hier de R63 advertentie!
Meer lezen? Check hier de special over de Mercedes R63 AMG!
Hoewel ik een station zeker kan waarderen vind ik deze banaanvormige lijkwagen maar 3x niets…
@rollingstoned hier in de buurt is een begrafenisondernemer die de R63 als lijkwagen gebruikt 😉
@sntial: Echt? Een R63? Lijkt me nou qua geluid niet de meest discrete optie. Wel humor, dat wel, maar waarschijnlijk niet geschikt voor alle gelegenheden.
@vaakbenjetebang deze is het:
https://www.autogespot.nl/mercedes-benz-r-63-amg/2019/06/08
Hij heeft veel “klanten” in zuid Frankrijk en cruised met zijn V8 vaak op en af!
Kijk buurman, is wat voor jullie!
Meest fijne auto(Niet de AMG) die ik heb gereden. Doet alles in stilte en souplesse met een mega ruimte zonder schreeuwerig te zijn, eigenlijk alles wat je wil in een comfortabele reiswagen.
Maar hoe stuurt het?
Afstandelijk en comfortabel ,zoals een echte Benz.
Niet dat halfslachtige zoals Audi, wel een sportonderstel en niet de feedback die er zou moeten zijn.
@monsieurleloure: het is op zich een goede vraag, want de R-Klasse rijdt ‘niet al te best’. Het rijdt als een GL/M-klasse, dus als een SUV. Dus best beweeglijk en meer topzwaar dan je zou wensen van een MPV/stationwagon.
Ik denk dat de meeste mensen die het idee van de R-Klasse cool vonden alsnog gingen voor een E Combi en de rest voor een SUV.
@willeme
Een R-klasse is niet gemaakt om mee te hoeken, mijn Pa heeft een ML350cdi gehad uit die tijd en dat reed best prima. Beter dan de LandRover Discovery die hij daarna had.
@monsieurleloure: Ik heb het ook niet over hoeken ;-). Ook tussen comfortabele auto’s zitten er verschillen in comfort, raffinement en NVH. Op zich prima auto’s, verder! Maar van een grote ‘Wagon als de R-Klasse kun je (onwillekeurig) wat minder SUV-rijeigenschappen verwachten. Wel een fijne motor btw, die 350 CDI.
@red5: Als je aan het stuur draait beweegt de wereld ipv de auto.
@faalhaas: Hahaha 1
Ik ga liever ballegooien
Mijn vader heeft er een Passat CC van gekocht en deze kerel weet niks. Hij kon de auto niet goed verkopen. Heb zef de auto verkocht aan mijn vader (was mn pa niet blij lateraf) door de verkoper z’n praatje te doen. Het ergste nog is dat we moesten onderhandelen over een roller die de bekerhouders zogezegt ‘verbergt’ in de middenstoel te laten repareren voor de verkoop. Dat kregen we ook maar net. Voor de rest heeft ie ook alleen maar dikke wagens staan zoals AMGs, RS Audi’s en M BMWs. Maar waar doet ie z’n onderhoud voor die prachtige dure wagens? Bij n Johnnie om de hoek
25k lijkt mij mooi bedrag voor exemplaar uit 2007. 39k lijkt mij compleet van pot gerukt. Blijft lang staan schat ik in!
@mark997gt3: voor dat geld zou het de goedkoopste ter wereld zijn :-D. In heel Europa staan er maar een paar en de goedkoopste daarvan heeft aanzienlijk meer kms gelopen. Dus in relatieve zin valt het best mee.
Z’n ietwat koddige koplampen maakte en maakt de R Klasse (m.n. het pre-facelift model) wat minder geliefd dat de meeste andere Mercedes modellen van zijn generatie. Maar vergis je niet, nu kopen is nooit meer afschrijven. Wat @willeme al aangaf in het artikel, er zijn er verrekte weinig van gemaakt. Daarbij is de km-stand nog laag, zit de vraagprijs onderin de marktwaarde én heeft de historie bewezen dat elke Mercedes die in lage aantallen zijn verkocht, in een keer de waardering krijgt zodra de youngtimer status is bereikt of voorbij gegaan.
Je zult alleen een serieus potje geld moeten reserveren voor het periodiek onderhoud. En die zijn niet kinderachtig voor deze auto. Maar het is een investering die behoorlijk zal renderen.
Dat klopt wel. De R-klasse is de minst verkochte MB vgm ooit (Op de SLS electric en de B-Electric na). Werk zelfs als beginnende monteur bij Mercedes en heb pas 3 R-klasse’s gezien sinds ik hier werk(4 maanden). En als je denkt dat de AMG versie zeldzaam is, er zijn vgm 2 of zelfs maar 1 Brabus versie van verkocht over de hele wereld.
Dat ooit iemand zoveel geld heeft betaald toen deze nieuw was, echt, zoiets bouw je toch niet als merk.
@marcomanta: och, het kan nóg erger hoor. Check de Mercedes Vaneo.
@RRRobert: soms zijn ze de weg gewoon kwijt bij de design afdeling.
Ik geloof graag dat de R klasse een heel Relaxte Reismobiel is met zeeën van Ruimte en Riante uitrusting… maar Djeezes wat een Ranzig lelijke auto is het.
Dit is toch een beetje een auto uit de categorie Multipla; niet mooi maar stiekem heeft het wel iets. Blijf me wel verbazen dat hier een AMG-versie van gebouwd is…
@bobinthebottle: juist die AMG versie maakt zo’n ding toch geniaal? Beetje Zafira opc XXL
@tmenges: klopt. Het is een beetje als Rivella: een beetje vreemd maar wel lekker
Toch lukt het me niet om een R klasse echt lelijk te vinden, vind t wel wat hebben en dan met die dikke V8 erin, gooi maar voor de deur hoor!
Ballegooijen? Ben er ooit geweest, voor een auto voor een C-klasse voor m’n zus. Kwamen aanrijden, hij zei: ‘komen jullie iets kopen? Anders gooi ik de tent dicht want ik ga varen’.
Nou, ga maar lekker varen dan, eikel.
Mooi? Nee. Stiekum best vet? Ja. Net zoals het eerste model X5 of X6 maar dan met een schitterende motor zonder turbo(‘s). Met zijn zessen op wintersport en toch ruim 200 boenderen.
Stiekem vind ik dit best gaaf. Wel bizar wat dit ding nog moet kosten…