De 10 krachtigste auto’s die in 2019 op NL kenteken werden gezet

Auteur: , 47 Reacties

Misschien wel het leukste lijstje, zeker ook voor de overheid.


Fabrikanten van snelle auto’s blijven auto’s meer vermogen geven. De Ferrari F8 Tributo heeft nu bijvoorbeeld al 720 pk, terwijl 15 jaar geleden het topmodel van Ferrari, de Enzo, daar niet eens bij in de buurt kwam met 660 pk. Maar welke auto’s die in 2019 op kenteken gezet werden waren nu echt het krachtigst? Aangezien we nog in de periode van jaaroverzichten zitten, is het een mooi moment op dat op een rijtje te zetten.

Als we kijken naar de top 50 zien we 10 verschillende modellen terug.

Audi RS6 – 730 pk – 1 exemplaar

Onderaan de top 50 zien we verrassend genoeg een Audi RS6. De reden dat deze in de lijst staat: Abt. Deze tuner heeft de powerstation namelijk een vermogensboost gegeven waardoor deze nu over 730 pk beschikt. Helaas hebben we deze nog niet op Autojunk zien verschijnen.

Ferrari F12 – 740 pk – 17 stuks

Hoewel de F12 inmiddels al een opvolger heeft in de vorm van de 812 Superfast, is het nog altijd een fraaie en indrukwekkende auto. 740 pk is anno 2020 nog steeds niet misselijk. Voor een auto van dit kaliber deed hij het vrij goed: er werden afgelopen jaar 17 exemplaren op Nederlands kenteken gezet. Een van de nieuwe F12-eigenaren voorzag zijn wagen van een brute Novitec bodykit, zoals te zien op deze foto van bartsmid.

Lamborghini Aventador S(VJ) – 740/770 pk – 3/5 stuks

De Aventador S heeft 740 pk en blijft daarmee nipt voor de (oudere) F12. De Aventador SVJ doet daar nog een schepje bovenop. De topversie van de Aventador produceert namelijk 770 pk. Van de S zijn er in 2019 drie op kenteken gezet en van de SVJ vijf, waaronder dit oranje exemplaar dat gespot werd door spotternoord.

Ferrari 812 Superfast – 800 pk – 16 stuks

Hoewel de SVJ de hardcore versie van de Aventador is, heeft de ‘standaard’ 812 toch meer vermogen, met 800 pk. En dan moet er dus nog een 812 GTO/tdf komen. Er werden vorig jaar 16 exemplaren van een Nederlandse platen voorzien. Het onderstaande exemplaar, gespot door xverweij, was een van de mooiste.

McLaren Senna – 800 pk – 5 stuks

McLaren mag niet ontbreken in dit overzicht. De 800 pk sterke Senna kan ook gerekend worden tot de krachtigste auto’s die op Nederlands kenteken werden gezet. Er werden vier Senna’s op kenteken gezet in 2019, waar het onderstaande exemplaar, gespot door joosstra, er een van was.

Brabus GLS 850 – 850 pk – 1 exemplaar

Stuur je Mercedes langs Brabus en je verslaat bijna alle supercars qua vermogen. Dat zal niet gelden voor de snelheid, want de GLS is en blijft een bakbeest. Zoals de naam al zegt beschikt deze mastodont over maar liefst 850 pk. Meer dan een exemplaar is er niet op kenteken gezet in 2019. Kp92 kwam hem toevallig deze week tegen.

Brabus S900 – 900 pk – 1 exemplaar

Het kan nog gekker bij Brabus: deze S-klasse beschikt over 900 pk. Er is wederom maar een iemand die de behoefte had om zoiets op kenteken te zetten.

Bugatti Veyron – 1.001 pk – 1 exemplaar

Verreweg de oudste auto uit dit lijstje, maar toch goed genoeg voor de tweede plaats. 1.001 pk is gewoon nog steeds krankzinnig veel. Om welke Veyron het precies gaat weten we niet, want we hebben nog geen foto’s voorbij zien komen.

Bugatti Chiron – 1.500 pk – 1 exemplaar

De krachtigste auto die op Nederlands kenteken werd gezet, het kon er natuurlijk maar één zijn: de Chiron. Jeroen van de Berg mocht begin vorig jaar zijn 1.500 pk sterke hypercar in ontvangst nemen. Harmengerritsen was erbij om deze foto te maken.

De Nederlandse die al deze auto’s kochten hebben de staatskas weer flink gespekt. Alleen de bovenste 10 auto’s uit het lijstje leverden al €815.102 bpm op. Daarvan kwam maar liefst €165.801 van de Chiron.

De wijsheid voor dit lijstje kwam van kenteken.tv. Dank!



47 reacties

Is meer dan 400pk echt zinvol voor een straatauto in Nederland?
@alcantara: alleen heuvelopwaarts
@alcantara: Ga eens heel gauw naar het ANWB-forum….;)
@alcantara: Meer dan 400pk voor een straatauto is nergens “zinvol”, dus ook niet in Nederland. Fucking leuk is het wel
@alcantara: Tuurlijk, tis makkelijker met inhalen…. en daarbij is het veel leuker om een flinke bak power te hebben (mits je het kwijt kan op de weg)
@alcantara: Als je het zo bekijkt, dan is 100pk meer dan voldoende voor Nederland. Vooral straks wanneer het overdag overal 100km/h wordt op de snelweg.

Meer vermogen = meer rijcomfort
@alcantara: totaal niet zinvol op de openbare weg, maar buitengewoon zinvol in de bar om de kans te verhogen de meid/jongen/diverse van jouw keuze mee te krijgen.
@mashell: nouw…. niet helemaal waar. Een maat van me met zijn clip met 75pk krijgt de lekkere wijken in zn bed, terwijl ik, met een 120pk Dacia logan, enkel de lelijke vriendinnetjes in de koffer van mn hok van de nodige sappen mag voorzien
@saxoke: maar als het puur over vermogen gaat: meer is ALTIJD Leuker
@saxoke: dat is vermogen op je bankrekening.
In je auto is het wel een keer genoeg met motorvermogen. Je wilt niet op een regenachtige dag ietsjes teveel gas geven en ongepland en onverwacht bij een vreemde op visite gaan door met auto en al door de voorgevel te knallen.
@mashell: het getalletje is zinloos, het overschot aan vermogen is comfortabel. Het gewicht van de auto bepaalt wanneer dat overschot aan vermogen bereikt is, niet dat getalletje in de folder.
@lekbak: wat zou de stel regel zijn, 1pk per 10 kilo is normaal? Alles daarboven is luxe, 2pk of meer per per 10 kilo is overkill?
@mashell: het maximale aantal pk’s (al dan niet per kg) zegt weinig, want dat zit bij een toerental wat je toch nooit wilt gebruiken. Dat is juist het voordeel van vermogen over hebben, je hoeft het niet op te zoeken. De vermogensopbouw van de motor en ook de versnellingsbak verhoudingen zijn daarvoor belangrijk. En het getalletje wat voor ‘nm’ staat zegt ook niks, want dat is wederom een maximale, koppel is dus ook niet hèt antwoord.

Kortom, er is geen vuistregel die klopt.

Zo heb ik liever de originele motor in mijn 190 2.3 8v dan die uit de Honda S2000. Die van de s2000 levert een iets hoger koppel, en ruim 100pk meer. Maar die uit de Mercedes heeft zo’n ander karakter dat die veel soepeler is in een luxewagen (en een hele goede karrentrekker, itt de s2000).
Zo’n Brabus is echt bizar. Wat een beest. Doet mij een beetje denken aan die EP van the grand tour, waar zo’n gast met een Nissan Patrol (waarschijnlijk op lachgas) een Veyron verslaat in een dragrace.
@grasvreter: die zijn niet op lach gas perse hoor, worden gewoon RB26’s/2JZ’s met joekels van turbos voor gebruikt…. je komt ze zo nu en dan wel tegen in de UAE, ook tekoop,
Wat een vermogens zeg, je wordt er toch bang van als je met 795pk in zo’n 812 Superfast rijdt.

Overigens heb ik moeite te geloven dat er 17 F12’s op kenteken zijn gezet terwijl de opvolger er al is. Of zijn dit import auto’s?
@henk123456: bijna alles hier zal import zijn. Nieuw is door onze BPM regels bizar duur. Een jaar of 5 wachten en dan importeren scheelt enorm.
Heeft iemand al gemerkt dat de app niet goed werkt?
@fiero: al een week niet.. wat een ict-gestuntel 🙈
@punicaoase: lijkt wel een overheidsproject.. 🙈🙈🙈
@fiero: proberen een autotrack-appje te doen…
Het valt net onder de 740 pk maar ik vraag me af hoeveel Dodge Challenger Hellcat (of Demon) in Nl in 2019 zijn geregistreerd. Iemand?
@spidermann: kan mij niet voorstellen dat iemand zo’n auto op kenteken zet, tenzij het een verhuisgoed is. Maar goed, dat dacht ik ook over een Brabus GLS.
Het is toch schrikbarend, zulke getallen? Ik weet mijn eerste keer nog in een M6, 560 PK maar getuned naar 680. Gewoon eng hoe hard het gaat. Vooral eng hoe makkelijk zo’n ding zo hard gaat. De F430 jaagt me ook nog steeds de stuipen op het lijf als ik er eens voor ga zitten. En dan zie ik zulke getallen staan… Kan me er geen voorstelling van maken.
@viezefreddyw: Tja, tis dat ie weg is anders had ik je zo uitgenodigd voor een rondje in de BMW met 1000PK ;) je weet vast welke ik bedoel ;)
@antielectrischeautos: Om eerlijk te zijn heb ik echt geen idee welke auto je bedoelt.
@viezefreddyw: Iets vergelijkbaars meegemaakt met een R35 GTR met tuning door HKS, 650 pk. Angstaanjagende accceleratie en idd met bijna verbazingwekkend gemak. Hij heeft er nu één met rond de 1000 pk. Nog niet in meegereden. Weet ook niet zeker of ik dat wel wil . . . 🤔
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Die kentekenplaat op de aventador 🤐
@onnes: tja hoe had het anders gemoeten voor?
Is die veyron niet die van Afrojack of staat die niet op NL platen
@harmengerritsen: Die staat niet op Nederlands kenteken en bovendien is dat een Grand Sport Vitesse met 1.200 pk
Ik mis de chiron supersport van michel van perridon
@alloallo: Die stond al in 2018 op kenteken als ik me niet vergis.
@alloallo: Die is besteld, maar nog niet geleverd en op kenteken gezet
@machielvdd: Autovisie heeft andere info
@alloallo: Welke info?
Ik zag in een filmpje Joel Beukers in Duitsland 350km/h rijden in zijn Superfast… toen besefte ik wat is dat eigenlijk verschrikkelijk hard. Meeste snelle auto doen zo rond de 300/320km/h.
@thomasthomas: Destijds heeft het ook op Autoblog gestaan volgens mij, maar dit is een (ander?) filmpje van hoe een standaard LP640 al 350 liep twaalf jaar geleden. Ferrari zelf geeft altijd 330 of 350 op bij verschillende modellen. Dan kun je er vanuit gaan dat ze harder lopen. https://youtu.be/ftAhdcmIHn8
@phaeton: Met plusjes, ver### met plusjes. 330PLUS. Als we toch die app aan het verbeteren zijn, zorg er dan ook effe voor dat we gewoon plus-tekens kunnen typen hier.
@phaeton: +je voor jou. 😉
165.000 euro naar de overheid door alleen de Chiron? Daar mag wel een specificatie bij. Wordt hier alleen BPM, kuch, CO2 boete bedoeld?
@phaeton: Daar moest inderdaad bpm bij staan, ik heb het aangepast
Jesus, wat is die Mercedes lelijk
De Veyron die van een bekende van me was zat destijds € 499.995,— bpm op. Vaag de Chiron zo weinig dan…
@3246cm252kw: Toen was de bpm nog een percentage van de nieuwprijs, nu wordt het puur op basis van de CO2-uitstoot bepaald. Dat pakt voor Bugatti-kopers dus voordelig uit.
@machielvdd: De meeste auto’s in deze lijst waren dus duurder geweest volgens de oude BPM. Kortom: Geld besparen? Laat die lease EV, importeer een F40. 😉

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).