• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De meest heftige F1 crashes

Auteur: autoblogger, gepost 1 september 2006 om 16:45 – 43 Reacties

F1 Crash

De editors van automotoportal hebben een lijst gemaakt met de “10 most striking Formula One crashes ever“, inclusief video’s. Sommige ongelukken liepen dodelijk af, anderen hadden minder pech. Kijk even mee naar dit overzicht…

Niki Lauda (1976)

Gilles Villeneuve (1982)

Gerhard Berger (1989)

Ayrton Senna (1994)

Roland Ratzenberger (1994)

Jos Verstappen (1994)

Rubens Barrichello (1994)

GP Belgie (1998)
Hierbij waren 14 wagens betrokken met oa Eddie Irvine, Coulthard, Wurz en Nakano:

Michael Schumacher en Luciano Burti (Hockenheim 2001)

Nick Heidfeld en Takuma Sato (Oostenrijk 2002)

Met dank aan Danger voor de tip!

Ook interessant!

  • Video: Leclerc doet Verstappen na
  • Video: zo klonk Verstappen na de crash
  • Video: een onaangename verrassing
    Video: een onaangename verrassing
  • Video: soms zit alles tegen

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, Formule 1, Video

Vorig bericht: « Opel Corsa door Irmscher: zo kan het dus ook
Volgend bericht: Lessen in rijsimulator verhoogt slagingskans met 4 procent »

Lees Interacties

Reacties

  1. Powerslide zegt

    1 september 2006 om 16:53

    Goede compilatie. Spa 98 was de eerste die in me opkwam….wat een gigantische puinhoop!

    Login om te reageren
  2. Powerslide zegt

    1 september 2006 om 17:04

    Na het zien van de filmpjes is “goede compilatie” niet de juiste omschrijving. Vrij heftig. Maar goed dat tegenwoordig de F1-auto’s zo veilig blijken te zijn nu nog steeds coureurs er hard afvliegen.

    Login om te reageren
  3. w0o0dy zegt

    1 september 2006 om 17:11

    ik mis Derek Warrick en johnny Herbert…. die hebben allebei klappers gemaakt die de moeite waren. En een Japanner die op het rechte stuk over het achterwiel van zijn teamgenoot ging.

    Login om te reageren
  4. q7 zegt

    1 september 2006 om 17:11

    echt heftig

    Login om te reageren
  5. db zegt

    1 september 2006 om 17:12

    dat van Jos verstappen was ook wel erg, benzinepomp slecht aangesloten

    Login om te reageren
  6. yannick zegt

    1 september 2006 om 17:23

    Die van ratzenberger vind ik het ergst… Je ziet z’n hoofd op t’einde zo schuin blijven hangen, en dan hoor je die commentator zeggen “fataal ongeval”

    Login om te reageren
  7. slk55 amg zegt

    1 september 2006 om 17:27

    1994 was een heftig jaar.

    Login om te reageren
  8. Ferrarimaniak zegt

    1 september 2006 om 17:35

    jullie vergeten al1 een van de laatste races op het orginele monza waar Frentzen toen de aanstichter van was
    in het jaar 2000 bij het ingaan van de derde chicane lag ineens het hele middenveld eruit

    Login om te reageren
  9. L-M zegt

    1 september 2006 om 17:39

    Was dit de dood van Senna?
    Want heb de crash nooit gezien en was toen maar 3 toen het gebeurde ?

    Login om te reageren
  10. GS zegt

    1 september 2006 om 18:07

    Bij die crash is Senna inderdaad omgekomen. Echt spijtig.

    Op google video of youtube vind je langere filmpjes waarbij je ziet hoe zijn lichaam uit het wrak wordt gehaald. Best aangrijpend.

    Login om te reageren
  11. JeffreyG zegt

    1 september 2006 om 18:09

    heel erg veel crashes in 1994 zo te zien…
    maar tijdens Hockenheim 2001; waarom rijd schumacher in vredes naam zo sloom? iedereen gaat hem voorbij… :?

    Login om te reageren
  12. dekster zegt

    1 september 2006 om 18:13

    @L-M
    hij leefde toen nog maar is in het ziekenhuis laten overleden, eigenlijk de schuld van schumacher, die voerde een zwaar psychologisch spel senna. en er zijn zelfs beelden van een lachende schumacher op het podium in de afterrace (terwijl de rest in rauw was)

    Login om te reageren
  13. Ik rij beter als jouw! zegt

    1 september 2006 om 18:14

    @ L-M

    ja, de klap was waarschijnlijk op zich niet dodelijk maar hij werd dwars door zijn helm door een stuk van de ophanging of een stuurstang gespietst, als ik het me goed herinner.

    Persoonlijk vind ik de beelden van Roger Williamson in 1973 op Zandvoort nog het meest dramatisch, met James Hunt die tevergeefs om hulp roept. In die dagen waren de circuits niet best (zie Lauda) en de hulptroepen goedwillende bejaarden. Je kijkt naar F1 voor o.a. de sensatie, maar dit is gruwelijk. Zandvoort ziet eruit alsof er een atoombom is ontploft. Het wrange is nog dat de race werd uitgereden …. (Opa vertelt, mijn eerste GP was Zandvoort 1969)

    http://video.qooqle.jp/#zandvoort%20roger%20williamson

    Login om te reageren
  14. niki aerts zegt

    1 september 2006 om 18:15

    dit was inderdaad het dodelijke ongeval van senna
    ik vind voora

    Login om te reageren
  15. J. zegt

    1 september 2006 om 18:25

    Spa 1998, de duurste crash ooit in de geschiedenis van de autosport.

    @L-M
    Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar ze hebben hem levend uit de auto gehaald. Of hij dood is gegaan terwijl ze hem naast de auto aan het reanimeren waren, of dat hij is overleden in de helicopter/het ziekenhuis dat weet ik niet meer.

    Ik weet wel dat de race daarna nog gewoon door gegaan is, die werd gewonnen door Schumacher. Pas na de podiumceremonie en vlak voor de persconferentie werd bekend dat Senna was overleden. Mooi detail: Hij had een poolse vlag op zijn schoot liggen in de auto, omdat een dag eerder Ratzenberger verongelukt was.

    Dat de dood van Senna de schuld van Schumacher is is de puurste onzin natuurlijk, psychologische oorlogsvoering hoort bij topsport. Het probleem was dat tijdens de start een gigantische crash plaatsvond (lees hieronder) en daardoor kwam er een safetycar. De bandentemperatuur van alle auto’s werd te laag waardoor de druk in de banden verminderd werd, vooral Senna kreeg hierdoor last van “botteming” de bodemplaat van de auto die het wegdek raakt. Waarschijnlijk is de stuurstang afgebroken door de schokken die het bottemen gaf.

    Overigens was Monza ’94 echt een ramprace, Barrichello snoeihard gecrashed, Ratzenberger verongelukt, Senna verongelukt, een aantal toeschouwers omgekomen doordat bij de start een stilstaande auto geramt werd en er brokstukken het publiek in vlogen, en dan nog tijdens een pitstop een wielmoer die niet goed vast zat waardoor één wiel meters de lucht in “gelanceerd” werd en on his way down een monteur tegenkwam die gewond naar het ziekenhuis is afgevoerd.

    Login om te reageren
  16. joe zegt

    1 september 2006 om 18:26

    Dat was senna zelf zen eigen fout!
    Me koude banden begon hij te rijden als een gek.
    De auto stond lager op de grond met die koude banden.
    In die bocht zat een een klein bultje in het wegdek en in fractie van een seconden kwam de onderkant op de grond en daar ging hij dan.
    En hij was opslag dood

    Login om te reageren
  17. joe zegt

    1 september 2006 om 18:32

    Toen hij in de muur knalde hadde ze nog gegevens in de pit dat zijn stuur in orde was!
    Heb daar een heel reportage van gezien.

    Login om te reageren
  18. Heyhuub zegt

    1 september 2006 om 18:42

    Ik heb gelezen dat Senna wel opslag dood was, maar dat zijn lichaam physiek gereanimeerd is, dus zijn lichaam was nog wel in leven.
    Dit om te voorkomen dat de race stil werd gelegd en er een circuit onderzoek zou komen.
    Heel naar om die fatale crashes van Villeneuve, Ratzenberger en Senna te zien.

    Login om te reageren
  19. ruben zegt

    1 september 2006 om 18:56

    Ik krijg echt koude rillingen als ik sommige van deze ongevallen zie. Zelf ben ik een grote F1 fan een hoop ik dat zulke ongevallen niet te veel meer mogen voorkomen

    Login om te reageren
  20. tw zegt

    1 september 2006 om 19:36

    die crash in spa vind ik grappig: veel brokken, weinig slachtoffers

    De andere waar er doden in vallen (senna, Ratzenberger en villeneuve) doen pijn om naar te kijken. Gelukkig is F1 veel veiliger geworden want zo’n weekend als in 1994 wil ik niet zien gebeuren!!!

    Login om te reageren
  21. JPM zegt

    1 september 2006 om 20:04

    Sommige zijn echt gruwelijk vooral als je je bedenkt dat er mensen bij omkomen. Ik vind het daarom ook goed dat jullie het filmpje van volgens mij Price niet laten zien. Hij reed over het rechte stuk op een circuit in ZuidAfrika en toen stak er een marshall over. Price kreeg de blustank van de marshall in zn gezicht en was opslag dood en de marshall werd overreden door Price. Echt gruwelijk om te zien. Het filmpje van Villeneuve is ook erg, je ziet zn lichaam gewoon door de lucht slingeren.

    Ow wat is het zielig en laag om je zo uit te laten over Schumacher Dekster echt zielig. Er waren in die tijd zo veel ongelukken en niemand wist op dat moment dat Senna al dood was. Veel vroeger werd er gewoon door gereden ook al lag er naast de baan een lichaam met een wit doek erover.

    Gelukkig hoort dit allemaal tot het verleden en is de F1 zo veilig dat de kans op zwaar gewonden erg klein is.

    Login om te reageren
  22. J. zegt

    1 september 2006 om 20:38

    @db

    Was het niet dat Benetton één ringetje had verwijderd uit de tankslang om zo een paar liter per seconde extra te tanken?

    @Heyhuub

    Je redenatie klopt niet helemaal naar mijn mening, als iemand z’n lichaam leeft, leeft die persoon ook tenzij die persoon hersendood is, en dat kan niet op zo’n moment vastgesteld worden.

    Hem in leven houden terwijl het kansloos is om ervoor te zorgen dat de race niet stilgelegd werd? De race is stilgelegd na de crash van Senna, en later weer hervat.

    Hem in leven houden om een onderzoek naar de baan te voorkomen klopt ook niet want Ratzenberger was een dag eerder verongelukt op de baan, dus een onderzoek zou er toch wel komen.

    @JPM, Die crash is echt gruwelijk ja, volgens mij zie je gewoon dat z’n lichaam alleen nog door een ruggegraat bij elkaar gehouden word :s

    @Ik rij beter dan jou ;)
    In die tijd was het normaal dat coureurs hun auto langs de kant van de baan parkeerden om tijdens een brand te gaan helpen, omdat marshalls geen beschermende kleding hadden en coureurs wel. In Zandvoort was het zo dat er één coureur was gestopt om te helpen, en de rest dacht dat dat dus de gecrashte man was die veilig uit z’n wrak was gekomen.

    De brandweerman die op 100 meter afstand stond hield zich netjes aan zijn boekje, en ging met de rijrichting mee naar de crash rijden, een kilometer of 4 omrijden dus… 100 meter in de achteruit en hij was er ook geweest…

    Login om te reageren
  23. Ik rij beter als jouw! zegt

    1 september 2006 om 21:01

    @J.

    Je hebt gelijk, dat was allemaal een beetje weggezakt. Was het ook niet dat de baancommissarissen (pre-SBS voor marshalls) geen radio hadden zodat niemand van de wedstrijdleiding wist dat er wat ernstigs gebeurd was? En ze hadden ook de tv niet aan staan … Heel Nederland zag het behalve de wedstrijdleiding.

    Andere tijden had daar een mooie docu over, is vast te vinden op het net.

    Login om te reageren
  24. SupA zegt

    1 september 2006 om 23:04

    Dekster, jij praat als een kip zonder kop. Dat slaat helemaal nergens op. De schuld van Senna’s dood licht bij zichzelf en bij Williams. Je hebt gewoon helemaal nergens verstand van en kan maar beter geen reacties meer geven hier, want al jou replies hier op dit blog slaan nergens op.

    -edit: dat is wat kort door de bocht, lief zijn voor elkaar!-

    @J. Het was Imola ’94

    Dat filmpje van villeneuve had ik ook al eens eerder gezien. Het is gewoon onvoorstelbaar hoe onveilig formule 1 in die tijd was. Maar dat was ook wel enigzins de charme van de sport toen.

    Ik vind het raar dat de crash van Luciano Burti van ik meen belgie 2001, waar hij met 300 per uur in de banden vloog. Ik dacht echt dat hij het loodje had gelegd. Daar had hij geluk dat het geen betonnen muur was.

    Login om te reageren
  25. L-M zegt

    2 september 2006 om 00:06

    Ja bedankt Dekster , ik rij beter als jouw! en J.
    Wist alleen dat hij overleden was toen hij tegen een muur vlamde maarja iedereen had een ander verhaal… Vind het heel erg wat er gebeurd is … mense die zo moeten sterven tijdens het uitoefene van hun passie. Maar tegenwoordig wordt de kans altijd kleiner dat zo een dingen gebeuren want die auto’s zijn ontzettend veilig.Maarja het kan nog altijd.

    Login om te reageren
  26. mickey zegt

    2 september 2006 om 06:32

    de brand van lauda doet me nog steeds jeugd herinneringen geven. hoe ik indertijd met een skelter met rode kartonnen bordjes erop lauda naaapte en een menig maatje meesleurde in de passi van het racen. Na die brand heb ik niet meer op die skelter gezeten.

    Login om te reageren
  27. 911 zegt

    2 september 2006 om 11:36

    Ja wel mooi van dat filmpje is dat lauda het overleeft.
    Verder zijn het wel mooie filmpjes alleen zijn sommige wat pijnlijk om naar te kijken en het verband ertussen: Dat het allemaal in 1 weekend gebeurde en dat senna al heel erg bezig was met de dood van ratzenberger

    Login om te reageren
  28. Krikke zegt

    2 september 2006 om 13:42

    @ J.

    Vermoedens zijn er dat hij wel degelijk hersendood was… Check deze site:

    http://www.ayrton-senna.com/s-files/start.html

    En voor het hersendood gedeelte:
    http://www.ayrton-senna.com/s-files/picsf03.html

    Login om te reageren
  29. arjan zegt

    2 september 2006 om 13:54

    Inderdaad een arbitrair lijstje. Zo te zien gemaakt door jochies van een jaar of achttien. Daarom mochten ze deze nog niet zien: http://www.youtube.com/watch?v=IhEjCrfBwbM

    Login om te reageren
  30. Heyhuub zegt

    2 september 2006 om 16:48

    @J

    De race zou niet eens zijn door gegaan als Ratzenberger op het circuit al dood was verklaard, dit is niet gebeurd. Hij is pas buiten het circuit dood verklaard, daarom is de race gewoon doorgegaan. Hetzelfde met Senna.

    Login om te reageren
  31. christoff zegt

    2 september 2006 om 18:18

    hele heftige crashes, spijtig voor die dat zijn overleden. het is een bangelijke sport, maar sport dood mensen dat hoort er bij en dat weet je als je er aan begint.

    Login om te reageren
  32. David zegt

    3 september 2006 om 10:17

    Hehe wel grappig GP van België , al die banden vliegen daar int rond :d

    Login om te reageren
  33. Joost zegt

    3 september 2006 om 14:26

    @Ik rij beter als jouw!

    Was dat niet David Purley i.p.v James Hunt?

    Login om te reageren
  34. Chroombumper zegt

    3 september 2006 om 15:47

    @ Joost.

    Je hebt gelijk, zie http://www.planet-cutie.co.uk/zandvoort/

    Weet niet waarom ik Hunt hiermee associeer, hij reed wel mee.

    Login om te reageren
  35. mark zegt

    3 september 2006 om 17:49

    goede samenstelling,
    maar ik mis er eigenlijk 2 (die komen
    iig nu in me op..):
    vorig seizoen (2005) dat raikkonen
    zn rechtervoorophanging brak
    en hij echt op 2 of 3cm na
    langs Button zn achterkant
    van de baan af kletterde..
    ennnn de crash van Ralf,
    volgens mij op de achterkant van
    Barrichello, toen die nog bij Ferrari reed..
    dat was volgens mij de Nurburgring,
    maar zeker weten doe ik het niet..
    die 2 vond ik iig ook wel heftig om te zien.

    Login om te reageren
  36. Jan.S zegt

    4 september 2006 om 00:04

    De blik van Senna,toen Ratzenberger stierf in zijn harnas. Om een dag later zelf in het harnas te sterven……
    Kippevel.

    Login om te reageren
  37. 360driver zegt

    11 september 2006 om 10:16

    Nou Jan, je haalt de woorden uit mijn mond! Niet wetende dat hetzelfde lot hem ook staat te wachten 75m verder 24u later…..

    Login om te reageren
  38. jeffrey zegt

    20 september 2006 om 00:50

    zowel senna en ratzenberger zijn overleden op de weg naar het ziekenhuis.
    (ze zijn alle 2 omgekomen op het circuit alleen is het idd het geval in italie dat als er iemand overlijd op het circuit dat het circuit wordt afgesloten voor onderzoek daarom zijn ze alle 2 overleden onderweg naar het ziekenhuis)
    die crash van berger was in dezelfde bocht waar senna ook crashte.
    mis nog wel de crash van brundle in 96 melbourne.

    Login om te reageren
  39. Sander zegt

    17 oktober 2006 om 20:12

    zieke geest dit.. respect

    Login om te reageren
  40. Lustigson zegt

    12 maart 2007 om 10:37

    Beetje smakeloos, die filmpjes van Villeneuve, Senna en Ratzenberger. Interessant, misschien, maar meld dan even dat het hier om dodelijke ongevallen gaat.

    Laat dan inderdaad de crashes van Brundle in Melbourne, 1996, en de diverse klappers van Villeneuve in Eau Rouge zien.

    Login om te reageren
  41. joris toekomstige autoontwerper zegt

    11 augustus 2007 om 13:59

    mark de crash van ralf was melbourne

    Login om te reageren
  42. fak zegt

    28 januari 2010 om 16:15

    ze den het niet mongollen

    Login om te reageren
  43. Lennaert zegt

    29 maart 2011 om 14:11

    En kubica 200+ tegen een muur in de BMW is toch ook noemenswaardig

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North