• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De overtreffende trap: Alpina 3.0 CSL

Auteur: Alwood, gepost 8 maart 2009 om 13:10 – 53 Reacties

Alpina 3.0 CSL


Met een BMW 3.0 CSL heb je weinig te klagen. Het is werkelijk een bijzondere klassieker en nog eentje die menig Golfje of Leon mooi in het stof laat happen. Iets wat al heel goed is, kan vaak echter nóg beter. Aanschouw de overtreffende trap van de BMW 3.0 CSL, de Alpina 3.0 CSL.

De Alpina is niet alleen snel en lekker, de auto is ook extreem zeldzaam. Waar er van de BMW 3.0 CSL nog bijna 1000 zijn geproduceerd, staat de teller bij Alpina op -nog geen- 15.

Alpina was bij de ‘normale’ 3.0 CSL al verantwoordelijk voor een groot deel van de ontwikkeling. Ze maakte al lange tijd hoge prestatie onderdelen voor BMW en deden mee aan verschillende races. Al ver voordat BMW zelf succesvol werd met de 3.0 CSL, won Alpina kampioenschappen met hun eigen interpretaties van de Beierse auto’s.

Het produceren, door BMW, van de 3.0 CSL was dan ook goed voor Alpina. Ze wisten al veel van de auto af en konden nu een nóg sneller model aanbieden. Een coupé die zonder problemen de Aston Martin’s uit die tijd voor bleef en waar ook fabrikanten als Ferrari en Porsche een flinke kluif aan hadden.

Het drieliter blok van BMW werd behouden. Het was niet nodig om de inhoud naar race-specificatie te vergroten. Wel had Alpina een hele reeks aanpassingen bedacht om de zescilinder efficiënter te maken. Nieuwe hoge compressie zuigers, drie carburateurs, grotere kleppen, een aangepaste nokkenas en een nieuw uitlaatsysteem brachten het vermogen nu op 250pk, later zelfs 300pk. Deze gepeperde versie bereikte al na 6,7 seconden de 100km/u en stopte pas bij ruim 240km/u met accelereren. Om de auto aan de grond te houden gebruikte Alpina slechts een splitter, voorop de auto. Verder waren er nog aangepaste remmen en demping beschikbaar.

Onlangs heeft er een model te koop gestaan. Deze is echter voor een, tot nog toe, onbekend bedrag van eigenaar verwisseld. Helaas zal het dus even zoeken worden als je dit model op de oprit wil hebben staan.

Alpina 3.0 CSL

Alpina 3.0 CSL

Alpina 3.0 CSL

Alpina 3.0 CSL

Alpina 3.0 CSL

Ook interessant!

  • Video: BMW M4 CSL mag weer buitenspelen
  • Video: BMW M4 rijden met alleen je handen werkt zo
    Video: boenderen met de BMW M4 'CSL'
  • Video: Alpina B4 Gran Coupe spyshot
    Video: Alpina B4 Gran Coupe spyshot
  • BMW M4 CSL details bekend, geen achterbank!

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

alpina, BMW, Coupe, csl, Klassiekers, tuning

Vorig bericht: « Gespot: kudde Camaro’s
Volgend bericht: Video: Begrijpt iemand deze Chinees? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Teo zegt

    8 maart 2009 om 13:13

    Zoooo! ik wil hem

    Login om te reageren
  2. RubenBaeten zegt

    8 maart 2009 om 13:14

    Dat waren nog eens tijden. :-)

    Login om te reageren
  3. Emile_Benz zegt

    8 maart 2009 om 13:14

    1 van de weinige Bimmers die ik WEL kan waarderen… 8)

    Login om te reageren
  4. Mii zegt

    8 maart 2009 om 13:14

    Wow,deze wil ik wel(nog liever dan de huidige m3.)!

    Login om te reageren
  5. BmwMPower zegt

    8 maart 2009 om 13:14

    Goed geschreven tekst, en over de auto zal ik geen woorden vuil maken.
    Kijk erna, wat een ongelofelijk mooie wagen is dit toch :)

    Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    8 maart 2009 om 13:16

    knap stukje design hoor ..

    precies een Chevy Corvair van 10 jaar eerder ..

    Login om te reageren
  7. rogue zegt

    8 maart 2009 om 13:16

    Niet zo slap lullen Ruben, toen zat jij nog onder je vader’s helm. :P Maar de 3.0 CSL is echt een fantastisch mooie auto en Alpina deed er nog een schepje boven op.

    Dat is toch wel een verschil met de huidige koers van Alpina.

    Login om te reageren
  8. Ralph zegt

    8 maart 2009 om 13:21

    Precies met dien verschille dat de Corvair een draak van een auto was en de 3.0 CSL der König was op zowel circuit als straat!

    Die ‘amerikaanse’ chromen spatbordjes mogen van mijn eraf.

    Die gekantelde 3 liter zes-in-lijn maakt echt dát BMW geluid… jeugdherinneringen komen weer boven.

    Kleine broertje 2002 ti is ook niet misselijk overigens.

    Back in the days.

    Login om te reageren
  9. BananaFlip zegt

    8 maart 2009 om 13:22

    @ BmwMPower

    Aan deze auto kun je geen woorden vuil maken, daar is ie te gaaf voor.

    Login om te reageren
  10. BananaFlip zegt

    8 maart 2009 om 13:23

    Niet vier, maar zomaar even zeven metertjes!
    Of zijn die drie in het midden voor het klimaat?

    Login om te reageren
  11. patrickdelsol zegt

    8 maart 2009 om 13:26

    Dit stukje techniek is er vroeger met de paplepel ingegoten. Het zit in mijn systeem gebakken dat ik deze auto mooi moet vinden en ik vind dat helemaal niet erg denk ik ;)

    Login om te reageren
  12. RenesisHP zegt

    8 maart 2009 om 13:31

    “Met een BMW 3.0 CSL heb je weinig te klagen.”

    Weinig ja. De laatste die ik zag was gatenkaas door de roest. :(

    Login om te reageren
  13. RenesisHP zegt

    8 maart 2009 om 13:33

    Dat zijn nog lekkere kuipstoelen om IN te gaan zitten.

    Login om te reageren
  14. Floryn zegt

    8 maart 2009 om 13:35

    een van de meest elegante auto’s ooit naar mijn mening. Bedankt voor dit stukje!

    Login om te reageren
  15. EJS zegt

    8 maart 2009 om 13:36

    Een legende! een een verrekte mooi/snelle ook nog!<3

    Login om te reageren
  16. corrado vr6 slc/BMWe30 zegt

    8 maart 2009 om 13:39

    Is en blijft een erg mooie auto, vroegah was alles beter..

    Login om te reageren
  17. N!SS@N zegt

    8 maart 2009 om 13:47

    Een BMW… en ik zou hem nog willen hebben ook! :S
    Damn, what wrong with me today… *grijpt naar de paracetamol*

    Login om te reageren
  18. Vinny_93 zegt

    8 maart 2009 om 13:48

    Die goeie oude tijd van bescheiden tuning…
    Eat your heart out, Mansory!

    Login om te reageren
  19. Ary zegt

    8 maart 2009 om 13:51

    Dat was nog de tijd dat auto’s direct reageerde op het gaspedaal, zonder tussenkomst van een computer.

    Login om te reageren
  20. HoeDan zegt

    8 maart 2009 om 13:54

    zo een bmw csl staat aan het eidne van mijn straat ook
    hijs wel een beetje roestig enzo
    mr nooit gedacht dat het zo een speciaale auto was :O

    Login om te reageren
  21. M-lover zegt

    8 maart 2009 om 14:02

    @Ralph:
    je vergeet de 2e i ;)

    Login om te reageren
  22. Klassiekerrally zegt

    8 maart 2009 om 14:10

    Mmm… Toen snapten ze nog dat racepolyester en foute velgen op een auto schroeven GEEN tuning was! Heerlijk…

    Login om te reageren
  23. jampa zegt

    8 maart 2009 om 14:26

    echt een geweldig mooie auto, een auto zoals auto’s horen te zijn!

    Login om te reageren
  24. Jesper zegt

    8 maart 2009 om 14:29

    Oewh… daar gaat niet veel boven hoor :D
    Ooit wel eens een 3.0 CSL gespot, maar toen wist ik nog niet hoe bijzonder hij was… Dit zijn helemaal geen foute velgen trouwens, en net zo min die chromen trim om de wielkasten. Het is volledig op zijn plaats.
    Als je zulke dingen echter op je Golf III gaat zetten is het ’n ander verhaal :roll:

    Login om te reageren
  25. Rob USA zegt

    8 maart 2009 om 14:43

    Één van de mooiere bmw’s maar dat komt meer omdat de rest echt niet mooi is.
    Toch als ik ernaar kijk is het vooral oudbolligheid wat me opvalt.
    Over een lelijk interieur/dashboard gesproken.

    Login om te reageren
  26. Emile_Benz zegt

    8 maart 2009 om 14:44

    Had toch ’n reactie van Rick dos hier verwacht :wink:

    Login om te reageren
  27. wankel zegt

    8 maart 2009 om 15:01

    wat een prachtding -kwijl-

    Login om te reageren
  28. guzmann zegt

    8 maart 2009 om 15:03

    Wat een prachtige lijnen heeft die auto, en wat een mooi exemplaar!

    Login om te reageren
  29. GOD zegt

    8 maart 2009 om 15:48

    echt een super mooie klassieker

    Login om te reageren
  30. edgar zegt

    8 maart 2009 om 15:56

    WOOOOOOOOOOW!!!!! wat is dit toch een gave(lees retestoere) bak! ooit eens van gehoord maar nog nooit gezien maar wat is ie gaaf!!!

    Login om te reageren
  31. Fortuna zegt

    8 maart 2009 om 16:05

    Vintage porn…

    -edit: check!-

    Login om te reageren
  32. ferrenzi206 zegt

    8 maart 2009 om 17:08

    nouw nouw waar zit ik met me gedachten? grijpt naar tramazol..

    Login om te reageren
  33. Volvo_440_turbo zegt

    8 maart 2009 om 17:10

    Toeval wil dat ik enkele dagen geleden hier een puntgave 3.0 CSL
    zag passeren met een bestuurder die mijn overgrootvader kon zijn.

    Het was een witte, geen spatje roest, ding zijn motor draaide als een naaimachine!

    Zalige auto gewoon!!!

    Login om te reageren
  34. Peter Hoekstra zegt

    8 maart 2009 om 17:23

    Wat een beauty !!!!

    Login om te reageren
  35. Jochempie zegt

    8 maart 2009 om 17:36

    Onberispelijk!!

    Login om te reageren
  36. Svensson zegt

    8 maart 2009 om 18:09

    Wat een gruwelijk gaaf exemplaar! Ziet er geweldig uit en moet nog beter zijn om in te rijden. Jammer dat er geen high-res foto’s van zijn.. :(

    Login om te reageren
  37. Benz.. zegt

    8 maart 2009 om 18:24

    Wat een beauty.. (wat Peter idd al zei).

    Ben dan wel een Mercedes-liefhebber, maar dit kan mij ook erg bekoren!
    Wat een design, ook de vormen en de schuin voorover aflopende neus is echt BMW-kenmerkend! En met de 3.0 zescilinder wil hij ook nog eens lekker vooruit komen.

    @Rob USA
    Het interieur, dashboard ziet er bij de gemiddelde ami veel beroerder uit.
    En jij vind hem outbollig?
    Ik vind dit niet bepaald een auto voor bejaarden of dergelijken. Hiermee had Alpina-Bmw een heel goed product op de markt gezet voor de jongere doelgroep. Ziet er lekker racy uit en het is daarom ook goed om te zien dat dit exemplaar er nog zo puntgaaf uitziet! :)

    Iemand wallpapers?

    Login om te reageren
  38. Rob USA zegt

    8 maart 2009 om 19:20

    @Benz:Gelukkig verschillen onze meningen ook hier.
    Ik bedoelde trouwens oudbollig in het hedendaagse verkeer.. dan zie je toch dat het oude voorgegeven auto betreft.
    Welke jongere doelgroep er zijn er 15 gebouwd!! en daar zal best geen AH vakkenvulloonprijsje aan hebben gehangen. :)

    Login om te reageren
  39. Rob USA zegt

    8 maart 2009 om 19:20

    Zelfs Chip Foose zou hier niks van kunnen maken. :)

    Login om te reageren
  40. Nico Mommaerts zegt

    8 maart 2009 om 19:30

    wat een droomwagen zeg

    Login om te reageren
  41. Svensson zegt

    8 maart 2009 om 19:55

    Hier een interessant artikel over de Alpina 3.0 CSL uit Auto, Motor und Sport van 1972, vertaald naar het Nederlands

    http://www.cs-zone.com/model/Art.%20BMW-Alpina%203.0%20CSL%20Lopend%20vuur%201972.htm

    Login om te reageren
  42. kyanite zegt

    8 maart 2009 om 21:10

    BMW kon wel mooie auto’s bouwen, als de huidige ontwerpers van BMW nou eens kijken wat er in het verleden is gemaakt en dat toepassen op de huidige/toekomstige serie dan komt het weer goed met de ontwerpen. De huidige serie van BMW is gewoon lelijk.

    Login om te reageren
  43. Lotus Omega zegt

    8 maart 2009 om 21:16

    kijk, een van de weinige BMW’s die echt mooi vind!

    Login om te reageren
  44. Citrofiel zegt

    8 maart 2009 om 21:40

    Die auto ziet er beter uit dan in nieuwstaat! Check die motor… Is dat allemaal wel origineel? :shock:

    Login om te reageren
  45. ELB zegt

    9 maart 2009 om 11:22

    moet hebben :P :P

    Login om te reageren
  46. Benz.. zegt

    9 maart 2009 om 12:48

    @Rob USA

    Ik denk dat JIJ mij niet goed begrijpt. Misschien ook een beetje mijn fout, maar ik bedoel dus niet te zeggen dat de doelgroep voor deze auto 18 – 24 jaar is..
    Ikzelf denk vooral mensen tussen de 25 – 35 jaar ongeveer!

    Login om te reageren
  47. sarcast zegt

    9 maart 2009 om 14:16

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  48. RPM-MAN zegt

    9 maart 2009 om 15:34

    Zoals een auto moet zijn : stijlvol , snel , en natuurlijk een BMW jaja :P

    PS : een CSL Turbo ( raceversie ;) ) heeft zo’n gezonde 800 pk , erg lekker

    Login om te reageren
  49. DTR zegt

    9 maart 2009 om 18:50

    Is het mogelijk de 1e foto (dus die boven het artikel) in grotere resolutie beschikbaar te maken?
    Alvast bedankt

    Login om te reageren
  50. Arnold_GT zegt

    9 maart 2009 om 18:59

    wat een prachtige auto… Ow wat zou ik die graag hebben ;) :P

    Login om te reageren
  51. Emile_Benz zegt

    10 maart 2009 om 09:24

    Hier ’n filmpje:
    http://www.youtube.com/watch?v=117Q8MWezoQ

    Login om te reageren
  52. Tombnolz zegt

    13 maart 2009 om 17:32

    Auto van goddelijke schoonheid, is in elk opzicht helemaal perfect. Zou dit nog liever hebben dan een eigen huis!

    Het valt me toch op dat de mensen ofwel een stuk rijker zijn geworden óf een stuk meer geld willen spenderen aan een auto. Als je bedenkt dat toen Sacha nog niet zo lang geleden de Brabus Rocket testte er al bijna 10 waren verkocht, wetende dat die € 400.000 zonder belastingen moet kosten…

    Login om te reageren
  53. robinbmw zegt

    30 april 2012 om 10:47

    Deze heeft mijn vader in het golfgeel in de garage staan

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North