
Vorig jaar zijn er 291.142 voertuigen geëxporteerd naar het buitenland. Dat is 8% meer dan in 2009. Van het totaal nemen personenauto’s met 67% het grootste deel van voertuigexport voor hun rekening. Maar naar welke landen gaan onze auto’s?
Polen natuurlijk. Duh. Uit onderzoek van VWE blijkt dat de top drie van exportlanden in 2010 bestond uit Polen, Duitsland en Oekraïne. In 2009 waren dit Polen, Wit Rusland en Duitsland. Traditioneel zijn het vooral de Oost Europese landen waar veel naar wordt geëxporteerd. België zakte in 2010 van de vierde naar de vijfde plaats, Afghanistan verdween naar de negende plaats en Nigeria verdween zelfs uit de lijst. Duitsland was uitzondering op deze regel want de export naar onze oosterburen nam juist flink toe.
1. Polen: 29,40%
2. Duitsland: 7,00%
3. Oekraine: 6,00%
4. Wit Rusland: 5,60%
5. Belgie: 5,40%
6. Litouwen: 3,70%
7. Roemenie: 3,50%
8. Moldavie: 3,10%
9. Afghanistan: 2,90%
10. Tsjechie: 2,60%
Wat betreft de modellen personenauto’s was de Volkswagen Golf weer de nummer één. De Opel Astra en Toyota Corolla maakten de top drie compleet.
Tja, nieuwe auto’s exporteren we al tijden niet meer….:(
Is diefstal en ‘snel naar Polen rijden’ ook in deze ‘export’ meegenomen ? :lol:
@Megakix: hehe, precies, hoeveel bewuste export is dit?
@Megakix: Haha OMFGROFLOL!!!
Ok misschien niet maar tog een goede grap ;)
@Roelio: Grap? Dit gebeurd vaker dan je denkt.
@FredT: [mierenneukmodus:] tog? gebeurd? Volgens mij is het nog steeds toch en gebeurt. [/mierenneukmodus]
@Megakix: ik zou daar wel eens wat cijfertjes van willen zien!
@Megakix: hahahaha +1
goh wat verassend polen op 1:P
Hebben ze alle gestolen uitgevoerde auto;s ook mee geteld?
dat de Golf en de Corolla in de top 3 zitten snap ik wel maar de astra?
De golf is populair bij de johnny’s en mocro’s en omdat die vaak http://www.autoblog.nl/archive/2011/01/25/stomtoevallig-man-wordt-ingehaald-door-eigen-auto%5Dgestolen
word door de polen
Astra: wie wil dat koekblik nou, rot nog sneller dan hout.
Corolla: omdat er geen betrouwbaardere auto is, ook de meest geproduceerde auto van de wereld is
http://i894.photobucket.com/albums/ac142/bvo-nl90/IMG_0172.jpg
@Bart_V: De Astra is dé auto van de Hollandse Jan Modaal heb ik een keer gelezen. Vooral Astra’s van x-2000 worden geëxporteerd neem ik aan, want Jan kan er al een betalen van wat later, of is over gestapt op een Golf. Van de Astra zijn er echt heel veel in Nederland en minder in het buitenland.
Afghanistan?
@Unknown123: Ja, de auto’s die daar naartoe gaan zijn echt de bom.
@As_long_as_it_is_fast: letterlijk.
@Unknown123: Gij hebt em gesnapt. ;)
Benieuwd welk type auto’s zijn weg vind naar Afghanistan. Dafjes, Polo’s of toch de 4wd’s die hier niets te lijden hebben. (hooguit een paarden/boottrailer)
@coupe20vturbo: Toyota’s zijn altijd populair in dat soort landen. Gelijk welk model.
Ik vraag me af hoe zich dat verhoudt met de import. Van Polen zal wel niet veel komen, maar van Duitsland bvb. Waarschijnlijk komen er meer auto van D naar NL, dan van NL naar D.
Dat zet de cijfers wat in perspectief…
@Esprit_de_Flandre: Wel geen idee eigelijk. Duitsland heeft een erg sterke economie gehad afgelopen jaar, en dus inflatie. Daardoor stijgt hun import (en dus de export van NL naar D). Zou me verwonderen als NL dus de duurdere producten gaat importeren uit Duitsland. België lijkt me een logischere optie.
En hoe veel is er geïmporteerd en waar vandaan?
@raoulkroes:
Dat vroeg ik me ook net af…
Ik denk dat er uit Japan en Duitsland wel heel wat zal worden geïmporteerd…:mrgreen:
wie exporteert er nou na Afghanistan ? :S
@ironman51: Afghanen…
@ironman51: zolang wij daar Jantjes hebben gestationeerd (oeps, nu niet meer…) die alles aan flarden laten knallen..tsja…
Kan beter auto’s exporteren naar Afghanistan dan Jantjes cq. mavo-opleidingagentjes :lol:
Aaah de cyclus van de automobiel… In België/Nederland nieuw kopen door een 40-jarige, 5 jaar verslijten waarna die wordt verkocht aan een of andere 20-jarige snotneus. Die wagen blijft dan nog 10 jaar in die leeftijdscategorie rondrijden en achteraf wordt die geëxporteerd naar Polen. Eens de Polen die beu zijn gaan ze naar Afrika. Na 40 jaar verkopen de negerkens dat metaal aan de Europeanen om er nieuwe auto’s van te maken en de cyclus te vervolledigen.
Hoe komen die auto’s in godsnaam in afganistan terecht?
@aaaaaaaap:
De zelfde manier dat hun cocaine hier terecht komt, misschien gebruiken ze wel de zelfde containers, dat zou ook al veel schelen in transport kosten, niet dat ik drugs smokkel wil promoten maar in een tijd van economische crisis moeten ze overal wel besparen zeker
@six-trey:
Tuurlijk. En de opbrengst smokkelen we, ..ehh, ze terug in die auto’s ;)
@six-trey: hahaha, volgens mij vullen ze de transportbootjes met coca, in ruil voor auto’s en AK-47’s.
@aaaaaaaap: Container vol met heroine van Kabul naar Rotterdam en zelfde container met een Corolla weer terug. Eerlijke ruil.
Door onze hoge BPM is de catalogusprijs hier iets lager. Voor de export zijn de auto’s hier in Nederland dus eigenlijk goedkoper.
@six-trey:
haha inderdaad. Alleen is het voornamelijk heroïne i.p.v. cocaïne dat vanuit Afghanistan hierheen komt. Grote bron van inkomsten voor de Taliban. Leve de crackh**r…
Zou mijn oude Vento nog leven? Heb ik nieuw gekocht en er 343.000 km op gezet. Toen ingeruild. Ik vroeg aan de dealer wat er mee ging gebeuren. Die zei: “Jouw auto is al verkocht, wij doen die naar een export-bedrijf, die van jou gaat naar Afrika. Die rijd daar nog 15 jaar door..” Dus als jullie een zilverkleurige Vento in Botswana tegen komen.. zwaai effe.. :)
Potverdikkie…
Rijd de Huayra nu al op een aftands derde-wereld-truckje rond??:p
Ik dacht dattie nog niet uit was…(A)
Nee maar achterkantjes lijken wel iets op elkaar…(Niet erg)
We exporteren naar Polen, komen die Polen, met onze auto’s, weer hierheen!