De vergeten kunst van het knipperen

Auteur: , 104 Reacties

Elk jaar maakt de KLPD in de tussenuurtjes een lijst op met de top 10 grootste ergernissen in het verkeer. Constante in deze lijst is het niet of onjuist gebruiken van de richtingaanwijzer.

Richting aangeven, zelfs een hond kan het

Jaar op jaar vinden we de usual suspects terug in de betreffende lijst. Het zijn eigenlijk vooral de langzaam rijdende mensen die naar de hard rijdende mensen wijzen en andersom. De lijst wordt echter opgemaakt om vast te stellen waar de prioriteiten van de verkeerspolitie elk jaar komen te liggen en dat lijkt ons een goede zaak.

Constante in deze lijst is dus het niet of onjuist gebruiken van de richtingaanwijzer. Dat pookje wat achter het stuur zit niet of verkeerd gebruiken, om aan te geven dat je iets anders wilt doen dan rechtdoor rijden, blijkt een enorme frustratie. Een frustratie die sinds 2010 gestaag aan een opmars bezig is in de ranglijsten. Een overtreding waar, aldus de politie, meer en meer prioriteit op zou komen te liggen.

Onze verbazing is echter groot als we moeten constateren dat het tegendeel waar blijkt te zijn. De boete wordt bijna nooit uitgeschreven. In het ergste geval ontvangt de persoon die te lui, of simpelweg te dom is om zijn richtingaanwijzer uit te zetten een waarschuwing. Dat zal ze leren. We constateren zelfs dat bij het wegrijden van de staandehouding waarbij die waarschuwing gegeven wordt, het gebruik van een richtingaanwijzer vaak nog te moeilijk is. Het lijkt oprecht of deze mensen te dom zijn om te poepen, en of het de politie niet interesseert.

Waar hard rijden of bumperkleven met name bij een bepaalde groep mensen voorkomt, lijkt “knipperlethargie” in alle klassen sterk vertegenwoordigd. Van het petje tot de huismoeder, van leaserijder tot zondagsrijder; er heerst een collectief gevoel dat men alleen is op de weg. Dat is geen aanname, dat is daadwerkelijk één van de meest gehoorde verklaringen. “Ik doe het normaal wel, alleen niet als ik alleen op de weg ben.” Maar wij zien het, de politie ziet het, u bent dus niet alleen op de weg, anders hadden wij het niet gezien! Het is zo simpel, zo duidelijk, maar toch is het schijnbaar niet genoeg om een boete te schrijven en voor één keer duidelijk te maken dat hoewel het misschien écht heel moeilijk is, men toch moet proberen dat pookje te gebruiken. Ga desnoods eens op een parkeerplaats staan en oefen het. Pookje omhoog is naar rechts, pookje omlaag is naar links. Probeer dat voor het wegrijden even, en voor je het weet wordt het een automatisme en vraag je je af waarom je het ooit zo moeilijk vond.

Die dag zal waarschijnlijk nooit komen, en zo staan we elke keer weer met z’n allen, midden op een doorgaande weg stil omdat iemand het teveel moeite vond om z’n richtingaanwijzer uit te zetten omdat hij wil parkeren. Of we staan stil voor een rotonde omdat iemand het niet nodig vond om dat pookje omhoog te tikken en aan te geven dat hij of zij de rotonde wil verlaten. Het diep egocentrische gedrag zal nooit afgeleerd worden, want het heeft geen consequenties. Geen boetes, geen ongelukken, geen gevolgen en dus geen verandering. Wij snappen het echt niet, zet een agent bij een willekeurige rotonde en het begrotingstekort is zo weg, maar het gebeurt niet. De huidige situatie is dan ook dat dit gedrag door veel mensen begroet wordt met toeteren en een middelvinger, en op die manier helpen we samen de nummer 2 van vorig jaar (Agressie in het verkeer) waarschijnlijk naar de eerste plek.



104 reacties

Hulde dat dit een keer gezegd wordt…. Ik verbaas me er ook nog dagelijks over. Is het werkelijk zoveel moeite om een richting aan te geven….?
Nou dat stukje in de tekst ‘geen ongelukken’ klopt niet echt. Er worden echt wel mensen tegen de vangrail gedrukt door geen knipperlicht
@redneckdarian: Dit komt ook vooral omdat het onvermogen tot knipperen vaak gepaard gaat met een onvermogen tot spiegelen.
Het is de schuld van de premium merken!!
Die hebben de richtingaanwijzer optioneel gemaakt voor een belachelijk bedrag.
@psycholander: Ja, lachen, maar nee. Bittere werkelijkheid is anders: Ook Kia Sportage rijders, Daihatsu Cuore Cruizers en Wannabe-premium citi-go sukkelaars gebruiken m niet…

Premium rijders gebruiken de grootlichtknipperfunctie toch? :-)
Ik ben een keer voor de gein gaan tellen en kijken hoeveel auto’s geen richtingaanwijzer gebruikte ten opzicht van degene die ze wel gebruiken. Ik moest die dag toch veel op de weg zitten. Ik kwam uit op 25% van de auto’s die wel hun richting gebruikte. Met andere woorden 75% van alle auto’s die ik heb geteld, en dat waren er best wat, waren te lui of te dom om dat pookje omhoog of naar beneden te duwen.
Ik vind het vooral vervelend als je staat te wachten bij een rotonde en zo’n mafklapper afslaat zonder richting aan te geven. Sta je daar voor jan lul. Heb meer dan eens de neiging om achter die lui aan te rijden en bij het eerste stoplicht die hendel uit die auto te trekken, dat zal ze tenminste leren. Maarja, dan bedenk ik me dat ik maar een snotjochie ben van 20 en dat me dat hoogstwaarnschijnlijk een paar gebroken botten oplevert en rij ik maar weer door…
@stannl43: wat ook weer zo is als mensen de derde afslag willen nemen bij de rotonde, doen ze hun knipperlicht al aan voordat ze op de rotonde zijn. En dan de je bij afslag 3(waar de auto met de knipperlicht heen wilt) van oh ik kan nu want hij heeft zijn knipperlicht nog aan om verder de rotonde te nemen! Snap je wat ik bedoel haha?
@888natan: -FOUT GETIKT- Er moet staan dan kan ik nog niet rijden.
@888natan: je bedoeld dus dat je de knipperlicht naar links ook gebruikt.
Dit werd mij bij de rijschool gewoon zo geleerd. De CBR ziet dat graag zo zei de instructeur.
Als je gewoon tijdig naar rechts aangeeft zie ik niet hie iemand daar last van kan hebben.
@redneckdarian: ik ben er geen voorstander van, gewwon aangeven wanneer je eraf gaat.
@888natan: het kan zeker wel voodeel leveren. Als het een ovrrzichtelijk rotonde is, dus zonder ‘kunst’, en je kunt de autos tegenover je al zien staan dan weet je dus al gelijk dat je daar op moet wachten. Das handig
@redneckdarian: je moet een rotonde zien als een kruispunt is mij verteld door het cbr, wil je naar links? Knipperlicht naar links, naar rechts? Knipperlicht naar rechts, en recht door gebruik je pas je knipperlicht als je de rotonde wilt verlaten.
@888natan: Wat @redneckdarian zegt. Voordeel hiervan is dat mensen ook zien dat je op de rotonde blijft. Aangezien meeste mensen knipperlicht niet gebruiken is het vaak maar aan rijgedrag proberen op te maken of ze wel of niet afslaan. Zet je je knipperlicht naar links aan hoeft de ander niet te twijfelen of je wel of niet afslaat.
@888natan: Tijdig naar rechts aangeven en het probleem is opgelost + het is makkelijker voor de degene die bij de eerste afslag staat. Wordt ook geleerd bij de rijlessen trouwens.

De laatste tijd maak ik echter steeds vaker mee dat ze bij het oprijden van de rotonde richting geven naar links, terwijl ze rechtdoor gaan of driekwart. Vermoedelijk omdat je eerst altijd een stukje naar links moet bij het oprijden… Maar dit is echt link.
Vorige week wilde ik de rotonde namelijk oprijden, omdat de aanrijdende auto naar links aangaf. Maar afslaan deed ze niet… Kon potverdorrie nog net op tijd remmen!
@reactief: zooo…. wakker worden!!! Links is in bovenstaand verhaal dus de andere links, wordt ook wel rechts genoemd.
@reactief: eensch.
@stannl43:
Denk je aan je bloeddruk?
Waar is die lijst dan? De laatste waarnaar in het artikeltje gelinkt wordt is uit 2012. Sindsdien wordt-ie niet meer gemaakt, toch?
Ik zet mijn richting aanwijzer nooit aan als ik terug ga naar de rechterrijbaan als ik iemand heb gepasseerd. Ook bij wegrijden uit parkeerstand gebruik ik hem niet. Verder gebruik ik hem altijd. Ergeren jullie je nu aan mij?
@rammillius: ja
@screamer: Ik had al zo´n vermoeden dat deze antwoorden kwamen op het moment dat ik op “plaats reactie” had gedrukt.
@rammillius: ach, je gaat iig weer naar rechts, dat vertikken ook een hoop auto’s
@rammillius: Ja, ik moet toch weten wanneer jij je auto voor mijn auto gooit.
Ik rijd regelmatig door duitsland, en bij een paar stopborden staat toch echt af en toe een oom agent nederlanders aan te houden omdat die niet snappen dat STOP, ook daadwerkelijk betekent dat je moet stoppen. Krijg je netjes een boete van 10 euro voor.

Oftewel, laat asjeblieft gewoon een agent bij een rotonde staan, en hou mensen staande die hun richtingaanwijzer niet gebruiken. Das toch elke keer 90 euro aftikken, dat gaat best hard zo in een uurtje hoor.

En dat wordt volgens mij duizend keer meer gewaardeerd dan snelheidsboetes innen.
@screamer: Helaas denk ik alsnog dat dat niet opschiet.
Zodra oom agent te zien is weet ineens 80% van de mensen wel het moet. En 20 seconden later kan weer nog maar 30% het goed doen.

Grootste irritaties vind ik het op rotondes en mensen die plots remmen omdat ze gaan afslaan zonder richtingaanwijzer.
@screamer:
Laat ze dan ook gelijk een agent bij elk zebrapad neer zetten, gewoon undercover.
Hebben we volgend jaar een begrotingsoverschot..
Nu zal je zeggen, zoveel agenten hebben we niet, dan zetten we gewoon die parkeerwachters en die 1 miljoen inactieven in..
Komt door die idiote bochtverlichting die je bij een hoop auto’s ziet. Die hoeven geen richting meer aan te geven, er gaat vanzelf een lampje branden als ze de bocht om gaan. Persoonlijk vind ik dat nog altijd de irritantste en meest nutteloze ‘feature’.

Je moet eens op een slingerende weg in het donker rijden met zo’n auto achter je… denk je continu dat-ie met z’n licht aan het knipperen is.
@potver7: Volgens mij heb hij het niet helemaal begrepen. Je moet richting aangeven VOOR je begint met remmen of insturen.
@potver7: plus, die bochtverlichting zit niet aan de achterkant. Oftewel, geef gewoon richting aan, daarvoor zitten die richtingaanwijzers erop.
Volgens het artikeltje ‘constateren we’ dat de boete bijna nooit wordt uitgeschreven. Hoe hebben ‘we’ dat dan geconstateerd? Is er ergens een overzicht te vinden van welke boete hoe vaak wordt uitgedeeld? Zo ja, dan graag een linkje. :-)

Wat ik al helemaal intrigerend vind is hoe de schrijver weet wat de meest gehoorde verklaring is. Wordt dat ergens bijgehouden? Is de schrijver zelf agent? Dat laatste lijkt me niet, gezien de rest van het verhaal, maar ja… hoe weet-ie dit dan wel?

Vragen, vragen, vragen…
Verbazingwekkend hoe weinig mensen nog richting aangeven op de snelweg als ze van rijstrook veranderen. Is het nou echt zo veel moeite om dat pookje een kleine tik met je vinger te geven?
@trustmeiamanengineer: gaat moelijk met een telefoon in de ene hand en koffie in de andere ;)
Een agent? Doe maar een militair met iets wat kan schieten. Wachttorentje op elke rotonde en knallen maar.

Overigens, bij voorkeur ook op de kwakballen die menen richting naar links aan te moeten geven op een rotonde.

Trouwens, doe dan toch maar een agent. Wil graag dat mijn vrouw nog thuis komt ;-)
Oh om ze even voor te zijn:

Maar zo heb ik het geleerd – leer maar snel weer af dan
Maar dat is toch juist aardig, extra informatie en dus goed – NEEEEE je bent ALTIJD te laat met weer rechts aangeven..oprotten daarmee dus
@baasbas: jep, je hebt gelijk. Daar ben ik zodra ik mijn rijbewijs had gelijk mee gestopt. Zolang je je rechter knippertje gebruikt tijdens het verlaten van de rotonde, is het linker knippertje volledig overbodig. Helaas weten veel mensen het rechter knippertje ook niet te vinden.
@baasbas: Wat een onzin. Hoezo zou ik te laat zijn met naar rechts richting aangeven als ik 3/4 rond wil mijn richting aanwijzer eerst naar links aan doe? Ik heb het idd geleerd en doe het ook zo. Ik ben vervolgens ook NOOIT te laat met naar rechts aan doen. Dat doe je namelijk net voorbij de laatste afrit waar je niet af wil. Is gewoon duidelijk.
@Aquios: Dan ben jij een van de HEEL weinigen die nog vroeg rechts aangeeft. Misschien is ‘altijd’ in mijn stelling iets te exclusief. ‘Vaak’ zal wellicht beter passen.
Het valt mij op dat voornamelijk mensen die in dure auto’s rijden zich schuldig maken aan bellen met een telefoon in de hand. Zelfs bij de premium merken is bluetooth tegenwoordig zo’n beetje standaard. Wat een lamme tak moet je zijn om het dan nog steeds weigeren te gebruiken!? Daar kan ik echt met mijn hoofd niet bij.

Verder kunnen mensen die op de rotonde geen richting aangeven een dikke vinger en een goede ram op de claxon van me verwachten.

Wat voor mij dit jaar met stip is binnengekomen op de ergernissenlijst is mensen die hun sigarettenpeuken uit het raam gooien. Het liefst zou ik dan uitstappen, peukje oppakken en bij de eerste de beste gelegenheid dat ding door hun raam weer naar binnen gooien. Maar ja dat mag dan weer niet :(
@Gulli: oops, dit moest een losse post zijn, geen reply :) EDIT!
@Gulli: Als je motor rijdt ga je je daar helemaal aan ergeren. Stel je voor dat zo’n brandende peuk in je smoel komt…

Een echte roker gebruikt gewoon de asbak in z’n auto! En die maakt het helemaal niets uit dat de auto dan naar rook ruikt, want iemand die rookt, ruikt toch niet meer zo goed :-)
@baasbas: Juist het naar links aangeven van op een rotonde is gemakkelijk zodat je kan zien dat het betreffende persoon zijn richtingaanwijzer gebruikt en dus zolang de linker aan staat deze niet rechts af zal slaan.
Doordat jij de hufter bent die dat niet doet weet ik dus ook niet of ik kan verwachten dat je helemaal niets aangeeft en gewoon maar afslaat.
@Foramen: “Bij het naderen en oprijden van een rotonde hoeft u geen richting aan te geven. Ook als u de weg volgt op de rotonde is het niet verplicht naar links richting aan te geven. U volgt namelijk gewoon de weg en verandert niet van richting.

Bij het verlaten van een rotonde moet u richting aangeven naar rechts.”

Aldus Rijksoverheid.nl

Dat het gemakkelijk kan zijn als iemand links aangeeft ben ik met je eens maar het is geen regel.
@Foramen: Jij geeft ook altijd richting naar links aan als je op een doorgaande weg rijdt? Een rotonde is een voorrangsweg. Bij het verlaten geef je richting aan en Nederland is dat dus bijna zonder uitzondering naar rechts.

Richting naar links geven is alleen maar verwarrend en daarnaast ook gevaarlijk. Ik heb voor m’n neus meerdere keren bijna ongelukken zien gebeuren omdat een naar links knipperende lamlul halverwege de rotonde z’n richtingaanwijzer uitzette, maar toch op de rotonde bleef rijden.
@erwh: Nee tuurlijk niet, echter dien je een rotonde als een kruispunt te benaderen. Neem je de derde afslag op de rotonde geef je dus ook richting aan naar links tot je de andere twee afslag voorbij bent.
@Foramen: Kijk, dit bedoel ik precies. Dit soort opvattingen maken het zo’n zooitje. Nee, een rotonde is geen kruispunt en moet je dus vooral níet als kruispunt benaderen. Als je dat wel zou doen zou dat betekenen dat je bij het oprijden namelijk ook rechts aan moet geven. En dat doe jij weer niet (terecht overigens, begrijp me niet verkeerd ;-)). Bovendien is de rotonde een één-richtingweg die toevallig in een cirkel gelegd is. Als je het als kruispunt zou zien, dan klopt dat niet, want dan zouden het minimaal 2 kruisingen moeten zijn, plus kruispunten voor elke afslag die je niet neemt. Leg je de rotonde als rechte weg, dan heb je dus alleen afslagen naar recht. Links bestaat niet. Je geeft dan toch ook geen links aan?
@erwh: Als iemand naar links knippert en vervolgens rechtdoor gaat doet hij/zij het gewoon fout. Net zo fout als niet knipperen als je afslaat. Dat heeft niets met de regel of gewoonte zelf te maken maar meer met het onvermogen om na te denken van de bestuurder.

Ik vind het zelf altijd erg prettig als mensen hun knipperlicht naar links aanzetten voordat ze de rotonde oprijden, dan kan ik nog beter anticiperen op hun gedrag. En ik denk altijd maar; dan weet ik in elk geval zeker welke kant ze opgaan. Beter dan geen knipperlicht.
@Foramen: Nee man. Links knipperen zegt niks over of die persoon ook weer rechts aan gaat geven. Het werkt alleen maar extra verwarrend omdat je ook van die druifjes hebt die bij rechtdoor gaan nog links knipperen en andere jan doedels die wel links maar geen rechts aangeven. Het is gewoon een zooitje terwijl het zo simpel is. Helaas is de regelgeving niet strikter dan “hoeft niet”. Had liever “mag niet” gezien. Dat jij het vervolgens niet meer snapt en niet meer weet hoe je ander verkeer in moet schatten omdat je zelf ook zo’n links-knipperaar bent maakt mij nog geen hufter. Ik geen geen richting aan. Zodra ik bij de voorlaatste afslag die ik moet hebben ben geef ik rechts richting aan. Dat is zo vroeg als het kan. En ja ik heb regelmatig bijna-aanrijdingen omdat iemand denkt dat ik een hufter ben die geen richting aan geeft en dus gewoon de rotonde oprijdt terwijl ik driekwart moet. Maar dat ligt dan mooi aan de onbekwaamheid van die persoon…
@baasbas: Rustig maar!

Tijdens rijlessen wordt het door vele instructeurs aangeleerd dat wanneerje driekwart rotonde wilt nemen, bij het oprijden richting aangeeft naar links. Vervolgens bij de tweede afslag ga je van links aangeven over op rechtsaangeven.
Als je dit volgt is het voor iedereen duidelijk wat je doet. Ook voor degene die voor de rotonde staan te wachten en die daardoor niet meer hoeven te twijfelen over wat je doet.

Verplicht is dit niet, maar bij goed uitvoeren zeker niet gevaarlijk of verwarrend.
@reactief:
Tja, 3/4 van de instructeurs heeft het papiertje cadeau gekregen van het UWV om ze maar uit de bakken te krijgen.
Ik woon in een deel van Rotterdam wel veel gelest wordt en het is echt stuitend hoe belabberd het niveau van de rijscholen tegenwoordig is.
Velen zijn de Nederlandse taal amper machtig, parkeren de lesauto achter je auto terwijl je toch duidelijk aangeeft je parkeervak wenst te verlaten, rijden net zo makkelijk door rood en dat rechts toch echt voorrang heeft dat snappen ze al helemaal niet.
Allemaal zaken waar een fatsoenlijke rijschool op ingrijpt.
@reactief: Ben volkomen rustig :-) Ik wil alleen graag mijn punt maken omdat ook vrienden en kennissen hierover zitten te zeiken :-) “Ja zo heb ik het geleerd”. Dat is natuurlijk een perfect argument om zelf niet meer na te denken :-)

Als iedereen hetzelfde zou doen. Dán is er geen probleem. Het probleem is dat het een rotzooi is omdat iedereen wat anders doet. En dat wordt imho juist gedaan door de links knipperaars. Een enkeling is nog op tijd met rechts aangeven. De rest is zo hersendood om van alles en nog wat te doen met die stengel (pook/stokje/hendel)… Duidelijkheid werkt het beste. En de algemene regel ‘keep it simple, stupid’ geldt ook altijd weer. Dus: alleen richting bij het verlaten.. en dan graag zo vroeg als mogelijk is. Iedereen die iets anders doet draagt onder aan de streep alleen maar bij aan de chaos…
@baasbas: Tegenwoordig moet je meer aan het rijgedrag / positie op de weg inschatten of iemand gaat afslaan of niet. Knipperlichten worden meestal niet gebruikt. Totdat iedereen netjes (en op tijd) knipperlicht naar recht aan zetten voor het afslaan, vind ik het juist erg fijn als mensen ook de knipperlicht naar links gebruiken als ze op de rotonde blijven. Dan is het tenminste meteen duidelijk wat die persoon gaat doen…

Het zou pas nutteloos zijn als iedereen netjes zijn knipperlicht gebruikt, maar voorlopig lijkt dat een utopie.

De verwarring die jij omschrijft heb ik nog nooit ervaren…
@baasbas: precies!
Hmm, gebeuren er veel ongelukken omdat mensen hun pingel niet uitgooien? Ik denk dat dit wel meevalt. Irritatie moet je natuurlijk niet verwarren met gevaarlijke situaties op de weg. Ja het is beter als mensen goed gebruik maken van hun richtingaanwijzer. Kapotte remlichten, stekkers van aanhangers die verkeerd om worden ingestoken, spullen die van aanhangers en trailers op de weg waaien zijn volgens mij veel gevaarlijker. Wat irritatie betreft: Veel(met name Belgische) automobilisten rijden met de achterste mistverlichting aan op de snelweg wanneer het ook maar een klein beetje regent. Zeker in ZOAB Nederland onnodig en, vind ik, erg vervelend.
@pomoek: Dat is volgens mij precies de strekking van het artikel. Het is irritant, vaak niet gevaarlijk. Dus daarom wordt er nooit wat aan gedaan…
@pomoek: Dat is ook een beetje vreemd. In België moeten de achterste mistlampen verplicht aan met hevige regen, terwijl dat in Nederland juist verboden is.
2 weken terug ondervonden dat ze hier strenger op zijn gaan controleren :p
Voor de snelheid een waarschuwing maar het niet gebruiken van de knipperlichten een boete…….
Gebruik het alleen als het druk is, midden in de nacht op de snelweg zie ik hier het nut niet van in……
@itest:
het nut er van is dat het een gewoonte wordt…
@itest: Ook ’s nachts is het meer dan fijn als het wordt gebruikt. Ik heb een behoorlijke tijd bij een bob-thuisbrengservice gewerkt en dat was 90% nachtwerk. Ik kan je uit ervaring vertellen dat het ’s nachts nog steeds ontzettend irritant is en af en toe zelfs gevaarlijk is als iemand zomaar van richting veranderd. Leer het jezelf gewoon aan, kost je nul moeite en je maakt er een hele hoop mensen blij mee.
Ach, het is wel vervelend als je onnodig staat de wachten omdat iemand te lui is om tikje geven met de linkerhand, maar waar gaat het eigenlijk over? 5 seconden, hoogstens.

Ik ben gestopt met me te ergeren aan dit soort kleine onbenulligheden. Bumperklevers, linksklevers, richtinglozen, spiegellozen, zondagsrijders, amateur rallyrijders; ze gaan allemaal hun gang maar bij mij. Ik schik wel, zal netjes ruimte maken, zal niet toeteren/schelden/handgebaren. Ik ga me energie niet verspillen aan proleten in het verkeer. Het zijn er namelijk veel te veel….
@Rob: Dat ben ik ook gaan doen. Ik rijd op die manier een stuk rustiger van A naar B waar ik eerder vaak gigantisch geïrriteerd raakte door het gedrag van anderen.
@Rob: In Frankrijk geeft helemaal niemand richting aan op rotondes en daar komen ze ook nog allemaal aan op hun bestemming :-)
@baasbas:
En dat zijn allemaal van die opgewonden standjes. Kun je nagaan ;-)
@Rob: Ze geven aan de andere kant ook een stuk minder om hun blik ;-)
Het is een apparaat wat gebruikt moet worden.

Overigens, als helemaal niemand richting aan geeft werkt het ook. Dan weet ook iedereen waar hij of zij aan toe is…
@baasbas:
Gna, puik plan, gewoon afschaffen die duivelse richtingaanwijzers. En als we toch bezig zijn; remlichten ook direct afschaffen. Ondingen, veroorzaken alleen maar onnodige files!
;-)
@itest
Wat een onzin excuus! ook als je denkt alleen te zijn, gebruik je richting!
maak het een gewoonte en niet een tijdstip afhankelijk iets.

OT:
300 % eens met dit artikel!
hoe vaak sta je inderdaad niet stil bij een rotonde of een kruising waarbij niemand zijn of haar richting aangeeft?
Hoe vaak gebeurt het niet op de snelweg dat er eentje voor je neus duikt die geen richting aangaf?
Enige tijd terug had ik hetzelfde bij een kruising waar ik stond te wachten op een aankomende auto en die draaide af. Ik gaf deze meneer een claxon signaal. Hierop draaide hij boos zijn raam open en vroeg ,niet al te vriendelijk, waarom ik toeterde. Ik legde hem uit dat hij zijn richting zou kunnen gebruiken waardoor ik niet gefrustreerd werd, geen tijd onnodig sta te wachten en ik ook weet wat hij van plan is. Zijn antwoord: Oh, ik gebruik nooit richting en ik moest niet zo zeiken. OMG
@markz1981:
zolang ze me een bekeuring geven voor het knipperlicht en niet voor snelheid gebruik ik hem liever niet…. dit was 90 euro en de snelheid was iets van 30 te hard dat is een stuk duurder ;)
via Android app
Binnenspiegel, buitenspiegel, dode hoek, knipperlicht, dode hoek, afslaan. Als we nou allemaal eens die routine aanleren zou dat een boel doden op jaarbasis schelen.
@knipperlichtje: Je maakt je naam in ieder geval waar.
@reistje: hee nu je het zegt ;)
als ik zeg dat ik ‘m altijd gebruik word ik niet eens geloofd….
Mijns inziens is het een hendel en geen pookje.
Het is toch overduidelijk dat de Lease-auto’s tegenwoordig zonder richtingaanwijzers aan de man/vrouw worden gebracht!. Scheelt weer wat in de bijtelling denk :)
Stengel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! en geen hengel hendel of pookje
Die zijn zo schaars en dus duur dat ze als extra optie gelden in de LEASE.
Veel gevaarlijker zijn die types die denken “knipperlicht staat aan dus ik kan meteen naar links”, al een paar keer bijna in de vangrail gehangen omdat zulke pannekoeken zonder te kijken meteen naar links schuiven.
Als het druk is op de linkerbaan doe ik m’n richtingaanwijzer wat eerder aan zodat diegene weten dat ik binnen zeer korte tijd naar links wil. vaak krijg je dan vanzelf de ruimte.
@Martinez: In het hedendaagse verkeer merk juist ook dat het wél helpt om middels een stuurbeweging duidelijk te maken dat je naar links wilt, tegenwoordig lijkt men echt de weg voor zichzelf te hebben namelijk en schijnt men te vinden dat als zij ergens rijden, iemand anders niets op die baan te zoeken heeft.
Bedoel daar niet mee dat je zomaar je auto er tussen moet plempen maar een beetje de linkerkant van je baan aanhouden wil wel eens helpen.
@Martinez: Kan ook erg vervelend zijn als iemand zijn knipperlicht naar links aandoet, maar nog niet gaat, terwijl jij er aankomt. Want wil die nou naar links of niet!?
Mijn voorkeur heeft het om hem aan te doen als je kan, of weet dat je bijna kan wanneer het druk is.
Mensen die beweren dat ze alleen het knipperlicht gebruiken als het druk is geloof ik niet.
Of je gebruikt hem altijd en dan is het inmiddels een gewoonte. Of je gebruikt hem nooit (is dan ook een gewoonte). Het is net als met links houden. Ik vind het niet prettig om in het midden te rijden met een lege baan links en rechts van mij en ga dan ook naar rechts. Half Nederland blijft gewoon in het midden rijden ook al is er zat ruimte aan de linkerkant. Heeft daar schijnbaar geen probleem mee en vindt dit lekker rijden. Of het gebruik van een gordel. Of je gebruikt hem altijd en vindt het niet prettig rijden zonder, of je gebruikt hem nooit.
@volvopiet: Dat “last hebben van de gordel” vind ik ook echt je reinste onzin. Na 10 meter merk ik er echt niets meer van.

Hoe dan ook, het zou fijn zijn als je op de snelweg gewoon rechts zou mogen inhalen want juist die baan is tegenwoordig inderdaad vrijwel leeg doordat iedereen meent een vrachtwagen in te halen. Ook al rijdt die vaak een aantal km verderop.
@enrique: ja, rechts is tegenwoordig sneller dan de middelste en linkerbaan.
@volvopiet: Jij ziet het wel erg zwart/wit…
ruimte rechts bedoel ik natuurlijk.
Voor mij is richting aangeven gewoon een kwestie van routine. Kost minder moeite dan elke keer bedenken/berekenen of het überhaupt nodig is en dan vergeet je het nooit.
@Joost1990_2: had al zo,n donkerbruin vermoeden..
@norge: waarom moeilijk doen als het ook makkelijker/veiliger/comfortabler kan?
Het overkomt mij een dood enkele keer dat ik het vergeet. En dan realiseer ik het mij ook altijd.

Maar vooral op rotondes en het baanwisselen op de snelweg, dan stoor ik me aan het niet gebruiken van de clignoteurs.
wat een typisch Hollands overdreven geordend pietluttig gekneus. Het moet allemaal volgens de regeltjes want anders snappen we het niet meer.

Gebruik knipperlichten vrijwel nooit op de snelweg. Nooit een boete of waarschuwing. Gewoon opletten waar je rijdt en of anderen er last van kunnen hebben. Als iemand voor me afslaat zonder zijn knipperlichtjes, waarom zou ik daar in vredesnaam wakker van moeten liggen? Heb wel wat beters aan mijn hoofd. Dat gezeur altijd naar anderen toe. Bah.

Beter halen ze gewoon al die agressieve eigen rechters van de weg. Zou de doorstroming ernstig ten goede komen. “U rijdt veel te hard meneer! U kunt een boete krijgen! U zit te dicht op mijn achterkant!”. Geef gewoon zelf het goede voorbeeld en maak je er verder niet druk over. Kom je stuk rustiger aan op je bestemming.
@laurensk: Dus jij bent onfeilbaar ? Jij bent altijd 100% zeker dat je tegenliggers en achterliggers gezien hebt ? Ik rij al 25 jaar, dynamische rijstijl, vaal sneller dan mag, al jaren bmw rijder, gebruik ALTIJD knipperlichten omdat het deel uitmaakt van veiligheid en respect, …… en toch betrap ik er me op, zeer uitzonderlijk, dat ik een achterligger of tegenligger niet gezien heb. Dan ben ik blij dat die achterligger of tegenligger mijn beweging kunnen inschatten heeft door mijn gebruik van de knipperlichten. Ik mag hopen dat jij steeds superman blijft.
@mikex: integendeel :)
Ik vind het zeker een goede gewoonte om die dingen gewoon te gebruiken. Probeer meer een pleidooi te houden dat we ons niet te druk moeten maken om dit soort dingen. Anticiperen is het beste. Er zijn ergere dingen (files, oliesporen, traagheidswonders etc. etc.)
@laurensk: hoeveel % zou geslaagd zijn moesten ze vandaag opnieuw hun rijexamen moeten afleggen ? En hoeveel % van de geslaagden zou er overblijven bij een bijkomende test “anticiperen / hoffelijkheid / auto beheersing” ? … file probleem opgelost. Hoewel ik eerlijkheidshalve moet toegeven dat ik bij bepaalde vragen op het rijexamen toch eens achter mijn oor zou moeten krabben omdat ik niet direct het juiste antwoord zou weten ;)
Dacht dat die dingen tegenwoordig “optioneel” zijn op een nieuwe auto van met name het VAG concern, Bimmers en Mercedii.
Ik wil graag mijn ergernis uitspreken over die mensen die hun knipperlicht wél gebruiken
…..
en er dan maar vanuit gaan dat het verkeer op de andere baan op miraculeuze wijze verdwijnt.

Je weet wel, van die mensen die met 70km/h op de snelweg willen invoegen zodra de invoegstrook de snelweg raakt. Mensen die jou vervolgens de middelvinger geven wanneer jij besluit gewoon op je rijbaan te blijven omdat de invoeger nog een hele invoegstrook de ruimte heeft om snelheid en positie af te stemmen op het verkeer op de rechter rijbaan.
Resumé: linksplakken blijft het allerirritantst en moet harder worden aangepakt. Bumperklevers zijn nuttig in dit proces omdat ze als een ierse setter jachthond de linksplakkers ‘aanwijzen’ op de snelweg zodat de KLPD niet zelf hoeft te zoeken. Alle lof dus voor de bumperklevers. Richting aangeven boeit niet.
[email protected] Het “goede voorbeeld” geven heeft bij jou toch een heel andere betekenis!.
Geef gewoon altijd richting aan, ook op de snelweg. Gaap.l
jullie kunnen wel roepen dat jullie op de juiste manier richting aangeven, maar ik weet bijna 100% zeker van niet. hoe ik dat weet? simpel. geeft er OOIT iemand 300 meter voor de afslag van een snelweg aan dat je eraf gaat? nee. dat zie ik namelijk maar 1 keer per maand. en ja, ik doe dit wel altijd. dus slot op deze discussie want jullie liegen allemaal. :D

licht sarcasme natuurlijk maar hier zit wel een kern van waarheid in. pas richting aangeven als je daadwerkelijk afslaat HEEFT TOCH GEEN ZIN. daar erger ik me zo kapot aan. snappen die mensen het dan niet dat het totaaal geen zin meer heeft dan? of eerst remmen en dan knipperen. jezus wat een gekken.
@mckroket:
Ja, ik.
Boeiende discussie. Maar in tijden van magische electronica, kan dat knipperen niet automatisch gebeuren zodra je aan je stuur draait of gecombineerd met de spoorassistent ?
@bwoc: ermmmmm nee? wat ik net zeg, als je pas knippert als je de beweging maakt is het niet meer nodig. ik zie zelf ook wel dat je opzij gaat. ik wil het graag weten voordat je het doet.
@mckroket: ik vergeet erbij te zetten RUIM van te voren. iets met anticiperen enz.
En ik maar denken dat ik de enige was die zich daaraan ergerde…
De grappigste vind ik eigenlijk diegenen die eerst hun beweging doen en dan pas hun knipperlicht gebruiken. Gevaarlijk vind ik dan weer diegenen die hun knipperlicht opzetten en denken dat ze zomaar hun beweging kunnen doen.
LOL waar kunnen mensen zich wel niet aan ergeren… Ik erger me meer aan links plakkers (Fransen!)
@alassad: ja zo lust ik ze ook wel….doe mij maar enkel mannen tussen 25 en 40 met snelle auto’s en sportief sociaal gedrag. De rest alleen de weg op als ik in mijn nest lig :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).