• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De vergeten kunst van het knipperen

Auteur: lemster, gepost 19 augustus 2014 om 10:48 – 104 Reacties

Richting aangeven, zelfs een hond kan het


Elk jaar maakt de KLPD in de tussenuurtjes een lijst op met de top 10 grootste ergernissen in het verkeer. Constante in deze lijst is het niet of onjuist gebruiken van de richtingaanwijzer.

Jaar op jaar vinden we de usual suspects terug in de betreffende lijst. Het zijn eigenlijk vooral de langzaam rijdende mensen die naar de hard rijdende mensen wijzen en andersom. De lijst wordt echter opgemaakt om vast te stellen waar de prioriteiten van de verkeerspolitie elk jaar komen te liggen en dat lijkt ons een goede zaak.

Constante in deze lijst is dus het niet of onjuist gebruiken van de richtingaanwijzer. Dat pookje wat achter het stuur zit niet of verkeerd gebruiken, om aan te geven dat je iets anders wilt doen dan rechtdoor rijden, blijkt een enorme frustratie. Een frustratie die sinds 2010 gestaag aan een opmars bezig is in de ranglijsten. Een overtreding waar, aldus de politie, meer en meer prioriteit op zou komen te liggen.

Onze verbazing is echter groot als we moeten constateren dat het tegendeel waar blijkt te zijn. De boete wordt bijna nooit uitgeschreven. In het ergste geval ontvangt de persoon die te lui, of simpelweg te dom is om zijn richtingaanwijzer uit te zetten een waarschuwing. Dat zal ze leren. We constateren zelfs dat bij het wegrijden van de staandehouding waarbij die waarschuwing gegeven wordt, het gebruik van een richtingaanwijzer vaak nog te moeilijk is. Het lijkt oprecht of deze mensen te dom zijn om te poepen, en of het de politie niet interesseert.

Waar hard rijden of bumperkleven met name bij een bepaalde groep mensen voorkomt, lijkt “knipperlethargie” in alle klassen sterk vertegenwoordigd. Van het petje tot de huismoeder, van leaserijder tot zondagsrijder; er heerst een collectief gevoel dat men alleen is op de weg. Dat is geen aanname, dat is daadwerkelijk één van de meest gehoorde verklaringen. “Ik doe het normaal wel, alleen niet als ik alleen op de weg ben.” Maar wij zien het, de politie ziet het, u bent dus niet alleen op de weg, anders hadden wij het niet gezien! Het is zo simpel, zo duidelijk, maar toch is het schijnbaar niet genoeg om een boete te schrijven en voor één keer duidelijk te maken dat hoewel het misschien écht heel moeilijk is, men toch moet proberen dat pookje te gebruiken. Ga desnoods eens op een parkeerplaats staan en oefen het. Pookje omhoog is naar rechts, pookje omlaag is naar links. Probeer dat voor het wegrijden even, en voor je het weet wordt het een automatisme en vraag je je af waarom je het ooit zo moeilijk vond.

Die dag zal waarschijnlijk nooit komen, en zo staan we elke keer weer met z’n allen, midden op een doorgaande weg stil omdat iemand het teveel moeite vond om z’n richtingaanwijzer uit te zetten omdat hij wil parkeren. Of we staan stil voor een rotonde omdat iemand het niet nodig vond om dat pookje omhoog te tikken en aan te geven dat hij of zij de rotonde wil verlaten. Het diep egocentrische gedrag zal nooit afgeleerd worden, want het heeft geen consequenties. Geen boetes, geen ongelukken, geen gevolgen en dus geen verandering. Wij snappen het echt niet, zet een agent bij een willekeurige rotonde en het begrotingstekort is zo weg, maar het gebeurt niet. De huidige situatie is dan ook dat dit gedrag door veel mensen begroet wordt met toeteren en een middelvinger, en op die manier helpen we samen de nummer 2 van vorig jaar (Agressie in het verkeer) waarschijnlijk naar de eerste plek.

Ook interessant!

  • Autoblog video: Marktplaats Top 10
  • Video: Opletten is een kunst
  • Video: meneer lijkt iets te vergeten
  • Video: achteruit rijden is een kunst

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

Columns, Gastbijdragen, klpd

Vorig bericht: « Waarom heeft deze VW Scirocco geen koplampen?
Volgend bericht: Dit zijn de 30 duurste auto’s die dit weekend geveild werden »

Lees Interacties

Reacties

  1. harie zegt

    19 augustus 2014 om 10:51

    Hulde dat dit een keer gezegd wordt…. Ik verbaas me er ook nog dagelijks over. Is het werkelijk zoveel moeite om een richting aan te geven….?

    Login om te reageren
    • redneckdarian zegt

      19 augustus 2014 om 13:04

      Nou dat stukje in de tekst ‘geen ongelukken’ klopt niet echt. Er worden echt wel mensen tegen de vangrail gedrukt door geen knipperlicht

      Login om te reageren
      • griffendahl zegt

        19 augustus 2014 om 13:23

        @redneckdarian: Dit komt ook vooral omdat het onvermogen tot knipperen vaak gepaard gaat met een onvermogen tot spiegelen.

        Login om te reageren
  2. psycholander zegt

    19 augustus 2014 om 10:54

    Het is de schuld van de premium merken!!
    Die hebben de richtingaanwijzer optioneel gemaakt voor een belachelijk bedrag.

    Login om te reageren
    • stamp zegt

      19 augustus 2014 om 11:57

      @psycholander: Ja, lachen, maar nee. Bittere werkelijkheid is anders: Ook Kia Sportage rijders, Daihatsu Cuore Cruizers en Wannabe-premium citi-go sukkelaars gebruiken m niet…

      Premium rijders gebruiken de grootlichtknipperfunctie toch? :-)

      Login om te reageren
  3. Aquios zegt

    19 augustus 2014 om 10:58

    Ik ben een keer voor de gein gaan tellen en kijken hoeveel auto’s geen richtingaanwijzer gebruikte ten opzicht van degene die ze wel gebruiken. Ik moest die dag toch veel op de weg zitten. Ik kwam uit op 25% van de auto’s die wel hun richting gebruikte. Met andere woorden 75% van alle auto’s die ik heb geteld, en dat waren er best wat, waren te lui of te dom om dat pookje omhoog of naar beneden te duwen.

    Login om te reageren
  4. stannl43 zegt

    19 augustus 2014 om 10:59

    Ik vind het vooral vervelend als je staat te wachten bij een rotonde en zo’n mafklapper afslaat zonder richting aan te geven. Sta je daar voor jan lul. Heb meer dan eens de neiging om achter die lui aan te rijden en bij het eerste stoplicht die hendel uit die auto te trekken, dat zal ze tenminste leren. Maarja, dan bedenk ik me dat ik maar een snotjochie ben van 20 en dat me dat hoogstwaarnschijnlijk een paar gebroken botten oplevert en rij ik maar weer door…

    Login om te reageren
    • 888natan zegt

      19 augustus 2014 om 11:29

      @stannl43: wat ook weer zo is als mensen de derde afslag willen nemen bij de rotonde, doen ze hun knipperlicht al aan voordat ze op de rotonde zijn. En dan de je bij afslag 3(waar de auto met de knipperlicht heen wilt) van oh ik kan nu want hij heeft zijn knipperlicht nog aan om verder de rotonde te nemen! Snap je wat ik bedoel haha?

      Login om te reageren
      • 888natan zegt

        19 augustus 2014 om 11:30

        @888natan: -FOUT GETIKT- Er moet staan dan kan ik nog niet rijden.

        Login om te reageren
      • redneckdarian zegt

        19 augustus 2014 om 12:57

        @888natan: je bedoeld dus dat je de knipperlicht naar links ook gebruikt.
        Dit werd mij bij de rijschool gewoon zo geleerd. De CBR ziet dat graag zo zei de instructeur.
        Als je gewoon tijdig naar rechts aangeeft zie ik niet hie iemand daar last van kan hebben.

        Login om te reageren
        • 888natan zegt

          19 augustus 2014 om 16:00

          @redneckdarian: ik ben er geen voorstander van, gewwon aangeven wanneer je eraf gaat.

          Login om te reageren
          • redneckdarian zegt

            19 augustus 2014 om 18:17

            @888natan: het kan zeker wel voodeel leveren. Als het een ovrrzichtelijk rotonde is, dus zonder ‘kunst’, en je kunt de autos tegenover je al zien staan dan weet je dus al gelijk dat je daar op moet wachten. Das handig

            Login om te reageren
        • stancedjetta zegt

          19 augustus 2014 om 18:00

          @redneckdarian: je moet een rotonde zien als een kruispunt is mij verteld door het cbr, wil je naar links? Knipperlicht naar links, naar rechts? Knipperlicht naar rechts, en recht door gebruik je pas je knipperlicht als je de rotonde wilt verlaten.

          Login om te reageren
      • notsobig zegt

        19 augustus 2014 om 14:13

        @888natan: Wat @redneckdarian zegt. Voordeel hiervan is dat mensen ook zien dat je op de rotonde blijft. Aangezien meeste mensen knipperlicht niet gebruiken is het vaak maar aan rijgedrag proberen op te maken of ze wel of niet afslaan. Zet je je knipperlicht naar links aan hoeft de ander niet te twijfelen of je wel of niet afslaat.

        Login om te reageren
      • reactief zegt

        19 augustus 2014 om 14:45

        @888natan: Tijdig naar rechts aangeven en het probleem is opgelost + het is makkelijker voor de degene die bij de eerste afslag staat. Wordt ook geleerd bij de rijlessen trouwens.

        De laatste tijd maak ik echter steeds vaker mee dat ze bij het oprijden van de rotonde richting geven naar links, terwijl ze rechtdoor gaan of driekwart. Vermoedelijk omdat je eerst altijd een stukje naar links moet bij het oprijden… Maar dit is echt link.
        Vorige week wilde ik de rotonde namelijk oprijden, omdat de aanrijdende auto naar links aangaf. Maar afslaan deed ze niet… Kon potverdorrie nog net op tijd remmen!

        Login om te reageren
        • reactief zegt

          19 augustus 2014 om 14:47

          @reactief: zooo…. wakker worden!!! Links is in bovenstaand verhaal dus de andere links, wordt ook wel rechts genoemd.

          Login om te reageren
        • 888natan zegt

          19 augustus 2014 om 16:02

          @reactief: eensch.

          Login om te reageren
    • Rob zegt

      19 augustus 2014 om 11:32

      @stannl43:
      Denk je aan je bloeddruk?

      Login om te reageren
  5. donvincenzo zegt

    19 augustus 2014 om 11:02

    Waar is die lijst dan? De laatste waarnaar in het artikeltje gelinkt wordt is uit 2012. Sindsdien wordt-ie niet meer gemaakt, toch?

    Login om te reageren
  6. rammillius zegt

    19 augustus 2014 om 11:03

    Ik zet mijn richting aanwijzer nooit aan als ik terug ga naar de rechterrijbaan als ik iemand heb gepasseerd. Ook bij wegrijden uit parkeerstand gebruik ik hem niet. Verder gebruik ik hem altijd. Ergeren jullie je nu aan mij?

    Login om te reageren
    • screamer zegt

      19 augustus 2014 om 11:05

      @rammillius: ja

      Login om te reageren
      • rammillius zegt

        19 augustus 2014 om 11:16

        @screamer: Ik had al zo´n vermoeden dat deze antwoorden kwamen op het moment dat ik op “plaats reactie” had gedrukt.

        Login om te reageren
        • screamer zegt

          19 augustus 2014 om 11:30

          @rammillius: ach, je gaat iig weer naar rechts, dat vertikken ook een hoop auto’s

          Login om te reageren
    • 2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt

      19 augustus 2014 om 11:19

      @rammillius: Ja, ik moet toch weten wanneer jij je auto voor mijn auto gooit.

      Login om te reageren
  7. screamer zegt

    19 augustus 2014 om 11:04

    Ik rijd regelmatig door duitsland, en bij een paar stopborden staat toch echt af en toe een oom agent nederlanders aan te houden omdat die niet snappen dat STOP, ook daadwerkelijk betekent dat je moet stoppen. Krijg je netjes een boete van 10 euro voor.

    Oftewel, laat asjeblieft gewoon een agent bij een rotonde staan, en hou mensen staande die hun richtingaanwijzer niet gebruiken. Das toch elke keer 90 euro aftikken, dat gaat best hard zo in een uurtje hoor.

    En dat wordt volgens mij duizend keer meer gewaardeerd dan snelheidsboetes innen.

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      19 augustus 2014 om 11:29

      @screamer: Helaas denk ik alsnog dat dat niet opschiet.
      Zodra oom agent te zien is weet ineens 80% van de mensen wel het moet. En 20 seconden later kan weer nog maar 30% het goed doen.

      Grootste irritaties vind ik het op rotondes en mensen die plots remmen omdat ze gaan afslaan zonder richtingaanwijzer.

      Login om te reageren
    • tupperware zegt

      19 augustus 2014 om 12:54

      @screamer:
      Laat ze dan ook gelijk een agent bij elk zebrapad neer zetten, gewoon undercover.
      Hebben we volgend jaar een begrotingsoverschot..
      Nu zal je zeggen, zoveel agenten hebben we niet, dan zetten we gewoon die parkeerwachters en die 1 miljoen inactieven in..

      Login om te reageren
  8. potver7 zegt

    19 augustus 2014 om 11:07

    Komt door die idiote bochtverlichting die je bij een hoop auto’s ziet. Die hoeven geen richting meer aan te geven, er gaat vanzelf een lampje branden als ze de bocht om gaan. Persoonlijk vind ik dat nog altijd de irritantste en meest nutteloze ‘feature’.

    Je moet eens op een slingerende weg in het donker rijden met zo’n auto achter je… denk je continu dat-ie met z’n licht aan het knipperen is.

    Login om te reageren
    • 2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt

      19 augustus 2014 om 11:16

      @potver7: Volgens mij heb hij het niet helemaal begrepen. Je moet richting aangeven VOOR je begint met remmen of insturen.

      Login om te reageren
    • Joost1990_2 zegt

      19 augustus 2014 om 12:42

      @potver7: plus, die bochtverlichting zit niet aan de achterkant. Oftewel, geef gewoon richting aan, daarvoor zitten die richtingaanwijzers erop.

      Login om te reageren
  9. donvincenzo zegt

    19 augustus 2014 om 11:09

    Volgens het artikeltje ‘constateren we’ dat de boete bijna nooit wordt uitgeschreven. Hoe hebben ‘we’ dat dan geconstateerd? Is er ergens een overzicht te vinden van welke boete hoe vaak wordt uitgedeeld? Zo ja, dan graag een linkje. :-)

    Wat ik al helemaal intrigerend vind is hoe de schrijver weet wat de meest gehoorde verklaring is. Wordt dat ergens bijgehouden? Is de schrijver zelf agent? Dat laatste lijkt me niet, gezien de rest van het verhaal, maar ja… hoe weet-ie dit dan wel?

    Vragen, vragen, vragen…

    Login om te reageren
  10. trustmeiamanengineer zegt

    19 augustus 2014 om 11:16

    Verbazingwekkend hoe weinig mensen nog richting aangeven op de snelweg als ze van rijstrook veranderen. Is het nou echt zo veel moeite om dat pookje een kleine tik met je vinger te geven?

    Login om te reageren
    • reinier73 zegt

      19 augustus 2014 om 18:52

      @trustmeiamanengineer: gaat moelijk met een telefoon in de ene hand en koffie in de andere ;)

      Login om te reageren
  11. baasbas zegt

    19 augustus 2014 om 11:20

    Een agent? Doe maar een militair met iets wat kan schieten. Wachttorentje op elke rotonde en knallen maar.

    Overigens, bij voorkeur ook op de kwakballen die menen richting naar links aan te moeten geven op een rotonde.

    Trouwens, doe dan toch maar een agent. Wil graag dat mijn vrouw nog thuis komt ;-)

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      19 augustus 2014 om 11:22

      Oh om ze even voor te zijn:

      Maar zo heb ik het geleerd – leer maar snel weer af dan
      Maar dat is toch juist aardig, extra informatie en dus goed – NEEEEE je bent ALTIJD te laat met weer rechts aangeven..oprotten daarmee dus

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        19 augustus 2014 om 11:33

        @baasbas: jep, je hebt gelijk. Daar ben ik zodra ik mijn rijbewijs had gelijk mee gestopt. Zolang je je rechter knippertje gebruikt tijdens het verlaten van de rotonde, is het linker knippertje volledig overbodig. Helaas weten veel mensen het rechter knippertje ook niet te vinden.

        Login om te reageren
      • Aquios zegt

        19 augustus 2014 om 12:40

        @baasbas: Wat een onzin. Hoezo zou ik te laat zijn met naar rechts richting aangeven als ik 3/4 rond wil mijn richting aanwijzer eerst naar links aan doe? Ik heb het idd geleerd en doe het ook zo. Ik ben vervolgens ook NOOIT te laat met naar rechts aan doen. Dat doe je namelijk net voorbij de laatste afrit waar je niet af wil. Is gewoon duidelijk.

        Login om te reageren
        • baasbas zegt

          19 augustus 2014 om 12:55

          @Aquios: Dan ben jij een van de HEEL weinigen die nog vroeg rechts aangeeft. Misschien is ‘altijd’ in mijn stelling iets te exclusief. ‘Vaak’ zal wellicht beter passen.

          Login om te reageren
          • Gulli zegt

            19 augustus 2014 om 14:08

            Het valt mij op dat voornamelijk mensen die in dure auto’s rijden zich schuldig maken aan bellen met een telefoon in de hand. Zelfs bij de premium merken is bluetooth tegenwoordig zo’n beetje standaard. Wat een lamme tak moet je zijn om het dan nog steeds weigeren te gebruiken!? Daar kan ik echt met mijn hoofd niet bij.

            Verder kunnen mensen die op de rotonde geen richting aangeven een dikke vinger en een goede ram op de claxon van me verwachten.

            Wat voor mij dit jaar met stip is binnengekomen op de ergernissenlijst is mensen die hun sigarettenpeuken uit het raam gooien. Het liefst zou ik dan uitstappen, peukje oppakken en bij de eerste de beste gelegenheid dat ding door hun raam weer naar binnen gooien. Maar ja dat mag dan weer niet :(

            Login om te reageren
            • Gulli zegt

              19 augustus 2014 om 14:11

              @Gulli: oops, dit moest een losse post zijn, geen reply :) EDIT!

              Login om te reageren
            • reactief zegt

              19 augustus 2014 om 14:51

              @Gulli: Als je motor rijdt ga je je daar helemaal aan ergeren. Stel je voor dat zo’n brandende peuk in je smoel komt…

              Een echte roker gebruikt gewoon de asbak in z’n auto! En die maakt het helemaal niets uit dat de auto dan naar rook ruikt, want iemand die rookt, ruikt toch niet meer zo goed :-)

              Login om te reageren
    • Foramen zegt

      19 augustus 2014 om 11:55

      @baasbas: Juist het naar links aangeven van op een rotonde is gemakkelijk zodat je kan zien dat het betreffende persoon zijn richtingaanwijzer gebruikt en dus zolang de linker aan staat deze niet rechts af zal slaan.
      Doordat jij de hufter bent die dat niet doet weet ik dus ook niet of ik kan verwachten dat je helemaal niets aangeeft en gewoon maar afslaat.

      Login om te reageren
      • enrique zegt

        19 augustus 2014 om 12:41

        @Foramen: “Bij het naderen en oprijden van een rotonde hoeft u geen richting aan te geven. Ook als u de weg volgt op de rotonde is het niet verplicht naar links richting aan te geven. U volgt namelijk gewoon de weg en verandert niet van richting.

        Bij het verlaten van een rotonde moet u richting aangeven naar rechts.”

        Aldus Rijksoverheid.nl

        Dat het gemakkelijk kan zijn als iemand links aangeeft ben ik met je eens maar het is geen regel.

        Login om te reageren
      • erwh zegt

        19 augustus 2014 om 12:45

        @Foramen: Jij geeft ook altijd richting naar links aan als je op een doorgaande weg rijdt? Een rotonde is een voorrangsweg. Bij het verlaten geef je richting aan en Nederland is dat dus bijna zonder uitzondering naar rechts.

        Richting naar links geven is alleen maar verwarrend en daarnaast ook gevaarlijk. Ik heb voor m’n neus meerdere keren bijna ongelukken zien gebeuren omdat een naar links knipperende lamlul halverwege de rotonde z’n richtingaanwijzer uitzette, maar toch op de rotonde bleef rijden.

        Login om te reageren
        • Foramen zegt

          19 augustus 2014 om 12:58

          @erwh: Nee tuurlijk niet, echter dien je een rotonde als een kruispunt te benaderen. Neem je de derde afslag op de rotonde geef je dus ook richting aan naar links tot je de andere twee afslag voorbij bent.

          Login om te reageren
          • baasbas zegt

            19 augustus 2014 om 13:09

            @Foramen: Kijk, dit bedoel ik precies. Dit soort opvattingen maken het zo’n zooitje. Nee, een rotonde is geen kruispunt en moet je dus vooral níet als kruispunt benaderen. Als je dat wel zou doen zou dat betekenen dat je bij het oprijden namelijk ook rechts aan moet geven. En dat doe jij weer niet (terecht overigens, begrijp me niet verkeerd ;-)). Bovendien is de rotonde een één-richtingweg die toevallig in een cirkel gelegd is. Als je het als kruispunt zou zien, dan klopt dat niet, want dan zouden het minimaal 2 kruisingen moeten zijn, plus kruispunten voor elke afslag die je niet neemt. Leg je de rotonde als rechte weg, dan heb je dus alleen afslagen naar recht. Links bestaat niet. Je geeft dan toch ook geen links aan?

            Login om te reageren
        • Gulli zegt

          19 augustus 2014 om 14:19

          @erwh: Als iemand naar links knippert en vervolgens rechtdoor gaat doet hij/zij het gewoon fout. Net zo fout als niet knipperen als je afslaat. Dat heeft niets met de regel of gewoonte zelf te maken maar meer met het onvermogen om na te denken van de bestuurder.

          Ik vind het zelf altijd erg prettig als mensen hun knipperlicht naar links aanzetten voordat ze de rotonde oprijden, dan kan ik nog beter anticiperen op hun gedrag. En ik denk altijd maar; dan weet ik in elk geval zeker welke kant ze opgaan. Beter dan geen knipperlicht.

          Login om te reageren
      • baasbas zegt

        19 augustus 2014 om 12:53

        @Foramen: Nee man. Links knipperen zegt niks over of die persoon ook weer rechts aan gaat geven. Het werkt alleen maar extra verwarrend omdat je ook van die druifjes hebt die bij rechtdoor gaan nog links knipperen en andere jan doedels die wel links maar geen rechts aangeven. Het is gewoon een zooitje terwijl het zo simpel is. Helaas is de regelgeving niet strikter dan “hoeft niet”. Had liever “mag niet” gezien. Dat jij het vervolgens niet meer snapt en niet meer weet hoe je ander verkeer in moet schatten omdat je zelf ook zo’n links-knipperaar bent maakt mij nog geen hufter. Ik geen geen richting aan. Zodra ik bij de voorlaatste afslag die ik moet hebben ben geef ik rechts richting aan. Dat is zo vroeg als het kan. En ja ik heb regelmatig bijna-aanrijdingen omdat iemand denkt dat ik een hufter ben die geen richting aan geeft en dus gewoon de rotonde oprijdt terwijl ik driekwart moet. Maar dat ligt dan mooi aan de onbekwaamheid van die persoon…

        Login om te reageren
        • reactief zegt

          19 augustus 2014 om 14:58

          @baasbas: Rustig maar!

          Tijdens rijlessen wordt het door vele instructeurs aangeleerd dat wanneerje driekwart rotonde wilt nemen, bij het oprijden richting aangeeft naar links. Vervolgens bij de tweede afslag ga je van links aangeven over op rechtsaangeven.
          Als je dit volgt is het voor iedereen duidelijk wat je doet. Ook voor degene die voor de rotonde staan te wachten en die daardoor niet meer hoeven te twijfelen over wat je doet.

          Verplicht is dit niet, maar bij goed uitvoeren zeker niet gevaarlijk of verwarrend.

          Login om te reageren
          • tupperware zegt

            19 augustus 2014 om 15:07

            @reactief:
            Tja, 3/4 van de instructeurs heeft het papiertje cadeau gekregen van het UWV om ze maar uit de bakken te krijgen.
            Ik woon in een deel van Rotterdam wel veel gelest wordt en het is echt stuitend hoe belabberd het niveau van de rijscholen tegenwoordig is.
            Velen zijn de Nederlandse taal amper machtig, parkeren de lesauto achter je auto terwijl je toch duidelijk aangeeft je parkeervak wenst te verlaten, rijden net zo makkelijk door rood en dat rechts toch echt voorrang heeft dat snappen ze al helemaal niet.
            Allemaal zaken waar een fatsoenlijke rijschool op ingrijpt.

            Login om te reageren
          • baasbas zegt

            19 augustus 2014 om 17:36

            @reactief: Ben volkomen rustig :-) Ik wil alleen graag mijn punt maken omdat ook vrienden en kennissen hierover zitten te zeiken :-) “Ja zo heb ik het geleerd”. Dat is natuurlijk een perfect argument om zelf niet meer na te denken :-)

            Als iedereen hetzelfde zou doen. Dán is er geen probleem. Het probleem is dat het een rotzooi is omdat iedereen wat anders doet. En dat wordt imho juist gedaan door de links knipperaars. Een enkeling is nog op tijd met rechts aangeven. De rest is zo hersendood om van alles en nog wat te doen met die stengel (pook/stokje/hendel)… Duidelijkheid werkt het beste. En de algemene regel ‘keep it simple, stupid’ geldt ook altijd weer. Dus: alleen richting bij het verlaten.. en dan graag zo vroeg als mogelijk is. Iedereen die iets anders doet draagt onder aan de streep alleen maar bij aan de chaos…

            Login om te reageren
        • notsobig zegt

          19 augustus 2014 om 15:11

          @baasbas: Tegenwoordig moet je meer aan het rijgedrag / positie op de weg inschatten of iemand gaat afslaan of niet. Knipperlichten worden meestal niet gebruikt. Totdat iedereen netjes (en op tijd) knipperlicht naar recht aan zetten voor het afslaan, vind ik het juist erg fijn als mensen ook de knipperlicht naar links gebruiken als ze op de rotonde blijven. Dan is het tenminste meteen duidelijk wat die persoon gaat doen…

          Het zou pas nutteloos zijn als iedereen netjes zijn knipperlicht gebruikt, maar voorlopig lijkt dat een utopie.

          De verwarring die jij omschrijft heb ik nog nooit ervaren…

          Login om te reageren
        • erwh zegt

          19 augustus 2014 om 19:10

          @baasbas: precies!

          Login om te reageren
  12. pomoek zegt

    19 augustus 2014 om 11:21

    Hmm, gebeuren er veel ongelukken omdat mensen hun pingel niet uitgooien? Ik denk dat dit wel meevalt. Irritatie moet je natuurlijk niet verwarren met gevaarlijke situaties op de weg. Ja het is beter als mensen goed gebruik maken van hun richtingaanwijzer. Kapotte remlichten, stekkers van aanhangers die verkeerd om worden ingestoken, spullen die van aanhangers en trailers op de weg waaien zijn volgens mij veel gevaarlijker. Wat irritatie betreft: Veel(met name Belgische) automobilisten rijden met de achterste mistverlichting aan op de snelweg wanneer het ook maar een klein beetje regent. Zeker in ZOAB Nederland onnodig en, vind ik, erg vervelend.

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      19 augustus 2014 om 11:24

      @pomoek: Dat is volgens mij precies de strekking van het artikel. Het is irritant, vaak niet gevaarlijk. Dus daarom wordt er nooit wat aan gedaan…

      Login om te reageren
    • reactief zegt

      19 augustus 2014 om 15:01

      @pomoek: Dat is ook een beetje vreemd. In België moeten de achterste mistlampen verplicht aan met hevige regen, terwijl dat in Nederland juist verboden is.

      Login om te reageren
  13. itest zegt

    19 augustus 2014 om 11:22

    2 weken terug ondervonden dat ze hier strenger op zijn gaan controleren :p
    Voor de snelheid een waarschuwing maar het niet gebruiken van de knipperlichten een boete…….
    Gebruik het alleen als het druk is, midden in de nacht op de snelweg zie ik hier het nut niet van in……

    Login om te reageren
    • super zegt

      19 augustus 2014 om 11:51

      @itest:
      het nut er van is dat het een gewoonte wordt…

      Login om te reageren
    • jaimeeus zegt

      20 augustus 2014 om 00:25

      @itest: Ook ’s nachts is het meer dan fijn als het wordt gebruikt. Ik heb een behoorlijke tijd bij een bob-thuisbrengservice gewerkt en dat was 90% nachtwerk. Ik kan je uit ervaring vertellen dat het ’s nachts nog steeds ontzettend irritant is en af en toe zelfs gevaarlijk is als iemand zomaar van richting veranderd. Leer het jezelf gewoon aan, kost je nul moeite en je maakt er een hele hoop mensen blij mee.

      Login om te reageren
  14. Rob zegt

    19 augustus 2014 om 11:28

    Ach, het is wel vervelend als je onnodig staat de wachten omdat iemand te lui is om tikje geven met de linkerhand, maar waar gaat het eigenlijk over? 5 seconden, hoogstens.

    Ik ben gestopt met me te ergeren aan dit soort kleine onbenulligheden. Bumperklevers, linksklevers, richtinglozen, spiegellozen, zondagsrijders, amateur rallyrijders; ze gaan allemaal hun gang maar bij mij. Ik schik wel, zal netjes ruimte maken, zal niet toeteren/schelden/handgebaren. Ik ga me energie niet verspillen aan proleten in het verkeer. Het zijn er namelijk veel te veel….

    Login om te reageren
    • enrique zegt

      19 augustus 2014 om 12:43

      @Rob: Dat ben ik ook gaan doen. Ik rijd op die manier een stuk rustiger van A naar B waar ik eerder vaak gigantisch geïrriteerd raakte door het gedrag van anderen.

      Login om te reageren
    • baasbas zegt

      19 augustus 2014 om 12:57

      @Rob: In Frankrijk geeft helemaal niemand richting aan op rotondes en daar komen ze ook nog allemaal aan op hun bestemming :-)

      Login om te reageren
      • Rob zegt

        19 augustus 2014 om 13:10

        @baasbas:
        En dat zijn allemaal van die opgewonden standjes. Kun je nagaan ;-)

        Login om te reageren
        • baasbas zegt

          19 augustus 2014 om 13:14

          @Rob: Ze geven aan de andere kant ook een stuk minder om hun blik ;-)
          Het is een apparaat wat gebruikt moet worden.

          Overigens, als helemaal niemand richting aan geeft werkt het ook. Dan weet ook iedereen waar hij of zij aan toe is…

          Login om te reageren
          • Rob zegt

            19 augustus 2014 om 13:20

            @baasbas:
            Gna, puik plan, gewoon afschaffen die duivelse richtingaanwijzers. En als we toch bezig zijn; remlichten ook direct afschaffen. Ondingen, veroorzaken alleen maar onnodige files!
            ;-)

            Login om te reageren
  15. markz1981 zegt

    19 augustus 2014 om 11:29

    @itest
    Wat een onzin excuus! ook als je denkt alleen te zijn, gebruik je richting!
    maak het een gewoonte en niet een tijdstip afhankelijk iets.

    OT:
    300 % eens met dit artikel!
    hoe vaak sta je inderdaad niet stil bij een rotonde of een kruising waarbij niemand zijn of haar richting aangeeft?
    Hoe vaak gebeurt het niet op de snelweg dat er eentje voor je neus duikt die geen richting aangaf?
    Enige tijd terug had ik hetzelfde bij een kruising waar ik stond te wachten op een aankomende auto en die draaide af. Ik gaf deze meneer een claxon signaal. Hierop draaide hij boos zijn raam open en vroeg ,niet al te vriendelijk, waarom ik toeterde. Ik legde hem uit dat hij zijn richting zou kunnen gebruiken waardoor ik niet gefrustreerd werd, geen tijd onnodig sta te wachten en ik ook weet wat hij van plan is. Zijn antwoord: Oh, ik gebruik nooit richting en ik moest niet zo zeiken. OMG

    Login om te reageren
    • itest zegt

      19 augustus 2014 om 13:06

      @markz1981:
      zolang ze me een bekeuring geven voor het knipperlicht en niet voor snelheid gebruik ik hem liever niet…. dit was 90 euro en de snelheid was iets van 30 te hard dat is een stuk duurder ;)

      Login om te reageren
  16. knipperlichtje zegt

    19 augustus 2014 om 11:41

    Binnenspiegel, buitenspiegel, dode hoek, knipperlicht, dode hoek, afslaan. Als we nou allemaal eens die routine aanleren zou dat een boel doden op jaarbasis schelen.

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      19 augustus 2014 om 12:45

      @knipperlichtje: Je maakt je naam in ieder geval waar.

      Login om te reageren
      • knipperlichtje zegt

        19 augustus 2014 om 15:22

        @reistje: hee nu je het zegt ;)

        Login om te reageren
  17. rnej zegt

    19 augustus 2014 om 11:42

    als ik zeg dat ik ‘m altijd gebruik word ik niet eens geloofd….

    Login om te reageren
  18. pomfriet zegt

    19 augustus 2014 om 11:52

    Mijns inziens is het een hendel en geen pookje.

    Login om te reageren
  19. Sracerr zegt

    19 augustus 2014 om 11:54

    Het is toch overduidelijk dat de Lease-auto’s tegenwoordig zonder richtingaanwijzers aan de man/vrouw worden gebracht!. Scheelt weer wat in de bijtelling denk :)

    Login om te reageren
  20. Sracerr zegt

    19 augustus 2014 om 11:55

    Stengel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! en geen hengel hendel of pookje

    Login om te reageren
  21. Sracerr zegt

    19 augustus 2014 om 11:56

    Die zijn zo schaars en dus duur dat ze als extra optie gelden in de LEASE.

    Login om te reageren
  22. Martinez zegt

    19 augustus 2014 om 12:33

    Veel gevaarlijker zijn die types die denken “knipperlicht staat aan dus ik kan meteen naar links”, al een paar keer bijna in de vangrail gehangen omdat zulke pannekoeken zonder te kijken meteen naar links schuiven.
    Als het druk is op de linkerbaan doe ik m’n richtingaanwijzer wat eerder aan zodat diegene weten dat ik binnen zeer korte tijd naar links wil. vaak krijg je dan vanzelf de ruimte.

    Login om te reageren
    • enrique zegt

      19 augustus 2014 om 12:46

      @Martinez: In het hedendaagse verkeer merk juist ook dat het wél helpt om middels een stuurbeweging duidelijk te maken dat je naar links wilt, tegenwoordig lijkt men echt de weg voor zichzelf te hebben namelijk en schijnt men te vinden dat als zij ergens rijden, iemand anders niets op die baan te zoeken heeft.
      Bedoel daar niet mee dat je zomaar je auto er tussen moet plempen maar een beetje de linkerkant van je baan aanhouden wil wel eens helpen.

      Login om te reageren
    • reactief zegt

      19 augustus 2014 om 15:08

      @Martinez: Kan ook erg vervelend zijn als iemand zijn knipperlicht naar links aandoet, maar nog niet gaat, terwijl jij er aankomt. Want wil die nou naar links of niet!?
      Mijn voorkeur heeft het om hem aan te doen als je kan, of weet dat je bijna kan wanneer het druk is.

      Login om te reageren
  23. volvopiet zegt

    19 augustus 2014 om 12:34

    Mensen die beweren dat ze alleen het knipperlicht gebruiken als het druk is geloof ik niet.
    Of je gebruikt hem altijd en dan is het inmiddels een gewoonte. Of je gebruikt hem nooit (is dan ook een gewoonte). Het is net als met links houden. Ik vind het niet prettig om in het midden te rijden met een lege baan links en rechts van mij en ga dan ook naar rechts. Half Nederland blijft gewoon in het midden rijden ook al is er zat ruimte aan de linkerkant. Heeft daar schijnbaar geen probleem mee en vindt dit lekker rijden. Of het gebruik van een gordel. Of je gebruikt hem altijd en vindt het niet prettig rijden zonder, of je gebruikt hem nooit.

    Login om te reageren
    • enrique zegt

      19 augustus 2014 om 12:48

      @volvopiet: Dat “last hebben van de gordel” vind ik ook echt je reinste onzin. Na 10 meter merk ik er echt niets meer van.

      Hoe dan ook, het zou fijn zijn als je op de snelweg gewoon rechts zou mogen inhalen want juist die baan is tegenwoordig inderdaad vrijwel leeg doordat iedereen meent een vrachtwagen in te halen. Ook al rijdt die vaak een aantal km verderop.

      Login om te reageren
      • volvopiet zegt

        19 augustus 2014 om 12:52

        @enrique: ja, rechts is tegenwoordig sneller dan de middelste en linkerbaan.

        Login om te reageren
    • reactief zegt

      19 augustus 2014 om 15:05

      @volvopiet: Jij ziet het wel erg zwart/wit…

      Login om te reageren
  24. volvopiet zegt

    19 augustus 2014 om 12:36

    ruimte rechts bedoel ik natuurlijk.

    Login om te reageren
  25. Joost1990_2 zegt

    19 augustus 2014 om 12:41

    Voor mij is richting aangeven gewoon een kwestie van routine. Kost minder moeite dan elke keer bedenken/berekenen of het überhaupt nodig is en dan vergeet je het nooit.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      19 augustus 2014 om 13:40

      @Joost1990_2: had al zo,n donkerbruin vermoeden..

      Login om te reageren
      • Joost1990_2 zegt

        20 augustus 2014 om 18:03

        @norge: waarom moeilijk doen als het ook makkelijker/veiliger/comfortabler kan?

        Login om te reageren
  26. Arnoud zegt

    19 augustus 2014 om 12:51

    Het overkomt mij een dood enkele keer dat ik het vergeet. En dan realiseer ik het mij ook altijd.

    Maar vooral op rotondes en het baanwisselen op de snelweg, dan stoor ik me aan het niet gebruiken van de clignoteurs.

    Login om te reageren
  27. laurensk zegt

    19 augustus 2014 om 13:54

    wat een typisch Hollands overdreven geordend pietluttig gekneus. Het moet allemaal volgens de regeltjes want anders snappen we het niet meer.

    Gebruik knipperlichten vrijwel nooit op de snelweg. Nooit een boete of waarschuwing. Gewoon opletten waar je rijdt en of anderen er last van kunnen hebben. Als iemand voor me afslaat zonder zijn knipperlichtjes, waarom zou ik daar in vredesnaam wakker van moeten liggen? Heb wel wat beters aan mijn hoofd. Dat gezeur altijd naar anderen toe. Bah.

    Beter halen ze gewoon al die agressieve eigen rechters van de weg. Zou de doorstroming ernstig ten goede komen. “U rijdt veel te hard meneer! U kunt een boete krijgen! U zit te dicht op mijn achterkant!”. Geef gewoon zelf het goede voorbeeld en maak je er verder niet druk over. Kom je stuk rustiger aan op je bestemming.

    Login om te reageren
    • mikex zegt

      20 augustus 2014 om 10:17

      @laurensk: Dus jij bent onfeilbaar ? Jij bent altijd 100% zeker dat je tegenliggers en achterliggers gezien hebt ? Ik rij al 25 jaar, dynamische rijstijl, vaal sneller dan mag, al jaren bmw rijder, gebruik ALTIJD knipperlichten omdat het deel uitmaakt van veiligheid en respect, …… en toch betrap ik er me op, zeer uitzonderlijk, dat ik een achterligger of tegenligger niet gezien heb. Dan ben ik blij dat die achterligger of tegenligger mijn beweging kunnen inschatten heeft door mijn gebruik van de knipperlichten. Ik mag hopen dat jij steeds superman blijft.

      Login om te reageren
      • laurensk zegt

        20 augustus 2014 om 10:58

        @mikex: integendeel :)
        Ik vind het zeker een goede gewoonte om die dingen gewoon te gebruiken. Probeer meer een pleidooi te houden dat we ons niet te druk moeten maken om dit soort dingen. Anticiperen is het beste. Er zijn ergere dingen (files, oliesporen, traagheidswonders etc. etc.)

        Login om te reageren
        • mikex zegt

          20 augustus 2014 om 11:16

          @laurensk: hoeveel % zou geslaagd zijn moesten ze vandaag opnieuw hun rijexamen moeten afleggen ? En hoeveel % van de geslaagden zou er overblijven bij een bijkomende test “anticiperen / hoffelijkheid / auto beheersing” ? … file probleem opgelost. Hoewel ik eerlijkheidshalve moet toegeven dat ik bij bepaalde vragen op het rijexamen toch eens achter mijn oor zou moeten krabben omdat ik niet direct het juiste antwoord zou weten ;)

          Login om te reageren
  28. 406_v6 zegt

    19 augustus 2014 om 14:32

    Dacht dat die dingen tegenwoordig “optioneel” zijn op een nieuwe auto van met name het VAG concern, Bimmers en Mercedii.

    Login om te reageren
  29. ramshoek zegt

    19 augustus 2014 om 15:17

    Ik wil graag mijn ergernis uitspreken over die mensen die hun knipperlicht wél gebruiken
    …..
    en er dan maar vanuit gaan dat het verkeer op de andere baan op miraculeuze wijze verdwijnt.

    Je weet wel, van die mensen die met 70km/h op de snelweg willen invoegen zodra de invoegstrook de snelweg raakt. Mensen die jou vervolgens de middelvinger geven wanneer jij besluit gewoon op je rijbaan te blijven omdat de invoeger nog een hele invoegstrook de ruimte heeft om snelheid en positie af te stemmen op het verkeer op de rechter rijbaan.

    Login om te reageren
  30. parker zegt

    19 augustus 2014 om 15:47

    Resumé: linksplakken blijft het allerirritantst en moet harder worden aangepakt. Bumperklevers zijn nuttig in dit proces omdat ze als een ierse setter jachthond de linksplakkers ‘aanwijzen’ op de snelweg zodat de KLPD niet zelf hoeft te zoeken. Alle lof dus voor de bumperklevers. Richting aangeven boeit niet.

    Login om te reageren
  31. Sracerr zegt

    19 augustus 2014 om 16:03

    Laurensk@ Het “goede voorbeeld” geven heeft bij jou toch een heel andere betekenis!.
    Geef gewoon altijd richting aan, ook op de snelweg. Gaap.l

    Login om te reageren
  32. mckroket zegt

    19 augustus 2014 om 16:14

    jullie kunnen wel roepen dat jullie op de juiste manier richting aangeven, maar ik weet bijna 100% zeker van niet. hoe ik dat weet? simpel. geeft er OOIT iemand 300 meter voor de afslag van een snelweg aan dat je eraf gaat? nee. dat zie ik namelijk maar 1 keer per maand. en ja, ik doe dit wel altijd. dus slot op deze discussie want jullie liegen allemaal. :D

    licht sarcasme natuurlijk maar hier zit wel een kern van waarheid in. pas richting aangeven als je daadwerkelijk afslaat HEEFT TOCH GEEN ZIN. daar erger ik me zo kapot aan. snappen die mensen het dan niet dat het totaaal geen zin meer heeft dan? of eerst remmen en dan knipperen. jezus wat een gekken.

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      19 augustus 2014 om 18:11

      @mckroket:
      Ja, ik.

      Login om te reageren
  33. bwoc zegt

    19 augustus 2014 om 16:15

    Boeiende discussie. Maar in tijden van magische electronica, kan dat knipperen niet automatisch gebeuren zodra je aan je stuur draait of gecombineerd met de spoorassistent ?

    Login om te reageren
    • mckroket zegt

      19 augustus 2014 om 16:47

      @bwoc: ermmmmm nee? wat ik net zeg, als je pas knippert als je de beweging maakt is het niet meer nodig. ik zie zelf ook wel dat je opzij gaat. ik wil het graag weten voordat je het doet.

      Login om te reageren
      • mckroket zegt

        19 augustus 2014 om 16:48

        @mckroket: ik vergeet erbij te zetten RUIM van te voren. iets met anticiperen enz.

        Login om te reageren
  34. kouwi zegt

    19 augustus 2014 om 19:16

    En ik maar denken dat ik de enige was die zich daaraan ergerde…

    Login om te reageren
  35. mikex zegt

    20 augustus 2014 om 10:23

    De grappigste vind ik eigenlijk diegenen die eerst hun beweging doen en dan pas hun knipperlicht gebruiken. Gevaarlijk vind ik dan weer diegenen die hun knipperlicht opzetten en denken dat ze zomaar hun beweging kunnen doen.

    Login om te reageren
  36. alassad zegt

    20 augustus 2014 om 10:38

    LOL waar kunnen mensen zich wel niet aan ergeren… Ik erger me meer aan links plakkers (Fransen!)

    Login om te reageren
    • laurensk zegt

      20 augustus 2014 om 11:38

      @alassad: ja zo lust ik ze ook wel….doe mij maar enkel mannen tussen 25 en 40 met snelle auto’s en sportief sociaal gedrag. De rest alleen de weg op als ik in mijn nest lig :)

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North