• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De vergeten Volkswagen W12 supercar

Auteur: Dennis, gepost 22 november 2007 om 14:30 – 110 Reacties

Volkswagen W12 Nardo Concept


Een Volkswagen Golf GTI W12 of een Touareg W12 is natuurlijk leuk speelgoed, maar twaalf cilinders komen natuurlijk het best tot hun recht in een echte supercar. Even een terugblik: sommige bezoekers kunnen zich de Volkswagen W12 Nardo Concept uit 2001 misschien nog wel herinneren. Een supercar die het productiestadium nooit gehaald heeft, maar die desondanks vandaag de dag ons straatbeeld niet zou vervuilen.

Het ontwerp van de W12 coupé kwam uit de koker van het Italiaanse designhuis Giugiaro. Met 600 pk en een gewicht van 1.200 kilo haalt dit concept topsnelheden van 347 km/u en duurt de acceleratie naar 100 km/u niet meer dan 3,5 seconden.

Volkswagen wilde met dit concept het wereldrecord voor langste afstand afgelegd in 24 uur op zijn naam schrijven. Dat lukt in 2001 tweemaal. De eerste geslaagde poging was in februari dat jaar op het circuit in Nardo. Toen werd 7.749,4 kilometer afgelegd in 24 uur bij een gemiddelde snelheid van 322,89 km/u. Later dat jaar in oktober werd het record aangescherpt en reed de supercar gemiddeld 27,7 km/u harder en kwam daarmee 663 kilometer verder.

Volkswagen W12 Nardo Concept

Volkswagen W12 Nardo Concept

Volkswagen W12 Nardo Concept

Het ziet er allemaal best strak uit, totdat je deze laatste foto ziet. Je zult waarschijnlijk meteen snappen wat ik bedoel. Ik kan me niet helemaal vinden in de wijze waarop de daklijn doorloopt naar achteren. Het lijkt erop alsof iemand de auto van achteren even vastgehouden heeft, terwijl deze weg wilde rijden.

Volkswagen W12 Nardo Concept

Zie onderstaand een filmpje van de vergeten Volkswagen supercar, begeleid door hele foute synthesizer muziek.

Ook interessant!

  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht
  • Video: politie Limburg stopt gestolen Volkswagen Golf
    Video: politie Twente stopt gestolen Volkswagen Golf
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Video: je uitlaat grondig schoonmaken
    Video: je uitlaat grondig schoonmaken

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, giugiaro, Supercars, Video, Volkswagen, w12

Vorig bericht: « Land Rover viert 60ste verjaardag met speciale Defender
Volgend bericht: Ford Focus ST-350 door Brody »

Lees Interacties

Reacties

  1. Romano zegt

    22 november 2007 om 14:32

    Ziet er al beter uit dan het vorig concvept dat ik hiervan heb gezien

    Login om te reageren
  2. Romano zegt

    22 november 2007 om 14:33

    Maar nog steeds niet mooi

    Login om te reageren
  3. Bobbejaan zegt

    22 november 2007 om 14:41

    dit is de enige concept…

    ik vind em wel mooi.. alleen stoor ik me aan dat VW voorop. Een Audi logo en hoppa de weg op

    Login om te reageren
    • norge zegt

      2 maart 2011 om 13:00

      @Bobbejaan:Ze hebben er later Lamborghini opgezet.

      Login om te reageren
  4. jochem zegt

    22 november 2007 om 14:41

    in test drive unlimetid kan je ermee rijden :P dus k ben em niet vergeten hoor

    Login om te reageren
  5. Bleh zegt

    22 november 2007 om 14:44

    De virtual reality machine die ons toont hoe de wereld er zou uitgezien hebben zonder virtual reality

    Login om te reageren
  6. Haroddin zegt

    22 november 2007 om 14:45

    Nja, ander logo erop en iets doen aan die daklijn, en ’t kon mss nog wel eens iets worden… ‘k Snap trouwens niet hoe het op al die foto’s best wel aardig kan lijken behalve op die laatste? Iets met de plaats vanwaar de foto genomen werd?

    Login om te reageren
  7. Appelflap zegt

    22 november 2007 om 14:45

    Nut van artikel?

    -edit: Nut van je vraag?-

    Login om te reageren
  8. P@ zegt

    22 november 2007 om 14:45

    Dr was toch ook nog een gele (cabrio) versie van? Wel zo handig voor de volledigheid om dat erbij te zetten :)

    Login om te reageren
  9. Davidov zegt

    22 november 2007 om 14:47

    Ik vind hem heel vet, in GT4 kun je er ook mee rijden :)

    Login om te reageren
  10. Davidov zegt

    22 november 2007 om 14:48

    Relaxed muziekje trouwens.

    Login om te reageren
  11. Fruitcake zegt

    22 november 2007 om 14:48

    Ik heb de voorloper hiervan uit ’97 nog in het echt gezien op de AutoRAI in 1999 dacht ik :)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Nardo

    In GT4 kan je met de 2001 versie rijden ;)

    Login om te reageren
  12. Dink zegt

    22 november 2007 om 14:48

    Valt me niets tegen. Ik kan me alleen niet voorstellen dat dit ooit te koop komt.

    Login om te reageren
  13. mashell zegt

    22 november 2007 om 14:49

    “Het lijkt erop alsof iemand de auto van achteren even vastgehouden heeft, terwijl deze weg wilde rijden.”
    Dat hebben al die hogesnelheid auto’s. Kijk maar naar LeMans veel verlengde achterkanten. De spyker bijvoorbeeld is als LeMans auto helemaal uit proportie.

    Login om te reageren
  14. Fruitcake zegt

    22 november 2007 om 14:50

    Hier nog wat meer info over de verschillende versies, incl de recordhouder:

    http://www.seriouswheels.com/cars/top-VW-W12-Coupe.htm

    http://www.seriouswheels.com/cars/top-VW-W12-Roadster.htm

    http://www.seriouswheels.com/cars/top-VW-W12-Nardo.htm

    :)

    Login om te reageren
  15. Jandepandaman zegt

    22 november 2007 om 14:59

    Ik moet wel lachen om sommigen hier: Andere badge voorop, iets andere daklijn… Euh- Wat dachten we dan gewoon van een andere auto…?

    Mijn smaak is het niet (ik zie meer in die Vector van een paar dagen terug hier of in de Spyker), maar ik vind hem op zich wel geslaagd geloof ik.

    Login om te reageren
  16. Oly zegt

    22 november 2007 om 15:03

    je kan me een vertellen maar ik vind hem geslaagd.

    Login om te reageren
  17. carsofcoolhaven.nl zegt

    22 november 2007 om 15:04

    Het lijkt op de eerste foto’s inderdaad heel wat, en die laatste verziekt het helemaal. Komische omschrijving, ik zat zelf een beetje in de pick-up hoek te denken. Maar vind het wegrijden-en-vasthouden perfect weerspiegelen wat je in de foto zien, heel goed :)

    Login om te reageren
  18. Jan C. zegt

    22 november 2007 om 15:06

    Ik wil niet zeuren, maar was de W12 er al niet veel eerder? Ik meen zo ’97… de foto’s van toen lieten de auto in het geel zien.

    Login om te reageren
  19. Alec zegt

    22 november 2007 om 15:08

    Wat dacht men dan van de Seat Cupra ?? zelfde idee, alleen dan van seat.

    Zo meen ik dat de bugatti veyron eigenlijk een seat had moeten zijn, door de ontwikkeling van de veyron is de nardo ook nooit doorgegaan, raar maar waar…

    Login om te reageren
  20. Alwood zegt

    22 november 2007 om 15:08

    best leuke wagen… niet echt van het ‘volk’ :P

    vraag me vooral af hoevaak ‘ie wel niet heeft moeten tanken :o
    en met een andere badge, andere lampen… en een andere lijn… zou ik em ook wel willen ;) zwart camoufleert iig mooier dan roranje

    Login om te reageren
  21. noobie zegt

    22 november 2007 om 15:11

    mooie bak… jammer dat het niet in productie is gekomen…
    als ie lichter was had hij miss de bugatti ook nog wel verslagen

    Login om te reageren
  22. Dreier zegt

    22 november 2007 om 15:18

    Hoe kortzichtig ben je dan, als je ‘m met een andere merktekentje wel wil hebben????

    Login om te reageren
  23. Sjon zegt

    22 november 2007 om 15:18

    De topsnelheid van de concept is 347km/h, en tijdens de record run was de gemiddelde snelheid 322,89 + 27,7 = 350,59km/h. Oftewel de gemiddelde snelheid was hoger dan z’n topsnelheid? Volgens mij klopt dat niet helemaal?
    Toffe auto trouwens, hadden ze best in productie mogen nemen.

    Login om te reageren
  24. Blackdrive zegt

    22 november 2007 om 15:19

    Ok…
    “…topsnelheden van 347 km/u”
    “…gemiddelde snelheid van 322,89 km/u”
    “…gemiddeld 27,7 km/u harder”

    322,89+27,7=350,59… gemiddeld!

    Ligt het aan mij of klopt hier iets niet helemaal?

    Login om te reageren
  25. Dreier zegt

    22 november 2007 om 15:20

    Overigens, de daklijn is niet optimaal, esthetisch gezien. Desalniettemin een knap staaltje werk van VW. Ook met VW badge wil ‘m wel hebben. Zelfs al had er een Lada / Dacia logo opgestaan, met zulke prestaties blijft het gewoon een superauto!

    Login om te reageren
  26. bosroamer zegt

    22 november 2007 om 15:26

    Grappig,lijkt wel of Volvo de setup van de achterlichten heeft gejat van deze proto.

    Login om te reageren
  27. Bisazza zegt

    22 november 2007 om 15:27

    Hoe toevallig!!! Ik dacht hier vorige week nog aan……… hmmmx

    Login om te reageren
  28. Sjorsx87 zegt

    22 november 2007 om 15:37

    Tuurlijk herinner ik mezelf deze auto wel als autoliefhebber!
    Waar je hem ook van zou kunnen kennen is PGR3…
    Vond het toen de tijd wel jammer dat hij niet echt in productie is gegaan,
    vooral als ze er ook een quadturbo van hadden gemaakt zoals de Veyron:P

    Login om te reageren
  29. Tribe zegt

    22 november 2007 om 15:37

    Ligt het nou aan mij of zijn de achterlichten op het ene moment donker en bijna aan het eind van het filmpje licht?

    of anders gezegd: eerst zit er een zwart ‘gat’ daarna (einde film) is het gewoon rood….

    Login om te reageren
  30. tellsell zegt

    22 november 2007 om 15:39

    Deze wagen heb ik net gewonnen bij Gran Turismo 4!!!

    Login om te reageren
  31. Whoohoow zegt

    22 november 2007 om 15:43

    Schone auto, mooie volkswagen !

    Ik vindt hem er mooier uit zien dat de Bugatti Veyron.

    Login om te reageren
  32. audi racer zegt

    22 november 2007 om 15:45

    ik vindt hem persoonlijk lelijk, maar de cijfers zijn indrukwekkend.

    Login om te reageren
  33. Die Bruine zegt

    22 november 2007 om 15:46

    Deze bak en die andere W12 zijn gewoon regelrechte kopies van de Audi Avus Quattro. Alleen de koets is anders. Ik vond en vind ze daarom nog steeds erg nep. Ik had liever gezien dat de Avus in productie was genomen. Andere lampen er op en deze bak kan nog steeds mee.

    Op ditplaatje zie je misschien niet goed wat er gejat is, maar zoek maar een voor- of achteraanzicht op…

    Login om te reageren
  34. Mr. V8 zegt

    22 november 2007 om 15:47

    Hmmm, het is niks, het was niks en het word niks…. ;)

    Login om te reageren
  35. jochem zegt

    22 november 2007 om 15:54

    @ P@

    er is idd ook nog een roadster

    Login om te reageren
  36. AstonMartin zegt

    22 november 2007 om 16:00

    :shock:

    Login om te reageren
  37. ertugrul ozturk zegt

    22 november 2007 om 16:01

    Lijkt net een pick up van boven aanzicht

    Login om te reageren
  38. Chrizzzie zegt

    22 november 2007 om 16:06

    Deze auto staat tegen woordig in het museum van Volkswagen World in Wolfsburg, een beetje in een hoek weg gewerkt in de buurt van een Audi 80 , een Borgward Isabella, en een Transporter

    Login om te reageren
  39. Escher zegt

    22 november 2007 om 16:28

    Er zijn 6 verschillende W12 concepts gebouwd:
    – een rode (1998) en een gele roadster (1999) (die gele heb ik jammer genoeg alleen op een oude kwartetkaart staan)
    – een rode (Genève 2001), een gele (1997) en een crème-roze coupé (Tokio 1999)
    – een carbongrijze recordauto (Genève 2002)

    Rare jongens hoor die van VW.

    Login om te reageren
  40. 110% zegt

    22 november 2007 om 16:29

    Ik vind m leuk, vooral de roadster

    Login om te reageren
  41. Fruitcake zegt

    22 november 2007 om 16:33

    @Escher

    Carbon is zwart hoor ;)

    http://www.seriouswheels.com/pics-stuv/VW-W12-Black-Front.jpg

    Login om te reageren
  42. Tinos zegt

    22 november 2007 om 17:00

    Gek, die VW badge oogt zo misplaatst. Alsof iemand als geintje die erop gezet heeft. Is toch wel heel erg geïnspireerd op Ferrari. Had dus ook een Chinese imitatie kunnen zijn!

    Login om te reageren
  43. Feanatieke zegt

    22 november 2007 om 17:18

    Dennis, je geeft wel een heel wijs antwoord op de vraag ‘wat is het nut van dit artikel’ met je ‘wat is het nut van je vraag’ , maar ik snap eigenlijk ook niet waarom je ’t gepost hebt.
    Vaak bezoeken we Autoblog omdat we graag nieuws zien en dit is gewoon wat oude feiten opnoemen van een paar jaar geleden, zonder dat je er een speciale reden voor noemt.
    Hopelijk een redelijk antwoord van je dit keer.

    -edit: Ik voel er weinig voor om iedere post te moeten verdedigen. Lezen is namelijk niet verplicht. Dit klinkt misschien arroganter dan het is bedoeld, maar met tienduizenden bezoekers per dag, kun je nu eenmaal niet naar alle monden koken. Daar hebben wij ons bij neergelegd. Gezien het aantal reacties op dit bericht, is ‘ie kennelijk niet misplaatst-

    Login om te reageren
  44. SPEEDSIX zegt

    22 november 2007 om 17:27

    concepts zijn volledig nutteloos en mislydend, als je nou zulke dikke concept kunt bouwen kun je het ook productie nemen (en nou niet zeiken over de toekomst en kosten)

    Login om te reageren
  45. Ca.dil zegt

    22 november 2007 om 17:31

    Ze hebben blijkbaar genoeg redenen om hem niet in productie te nemen… Think!

    Login om te reageren
  46. Peugeot 407 coupe zegt

    22 november 2007 om 17:33

    Ik vind hem net 20 centimeter te lang.

    Login om te reageren
  47. Stylez zegt

    22 november 2007 om 17:33

    *gaap* de Passat onder de supercars.

    Login om te reageren
  48. zwaantje zegt

    22 november 2007 om 17:46

    damn wat zeuren jullie! wtf maakt het uit wat de reden is dat ie geplaatst is? als je een echte auto liefhebber bent dan waardeer je dit, ook al is volkswagen niet je merk!

    Login om te reageren
  49. Floryn zegt

    22 november 2007 om 18:03

    ik zou maar uitkijken met kannibalisme ten opzichte van de bugatti

    Login om te reageren
  50. SimonMc zegt

    22 november 2007 om 18:05

    Het lijkt wel of hier bugatti zijn veyron op heeft geinspireerd, vooral de voorlichten doen me er sterk aan denken.

    Login om te reageren
  51. Markus zegt

    22 november 2007 om 18:48

    Leuk Dennis, dat je deze hebt geplaatst! Ik vind het namelijk wel een mooie auto, ook de daklijn vind ik niet verkeerd.
    Ik denk dat VW zelf al in zag dat een auto als dit met een VW logo erop geen succes zou worden, ook al is het een goede en snelle auto.
    Een beetje suf wel dat er zoveel mensen zijn die het eigenlijk een Ferrari of Audi vinden… kom op zeg, alle auto’s hebben 4 wielen en een voorruit… dus alle auto’s zijn van andere gejat.

    Login om te reageren
  52. Edje11 zegt

    22 november 2007 om 19:09

    @SPEEDSIX

    Als je alleen onzin een dom gelul kan posten, stop dan in het vervolg met posten… Een auto(en zeker een conceptcar) neem je niet maar zo eventjes in productie. Daar komt wel ietjes meer bij kijken!!

    FF Oftopic.. Hoop dat de VW Golf GTI W12-650 snel op de markt komt, dan ben ik de eerste die er eentje aanschaf.

    (ALS hij is productie gaat tenminste)

    Login om te reageren
  53. Daniel zegt

    22 november 2007 om 19:16

    njaa.. omdat ut een vw is mag hij er wel wezen,
    maar toch.. gatver.. zou me doodschamen erin rond te rijden.
    de motor is miss wel vet maar ut is meer een model uit jaren 90

    Login om te reageren
  54. Edje11 zegt

    22 november 2007 om 19:19

    @ MARKUS

    HAHA die is goed hé…
    Wat een onzin om te zeggen dat auto’s van andere auto’s gejat zijn.

    Login om te reageren
  55. Antoine zegt

    22 november 2007 om 19:28

    Sorry het zal wel aan mij liggen maar ik vind dit echt een geweldige auto!
    En ik denk dat wanneer er een ander logo op de neus had gestaan dat er opeens veel meer mensen dit een waanzinnige auto hadden gevonden.

    Login om te reageren
  56. citrofiel zegt

    22 november 2007 om 19:29

    wat een lelijk ding, die cabrio is wel mooi, uit de tijd dat volkswagen nog spannende autos maakte!!!

    Login om te reageren
  57. Guan zegt

    22 november 2007 om 19:32

    Zelfde vraag als Appelflap; Is er nieuws bij, of is dit gewoon geschiedenis. Fijn artikel hoor , mooi verhaal, daar niet van. Maar is er een reden om dit nu omhoog te halen?
    K verwachtte goed nieuws, dat VW hier een vervolg aan geeft ofzo, maar… ?

    Login om te reageren
  58. sjoerd zegt

    22 november 2007 om 19:36

    idd wat een kut muziek doe je toch niet bij een auto… die nog steeds niet in productie is:S maja

    Login om te reageren
  59. Citrofiel zegt

    22 november 2007 om 19:52

    Heeft wikipedia het weer eens fout? “In 2001, at the Tokyo Motor Show, VW released their most powerful W12 supercar version yet, in Bright Orange. The engine was rated at producing 441kW (512hp) and 621 Nm”
    En het record werd niet gereden met dit ding, maar met een speciale versie daarvan. Dat staat ook niet echt duidelijk in het artikel.

    @ Blackdrive en Sjon; De vermelde topsnelheid is waarschijnlijk van de ‘gewone’ versie, de snelheid van de recordpoging is gereden met een speciaal recordmodel, zonder lak en van carbon. Lichter dus, en met een waarschijnlijk iets hogere top.

    Login om te reageren
  60. Citrofiel zegt

    22 november 2007 om 19:55

    Dit was de recordwagen, met duidelijke verschillen:

    Login om te reageren
  61. Turbopaultje zegt

    22 november 2007 om 19:55

    Deze Nardo, imo een echt heel fraai design Giugiaro, heeft 3 problemen:

    1. Het is een VW
    2. Het is een idee geweest van Piech………dus peperdure engineering voor
    een testlab van de W12 en 4 Motion powerunit
    3. Het is daarom ook niet tot een kleinserieproductie gekomen
    of eventueel een Bugatti raceauto geworden………..

    Het hoort dus tot een van de vele, geldverslindende projecten van FP die commercieel gezien nix geworden zijn.

    Login om te reageren
  62. Frasker zegt

    22 november 2007 om 20:56

    De voorkant lijkt op die van een Saleen S7 en een McLaren F1.

    Login om te reageren
  63. Bol zegt

    22 november 2007 om 21:43

    Als die badge er niet op had gezeten was dit 1 van de moeilijkste supercars ooit geweest, zeker op het moment toen ie voor het eerst verscheen en er nog geen Murcielago’s, Enzo’s, Pagani’s en Veyrons waren was het echt een imposant apparaat

    Login om te reageren
  64. Bol zegt

    22 november 2007 om 21:45

    Quote “The long and flat body of the Coupé, with the restrained styling of the rear spoiler which automatically extends as of 120 km/h, transports the timeless elegance of Volkswagen design into the dynamic sector of the ultimate sports car. With a length of 4.55 metres and at more than 1.92 metres wide, the design study W12 Coupé has a very impressive appearance due to its dimensions alone. This is further underlined by the height of the two-seater vehicle – just 1.1 metres.”

    110 cm is best erg laag

    Login om te reageren
  65. Pier zegt

    22 november 2007 om 22:14

    Blijf het een mooie kar vinden! En alle merkengeile mensen onder ons hebben er weinig van begrepen denk ik. Alsof dit ding beter gaat rijden met vier ringen ofzo…lekker kansloos! Ik vind dit juist wel humor voor op een verjaardag: Gast: Ik rij een passat. Nardo bezitter: Euh, ik rij ook Volkswagen! LOL

    Login om te reageren
  66. citrofiel evil twin zegt

    22 november 2007 om 22:26

    Het is een superwagen maar niet het design van een vw.

    Login om te reageren
  67. frank01 zegt

    22 november 2007 om 22:57

    Wees eerlijk.., de veel oudere inmiddels klassieker, Honda NSX was een stuk mooier ongeevenaard en z’n tijd ver vooruit.
    Enkele elementen van de VW12 -behalve de m.i. lelijk hoge daklijn om de 12 cylinders te kunnen herbergen- leken wel door de NSX te zijn geinspireerd.
    Het is geen technisch wonder om 2 V-6en te monteren, als blikvanger en imago/test auto welliswaar geschikt bevonden, maar nooit door VW als produktieauto op de weg gezet vanwege oa. garantie eisen cq dealerschap complicaties om nog te zwijgen van de exhorbitant hoge prijs!..en dus mogelijk angst voor een onverkoopbaar imagoprodukt.
    De NSX integendeel was destijds een technisch wonder, geboren uit de Formule 1 stal, waar Honda met Ayrton Senna -had nooit naar Ferrari moeten overstappen- jarenlang met grote overmacht triomfen vierden.
    Welliswaar was de NSX in Europa niet zo’n groot verkoopsucces -concurrentie voor de grote Europese sportmerken en dus een anti-campagne lobby?- daarintegen was het een hit in Japan en vooral USA waardoor dit mogelijk de reden was dat Honda in Amerika de best verkochte -inmiddels uiteraard Toyota/LEXUS- buitenlands merk werd.
    (, en )

    Login om te reageren
  68. frank01 zegt

    22 november 2007 om 23:02

    sorry foto’s zijn mislukt…;-)

    Login om te reageren
  69. smoke zegt

    22 november 2007 om 23:06

    @Citrofiel

    Wolfsburg? :)

    VW W12

    VW W12

    Login om te reageren
  70. rob(botje) zegt

    22 november 2007 om 23:23

    wil er niet eens op kotsen

    Login om te reageren
  71. Rick dos zegt

    22 november 2007 om 23:29

    Dit is ook weer zo´n voorbeeld waarbij getoond werd hoe wanhopig VW was om z´n W motoren aan de wereld te tonen.

    Ze hebben uiteindelijk voor de Veyron gekozen…

    Login om te reageren
  72. frank01 zegt

    22 november 2007 om 23:38

    Yup.. en mocht het een flop -dat zou een ramp zijn- worden, dan staat er ‘gelukkig’ geen VW-embleem op de motorkap….;-)

    Login om te reageren
  73. Heyhuub zegt

    23 november 2007 om 09:07

    @ Frank01:

    Hoe was de NSX buiten het feit dat deze bestond uit een volledig aluminium carroserie dan een technisch wonder?

    De NSX was namelijk zwaarder dan de Porsche 911 van die tijd, minder krachtig dan de Ferrari 348TB, niet zo snel rond het circuit als een Nissan Skyline GT-R en de styling leek op dat van een Ferrari.

    Login om te reageren
  74. Turbopaultje zegt

    23 november 2007 om 09:10

    Die W12 en AWD zitten nu in de Phaeton en Conti GT……………..

    Login om te reageren
  75. Turbopaultje zegt

    23 november 2007 om 09:11

    ………..Touareg en deels in de A8.

    Login om te reageren
  76. rider zegt

    23 november 2007 om 09:16

    heb beide voertuigen in het echt gezien op beursen en ik moet zeggen, het zijn schitterende voertuigen die met heel veel liefde voor details ontwikkeld zijn. alleen erg jammer dat er VW op staat. anders kan ik me wel voorstellen om deze wagen met bijvoorbeeld een Horch of AutoUnion embleem te zien voor 21e eeuw.
    volkswagen kan zich zo’n wagen onder eigen label niet veroorloven. onverkoopbaar, helaas. derhalve was het wel mooi geweest als ze er een ander embleem op hadden gedaan en de koets ipv carbon uit een meer betaalbaar materiaal hadden gemaakt om de totale kosten te drukken. dan hadden ze hem wel voor 100 tot 150000 euro kunnen verkopen. zo in carbon moet je meer rekenen op 200 tot 275000 euro.
    volkswagen had dan wel een enorm statement gemaakt als hij inderdaad 600pk had en maximaal 150000 euro zou kosten. ik ken geen ander merk dat deze combinatie kan aanbieden.
    maar helaas is het bij testwagens voor de techniek gebleven. jammer…..

    Login om te reageren
  77. Turbopaultje zegt

    23 november 2007 om 09:17

    eeeeehhh, die NSX komt qua styling niet in de buurt van een Ferrari. Het is nl. een lelijk ding met ook nog eens een veels te slappe motor.

    Als racer echter………..:

    http://www.terra2imports.ca/images/model-specific/nsx-wallpaper.jpg

    Login om te reageren
  78. Turbopaultje zegt

    23 november 2007 om 09:20

    Een mooie NSX……………:

    http://www.terra2imports.ca/images/model-specific/nsx-wallpaper.jpg

    Login om te reageren
  79. Chrisjuh zegt

    23 november 2007 om 09:28

    De voorkant heeft duidelijk iets weg van de Veyron… ook niet gek trouwens…

    Login om te reageren
  80. Juppe zegt

    23 november 2007 om 12:30

    @Heyhuub,

    De NSX was helemaal niet zwaarder dan de 911 uit die tijd. Gewicht was ongeveer gelijk, maar de Porsche had minder vermogen (uit een veel groter blok). Alleen de Turbo had meer vermogen, maar die was ook een stuk zwaarder. De Ferrari 348tb heeft amper meer vermogen (wel een stuk meer cc’s), en was dacht ik trager op het circuit.
    De R32 GT-R had een gelijk vermogen, maar wel 4wd. En ik weet zo net nog niet welke sneller op een circuit zal zijn.

    De NSX was gewoon een erg goed uitgebalanceerde auto, en had naast een volledig aluminium chassis nog wel wat andere features. Zoals bijvoorbeeld de eerste VTEC motor (met bijna 100pk/l). Unieke voorwielophanging (ook volledig alu) die volledig vrij was van bumpsteer effecten, en nog meer. Tuurlijk, er waren genoeg auto’s met meer pk’s, maar daar ging het niet om bij de NSX.
    Niet voor niets heeft Gordon Murray bij het ontwikkelen van de McLaren F1 erg veel naar de NSX gekeken. Volgens hem was de NSX het beste wat je op dat moment kon krijgen. Hij wou zelfs een Honda motor in de F1 hebben, helaas heeft Honda hier niets mee gedaan (erg jammer), en daarom is Murray toen naar BMW gestapt.
    Daarnaast zette Honda Ferrari, Porsche etc. voor schut door met een supersportwagen te komen die ook nog ’s erg betrouwbaar en tot in de details doorontwikkeld was, dit heeft de gevestigde merken toch wel ff flink aan het denken gezet. Dus het was wel degelijk een erg bijzondere wagen (zowel technisch, als waar ie voor stond).


    Auto’s waren vroeger toch wel stukken mooier ;)

    Login om te reageren
  81. frank01 zegt

    23 november 2007 om 13:28

    Ik voel mezelf een amateur-auto-intellektueel, mijn liefde voor automobielen dreef me tot het vergaren van naderhand zoveel mogelijk -politieke, niet zozeer in technische details- kennis van alle automerken, heb echter een zwak voor m.n. Japanse merken door de verkregen indruk dat mobielen uit het land van de Rijzende Zon in Europa vaak werden miskend en onderkend, wat niet wil zeggen dat ik geen objektiviteit nastreeft, integendeel.
    Deze feitelijkheden zijn allen gebaseerd op internationaal vermelde publikaties.

    @Heyhuub ea.
    Unieke NSX wetenswaardigheden w.o.:
    >Lage onderhoudskosten en een hoge betrouwbaarheid -in vergelijking met
    ALLE andere supersportauto’s-.
    >De 1e (High power)motor met Variabele kleppentiming en kleppenlifthoogte systeem(VTEC door Honda genoemd), icm Titanium drijfstangen.
    >De revolutionaire Injectiesysteem PGM-Fi, ontwikkeld in de Formule 1.
    >Krachtigste Ultra lichte all-Aluminium Monocoque chassis.
    >3.0 V6 prestaties waar de toenmalige concurrentie een V8-blok van minstens 4 liter voor nodig had.
    >De Supersportauto die ‘in het buitenland’ de titel ‘Car of the Year’ award verkreeg!
    >Elektrische Power Steering icm. full automatic gearbox(!)(naast een 6 speed manuel).
    >In 1990 werd de NSX geroemd als ‘a design ahead of its time’
    >De snelste ‘low power output’ 3 liter V6 motor (in vergelijking met andere supercars).
    >Bij de introduktie minder krachtig (270 vs 300 hp)als de Ferrari 348, maar ‘slightly faster in straight line acceleration’.
    >In 2007 zeer succesvol bij de Super GT500 klasse, 2 records gebroken, de Titel en 5 pole positions…(spannend volgend jaar met de new Nissan GT-R…!)
    >De standaard gewicht lag tussen 1230 – 1350 kg……!, hoezo zwaarder dan de 911?, in welke specificatie?

    Login om te reageren
  82. frank01 zegt

    23 november 2007 om 14:06

    Hey Juppe;-), zelfde gedacht jij was sneller…moet het tussendoor doen, zag jou reactie pas na het versturen…
    Kan nog zoveel meer zetten over de NSX, het is zo triest dat er blijkbaar nog steeds lezers zijn die deze pionier zo zwaar onderschatten.
    Of? Zoals ik ergens heb gelezen over tegenstanders:
    De NSX kan niet de kwalifikatie van een exotische/super sportauto status krijgen omdat die…..niet van Europese origine is…., absurd gewoon belachelijk.
    Nah…daar dachten de meervoudige wereld kampioenen Formule 1 Ayrton Senna en Amerikaans mayor champion Bobby Rahal toch anders over.
    Zij reden beiden NSX..!

    Login om te reageren
  83. frank01 zegt

    23 november 2007 om 14:14

    Oh, ennu..Satoru Nakajima en ik zelf afgelopen jaar tijdens de Rai:-)..nog steeds een GEWELDIGE auto.

    Login om te reageren
  84. Juppe zegt

    23 november 2007 om 14:20

    @Frank01,
    Mooi spul he? :)

    Maar het PGM-Fi werd trouwens niet voor het eerst toegepast in de NSX. De Crx 1.5 12v (100pk) en de Civic GT uit 1984 had het ook. (Als eerste voor zover ik weet, misschien had een Japans model het al eerder).

    Login om te reageren
  85. Turbopaultje zegt

    23 november 2007 om 15:14

    Over de techniek van Honda iha en de NSX-R zal je mij niet horen klaren, daar heb ik veel respekt voor. Ene Senna heeft er wat finetuning aan uitgevoerd………..

    Echter ik blijf het een lelijk ding vinden met een iets te slappe motor als sportwagen. Hier een hele fraaie video van beiden:

    http://de.youtube.com/watch?v=yAwJsOECGBU&feature=related

    Login om te reageren
  86. frank01 zegt

    23 november 2007 om 15:52

    Inderdaad @Juppe werd dit Injectiesysteem niet voor het eerst toegepast in de NSX, wellicht had ik moeten vermelden ‘doorontwikkeld’ in de Formule 1.
    @Turbopaultje, tja smaken verschillen maar ik vind in ieder geval de achterkant en het daklijn mooier dan de veel nieuwere VW12.
    Toyota/Lexus en wie weet..? komt met een V8? Hybride Sportcar die wellicht de zelfde prestaties biedt als een veel duudere brandstofverslindende -eigenlijk verouderde techniek- als een V(w)12.
    Op korte termijn zal VW ook niet ontkomen om high power motoren te ontwikkelen die zullen moeten voldoen aan de strenger wordende internationale milieu eisen, ondanks de europese -tijdelijke- tegemoetkomingen.

    Login om te reageren
  87. Juppe zegt

    23 november 2007 om 15:56

    @Turbopaultje,
    Erg mooi filmpje dat. Check Senna’s ’traction controle’ met het gaspedaal. Ben ik ff blij dat traction controle voor 2008 gebanned is uit F1 :)

    En tja, smaken verschillen gelukkig. Er zijn ook zat auto’s met meer pk’s idd, maar het merendeel ging trager rond het circuit. Dus ‘slappe motor’ is ook maar relatief.

    De NSX heeft ook altijd een aparte groep liefhebbers gehad. De eigenaren weten meestal erg veel van de techniek van de NSX af, en gaan niet voor een status symbool. Niks ten nadele van de ‘grote’ merken uiteraard.

    Login om te reageren
  88. Juppe zegt

    23 november 2007 om 16:02

    @Frank01,
    Oke, maar omdat je zei dat je informatie verzameld dacht ik dit ff ter info te melden ;)

    Heb je het boek van Brian Long ook? Heb het boek ‘Driving Ambition’ over McLaren F1 ook al ’s in handen gehad. Dat is echt een geweldig boek, zoveel info en gedachten van Gordon Murray zelf daarin staan! Moet dat boek nog ’s ergens op de kop zien te tikken.

    Login om te reageren
  89. Heyhuub zegt

    23 november 2007 om 16:32

    Ik zeg ook niet dat het de NSX een slechte auto of niks op het gebied van ontwikkeling heeft gebracht, integendeel, ik vind het een bijzonder gave wagen die er ook nu nog erg goed uitziet.

    Het is was alleen niet het meest vooruitstrevende en geweldige uit die periode zoals vele fans beweren.
    Je hebt gelijk dat de NSX en 911 ongeveer rond hetzelfde 1350kg lagen, hierbij had de 911 ook inderdaad een groter blok, maar let wel dat dit een lucht gekoeld blok met 2 kleppen per cilinder was. Veel verschil in betrouwbaarheid zal er daarbij ook wel niet zijn geweest.

    De Ferrari haalde 300pk uit een 3.4 V8, hierbij had de NSX inderdaad ook iets meer vermogen per liter met 276 uit een 3.0, maar de 348TB was hierbij wel 2 jaar ouder. Hierbij was het koppel per liter van de NSX ook niet het meest indrukwekkende.

    Over het feit dat de Nissan Skyline GT-R R32 en Mazda RX-7 sneller rond een circuit waren heb ik van Best Motoring. Zoek maar eens “Type-R Legend” op Youtube. Dit was namelijk 1 van de redenen dat de Type-R geintroduceerd werd.

    Buiten dit alles waren er namelijk nogmeer vooruitstrevende auto’s die waren geintroduceerd rond 1991. Kijk maar naar bijvoorbeeld de Jaguar XJ-220 en de Bugatti EB-110.

    Uiteraardt blijft het wel een zeer vette auto.

    Login om te reageren
  90. NLX zegt

    23 november 2007 om 17:44

    Wel een leuke bak, kende hem errst ook niet, maar je kan hem toevallig krijgen in TDU op de Xbox 360

    Login om te reageren
  91. Juppe zegt

    23 november 2007 om 17:47

    @Heyhuub,
    Mooie filmpjes over die Type-R idd, met interressante ontwikkelingsinformatie. Als Honda liefhebber ben ik natuurlijk een beetje biased ;)

    Maar feit blijft dat de NSX een ondergewaardeerde wagen is. Maar er waren zeker meer vooruitstrevende wagens in dat tijdperk. En toch blijven mensen maar beweren dat het een saai tijdperk was :)

    Login om te reageren
  92. der zegt

    23 november 2007 om 22:07

    Ik vind dat er te veel word gepraat over de logo van Volkswagen dan hoe de auto presteert. :s

    Login om te reageren
  93. frank01 zegt

    24 november 2007 om 11:15

    De NSX won toch nog het afgelopen jaar de Super 500GT klasse met overmacht(!), meestal domineerde de Skyline GT-R hier maar Nissan had blijkbaar alle aandacht gericht op de nieuwe Gt-R en datzelfde geldt mogelijk ook voor Toyota.
    Wat mij opvalt in deze internationaal erkende supersportcar race evenement, is dat steeds Japanse merken hier domineren.
    Dat geldt ook voor de ‘Indy/Nascar oval’ races, veelal met Japanse motoren, in de usa. Betrouwbaarheid speelt ook hier een zeer grote rol.
    Dat de nieuwe GT-R op het circuit van Nurnberg (nog) niet het snelheids-record heeft heroverd, wil niet betekenen dat in een direkte confrontatie met andere bolides -over meerdere ronden waar betrouwbaarheid een zeer grote rol speelt- de GT-R het onderspit delft.
    Dit speelde oa. Jaguar en Bugatti altijd parten, zeer snel maar niet betrouwbaar.
    Tja, terug naar VW en hun prestige-project, heel sneu eigenlijk dat men daar wel degelijk motoren bouwen die de concurrentie aan kunnen, hoewel met alleen Blue-motion komen ze er niet.
    Ook VW en zelfs Audi kampen met het status/logo probleem, dat is niet te ondervangen met alleen Bugatti, als het op produktie aantallen aankomt is toch Porsche de ideale status embleem voor VW.
    Niet de hoge winsten van Porsche is een doorn in het oog voor de VW bestuurders, want VW heeft zovaak auto’s samen met Porsche ontwikkeld waar dit merk uiteindelijk met de winst vandoor ging -kijk maar naar de Cayenne vs Touareg..- , maar hun logo, terwijl de Porsche 911 simpel geredeneerd van origine een VW kever was.

    Login om te reageren
  94. Turbopaultje zegt

    24 november 2007 om 15:12

    Het logo van Porsche staat voor een paar waarden, die bij VW totaal ontbreken : emotie, historie, performance en design.

    Het resultaat van meer dan een halve eeuw consequente, harde arbeid.

    Login om te reageren
  95. van Strien zegt

    24 november 2007 om 15:45

    mooie bak, zo in productie nemen

    Login om te reageren
  96. D. zegt

    24 november 2007 om 23:11

    Ik vind dat deze VW ergens wat weg heeft van een Lambo. Het is en blijft een mooie bak, zeker als je bedenkt dat het een vrij oud ontwerp is. Maar zoals dennis al aangeeft is hij een beetje.. tjah.. uitgerekt oid. :D

    Login om te reageren
  97. roy zegt

    25 november 2007 om 09:38

    ik vind juist nie van de lambo maar van de ferrari F40 zeker de voorkant

    Login om te reageren
  98. Baloni zegt

    25 november 2007 om 12:44

    Best wel grappige wagen alleen ik vind dat VW logo zo ontzettend dom.
    VW is geen sportmerk … maak dan ook geen sprotsitoso

    Login om te reageren
  99. pejo zegt

    26 november 2007 om 19:02

    het is volgens mij de voorloper geweest, van de bugatti.
    ook een ontwerp van volkswagen is.

    Login om te reageren
  100. Chief_S5 zegt

    28 november 2007 om 14:47

    Een van de mooiste supercars ooit. En bij mij zeker niet vergeten. Een prachtige wagen. Moet je em eens van bovenaf bekijken, super. Sorry van deze nogal nutteloze comment, maar dit ding maakt mij persoonlijk sprakeloos. :)

    Login om te reageren
  101. Jax Dryke zegt

    2 december 2007 om 02:50

    Nou, vergeten ??

    In 2006 kwam er een spel uit, genaamd Test Drive Unlimited.
    Begin 2007 kwam ie uit op de PC, en daar was ie dan, de W12 Concept Coupe én Convertible ;) … zo vergeten wazzie duz nie ;)

    Login om te reageren
  102. frank01 zegt

    2 december 2007 om 13:09

    Ok…nog 1 keer dan over de VW12…
    Ik wil niet flauw overkomen maar wat bezielde VW eigenlijk om uberhaupt nog een 12-cylindermotor te bouwen?, en dan met een duur concept auto op de proppen te komen die nooit de productie fase heeft gehaald, terwijl de ‘concurrentie’ in toenemende mate -gedwongen door internationale wetgevingen en autoriteiten uit de autosport wereld- compactere en zuiniger 8 of 10 cylindermotoren ontwikkelden(zie alle restricties indertijd bij de Formule 1 die voor vele renstallen vaak tot penibele situaties leidden).
    Helaas voor VW kwam deze motor/auto configuratie dus te laat om nog serieus geaccepteerd te worden, mogelijk heeft dit ook Toyota -die tijdens de pre-voorbereidingen met de Formule 1 ook met 12-cylinders experimenteerden- parten gespeelt.
    Waarbij de vraag rijst of VW ook met de (verregaande) gedachten gespeelt heeft om motoren te leveren oa. aan de Formule 1 deelnemers.
    Blijkbaar waren ze echter reeds dermate gefrustreerd om de wereld alsnog te laten zien dat ook zij een compatibel race motor/auto konden produceren… en voila…de VW12 Nardo kwam alsnog uit de koker.
    Zou VW de Golf , de Touareg etc. met W12 motor dienen te lanceren om de hoge ontwikkelingskosten enigzins terug te verdienen…?, want zeg nu eerlijk..hebben deze ‘middenklassers’ nou zo’n motor nodig?
    De trend in Duitsland is nog steeds om hoge vermogens motoren te blijven bouwen in ‘normale’ productiemodellen., mogelijk om die reden heeft Toyota/Lexus een zgn. 3-sporen beleid gevoerd.
    Kom hier tzt. nog op terug…
    Ineens denk ik…Honda..met hun V6..een constructie met 2 van die V-zessen…op de nieuwe NSX…ach, kletspraat is al jaren achterhaald…
    …..misschien een V10-LPG-hybride?

    Login om te reageren
  103. Robin zegt

    5 december 2007 om 14:54

    2 puntjes vind ik niet zo… De uitlaten zitten te ver uit elkaar… Het dak lijkt inderdaad alsof iemand het vastgehouden heeft wanneer het wou rijden… En ik vind die lichten aan de achterkant niet staan bij de lijnen… Dat is alles voor de rest hoor je mij niet klagen.

    Login om te reageren
  104. Robin zegt

    12 december 2007 om 20:50

    EEEEH IK BEDOEL 3 PUNTJES… ;)

    Login om te reageren
  105. vj zegt

    27 december 2007 om 11:19

    het is en blijft een lelijkerd! typisch vw

    Login om te reageren
  106. Michael(corradozbh)Lips zegt

    26 januari 2008 om 12:50

    Ik vind em tering vet alleen dat gestretchte dak is wel heel lelijk ja, maar zal flink blazen dat ding! :)

    Login om te reageren
  107. autoblogger zegt

    2 juni 2009 om 19:16

    Foto’s uit Wolfsburg: http://www.autojunk.nl/pix/view/158421

    Login om te reageren
  108. robin zegt

    9 maart 2010 om 19:03

    ik zou wel willen dat ie op de weg rijdt :) prachtig

    Login om te reageren
  109. henkie zegt

    19 mei 2010 om 15:07

    Misschien al eens gedacht aan het feit dat dit een rijdend lab was voor bijvoorbeeld de Veyron? en om de meningen te peilen?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North