• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze 1981 Alpina 3 Serie was een 14% bijteller avant la lettre

Auteur: sir_smokalot, gepost 21 februari 2013 om 19:06 – 37 Reacties

Dat nose...


Trots als een pauw meldt menig autofabrikant tegenwoordig om de haverklap dat het technische team weer een beetje van verbruik en uitstoot heeft kunnen snoepen, maar hoeveel vooruitgang is er nou echt geboekt? Deze Dreier deed 32 jaar geleden al minder dan 3l /100 km. Op benzine..

De meesten van jullie kennen Alpina als maker van doorgaans redelijk smaakvol veredelde en opgepepte BMW’s (in Genève komt een nieuwe B3), en Alpina’s klassieke dunne spaakvelgen sieren menig nieuw en oud model Bimmer. Maar het bedrijf doet/deed meer. Zoals in begin van de jaren ’80 aan zuinigheidswedstrijdjes meedoen.

In de voorloper van de huidige Eco-marathon deden de jongens van Alpina goede zaken met een E21 3 Serie met een flinke gok. Qua stroomlijn werden ze door de haakneus geholpen, maar hybride-truukjes of iets dergelijks waren er nog niet. In plaats daarvan werd er aan de meest simpele vorm van downsizing gedaan: het monteren van een kleiner motorblok.

Het resultaat van de inspanningen? Een verbruik van 2,7 liter / 100 km. Dat zie ik de de schraapdiesels van tegenwoordig, na meer dan 3 decennia aan technologische ontwikkeling, nog niet zo snel doen. Op dat nieuwe tweezittertje van VW na. (via Groen7)

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
  • Video: BMW 3 Serie maakt onfortuinlijk rondje

Nieuwste artikelen

  • Politie pakt motor van Brabantse vlogger af
  • Als je de trap niet opkomt, dan ga je maar Le Mans rijden?
  • Deze knotsgekke Lambo staat nu te koop in Nederland
  • VW Touareg in de uitverkoop: tot €10.000 goedkoper
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, alpina, BMW, e21

Vorig bericht: « Gemballa GT Spider heeft meer gaten dan een Emmentaler
Volgend bericht: BMW 3 Serie cabrio met 1 ‘koekracht’ is niet premium [China] »

Lees Interacties

Reacties

  1. kaeser zegt

    21 februari 2013 om 19:08

    Jah BMW, voorsprong door techniek hè :p

    Login om te reageren
    • Thomasio zegt

      21 februari 2013 om 19:15

      @kaeser: Volgens mij is die uitspraak van audi

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        21 februari 2013 om 21:10

        @Thomasio: nee, van NSU! Audi heeft het, zoals bijna alles, gejat.

        Login om te reageren
        • drivingpleasure zegt

          22 februari 2013 om 01:50

          @rufctr01: Amen

          Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          22 februari 2013 om 12:22

          @rufctr01: Eerlijk gekocht bedoel je…

          Login om te reageren
    • sjaakk zegt

      21 februari 2013 om 19:26

      @kaeser: Jah BMW, das auto. :p

      Login om te reageren
      • heidi zegt

        21 februari 2013 om 19:51

        @sjaakk:

        Nein, BMW, wir leben autos.

        Login om te reageren
        • lamdi zegt

          21 februari 2013 om 20:17

          @heidi: bmw, enjoynering?

          Login om te reageren
          • 850t5r zegt

            22 februari 2013 om 19:09

            @lamdi: jullie zitten er allemaal naast lutsers! Het is BMW, steeds verassend altijd voordelig…

            Login om te reageren
  2. rikkon zegt

    21 februari 2013 om 19:08

    Proest …
    Die had ik nog nooit gezien.

    Login om te reageren
  3. autobart zegt

    21 februari 2013 om 19:14

    Dan zie je maar weer wat aerodynamica doet he… Het zijn de motoren niet, maar de zware, niet aerodynamische auto’s die het hem doen.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      21 februari 2013 om 20:15

      @autobart:

      kan je nu al vertellen dat elke moderne auto een lagere CW waarde hebben als dit gebakkie ..
      je statement slaat dus weer eens helemaal nergens op ..

      Login om te reageren
    • bottestudent zegt

      21 februari 2013 om 20:54

      @autobart: Niet de aerodynamica en ook niet de motoren. Waar het aan ligt zijn de emissie eisen. Om de emissies omlaag te brengen kan je de motor niet meer optimaal afstellen en gaat het verbruik omhoog.

      Login om te reageren
      • RobTWo zegt

        21 februari 2013 om 22:25

        @bottestudent: Emissies ontstaan met name door de verbranding van fossiele brandstoffen. Dat is de reactie van zo’n brandstof met zuurstof. Een hoger brandstofverbruik betekent dus impliciet een hogere emissie.

        Login om te reageren
        • bottestudent zegt

          21 februari 2013 om 22:58

          @RobTWo: Dat is zeker niet gelogen nee, maar als je eerder inspuit haal je meer energie uit de ingespoten brandstof. Punt hierbij is dat de verbranding een hogere temperatuur krijgt. Dit resulteert in een NOx uitstoot die bijna 2x zo hoog is. (Plaatje bij het praatje kon ik helaas niet toevoegen)

          Login om te reageren
        • rubend zegt

          1 maart 2013 om 23:11

          @RobTWo: m.a.w. je hebt het helaas niet goed. Je schrijft: “Een hoger brandstofverbruik betekent dus impliciet een hogere emissie”, dit klopt in het basale principe wel. Maar tegenwoordig absoluut niet meer.

          Door de overstap van euro5 naar euro6 is de nox uitstootgrens gehalveerd. Zoals @bottestudent al zegt. Een hoge temperatuur van de verbranding zorgt voor meer nox. Door meer in te spuiten heb je een minder volledige verbranding en als gevolg hiervan een lagere verbrandingstemperatuur. Het gewenste neveneffect, minder nox, word zo gerealiseerd.

          Euro6 auto’s verbruiken dus eigenlijk meer brandstof, maar hebben minder uitstoot. Het daadwerkelijke verbruik ligt wel iets lager. Maar dat is door andere technieken, zoals reductie van de interne wrijving en elektrische stuurbekrachtiging opgelost (start-stop niet vergeten).

          Login om te reageren
  4. tt123 zegt

    21 februari 2013 om 19:18

    “Ik lachte hardop”

    Login om te reageren
  5. E34M5Touring zegt

    21 februari 2013 om 19:34

    Denk dat ie het ook goed doet op voetgangersveiligheid.

    Login om te reageren
    • heidi zegt

      21 februari 2013 om 19:53

      @E34M5Touring:

      Wellicht, maar je zal ongetwijfeld last van de schenen hebben.

      Login om te reageren
  6. bsxc2 zegt

    21 februari 2013 om 19:55

    Lijkt op een Maybach Exelero.

    Login om te reageren
  7. w0o0dy zegt

    21 februari 2013 om 19:55

    Tja auto’s waren toen nog van rijstpapier dus zal dit waarschijnlijk maar 900kg hebben gewogen….. en wat waren de prestaties? 0-100 km/u in 11 seconden zoals een moderne 14% auto in een vergelijkbare klasse? En een top van 185km/u?

    Login om te reageren
    • e21e30 zegt

      21 februari 2013 om 20:35

      @w0o0dy: och … een Alpina B6 2.8 uit die tijd deed 0-100 onder de 7 seconden en had een top van ruim 230 km/u … dan spreek ik over eind jaren ’70 … toen hadden auto’s nog echte motoren zonder eco geneuzel en elektronische storingen en ellende. Toen waren PK’s nog stoer i.p.v. CO2 uitstoot …

      Login om te reageren
      • ropbp zegt

        21 februari 2013 om 23:37

        @e21e30: ik geloof dat Woody het hierboven afgebeelde model bedoelt. Als je het verhaal leest, zie je dat er juist een kleinere motor inzit om het verbruik te verlagen. Kom dat niet met onzin verhalen over grote en opgevoerde motoren.

        Login om te reageren
        • e21e30 zegt

          22 februari 2013 om 08:28

          @ropbp: Niet zo bijdehand, is nergens voor nodig … net als de vergelijking van deze auto met moderne auto’s … zit ook maar iets van 30 jaar tussen dus de enigste onzin was de opmerking van Woody en nu die van jouw.

          Ontopic: de auto die Alpina gebruikte was “gewoon” een gemodificeerde 318i.

          Login om te reageren
          • dawwg zegt

            22 februari 2013 om 11:36

            @e21e30: Je moet zelf niet zo bijdehand doen en eerst lezen voordat je reageert. W0o0dy maakt namelijk een hele terechte opmerking over deze Alpina en jij komt meteen de fanboy uithangen in een off-topic reply (en dat komt nogal dom over). Iemand die je – terecht – corrigeert bijdehand noemen, is zelf nogal bijdehand ;)

            Login om te reageren
  8. lincoln zegt

    21 februari 2013 om 20:01

    Plymouth had de Coronet in 1970 al van zo,n aero-toeter voorzien ..
    ze noemden hem de Roadrunner ..
    ding reed 1 op 42,5 .. op papier ..

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      21 februari 2013 om 20:33

      @lincoln: En 200+ MPH. Maar dan echt.

      Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      22 februari 2013 om 02:39

      @lincoln: duur weggetje dan, van papier.

      Login om te reageren
  9. toroloco zegt

    21 februari 2013 om 20:07

    Pas op voor de vluchtheuvels met die lange neus!

    Login om te reageren
    • norge zegt

      21 februari 2013 om 22:29

      @toroloco: Bestonden toen nog niet.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        21 februari 2013 om 22:57

        @norge:
        Rotterdam was toen al vergeven van de drempels, het enige dat sinds je vertrek is veranderd is dat de kuilen dieper zijn….

        Login om te reageren
  10. baap zegt

    21 februari 2013 om 20:17

    Aerodynamica van een gladde aal, maar damn wat is ie lelijk!

    Login om te reageren
  11. fortuna zegt

    21 februari 2013 om 20:30

    Inparkeren moet heerlijk zijn met die overhang…
    En volgens welke cyclus is dat verbruikscijfer gereden?

    Login om te reageren
    • ropbp zegt

      21 februari 2013 om 23:38

      @fortuna: de maandcyclus

      Login om te reageren
  12. betonstaal zegt

    22 februari 2013 om 02:39

    Verlengde kreukelzone, ook zuinig met levens.

    Login om te reageren
  13. ghost zegt

    22 februari 2013 om 10:03

    Vroeger was alles beter

    Login om te reageren
  14. nickelb zegt

    22 februari 2013 om 21:31

    En dan te bedenken dat ze door de achterkant nog aerodinamischer te maken zeker nog een 10 tot 15% kunnen winnen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North