• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen XL1: zuinigste productie-auto ooit!

Auteur: ricardo, gepost 21 februari 2013 om 14:41 – 139 Reacties

Afbeelding Volkswagen XL1: zuinigste productie-auto ooit!Afbeelding Volkswagen XL1: zuinigste productie-auto ooit!Afbeelding Volkswagen XL1: zuinigste productie-auto ooit!Afbeelding Volkswagen XL1: zuinigste productie-auto ooit!Afbeelding Volkswagen XL1: zuinigste productie-auto ooit!Afbeelding Volkswagen XL1: zuinigste productie-auto ooit!Afbeelding Volkswagen XL1: zuinigste productie-auto ooit!Afbeelding Volkswagen XL1: zuinigste productie-auto ooit!

Vleugeldeuren FTW
Ha! Volkswagen gaat die maffe XL1 dan eindelijk in productie nemen. Dit is hoe hij er uiteindelijk uit komt te zien.

Ja, Ferdinand Piëch is al sinds 2002 bezig om een auto te ontwikkelen die 1 liter per 100 km drinkt. Dat is inmiddels gelukt, want de XL1 die dit jaar in Osnabrück in productie gaat weegt 795 kg en heeft een verbruik van 0.9 l/100 km. Zuinig gemaakt door een plug-in hybridesysteem.

Dat bestaat uit een tweecilinder TDI-motor (48 pk) gekoppeld aan een elektromotor (20 kW/27 pk) die hun krachten via een zeventraps DSG-bak naar de wielen sturen. Het elektrodieseltje heeft een CO2-uitstoot van 21 gram en een topsnelheid van 160 km/u. Het duurt even voordat je daar bent, logischerwijs, want een sprint naar de honderd gaat in 12,7 seconden.

De conceptversie uit 2009 (L1) had een zitopstelling waarbij men achter elkaar zat. Ietwat ongezellig, daarom staan de stoelen nu wel grotendeels naast elkaar.

De hamvraag is nu: hoeveel semi-met de hand gebouwde XL1’s (3.888 mm lang, 1.665 mm breed, 1.153 mm hoog) zullen er komen en wat gaat hij kosten? Meer plaatjes HIER of check de extra info op Groen7.nl.

Ook interessant!

  • Koop de zeldzaamste Volkswagen van Nederland
  • Mijn Auto: Volkswagen Lupo GTI van Joost
    Mijn Auto: Volkswagen Lupo GTI van Joost
  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Deze tweedehands Volkswagen kost een vermogen!

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, Elektrisch, geneve-2013, Hybride, plug-in, Volkswagen, xl1

Vorig bericht: « Gespot: Honda NSX-T
Volgend bericht: Saab 9-3 Phoenix: meer beeld van de Saab die er nooit kwam »

Lees Interacties

Reacties

  1. jweelden zegt

    21 februari 2013 om 14:45

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. fiatsco zegt

    21 februari 2013 om 14:46

    Dit vind ik wel lef hebben hoor! Het ontwerp lijkt nog het meest op een gerevolutioneerde DS. De verbruikscijfers zijn indrukwekkend: I Like!

    De prijs gaat daarentegen wel erg belangrijk zijn. €25.000?

    Login om te reageren
    • mout zegt

      21 februari 2013 om 14:56

      @fiatsco: 25.000? Lol.
      Vrijwel alle onderdelen zijn hiervoor nieuw ontworpen, en komen niet zo maar in andere auto’s (andere schaalgrootte).
      Veel lichtgewicht technieken als carbon en spannende legeringen.
      Zelfs al gaan er 100.000 van gebouwd worden, dan is het binnen VAG daarmee nog altijd een exoot.
      Vandaar dat ie bovendien met de hand gebouwd wordt.

      Ik gok op een vanaf prijs rond de 55.000

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        21 februari 2013 om 16:00

        @mout: Ik krijg zomaar het vermoeden dat de prijs net ZO duur zal worden dat je toch een flink aantal km’s moet gaan rijden om er mogelijk een voordeel uit te gaan halen.
        Maar het is wel gewaagd. Als VW het juist een beetje daaronder kan prijzen, zal het zeker een succes worden. Vele automobilisten denken: als ik er relaxed mee vooruit kom en ik heb er de vrijheid van een auto mee, dan is dit geweldig (gezien de kosten voor brandstof).

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        22 februari 2013 om 19:02

        @mout: ik zet in op een prijs boven de ton. Ik heb de wagen meermaals live gezien en het is echt een raar ruimteschip. Je maakt er meer een statement mee dan met een Tesla oid.

        Login om te reageren
    • thomcarspotter zegt

      21 februari 2013 om 15:21

      @fiatsco: Je hebt een nieuwe gold vanaf 19.000. ik gok dat deze daar het dubbele van kost…

      Login om te reageren
    • jelmer zegt

      21 februari 2013 om 17:52

      @fiatsco: De prijs hangt denk ik vooral af van hoeveel verlies per verkocht exemplaar VAG wil nemen. Een commercieel project is het toch niet.

      Login om te reageren
  3. toroloco zegt

    21 februari 2013 om 14:47

    Een sprint naar de honderd gaat in 12,7 seconden? Waarom?

    Login om te reageren
    • bigcar zegt

      21 februari 2013 om 14:56

      @toroloco: omdat er ipv een dikke V8 een mini (bromfiets) motortje in zit ( tweecilinder TDI-motortje). oh en een elektromotor.. over mueslificering gesproken, ik walg ervan

      Login om te reageren
      • toroloco zegt

        21 februari 2013 om 15:05

        @bigcar: Staat zeker niet op mijn verlanglijst!

        Login om te reageren
        • bigcar zegt

          21 februari 2013 om 15:20

          @toroloco: voor aleenstaande hippe vrouwen (echte mannen zijn geen hippies), is dit overigens geen verkeerde auto denk ik. lekker goedkoop *doet kotsen*

          Login om te reageren
          • bigcar zegt

            21 februari 2013 om 15:20

            @bigcar: *hippe -> hippie

            Login om te reageren
          • motoragent zegt

            21 februari 2013 om 15:43

            @bigcar: Stoere knul, lekker doen alsof je het allemaal niets boeit en paardenkrachten het enige is waar deze wereld voor draait… jaaah, je bent een echte man!

            Ik vind het een gaaf ding. En ja, dat durf ik te zeggen ondanks dat ik een man ben.

            Login om te reageren
            • bigcar zegt

              21 februari 2013 om 19:05

              @motoragent: nee jullie (motor)agenten zijn echte mannen, beetje de hele dag de normale bevolking pesten met onzin boetes ( door rood lopen) en niet eens schamen voor de hoogte van de boetes in het algemeen.

              Als jij mij de logica van het verschil tussen de hoogte van de boetes uit kan leggen, petje af. En anders wens ik je de tering toe een fijne dag verder..

              Login om te reageren
              • motoragent zegt

                21 februari 2013 om 19:36

                @bigcar: Mee eens, en ik heb werkelijk geen idee waarom er zo’n verschillen zitten tussen de verschillende boetes. Ik ben dan ook 20 (zoals je in mijn profiel kan zien), heb geen motorrijbewijs en ben ook geen agent. Het is maar een nickname, net zoals jij waarschijnlijk ook geen grote auto bent.

                “En anders wens ik je de tering toe”

                Volwassen hoor. Jij ook een fijne dag verder.

              • dawwg zegt

                21 februari 2013 om 20:26

                @bigcar: Een grote nick, stoere praat over pks, over mannelijkheid beginnen en vervolgens iemand het ‘allerbeste’ * kuch * kuch * wensen. Wat heb jij in hemelsnaam allemaal te compenseren ?

          • BrutaalAapje zegt

            21 februari 2013 om 16:44

            @bigcar: http://nl.wikipedia.org/wiki/Borderline-persoonlijkheidsstoornis

            Login om te reageren
      • mmot05 zegt

        21 februari 2013 om 17:26

        @bigcar: zeg dan niks

        Login om te reageren
  4. carsandmore zegt

    21 februari 2013 om 14:47

    Mooie verschijning,de achterkant lijkt op een citroen.
    En 1L op 100km is met deze benzineprijzen een heel groot voordeel

    Login om te reageren
    • mco zegt

      21 februari 2013 om 14:49

      @carsandmore: Denk dat het met benzine in dit blok alsnog een dure grap wordt..

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        21 februari 2013 om 14:58

        @mco: Dat denk ik ook, voordat je het systeem leeggepompt hebt omdat je de verkeerde brandstof hebt getankt, ben je wat eurootjes verder..

        Login om te reageren
    • porsche928 zegt

      21 februari 2013 om 14:52

      @carsandmore: je bedoelt dieselprijzen?

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        21 februari 2013 om 17:16

        @porsche928: nee, hij bedoelt brandstofprijzen.

        Login om te reageren
        • carsandmore zegt

          21 februari 2013 om 19:38

          @SimonMc: bedoel indd brandstofprijzen foutje haha

          Login om te reageren
        • carsandmore zegt

          21 februari 2013 om 19:40

          @SimonMc: bedoel indd brandstofprijzen

          Login om te reageren
    • wapflap zegt

      21 februari 2013 om 15:18

      @carsandmore: Ik zie er geen citroen in, noch een appel.

      Login om te reageren
      • carsandmore zegt

        21 februari 2013 om 19:38

        @wapflap: de achterkant met die lichten lijkt op een citroen

        Login om te reageren
        • futuremarketeer zegt

          21 februari 2013 om 21:00

          @carsandmore: *Citroën. My work here is done

          Login om te reageren
          • carsandmore zegt

            22 februari 2013 om 01:07

            @futuremarketeer: kan via de telefoon volgens mij geen puntjes op de e doen

            Login om te reageren
  5. norge zegt

    21 februari 2013 om 14:47

    Niet te geloven .

    Login om te reageren
    • sebasjuhh zegt

      21 februari 2013 om 14:53

      @norge: Ik denk dat je die Caddy van je van schrik de sloot instuurt als je die tegenkomt!!

      Login om te reageren
      • FelixF zegt

        21 februari 2013 om 17:23

        @sebasjuhh: Ik zie ze wel eens ’s nachts rijden, ziet er echt gaaf uit met die lichten.

        Login om te reageren
  6. mco zegt

    21 februari 2013 om 14:48

    En het werkelijke verbruik is 5l/100 km?

    Login om te reageren
    • mout zegt

      21 februari 2013 om 14:58

      @mco: Nee, want deze wordt alleen door mensen met passie voor zuinig rijden gekocht. Niet door zakelijke rijders, die een volgende afspraak willen halen, of na hun werk gauw aan de boerenkool willen zitten.

      Login om te reageren
      • bigcar zegt

        21 februari 2013 om 15:01

        @mout: nee juist niet: (correct me if I’m wrong maar) met 21 g/km CO2 uitstoot zit het in een 0% (?) bijtellingsklasse. dus (als het zo is) dan durf ik vreemd te gaan me vingers ervoor in het vuur te steken dat het wel degelijk een hip zal worden. het gaat toch om bijtelling, niet om het uiterlijk van de auto, niet om de size etcc. anders zou de zetpil prius ook geen hit geweest zijn.

        Login om te reageren
        • mout zegt

          21 februari 2013 om 15:09

          @bigcar: Bijtellingsverhaal zou zo maar kunnen kloppen. Dat zal vast betekenen dat NL er meer krijgt dan elders.
          Maar ja, als je de Prius een zetpil vindt, dan zal deze tampon je toch zeker niet naar de dealer lokken.
          Temeer daar een Prius plugin, Volt, Ampera, Leaf of V60 plugin een pak handiger is.

          Login om te reageren
          • bigcar zegt

            21 februari 2013 om 15:18

            @mout: een pak handiger, maar ook meteen een flinke duit duurder..

            Login om te reageren
            • mout zegt

              21 februari 2013 om 15:24

              @bigcar: Leuke gok: ik betaal jou wat de Prius plugin meer kost dan de XL1. Jij betaalt mij wat ie minder blijkt te kosten.

              Login om te reageren
              • bigcar zegt

                21 februari 2013 om 16:24

                @mout: de Prius Plug-In Hybrid kost 40K. je gaat me toch niet vertellen dat een auto, kleiner dan een polo, meer dan 40K zal kosten.. het zal toch niet? 0_o

              • sjamp zegt

                21 februari 2013 om 16:59

                @bigcar: jawel. Als deze auto minder dan een halve euroton gaat kosten, dan vreet ik mijn schoen op en koop er één.

              • davelepeef zegt

                21 februari 2013 om 17:41

                @sjamp: lol. Ik begrijp dat jij maar één schoen hebt?? :)

              • mout zegt

                21 februari 2013 om 19:22

                @davelepeef: Als je er twee hebt, pas je niet in deze ‘compacte’ auto

    • bigcar zegt

      21 februari 2013 om 14:58

      @mco: het is een plug-in hybrid hè, dus het zal er wel op getest zijn (dus tank+accu helemaal leegrijden en delen door de totaal afgelegde afstand = gem. verbruik). ga ervanuit dat het 1.5 l/100 km is als je het gebruikt zonder opladen..

      Login om te reageren
  7. Jochempie zegt

    21 februari 2013 om 14:50

    Ik wil er één! Even kijken waar dat te leasen is :)

    Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      21 februari 2013 om 16:30

      @Jochempie: Ik zou hem ook wel zakelijk rijden. Dit scheelt zoveel kosten dat er iets heel leuks prive voor gereden kan worden!

      Login om te reageren
  8. Lennart95vdk zegt

    21 februari 2013 om 14:52

    oké, Hier wil ik dus niet in gezien worden.

    Login om te reageren
  9. banjaloeloe zegt

    21 februari 2013 om 14:57

    Gave toekomst wagen

    Login om te reageren
    • toroloco zegt

      21 februari 2013 om 15:08

      @banjaloeloe: koop een Delorean DMC 12

      Login om te reageren
      • banjaloeloe zegt

        21 februari 2013 om 15:23

        @toroloco: te goedkoop…

        Login om te reageren
  10. sebasjuhh zegt

    21 februari 2013 om 15:00

    Geniaal voor stadsgebruik!

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      21 februari 2013 om 17:18

      @sebasjuhh: nochtans zijn diesels daar niet voor gemaakt.

      Login om te reageren
      • sebasjuhh zegt

        21 februari 2013 om 18:30

        @SimonMc: Ok

        Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          21 februari 2013 om 21:29

          @sebasjuhh: Gewoon ok? Geen waarom ofzo?

          Login om te reageren
          • sebasjuhh zegt

            22 februari 2013 om 08:50

            @SimonMc: Nja, als jij dat zegt geloof ik dat graag hoor! Mij lijkt zo’n koppeltorretje voor in de stad alleen maar lekkerder dan een benzine!

            Login om te reageren
  11. str8six zegt

    21 februari 2013 om 15:00

    Die deuren zijn wel kicken.

    Login om te reageren
  12. rotarypowah zegt

    21 februari 2013 om 15:02

    Eindelijk een auto waarbij de camera’s niet vervangen zijn door spiegels, bij het vertalen naar een productiemodel.

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      21 februari 2013 om 15:12

      @rotarypowah: Mee eens, men wil tegenwoordig alles elektrisch (ik zwengel nog altijd liever mijn raampjes naar beneden dan met een knopje), maar die ouderwetse windvangers bleven maar als een soort hangoortjes buiten de auto steken, terwijl daar juist enorm veel winst te behalen valt. Goed om te zien dat het nu eindelijk ook daadwerkelijk op een productiemodel wordt toegepast, de eerste, maar zeker niet de laatste!

      Login om te reageren
  13. lambo4all zegt

    21 februari 2013 om 15:05

    Ehhm volkswagen.. Ik wil niet lullig doen ofzo. Maar er bestaan al auto’s die 0 liter per 100km verbruiken.. Elektrische bv! En dat is geen brommert met een kap erover.

    Login om te reageren
    • sebasjuhh zegt

      21 februari 2013 om 15:08

      @lambo4all: .. Die zijn nog lang niet bereikbaar voor iedereen. Met deze kan je gewoon gemakkelijk elke dag tanken!

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        21 februari 2013 om 15:37

        @sebasjuhh:
        En jij denkt dat dit het koopje van de week wordt….
        Hoewel ik dit echt een mooi initiatief van VW vind zal de prijs vies gaan tegenvallen.
        Iets met nieuwe technieken, dure materialen, kleine serie en handgebouwd.
        De enige VW die ik dus wel zou willen hebben, mits ik hem zou kunnen betalen en hij ook voor consumenten beschikbaar komt. Het zou mij niet verbazen als ze bij hun plan blijven om hem alleen te verhuren.

        Login om te reageren
        • mout zegt

          21 februari 2013 om 19:25

          @jrk68: Een vraag blijft knagen: VW – en dan ook nog nieuwe techniek, en handgebouwd. Blijft dat ff heel?

          Login om te reageren
        • sebasjuhh zegt

          22 februari 2013 om 09:22

          @jrk68: Dat hoor je me niet zeggen. We kunnen alleen maar hopen dat deze auto niet achterlijk duur zal worden, en snel op grote schaal beschikbaar zal zijn!

          Login om te reageren
  14. Vinny_93 zegt

    21 februari 2013 om 15:06

    Tot de portieren is ie nog wel redelijk om aan te zien ook.

    Login om te reageren
  15. motoragent zegt

    21 februari 2013 om 15:06

    Verklaar me maar voor gek, maar dit is gewoon de eerste VW die ik (op de Golf 1 GTi na) ook daadwerkelijk echt zou willen hebben.

    0 naar 100 in 12.3 seconden vind ik eerlijk gezegd nog best redelijk, het is dan ook de grootste onzin dat een normale auto onder de 10 seconden van nul naar honderd zou moeten kunnen sprinten…

    Login om te reageren
    • toroloco zegt

      21 februari 2013 om 15:10

      @motoragent: +0,4 sec = 12,7

      Login om te reageren
      • motoragent zegt

        21 februari 2013 om 15:14

        @toroloco: Klopt, mijn fout. Heb blijkbaar even scheef gelezen. Valt me nog mee ;)

        Login om te reageren
    • mout zegt

      21 februari 2013 om 15:11

      @motoragent: Dat heb ik met de Audi A2 3l. De overeenkomst: een eigen smoel, eigenzinnige techniek – die ook echt wat toevoegt.

      Login om te reageren
      • motoragent zegt

        21 februari 2013 om 15:16

        @mout: Nog zo’n autootje waar ik een bepaald zwak voor heb inderdaad. Gewoon zijn eigen weg gegaan. Helaas worden vele van zo’n vooruitstrevende auto’s door “petrolheads” afgedaan als onzin…

        Login om te reageren
        • Thomasio zegt

          21 februari 2013 om 19:23

          @motoragent: Ja hij wordt afgedaan als onzin omdat je namelijk ook een VW Lupo 3L had, maar het feit dat het een Audi is, is er ineens een markt voor. Je wil niet weten hoeveel trieste mensen ik in Den Haag zie rijden met een A2, muziek keihard, zonnebrilletje op, want ja man, ik kan Audi rijden. Geen probleem dat jij het een leuk auto-je vindt, maar ik probeer een beetje te omschrijven waarom de A2 door anderen minder geliefd is (dat komt door de bestuurders en premium marketing waardoor je er teveel voor betaald terwijl het niets meer is als een vag-product).

          Login om te reageren
          • mout zegt

            21 februari 2013 om 19:30

            @Thomasio: Reputatie he.
            De meeste mensen rijden in hun reputatie. ‘Uitstraling’, ‘reputatie’: het dwingt de hele snelweg in grijs blik. Des te indrukwekkender dat grijzemuizen-bakker VW dit op de markt brengt.

            Ik heb voldoende zelfbeeld om mijn ‘lifestyle’ niet terug te hoeven zien op mijn oprit.
            En dus reed ik XM, en Multipla. Geweldige auto’s. Koppendraaiers. En auto’s waar iemand die op zijn reputatie let niet in wil rijden.

            Login om te reageren
            • Thomasio zegt

              22 februari 2013 om 18:13

              @mout: Juist het is goed dat er nog wel voldoende bestuurders zijn die hun lifestyle niet aan hun auto ontlenen. Dat verwoordt je goed man en ja ik weet dat het marketing is, maar ik kan dat dus niet altijd overnemen als zijnde echte wetenschap, ik zie gewoon twee keer dezelfde auto in een ander jasje :P

              Login om te reageren
          • mout zegt

            21 februari 2013 om 19:33

            @Thomasio: O ja. Met die Lupo 3l heb je wel een punt. Een punt dat zich herhaalt: De aandrijflijn van deze XL1 komt ook in de Up!.
            Dus wordt de XL1 de nieuwe A2 3l, en de Up! 1l de nieuwe Lupo 3l.

            Login om te reageren
          • mijnnaamishaas zegt

            21 februari 2013 om 20:25

            @Thomasio:
            Man, man, man wat ben jij triest!

            Login om te reageren
            • Thomasio zegt

              22 februari 2013 om 18:15

              @mijnnaamishaas: Ik leg onderbouwd uit waarom ik een A2 niks vind, en dan vindt jij me triest? Jongen ga je gang! Ik denk dat je nog een missie hebt hier op autoblog, namelijk alle enigzins onderbouwde comments ongefundeerd afzeiken! En ik wens je er veel succes mee!

              Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      21 februari 2013 om 17:21

      @motoragent: 0-100 in 12,7 seconden vind ik allebehalve traag zelf. Niet supersnel natuurlijk, maar voor een auto die ontworpen is om zo zuinig mogelijk te zijn, had ik eerder 17 seconden naar 100 verwacht ofzo.

      Login om te reageren
  16. bierbuik zegt

    21 februari 2013 om 15:08

    Zeker een apart ding, lijkt me best trouwens best lastig een achterwiel verwisselen ergens langs de A2

    Login om te reageren
    • fant zegt

      21 februari 2013 om 15:15

      @bierbuik: Denk dat de kapjes er vrij simpel af te halen zijn :)

      Login om te reageren
  17. potver7 zegt

    21 februari 2013 om 15:12

    De vraag is natuurlijk hoeveel kuub gas/steenkool een electriciteiscentrale erdoorheen moet jagen om de accu’s weer op te laden. Die moet je dan ook even bij de verbruikscijfers optellen en dan krijg je toch wat anders dan die 0,9l/100km.

    Want dat is natuurlijk de grote makke van verbruikscijfers van electro-wagens met range-extenders: het verbruik van benzine/diesel is sterk afhankelijk van de afstanden die je rijdt, en veel minder van je rijstijl. En dus zeggen die verbruikscijfers zo verdomd weinig.

    Login om te reageren
    • ricksmits zegt

      21 februari 2013 om 15:24

      @potver7: oke, maar dan word de vraag natuuurlijk hoeveel energie er nodig is om de olie uit de grond te pompen, die te bewerken tot benzine, die te vervoeren naar het lokale pompstation bij joe the plummer om de hoek voor dat deze uiteindelijk in je toyota prius zit..

      begrijp me niet verkeerd, ik ben zelf een motorfreak, autoschade monteur en tweetakt fan ( ik rij dragraces met 2 takt apparaten.. ) … alleen wat jij zegt word vaak gezegd over electro, en dat vind ik onjuist

      Login om te reageren
  18. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    21 februari 2013 om 15:14

    Slim om de gemiddelde uitstoot van het merk naar beneden te halen. Gevalletje Cygnet, niets meer niets minder…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 februari 2013 om 19:25

      @Svenska_Aeroplan_AB: natuurlijk niet. VW verkoopt miljoenen Golfjes, Passat, Polo’s en de rest per jaar. Dan gaan de hele kleine stuk aantallen voor deze geen enkel statistisch effect hebben. Het enige effect dat deze wagen heeft is si perceptie: VW kan de zuinigste auto bouwen, zij lopen motorentechnisch voorop.

      Login om te reageren
  19. fant zegt

    21 februari 2013 om 15:14

    Verdomde knap dit… nog geen 800 kilo met hybridetechnologie en veiligheidseisen, en dan 1 op 100 en een nog niet eens zo heel trage sprint naar 100 en topsnelheid. Styling vind ik ook erg tof, dus ja, zet maar voor de deur! Kan ik van al het geld wat ik bespaar wat vaker in m’n MX-5 rijden :D

    Login om te reageren
  20. rnej zegt

    21 februari 2013 om 15:16

    wat een gezeik over die 12.7 seconden, mijn ouwe seat ibiza doet de sprint in 14,x seconden en ik kom er prima mee op m’n werk.

    dit is echt voor mensen die goedkoop kilometers willen vreten, en dan is 12.7 in de dagelijkse praktijk echt prima.

    ik zit zeer regelmatig in de bocht naar een invoegstrook vast achter mensen met een miljoen pk in een auto die 2x zo hard door de bocht kan dan de mijne… dus al dat gewauwel over die 13 seconden.. laat het maar achterwege, in normaal woon-werk verkeer meer dan genoeg.

    Login om te reageren
    • fant zegt

      21 februari 2013 om 15:17

      @rnej: Precies. 12 is hard genoeg, probleem is dat veel mensen waarvan de auto het in 12 seconden kán, het in 25 doen omdat ze te vroeg opschakelen, ook bij het oprijden van de snelweg.

      Login om te reageren
      • rnej zegt

        21 februari 2013 om 15:50

        @fant: ook genoeg lui in een merc met een automaat die gewoon niet snappen dat je 100 moet rijden als je in wil voegen…

        Login om te reageren
  21. gieltj zegt

    21 februari 2013 om 15:19

    alleen de voorste helft ziet er wel gaaf uit.. de achterkant daarin tegen absoluut niet..

    Login om te reageren
  22. lijpelijpe zegt

    21 februari 2013 om 15:19

    Ik zie ik zie wat jij misschien wel ziet?!?! Alles wat achter je gebeurt

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      21 februari 2013 om 17:25

      @lijpelijpe: Naar achter kijken is niet zo heel belangrijk. Veel belangrijker, is naar de zijkanten kunnen kijken. Genoeg bestelwagens op de weg met afgesloten cabine, en geen ruiten in de achterdeuren, en dat mag ook gewoon.

      Login om te reageren
  23. renezzzz zegt

    21 februari 2013 om 15:20

    Of dit een succes gaat worden hangt af hoe duur dit ding gaat worden… Ik vermoed dat dat tegen gaat vallen.

    Login om te reageren
  24. E550 zegt

    21 februari 2013 om 15:26

    Dit begint iets veel op de toekomst te lijken.

    Login om te reageren
  25. gforce zegt

    21 februari 2013 om 15:34

    Kan me nog herinneren dat ik als kind dit auto’tje in de AutoWeek zag staan, nooit gedacht dat zoiets ooit werkelijkheid zou worden. :

    Dat is toch wel gaaf moet ik zeggen. Los van of het nou saai/lelijk/VAG/etc. is. Ik zou hier best in willen rijden, ziet er toch wel heel futurustisch uit.

    Login om te reageren
  26. dotternetta zegt

    21 februari 2013 om 15:44

    Plug in? Zo kan ik het ook!

    Login om te reageren
  27. E34M5Touring zegt

    21 februari 2013 om 15:45

    Het zal, denk ik, meer een gimmic zijn dan echt een volwaardige auto. Misschien leuk voor op en neer naar kantoor, maar ik zie me hier nog geen 75k per jaar in rijden. Bovendien voor mensen met een gezin al bij voorbaat niet geschikt dus zullen die er altijd een 2e grote auto op nahouden.

    Login om te reageren
  28. erce zegt

    21 februari 2013 om 16:00

    Geniaal dat Volkswagen dit durft. Moet je voorstellen als er een tankje van 25 liter in zit. Gewoon even op 1 tank naar Marbella rijden…

    Login om te reageren
  29. gorre zegt

    21 februari 2013 om 16:04

    hahahaha , dan word ik nog liever in een fluence of een leaf gezien

    Tot achter de voordeuren gaat het nog maar het gedrocht dat er achter hangt , de designer had geen zin meer of zo ?

    En 1.5L op papier en getest op circuit , in het echt zal het wel 3l worden , en met 3 personen en wat bagage 3.5L

    Ziet er ook onmenselijk onpraktisch uit.

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      21 februari 2013 om 16:06

      @gorre: Volgens mij is het een 2 zitter. Tenminste, ik zie geen 3e stoel.

      Login om te reageren
    • motoragent zegt

      21 februari 2013 om 16:11

      @gorre: 3L is mischien onzuiniger dan beloofd, maar is nog altijd een pak zuiniger dan de rest van de meuk die er op weg rond rijd…

      Daarnaast denk ik dat de designer hier iets meer werk aan heeft gehad dan de gemiddelde Golf.

      Login om te reageren
      • gorre zegt

        22 februari 2013 om 07:35

        @motoragent: mijn vrouwtje rijdt 4.5 l met haar Megane 1.5 dci , kunnen 5 personen en een hele meuk bagage in

        Ok , ze moet even sneller naar de pomp but who cares ?
        Dan liever volledig electrisch , met onze Twizy beleven we tenminste een hoop fun in de zomer , kunnen ook 2 personen in en verbruik helemaal niets , ’s avonds inpluggen en hop weer 100km snorren

        Login om te reageren
  30. woot zegt

    21 februari 2013 om 16:25

    Wat een onnozel ding

    Login om te reageren
  31. Alfarobert zegt

    21 februari 2013 om 16:26

    Net zoals de andere hybrides zal deze voor de gewone man ook onbetaalbaar worden.Opel ampera ruim over de 40.000euro.Chevy volt ruim 35000.Allemaal leuk en aardig maar wat gaat 1 liter benzine kosten als alle auto’s 1 op 100 zouden rijden?

    Login om te reageren
    • Laue zegt

      21 februari 2013 om 16:30

      @Alfarobert: Wat wel een leuk detail is dat de ampera/volt een millieu+investerings fianaciering heeft van 64%. mits je een eigen bedrijf hebt ;)

      Login om te reageren
      • Laue zegt

        21 februari 2013 om 16:31

        @Laue: Ik bedoel subsidie :)

        Login om te reageren
  32. Simpson zegt

    21 februari 2013 om 16:29

    lambo style deuren? en 1 op 100? en diesel?
    Is er ook plek voor een fietsendrager? :)

    Login om te reageren
  33. desjonnies zegt

    21 februari 2013 om 16:43

    Onnozel.
    – iedereen lachte toen de eerst 2CV werd tentoongesteld.
    – iedereen lachte bij het verschijnen van de Morris Mini Minor (Mini)
    – iedereen lachte bij de introductie van de Renault 4L.

    Auto’s die de techniek naar voren stuwen zullen altijd tegendraads en totaal anders van concept zijn.
    Anders wordt er niets meer voortgestuwd.

    Ik vind dat er veel te weinig gekke of rare meuk wordt gemaakt.
    Want alleen dat soort meuk verandert de wereld.
    Niet de Golf 9.

    Login om te reageren
    • Simpson zegt

      21 februari 2013 om 17:16

      @desjonnies: mooi verwoord.

      Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      21 februari 2013 om 17:41

      @desjonnies:
      Out of the box denken levert vaak meer op dan alleen een vreemde creatie. Als ze midden vorige eeuw niet de ambitie hadden gehad de ruimte in te gaan hadden we nu niet de wereldwijde communicatie gehad die nu mogelijk is. En toen werden die dromers van NASA ook uitgelachen.

      Porsche werd een paar jaar geleden nog uitgelachen omdat ze bij Toyota gingen vragen hoe die hybride techniek werkt. Toen reden ze met de 911 GT3 Hybrid vooraan in de 24h van de Nürburgring en nu kijkt iedereen reikhalzend uit naar de introductie van de 918 Spyder.

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      21 februari 2013 om 17:43

      @desjonnies:
      Amen, bij de eerste Twingo zei ook 25% van de ondervraagden dat ze hem misschien zouden kopen en 75% absoluut niet. Renault van dat genoeg en het heeft ze destijds geen windeieren gelegd.
      Nu ben ik dol op rariteiten dus ondanks de badge op de neus zie ik mezelf hier wel mee rijden.

      Login om te reageren
      • mout zegt

        21 februari 2013 om 19:45

        @jrk68: En de Avantime?

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          21 februari 2013 om 22:13

          @mout:
          Die kan ik ook erg waarderen, voor mij een maatje te groot. Ik heb geen bus onderneming…

          Login om te reageren
          • mout zegt

            21 februari 2013 om 22:33

            @jrk68: Het ging me meer om de verkoopcijfers.
            Maarruh: Hij is mij een maatje te klein – ik ben geen vrijgezel maar heb 5 koters :-)

            Login om te reageren
            • jrk68 zegt

              21 februari 2013 om 22:41

              @mout:
              Yep, een verkoopsucces was de Avantime niet. Dat soort frivoliteiten worden niet op waarde geschat in het zakelijke segment, veul te spannend….
              Mede daarom heb ik een zwak voor de ukkies waar gekkigheid gelukkig wel kan.

              Login om te reageren
              • desjonnies zegt

                22 februari 2013 om 08:55

                @jrk68:
                Weet je,
                Als wij taxi-jongens waren geweest, hadden we vast en zeker een hele vloot van die Avantime’s gekozen.
                Hoop ruimte, lekker hoog instappen voor de klant en met die kleine Diesel best zuunig !

    • mout zegt

      21 februari 2013 om 19:44

      @desjonnies: Amen.
      Helaas is dat de ene helft van het verhaal.
      – iedereen lachte bij de introductie van de Multipla – en hij bleef onverkocht.
      – Mitsubishi kwam met GDI, werd uitgelachen, en bleef onverkocht.
      – Iedereen lachte bij de introductie van de Insight I – en hij bleef onverkocht.
      – Matra kwam met de Rancho. Een concept dat pas veel later zou aanslaan.

      Geen publiek zo conservatief als de automobilist. Kijk ze allemaal eens kwijlen boven gepoetst grijs blik met klassieke techniek.

      Login om te reageren
    • smokin zegt

      22 februari 2013 om 09:08

      @desjonnies: Wat jij opnoemt zijn allemaal handige autootjes voor een uiterst betaalbare prijs. In geen van die auto’s zit iets dat technisch vernieuwend was.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        23 februari 2013 om 09:49

        @smokin:
        ??????????????????????????????????
        – 2Cv, eerste personenwagen die als utilitair vehikel was ontwikkeld zonder enige vorm van luxe

        – Morris Mini Minor eerste auto met een dwarsgeplaatste motor en de motor op de versnellingsbak gebouwd om ruimte te winnen en op iedere hoek een wiel.

        – Renault 4 Eerste volwassen en bruikbare 5-deurs (hatchback) ter wereld.
        gesloten koelsysteem en geen smeerpunten

        En allen hadden iets magisch voor toen de tijd : Voorwielaandrijving en onafhankelijke wielophanging.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          23 februari 2013 om 09:55

          @desjonnies:
          Dat snapt de huidige generatie niet.
          Die zijn ervan overtuigd dat innovatie iets is met ledjes en gadgets….

          Login om te reageren
        • smokin zegt

          24 februari 2013 om 15:35

          @desjonnies:

          “2Cv, eerste personenwagen die als utilitair vehikel was ontwikkeld zonder enige vorm van luxe”
          Die eer gaat toch echt naar de T-Ford, zo’n 40 jaar daarvoor.

          En de Renault 4 was echt niet de “eerste volwassen en bruikbare 5-deurs (hatchback) ter wereld”, Volkswagen had ze eerder. In Amerika bestaan ze overigens nog veel langer, met als bekendste denk ik de woody’s uit de jaren 30.

          Voorwielaandrijving is trouwens in 1895 uitgevonden.

          Het enige spectaculaire aan de auto’s die jij noemt is dat ze betaalbaar waren. Bruikbare auto’s voor de gewone man. Dus commercieel innovatief, technisch niet.

          Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      22 februari 2013 om 12:50

      @desjonnies: Zoals @smokin al zegt, de auto’s die jij noemt werden populair omdat ze bereikbaar waren voor de gewone man. Goedkoop en eenvoudig. Dit wordt, jammer genoeg, geen van dat alles…

      Login om te reageren
  34. The360box zegt

    21 februari 2013 om 16:44

    Leuk en aardig maar verander dan eerst het design want met dit ga je er niet komen, wel met de behaalde techniek. Verander het design zo dat er sowieso 2 of zelfs 3 mensen in passen en dan de techniek erbij implanteren.

    Login om te reageren
  35. Preske zegt

    21 februari 2013 om 16:44

    buiten hippies, zelfverklaarde “groene mensen” en celebs die deze auto enkel als PR-stunt kopen zie ik niemand bewust met deze auto rijden, laat staan kopen.

    Login om te reageren
  36. paules101 zegt

    21 februari 2013 om 16:48

    Kont van Citroën

    Login om te reageren
  37. Tommy2 zegt

    21 februari 2013 om 16:58

    Dat zie je niet vaak meer, een auto onder de 800 kg.

    Login om te reageren
  38. house zegt

    21 februari 2013 om 16:59

    De enige VW naast de Phaeton die ik wel zou willen hebben.
    @ sommigen van jullie, my 2 cents :

    1 0/100 in 12.7 is prima dus niet lullen alsof je zelf in een 458 Italia rijdt, want het gros van de auto’s in Nederland is niet (veel) sneller.

    2 geen gelul over kolencentrales etc omtrent het verbruik want als je op zo een manier gaat redeneren dan kan je over alles wel gaan zeiken.

    Login om te reageren
  39. ruudw zegt

    21 februari 2013 om 17:39

    1 op 100 is toch nooit zo moeilijk met een elektromotor en een grasmaaier diesel blok. Een Tesla doet zelfs 0 op 100!

    Login om te reageren
  40. pursuit zegt

    21 februari 2013 om 17:47

    Stelletje smakenlozen.

    VW komt met een hybride en alle fanboys vinden het ineens mooi en willen het. Jarenlang tegen alles aan lopen pissen wat hybride is (omdat VAG het nog niet kon maken) en tadaaaa VW komt met een tree-hugging onpraktisch apparaat en ze vinden het mooi.

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      21 februari 2013 om 20:32

      @pursuit: Lul niet; dit ziet er toch 100x zo goed uit als een Prius; is zuiniger en vermoedelijk ook nog enorm veel milieuvriendelijker (want 500kg minder batterijen) !

      En 12.7s naar de 100 is echt niet slecht hoor; een 107/C1/Aygo doet er zelfs een seconde langer over.

      Login om te reageren
      • pursuit zegt

        22 februari 2013 om 10:13

        @dawwg:

        Je roept maar wat, een Prius 500 kg aan batterijen? Deel het door vijf en je komt in de buurt.

        Dit ding heeft een miniscuul elektromotortje (27 ps?) en hij is totaal niet praktisch.

        VAG loopt gewoon achter, er zijn al 3,3 miljoen Prii verkocht. Ik vind het ook geen schoonheid, maar het is wel de eerste praktische goed verkochte hybride. Daarnaast is het ook nog eens het meest betrouwbare voertuig wat je kan kopen (TÜV).

        Ben geen Prius fan, maar zeker geen hater. Heb alleen een hekel aan dit soort persberichten, alsof VW iets heel bijzonders heeft gemaakt. En wat ik nog erger vind, is dat er een kluitje fanboys hier direct op inspringt “Waaaauw wat knap zeg!” “Ik vind hem echt moooooi”. Wat een onzin.

        Login om te reageren
  41. avsdesign zegt

    21 februari 2013 om 17:51

    I want one! Schitterend!

    Login om te reageren
  42. PyroZnype zegt

    21 februari 2013 om 18:20

    Leuk wagentje, zo voor puur verplaatsen is dit ideaal.

    Ik denk dat door het lage gewicht het nog wel leuk stuurt ook :)

    Login om te reageren
  43. beatjunky zegt

    21 februari 2013 om 19:25

    Het is net een boot op die foto waar hij door een plas zoeft… Maar kom op jongens dit is toch te lelijk om te produceren? Dan maar iets meer betalen bij de pomp…

    Login om te reageren
  44. ar156sw zegt

    21 februari 2013 om 19:29

    apart en daarom wel
    leuk, maar mooi vind ik hem niet. Praktisch lijkt hij me ook niet. Vreemd vind ik de lambo-deuren, ik dacht altijd dat die zwaarder waren dan gewone deuren, zonde op een op zuinigheid gerichte auto. Die 1 op 100, is dat dan uitgaande van bijladen aan het stopcontact? Want noem het zeuren, maar da’s gewoon valsspelen :P

    Login om te reageren
  45. Arnoud zegt

    21 februari 2013 om 19:33

    Ik bedenk mij ineens wat…

    Porsche Typ 64?

    Als je die op een plaatje bekijkt zie je ineens dat deze XL1 daar een moderne herinterpretatie van is.

    Login om te reageren
  46. Zoepie zegt

    21 februari 2013 om 21:00

    Na mijn switch van de 1.9 bluemotion naar de 1.6 bluemotion wil ik eerst nog wel zien of ze die belofte kunnen waarmaken. Mijn 1.9 was toch een dikke 1l /100 km zuiniger, en de eerste 2.0 bluemotion (110 pk) was het zuinigst van allemaal.

    Login om te reageren
  47. speedie zegt

    21 februari 2013 om 23:21

    Heel gedurft en futuristisch, gegarandeerd veel bekijks. Zie ik wel zitten als tweede wagen.

    Login om te reageren
  48. cookies zegt

    21 februari 2013 om 23:26

    Als liefhebber van alles wat groot, vierkant en zacht geveerd is moet ik zeggen dat ik denk dat dit soort auto’s toch de toekomst zijn. Ik moet ook mijn lof uitspreken voor Volkswagen dat ze er geld en tijd in steken om dit concept rijp te maken voor serieproductie, hopelijk zullen andere volgen. Dat hij iets weg heeft van een UFO kan ik ook wel waarderen.

    Login om te reageren
  49. CouchCowboy zegt

    22 februari 2013 om 09:16

    Ik hoop dat andere merken met vergelijkbare modellen komen kwa zuinigheid… Is nu echt de tijd daarvoor en mits betaalbaar zullen die modellen goed verkopen denk ik…

    Login om te reageren
  50. Esprit_de_Flandre zegt

    22 februari 2013 om 12:48

    Leuk. Ben benieuwd hoeveel we er gaan zien op de weg echter. Ik vrees dat het gewoon een paradepaardje zal worden voor reclamebedrijven…

    Login om te reageren
  51. saab95aero zegt

    27 februari 2013 om 01:56

    @cookies ziek dat ik hetzelfde dacht ! en ik haat normaal echt zo’n milieubakken , deze ziet er wel spannend uit

    Login om te reageren
  52. popoff zegt

    27 februari 2013 om 23:20

    Mwaa… Not my cuppa tea. Zal best geinig zijn en dit is, geloof ik, de eerste post -OOIT- op dit Blog over een VW waar ik het woord ‘saai’ (nog) niet gelezen heb. Maar ondanks de beloofde verbruikscijfers zie ik dit nog steeds als een tussenoplossing. Géén Revolutie, maar niets meer als een Evolutie. Net als de Prius, Insight, Ampera, Volt etc.
    ik wacht nog even af en start morgen ochtend gewoon de rode G label weer op.
    Eerst schrapen de 8 man onder de kap, al rochelend, de kelen, maar aan het einde van de straat veranderd dat in een symphonie waar ik de melodie nog steeds niet zat van ben. Vooralsnog hou ik het nog een paar jaar bij het oude.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North