Ha! Volkswagen gaat die maffe XL1 dan eindelijk in productie nemen. Dit is hoe hij er uiteindelijk uit komt te zien.
Ja, Ferdinand Piëch is al sinds 2002 bezig om een auto te ontwikkelen die 1 liter per 100 km drinkt. Dat is inmiddels gelukt, want de XL1 die dit jaar in Osnabrück in productie gaat weegt 795 kg en heeft een verbruik van 0.9 l/100 km. Zuinig gemaakt door een plug-in hybridesysteem.
Dat bestaat uit een tweecilinder TDI-motor (48 pk) gekoppeld aan een elektromotor (20 kW/27 pk) die hun krachten via een zeventraps DSG-bak naar de wielen sturen. Het elektrodieseltje heeft een CO2-uitstoot van 21 gram en een topsnelheid van 160 km/u. Het duurt even voordat je daar bent, logischerwijs, want een sprint naar de honderd gaat in 12,7 seconden.
De conceptversie uit 2009 (L1) had een zitopstelling waarbij men achter elkaar zat. Ietwat ongezellig, daarom staan de stoelen nu wel grotendeels naast elkaar.
De hamvraag is nu: hoeveel semi-met de hand gebouwde XL1’s (3.888 mm lang, 1.665 mm breed, 1.153 mm hoog) zullen er komen en wat gaat hij kosten? Meer plaatjes HIER of check de extra info op Groen7.nl.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dit vind ik wel lef hebben hoor! Het ontwerp lijkt nog het meest op een gerevolutioneerde DS. De verbruikscijfers zijn indrukwekkend: I Like!
De prijs gaat daarentegen wel erg belangrijk zijn. €25.000?
@fiatsco: 25.000? Lol.
Vrijwel alle onderdelen zijn hiervoor nieuw ontworpen, en komen niet zo maar in andere auto’s (andere schaalgrootte).
Veel lichtgewicht technieken als carbon en spannende legeringen.
Zelfs al gaan er 100.000 van gebouwd worden, dan is het binnen VAG daarmee nog altijd een exoot.
Vandaar dat ie bovendien met de hand gebouwd wordt.
Ik gok op een vanaf prijs rond de 55.000
@mout: Ik krijg zomaar het vermoeden dat de prijs net ZO duur zal worden dat je toch een flink aantal km’s moet gaan rijden om er mogelijk een voordeel uit te gaan halen.
Maar het is wel gewaagd. Als VW het juist een beetje daaronder kan prijzen, zal het zeker een succes worden. Vele automobilisten denken: als ik er relaxed mee vooruit kom en ik heb er de vrijheid van een auto mee, dan is dit geweldig (gezien de kosten voor brandstof).
@mout: ik zet in op een prijs boven de ton. Ik heb de wagen meermaals live gezien en het is echt een raar ruimteschip. Je maakt er meer een statement mee dan met een Tesla oid.
@fiatsco: Je hebt een nieuwe gold vanaf 19.000. ik gok dat deze daar het dubbele van kost…
@fiatsco: De prijs hangt denk ik vooral af van hoeveel verlies per verkocht exemplaar VAG wil nemen. Een commercieel project is het toch niet.
Een sprint naar de honderd gaat in 12,7 seconden? Waarom?
@toroloco: omdat er ipv een dikke V8 een mini (bromfiets) motortje in zit ( tweecilinder TDI-motortje). oh en een elektromotor.. over mueslificering gesproken, ik walg ervan
@bigcar: Staat zeker niet op mijn verlanglijst!
@toroloco: voor aleenstaande hippe vrouwen (echte mannen zijn geen hippies), is dit overigens geen verkeerde auto denk ik. lekker goedkoop *doet kotsen*
@bigcar: *hippe -> hippie
@bigcar: Stoere knul, lekker doen alsof je het allemaal niets boeit en paardenkrachten het enige is waar deze wereld voor draait… jaaah, je bent een echte man!
Ik vind het een gaaf ding. En ja, dat durf ik te zeggen ondanks dat ik een man ben.
@motoragent: nee jullie (motor)agenten zijn echte mannen, beetje de hele dag de normale bevolking pesten met onzin boetes ( door rood lopen) en niet eens schamen voor de hoogte van de boetes in het algemeen.
Als jij mij de logica van het verschil tussen de hoogte van de boetes uit kan leggen, petje af. En anders wens ik je
de tering toeeen fijne dag verder..@bigcar: Mee eens, en ik heb werkelijk geen idee waarom er zo’n verschillen zitten tussen de verschillende boetes. Ik ben dan ook 20 (zoals je in mijn profiel kan zien), heb geen motorrijbewijs en ben ook geen agent. Het is maar een nickname, net zoals jij waarschijnlijk ook geen grote auto bent.
“En anders wens ik je de tering toe”
Volwassen hoor. Jij ook een fijne dag verder.
@bigcar: Een grote nick, stoere praat over pks, over mannelijkheid beginnen en vervolgens iemand het ‘allerbeste’ * kuch * kuch * wensen. Wat heb jij in hemelsnaam allemaal te compenseren ?
@bigcar: http://nl.wikipedia.org/wiki/Borderline-persoonlijkheidsstoornis
@bigcar: zeg dan niks
Mooie verschijning,de achterkant lijkt op een citroen.
En 1L op 100km is met deze benzineprijzen een heel groot voordeel
@carsandmore: Denk dat het met benzine in dit blok alsnog een dure grap wordt..
@mco: Dat denk ik ook, voordat je het systeem leeggepompt hebt omdat je de verkeerde brandstof hebt getankt, ben je wat eurootjes verder..
@carsandmore: je bedoelt dieselprijzen?
@porsche928: nee, hij bedoelt brandstofprijzen.
@SimonMc: bedoel indd brandstofprijzen foutje haha
@SimonMc: bedoel indd brandstofprijzen
@carsandmore: Ik zie er geen citroen in, noch een appel.
@wapflap: de achterkant met die lichten lijkt op een citroen
@carsandmore: *Citroën. My work here is done
@futuremarketeer: kan via de telefoon volgens mij geen puntjes op de e doen
Niet te geloven .
@norge: Ik denk dat je die Caddy van je van schrik de sloot instuurt als je die tegenkomt!!
@sebasjuhh: Ik zie ze wel eens ’s nachts rijden, ziet er echt gaaf uit met die lichten.
En het werkelijke verbruik is 5l/100 km?
@mco: Nee, want deze wordt alleen door mensen met passie voor zuinig rijden gekocht. Niet door zakelijke rijders, die een volgende afspraak willen halen, of na hun werk gauw aan de boerenkool willen zitten.
@mout: nee juist niet: (correct me if I’m wrong maar) met 21 g/km CO2 uitstoot zit het in een 0% (?) bijtellingsklasse. dus (als het zo is) dan durf ik
vreemd te gaanme vingers ervoor in het vuur te steken dat het wel degelijk een hip zal worden. het gaat toch om bijtelling, niet om het uiterlijk van de auto, niet om de size etcc. anders zou dezetpilprius ook geen hit geweest zijn.@bigcar: Bijtellingsverhaal zou zo maar kunnen kloppen. Dat zal vast betekenen dat NL er meer krijgt dan elders.
Maar ja, als je de Prius een zetpil vindt, dan zal deze tampon je toch zeker niet naar de dealer lokken.
Temeer daar een Prius plugin, Volt, Ampera, Leaf of V60 plugin een pak handiger is.
@mout: een pak handiger, maar ook meteen een flinke duit duurder..
@bigcar: Leuke gok: ik betaal jou wat de Prius plugin meer kost dan de XL1. Jij betaalt mij wat ie minder blijkt te kosten.
@mout: de Prius Plug-In Hybrid kost 40K. je gaat me toch niet vertellen dat een auto, kleiner dan een polo, meer dan 40K zal kosten.. het zal toch niet? 0_o
@bigcar: jawel. Als deze auto minder dan een halve euroton gaat kosten, dan vreet ik mijn schoen op en koop er één.
@sjamp: lol. Ik begrijp dat jij maar één schoen hebt?? :)
@davelepeef: Als je er twee hebt, pas je niet in deze ‘compacte’ auto
@mco: het is een plug-in hybrid hè, dus het zal er wel op getest zijn (dus tank+accu helemaal leegrijden en delen door de totaal afgelegde afstand = gem. verbruik). ga ervanuit dat het 1.5 l/100 km is als je het gebruikt zonder opladen..
Ik wil er één! Even kijken waar dat te leasen is :)
@Jochempie: Ik zou hem ook wel zakelijk rijden. Dit scheelt zoveel kosten dat er iets heel leuks prive voor gereden kan worden!
oké, Hier wil ik dus niet in gezien worden.
Gave toekomst wagen
@banjaloeloe: koop een Delorean DMC 12
@toroloco: te goedkoop…
Geniaal voor stadsgebruik!
@sebasjuhh: nochtans zijn diesels daar niet voor gemaakt.
@SimonMc: Ok
@sebasjuhh: Gewoon ok? Geen waarom ofzo?
@SimonMc: Nja, als jij dat zegt geloof ik dat graag hoor! Mij lijkt zo’n koppeltorretje voor in de stad alleen maar lekkerder dan een benzine!
Die deuren zijn wel kicken.
Eindelijk een auto waarbij de camera’s niet vervangen zijn door spiegels, bij het vertalen naar een productiemodel.
@rotarypowah: Mee eens, men wil tegenwoordig alles elektrisch (ik zwengel nog altijd liever mijn raampjes naar beneden dan met een knopje), maar die ouderwetse windvangers bleven maar als een soort hangoortjes buiten de auto steken, terwijl daar juist enorm veel winst te behalen valt. Goed om te zien dat het nu eindelijk ook daadwerkelijk op een productiemodel wordt toegepast, de eerste, maar zeker niet de laatste!
Ehhm volkswagen.. Ik wil niet lullig doen ofzo. Maar er bestaan al auto’s die 0 liter per 100km verbruiken.. Elektrische bv! En dat is geen brommert met een kap erover.
@lambo4all: .. Die zijn nog lang niet bereikbaar voor iedereen. Met deze kan je gewoon gemakkelijk elke dag tanken!
@sebasjuhh:
En jij denkt dat dit het koopje van de week wordt….
Hoewel ik dit echt een mooi initiatief van VW vind zal de prijs vies gaan tegenvallen.
Iets met nieuwe technieken, dure materialen, kleine serie en handgebouwd.
De enige VW die ik dus wel zou willen hebben, mits ik hem zou kunnen betalen en hij ook voor consumenten beschikbaar komt. Het zou mij niet verbazen als ze bij hun plan blijven om hem alleen te verhuren.
@jrk68: Een vraag blijft knagen: VW – en dan ook nog nieuwe techniek, en handgebouwd. Blijft dat ff heel?
@jrk68: Dat hoor je me niet zeggen. We kunnen alleen maar hopen dat deze auto niet achterlijk duur zal worden, en snel op grote schaal beschikbaar zal zijn!
Tot de portieren is ie nog wel redelijk om aan te zien ook.
Verklaar me maar voor gek, maar dit is gewoon de eerste VW die ik (op de Golf 1 GTi na) ook daadwerkelijk echt zou willen hebben.
0 naar 100 in 12.3 seconden vind ik eerlijk gezegd nog best redelijk, het is dan ook de grootste onzin dat een normale auto onder de 10 seconden van nul naar honderd zou moeten kunnen sprinten…
@motoragent: +0,4 sec = 12,7
@toroloco: Klopt, mijn fout. Heb blijkbaar even scheef gelezen. Valt me nog mee ;)
@motoragent: Dat heb ik met de Audi A2 3l. De overeenkomst: een eigen smoel, eigenzinnige techniek – die ook echt wat toevoegt.
@mout: Nog zo’n autootje waar ik een bepaald zwak voor heb inderdaad. Gewoon zijn eigen weg gegaan. Helaas worden vele van zo’n vooruitstrevende auto’s door “petrolheads” afgedaan als onzin…
@motoragent: Ja hij wordt afgedaan als onzin omdat je namelijk ook een VW Lupo 3L had, maar het feit dat het een Audi is, is er ineens een markt voor. Je wil niet weten hoeveel trieste mensen ik in Den Haag zie rijden met een A2, muziek keihard, zonnebrilletje op, want ja man, ik kan Audi rijden. Geen probleem dat jij het een leuk auto-je vindt, maar ik probeer een beetje te omschrijven waarom de A2 door anderen minder geliefd is (dat komt door de bestuurders en premium marketing waardoor je er teveel voor betaald terwijl het niets meer is als een vag-product).
@Thomasio: Reputatie he.
De meeste mensen rijden in hun reputatie. ‘Uitstraling’, ‘reputatie’: het dwingt de hele snelweg in grijs blik. Des te indrukwekkender dat grijzemuizen-bakker VW dit op de markt brengt.
Ik heb voldoende zelfbeeld om mijn ‘lifestyle’ niet terug te hoeven zien op mijn oprit.
En dus reed ik XM, en Multipla. Geweldige auto’s. Koppendraaiers. En auto’s waar iemand die op zijn reputatie let niet in wil rijden.
@mout: Juist het is goed dat er nog wel voldoende bestuurders zijn die hun lifestyle niet aan hun auto ontlenen. Dat verwoordt je goed man en ja ik weet dat het marketing is, maar ik kan dat dus niet altijd overnemen als zijnde echte wetenschap, ik zie gewoon twee keer dezelfde auto in een ander jasje :P
@Thomasio: O ja. Met die Lupo 3l heb je wel een punt. Een punt dat zich herhaalt: De aandrijflijn van deze XL1 komt ook in de Up!.
Dus wordt de XL1 de nieuwe A2 3l, en de Up! 1l de nieuwe Lupo 3l.
@Thomasio:
Man, man, man wat ben jij triest!
@mijnnaamishaas: Ik leg onderbouwd uit waarom ik een A2 niks vind, en dan vindt jij me triest? Jongen ga je gang! Ik denk dat je nog een missie hebt hier op autoblog, namelijk alle enigzins onderbouwde comments ongefundeerd afzeiken! En ik wens je er veel succes mee!
@motoragent: 0-100 in 12,7 seconden vind ik allebehalve traag zelf. Niet supersnel natuurlijk, maar voor een auto die ontworpen is om zo zuinig mogelijk te zijn, had ik eerder 17 seconden naar 100 verwacht ofzo.
Zeker een apart ding, lijkt me best trouwens best lastig een achterwiel verwisselen ergens langs de A2
@bierbuik: Denk dat de kapjes er vrij simpel af te halen zijn :)
De vraag is natuurlijk hoeveel kuub gas/steenkool een electriciteiscentrale erdoorheen moet jagen om de accu’s weer op te laden. Die moet je dan ook even bij de verbruikscijfers optellen en dan krijg je toch wat anders dan die 0,9l/100km.
Want dat is natuurlijk de grote makke van verbruikscijfers van electro-wagens met range-extenders: het verbruik van benzine/diesel is sterk afhankelijk van de afstanden die je rijdt, en veel minder van je rijstijl. En dus zeggen die verbruikscijfers zo verdomd weinig.
@potver7: oke, maar dan word de vraag natuuurlijk hoeveel energie er nodig is om de olie uit de grond te pompen, die te bewerken tot benzine, die te vervoeren naar het lokale pompstation bij joe the plummer om de hoek voor dat deze uiteindelijk in je toyota prius zit..
begrijp me niet verkeerd, ik ben zelf een motorfreak, autoschade monteur en tweetakt fan ( ik rij dragraces met 2 takt apparaten.. ) … alleen wat jij zegt word vaak gezegd over electro, en dat vind ik onjuist
Slim om de gemiddelde uitstoot van het merk naar beneden te halen. Gevalletje Cygnet, niets meer niets minder…
@Svenska_Aeroplan_AB: natuurlijk niet. VW verkoopt miljoenen Golfjes, Passat, Polo’s en de rest per jaar. Dan gaan de hele kleine stuk aantallen voor deze geen enkel statistisch effect hebben. Het enige effect dat deze wagen heeft is si perceptie: VW kan de zuinigste auto bouwen, zij lopen motorentechnisch voorop.
Verdomde knap dit… nog geen 800 kilo met hybridetechnologie en veiligheidseisen, en dan 1 op 100 en een nog niet eens zo heel trage sprint naar 100 en topsnelheid. Styling vind ik ook erg tof, dus ja, zet maar voor de deur! Kan ik van al het geld wat ik bespaar wat vaker in m’n MX-5 rijden :D
wat een gezeik over die 12.7 seconden, mijn ouwe seat ibiza doet de sprint in 14,x seconden en ik kom er prima mee op m’n werk.
dit is echt voor mensen die goedkoop kilometers willen vreten, en dan is 12.7 in de dagelijkse praktijk echt prima.
ik zit zeer regelmatig in de bocht naar een invoegstrook vast achter mensen met een miljoen pk in een auto die 2x zo hard door de bocht kan dan de mijne… dus al dat gewauwel over die 13 seconden.. laat het maar achterwege, in normaal woon-werk verkeer meer dan genoeg.
@rnej: Precies. 12 is hard genoeg, probleem is dat veel mensen waarvan de auto het in 12 seconden kán, het in 25 doen omdat ze te vroeg opschakelen, ook bij het oprijden van de snelweg.
@fant: ook genoeg lui in een merc met een automaat die gewoon niet snappen dat je 100 moet rijden als je in wil voegen…
alleen de voorste helft ziet er wel gaaf uit.. de achterkant daarin tegen absoluut niet..
Ik zie ik zie wat jij misschien wel ziet?!?! Alles wat achter je gebeurt
@lijpelijpe: Naar achter kijken is niet zo heel belangrijk. Veel belangrijker, is naar de zijkanten kunnen kijken. Genoeg bestelwagens op de weg met afgesloten cabine, en geen ruiten in de achterdeuren, en dat mag ook gewoon.
Of dit een succes gaat worden hangt af hoe duur dit ding gaat worden… Ik vermoed dat dat tegen gaat vallen.
Dit begint iets veel op de toekomst te lijken.
Kan me nog herinneren dat ik als kind dit auto’tje in de AutoWeek zag staan, nooit gedacht dat zoiets ooit werkelijkheid zou worden. :

Dat is toch wel gaaf moet ik zeggen. Los van of het nou saai/lelijk/VAG/etc. is. Ik zou hier best in willen rijden, ziet er toch wel heel futurustisch uit.
Plug in? Zo kan ik het ook!
Het zal, denk ik, meer een gimmic zijn dan echt een volwaardige auto. Misschien leuk voor op en neer naar kantoor, maar ik zie me hier nog geen 75k per jaar in rijden. Bovendien voor mensen met een gezin al bij voorbaat niet geschikt dus zullen die er altijd een 2e grote auto op nahouden.
Geniaal dat Volkswagen dit durft. Moet je voorstellen als er een tankje van 25 liter in zit. Gewoon even op 1 tank naar Marbella rijden…
hahahaha , dan word ik nog liever in een fluence of een leaf gezien
Tot achter de voordeuren gaat het nog maar het gedrocht dat er achter hangt , de designer had geen zin meer of zo ?
En 1.5L op papier en getest op circuit , in het echt zal het wel 3l worden , en met 3 personen en wat bagage 3.5L
Ziet er ook onmenselijk onpraktisch uit.
@gorre: Volgens mij is het een 2 zitter. Tenminste, ik zie geen 3e stoel.
@gorre: 3L is mischien onzuiniger dan beloofd, maar is nog altijd een pak zuiniger dan de rest van de meuk die er op weg rond rijd…
Daarnaast denk ik dat de designer hier iets meer werk aan heeft gehad dan de gemiddelde Golf.
@motoragent: mijn vrouwtje rijdt 4.5 l met haar Megane 1.5 dci , kunnen 5 personen en een hele meuk bagage in
Ok , ze moet even sneller naar de pomp but who cares ?
Dan liever volledig electrisch , met onze Twizy beleven we tenminste een hoop fun in de zomer , kunnen ook 2 personen in en verbruik helemaal niets , ’s avonds inpluggen en hop weer 100km snorren
Wat een onnozel ding
Net zoals de andere hybrides zal deze voor de gewone man ook onbetaalbaar worden.Opel ampera ruim over de 40.000euro.Chevy volt ruim 35000.Allemaal leuk en aardig maar wat gaat 1 liter benzine kosten als alle auto’s 1 op 100 zouden rijden?
@Alfarobert: Wat wel een leuk detail is dat de ampera/volt een millieu+investerings fianaciering heeft van 64%. mits je een eigen bedrijf hebt ;)
@Laue: Ik bedoel subsidie :)
lambo style deuren? en 1 op 100? en diesel?
Is er ook plek voor een fietsendrager? :)
Onnozel.
– iedereen lachte toen de eerst 2CV werd tentoongesteld.
– iedereen lachte bij het verschijnen van de Morris Mini Minor (Mini)
– iedereen lachte bij de introductie van de Renault 4L.
Auto’s die de techniek naar voren stuwen zullen altijd tegendraads en totaal anders van concept zijn.
Anders wordt er niets meer voortgestuwd.
Ik vind dat er veel te weinig gekke of rare meuk wordt gemaakt.
Want alleen dat soort meuk verandert de wereld.
Niet de Golf 9.
@desjonnies: mooi verwoord.
@desjonnies:
Out of the box denken levert vaak meer op dan alleen een vreemde creatie. Als ze midden vorige eeuw niet de ambitie hadden gehad de ruimte in te gaan hadden we nu niet de wereldwijde communicatie gehad die nu mogelijk is. En toen werden die dromers van NASA ook uitgelachen.
Porsche werd een paar jaar geleden nog uitgelachen omdat ze bij Toyota gingen vragen hoe die hybride techniek werkt. Toen reden ze met de 911 GT3 Hybrid vooraan in de 24h van de Nürburgring en nu kijkt iedereen reikhalzend uit naar de introductie van de 918 Spyder.
@desjonnies:
Amen, bij de eerste Twingo zei ook 25% van de ondervraagden dat ze hem misschien zouden kopen en 75% absoluut niet. Renault van dat genoeg en het heeft ze destijds geen windeieren gelegd.
Nu ben ik dol op rariteiten dus ondanks de badge op de neus zie ik mezelf hier wel mee rijden.
@jrk68: En de Avantime?
@mout:
Die kan ik ook erg waarderen, voor mij een maatje te groot. Ik heb geen bus onderneming…
@jrk68: Het ging me meer om de verkoopcijfers.
Maarruh: Hij is mij een maatje te klein – ik ben geen vrijgezel maar heb 5 koters :-)
@mout:
Yep, een verkoopsucces was de Avantime niet. Dat soort frivoliteiten worden niet op waarde geschat in het zakelijke segment, veul te spannend….
Mede daarom heb ik een zwak voor de ukkies waar gekkigheid gelukkig wel kan.
@jrk68:
Weet je,
Als wij taxi-jongens waren geweest, hadden we vast en zeker een hele vloot van die Avantime’s gekozen.
Hoop ruimte, lekker hoog instappen voor de klant en met die kleine Diesel best zuunig !
@desjonnies: Amen.
Helaas is dat de ene helft van het verhaal.
– iedereen lachte bij de introductie van de Multipla – en hij bleef onverkocht.
– Mitsubishi kwam met GDI, werd uitgelachen, en bleef onverkocht.
– Iedereen lachte bij de introductie van de Insight I – en hij bleef onverkocht.
– Matra kwam met de Rancho. Een concept dat pas veel later zou aanslaan.
Geen publiek zo conservatief als de automobilist. Kijk ze allemaal eens kwijlen boven gepoetst grijs blik met klassieke techniek.
@desjonnies: Wat jij opnoemt zijn allemaal handige autootjes voor een uiterst betaalbare prijs. In geen van die auto’s zit iets dat technisch vernieuwend was.
@smokin:
??????????????????????????????????
– 2Cv, eerste personenwagen die als utilitair vehikel was ontwikkeld zonder enige vorm van luxe
– Morris Mini Minor eerste auto met een dwarsgeplaatste motor en de motor op de versnellingsbak gebouwd om ruimte te winnen en op iedere hoek een wiel.
– Renault 4 Eerste volwassen en bruikbare 5-deurs (hatchback) ter wereld.
gesloten koelsysteem en geen smeerpunten
En allen hadden iets magisch voor toen de tijd : Voorwielaandrijving en onafhankelijke wielophanging.
@desjonnies:
Dat snapt de huidige generatie niet.
Die zijn ervan overtuigd dat innovatie iets is met ledjes en gadgets….
@desjonnies:
“2Cv, eerste personenwagen die als utilitair vehikel was ontwikkeld zonder enige vorm van luxe”
Die eer gaat toch echt naar de T-Ford, zo’n 40 jaar daarvoor.
En de Renault 4 was echt niet de “eerste volwassen en bruikbare 5-deurs (hatchback) ter wereld”, Volkswagen had ze eerder. In Amerika bestaan ze overigens nog veel langer, met als bekendste denk ik de woody’s uit de jaren 30.
Voorwielaandrijving is trouwens in 1895 uitgevonden.
Het enige spectaculaire aan de auto’s die jij noemt is dat ze betaalbaar waren. Bruikbare auto’s voor de gewone man. Dus commercieel innovatief, technisch niet.
@desjonnies: Zoals @smokin al zegt, de auto’s die jij noemt werden populair omdat ze bereikbaar waren voor de gewone man. Goedkoop en eenvoudig. Dit wordt, jammer genoeg, geen van dat alles…
Leuk en aardig maar verander dan eerst het design want met dit ga je er niet komen, wel met de behaalde techniek. Verander het design zo dat er sowieso 2 of zelfs 3 mensen in passen en dan de techniek erbij implanteren.
buiten hippies, zelfverklaarde “groene mensen” en celebs die deze auto enkel als PR-stunt kopen zie ik niemand bewust met deze auto rijden, laat staan kopen.
Kont van Citroën
Dat zie je niet vaak meer, een auto onder de 800 kg.
De enige VW naast de Phaeton die ik wel zou willen hebben.
@ sommigen van jullie, my 2 cents :
1 0/100 in 12.7 is prima dus niet lullen alsof je zelf in een 458 Italia rijdt, want het gros van de auto’s in Nederland is niet (veel) sneller.
2 geen gelul over kolencentrales etc omtrent het verbruik want als je op zo een manier gaat redeneren dan kan je over alles wel gaan zeiken.
1 op 100 is toch nooit zo moeilijk met een elektromotor en een grasmaaier diesel blok. Een Tesla doet zelfs 0 op 100!
Stelletje smakenlozen.
VW komt met een hybride en alle fanboys vinden het ineens mooi en willen het. Jarenlang tegen alles aan lopen pissen wat hybride is (omdat VAG het nog niet kon maken) en tadaaaa VW komt met een tree-hugging onpraktisch apparaat en ze vinden het mooi.
@pursuit: Lul niet; dit ziet er toch 100x zo goed uit als een Prius; is zuiniger en vermoedelijk ook nog enorm veel milieuvriendelijker (want 500kg minder batterijen) !
En 12.7s naar de 100 is echt niet slecht hoor; een 107/C1/Aygo doet er zelfs een seconde langer over.
@dawwg:
Je roept maar wat, een Prius 500 kg aan batterijen? Deel het door vijf en je komt in de buurt.
Dit ding heeft een miniscuul elektromotortje (27 ps?) en hij is totaal niet praktisch.
VAG loopt gewoon achter, er zijn al 3,3 miljoen Prii verkocht. Ik vind het ook geen schoonheid, maar het is wel de eerste praktische goed verkochte hybride. Daarnaast is het ook nog eens het meest betrouwbare voertuig wat je kan kopen (TÜV).
Ben geen Prius fan, maar zeker geen hater. Heb alleen een hekel aan dit soort persberichten, alsof VW iets heel bijzonders heeft gemaakt. En wat ik nog erger vind, is dat er een kluitje fanboys hier direct op inspringt “Waaaauw wat knap zeg!” “Ik vind hem echt moooooi”. Wat een onzin.
I want one! Schitterend!
Leuk wagentje, zo voor puur verplaatsen is dit ideaal.
Ik denk dat door het lage gewicht het nog wel leuk stuurt ook :)
Het is net een boot op die foto waar hij door een plas zoeft… Maar kom op jongens dit is toch te lelijk om te produceren? Dan maar iets meer betalen bij de pomp…
apart en daarom wel
leuk, maar mooi vind ik hem niet. Praktisch lijkt hij me ook niet. Vreemd vind ik de lambo-deuren, ik dacht altijd dat die zwaarder waren dan gewone deuren, zonde op een op zuinigheid gerichte auto. Die 1 op 100, is dat dan uitgaande van bijladen aan het stopcontact? Want noem het zeuren, maar da’s gewoon valsspelen :P
Ik bedenk mij ineens wat…
Porsche Typ 64?
Als je die op een plaatje bekijkt zie je ineens dat deze XL1 daar een moderne herinterpretatie van is.
Na mijn switch van de 1.9 bluemotion naar de 1.6 bluemotion wil ik eerst nog wel zien of ze die belofte kunnen waarmaken. Mijn 1.9 was toch een dikke 1l /100 km zuiniger, en de eerste 2.0 bluemotion (110 pk) was het zuinigst van allemaal.
Heel gedurft en futuristisch, gegarandeerd veel bekijks. Zie ik wel zitten als tweede wagen.
Als liefhebber van alles wat groot, vierkant en zacht geveerd is moet ik zeggen dat ik denk dat dit soort auto’s toch de toekomst zijn. Ik moet ook mijn lof uitspreken voor Volkswagen dat ze er geld en tijd in steken om dit concept rijp te maken voor serieproductie, hopelijk zullen andere volgen. Dat hij iets weg heeft van een UFO kan ik ook wel waarderen.
Ik hoop dat andere merken met vergelijkbare modellen komen kwa zuinigheid… Is nu echt de tijd daarvoor en mits betaalbaar zullen die modellen goed verkopen denk ik…
Leuk. Ben benieuwd hoeveel we er gaan zien op de weg echter. Ik vrees dat het gewoon een paradepaardje zal worden voor reclamebedrijven…
@cookies ziek dat ik hetzelfde dacht ! en ik haat normaal echt zo’n milieubakken , deze ziet er wel spannend uit
Mwaa… Not my cuppa tea. Zal best geinig zijn en dit is, geloof ik, de eerste post -OOIT- op dit Blog over een VW waar ik het woord ‘saai’ (nog) niet gelezen heb. Maar ondanks de beloofde verbruikscijfers zie ik dit nog steeds als een tussenoplossing. Géén Revolutie, maar niets meer als een Evolutie. Net als de Prius, Insight, Ampera, Volt etc.
ik wacht nog even af en start morgen ochtend gewoon de rode G label weer op.
Eerst schrapen de 8 man onder de kap, al rochelend, de kelen, maar aan het einde van de straat veranderd dat in een symphonie waar ik de melodie nog steeds niet zat van ben. Vooralsnog hou ik het nog een paar jaar bij het oude.