• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze hete A-segmenter is een auto die we missen

Auteur: machielvdd, gepost 27 december 2024 om 13:10 – 4 Reacties

Een lichte hot hatch is praktisch uitgestorven, maar toch is dit er eentje.

Het A-segment is sowieso flink uitgedund en hot hatches in dit segment zijn al helemaal verleden tijd. Goed, er is nog een Abarth 500e, maar die weegt 1.300 kg en kost meer dan 36 mille. Wat we missen is een hot hatch die goedkoop én licht is.

Dat is helaas niet meer van deze tijd, maar in Japan hebben ze nu toch iets gemaakt wat hier heel veel op lijkt. Daihatsu (ja, dat bestaat ook nog) neemt een hete versie van de Mira e:S mee naar de Autosalon van Tokyo. Deze draagt het GR-label wat we natuurlijk kennen van Toyota.

De naam Mira zeg je waarschijnlijk niks, maar dit is de opvolger van de Daihatsu Cuore. De modellen die bij ons Cuore heetten hebben in Japan altijd al Mira geheten. Daar was de auto ook leverbaar met 660 cc motortje, waarmee het een kei car was. De huidige Mira e:S is altijd een kei car.

Ondanks het dikke uiterlijk is de GR-versie nog steeds voorzien van een 660 cc driepittertje. Er is nu wel een turbo op geschroefd. Hoeveel vermogen dit oplevert is nog niet bekend, maar standaard levert deze Daihatsu 49 pk. Met turbo zal het vermogen nog steeds vrij bescheiden zijn, maar deze auto weegt ook maar zo’n 800 kg.

Naast een turbo is er nog een belangrijke technische wijziging doorgevoerd. De CVT van de standaard Mira is vervangen door een handgeschakelde vijfbak. Want een hot hatch met een CVT, dat wil je natuurlijk niet.

De auto moet nog onthuld worden op de Autosalon van Toyko, dus daarom hebben we nog maar één plaatje. Het is een concept, maar wie weet komt er ook een productieversie. Naast deze Mira e:S Turbo neemt Daihatsu ook raceversies mee van de Mira en de Copen.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Porsche Panamera Turbo van Rob
  • Mijn Auto video: Porsche 911 Turbo (997.1) van Roy
  • Mijn Auto video: Toyota bB van Mees
  • Mijn Auto: Porsche 911T van Edwin

Nieuwste artikelen

  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
  • Politiehelikopter stopt dronken automobilist bij Lelystad
FacebookTweetPinLinkedIn

Daihatsu, tokyo

Vorig bericht: « Kleine elektrische cabrio gaat toch niet door
Volgend bericht: Dit jaar stond er veel meer file buiten de spits »

Lees Interacties

Reacties

  1. snuif zegt

    27 december 2024 om 15:43

    “Hoeveel vermogen dit oplevert is nog niet bekend, ”
    Ik denk dat het aannemelijk is dat dit karretje het voor een kei car maximaal toegestane vermogen heeft van 63pk.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      27 december 2024 om 16:22

      Ofwel het is een koude hatch die erg hard zijn best doet om heet te zijn, maar in werkelijkheid opgewarmd is op standje 2.

      Login om te reageren
  2. pier zegt

    27 december 2024 om 20:30

    Hier missen we dus helemaal niks aan, ik heb een Up met 75pk met een leeggewicht van 834 kilo, maar dat is echt geen hot hatch 😆

    Login om te reageren
  3. bjr1983 zegt

    28 december 2024 om 09:28

    Hier is de Hyundai i10 N Line te koop. Niet echt een hot hatch, maar met de 1 liter turbo met 100pk best een vermakelijk ding hoor. Ziet er nog leuk uit ook. (Vind ik).

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North