• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze John Player Special BMW is een black beauty

Auteur: jaapiyo, gepost 6 juni 2017 om 16:48 – 16 Reacties

Afbeelding Deze John Player Special BMW is een black beautyAfbeelding Deze John Player Special BMW is een black beautyAfbeelding Deze John Player Special BMW is een black beautyAfbeelding Deze John Player Special BMW is een black beautyAfbeelding Deze John Player Special BMW is een black beauty

JPS
Dat is dan ook meteen de bijnaam van deze BMW E24 haaineus.

Noem de naam ‘John Player Special’ en de gedachten van een autoliefhebber zullen direct afdwalen naar de black and gold F1-Lotussen uit vervlogen dagen. Het sigarettenmerk sponsorde het Britse team van 1972 tot en met 1986. Door een combinatie van de goede looks van de auto’s en de successen die coureurs als Emerson Fittipaldi, Mario Andretti, Ronnie Peterson, Elio de Angelis en Ayrton Senna ermee behaalden, groeide de livery uit tot één van de meest iconische uit de historie van de sport.

Echter, de sponsoring van John Player Special bleef niet alleen voorbehouden aan F1 bolides van Lotus. Aan de andere kant van de wereld kwam van 1981 tot en met 1987 het ‘JPS Team BMW’ in actie in de Toerwagenracerij van Australië. Het team reed onder andere met deze flink uitgeklopte ‘sharknose’ BMW E24 6-serie en deed dat niet zonder succes.

De teamleider was Frank Gardner, een held in eigen land die onder andere Formule 1 had gereden, kampioen was geworden in de Formule 5000 en daarnaast zeer succesvol was geweest in de Touring Cars. Gardner was in 1981 al vijftig jaar oud, maar nam veel van het testwerk zelf voor zijn rekening. Veelal vond dit werk plaats op Amaroo Park Circuit, dat niet ver verwijderd was van de thuisbasis van het team in Sydney.

De 6-serie werd aanvankelijk zowel in het Australian Touring Car Championship (ATCC) als de AMSCAR-serie ingezet. Later kwam daar ook nog het Australian Endurance Championship bij. In eerste instantie gebeurde dit alles echter zonder al teveel succes. In Australië volgen ze hun eigen regels en zodoende gold er in de eerste jaren een apart ‘Group C’ reglement. De BMW moest het met diens zes-in-lijn zodoende opnemen tegen Ford Falcon’s en Holden Commodore’s met dikke V8-en. Dat was net iets teveel gevraagd.

In 1983 kreeg de 635 echter een motorische update, waardoor de auto naar verluidt de beschikking kreeg over een kleine 400 pk. Genoeg om de bovengenoemde V8-en goed partij te bieden. Met vaste rijder Jim Richards aan het stuur eindigde de chique BMW dat jaar als tweede in het Australian Endurance Championship.

Het grote succes kwam in 1985. Vanaf dat jaar werden de in Europa reeds toonaangevende Group A regels ook van kracht in Australië en kon de BMW laten zien hoe goed ‘ie was. De auto won dat jaar het Australian Touring Car Championship, de AMSCAR Serie én het Australian Endurance Championship.

De absolute dominantie was van korte duur, want de concurrentie had niet stilgezeten qua ontwikkeling voor het seizoen van 1986. Zowel de Holden VK Commodore SS Group A, de Nissan Skyline DR30 en de Volvo 240T hadden er flink wat (turbo)vermogen bijgekregen. De atmosferische zes-in-lijn uit de BMW kon daar niet tegenop, hoewel de 6-serie nog altijd als derde eindigde in het ATCC.

In het laatste jaar sloeg JPS Team BMW nog één keer keihard terug. Het won het ATCC met Jim Richards en de AMSCAR-serie met Tony Longhurst. Dat jaar reden ze echter niet meer met de Sechser, maar met BMW’s nieuwe ultieme wapen, de E30 M3. Aan het eind van het seizoen besloot Gardner dat het tijd was voor zijn pensioen en daarmee viel het doek voor het team on a high note.

Eind juli zal de afgebeelde E24 een paar rondjes doen op Silverstone tijdens de Silverstone classic met Jim Richards achter het stuur. Het is de eerste keer dat de auto te zien zal zijn in Europa. Mocht je willen horen hoe de zespitter klinkt bij 8.400 toeren per minuut dan weet je dus waar je moet zijn deze zomer.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
  • Video: BMW 3 Serie maakt onfortuinlijk rondje

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

6-serie, BMW, john-player-special, Klassiekers, livery, Racing, silverstone, zwart

Vorig bericht: « Webber: Red Bull shift focus al naar 2018
Volgend bericht: Tweede Kamer: alles op alles tegen Duitse tolheffing »

Lees Interacties

Reacties

  1. easygoingmartin zegt

    6 juni 2017 om 17:23

    Oeh. Sexy *_*

    Login om te reageren
  2. Arnoud zegt

    6 juni 2017 om 17:23

    BMW ten voeten uit. Grote sportcoupé, tikje ordinair maar wel serieus goed rijdend.
    Het huidige BMW is net wat chiquer. Wat ze ook goed staat.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      6 juni 2017 om 22:46

      @Original_Arnoud: en toch kan het hier niet aan tippen.

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      7 juni 2017 om 10:08

      @Original_Arnoud: het huidige BMW is wat het vlak voor en na WO2 was…

      Login om te reageren
  3. biohazardracer zegt

    6 juni 2017 om 17:54

    Wat een heerlijke machine ?

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    6 juni 2017 om 17:59

    Wauw, zo mooi worden ze niet meer gemaakt!

    Login om te reageren
  5. Mairsil zegt

    6 juni 2017 om 18:27

    Ik ben over het algemeen niet zo’n liefhebber van oude auto’s of van bmws, maar ik heb wel een zwak voor de shark nose. Al vind ik een cleane E12 nog wat mooier dan deze speciale editie.

    Login om te reageren
  6. marinepower zegt

    6 juni 2017 om 18:51

    Ik meende ook altijd dat het John Player Special was, maar op de (prachtige) 6-er reihe staat John Player & Sons. Iemand een idee? Wellicht desjonnies?

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      6 juni 2017 om 19:16

      @marinepower: zijn beide merknamen die het sigarettenbedrijf hanteerde.

      Login om te reageren
    • phdg zegt

      6 juni 2017 om 19:27

      @marinepower: https://en.m.wikipedia.org/wiki/John_Player_&_Sons

      Login om te reageren
    • bassx zegt

      6 juni 2017 om 19:29

      @marinepower: Het is John Player & Sons. Het is de Lotus F1 auto de beplakt werd met John Player Special om reclame te maken voor een specifieke sigaret.

      Login om te reageren
  7. rob5nismo zegt

    6 juni 2017 om 19:01

    Mooie auto

    Login om te reageren
  8. HIM zegt

    6 juni 2017 om 21:06

    Als je dit zou zien rijden zonder stickers dan zou het een kampbak of een turkenbak zijn. Maar nu vindt iedereen m vett?? Het is maar hoe het gepresenteerd wordt.

    Login om te reageren
    • bmwtouring2 zegt

      7 juni 2017 om 09:00

      @him:
      Je bent een autobarbaar of je bent het niet…

      Login om te reageren
  9. toyotafortuner zegt

    6 juni 2017 om 23:27

    Toch wel erg lekker

    Login om te reageren
  10. vroaaar zegt

    7 juni 2017 om 13:51

    Is shark nose in het Nederlands niet gewoon haaienneus?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North