• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dieter Zetsche gaat van Mercedes de groenste premium autobouwer maken?

Auteur: ricardo, gepost 9 oktober 2010 om 15:33 – 48 Reacties

Dieter en een S-Klasse plug-in hybrid

Het allerpremiumste groenmerk, dat is BMW toch al sinds jaar en dag? Klopt, maar de concullega’s van Mercedes willen de autobouwer uit Beieren zeer binnenkort van deze groengeverfde troon stoten. Daimler-CEO Dieter Zetsche heeft aangegeven dat hij van Mercedes de “most fuel-efficient premium carmaker” wil maken.

De algemene tendens in Autoland is dat heel veel CO2tjes uitstoten maatschappelijk en marketingtechnisch niet erg verantwoord meer is. De pk-strijd is definitief voorbij, het gaat nu om de uitstootcijfertjes. Hybride’s, elektrowagentjes, waterstofmotoren, zomaar wat voorbeelden van alternatieven voor de benzineslurpende 4-takt ottomoter. En niet te vergeten: brandstofbesparende gadgets als start/stop-systemen en het opslaan van remenergie. Voor het eerst in de 60-jarige geschiedenis van de S-Klasse zal deze ook met een viercilinder op de markt komen. Dat wordt de 2,2-liter common-rail diesel, een blokje met 204 pk en 500 Nm aan koppel. Daarover zegt Dieter het volgende: “Some might call this sacrilege, we call it progress. We want to be efficiency world champions … and we will be.”

De opmerking aan het adres van BMW is duidelijk. Mercedes aast op de titel “groene premium milieurakker” en zal het krijgen ook, volgens Dieter. En Hoe zit het met eigenlijk met die derde premium autobouwer uit Duitsland? Die zijn daar vrij duidelijk in: “Wij zijn geen groen merk”. (bron: autonews)

Ook interessant!

  • BMW en Mercedes
    BMW en Mercedes worden nog meer premium!
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
    Mercedes EQS: 11 waanzinnige dingen
  • Video - Mercedes EQB in beweging

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

Dieter-Zetsche, Mercedes, milieu, premium

Vorig bericht: « Auto gestolen bij Schiphol Valet Parking? Dikke pech!
Volgend bericht: Psst, jet-auto van Steve Fosset kopen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Laue zegt

    9 oktober 2010 om 15:39

    Een nobel streven. Ik ken genoeg ondernemers die gewoon de luxe en comfort van A8,S klasse, 7 serie willen en er gewoon een economische motor in willen.

    Login om te reageren
  2. Petsmaster zegt

    9 oktober 2010 om 15:39

    Als je je bedenkt dat de meeste Merc’s +20 jaar meegaan dan kan je eigenlijk wel stellen dat ze al jaren de groenste autobouwer zijn. Lada buiten beschouwing gelaten natuurlijk.

    Login om te reageren
  3. primramessar zegt

    9 oktober 2010 om 15:40

    Concurrentie voor honda

    Login om te reageren
  4. Prisma zegt

    9 oktober 2010 om 15:47

    Spijtig dat Mercedes 10jaar achter zit op de Lexus.

    Login om te reageren
    • Vroegwakker zegt

      9 oktober 2010 om 20:32

      @Prisma:

      Hoe kom je bij 10 jaar?
      Op dit moment liggen ze al 13 jaar achter op Lexus/Toyota.

      Maar waarom spijtig?
      Beter laat dan nooit.

      Login om te reageren
      • Pordon zegt

        9 oktober 2010 om 20:47

        @Vroegwakker: Haha oja want iedereen weet natuurlijk dat hybride techniek de aandrijving van de toekomst is… NOT.
        Mercedes heeft denk ik voornamelijk op waterstoftechniek een hele grote voorsprong op Lexus en ik zie liever motoren als de 250 CDI verschijnen dan een hybride. Bovendien heeft Mercedes wel degelijk een hybride, namelijk de S400 Hybrid die lithium-ion techniek heeft ipv nikkelaccu’s van lexus/toyota, een stuk zuiniger is en ook nog eens 20% schoner is in uitstoot. Bovendien heeft mercedes het wel voor elkaar gekregen om niks in te leveren in de kofferbak terwijl de lexus daar de accu’s heeft gestopt en zo behoorlijk wat liters is kwijtgeraakt. Ergens als eerste mee zijn betekent niet dat je ook altijd beter bent. Mercedes loopt gewoon voor op lexus wat betreft nieuwe technieken.

        Login om te reageren
        • Atenza zegt

          9 oktober 2010 om 20:54

          @Pordon: ze zijn niet helemaal eerlijk te vergelijken natuurlijk. 5.0 V8 met 394pk en 3.5 V6 met 279pk. Nogal wiedus dat de S400 Hybrid zuiniger en schoner is

          Login om te reageren
          • Pordon zegt

            9 oktober 2010 om 21:07

            @Atenza: Oftewel gewoon stomme zet van Lexus om een auto met uiteindelijk hetzelfde doel zo’n onzuinige motor mee te geven, Heeft Mercedes het toch beter voor elkaar. Zeker aangezien ik er van overtuigd ben dat binnen 10 jaar het o zo magische woord ‘Hybride’ volledig vergeten zal worden en dat er we eigenlijk schamend terugkijken op deze ‘hybride periode’.

            Login om te reageren
            • Atenza zegt

              9 oktober 2010 om 21:16

              @Pordon: een grote luxe auto met een V8 en 6,3 sec van 0 tot 100 en en gemiddeld verbruik van 1:10,8 is anders best netjes..

              Login om te reageren
            • Vroegwakker zegt

              10 oktober 2010 om 16:18

              @Pordon:
              Ik ben het met je eens dat uiteindelijk de hybride techniek vergeten zal worden.
              Tien jaar lijkt me te kort.

              Maar op dit moment, eind 2010, is er niets beters dan full-hybrid.
              Wat heb ik er op dit moment aan, dat hybride over 20 of 30 jaar verouderd is, omdat dan alles helemaal elektrisch is.

              Login om te reageren
      • Pordon zegt

        9 oktober 2010 om 20:49

        @Vroegwakker: vergelijking dus met de LS600h en de hybridetechniek van Lexus

        Login om te reageren
  5. Hupke zegt

    9 oktober 2010 om 16:20

    Ik heb altijd een beetje een zwak voor Mercedes gehad, maar als ze zo beginnen. Nuja het verkoopt beter, maar aan welk soort mensen?

    Login om te reageren
  6. Bluelabel zegt

    9 oktober 2010 om 17:04

    @Prisma Mercedes 10 jaar achter Lexus, hahahahahahaha Wat heeft Lexus laatst nog toegevoegd aan de markt? Ik denk dat dat lijstje vele malen korter en minder imposant is dan het lijstje van de Mercedes.Mecedes heeft bewezen te weten wat de consument wil, dus zie dit zeker met vertrouwen tegemoed.

    Login om te reageren
    • Atenza zegt

      9 oktober 2010 om 20:37

      @Bluelabel: Lexus kwam als in 2005 met de GS 450h en RX 400h, in 2006 met de LS 600h en straks als eerste met een hybride hatchback in het luxe C-segment of ik moet wat over het oog hebben gezien..

      Login om te reageren
  7. rene zegt

    9 oktober 2010 om 17:08

    Opslaan van remenergie is al zo oud als de Prius (10jaar), was dan toch niet zo dom.
    Anders gezegd Europa copieert Japan.

    Login om te reageren
    • Vroegwakker zegt

      9 oktober 2010 om 20:34

      @rene:
      De eerste Prius komt uit 1997, dat is dus 13 jaar.

      Login om te reageren
  8. AudiQuatro zegt

    9 oktober 2010 om 17:25

    Helaas houd Audi zich niet aan die wijsheid:S

    Login om te reageren
  9. rene zegt

    9 oktober 2010 om 17:32

    AudiQuatro, bij gebrek aan, nog niet.

    Login om te reageren
  10. floryn zegt

    9 oktober 2010 om 17:37

    Heerlijke snor! Zet m op. Zorg dat AMG nog wat lekkere motoren kan maken en ik vind het allemaal prima.

    Login om te reageren
  11. rene zegt

    9 oktober 2010 om 17:45

    floryn, op een circuit mij geen probleem, kost je wel AMG plus het circuit.

    Login om te reageren
  12. rene zegt

    9 oktober 2010 om 18:00

    Bluelabel, nieuwe technieken van Mercedes, noem me er(maar)een.

    Login om te reageren
  13. Bluelabel zegt

    9 oktober 2010 om 18:26

    @rene, denk niet dat ik mijn standpunt (naar jou toe) hoef te verdedigen. Behoudens een wankelmotor is er niet iets uit dat continent gekomen wat mij heeft kunnen raken.

    Ik denk dat ook deze discussie meer weg heeft van persoonlijke (merk)voorkeur. Mijns inziens is het zijn de Japanners voor de kwantiteit van de markt en de Duitsers voor de kwaliteit.Dat betekend niet dat het ene beter is als het ander maar het spreekt een andere markt aan, dus om in een artikel van Mercedes een vergelijking met Japanner te maken is totaal zinloos en slaat de plank volledig mis.

    Of moet ik daadwerkelijk achterover vallen van opwinding over het feit dat Lexus een (full)hybride heeft welke de magische cijfers van 9,3 liter op 100 km ten tonele brengt?

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      9 oktober 2010 om 18:36

      @Bluelabel: noem er eens 1 dan ??

      Login om te reageren
  14. VQ35HRTT zegt

    9 oktober 2010 om 18:37

    GREEN = BORING

    Login om te reageren
  15. mercedesbenzamg zegt

    9 oktober 2010 om 19:09

    ‘wij zijn geen groen merk’ dat zou mercedes-benz moeten zeggen zoals ik het van hen verwacht maar ene dieter zetsche wil het verneuken

    Login om te reageren
  16. rene zegt

    9 oktober 2010 om 20:19

    Bluelabel,een full hybride van 2 ton.

    Login om te reageren
  17. rene zegt

    9 oktober 2010 om 20:22

    Bluelabe,, heb jij echt verstand van techniek?

    Login om te reageren
  18. rene zegt

    9 oktober 2010 om 20:26

    Bluelabel, indien verstand van techniek discussie open nu.

    Login om te reageren
  19. Texter zegt

    9 oktober 2010 om 20:38

    Ingenieurs van Mercedes zeggen toch altijd van alle nieuwtjes van anderen dat ze die zelf twintig jaar geleden al hebben uitgetest… Ik kijk eigenlijk vooral uit naar MBC. Dat het verbruik daalt geloof ik wel…heel nuttig.

    Login om te reageren
  20. rene zegt

    9 oktober 2010 om 20:39

    Bluelabel ,las je laatste uitleg nog even na, man heeft niks te maken met kwan-of kwaliteit alleen met know-how ivm hybride.
    Sukkelaar informeer je eerst een beetje en lul dan.

    Login om te reageren
  21. rene zegt

    9 oktober 2010 om 20:43

    Texter, hebben we zelf wel kunnen zien in hun pre crasch systeem, misshien maar 19 jaar over nagedacht.

    Login om te reageren
  22. rene zegt

    9 oktober 2010 om 20:49

    Bluelabel,”is er niet iets uit dat continent gekomen wat mij heeft kunnen raken”.
    Lees jij soms wat,voel je iets voor wat er gerbeurd in deze wereld of ben jij een voetballiefhebber.

    Login om te reageren
  23. Texter zegt

    9 oktober 2010 om 21:26

    @Rene. Pre-crash systemen zijn niks anders dan implementaties van de cognitieve algoritmes voor autonome voertuigen. In de jaren ’80 zaten ze bij Mercedes al te klooien met robot auto’s.

    Login om te reageren
  24. Dawg zegt

    9 oktober 2010 om 21:30

    Er is een groot verschil tussen ‘getest in een lab 20 jaar geleden’ en ‘produktierijp’ … Ik heb ook wel eens de stuurknuppel in een vliegtuig mogen vasthouden, maar dat maakt me nog geen geschikte 747-gezagsvoerder !

    Login om te reageren
  25. Texter zegt

    9 oktober 2010 om 21:32

    Dat boeit toch helemaal niet…als die Mercedes ingenieurs dat vinden, dan is dat natuurlijk zo en blijven we allemaal ja-knikken totdat ze weg zijn.

    Login om te reageren
  26. toyotaprius zegt

    9 oktober 2010 om 21:44

    Ik kwam net een interessante uitspraak over energie besparing tegen: “There are many different ways one can save energy. I normally use the couch.” getekend Peter Griffin.

    Login om te reageren
  27. mb man zegt

    9 oktober 2010 om 22:17

    Lexus loopt al jarenachter op uitstraling en materiaa lgebruik.Lelijke hokken zijn het.

    Login om te reageren
    • Atenza zegt

      9 oktober 2010 om 22:33

      @mb man: uitstraling? dat is wat een mens heeft. Heb je nog meer nutteloze oneliners?

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        10 oktober 2010 om 00:38

        @Atenza: inderdaad, een auto heeft uitstoot en daar geldt hoe minder hoe beter. Daar loopt Lexus nog voor op de concurrentie. Ik geef mb man wel gelijk, op interieur afwerking is Lexus nog lang niet op Mercedes of Audi niveau. Neem hun laatste model, de ct200. De middenconsole bestaat uit zoveel verschillende stukjes plastic dat is echt niet premium.

        Login om te reageren
        • Atenza zegt

          10 oktober 2010 om 00:57

          @mashell: sommige (Toyota-)knopjes (vooral links van het stuur) kunnen echt niet meer, net als dat ene klokje wat ze vaak gebruiken. Dat van de CT zie ik dan weer niet. Overigens sla ik ook niet steil achterover van knopjes in BMW’s ofzo

          Login om te reageren
  28. rene zegt

    9 oktober 2010 om 22:29

    Texter, klooien, juiste woord.

    Login om te reageren
  29. Bluelabel zegt

    10 oktober 2010 om 00:12

    @rene ik heb geen technische opleiding gevolgd, daarom zal ik niet in gaan op jouw uitnodiging tot het openen van een discussie.(een ieder heeft z’n leerschool)

    Mijn reactie was niet offensief bedoelt, maar mij was de betrekking van Lexus in een reactie op een bekendmaking van Mercedes toch niet helemaal duidelijk.

    Als consument bekijk ik de fora op het internet zo ook deze, het heeft mijn aandacht en heb daar uiteraard een mening over. Deze mening is gevormd door het op het internet beschikbaar gestelde informatie.

    Voor mij persoonlijk leeft (misschien ten onrechte) bij mij het gevoel dat ik een betere degelijkheid van nieuwigheden krijg bij een Duitse fabrikant, als dat ik van een Japanner krijg.
    Let wel dit is mijn beleving en als consument benader ik dit ook puur op beleving.

    laat mij in die waan :P

    Login om te reageren
  30. rene zegt

    10 oktober 2010 om 07:06

    Bluelabel, vind het tof dat je de dingen zo benadert, mag en kan.
    Sta mij dan toe sommige dingen vanuit de praktijk kritisch te weerleggen.

    Login om te reageren
    • Bluelabel zegt

      10 oktober 2010 om 09:26

      @rene: Altijd :D

      Login om te reageren
  31. Laurens zegt

    10 oktober 2010 om 12:26

    http://green.autoblog.com/2010/10/09/sales-of-clean-diesel-models-skyrocket-in-september-hybrids-dip/

    tja, clean diesel, mogen ook in de strengste Amerikaanse staten gewoon de weg op. Zal dat anti-diesel geneuzel wel meer een anti-alles-auto dingetje zijn… stop de wegenbelasting idd maar in de brandstofprijs (hoeft daarvoor niet eens omhoog, want accijnzen dekken al ruim alle kosten, inclusief milieu).

    Login om te reageren
  32. rene zegt

    10 oktober 2010 om 18:47

    Laurens, laat die rotzooi die toevallig de eerste 100k aan de eisen voldoet gewoon van de weg.

    Login om te reageren
  33. Cantago zegt

    11 oktober 2010 om 19:27

    Ik wil helemaal geen groen merk! Maar als BMW de M3 als groen ziet dan kom maar op! En anders een Audi he;)

    Login om te reageren
  34. duckje zegt

    11 oktober 2010 om 20:18

    ga ervoor mercedes!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North