
De allermooiste vrachtwagen ter wereld is nog eens groen ook!
Ja, ook als het gaat om vrachtwagens is er een heuse omslag naar alternatieve aandrijflijnen. Ook hier zien we een neiging naar elektrisch, maar is ook hier waterstof niet helemaal buiten beeld. Voor vrachtwagens is het een nog realistischere optie vanwege de grotere afstanden die ermee gereden worden.
Maar, net als bij auto’s, zijn niet alle vrachtwagens identiek aan elkaar. Sommige vrachtwagens, de ware Globetrotters, doorkruisen heel Europa of gaan zelfs verder. De mooiste vrachtwagen ter wereld echter niet. Die verlaat Nederland niet. Sterker nog, in dit geval het onderwerk in kwestie niet eens buiten de stadsgrenzen van Amsterdam.

Allermooiste vrachtwagen
In dit geval gaat het namelijk om de Fuso eCanter van Heineken. Het is naar onze mening de allermooiste vrachtwagen ter wereld. Het is namelijk een tankbiertruck. Nu heeft Heineken daar een hele hoop van. Deze worden normaliter dan in Den Bosch volgeladen en rijdt zo de steden af om alle grote tanks van horecazaken te voorzien van bier. Maar voor nu is het even anders. In Amsterdam is er nu namelijk deze beeldschone vrachtwagen.

Het idee is simpel, de 7,5-tons truck is specifiek gebouwd met stedelijke distributie in het achterhoofd. Dit zorgt voor een groot aantal voordelen. Ten eerste is de truck stil, in tegenstelling tot een grote diesel. Er is geen uitstoot in een stedelijk gebied, wat ook erg prettig is.
Perfecte omstandigheden
En de omstandigheden passen perfect bij een elektrische auto. Veel stilstaan, kort accelereren, veel snelheidsverschillen. Allemaal disciplines waar een diesel matig op scoort en een elektrisch voertuig juist heel erg goed.
Uiteraard willen jullie de specificaties weten van deze flinke bedrijfswagen. We beginnen met de belangrijkste: 30 hectoliter. Zoveel bier past er in de tank van de Fuso eCanter van Heineken. Daarmee kan de tankwagen zo’n 5 café’s voorzien van vers bier. Dan rijdt de Heineken vrachtwagen naar de rand van de stad om daar elektriciteit én bier bij te tanken. Heineken zet vanaf nu twee van dit soort trucks in om Heineken, Amstel of Brand-bier te bezorgen.
Het spijt me, maar ik kan dit niet bier noemen. Dan praat ik in NL eerder over Alfa, Gulpener of Grolsch.
Grolsch… De gruwel van de Randstedeling… Getver
Dus eigenlijk is al het bier uit de ‘provincie’ beter te hachelen dan de pils uit hetgeen zichzelf het epicentrum van Nederland noemt….. 😉
@dunhozzie: na het merk Grolsch te hebben gelezen kan ik je helaas niet meer serieus nemen.
Dat zeuren over merken pils altijd… Als puntje bij paaltje komt zuipen we allemaal alles.
Ik vind Heineken daarintegen lekker pils!
@dunhozzie: dat is allemaal pils en verdiend de naam bier niet. Doe mij maar een fijn Belgisch blondje of trippeltje, dat is bier.
Als echte randstedeling ben ik t hier niet mee eens. Ik krijg van Grolsch maar 1 beugel weg en daarna houdt t op. Heineken houdt ik niet eens binnen. De rest is lekker. Amstel van de tap is goed en ook Brand of Gulpener is goed pils. Maar Hertog Jan neemt voor mij toch echt de nummer 1 plaats in hoor, das pas echt goed Pils.
Verder ben ik erg van t ‘speciaal’bier wat tegenwoordig gewoon goed bier is maar das weer n ander onderwerp……
Ik dacht even dat het een truckje was om wc’s op bouwwerven leeg te trekken.
@saxoke: de inhoud lijkt er iig wel op
@saxoke:
Sssst. Nou weet iedereen waar dat spul vandaan komt.
Een Fuso: een truck kun je het niet noemen, met het comfort van een jaren ’90 busje. Hiermee moet je niet alleen de batterijen laden, maar ook je lijf rust geven.
1 voordeel: die herrie in die slecht geïsoleerde cabine is wel minder met elektrische aandrijving.
Het mag geen geheim zijn; zowel Heineken als Fuso zijn in mijn ogen kwalitatief niet zo denderend.
Smaken verschillen 😉
Dat rioolwater van heineken heeft alleen 0,niks met smaak te maken. Meer met euthanasie.
Geweldig idee, maar het zou pas echt mooi geweest zijn als er een biermerk met zoiets op de proppen kwam.
Dit is pas een mooie vrachtwagen.
https://youtu.be/VkF-1fM5KzE
Eventueel ook met LNG-motor leverbaar i.p.v. diesel en toch nog een actieradius van 1600 km. De lucht wat uit de uitlaat komt is schoner dan wat er in Amsterdam in gaat. Zeker met bio-LNG kan je de emissie 95% verminderen in vergelijking met diesel, maar door het gebruik van bio-LNG voorkom je ook de CO2-uitstoot van landbouwafval, waardoor het een emissievrije brandstof is.
@kooss: die 1600 km is niet echt nodig als hij de stadsgrenzen van Amsterdam niet overschrijd
Haha, maar ik heb ook dorst 😅😜. Je hebt overigens helemaal gelijk hoor. De opbouw met dat Heineken vat is overigens wel leuk gedaan. ABC Mortel uit Tiel heeft ook zo iets grappigs met hun betonmixers. https://bigtruck.nl/nieuws/item/iveco-stralis-flipje-jampotmixer
https://youtu.be/wCFXBmgq2n4
@kooss: nee hoor, dr is maar 1 echt mooie truck…. De TurboTwin II uit 1987
Kliko’s en containers wassen bel Jan & Gerrit die komen langs. Vooral langs.
Prima oplossing geen uitstoot.
Dus een truck dat beerputten ledigt is de mooiste truck ter wereld?
Moest dat nu een biermerk zijn, Stella Artois bijvoorbeeld, dan zou het een prachtige truck zijn.
Wat een armoedig “vrachtwagentje” zeg… Had dan een mooie Nederlandse DAF gebruikt, kun je ook gewoon als EV krijgen.
En over het product dat het vervoert laat ik me maar niet uit.
Inderdaad een fraai geheel. Jammer dat ie niet buiten Amsterdam komt; ik zou ook wel zo’n vaatje in m’n tuintje willen hebben.
Hertog Jan Grand prestige (oud)blokje kaas erbij genieten maar.
Er ontbreekt alleen nog dat plaatje van chemisch afval.
Ik lust geen bier..
Er past wel heel weinig in. Hij is schoner dan een normale truck, maar als je er veel meer nodig hebt schiet het zijn doel voorbij.
@dutchdriftking: Gaat ook om het gewicht van de vrachtwagen in de binnensteden
@BerlingoHdi: Juist daarom zitten de accu’s in de weg. Je wilt met 7,5 ton dat het netto laadvermogen zo hoog mogelijk is. Dat lijkt nu niet het geval…
@dutchdriftking: Snap ik, maar als ze zo meteen alleen nog dit soort (geen diesel) voertuigen in de binnenstad toestaan moet je wel, ben ook benieuwd of de hele binnenstad vastloopt, meer auto’s is meer geblokkeerde grachten.
@BerlingoHdi: Juist daarom zitten de accu’s in de weg. Je wilt met 7,5 ton dat het netto laadvermogen zo hoog mogelijk is. Dat lijkt nu niet het geval…
Het merk dat op de biertank staat, is de reden dat-ie Amsterdam niet uit mag.
Leuk en handig ook, zo kunnen ze direct een slang in het kanaal werpen en de wagen volgooien met Heineken. Maakt het bezorgen wel heel makkelijk zo. Slim!