By far.
De BMW 8-serie is een legendarische BMW. Tot op heden is er officieel nog geen opvolger aangekondigd van dit model, al gaat deze er zeker komen. De 8-serie zoals we die nu kennen werd geleverd in diverse varianten met als topmodel de 850 CSi.
Op Marktplaats staat op dit moment zo’n topmodel te koop. De 850 CSi werd ontwikkeld door BMW M en was het sportievere antwoord op de reguliere varianten van de 8-serie, die meer fijne cruisers waren dan echte sportwagens. De 850 CSi staat onder andere 15 mm lager, is stugger geveerd en beschikt over breder rubber. Onder de kap een 5,6 liter grote V12 met 380 pk en 550 Nm aan koppel. De auto was enkel leverbaar met een handgeschakelde zesbak. Tegenwoordig een absolute uitzondering. Aston Martin is met de V12 Vantage S het enige merk ter wereld dat tegenwoordig een V12 in combinatie met een handbak nieuw verkoopt.
Het aangeboden model heeft slechts 3.400 kilometer gelopen en ziet er nog subliem uit. De 850 CSi komt uit 1994, is gespoten in Diamantschwarz en beschikt over een eveneens zwart interieur. Er zijn slechts 1.510 stuks gebouwd van dit model. Zo’n uitstervend diersoort komt dus met een prijskaartje. De duurste 8-serie van Marktplaats kost 129.900 euro.
Met dank aan Rachid voor de tip!
Toen wel een stoer ding ..
Nu is het eigenlijk een sneue parodie op de auto industrie ..
@lincoln: en toch…… Als ze de achterkant iets restylen naar 2016 en de voorkant voorzien van normale koplampen (à la de laatste Diablo) dan valt het allemaal nog wel mee, denk ik.
Damn wat een geld. Ik zou het er nooit voor uitgeven want je durft er niet mee te rijden. Als je er een tonnetje bij zet ben je de helft van je centen kwijt….
@tenaci: als je er een tonnetje bij zet ben je wel meer kwijt dan de helft van het aankoopbedrag. Zo’n auto rij je niet voor een kwartje de kilometer (nu ik dit zo benoem; welke auto wel, eigenlijk?)
Een auto als deze, met deze maagdelijke km-stand, zal -tot verdriet van de meeste petrolheads hier- z’n leven hoogstwaarschijnlijk eindigen als museumstuk slash investeringsobject. Eentje die alleen bij hoge uitzondering een een keertje zal worden uitgelaten op een Concours d’Elegance. Doodzonde.
@rrrobert:
“Élégance” ??
@RRRobert: niets doodzonde aan, er zijn nogal wat exemplaren met veel km’s, laat deze bewaard blijven voor het nageslacht.
Dik 10 jaar terug een 850 csi kunnen kopen voor 25k, had ik maar geweten wat ik nu weet ;)
@RRRobert: onze E-golf met 4% bijtelling als 3e auto ??
@RRRobert: klopt als een bus, maar ik had het eigenlijk alleen al over de afschrijving. Meestal ben je met nieuwe auto’s de l#l maar voor deze geldt dat net zo goed. En dat is jammer, want zoals zovelen al opmerken, daarmee blijft dit ding waarschijnlijk een investeringsobject en zal hij weinig meer rijden.
@tenaci: Als je nu een nieuwe M6 Grand Coupe koopt ben je ook ongeveer dit bedrag kwijt. Daar schrijf je de eerste 100K kilometers ook meer dan 100K Euro’s op af. Dus in principe maakt het geen klap uit.
@kilum: Correctie, ik dacht dat deze 850 CSi voor 229K stond. Verkeerd gezien. Anyway, you get the point.
Een droombak is het. Niet normaal hoe duur dat kreng is, maar hoe gaaf is het om met een 850 CSi even een paar weken door Europa te blazen! Dat maakt helemaal dat twijfelachtige houtkleurtje op de middenconsole goed..
Mees. Ter. Lijk. Deze Bimma is The Godfather, Capo di tutti capi, O.G.
Alleen dat nephout aan de binnenkant ff wat anders voor hosselen want dat ziet er uit als een drol op een Victoria’s Angel chica d’r hoofd.
@e36thuglife: goed plan.
Voor een godsvermogen een originele 850 kopen en m dan vervolgens verkrachten.
@hplh: Gewoon OEM matzwart plastic ipv plastic met houtmotiefje. Als je chica rotte tanden heeft ga je de tandarts die het fixt toch ook niet uitmaken voor verkrachter??
@e36thuglife: je weet toch
@e36thuglife: Écht hout….
@e38ossie: Ok, dan bewaren voor als de volgende eigenaar / erfgenaam het wel mooi vindt. Ik rij hem liever met mooi sportief jaren 90 zwart kunststof.
Altijd al een lelijk ding gevonden…
Ik snap eigenlijk niet wat er zo legendarisch aan zo’n 8 serie is. Ik vind de buitenkant (zeker de achterkant) nou niet echt mooi, een ook het interieur lijkt mij nou niet echt geweldig. Alleen de V12+handbak en de koplampen heeft ie mee, maar alleen daarom is een auto nog niet legendarisch.
@robert110: klopt zo legendarisch is de wagen ook niet, was toen hij uitkwam al geen succes , was een sportieve Gt voor veel geld.
@robert110: legendarisch is de tijd waarin deze auto is gemaakt. Twee jaar later in de meeste landen verboden. Het AHK systeem en aero pakket maakte deze auto voornamelijk bijzonder. 300+km/u met één hand aan het stuur. Dat waren snelheden die andere GTs zoals AM en Jaguar niet wisten te halen. Zelf de laatste 512 modellen van Ferrari hielden deze auto niet bij. Kortom vrij imposante auto vergeleken met de niet CSI modellen die heel veel kritiek ontving. Tegenwoordig is 300+ niet bijzonder maar in ’94 nog wel.
@bassx: precies, in alle rust moeiteloos 300+ vasthouden. Dat is waar deze Duitser in uitblinkt
De Beier Heerenveen, heeft vaker mooi spul. Top!
@reimon: Klopt, staat er ook meer voor de fun…
@reimon: ze moeten alleen leren geen foto’s met een aardappel te maken.
Heppie zunne gave draaischijf, zijn de foto om te janken zo flets en onscherp.
Of je hem nou mooi of lelijk vind… Hij blijft indrukwekkend!
Hij staat bij de beier in heerenveen en in het echt ziet hij er ook goed uit.
Zal waarschijnlijk ergens in een collectie terechtkomen en niet veel km’s maken, helaas..
@pinut187: Als de hele AutoBlog community mij een paar euro doneert beloof ik dat er heel wat kilometers bij zullen komen
@jordydeknecht: de aanschaf zal nog niet het grootste probleem zijn. Hoewel de meeste het ook niet zomaar kunnen ophoesten.
Brandstof voor een auto van dit gewicht en exclusieve onderdelen zijn best prijzig…
Pareltje weer @rachid
Belachelijk bedrag voor een – naar mijn mening – niet echt mooie auto.
Hmm. Leuk, maar niet genoeg knopjes.
Een van de mooiste auto’s ooit (ik ben een kind van de jaren ’80…)
Maar doe mij maar een exemplaar met wat meer km’s, dan is het gewoon weer een auto ipv een beleggingsobject…
Nog steeds een gave bak. Ik denk dat ‘ie met de jaren nog mooier wordt want zo worden ze niet meer gemaakt. Ik vind Diamantschwarz niet de mooiste kleur. Zat ook op mijn e30 maar dat was alleen mooi als ik hem net had gepoetst. Dat deed ik dan wel weer vaak.
Als ik nu mn Smart op marktplaats zet voor een ton is het dan ook meteen de duurste Smart?
Maw: wat doet zo’n auto nu echt?
@imaginenl: voor een auto met minder dan 100k km op de teller betaal je makkelijk 80k
@imaginenl:
Rooitje of 50 / 60 lijkt me redelijk ..
Er is alleen een overtreffende trap Alpina B12 5.7 coupé, maar die zijn bijna nooit te koop in Europa, de CSI staan er meedere van, alleen niet met deze lage km stand
Het is tevens ook de duurste op autoscout24.nl en autotrader.nl
Ooit eens 2 rondjes op Zandvoort op de passagiersstoel mee mogen maken. Motor liep warm en diverse knipperende motorlampjes. Voor de eigenaar geen reden om rustig aan te doen, en elke bocht flink dwars te gaan. Geweldige ervaring!
Rachid rachid, wiedewiede wiet, eerder vinden dan hem zul je niet
Mist deze auto nou het logo op het stuurwiel?
@BmwMPower: nee is het originele m sport stuur zit geen gekleurd logo op.
@bofkont: Juist niet. Een M stuur is kleiner en heeft wel een logo met kleur in het midden. Ik ken iemand die een origineel NL 850csi in de schuur heeft staan en die heeft hetzelfde stuur als mijn E34 M5 had. Met gekleurd logo en airbag. Deze hoepel is gewoon een stock 8 serie stuur. Zit ook in een 840i bijv.
@e34m5touring: Hmm idd, dit stuur zat wel in de E36 M3 trouwens.
Dit stuur hoort in de 850CSI dan zeker.
http://thumbs.ebaystatic.com/images/g/mh4AAOSwG-1W0g7m/s-l225.jpg
@BmwMPower: een gekleurd logo op het airbag deksel kreeg BMW toen nog niet voor elkaar (en de andere merken ook niet).
Claus Johannes Luthe: tragisch einde van zijn ontwerp carriere, maar wat een iconen!
@creaminator: Luthe was de designchef in die tijd. De vorm van de 8-serie stamt uit de pen van Klaus Kapitza, die Luthe daarna opvolgde. Overigens meen ik ook in de E36 coupé, van de hand van Pinky Lai, de inspiratie door de E31 te zien.
@e36thuglife: dacht dat Luthe hem bij Ford weghaalde om o.a. de e31 verder te ontwikkelen. Maar ontwerp is inderdaad van Kapitza.
@e36thuglife: even in de literatuur opgezocht, is blijkbaar ook bij Mclaren werkzaam geweest voor dedoverstap overstap naar BMW.
Een m635csi of 3.0csi is veel mooier…. en goedkoper
@steelfighter: over smaak valt niet te twisten, doe maar maar deze CSI
Ik vind hem geweldig !!
Zeker weer een erg gave bak gevonden Rachid!
@junior540, de overtreffende trap is niet de Alpina B12 5.7 coupé. Er is immers ook nog een zes liter van Hartge en van Manhart.
@hartman: dan is het nog steeds een BMW volgens je kentekenbewijs
Hij heeft 381pk volgens fabrieksopgave.
Een BMW van 22 jaar oud met de helft van het aantal kilometers van mijn nog geen 2 maand oude BMW. De wereld is kapot!
Nee hoor