• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de vreemdste Volvo die je vandaag gaat zien

Auteur: Dizono, gepost 1 januari 2017 om 20:03 – 12 Reacties

Afbeelding Dit is de vreemdste Volvo die je vandaag gaat zienAfbeelding Dit is de vreemdste Volvo die je vandaag gaat zienAfbeelding Dit is de vreemdste Volvo die je vandaag gaat zienAfbeelding Dit is de vreemdste Volvo die je vandaag gaat zienAfbeelding Dit is de vreemdste Volvo die je vandaag gaat zienAfbeelding Dit is de vreemdste Volvo die je vandaag gaat zienAfbeelding Dit is de vreemdste Volvo die je vandaag gaat zienAfbeelding Dit is de vreemdste Volvo die je vandaag gaat zien

Volvo Hoyt Special
Een nieuw jaar, een nieuwe geschiedenisles.

Vreemde Volvo’s zijn een zeldzaamheid, want als er één merk is dat prat gaat op het bouwen van degelijke, zij het een tikje behoudende auto’s, dan is het Volvo wel. Schitterende uitzonderingen als de P1800 en die heerlijke maffe Volvo Jakob Hotrod daargelaten. Klein verschil met die twee pareltjes is dat Volvo met deze Hoyt Special weinig van doen had, anders dan Albert Hoyt een PV544 te verkopen.

Er stond pas 250 miles op de teller van de ‘kattenrug’ toen Albert in 1961 de zaag in die auto zette. De complete aandrijflijn, ophanging en diverse instrumenten vonden hun weg naar een door Hoyt zelf ontworpen chassis, waarbij de Lotus Seven overduidelijk als inspiratie had gediend. Het geheel werd kunstig afgemaakt met een lichtgewicht aluminium body, eveneens gelijkend aan de rijdende sigaar van Colin Chapman, al doet de auto ook wel aan de hier relatief onbekende Kurtis 500 denken.

Hoyt Special

Dergelijke ronde vormen zijn uit aluminium niet eenvoudig te maken en het is dan ook niet dat Hoyt weken achter een Engels wiel heeft doorgebracht omdat hij vond dat de auto zo het mooist was. Nee, de body is grotendeels gemaakt van een oude brandstoftank van een militair vliegtuig, zo’n aërodynamisch gevormd geval dat onder de vleugels van bijvoorbeeld een oude jachtvliegtuig hangt. Als voormalig straaljagerpiloot was het voor Hoyt niet moeilijk om aan die onderdelen te komen. In de jaren ’60 en ’70 was er op de zoutvlakte van Bonneville zelfs een aparte klasse voor raceauto’s op basis van zo’n brandstoftank, de zogenaamde belly tank racers of lakesters. Dat waren overigens geen Lotus-achtige creaties als deze Hoyt, maar letterlijk rijdende brandstoftanks.

belly tank racers

Terug naar de Hoyt Special, die begin jaren ’60 deel neemt aan diverse races, veelal gehouden op oude vliegvelden in de Verenigde Staten. Hoewel de auto er met zijn spatborden, verlichting en uitgebreid dash behoorlijk geciviliseerd uitziet én is voorzien van een kenteken, wordt de auto vrijwel uitsluitend gebruikt om mee te racen. En zo kan het dat er ruim 50 jaar nog maar 8100 miles op de teller staan. Momenteel is de auto volledig opgeknapt en rijdbaar gemaakt en te koop voor 50.000 dollar. Een bijzondere auto met een weinig significante, maar wel heel interessante geschiedenis, voor de liefhebber die niet geeft om de status van een bekend merk, maar graag iets unieks in de garage heeft staan. (Via BaT)

Ook interessant!

  • Volvo gaat mega-accufabriek uit de grond stampen in Europa
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60
  • Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
    Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

aluminium, Klassiekers, occasion, pv544, Racing, verenigde-staten, Volvo

Vorig bericht: « Deze villa heeft een garage met hydraulische liftinstallatie
Volgend bericht: Alles wat je moet weten over Dakar 2017 »

Lees Interacties

Reacties

  1. fhoogendijk zegt

    1 januari 2017 om 20:17

    Leuk ding

    Login om te reageren
  2. mrrallycross zegt

    1 januari 2017 om 20:19

    Ze hadden de spatborden er wel af kunnen halen in verband met luchtweerstand

    Login om te reageren
    • misterdrogba zegt

      1 januari 2017 om 20:24

      @mrrallycross:
      zo zie je maar.. Ik vind de spatborden optisch gezien heerlijk.
      Maar qua prestaties heb je wellicht gelijk.

      Login om te reageren
  3. misterdrogba zegt

    1 januari 2017 om 20:22

    Vooral die spatborden zijn echt heerlijk vormgegeven.
    Ik ben er zeker van dat er ergens een liefhebber zich zal ontfermen over dit heerlijk machine.

    Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    1 januari 2017 om 20:42

    Toch wel een heel mooi ding!

    Login om te reageren
  5. Klassiekerrally zegt

    1 januari 2017 om 21:02

    Leuk om te zien, deze kende ik nog niet!

    Login om te reageren
  6. pomoek zegt

    1 januari 2017 om 21:23

    Prachtig! Bellytank racers. Nog nooit van gehoord! Dank!

    Login om te reageren
  7. cpp1 zegt

    1 januari 2017 om 22:03

    Ain’t that cool!

    Login om te reageren
  8. baserace zegt

    1 januari 2017 om 23:46

    Leuk verhaal; kudos!

    Login om te reageren
  9. pinut187 zegt

    2 januari 2017 om 07:28

    Leuk verhaal, zeker ook het feitje over de bellytanks.

    Login om te reageren
  10. brankohyundai97 zegt

    2 januari 2017 om 14:35

    De vreemdste volvo is die van mijn achterbuurman, die gebruikt hem volgens mij voor onzedelijke bezigheden

    Login om te reageren
  11. parttimeautospotter zegt

    2 januari 2017 om 17:47

    Heel bijzonder, maar toch wel gaaf!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North