Dit zijn zes hele zuinige sportauto’s

Auteur: , 37 Reacties

Dus je houdt van lekker doorrijden, maar je hebt ook oog voor je portomonnee moeder natuur? Dit zijn de sportauto's voor jou.

Alfa-4C

Eerder al zochten we uit wat de zuinigste auto’s zijn zonder if’s or but’s. Deze auto’s zijn ook zuinig, maar daarbij ook nog een beetje vlot. We gaan vanaf de zuinigste naar beneden. De cijfers zijn gebaseerd op de Amerikaanse mpg’s die (iets) realistischer zijn dan de Europese cijfers.

Venturi Fetish
venturi
De Venturi Fetish past bij mensen die een boomknuffel-fetish hebben. De Fetish heeft een officieel verbruik van 1.74 liter per honderd kilometer.

BMW i8
i8
BMW’s sportwagen met driepitter en elektromotor onder de kap vraagt een tiende liter meer dan de Venturi voor elke honderd kilometer. Of ‘ie daarbij ook nog een beetje degelijk rijdt zie je in deze rijtest.

Tesla Roadster
Tesla
De favoriete auto van het oude TopGear was het eerste automotieve wapenfeit van Tesla. Niet een daverend succes, wel een leuk elektrisch karretje met Lotus-genen. Het verbruik is op papier gelijk aan dat van de Bimmer.

Trident Iceni
Trident-Iceni
Deze vreemde eend in de bijt wil 3.41 liter sap van je hebben voor elke 100 kilometer.

Porsche 918 Spyder
918
Aanvankelijk waren de reactie’s op de 918 niet super-positief. Waar Ferrari en McLaren hun hypercars vooral van elektro-technieken hebben voorzien om sneller te gaan, is de Porsche meer een echte traditionele hybride. Daardoor is de auto veel zwaarder dan zijn concurrenten. Na verschillende vergelijkingen blijkt echter dat de Porsche een beest is dat niks onder doet voor de andere twee. Daarbij is het verbruik als je wilt laag, waardoor je in Nederland slechts enkele honderden Euro’s CO2-tax betaalt. Alleen dat al is bijna een reden om hem te kopen. Officieel vraagt de 918 3,51 liter van je per 100 kilometer.

Alfa Romeo 4C

Alfa-4C
Tenslotte de kleine Alfa. Dit model is toch wel de mentale wederopstanding van merk, hoewel het volume natuurlijk moet komen van Giulia. Het lichtgewicht apparaat dat niet eens een uitwendige knop heeft om de achterklep open te maken (daarvoor moet je de deur dus elke keer openmaken) verlangt 5,6 liter benzine per 100 kilometer.



37 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
@jaapiyo: EDIT: yo bedankt! Fixed.
Hahah goeie dat de Alfa en Porsche zuinig zijn? De Porsche alleen als je van stopcontact naar stopcontact rijd. Ligt toch een lel van een V8 achter je met een wagengewicht van 1600kg+
“Niet een daverend succes” over de Roadster. Ze zijn alle 2400 gewoon uitverkocht hoor.
@stfu: Oh, en het verbruik gelijk aan de Bimmer? Dat is een hybride, de Roadster gebruikt 0 brandstof. Wow, da’s wel echt heel slecht AB.
@stfu: Dit zijn de Amerikaanse cijfers van de EPA. Staat ook gewoon in de tekst. Zij berekenen een theoretisch verbruik van de roadster op basis van een equivalentie-formule.
@jaapiyo: Edit: yep ik zag het…nu staat ‘ie erin.
@jaapiyo: Je moet Tesla ook niet zo afzeiken man. God zelf nog aan meegewerkt hoor. Sjongejonge zeg.
Het toont vooral dat NEDC niet zoveel zeggend is, of (semi-)elektrisch rijden de toekomst.
Tesla model S die P90D?
@henkhupelschoten: is dat een sportauto?
@wimbraber: Gaat hard zat
@wimbraber: 3 secondes naar de 100, top snelheid is ook niet slecht, maar nee geen sportauto
Doe mij na die 918 die iets te ver buiten bereik is… Die i8 maar
Ik mis de meest democratische en misschien ook leukste op een normale weg in het echte leven:

De ND Mazda MX-5 1.5.

Dakje af, lekker in de toeren jagen en dat met een WERKELIJK verbruik van rond de 6l!
@Onehp: Grappig, ik heb de 2.0. Helaas heb ik het opgegeven verbruik nog nooit gehaald (ligt geheel aan mij hoor). Zijn wel echt fantastische auto’s, ik kruip iedere dag weer met een glimlach achter het stuur.
@hight96: Je hebt een ND!? Ik ben oprecht jaloers! Wel jammer dat ie niet zo zuunig is maar ach, ik neem aan dat je hem niet dagelijks naar je werk rijd dus wat maakt het dan uit. Maar verder leuk man, ik zie de ND nog veels te weinig in het wild…
@mazdarx: Haha ja de 2.0 GT-M. Ik snap dat je jaloers bent, het is echt een heel fijne wagen :p. Ik rijd er inderdaad niet mee naar het werk, maar ondanks dat rijd ik er toch bijna elke dag wel even in, gewoon omdat hij zo heerlijk stuurt. Ik vind het dan ook niet erg dat je ze niet veel ziet, dan is die van mij nog een beetje bijzonder haha.
@mazdarx: de 2.0 minder, de 1.5 is wel zuinig irl…Anders kon ik ook de GT86 noemen, rij er echt niet zuinig mee maar wel kms, en dan gemiddeld 8,4l wat heel weinig is voor het plezier… En 11,5 op ethanol, wat qua co2 (want daar ging het om) minder is dan een Prius op benzine :D
Die Venturi Fetish ziet er uit alsof ie rechtstreeks uit Michel Valliant gereden komt! Tof ding!!
Nooit maar dan ook nooit die lelijke bmw i8
De Alfa Romeo 4C staat bovenaan mijn verlanglijstje. Super vormgeving, mooie techniek én één van de weinige sportwagens die je voor een bedrag van ver onder de ton kan kopen.

Maar de 4C moet de 918 voor zich dulden. Niet alleen omdat het zo’n gaaf ding is, maar vooral omdat de 918 op onnavolgbare en niet mis te verstane wijze laat zien hoe ver de burocratie van de realiteit verwijderd is.

De 918 glipt met het normverbruik van 3,51 l/100 km langs de grijpgrage klauwen van de fiscus. Terwijl een verbruik van zo’n 1 op 6 dichter bij de werkelijkheid zal liggen (het verbruik tijdens een test door Autowereld was 29 l/100 km, maar dat is natuurlijk weer hoger dan in de dagelijkse praktijk).
Die Venturi kende ik helemaal niet. Gaaf ding. Geweldige range en prestaties. Bijzonder!
Ja, ik verwachtte al dat iemand in de comments de Mazda MX-5 zou vermelden, maar om eerlijk te zijn, als ik als relatief rustige rijder 1 op 14 haal is het een wonder. En wonderen bestaan niet.
De Alfa is echt een plaatje!
Mijn 4C haalt met normaal trappen 1 op 12… en op langere afstanden (130-140kmh) iets van 1 op 13..
was behoorlijk verbaasd, hiervoor reed ik een Alfa GT 3.2 die 1 op 7 haalde….
@hans75: Ik vind het een droomauto, veel plezier ervan!
@hans75: Woah dat is gewoon bijna beter dan mijn Ford Fiesta ST (7,6l / 100km)… En dat voor zo’n sport auto, ik sta er van te kijken… Verder voor mij ook een droom auto, de 4C! Veel plezier gewenst!
@hans75: Grappig, ik ben ook van een GT3.2 naar een 4C gegaan.
Kijk, eindelijk een argument om de 918 te kopen. Hij is zo lekker zuinig!
Zuinig? Wat zijn de totale running costs op jaarbasis bij 10.000 km?
Caterham… met nog eens bakken meer fun dan de genoemde producten.
De Tesla is vol elektrisch hoe kan deze evenveel verbruiken als een BMW i8?? Tesla en een hybride???
De kunst is nu dus om een zuinig snelheidsmonster te vinden dat niet in de US werd geleverd om het lijstje compleet te maken. Een Smart Roadster-Coupé (evt. de Brabus uitvoering) bijvoorbeeld…
@potver7: elke willekeurige donkervoort?

Zo licht en laag, dat kan niet veel nemen bij normaal gebruik.
Ik rij met een gekietelde s1 elise met rover k serie motor ook makkelijk 1 op 12 en dan rij ik zoals dat in een elise hoort ;-)
Grappig dat elk van deze sport auto’s het beter doet dan een Fiesta ST. Hoewel ik dan wel de praktijk ga vergelijken met opgegeven verbruik natuurlijk.

Als ik een “zuinige” sport auto zou gaan rijden dan zou het denk ik een Lotus Elise of Toyota MR2 zijn. Die zijn in de praktijk tenminste ook nog een beetje zuinig.
Alsof mensen met een sportcar op brandstofverbruik letten

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).