Dobber met je boot over… de snelweg

Auteur: , 50 Reacties

Jazeker, het kan binnenkort als het aan de Stichting Apeldoorns Kanaal ligt... soort van.

Boat-Conveyor-Apeldoorn

Het snode lint asfalt dat de A50 heet blokkeert momenteel namelijk het Apeldoorns kanaal en dat is een doorn in het oog van deze boot afficionado’s. Daarom moet er nu een brug met een lopende band over de snelweg heen komen om boten van de ene kant naar de andere te brengen. De oever waar wij niet zijn noemen wij de overkant. Die wordt dan deze kant zodra wij daar zijn aangeland…

Het klinkt als het zoveelste waanzinnige overheidsproject dat waarschijnlijk aan een bevriende aannemer wordt uitbesteed voor een bedrag dat uiteindelijk veel hoger gaat liggen dan oorspronkelijk begroot, maar de plannen zijn behoorlijk serieus. Sinds 1972 is het Apeldoornse kanaal al niet meer in gebruik bij de beroepsvaart, maar de Stichting Apeldoorns Kanaal is al 20 jaar in de weer om de vaarroute weer bruikbaar te maken voor de recreatievaart. Vermoedelijk hebben de personen die aan het roer staan bij deze stichting een zeewaardig jacht in de achtertuin liggen of iets dergelijks. Om het allemaal verantwoord te maken anno 2016 moet de brug ook aan fietsers, voetgangers en dieren een veilige oversteek van de snelweg mogelijk maken. Algemeen nut en natuur doen het altijd goed in zo’n politieke sales pitch, je weet. Nu wordt dit alles nog belemmerd door een lage brug, waar het verkeer op de snelweg overheen raast.

De kosten voor deze ‘Boat Conveyor’ worden voorlopig overigens geraamd op 13,8 miljoen Euro. De verantwoordelijke wethouder Johan Kruithof heeft echter goede hoop om subsidie los te peuteren vanuit Europa omdat het om een ‘innovatief project’ zou gaan. Wij achten de kans echter aanzienlijk dat dit plan in Brussel op de klippen loopt. Mocht u zich zelf geroepen voelen om deze plannen tot zinken te brengen, kunt u wellicht even met Apeldoorn bellen…

Check ook deze uitleg video die de wilde plannen digitaal tot leven brengen.



50 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Iemand het ‘probleempunt’ al opgezocht? Dit is het. Voetgangers, fietsers, auto’s, lage boten, alles kan prima onder de A50 door in mijn ogen. Om voor die paar te hoge jachten en zeilboten zonder omklapbare mast nu een miljoenen kostend prestigeproject op poten te zetten lijkt me zelfs voor lokale politici niet te verkopen. Snap ik het nu niet, of zij?
@Citrofiel: gewoon een beweegbare brug plaatsen. Als ze zelfs de a1 stil kunnen zetten voor een enkele recreant kan het met de a50 ook.
@lekbak: die brug bij de a50 is wel.heel laag kun je met met een plezierjacht niet onder door en.daar zijn er heel veel van dus krijg je boze rijke gepensioneerde met hun yacht
@Citrofiel: Volgens mij kijk je aan de verkeerde kant van Apeldoorn, boven apeldoorn heb je namelijk deze brug, die een stuk lager is: https://www.google.nl/maps/@52.3102103,6.008615,3a,75y,328.3h,90.19t/data=!3m6!1e1!3m4!1sgxmFAB6qOSr6hxzSqf8aLQ!2e0!7i13312!8i6656
@jjkester: Dat verklaart het. Ik had er even niet bij stilgestaan dat de A50 vaker over dat kanaal kan slingeren, dom. Overigens is het voetgang-/fietserverhaal nog steeds dubieus, ik zie twee bestaande bruggen dichtbij de geplande oversteek.
Leuk idee, al heb ik mijn twijfels over de ‘knik’ in de lopende band. Je valkje, vletje of speedbootje zal er geen problemen mee hebben. Maar met een houten platbodem of iets dergelijks zou ik er niet overheen durven, en laten dat nou net plezierboten zijn…
@EFB: Er zijn duizenden verschillende boten.. het lijkt me sterk als ze het zo kunnen testen en aanpassen dat er in de praktijk geen schade ontstaat.. nog duurder dus.
Ik ben sceptisch, maar totaal idioot is dit plan niet. Ze hebben nagedacht over waar ze de kiel van een zeilboot gaan laten en het materiaal van de band kan zich naar de boot vormen. Enige nadeel is dat je je motor uit moet zetten, deze heeft immers op het land geen koelwater meer. Of het schadelijk is voor de boot durf ik niet te zeggen, het voelt niet helemaal goed, maar aan de andere kant wordt het gros van de plezierjachten tweemaal jaarlijks per kraan in en uit het water getild, ze kunnen wel tegen een stootje.
@knipperlichtje: ach, zie het als klunen voor bootjes….
@dutchdriftking: Ook klunen is funest voor je schaatsen
@knipperlichtje: ik zie eerder het probleem in het water en rotzooi wat van de boten afkomt en dus op de snelweg komt .
@knipperlichtje: ze worden uit het water gehaald met hijsbanden die je zelf kunt plaatsen. Dus kan je daarbij rekening houden met de gevoelige delen.
@lekbak: ”gevoelige delen” deed bij mij een lampje branden. Hoe goed en absorberend de rolbanden ook mogen zijn, veel tweemotorige motorkruisers (onderwaterschip type badkuip) komen met de schroefas + roeren op de band terecht. Er zit dus niets anders op dan gewoon een aquaduct maken.
@knipperlichtje: bijna alle motorjachten zijn badkuipen. De kop strookt zelden waardoor die een golf trekt en de kont is bijna altijd vierkant voor maximale ruimte. Ik heb letterlijk nog nooit een jacht gezien met een doorgedacht achterschip. Alleen een kotterjacht is een beetje ok, maar dat is omdat het afgeleid is van een beroeps scheepje.

Maar met een dubbelschroever kan je het ook vergeten ja.
@knipperlichtje: my thoughts exactly. ik ben niet zo thuis in de pleziervaart, want ik ontwerp werkboten, maar ik weet wel dat er een groep mensen alsnog niet met hun bootje aan de andere kant kan komen.

gewoon omvaren met je plezierjachtje…
Wat is nou duurder, een brug voor auto’s of een brug voor boten….
@dutchdriftking: Ik vermoed een brug voor boten, maar dat is dan vooral omdat bruggen voor auto’s niks speciaals zijn. Er zijn meerdere bedrijven die zoiets kunnen (dus concurrentie, is goed voor de prijs) en omdat het al veel vaker gedaan is zijn dat, voor zover je ervan kunt spreken, redelijk standaard procedures. Een brug voor boten zoals deze is voor zover ik weet nog niet eerder gedaan, dus je zult een aannemersbedrijf moeten vinden dat dit aandurft, en je zult een speciaal lopende bandsysteem moeten laten maken. Dat is ook geen product dat een aannemer zomaar even inkoopt, dus ook daar zitten weer extra kosten aan verbonden. Om nog maar te zwijgen van onvoorziene omstandigheden en risico’s. Die zijn een stuk makkelijker in te schatten en te begroten bij een kunstje dat al vaker geflikt is, dan bij iets totaal nieuws. Je mist immers de ervaring waar je uit kunt putten. .
@Edge: bij magdeburg hebben ze een brug voor boten. Heeft wel wat knaken gekost.
kan je die boten niet gewoon plat leggen? dan knal je ze er zo doorheen. misschien moet ik een super geniaal idee bedenken waarmee je die boten plat legt, maar met zo’n snelheid in een halve cirkel onder die brug door jast dat je het amper merkt.

daar krijg ik wel subsidie voor in brussel: is tenslotte innovatief.

ik ga even tekenen
@meneer: Teken maar even, want het is mij volstrekt onduidelijk wat je bedoelt.
Een waarlijk onnozel idee…

Allereerst lijkt mij de hellingshoek veel te groot. Ik zie de dienstmeiden al door kajuit rennen om al jonglerend het veldspaatporceleinen Wedgewood serviesgoed op te vangen…

Daarbij is het Apeldoorns kanaal even verderop maar acht meter breed heeft het een diepgang van slechts zes meter en is de kleinste sluis slechts 25 meter. Dus totaal ongeschikt voor een beetje fatsoenlijk jacht.
@moveyourmind: Dit is Nederland, niet Monaco.
Grappig idee. Voor een roeiboot…

Ze laten hier een zeilboot zien, die krengen hebben soms een kiel van 1.80m. Zal nogal een diepe lopende band moeten zijn dan. Daarbij verdwijnen kleine boten in de binnenste geul en is het te smal voor de grotere boten. Die er uiteraard kunnen komen want die zeilboot heeft ook genoeg water.

Ik zie het al voor me, ik kom met de sleepboot aan. Een kleine 50 ton 19e eeuws ijzer, met kimkoeling ook nog. 50 ton op een paar koelleidingen, gaat nog leuk worden. En ik ben echt niet de enige met kimkoeling. Waarschijnlijk wel een van de weinige die exact weet waar mijn leidingen lopen. Daarbij zullen er vast een hoop motortjes warm lopen door gebrek aan koelwater. Veel potentie voor ellende dus.

Ook vraag ik me af of er nagedacht is over de aarding van stalen jachten. Als er kortsluiting ontstaat en je ligt niet in het water kan de stroom nergens heen (bij een bepaald type installatie). Dit is absoluut niet mijn specialiteit maar voor zover ik heb begrepen kan dat een gevaar zijn voor schepen op een helling. Wat dit eigenlijk is.

Ziet er geinig uit maar ik zie nogal wat haken en ogen.
Dit lijkt me niet echt de bedoeling. De meeste rompen zijn niet geschikt om op deze manier hun eigen gewicht te kunnen dragen, bovendien is een dergelijk systeem gevoelig voor ongelukken en storingen. Ook ga je het schip onder helling naar boven en beneden tillen, lijkt me niet echt comfortabel voor de passagiers.

Waarom niet gewoon een aquaduct als deze vaarroute zo belangrijk is?

Mensen die iets roepen over zeilboten, moeten even verder denken.
Om te zeilen heb je open water nodig, iets met windrichting enzo.
zeilen in een kanaal is gevaarlijk, onhandig en soms zelfs verboden.
@vos115: zeilen in een kanaal komt geregeld voor. Het is volgens mij zelden verboden mits je de motor stand-by hebt, maar daar ben ik niet helemaal zeker van. Daarbij worden verreweg de meeste zeilboten gebruikt als motorjacht. Hoe sneller de boot kan zeilen hoe meer status, maar de meeste mensen zeilen er niet veel mee.

Eigenlijk alle boten kunnen hun eigen gewicht op die manier dragen. Ze staan immers ook op een bok op de wal (of op een helling, indien ex beroeps). Het probleem is dat er kwetsbare delen zijn waar je nu geen rekening mee kunt houden.
@lekbak: volgens mij zeggen we hetzelfde.
Heurt dit niet op http://www.bootblog.nl ? verder zinloos project, plaatst zat om te varen
Kan je bij Apeldoorn varen dan?

Ik hou van varen en heb zelf een boot, maar dit vind ik als een behoorlijk waanzinproject klinken.
Het boeit mij niet eens of het een nut en/of noodzaak heeft. Ding moet gewoon gebouwd worden. Het is alleen al cool om dit ding in actie te zien. Rij je op de A50 zie je ineens een rits boten op een loopband over de snelweg heen gaan.

Cool toch… :) Misschien kun je er zelfs wat (extra) geld aan terugverdienen omdat het een toeristische trekpleister wordt.
Ik denk eerder dat het om deze bruggen gaat? (A50 Apeldoorn richting Zwolle thv. Emst):

https://www.google.nl/maps/@52.3110827,6.0072542,3a,75y,40.1h,81.99t/data=!3m7!1e1!3m5!1slVKBwLsBpoHRMFNJI7mjJw!2e0!6s%2F%2Fgeo3.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DlVKBwLsBpoHRMFNJI7mjJw%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D0%26pitch%3D0!7i13312!8i6656

Helaas geen betere streetview afbeelding.
@skeletje: Dat ligt een stuk noordelijker en de brug is daar inderdaad niet meer dan een stuk wegdek wat als een plaat beton strak over het kanaal is neergelegd. De link die @Citrofiel eerder eerder deelde ligt nog bezuiden de A1. En die is inderdaad een stuk ruimer voor een onderdoorvaart.

De toekomstplannen zijn trouwens veel ingrijpender. Nou is niet alles de waarheid wat er op Wikipedia staat, maar als je die moet geloven, moeten er circa 50 bruggen(!) worden aangepast, om dit kanaal weer bevaarbaar te maken voor depleziervaart.
@RRRobert: hoewel ik het in dit geval ook overdreven vind moet je niet onderschatten hoeveel geld er in de watersport rond gaat. Het kan daadwerkelijk een flinke boost zijn voor de locale economie. Of dat 50 bruggen waard is betwijfel ik in dit geval.
@lekbak:
Ik ben vóór een goede waterinfrastructuur. En dat zeg ik als een landrot die enkel het ondiepe slootje achter mijn huis van dichtbij ken…

Los van de economische belangen hoort het bij Nederland. Het mag daarom best fatsoenlijk en goed ingericht zijn. Maar of daar nu een soort lopende band voor boten a 13,8 miljoen (geraamd, dus waarschijnlijk 20 miljoen werkelijk) bij hoort….. We moeten niet gaan overdrijven hè.
Wat een slecht idee zeg. Dit gaat nooit goedkomen met de gemiddelde boot en de inhoud.
Dikke Doei! 😂
En nu met een kiel
Allemaal wel leuk en aardig maar de meeste boten hebben een kiel die meestal langer is dan 1 meter
Weer zo’n prestige project van Apeldoorn wat ineens opkomt, ook zeer onwaarschijnlijk omdat men hier 2 jaar geleden nog een nieuwe VASTE brug heeft aangelegd: https://goo.gl/maps/YMXRpygBwy12 volgens mij komt dit plan in het lijstje mislukkelingen net als “het glazen huis Apeldoorn 2016” en de rotonde/kruispunt/rotonde/kruispunt bij Centraal Beheer Achmea. Ben benieuwd hoe men dan de kruisingen Kanaal noord/Anklaarseweg en Kanaal noord/Edisonlaan aan gaat pakken, hier is toch weinig ruimte en hier zijn het echt onderbrekingen van het kanaal. Daarbij zijn dit ook kruispunten van verkeersaders in Apeldoorn. Of zou men dan toch de brede weg vanaf de snelweg (kanaal noord) door gaan leggen tot aan het centrum nu ze toch bezig zijn? Dit plan ligt er immers ook al vanaf 2004…
Alles is mogelijk als je betaald, laten we dat voor op stellen. Dit is echter een vrij kansloos idee. Onder zeilboten zit een kiel waar de boot niet op kan ballanseren. En als je boot wat langer is zal deze breken op het punt waar de brug vlak word of naar beneden gaat. Tenzij je de brug zo lang maakt dat je de hoek hiervan kan verwaarlozen.
Wellicht is hier een Falkrik wheel een oplossing? https://en.m.wikipedia.org/wiki/Falkirk_Wheel
@pinut187: Aergh, had ik net lopen googlen en stond de link al in mijn ctrl-v :P Maar goed dat ik nog even naar beneden gescrollt heb :) Maar idd, lijkt mij een goede oplossing. Misschien dat het het budget van 13,5 miljoen wel iets overschrijdt maar je kunt er nagenoeg alle boten mee naar de overkant helpen.
Curieus
Voor onze pleziervaart worden miljoenen weggegooid, wordt er een afgeschreven kanaal nog onderhouden (kijk eens wat dat kost !!! waterbouw per meter) omdat mensen toch moeten recreëren hè, maar heb je de verkeerde klassieke auto als hobby, dan ben je de Sjaak !!
Raar land, klopt steeds minder van !
@desjonnies:
Kijk, dit is de verantwoordelijk wethouder Johan Kruithof (PvdA):
http://www.apeldoorn.nl/Wethouder-Johan-Kruithof.html

De beste man is van 1952, hij kan bijna met pensioen. Einde van zijn loopbaan.
Maar waarschijnlijk heeft hij nog niks prestigieus bereikt. Onder zijn verantwoordelijkheid staat er waarschijnlijk nog niks van enige statuur.

Dat MOET nu dus nog even gebeuren. Want dat lijkt wel in het bloed van elke gemeenteambtenaar te zitten: de drang naar prestige. Een nieuw gemeentehuis. Een nieuw marktplein. Een nieuw winkelcentrum. Een nieuw stadsmuseum. Enzovoort. Als het maar groot, duur of opvallend is (liefst alle drie tegelijk).

Nu heb ik niks tegen stedelijke vernieuwingen, maar doe eens een rondje door je eigen en omliggende gemeenten. Je verbaast je over de hoeveelheid prestige projecten….
(vooral gemeentehuizen, zelfs de meeste lullige gemeentes hebben gebouwen waar je U tegen zegt. Waanzin.)
@Rob: De “Johan Kruithof-bootbrug”. Ik zie naam zo voor me.
@desjonnies: in hele gebieden van Friesland bestaan de industrie terreintjes letterlijk voor 80% uit pleziervaart gerelateerde bedrijven. De rest is een enkel autobedrijfje. In Overijssel is het ook al zo groot. Er gaat serieus geld in om (veel Duitsers ook) en daarvoor is ook infrastructuur nodig. Dat ze het met klassieke auto’s zo verneukt hebben snap ik niet. Dat was ook best een grote business inderdaad.
@lekbak: Helemaal met je eens dat pleziervaart big business is in Nederland.

Maar…Het Apeldoorns Kanaal? Tot voor kort wist ik niet eens dat het bestond. Terwijl ik vroeger veel in Apeldoorn ben geweest.

Laat ze dan wat investeren in de A1 (bij Muiden) of de A6 (Ketelbrug). Maar ja, daar heeft de wethouder van Apeldoorn geen zeggenschap over.
@iJoost: dit was een algemene reactie, niet specifiek over Apeldoorn. Van mij laten ze dat zoals het is. Of zoeken ze een andere simpele en goedkope oplossing die wel werkt.

De ketelbrug vind ik wel prima. De overlast daarvan is nog te overzien (ja, ik sta er zelf ook geregeld stil). De a1 vind ik totaal belachelijk. Een van de drukste wegen van Nederland die ze zomaar afsluiten voor een mastje. Doe dat lekker om 12 uur snachts ofzo.
Afficionado is woord van de dag ? (Zie xc40 topic)
Leuk idee. Maar daar blijft het ook bij…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).