• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Driften voor de wetenschap: hier kan het!

Auteur: Loek, gepost 12 december 2024 om 10:02 – 2 Reacties

Het kan belangrijk zijn bij een auto of ‘ie wel een beetje kan driften. Er is een plek waar dat kan (en mag!).

Wij als doorsnee burgers die ook maar naar ons werk moeten, vragen onbedoeld vrij veel van een auto. Na bijna 140 jaar autorijden zou je verwachten dat de techniek ingeburgerd genoeg is om eindeloos mee te gaan, maar het is enkel nog complexer geworden. Terwijl de verwachting toch is dat een auto, relatief moeiteloos, elke keer in leven komt met het indrukken van de startknop en je veilig op je plek van bestemming brengt.

Extreme omstandigheden

En in een nazomerse dag bij zo’n 15 graden zonder regen lukt een auto dat vrij makkelijk. Wat nou als de temperaturen beginnen met een minteken of een dubbel cijfer met een drie of vier aan het begin? Dat moet ook kunnen, namelijk. Gelukkig zijn autofabrikanten ook niet achterlijk en wordt dat uitbundig getest alvorens het model op de markt komt. Hoe doe je dat dan? In het geval van extreme kou, door een gebied op te zoeken waar het vrijwel altijd koud is. Vele fabrikanten kiezen dan voor Lapland.

Lapland

Daar is de kans op sneeuw namelijk vrij groot, al dan niet honderd procent. Een bekend voorbeeld is het Zweedse Arjeplog, waar autofabrikanten auto’s tot in het extreme testen om te kijken hoe ze het doen met extreme kou. In deze dagen van EV-rijbereik helemaal geen onnodige luxe.

UTAC

Een Britse firma genaamd UTAC deelt nu met ons dat ze hun testbaan in Finland uitgebreid hebben. De ‘Mellatracks’-testbaan ligt nabij Ivalo en daarmee erg noordelijk in het land. Veel noordelijker dan Arjeplog en dus is sneeuwpret gegarandeerd. De bijgeleverde foto’s tonen namelijk dat je al lekker veel lol kan hebben met zelfs een standaard ogende BMW 5 Serie (G30). Lekker driften in de sneeuw, en dat onder werktijd. Moet leuk zijn, toch?

De toevoegingen aan de Mellatracks zijn drie banen: een 600 meter lange ‘dragstrip’ voor acceleratie en remmen op sneeuw en ijs, een cirkel met een diameter van 200 meter om het bochtenwerk te kalibreren en om de hele rijdynamiek te toetsen een 1,7 kilometer lang circuit met verschillende bochten. Volgens UTAC zijn dit soort banen cruciaal voor fabrikanten om te weten hoe de hulpsystemen van de auto inspelen op onvoorziene omstandigheden bij slecht weer. Je ziet hoe de sneeuw van twee weken geleden het hele land en verkeer weer lam legt, dus het is mooi om te zien dat er nog steeds aan gewerkt wordt. Overigens is UTAC een overkoepelende organisatie en kunnen de banen door meerdere fabrikanten gebruikt worden, zo test Hankook bijvoorbeeld hun banden hier.

De Mellatracks tellen zo in totaal bijna 100 kilometer aan banen, waaronder 1,2 kilometer overkapt voor die ene paar dagen in het jaar dat het toch zonnig is in Ivalo. Dan kunnen de extreme situaties nagebootst worden. De banen liggen op 10 kilometer afstand van Ivalo Airport, dus kunnen fabrikanten eventueel hun testmules invliegen. Spyshot-paparazzi in Finland opgelet, dus.

Ook interessant!

  • Video: BMW M4 doet Tokyo Drift
  • Mijn Auto video: Toyota bB van Mees
  • Mijn Auto: Porsche 911T van Edwin
  • Mijn Auto: Porsche Panamera Turbo van Rob

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

finland, UTAC

Vorig bericht: « HEET! Eerste blik op de nieuwe BMW M3
Volgend bericht: Dit is de Urban Cruiser: wordt deze elektrische Toyota wél een hit? »

Lees Interacties

Reacties

  1. kerre zegt

    12 december 2024 om 13:38

    Niet enkel autofabrikanten. Maar ook banden fabrikanten. Kwam afgelopen maandag nog een paar pirelli test chauffeurs tegen, zaten in hetzelfde vliegtuig naar Luleå (Zweden) ongetwijfeld om banden te testen.

    Kom hier incidenteel inderdaad een gecamoufleerde auto tegen. Maar ben dan ook niet woonzaam in Arjeplog.

    Vergis je trouwens niet. Paar dagen zon betekent 100 % zonuren, als die niet achter de wolken zit. Ivali ligt hoog genoeg boven de poolcirkel om daar enkele maanden (Mei, Juni en Juli) de zon niet te laten ondergaan…

    Login om te reageren
  2. jmeverts zegt

    12 december 2024 om 22:44

    Lees jij je teksten wel eens na?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North