
De Toyota Urban Cruiser is terug van weggeweest, maar nu is het een EV.
De opmars van de EV mag dan niet zo hard gaan als gehoopt, er valt nog genoeg te halen. Zeker in het segment van de compacte cross-overs. Ook Toyota gaat nu eindelijk dit razend populaire segment betreden met een EV. Wellicht dat deze auto het succes gaat brengen wat de bZ4X niet bracht.
Bekende naam
De nieuwe Toyota heeft een bekende naam: Urban Cruiser. De Urban Cruiser kennen we natuurlijk als de vierkante cross-over uit 2009, wat nooit echt een succes is geworden. Desalniettemin brengt Toyota deze naam terug voor de nieuwe EV.




De Urban Cruiser is de productieversie van de Urban SUV Concept die we vorig jaar te zien kregen. De auto heeft nu gewoon normale spiegels in plaats van de ‘kijk mij eens futuristisch zijn’ cameraspiegels, maar verder is Toyota aardig trouw gebleven aan de concept car. Je kunt het uiterlijk overigens ook ergens anders van kennen: het is een tweelingbroertje van de Suzuki e Vitara.
Positionering
Het gamma van de Toyota wordt er niet overzichtelijker op, want dat zit al boordevol met cross-overs. Met een lengte van 4,29 meter wordt de Urban Cruiser tussen de Yaris Cross en de Corolla Cross gepositioneerd. Met als belangrijk verschil dat deze auto dus volledig elektrisch is.

Drie varianten
Je kunt kiezen uit drie varianten. De instapper heeft een 49 kWh accu en 144 pk op de voorwielen. Daarna volgt een versie met een 61 kWh batterij en 174 pk. Tot slot is er nog een variant met dezelfde accu en vierwielaandrijving, die 184 pk sterk is.
De vierwielaandrijving bevestigt volgens Toyota de status als “authentieke SUV”. Er zit zelf een heuse Trail Mode en Downhill Assist Control op. Heeft Toyota de naam Urban Cruiser zo treffend gekozen, gaan ze er toch weer een terreinwagen van proberen te maken…
Interieur


Toyota wil de auto graag een stoer karakter meegeven, zoveel is duidelijk. Daarom is ook het interieur wat robuuster vormgegeven, met vierkante ventilatieroosters. Toyota gaat nu ook mee in de trend om het instrumentarium en het infotainment te combineren in één breed scherm.
Brussel
Wat je misschien ook nog wil weten is de actieradius, maar daar wordt nog met geen woord over gerept. De prijs is uiteraard ook nog een vraagteken. Wel kun je de auto volgende maand al in het echt bekijken. De Toyota Urban Cruiser beleeft namelijk zijn publieksdebuut op de Autosalon van Brussel.
Dit is de Toyota Versie van de Suzuki Vitara E (of eerder omgekeerd). Andere grill en badge en hoppa !
Scherp! Heb het er even bijgezet
Ennuh: volgens mij is het Het autosalon in Brussel ;)
Auch dat interieur, grote schermranden, ventilatieroosters niet aansluitend bij de centrale console en zwart met zwart en zwart.
Dat de urban cruiser geen succes is geworden is denk ik de naam. Die zegt namelijk: het is een crossover/suv maar je kan er off road niks mee. Wat mensen willen is een crossover die niks off road kan maar wel de schijn heeft dat ie het kan, of een SUV die off road wel uit de voeten kan maar uiteindelijk nooit off road gebruikt gaat worden.
Hoe groter de zwarte wielkastranden hoe kleiner de wielen ogen. Bij de Kia EV3, Mazda CX-30 en dus ook bij deze Toyo. :(
Kia EV3/ Volvo EX30 prijsrange veronderstel ik?
Vind het maar een liluk hok.
Bz4x verkoopt helemaal niet slecht inmiddels, ook in Nederland trekt de lease aan. In Noorwegen zelfs nr1 in verkopen. Ook helemaal geen slechte EV, zo ontzettend overdreven allemaal. Hou toch eens op met dat gezeik.
Deze Urban cruiser heeft met kleine pakket 325km en grote pakket met 4 wielaandrijving, 400km, zonder vierwielaandrijving 425km. Gewoon wat je kan verwachten. Laatste blade batterijen van partner Byd en warmtepomp, allemaal prima.
Je blijft dit herhalen, maar deel wat verkoopcijfers dan. Ik geloof er helemaal geen fluit van dat een bijzonder matige bz4x beter verkoopt dan Kia’s, Tesla’s, en andere EV’s die luxer zijn, sneller laden, verder komen, en goedkoper zijn. Maar misschien zit ik er naast!
Was er benieuwd naar en vond dit:
https://www.autointernationaal.nl/2024/11/autoverkopen-noorwegen-skoda-marktleider/
Niet mijn model maar de bz4x verkocht in oktober gewoon beter dan de model 3 en y.
Op jaarbasis verkoopt de model y weer beter…keiharde cijfers die gewoon op het www te vinden zijn 😉
In oktober nr 1 in Noorwegen, verkopen, of beter lease, trekt ook in Nederland aan. De bz4x doet het afgelopen mnd dan ook niet verkeerd en veel beter dan diverse bewierookte Chinese modellen bij elkaar opgeteld. Nee, de bz4x verkoopt niet beter dan model Y maar dat is ook geen straf. Verder is met de upgrades de bz4x inmiddels heel aardige bev, niets mis mee.
Volgens mij is Toyota de enige fabrikant die 10 jaar garantie geeft op de EV-accu, of tot 1.000.000 kilometers. Toyota garandeert dat die accu dan nog minstens 70% van zijn oorspronkelijke capaciteit heeft.
Volgens mij is Toyota hierin uniek. Voor particulieren (o.a. in Noorwegen) kan dit dus de doorslaggevende factor zijn om toch zorgeloos te rijden t.a.v. onverwachte reparatiekosten.
Hahaha gozer. Kijk wat ik vind:
A look at the top ten models reveals the aforementioned boatload of Teslas. It is not uncommon for the Model Y to be among the best-placed vehicles in Norway – in September, the electric SUV was in first place with 2,107 units. However, the Tesla Model 3 ranks second with 2,067 new registrations. The electric saloon is not usually found in the top ten, with only 12 new registrations in September 2023.
The Tesla duo is followed at a considerable distance by the Volvo EX30, which established itself in the Norwegian top three with 803 new cars. The Skoda Enyaq was newly registered 702 times, followed by the Toyota bZ4X (659), VW ID.4/ID.5 (485), Nissan Ariya (385), VW ID.3 (324), BMW i4 (274) and Hyundai Kona (265). At 2.0 per cent, even the tenth-placed Kona achieved a higher market share than all new cars with combustion engines combined.
4000 tesla’s tegenover 659 toyota’s. Koekoek.
In november was de Bz4x de best verkochte EV in Noorwegen, ook in Nederland trekt de lease aan, zo’n 100 tot 130 stuks per mnd, niet slecht. Veel beter dan diverse Chinese merken, waarvan, als je de mediaaandacht mag heloven de markt overspoeld zou worden….. . De Bz4x is ook gewoon een fijne EV, niets mis mee, veel fraaier m.i. dan model Y, wat een duf hok is dat.. Deze kleine Irban Cruiser zal zeker voor extra verkopen gaan zorgen en er komen nog een viertal nieuwe EV’S aan voor 2026,2027.
Hoe doen je aandelen in Toyota het? 😉
Wij hebben er 2 rijden in ons bedrijf naast talrijke model y’s, etron, id4 en hybrids, meeste van Toyota. Dus, idd, ervaringsdeskundige. Range heel redelijk, comfort heel goed, afwerking top, garantie top en zuinige EV motoren. Daarnaast 10 jaar garantie op alles. De model Y, betere range, sneller, minder comfortabel en slechte Tesla service, en wisselende afwerkingskwaliteit (hoewel laatste Y’s veel beter zijn). Verder, persoonlijk, vind ik model Y foei en foeilelijk. Maar rond Tesla hangt zelfde ‘imago’ als bij Apple, jonge medewerkers kiezen gewoon daarom al voor Musk.
Urban Cruiser blijft een “beladen” naam ;-)