
De strakke Chinese opvolger van de CX-60 komt dit jaar nog naar Europa.
We werden aangenaam verrast door de komst van de Mazda 6e. Al helemaal toen duidelijk werd dat deze elektrische 6 naar Europa komt. Waarschijnlijk kijk jij ook met positieve gevoelens naar de prachtige 6e. Maar wist je dat ie onderhuids eigenlijk een ChangAn Deepal 03 is? Is ie daardoor ineens minder begeerlijk?
Zo’n zelfde trucje haalt Mazda uit met de EZ-60. Je mag dit model zien als de grote broer van de 6e of de elektrische opvolger van de CX-60. Mazda deelt de eerste beelden van de hoge 6 via het Chinese social media platform Weibo. In een videootje krijgen we al wat leuke features van de knappe EZ-60 te zien. Zo weten we dat de buitenspiegels camera’s zijn en dat de luchtinlaten ook echt lucht doorlaten. En net als bij de 6e geldt: ziet hij er niet geweldig uit?


Gedeeld platform met Chinese EV
De EZ-60 deelt zijn basis met de Deepal S07 die je hieronder ziet. De samenwerking is onderdeel van een joint venture tussen ChangAn en Mazda. Specificaties van Mazda zijn er nog niet, dus spieken we even bij de Deepal. Het vermogen weten we niet, maar het is wel al bekend dat de S07 een actieradius van 475 kilometer heeft dankzij een 80-kWh batterij. De S07 kost in Nederland tenminste € 45.000. Zou Mazda daaronder kunnen zitten met de EZ-60?

Die naam EZ-60 staat trouwens nog niet vast. In China wordt deze naam nu gebruikt. Daar gebruiken ze ook de naam EZ-6 nog voor de 6e. Dikke kans dat de Nederlandse versie dus CX-60e of zoiets dergelijks gaat heten. Daar komen we misschien wel volgende maand achter. Mazda heeft een eventje gepland staan in mei in België waar het nogal geheimzinnig over doet. Mocht de EZ-60 zich dan niet laten zien, dan gebeurt het wel op de autobeurs van Shanghai (25 april tot en met 2 mei).
Meer strakke Mazda’s op komst?
Het lijkt erop dat Mazda het niet bij deze twee Chinese EV’s laat zitten. Volgens de geruchten denkt Mazda na over een derde en vierde samenwerkingsmodel met ChangAn. Mocht dit plan doorgaan, dan zouden deze auto’s ergens tussen 2028 en 2030 klaar moeten zijn. Eerst maar eens zien hoe de Mazda EZ-60 het hier gaat doen.





Neem aan, dat die actieradius in Chinese kilometers is. Wat is het Europese WLTP-equivalent hiervan ?
In ieder geval lager, dus dat is niet heel best..
Het is WLTP, maar Chinese WLTP cijfers zijn op een of andere manier slechter dan andere. Vaak onzuinige hokken. Chinees zou ik voorlopig overslaan…
WLTP is overal hetzelfde. Maar in China is er een lokale standaard en die is nog wat optimistischer dan WLTP. Dus Chinese actieradius kilometers moet je van weten met welke standaard dat is gemeten. Is van alle tijden, Amerikaanse PK’s waren ook altijd wat optimistischer dan de Europese (gemeten aan krukas versus aandrijfas).
Ziet er fraai uit. Vooral benieuwd wat hiervan allemaal Mazda is en wat niet..
De naam.
Fraaie wagen. Maar als deze de Deepal specs krijgt is deze kansloos tegen de concurrentie.
Oh dus nu is de range ineens wel belangrijk???
Doe je toch een extra koffiepauze inlassen tijdens het snelladen.
Ik kan met 450 WLTP km wel uit de voeten. Maar heel veel mensen die voor het eerst elektrisch rijden zijn toch wat onzeker en gaan voor de hoogste actieradius. Als concurrenten voor het zelfde geld meer range bieden is Mazda kansloos op de markt.
Als jij als berijder weet hoe het werkt met elektrisch rijden en je weet hoeveel actieradius je echt nodig hebt kun je flink geld besparen door voor goedkopere modellen met een kleinere actieradius te gaan.
Qua styling vind ik ook deze nieuwe “Mazda” erg goed gelukt.
Wat een lelijk obesitas ding.
Verschil van dag en nacht met de strakke 944 die we laatst kregen voorgeschoteld.