• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eerste BMW met driecilinder komt pas in 2014

Auteur: robbie, gepost 11 juli 2011 om 19:02 – 28 Reacties

3 potten


We waren even bang dat de nieuwe BMW 3 Serie die binnenkort wordt onthuld al driecilinders onder de motorkap zou krijgen, maar R&D baas Klaus Draeger heeft dat gerucht even uit de wereld geholpen. Volgens hem wordt de eerste BMW met een driecilinder de nieuwe voorwielaangedreven 1 Serie GT die in 2013/2014 op de markt komt.

Klaus verklapt ook nog dat de 1.5 liter grote driecilinder turbo maximaal zo’n 160 pk zal leveren. Deze N37 motor is volgens hem niet zozeer ontworpen om kosten te besparen, maar vooral om zuiniger te zijn. Volgens Draeger beschikt de nieuwe driecilinder over de zelfde moderne technieken als de nieuwe vier- en zescilinders van BMW. Overigens zal ook MINI gebruik gaan maken van deze driecilinder.

Over enkele jaren willen BMW en MINI samen op jaarbasis 600.000 tot 800.000 auto’s met voorwielaandrijving verkopen. (via: autocar.co.uk)

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
  • Video: BMW 3 Serie maakt onfortuinlijk rondje

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

0-serie, 1-serie, 1-serie-gt, BMW, MINI, Techniek

Vorig bericht: « Fotofestijn: Spada Codatronca Monza
Volgend bericht: VW blijft de onbetwiste koning der lease-sletten »

Lees Interacties

Reacties

  1. dennisr zegt

    11 juli 2011 om 19:07

    gelukkig maar, 3 cillinder rotzooi!

    Login om te reageren
  2. Megakix zegt

    11 juli 2011 om 19:12

    Wordt vast een lekker wagentje, want de huidige 3-cilinders klinken ook al best goed….lijkt wel alsof de ‘oneven-cilinder-auto’s’ het beste geluid maken (3 en 5).

    160Pk is overigens prima om mee vooruit te komen, zeker nu nederland overstroomt met importauto’s uit het jaar kruik.

    Login om te reageren
    • Mich zegt

      11 juli 2011 om 19:25

      @Megakix: Was mij ook al opgevallen.. je ziet nog meer 190D’s met drieletterig kenteken dan polo bluemotion’s op het moment..

      Login om te reageren
    • joosthoeve zegt

      11 juli 2011 om 19:25

      @Megakix: Hopelijk nog een middeltje om de motor wat regelmatiger te laten lopen / iets minder toeren (in ieder geval wat minder lawaai op de snelweg) en dan is het goed te doen!

      Login om te reageren
    • 454ssV8 zegt

      11 juli 2011 om 21:58

      @Megakix: een lekkere V8 klinkt toch nog het lekkerst hoor :-P

      Login om te reageren
  3. RickB zegt

    11 juli 2011 om 19:30

    Bekijk het zo, het is een halve 6-pitter!

    Login om te reageren
    • TheKeymaker zegt

      11 juli 2011 om 20:24

      @RickB: Toch heb ik liever een hele zes-pitter.

      Login om te reageren
  4. jack_abarth zegt

    11 juli 2011 om 19:41

    Lol, van dit motorblok kunnen ze dadelijk in de 7-serie ook een W9 maken :-)

    Login om te reageren
    • bigcar zegt

      11 juli 2011 om 20:38

      @jack_abarth: nee, reken maar na: 3 cilinder rij * 4 (de W vorm) = 12 cilinder. als je toch 9 cilinders wilt in een rij van 3 cilinders dan heb je anderhalve V motor (kijkend op mijn toetsenbord lijkt het dus op de letter N)…

      Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        11 juli 2011 om 21:22

        @bigcar:

        Zo bedoel ik het, netzoals de 2,5L Harley Davidson:

        Login om te reageren
  5. phantom zegt

    11 juli 2011 om 19:53

    Ik vind een 3 cilinder sowieso al klinken als een soort 6 cilinder, ( beetje rouw, als een porsche boxer bijvoorbeeld)

    Login om te reageren
  6. norge zegt

    11 juli 2011 om 19:58

    Premium muesli ? Dan moet het wel cruesli genoemd worden .

    Login om te reageren
    • ErikkNL zegt

      12 juli 2011 om 00:00

      @norge: hmm dan heb ik dat allang in huis…

      Login om te reageren
  7. phantom zegt

    11 juli 2011 om 20:05

    Trouwens vind ik dat alle “halfjes” klinken als hun “dubbelganger”

    – 3 cil klinkt al 6 cil
    – 5 cil klinkt als 10 cil
    – 6 cil klint als 12 cil (bij ver doorhalen uiteraard)

    Maar er is 1 vreemde eend in de bijt: de 4 cilinder, waarom klinkt deze niet of heeft deze niets weg van een 8 cilinder?

    Login om te reageren
    • Initial_D zegt

      11 juli 2011 om 21:15

      @phantom: Niet alle 6 cilinders klinken ook hetzelfde. Een i6 heeft een grommend geluid, terwijl een v6 een soepele roffel heeft.

      Login om te reageren
    • Alpinaa zegt

      11 juli 2011 om 21:23

      @phantom: De 5-cilinder vindt ik niet echt op een V10 lijken qua klank. Een V10 huilt veel meer, een 5 cilinder is veel lager en bromt meer.

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        11 juli 2011 om 21:56

        @Alpinaa: Een 5 cilinder klinkt zeker als een V10 !

        Als je bv wat acceleratiefilmpjes van een TT-rs opzoekt, zul je aangenaam verbaasd zijn !

        Login om te reageren
    • porsche9ff zegt

      12 juli 2011 om 00:23

      dus als ik jou goed begrijp klinkt een 3 cilinder als een 12 cilinder?@phantom:

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        12 juli 2011 om 15:47

        @porsche9ff: zo begrijp ik het ook.. een 3 cilinder als een 6 cilinder en een 6 cilinder als een 12 cilinder.. dan dus ook de 3 cilinder als een 12 cilinder..

        Login om te reageren
    • gregorius zegt

      12 juli 2011 om 07:46

      @phantom: omdat je 4cyl in een lijn licht en een 8cyl tegenwoordig altijd in een V zit

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        12 juli 2011 om 07:47

        @gregorius: ligt. … Het is vroeg

        Login om te reageren
  8. kets zegt

    11 juli 2011 om 20:05

    @norge: hahahaha

    Login om te reageren
  9. MLTB zegt

    11 juli 2011 om 22:37

    @phantom

    Wat heb jij in je oren zitten?

    Noway man, dat hoogtoerige van een V10 ala M5 of Carrera GT klinkt als een V5, doe normaal joh.. :P

    3-cilinder ( rauw, schel geluidje, snerp ) klinkt als een mooie, venijnige, smoothe 6-in-lijn? Of V6 ( ala R32 bijv. ) Neeee… Komt niet in de buurt. Motorkarakter is echt anders.

    Enige waar ik je wel gelijk in moet geven, 6-cilinder tegenover (V)12. Klinkt soms niet veel verschillend.

    Login om te reageren
  10. mbevo zegt

    12 juli 2011 om 02:20

    3cilinder met 16klepper back 2 the oldskool:P

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      12 juli 2011 om 07:51

      @mbevo:

      12-kleps zul je bedoelen, 16 kan niet op een 3-pitter.
      15-kleps dan weer wel.

      Login om te reageren
      • mbevo zegt

        12 juli 2011 om 10:54

        @jack_abarth: ik bedoelde eigenlijk 4cilinders

        Login om te reageren
  11. jermir zegt

    12 juli 2011 om 11:06

    neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee geen 3 cilinders en voorwielaandrijving.
    WTF zijn ze mee bezig bij bmw. v10 ook al weg…..

    Login om te reageren
  12. phantom zegt

    12 juli 2011 om 22:29

    @ dennis sr en 9ff: Nee dat zeg ik niet, want dan word het verschil weer te groot,

    Ik vind bijvoorbeeld dat:

    Dodge viper 10 cil lijkt op audi tt rs 5cil.
    Suzuki alto 3 cil lijkt op porsche boxter 6 cil.

    en dan noem ik er maar eens een paar.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North