• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eerste details van nieuwe Ariel Atom 500

Auteur: autoblogger, gepost 28 mei 2009 om 10:03 – 64 Reacties

Ariel Atom 500


Ariel Motors heeft de eerste details bekend gemaakt van de Atom 500. Wellicht één van de snelste productie-auto’s ooit! De eerste tests zouden bewijzen dat de nieuwe versie in 2,5 seconden van 0-100 km/u kan sprinten…

We schreven er vorig jaar al eens over, maar het is nu pas eindelijk officieel. De Ariel Atom 500 V8 zal gebruik maken van een speciaal ontwikkelde 3,0-liter V8 motor. De motor weegt minder dan 90 kilo en de Atom heeft een bizarre pk-gewicht verhouding van ongeveer 1000 pk per ton! Ter vergelijking; de Veyron heeft 1001 pk en weegt zo’n 2000 kilo…

De vorige Ariel Atom heeft Wouter al eens mogen rijden, maar dit is toch wel een ander level. De prestaties zijn naar verwachting ongeveer gelijk aan de Bugatti Veyron, dat betekent een sprint van 0 naar 100 km/u in 2,5 seconden en van 0 naar 160 km/u in minder dan 6 seconden. Het vermogen is beschikbaar via de achterwielen en komt via een Sadev zesbak beschikbaar, een paddle shift-optie is ook in ontwikkeling.

Samen met de vermogenstoename (van 300 pk naar 500 pk) worden er ook nieuwe remmen, vering, een aero package en andere standaard opties meegeleverd. Er worden slechts 25 units geproduceerd en de helft schijnt al verkocht te zijn.

Ook interessant!

  • Mahindra XUV-700
    Nieuwe crossover kost slechts 13.500 euro
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Nieuwe Autoblog presentator!
  • Video: Nascar Daytona 500 eindigt met spectaculaire crash
    Video: Nascar Daytona 500 eindigt met spectaculaire crash

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

ariel-atom, Lichtgewicht

Vorig bericht: « Mini JCW Championship 50
Volgend bericht: Parkeertarief Amsterdam verdubbelen? (10 euro is goed) »

Lees Interacties

Reacties

  1. Niels zegt

    28 mei 2009 om 10:06

    Geweldig ! Dit is misschien wel hét rijkeluisspeeltje ?!

    Ik zou ‘m wel eens willen proberen in ieder geval.
    Zó, en nu verder werken ;)

    Login om te reageren
  2. Pasquale zegt

    28 mei 2009 om 10:08

    geef me toch maar liever de Bugatti Veyron :D

    Login om te reageren
  3. Barracuda_82 zegt

    28 mei 2009 om 10:08

    “weegt minder dan 90 kilo”…

    Is dat niet een beetje erg weinig?

    Login om te reageren
  4. Pasquale zegt

    28 mei 2009 om 10:09

    @ Barracuda_82

    vind ik ook ja

    Login om te reageren
  5. AMGJunk zegt

    28 mei 2009 om 10:12

    Het motorblok Barracuda :lol:
    dat kan wel hoor, dat weegt het 4cilindertje van je ma ook :mrgreen:

    OT: Super auto!
    Lijkt me leuk om eens in (mee) te rijden.
    Bizarre spec’s en ik zou zowizo een helm op doen anders word je gezicht er af geblazen..

    Login om te reageren
  6. Peer zegt

    28 mei 2009 om 10:15

    Ik denk dat de motor bedoeld wordt. Alleen dan levert die motor volgens de desbetreffende zin 90 pk…

    Login om te reageren
  7. Roy zegt

    28 mei 2009 om 10:15

    Een speciaal ontwikkelde motor voor slechts 25 units?? wow!

    Login om te reageren
  8. jathe5th zegt

    28 mei 2009 om 10:16

    Men zou verwachten dat je als Autoblogjournalist toch je grammatica onder controle hebt: “ongeveer gelijk aan de Bugatti Veyron, dat betekend een sprint van 0 naar 100 km/u in 2,5 seconden”

    zoek de schreifvaut ;)
    –edit: gevonden–

    Login om te reageren
  9. Soj zegt

    28 mei 2009 om 10:19

    Een dubbele pk/gewichtsverhouding t.o.v. de Veyron, maar toch dezelfde acceleratiecijfers, eigenlijk dus een hoop vermogen dat niet gebruikt wordt…
    maar wat zit ik te zeuren: die wil ik! of toch de Caparo T1… of de Caterham Levante…

    Login om te reageren
  10. Savipe.com zegt

    28 mei 2009 om 10:24

    één paard van één kilo :o hoho absurd:p
    wat zou de prijsklasse ongeveer zijn?

    Login om te reageren
  11. bmw-e30-7bh zegt

    28 mei 2009 om 10:27

    Wat is dan de topsnelheid van deze kart op steroïden?

    Login om te reageren
  12. ferrari zegt

    28 mei 2009 om 10:27

    bizar, geweldig, heftig. dat is er wat er in mijn hoofd op komt bij het zien en lezen van de specs en de foto’s. hier is duidelijk het thema, “less is more” ten top gedreven. hebben ze die motor zelf ontwikkeld of doet dat een extern bedrijf? 90kilo voor een 3liter v8 is een hele prestatie. dat is formule 1 niveau. alleen die hebben 2,4liter en ongeveen 85kilo.
    echter ik had met die cijfers toch wel een snellere sprint verwacht!

    Login om te reageren
  13. autoblogger zegt

    28 mei 2009 om 10:28

    De motor weegt minder dan 90 kilo… wat is daar onduidelijk aan?

    Login om te reageren
  14. Dutch_Tuning zegt

    28 mei 2009 om 10:29

    die prestaties zijn wel echt heel ziek.. maar daar blijft het ook wel bij.. heb toch liever een bugatti veyron, net even iets mooier ;)

    Login om te reageren
  15. StormRAM zegt

    28 mei 2009 om 10:36

    This is the real deal! Bizarre prestaties, lekker hardcore puristisch karretje.
    I like it. :D

    Login om te reageren
  16. Sander zegt

    28 mei 2009 om 10:36

    “De motor weegt minder dan 90 kilo en heeft een bizarre pk-gewicht verhouding van ongeveer 1000 pk per ton!”

    Heeft de motor 1000 pk per ton of de atom;)

    Login om te reageren
  17. SHFT zegt

    28 mei 2009 om 10:36

    @Dutch_tuning

    En de veyron is ook 30x duurder…

    Login om te reageren
  18. Jurrian zegt

    28 mei 2009 om 10:39

    deze v8 is toch een speciale creatie van een heel ander bedrijfje dat er ook een aantal aan caterham heeft verkocht, die hebben daarvoor ook een speciaal model gemaakt. het blok bestaat uit 2 motorfiets blokken inelkaar gebouwd, met een supercharger dan. zieke shit.

    Die bodykit is trouwens erg gaaf, echt een caparo rival zo.

    Login om te reageren
  19. VonStroke zegt

    28 mei 2009 om 10:41

    @Ferrari: de Atom heeft gewoon de grip niet om nog sneller te accelereren.

    Login om te reageren
  20. 406_v6 zegt

    28 mei 2009 om 10:41

    Jezza in de nieuwe Atom “The old Atom ripped the skin of my face when i accelerated, the new one causes accidental decapitation….. :mrgreen:

    Login om te reageren
  21. creative zegt

    28 mei 2009 om 10:43

    de ariel weegt waarsch 900 kg?

    Login om te reageren
  22. Baztrd zegt

    28 mei 2009 om 10:46

    “De motor weegt minder dan 90 kilo… wat is daar onduidelijk aan?”

    Niets…

    “… en heeft een bizarre pk-gewicht verhouding van ongeveer 1000 pk per ton!” gooit echter roet in het eten, aangezien dat suggereert dat die motor 1pk/kilo heeft, dus 90 pk, da’s natuurlijk onzin, dus zal de zin wel over de hele auto gaan… maar die kan niet maar 90 kilo wegen, da’s te weinig… dus… moet er nog wat tussen, om de zin niet alleen duidelijk, maar uberhaupt kloppend te maken ;) Ik suggereer: “de atom” tussen “en” en “heeft”.

    Login om te reageren
  23. Pixed zegt

    28 mei 2009 om 10:48

    Ooit gereden met de 300 pk versie, en dat ding ging al loeihard. Een gesloten helm is sterk aan te raden. Benieuwd op welke snelheid dit ding begrensd zal worden.

    Login om te reageren
  24. minimarcos zegt

    28 mei 2009 om 10:49

    Ik denk dat er de hartley enterprises v8 in zit, enigszins gebaseerd op 2 hayabusa blokken…
    http://www.h1v8.com

    Holeshot racing gaat met dit blok nog een stapje verder (als je genoeg geld hebt)
    zij kunnen er zelfs 1000pk uit peuteren!!!

    Login om te reageren
  25. autoblogger zegt

    28 mei 2009 om 10:56

    @Baztrd: kijk, daar hebben we wat aan ;)

    Login om te reageren
  26. Sebastien zegt

    28 mei 2009 om 10:57

    Ik heb de Ariel Atom 3 SC (300 pk) al mogen ervaren, echt fenomenaal!

    http://www.autojunk.nl/clips/view/156609 (filmpje)

    De nieuwe Atom 500 moet compleet, maar dan ook compleet gestoord zijn… :)

    Login om te reageren
  27. MMQuint zegt

    28 mei 2009 om 11:00

    Auto rijden zoals het bedoeld is :D

    Login om te reageren
  28. CSL zegt

    28 mei 2009 om 11:00

    Hoe kunnne mensen hier beweren dat de Atom 900kg weegt als er staat dat die een pk gewicht verhouding heeft van 1/1. Dus als die 500pk heeft weegt dat ding gwoon rond de 500kg.

    Login om te reageren
  29. Marcel zegt

    28 mei 2009 om 11:03

    Wat zit iedereen te zeiken over de acceleratie dat ie niet minder dan 2.5 sec is?

    Mijn motor zou het ook moeten halen met perfect schakelen en als het voorwiel niet van de grond komt. Maar geloof mij of het nou 2 seconden of 3 seconden is dat verschil merk je bijna niet. Veel belangerijker zijn de tussenacceleraties daar zit de echte kick. En mijn motor trekt boven de 100 sneller dan de gemiddelde auto naar 100 doet.

    Login om te reageren
  30. Gnermo zegt

    28 mei 2009 om 11:05

    Stel je eens voor als dit vierwielaandrijving heeft… 1 seconde naar de 100…?

    Login om te reageren
  31. tt zegt

    28 mei 2009 om 11:18

    of hoe een vlieg een dodelijk projectiel kan worden…

    Login om te reageren
  32. Relief zegt

    28 mei 2009 om 11:18

    Dan vind ik het nog steeds knap van de Veyron dat deze met zijn 2000 kg en 500 pk per ton net zo snel accelereert.

    Login om te reageren
  33. timberleek zegt

    28 mei 2009 om 11:45

    @relief

    wat meer grip en plaats voor vreemde-snel-optrek-speeltjes

    wat kost zo’n ding eigenlijk?

    Login om te reageren
  34. blokker5 zegt

    28 mei 2009 om 12:00

    @marcel
    Heel mooi. Wat rijd je dan voor auto? Getuned golfje? Want het zijn gewoon natuurkundige regels dat een atom niet binnen 2,5 seconden zou kunnen acceleren. Ik snap ze niet maar het zal wel iets zijn met te weinig downforce en normale banden trekken dat ook niet.

    Login om te reageren
  35. Eric zegt

    28 mei 2009 om 12:07

    Nu aan de Stig geven voor een snelle TopGear ronde!!

    Login om te reageren
  36. Bugger zegt

    28 mei 2009 om 12:12

    Wat zijn het toch geweldige wagens!
    In het filmpje met Wouter in de oude 300pk variant geeft één van de eigenaren al aan dat hij zich niet meer kan wensen, ik vraag me dan ook af of 500pk geen overkill is..
    Het blijft wel prachtig en respect voor dit bedrijf dat ze anders dan anderen durven zijn! Zullen ze nog steeds in die opgewaardeerde schuur werken zoals te zien was in TopGear?

    Login om te reageren
  37. Laurens zegt

    28 mei 2009 om 12:16

    Ik heb de meeste lol als ik in staat ben bij 250 km/uur nog even de voorligger voorbij te blazen…. kan deze auto dat ook?

    OT: geweldig!

    Login om te reageren
  38. timberleek zegt

    28 mei 2009 om 12:16

    @blokker5

    ik denk dat marcel een motor rijdt. ik zie golfjes niet zo vaak van de grond af komen met de voorwielen ;-)

    Login om te reageren
  39. BmwMPower zegt

    28 mei 2009 om 12:17

    Als je hiermee in Dubai of Monaco een Veyron, Enzo, Zonda, CCXR etc. zoekrijdt, ben je echt de man! :D

    Login om te reageren
  40. SimonMc zegt

    28 mei 2009 om 12:22

    @Pasqual:Als je dat zegt,weet je niet wat rijden is…
    De veyron is alleen maar goed op topsnelheid,waar deze atom 500 qua bochtgedrag de veyron zo rond de oren slaat!

    Login om te reageren
  41. narciris zegt

    28 mei 2009 om 13:02

    De Veyron weegt 1888 kg.
    Sullig gelijk wat te vergelijken met de Veyron. De Veyron is met niets te vergelijken. Absoluut niets. Een Atom kun je bijvoorbeeld met een Caterham of zo vergelijken en zo waanzinnig snel is ie dan ook weer niet. Hoewel die nieuwe…

    Login om te reageren
  42. Simpson zegt

    28 mei 2009 om 13:08

    als ik toch een helm op moet heb ik liever een echte motor (-fiets, voor de duidelijkheid)

    Login om te reageren
  43. Dutch_Tuning zegt

    28 mei 2009 om 13:16

    @ BMWMPower

    whahaa.. ik zou inderdaad die kop van die gozer achter het stuur van een Veyron, Enzo, Zonda, CCXR als dat gebeurd.. :D

    Login om te reageren
  44. eddy rocket zegt

    28 mei 2009 om 13:18

    Ik wil er een…

    Dan maar geen huis.

    Login om te reageren
  45. Barracuda_82 zegt

    28 mei 2009 om 13:30

    Ow verrek, die 90 kilo ging over het gewicht van het motorblok. Ik dacht effe dat het over de auto zelf ging :P

    90 ipv 900

    Login om te reageren
  46. Benjamin zegt

    28 mei 2009 om 14:29

    De ariel is men keus; bruut, vinnig en tof voor op circuit en dus geen supersonische salon op wielen waar je niks in voelt of hoort … maar dat is mijn mening

    Login om te reageren
  47. Benko zegt

    28 mei 2009 om 15:03

    “The 500 started life as a one off special project with RS Developments in 2007 and features the Russell Savory designed 2.4 litre V8 engine coupled to a 6 speed sequential Sadev gearbox. Developing over 500bhp at 10,000rpm the supercharged engine features all alloy construction, 5 valves per cylinder and a dry sump. The gearbox will have flatshift capability, a paddle gearchange with manual override as well as launch and traction controls.”

    2.4 V8 was het origineel

    Login om te reageren
  48. Buyck zegt

    28 mei 2009 om 15:22

    Vierwieler van het jaar!!! Beestig grove machine… overtreft alle kicks! Mag er niet aan denken om ermee te driften.

    Login om te reageren
  49. JoVanWittenberg zegt

    28 mei 2009 om 16:02

    Kunnen ze geen betaalbare (lichtere) versie maken? Lijkt me het ideale speelgoed voor de aankomende zomer…

    Login om te reageren
  50. Svensson zegt

    28 mei 2009 om 16:04

    @ Benko: Dat is gebaseerd op oude informatie. De Atom 500 krijgt een atmosferische 3.0 liter V8 van Hartley. Dus geen supercharger gelukkig!

    Hier een foto van de motor met de Sadev dog-box:

    En hier de website van Hartley:
    http://www.h1v8.com/page/page/1562068.htm

    Login om te reageren
  51. Svensson zegt

    28 mei 2009 om 16:08

    @ JoVanWittenberg:

    Die is er al heel lang. Je kan de Atom ook krijgen met Honda 2.0L 4 cilinder al dan niet met supercharger erop.

    Login om te reageren
  52. Kevski Style zegt

    28 mei 2009 om 16:53

    Leuk speeltje, maar als ik moest kiezen met in het achterhoofd de openbare weg dan zou ik voor de 300pk versie gaan. De 500 pk versie is te teer verwacht ik. Aangezien je op de weg te veel km’s maakt moet je blok elke keer uit elkaar….

    Login om te reageren
  53. NLBUURMAN zegt

    28 mei 2009 om 17:29

    ik kan hier niet meer over kwijt dan: HEBBEN!

    Login om te reageren
  54. Tomtj zegt

    28 mei 2009 om 17:42

    Liever dat dan Ferrari-Porsche-Bugatti-…

    Login om te reageren
  55. timberleek zegt

    28 mei 2009 om 18:06

    er staat een 2e hansje te koop op de site. 11000 mijl gereden. rood met zilver chassis. voor maar 24000 pond

    de atom 2 160

    Login om te reageren
  56. Citrofiel zegt

    28 mei 2009 om 18:57

    In een Veyron is van 0 naar 100 km/h in 2,5 seconden gewoon leuk, in de Atom is het angstaanjagend, en pas echt stoer!! :o

    Login om te reageren
  57. Midas zegt

    28 mei 2009 om 20:20

    Helemaal waanzinnig. Deze hoort absoluut in mijn droomgarage. Naast de Morgan Aeromax. Dat wel.

    Login om te reageren
  58. phantom zegt

    28 mei 2009 om 20:30

    wat zal dat OEREND hard gaan zeg!!

    Login om te reageren
  59. phantom zegt

    28 mei 2009 om 20:31

    niet voor beginnertjes denk ik

    Login om te reageren
  60. BananaFlip zegt

    29 mei 2009 om 15:57

    Bij de Ariel Atom denk ik altijd een beetje aan een leuk, lichtgewicht speeltje voor de zondag.
    Maar dit is zelfs een stuk meer dan dat!
    1000 pk per ton!
    Dat is echt wel heel erg cool.
    Waanzinnig briljante auto.
    En waarschijnlijk waanzinnig briljant snel.

    Login om te reageren
  61. micheloo0 zegt

    29 mei 2009 om 19:39

    dat is geen auto meer maar een raket met 4 wielen.

    Login om te reageren
  62. Andre van Vliet zegt

    19 juni 2009 om 02:05

    @Baztrd
    Als je er niets van weet, hou dan je mond. Gewicht/pk verhouding gaat niet om het gewicht van de motor, maar om de massa van de gehele auto. Er staat ook “1000pk per ton” – per 1000 kilogram dus.

    Login om te reageren
  63. Mc zegt

    8 september 2010 om 20:27

    Je eigen formule 1 wagen.. alleen dan zonder plastic en carbon..
    16500 rpm met een V8, geweldig! Dat moet toch een geluid maken!

    Login om te reageren
  64. koen zegt

    20 oktober 2010 om 15:48

    Hier zeggen ze, dat de Ariel Atom vanaf €58000,- verkrijgbaar is. (3:30)
    http://www.youtube.com/watch?v=qfaVQZk36T8

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North