
Ariel Motors heeft de eerste details bekend gemaakt van de Atom 500. Wellicht één van de snelste productie-auto’s ooit! De eerste tests zouden bewijzen dat de nieuwe versie in 2,5 seconden van 0-100 km/u kan sprinten…
We schreven er vorig jaar al eens over, maar het is nu pas eindelijk officieel. De Ariel Atom 500 V8 zal gebruik maken van een speciaal ontwikkelde 3,0-liter V8 motor. De motor weegt minder dan 90 kilo en de Atom heeft een bizarre pk-gewicht verhouding van ongeveer 1000 pk per ton! Ter vergelijking; de Veyron heeft 1001 pk en weegt zo’n 2000 kilo…
De vorige Ariel Atom heeft Wouter al eens mogen rijden, maar dit is toch wel een ander level. De prestaties zijn naar verwachting ongeveer gelijk aan de Bugatti Veyron, dat betekent een sprint van 0 naar 100 km/u in 2,5 seconden en van 0 naar 160 km/u in minder dan 6 seconden. Het vermogen is beschikbaar via de achterwielen en komt via een Sadev zesbak beschikbaar, een paddle shift-optie is ook in ontwikkeling.
Samen met de vermogenstoename (van 300 pk naar 500 pk) worden er ook nieuwe remmen, vering, een aero package en andere standaard opties meegeleverd. Er worden slechts 25 units geproduceerd en de helft schijnt al verkocht te zijn.
Geweldig ! Dit is misschien wel hét rijkeluisspeeltje ?!
Ik zou ‘m wel eens willen proberen in ieder geval.
Zó, en nu verder werken ;)
geef me toch maar liever de Bugatti Veyron :D
“weegt minder dan 90 kilo”…
Is dat niet een beetje erg weinig?
@ Barracuda_82
vind ik ook ja
Het motorblok Barracuda :lol:
dat kan wel hoor, dat weegt het 4cilindertje van je ma ook :mrgreen:
OT: Super auto!
Lijkt me leuk om eens in (mee) te rijden.
Bizarre spec’s en ik zou zowizo een helm op doen anders word je gezicht er af geblazen..
Ik denk dat de motor bedoeld wordt. Alleen dan levert die motor volgens de desbetreffende zin 90 pk…
Een speciaal ontwikkelde motor voor slechts 25 units?? wow!
Men zou verwachten dat je als Autoblogjournalist toch je grammatica onder controle hebt: “ongeveer gelijk aan de Bugatti Veyron, dat betekend een sprint van 0 naar 100 km/u in 2,5 seconden”
zoek de schreifvaut ;)
–edit: gevonden–
Een dubbele pk/gewichtsverhouding t.o.v. de Veyron, maar toch dezelfde acceleratiecijfers, eigenlijk dus een hoop vermogen dat niet gebruikt wordt…
maar wat zit ik te zeuren: die wil ik! of toch de Caparo T1… of de Caterham Levante…
één paard van één kilo :o hoho absurd:p
wat zou de prijsklasse ongeveer zijn?
Wat is dan de topsnelheid van deze kart op steroïden?
bizar, geweldig, heftig. dat is er wat er in mijn hoofd op komt bij het zien en lezen van de specs en de foto’s. hier is duidelijk het thema, “less is more” ten top gedreven. hebben ze die motor zelf ontwikkeld of doet dat een extern bedrijf? 90kilo voor een 3liter v8 is een hele prestatie. dat is formule 1 niveau. alleen die hebben 2,4liter en ongeveen 85kilo.
echter ik had met die cijfers toch wel een snellere sprint verwacht!
De motor weegt minder dan 90 kilo… wat is daar onduidelijk aan?
die prestaties zijn wel echt heel ziek.. maar daar blijft het ook wel bij.. heb toch liever een bugatti veyron, net even iets mooier ;)
This is the real deal! Bizarre prestaties, lekker hardcore puristisch karretje.
I like it. :D
“De motor weegt minder dan 90 kilo en heeft een bizarre pk-gewicht verhouding van ongeveer 1000 pk per ton!”
Heeft de motor 1000 pk per ton of de atom;)
@Dutch_tuning
En de veyron is ook 30x duurder…
deze v8 is toch een speciale creatie van een heel ander bedrijfje dat er ook een aantal aan caterham heeft verkocht, die hebben daarvoor ook een speciaal model gemaakt. het blok bestaat uit 2 motorfiets blokken inelkaar gebouwd, met een supercharger dan. zieke shit.
Die bodykit is trouwens erg gaaf, echt een caparo rival zo.
@Ferrari: de Atom heeft gewoon de grip niet om nog sneller te accelereren.
Jezza in de nieuwe Atom “The old Atom ripped the skin of my face when i accelerated, the new one causes accidental decapitation….. :mrgreen:
de ariel weegt waarsch 900 kg?
“De motor weegt minder dan 90 kilo… wat is daar onduidelijk aan?”
Niets…
“… en heeft een bizarre pk-gewicht verhouding van ongeveer 1000 pk per ton!” gooit echter roet in het eten, aangezien dat suggereert dat die motor 1pk/kilo heeft, dus 90 pk, da’s natuurlijk onzin, dus zal de zin wel over de hele auto gaan… maar die kan niet maar 90 kilo wegen, da’s te weinig… dus… moet er nog wat tussen, om de zin niet alleen duidelijk, maar uberhaupt kloppend te maken ;) Ik suggereer: “de atom” tussen “en” en “heeft”.
Ooit gereden met de 300 pk versie, en dat ding ging al loeihard. Een gesloten helm is sterk aan te raden. Benieuwd op welke snelheid dit ding begrensd zal worden.
Ik denk dat er de hartley enterprises v8 in zit, enigszins gebaseerd op 2 hayabusa blokken…
http://www.h1v8.com
Holeshot racing gaat met dit blok nog een stapje verder (als je genoeg geld hebt)
zij kunnen er zelfs 1000pk uit peuteren!!!
@Baztrd: kijk, daar hebben we wat aan ;)
Ik heb de Ariel Atom 3 SC (300 pk) al mogen ervaren, echt fenomenaal!
http://www.autojunk.nl/clips/view/156609 (filmpje)
De nieuwe Atom 500 moet compleet, maar dan ook compleet gestoord zijn… :)
Auto rijden zoals het bedoeld is :D
Hoe kunnne mensen hier beweren dat de Atom 900kg weegt als er staat dat die een pk gewicht verhouding heeft van 1/1. Dus als die 500pk heeft weegt dat ding gwoon rond de 500kg.
Wat zit iedereen te zeiken over de acceleratie dat ie niet minder dan 2.5 sec is?
Mijn motor zou het ook moeten halen met perfect schakelen en als het voorwiel niet van de grond komt. Maar geloof mij of het nou 2 seconden of 3 seconden is dat verschil merk je bijna niet. Veel belangerijker zijn de tussenacceleraties daar zit de echte kick. En mijn motor trekt boven de 100 sneller dan de gemiddelde auto naar 100 doet.
Stel je eens voor als dit vierwielaandrijving heeft… 1 seconde naar de 100…?
of hoe een vlieg een dodelijk projectiel kan worden…
Dan vind ik het nog steeds knap van de Veyron dat deze met zijn 2000 kg en 500 pk per ton net zo snel accelereert.
@relief
wat meer grip en plaats voor vreemde-snel-optrek-speeltjes
wat kost zo’n ding eigenlijk?
@marcel
Heel mooi. Wat rijd je dan voor auto? Getuned golfje? Want het zijn gewoon natuurkundige regels dat een atom niet binnen 2,5 seconden zou kunnen acceleren. Ik snap ze niet maar het zal wel iets zijn met te weinig downforce en normale banden trekken dat ook niet.
Nu aan de Stig geven voor een snelle TopGear ronde!!
Wat zijn het toch geweldige wagens!
In het filmpje met Wouter in de oude 300pk variant geeft één van de eigenaren al aan dat hij zich niet meer kan wensen, ik vraag me dan ook af of 500pk geen overkill is..
Het blijft wel prachtig en respect voor dit bedrijf dat ze anders dan anderen durven zijn! Zullen ze nog steeds in die opgewaardeerde schuur werken zoals te zien was in TopGear?
Ik heb de meeste lol als ik in staat ben bij 250 km/uur nog even de voorligger voorbij te blazen…. kan deze auto dat ook?
OT: geweldig!
@blokker5
ik denk dat marcel een motor rijdt. ik zie golfjes niet zo vaak van de grond af komen met de voorwielen ;-)
Als je hiermee in Dubai of Monaco een Veyron, Enzo, Zonda, CCXR etc. zoekrijdt, ben je echt de man! :D
@Pasqual:Als je dat zegt,weet je niet wat rijden is…
De veyron is alleen maar goed op topsnelheid,waar deze atom 500 qua bochtgedrag de veyron zo rond de oren slaat!
De Veyron weegt 1888 kg.
Sullig gelijk wat te vergelijken met de Veyron. De Veyron is met niets te vergelijken. Absoluut niets. Een Atom kun je bijvoorbeeld met een Caterham of zo vergelijken en zo waanzinnig snel is ie dan ook weer niet. Hoewel die nieuwe…
als ik toch een helm op moet heb ik liever een echte motor (-fiets, voor de duidelijkheid)
@ BMWMPower
whahaa.. ik zou inderdaad die kop van die gozer achter het stuur van een Veyron, Enzo, Zonda, CCXR als dat gebeurd.. :D
Ik wil er een…
Dan maar geen huis.
Ow verrek, die 90 kilo ging over het gewicht van het motorblok. Ik dacht effe dat het over de auto zelf ging :P
90 ipv 900
De ariel is men keus; bruut, vinnig en tof voor op circuit en dus geen supersonische salon op wielen waar je niks in voelt of hoort … maar dat is mijn mening
“The 500 started life as a one off special project with RS Developments in 2007 and features the Russell Savory designed 2.4 litre V8 engine coupled to a 6 speed sequential Sadev gearbox. Developing over 500bhp at 10,000rpm the supercharged engine features all alloy construction, 5 valves per cylinder and a dry sump. The gearbox will have flatshift capability, a paddle gearchange with manual override as well as launch and traction controls.”
2.4 V8 was het origineel
Vierwieler van het jaar!!! Beestig grove machine… overtreft alle kicks! Mag er niet aan denken om ermee te driften.
Kunnen ze geen betaalbare (lichtere) versie maken? Lijkt me het ideale speelgoed voor de aankomende zomer…
@ Benko: Dat is gebaseerd op oude informatie. De Atom 500 krijgt een atmosferische 3.0 liter V8 van Hartley. Dus geen supercharger gelukkig!
Hier een foto van de motor met de Sadev dog-box:
En hier de website van Hartley:
http://www.h1v8.com/page/page/1562068.htm
@ JoVanWittenberg:
Die is er al heel lang. Je kan de Atom ook krijgen met Honda 2.0L 4 cilinder al dan niet met supercharger erop.
Leuk speeltje, maar als ik moest kiezen met in het achterhoofd de openbare weg dan zou ik voor de 300pk versie gaan. De 500 pk versie is te teer verwacht ik. Aangezien je op de weg te veel km’s maakt moet je blok elke keer uit elkaar….
ik kan hier niet meer over kwijt dan: HEBBEN!
Liever dat dan Ferrari-Porsche-Bugatti-…
er staat een 2e hansje te koop op de site. 11000 mijl gereden. rood met zilver chassis. voor maar 24000 pond
de atom 2 160
In een Veyron is van 0 naar 100 km/h in 2,5 seconden gewoon leuk, in de Atom is het angstaanjagend, en pas echt stoer!! :o
Helemaal waanzinnig. Deze hoort absoluut in mijn droomgarage. Naast de Morgan Aeromax. Dat wel.
wat zal dat OEREND hard gaan zeg!!
niet voor beginnertjes denk ik
Bij de Ariel Atom denk ik altijd een beetje aan een leuk, lichtgewicht speeltje voor de zondag.
Maar dit is zelfs een stuk meer dan dat!
1000 pk per ton!
Dat is echt wel heel erg cool.
Waanzinnig briljante auto.
En waarschijnlijk waanzinnig briljant snel.
dat is geen auto meer maar een raket met 4 wielen.
@Baztrd
Als je er niets van weet, hou dan je mond. Gewicht/pk verhouding gaat niet om het gewicht van de motor, maar om de massa van de gehele auto. Er staat ook “1000pk per ton” – per 1000 kilogram dus.
Je eigen formule 1 wagen.. alleen dan zonder plastic en carbon..
16500 rpm met een V8, geweldig! Dat moet toch een geluid maken!
Hier zeggen ze, dat de Ariel Atom vanaf €58000,- verkrijgbaar is. (3:30)
http://www.youtube.com/watch?v=qfaVQZk36T8