• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eigenwijs? Lexus voert hybride productie op

Auteur: Dennis, gepost 22 juli 2007 om 10:52 – 18 Reacties

Lexus logo

De toekomstplannen van Toyota kun je in drie woorden samenvatten: hybride hybride hybride. Het maakt niet uit wat je zegt, het maakt niet uit wat je vraagt, het antwoord is hybride. In 2020 moet iedere Toyota hybride zijn. Niet verwonderlijk dat Toyota’s luxe merk Lexus een vergelijkbare koers volgt.

Lexus maakte onlangs bekend dat de productie van het aantal hybride auto’s zal worden opgevoerd. Onlangs werd nog de LS 600h aan het programma toegevoegd. Lexus hoopt jaarlijks meer dan 100.000 hybride modellen te verkopen.

Toch zweert niet iedereen bij de hybride technologie. Zo weten we dat de hybrides van Lexus helemaal niet zo groen zijn. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat vooral de diesels aan populariteit zullen winnen, iets dat onlangs nog eens bevestigd werd door onderzoeksbureau J.D. Power. Of de Japanners weten het echt beter, of ze zijn nogal eigenwijs. De tijd zal het leren.

Ook interessant!

  • Rijtest: Lexus NX450h+ 306 pk plug-in hybride
  • De prijs van de nieuwe Lexus NX is niet niks
    Prijs van de nieuwe Lexus NX is niet heel verkeerd
  • Wordt de Lexus UX met non-hybride instapper wél een succes?
  • Sportieve Lexus Coupé
    Sportieve Lexus coupé op basis Toyota GR86 op komst

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

Hybride, Lexus

Vorig bericht: « Heeft Volkswagen nog wel wat te zoeken in de VS?
Volgend bericht: Meesterlijk uitgevoerde drift »

Lees Interacties

Reacties

  1. Klassiekerrally zegt

    22 juli 2007 om 10:55

    Dapper om de voortrekkersrol op je te nemen.
    Hopelijk kijken ze bij het milieubewust bezig zijn naar het totale productieproces.
    Ik had begrepen dat de productie van de Prius accu’s niet bepaald ‘Al Gore approved’ is? (Niet dat ik zo’n Al Gore fan ben, ik vind ‘m een grote hypocriet)

    Login om te reageren
  2. d_vdm zegt

    22 juli 2007 om 11:47

    Er is wel eens kritiek van sommigen op de Duitse fabrikanten dat ze achter lopen qua hybride auto’s en eens een voorbeeld zouden moeten nemen aan Toyota. Wat dan vergeten wordt is de enorme achterstand van het Japanse bedrijf op dieselgebied bij de grotere luxe modellen: Toyota heeft vooralsnog geen enkele moderne 6 of 8 cilinder diesel. BMW kwam in 2002 met de 2de generatie common rail 3 liter diesel in de 7 serie. Toyota loopt dus al minstens 5 jaar achter wat dit betreft.
    (Dit even als tegenwicht voor alle hybride hoera verhalen in sommige “oude” media).

    Login om te reageren
  3. Ron zegt

    22 juli 2007 om 12:06

    @d_vdm: mee eens dat Toyota niet thuis is in de 6 en 8 cylinder diesels, maar vergeet niet dat Toyota wel een aantal zeer moderne en krachtige diesels in huis heeft, waaronder de D-CAT (177 pk 400nm)

    Login om te reageren
  4. Ted Sluymer zegt

    22 juli 2007 om 12:11

    Het milieu interesseert Toyota geen fluit. Ze willen veel auto’s verkopen en dat betekent gewoon dat je fabriceert wat de overheid voorschrijft. Behalve een groep freaks rond de inmiddels door Hamburgers geteisterde Al Gore, is ook de consument niet of nauwelijks geïnteresseerd in het milieu als het om auto’s gaat. Als je in een Prius gaat rijden, moet je toch wel een verdomde hekel aan jezelf hebben.
    En in de Lexus-klasse maakt het al helemaal niet meer uit. Of de wagen nu zuipt, roet uitblaast of gaten in de ozonlaag schiet, speelt ook geen rol als je je op verrukkelijk leer in alle stilte kunt verplaatsen. Wat Toyota en steeds meer andere fabrikanten doen, kan vertaald worden in één woord: opportunisme.

    Login om te reageren
  5. Floris zegt

    22 juli 2007 om 12:33

    Je moet me even helpen hoor, maar volgens mij zin autofabrikanten commerciële ondernemingen. Vaststellen dat ze opportunistisch zijn is dan wel heel triviaal.
    Maatschappelijk verantwoord ondernemen is hip, de wereld verbeteren trendy, Toyota’s timing is dan ook slim geweest dit tijdig aan te zien komen.

    Login om te reageren
  6. Ron zegt

    22 juli 2007 om 12:34

    Precies, het is gewoon de strategie waarmee Toyota verwacht het meeste geld te kunnen verdienen… niets meer, niets minder.

    Login om te reageren
  7. w0o0dy zegt

    22 juli 2007 om 12:59

    @Ted Sluymer: daar ben ik het niet mee eens. Ieder bedrijf kun je opportunisme verwijten, maar opportunisme is de kern van ondernemen. Gebruik maken van de “opportunities” dat is waar het om draait bij ondernemen. Toyota is geen filantropische instelling. Dat kun je het bedrijf moeilijk voor de voeten werpen.

    Ik denk dat Toyota zich eerder dan de meeste merken heeft gerealiseerd dat de consument bepaalde offers wil brengen om het milieu minder te belasten en zij hebben de gok genomen om er producten voor te ontwikkelen. Dat is innovatie en ondernemingsgeest (risico nemen met als doel een grotere winst).

    Daarnaast denk ik dat de automobielindustrie langzaamaan begint te snappen dat niets doen het failliet van de totale business zal betekenen. Vergelijk het maar met de tabaksindustrie. Je kunt de inspanningen om schade aan de gezondheid te beperken door voorlichting en onderzoek hypocriet noemen, maar de industrie snapt dat er iets moet gebeuren omdat anders de hele industrie verboden wordt of failliet gaat door schadeclaims en afzetdaling.

    Natuurlijk wil Toyota meer auto’s verkopen dan ooit, dit is een normale doelstelling voor een (grote)autofabrikant, maar deze groei had Toyota ook zonder hybride techniek kunnen realiseren. Het percentage Hybrides is behoorlijk beperkt als je naar de totale afzet kijkt, dus de hybride techniek is er niet puur vanuit het oogpunt van een hogere afzet.

    Ook als de motivatie van Toyota niet 100% integer is, ze hebben wel de gok genomen en alles op alles gezet die gok tot een succes te maken. Dat verdient enige mate van respect. Cynisme is makkelijk, maar innovatie en het integreren van maatschappelijk verantwoord ondernemen (hoe vaag dat begrip ook is) vraagt om moed en gedrevenheid.

    Login om te reageren
  8. Rick dos zegt

    22 juli 2007 om 13:07

    Het is een geval van op welk paard moet je wedden.

    Is het diesel, hybride of een andere vorm van aandrijving? Het is duidelijk dat iedereen een richting aan het zoeken is om te bepalen wat de juiste weg vooruit is.

    Uiteindelijk nadat alle stof weer gedaald is, zal duidelijk worden wie het juiste pad heeft genomen en dus zal het ook duidelijk worden wie de andere moet inhalen om weer op het juiste pad te komen.

    Ikzelf zie al een mogelijk probleem voor Toyota opdoemen en hybride techniek.

    Vooral als het volgende algemeen bekend wordt:

    “Zo weten we dat de hybrides van Lexus helemaal niet zo groen zijn.”

    Het is al vaker gebleken dat de consument niet houdt van hoaxen.

    Login om te reageren
  9. Mark zegt

    22 juli 2007 om 15:47

    Bij Lexus LS600h draait het ook niet om milieu maar pure kracht. Die auto gaan ze echt niet verkopen omdat ie dan zo zuinig zou zijn.

    Grappig overigens dat Porsche wel vermeldde in een persbericht dat de 911 GT2 hoge prestaties bij een laag verbruik heeft. “Slechts 12.5l , een waarde die enkele jaren geleden nog als onhaalbaar gold in deze klasse”.

    Login om te reageren
  10. speedlimit zegt

    22 juli 2007 om 20:43

    Heb ’t al eens eerder gezegd: hybride is gewoon ’n goede tussenstap voor al bijvoorbeeld de waterstof auto’s rijp zijn voor massaproductie.
    Dus waarom niet tot die tijd proberen om van hybride ’n succes te maken…toyota lukt ’t al aardig.
    Hybride wordt door de europese merken scheef aangekeken maar ook meer zoiets van…waarom heeft toyota zo’n succes daarmee?
    Toyota staat rotsvast achter d’r standpunt en levert zeker geen half werk af…da’s ook de reden dat ze wereldwijd op nr.1 staan zowel kwa verkopen als betrouwbaarheid.
    Vooral de duitse merken kijken toyota scheef aan.
    Leuk die samenwerking van mercedes/bmw…ik denk eerder dat bmw niet zo’n lang leven meer te gaan heeft als ze blijven door gaan.
    Dat de huidige 3-serie ’n flop is kwa design hebben ze in topgear al bevetigd…ze vonden ’t te veel moeite om ’n foto v/d huidige 3 op ’t bord te plakken bij un-cool.

    Login om te reageren
  11. Rick dos zegt

    22 juli 2007 om 20:46

    LOL!

    Login om te reageren
  12. hape zegt

    22 juli 2007 om 21:42

    @speedlimit & Rick dos
    Het is wel zeker zo dat de duitse fabrikanten een mega achterstand hebben op gebied van hybride techniek. Het is ook zeker zo dat getracht wordt de hybride techniek waar mogelijk in een kwaad daglicht te stellen. Daar zijn zo langzamerhand hele volkstammen mee bezig lijkt het wel.
    Toen fiat en rover eind jaren 80 een direct ingespoten diesel voor gebruik in personenauto’s aankondigden werd dit lachend weggehoond door de heren van mercedes. Argumenten waren veeeel te veel lawaai en onaanvaardbaar hoge emissies. Inmiddels weten we wel beter.

    Het idee achter de hybride techniek is feitelijk geniaal. Sla de energie die verloren gaat bij het afremmen tijdelijk op en gebruik het weer bij het optrekken. Heb je wel eens op de verbruiksmeter in je auto gekeken wat het verbruik is tijdens acceleren??? Waardes van 1 op 3 zijn niet vreemd!
    Als de techniek niet zou deugen (vanwege milieuaspecten) dan zouden de grote duitse fabrikanten nu niet volop bezig zijn met de ontwikkeling van eigen hybride systemen.

    Overigens: het design van de 3-serie is gewoon een kwestie van smaak, daar valt door topgear niets te bevestigen…

    Login om te reageren
  13. H.J. Vaesen zegt

    23 juli 2007 om 09:18

    Hybride heeft toekomst, Diesel niet. Simple comme bonjour.

    Overigens maakt het niet eens zo héél erg veel uit. Want het is toch maar een tussenstop. Mijn kleinkinderen zullen waterstof aangedreven auto’s sturen.

    Login om te reageren
  14. Ted Sluymer zegt

    23 juli 2007 om 12:16

    Ik zou de uitspraak dat hybride de toekomst heeft en diesel niet bepaald niet voor mijn rekening willen nemen. De fout die wordt gemaakt is dat de overheid zich bemoeit met de wijze waarop de auto’s schoner moeten zijn. Eerst was dat zo met de katalysator (waardoor de Franse merken hun kont tegen de krib gooide) en nu weer met roetfilters.
    De overheid moet zich niet bemoeien met de wijze waarop schoon kan worden gereden. Ze moeten slechts een redelijke en billijke norm eisen en dan nog in goed overleg met de autofabrikanten. De fabrikanten bedenken dan wel een oplossing. Dat kan voorlopig hybride zijn, maar zoals H.J. Vaesen al aangeeft: ook mijn kleinkinderen rijden (waarschijnlijk) op waterstof. Desalniettemin laat ik mij graag verrassen door nieuwe, wellicht nog onbekende technieken.

    Login om te reageren
  15. Floris zegt

    23 juli 2007 om 16:18

    Precies. Zeker als je bedenkt dat de relatief schone LPG-auto’s tot vrij recentelijk maximaal werden belast (omgekeerde wereld).

    Login om te reageren
  16. Mark zegt

    23 juli 2007 om 21:26

    Inderdaad Florius, echt de grap van de eeuw. Maarja als iedereen LPG rijdt dan komt er belasting op autoonderdelen, zodat veelrijders meer betalen. Geld moet ergens vandaan komen…

    En die 900 euro dieselboete BPM mag bij roetfilter (of liever Bluetec-bakken etc.) wel geschrapt worden! Doen ze niet….

    Login om te reageren
  17. _-IS250-_ zegt

    2 augustus 2007 om 12:51

    Ik vind het zo spijtig dat men vaak niet ziet (behalve op roetdeeltjes) op de vuiligheid dat diesels verliezen ten opzichte van de benzines.
    Juist die Co² natuurlijk, hybrides verminderen de Co² uitstoot, dat maakt hybrides nog altijd schoner dan gewone diesels.
    Maar dat is inderdaad een tijdelijke oplossing in de toekomst zal er een beroep gedaan worden op waterstof-auto’s.

    Login om te reageren
  18. _-IS250-_ zegt

    2 augustus 2007 om 12:54

    Toyota is toekomst, waterstofauto’s zal aangedreven worden op elektrische motors. En iedereen weet dat toyota een sterke voorsprong heeft inzake elektro-motors, dat zullen niet veel merken inhalen denk ik.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North