Waarschijnlijk niet, ondanks het feit dat je met de nieuwe instapper van de Lexus UX een prima deal hebt.
Een Aziatisch premiummerk en de Nederlandse consument: het blijft een ongelukkige combinatie. De verkoopcijfers van Lexus steken altijd schril af tegen die van de Duitse concurrentie. Zelfs voor een compacte cross-over (de Lexus UX) loopt het geen storm.
Het motorenaanbod van de UX was ook niet heel uitgebreid. Sterker nog: aanvankelijk was er maar één variant: de UX 250h. In 2020 kwam daar de volledig elektrische UX 300e bij.
Nu voegt Lexus een nieuwe variant toe aan het gamma. Althans, die versie was er al wel, maar niet in Nederland. Het gaat om de UX 200. Zonder ‘h’ of ‘e’ dus. Deze versie moet het alleen met een 2,0 liter viercilinder doen en komt daarmee uit op 173 pk. Daarmee doet ‘ie niet veel onder voor de 250h, die een systeemvermogen heeft van 184 pk.
Goed, wat betekent dit voor het financiële plaatje? De Lexus UX is dankzij de nieuwe instapper nu voor het eerst onder de €40.000 te krijgen. Dat wil zeggen: de vanafprijs van de UX 200 is €39.995. Dat is toch zo’n €4.500 goedkoper dan de instap-250h die tot voor kort in de prijslijsten stond.
De UX 200 is ook leverbaar als Preference Line. Dit nieuwe uitrustingsniveau omvat onder meer 18 inch lichtmetaal, parkeerhulp, LED-mistlampen voor en een zwik extra rijhulpsystemen. Dat krijg je dus naast de standaard zaken als adaptive cruise control en rijstrookassistent. De UX 200 Preference Line kost €41.495. Kanttekening die daarbij geplaatst moet worden is dat deze versie maar een tijdelijke aanbieding is. De 250h is overigens ook als Preference Line, die kost niet heel veel meer: €43.395.
Is dit een beetje een goede deal? Daar kunnen we vrij kort over zijn: ja. De instapper van de directe concurrenten zijn namelijk stuk voor stuk duurder, of je nu de basis UX 200 als uitgangspunt neemt of de Preference Line. De UX heeft met zijn 174 pk ook nog eens meer pit en de UX 250h heeft dat zeker. Helemaal geen gekke aanbieding dus. Helaas betekent dat waarschijnlijk niet dat de Nederlanders hem nu ook massaal gaan kopen.
- Lexus UX 200 (174 pk): €39.995
- Lexus UX 250h (184 pk): €43.395
- Audi Q3 35 TFSI (150 pk): €42.930
- Volvo XC40 T3 (164 pk): €43.495
- BMW X1 sDrive 18i (140 pk): €43.284
- Jaguar E-Pace P160 S (160 pk): €60.858
raoufff zegt
Je moet je ogen op een heel andere plek hebben zitten wil je dit voor je deur neerzetten.
tysson zegt
@raoufff: Hoezo? Stevie Wonder heeft er ook 1!
Johanneke zegt
Vergeleken met de VW t-roc is het een schoonheid. En jong gebruikt kosten die met een 1.5 tsi rond de 32k, deze als 250h kosten ook rond de 32k. Makkelijke keuze imo.
bakboord1 zegt
Wat is dit toch een belachelijk duur segment dat premium kleine cross-over. Stuk voor stuk gebakjes waar je geen drie tieners fatsoenlijk op de achterbank in kwijt kunt.
En koop je nu nog zo’n auto of kies je een enyaq, id4 of ionic 5 met het oog op de toekomst.
detroitv8 zegt
@bakboord1: juist nu nog een benzinestoker kiezen. Zo lang het nog kan!
mark997gt3 zegt
Lexus exterieurs vind ik altijd wel geslaagd. Wat gedurfder en scherper dan de concurrentie. Interieurs echter altijd zum kotzen. Zelfs bij de LFA hebben ze dat weten te verprutsen!!!
PunicaOase zegt
Ben benieuwd of je met de hybride niet het verschil wegwerkt in lagere benzinekosten.. MRB zal dan weer hoger zijn.. best een rekensommetje..
406_v6 zegt
Beetje jammer voor degeneb die een benzineversie zouden willen kopen vanwege de sleurhur dat er maar 750kg trekgewicht is… dat kan zelfs Dacia beter…
burninrubber zegt
@406_v6: Mijn hemel mag hopen dat als je Lexus rijdt je niet met een ‘sleurhut’ op vakantie gaat. Lijkt me idd eerder iets voor de Dacia koper.
406_v6 zegt
@burninrubber: waarom zou je met een Lexus NX niet met een sleurhut op vakantie mogen? Doelgroep is niet ze e/s klasse of 5/7 serie rijder, maar meer de Tiguan/T-roc klasse.