• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eindelijk! Parkeerplaatsen in A’dam voor grote auto’s

Auteur: ricardo, gepost 4 juli 2012 om 12:59 – 47 Reacties

Extra centimeters = liefde

Terwijl stadsdeel West in Amsterdam bezitters van auto’s van formaat graag een extra poot uitdraait, zijn er ook parkeergelegenheden die wél opkomen voor de Rechten van de Asobak. Nabij het Waterlooplein komen plekken van 3,10 meter breed. Eindelijk ruimte genoeg voor je Dartz.

Voor 5 euro per uur -of 25 pop per dag- mag iedereen die wil zijn blik in één van de 100 XXL-parkeerplaatsen dumpen, ongeacht het formaat van je auto. Dus of je nu een moeilijk hanteerbare X5 hebt of een RS6 waar je liever geen schade op maakt, de XXL-vakken discrimineren niet en heten zowel koekblikjes als obesitasauto’s welkom.

Aangezien er geen limiet voor auto’s geldt kan dit zomaar een trekpleister worden voor automobilisten met nare ervaringen met parkeergarages. En dan hebben we het over iedereen die wel eens een deur van een ander heeft gekopt, of bij terugkomst een onverklaarbare kras in de lak had staan. Grrrr-momentjes waarvan je vanzelf dubbel gaat parkeren.

Wat denken jullie: heeft de exploitant van deze parkeertoko een gat in de markt aangeboord? Of moeten gemeenten verplicht een percentage van parkeerplaatsen extra breed laten aanleggen?

Ook interessant!

  • leuke elektrische auto
    Een leuke elektrische auto, hij is er eindelijk!
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben

Nieuwste artikelen

  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
  • Dit zijn alle nieuwe auto’s die in 2026 uitkomen
  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
FacebookTweetPinLinkedIn

Asobakken, parkeergarage, parkeren, SUV

Vorig bericht: « Chevrolet Spark aangepakt door KBR Motorsport
Volgend bericht: Is het zo makkelijk om een BMW te stelen? [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. xowen zegt

    4 juli 2012 om 13:06

    Goed initiatief! Ik heb een hekel aan super smalle parkeerplekken waarbij je een slangenmens moet zijn om zonder schade uit je eigen auto te geraken. En dan nog maar te zwijgen over andere parkeerders die vlot hun deur in de jouwe planten. I’m a fan!

    Login om te reageren
  2. mellie zegt

    4 juli 2012 om 13:06

    Ziet er strak uit, werd tijd eindelijk een beetje waar voor je geld in ene garage qua ruimte

    Login om te reageren
  3. Larick zegt

    4 juli 2012 om 13:10

    Is die €5/pu of €25/pd duurder dan normaal? Als dat het gewone tarief is kan moeilijk gesproken worden van een gat in de markt. Ik neem aan dat als er geen xxl parkeerplek zou bestaan, mensen met een xxl auto ook wel ergens zouden parkeren. Vraag blijft hoe controleer je het en mogen kleine auto’s er ook zijn. Of is dat net zo asociaal als op een invalide plek gaan staan of frau platz (duitsland)

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      4 juli 2012 om 13:11

      @Larick: Ik betwijfel of 25p/d wel klopt, dat is goedkoop in Amsterdam.. 5p/u lijkt me wel reëel.

      Login om te reageren
      • RoT___ zegt

        4 juli 2012 om 13:17

        @kaasboerin: €5/uur is in elk geval in het centrum het ‘normale’ tarief. Ben benieuwd of het kaartje automatisch naar het dagtarief overschakelt na 5 uur parkeren. Als ik in de garage vlak bij mijn school het maximale tarief voor studenten wil betalen dien ik eerst naar de parkeerwachter te gaan.

        Login om te reageren
        • eklasse zegt

          5 juli 2012 om 10:18

          @RoT___: kaartjes die overschakelen naar dagtarief? ehh.. “achteraf betalen”. wel eens van gehoord?

          Login om te reageren
    • stanny zegt

      4 juli 2012 om 14:24

      @Larick: Er staat toch duidelijk dat eender wie gebruik mag maken van deze plaatsen (groot of klein).

      Ik vind het een super idee !

      Login om te reageren
  4. kaasboerin zegt

    4 juli 2012 om 13:10

    En terecht, wel jammer dat jij dan weer meer moet betalen omdat anderen schijt hebben aan andermans eigendom..

    Login om te reageren
  5. joejojo2012 zegt

    4 juli 2012 om 13:12

    Gat in de markt idd. Meer van dit soort aub. Gemeentes zijn volgens mij blijven hangen in de jaren 70 van de vorige eeuw. Een toen ‘dikke’ kuch VW Golf of Kadett paste er makkelijk in.

    Wellicht dat dienstdoende ambtenaren nu kleine zakjappaners of Up’s rijden. Tsja, dan kan ik me voorstellen dat zij helemaal geen problemen hebben met de voor autobezittend Nederland te kleine parkeerplaatsen :)

    Login om te reageren
    • joejojo2012 zegt

      4 juli 2012 om 13:14

      @joejojo2012: met de, volgens autobezittend Nederland, te kleine…

      Sorry, spijsvertering is nu in volle gang, bloed stroomt weg uit hoofd :P

      Login om te reageren
  6. fep739 zegt

    4 juli 2012 om 13:12

    wat baat ’t als er een blinde opa of driftende arabier passeert…

    Login om te reageren
  7. RoT___ zegt

    4 juli 2012 om 13:13

    Geen overbodige luxe, in sommige garages is het al lastig om er een D-segmenter door heen te manoeuvreren. Om nog maar niet over de echte mastodonten te spreken. Een van de weinige plekken waar parkeersensoren/-camera’s daadwerkelijk de toegevoegde waarde bewijzen.

    Login om te reageren
  8. dijkema zegt

    4 juli 2012 om 13:14

    Zijn de ingang, uitgang en paden naar andere verdiepingen dan ook iets groter?? We hebben al eens aardig gestoeid daar in een garage :)

    Login om te reageren
  9. bempi zegt

    4 juli 2012 om 13:18

    Ingeburgerde poolse chauffeur: Ya sjeer goedj. Kund ik niu porkere med mein vrektwagon und winckelen med mein froutje ien emsterdamn.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      4 juli 2012 om 13:36

      @bempi: Dat is idd goed ingeburgerd voor Nederlandse begrippen..

      Login om te reageren
      • bempi zegt

        4 juli 2012 om 14:06

        @kaasboerin:

        Hahahah tegenwoordig helaas wel. en als het zo doorgaat gaan we straks allemaal. ‘Ish goedj. Weten waar jou huize woont’. praten….

        Login om te reageren
  10. neal zegt

    4 juli 2012 om 13:19

    Ik parker mijn navara net zo goed op een normale plek, ook ondergronds…

    Login om te reageren
  11. RoT___ zegt

    4 juli 2012 om 13:29

    Om en om parkeren helpt trouwens ook al een hoop om plekken ruimer te maken. Eerst je passagiers uit laten stappen en dan je auto strak langs de passagierszijde van de auto naast je parkeren. Doet degene naast je het zelfde, dan blijft de ruimte voor de bestuurder om uit te kunnen stappen voldoende.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      4 juli 2012 om 14:15

      @RoT___: Precies, zo doe ik het tegenwoordig ook. Gewoon je auto zó strak langs een andere parkeren dat de passagiers van die auto niet eens gaan proberen in te stappen. Moet je alleen de mazzel hebben dat degene die na je buurman op dat plekje gaat staan dezelfde gedachte heeft, anders heb je alleen maar een krapper plekje gecreëerd met alle gevolgen van dien ;)

      Login om te reageren
  12. jack_abarth zegt

    4 juli 2012 om 13:30

    Hoe registreert de slagboom trouwens of ik parkeer op een normale of op een brede plek? Want als dat niet goed geregeld is heeft het uiteraard geen zin.

    Login om te reageren
    • bempi zegt

      4 juli 2012 om 13:31

      @jack_abarth:

      Parkeren in Amsterdam heeft nooit zin. ;)

      Login om te reageren
    • dijkema zegt

      4 juli 2012 om 13:47

      @jack_abarth:
      Vraag ik me ook af, anders staan er straks alleen maar dames met hun kleine autotjes geparkeerd die denken: “goh, wat een mooie ruime parkeerplaats” :)

      Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        4 juli 2012 om 15:08

        @dijkema:

        Of van die zielige figuren die de mening hebben: “zo lekker die gast pesten met z’n Q7, moet hij maar een kleine auto kopen”.

        Dan wil ik het ook gerechtvaardigd hebben dat ik met een grote auto op 2 vakken mag staan.

        Login om te reageren
    • ricardo zegt

      4 juli 2012 om 14:10

      @jack_abarth: Je mag er met elke auto staan. Prijs is gelijk.

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      4 juli 2012 om 20:14

      @jack_abarth:
      Ik vind het idee prima maar dan gewoon betalen per m2 van de plek. Dan dus ook kleine plekken voor kleine auto’s.

      Login om te reageren
  13. volvofreak zegt

    4 juli 2012 om 13:45

    Kan mijn (ex) baas ook met zijn chevy pickup parkeren ik denk dat een dually overigens weer net niet past

    Login om te reageren
  14. bungabungastig zegt

    4 juli 2012 om 13:47

    “Eindelijk ruimte genoeg voor je Dartz.”

    Met een doorrijhoogte van 1,90 meter gaat dat echt de lukken, de Kombat is 2,15 meter hoog. ;)

    Login om te reageren
    • the-budel-guy zegt

      4 juli 2012 om 14:08

      @bungabungastig: ik denk dat het plafond van de garage eerder breekt dan het dak van de dartz haha

      Login om te reageren
  15. the-budel-guy zegt

    4 juli 2012 om 14:03

    2 jaar terug zijn wij 2 maanden in Amerika geweest en het eerste wat me opviel waren de enorm grote gigantische ruimte vullende hamburgers…. Daarna de parkeer vakken die zijn daar een stuk groter dan hier. Wel zo prettig omdat de auto’s meer afstand van elkaar hebben. Toen we weer terug in Nederland waren viel ons pas op hoe klein de vakjes hier zijn. Ik zeg gat in de markt.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      4 juli 2012 om 20:16

      @the-budel-guy:
      Daar is de ruimte misschien iets minder schaars?
      En de auto’s van oudsher groter?

      Login om te reageren
  16. rotarypowah zegt

    4 juli 2012 om 14:17

    Ah, een Frauenparkplatz in vermomming.

    Login om te reageren
  17. stanny zegt

    4 juli 2012 om 14:26

    Hier in België maken ze de parkeerplaatsen groter door dunnere lijnen te trekken tussen de vakken….

    Login om te reageren
  18. dubhead zegt

    4 juli 2012 om 14:29

    niet accomoderen

    X6 is schaamtelijk

    effeciënt dynamics

    Login om te reageren
  19. screamer zegt

    4 juli 2012 om 14:47

    Hey, das handig voor mijn C4 Coupe! Zitten echt hele lange deuren op. Dus ik parkeer expres altijd op wat ruimere plekjes en met de meeste ruimte aan de bestuurderskant.

    Login om te reageren
  20. norge zegt

    4 juli 2012 om 17:15

    Prima gedaan maar wel gelijk die obesitas auto’s verbieden op normale plaatsen te gaan staan.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      4 juli 2012 om 20:21

      @norge:
      En extra laten dokken. Een m2 grond is niet goedkoop in 020

      Login om te reageren
  21. Bartholomeo zegt

    4 juli 2012 om 17:19

    Dus als ik het goed heb : Jarenlang maken ze de auto’s groter, en het logische gevolg is kleinere parkeervakken. Nu bieden ze terug normale parkeervakken aan voor een meerprijs…

    Precies die actie van Sprite, eerst normale sprite, dan “new” sprite, en dan “original” sprite aanbieden…. marketing ftw

    Login om te reageren
    • Pordon zegt

      4 juli 2012 om 18:23

      @Bartholomeo: meerprijs? waar heb je dat gelezen… €5,- is niet echt bepaald in meerprijs voor parkeren in Amsterdam

      Login om te reageren
  22. Bartholomeo zegt

    4 juli 2012 om 17:23

    Een S-klasse is al snel 2.1m breed. heb je nog mooi 50 cm aan elke kant om jezelf eruit te wringen.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      4 juli 2012 om 17:35

      @Bartholomeo:

      Een hedendaagse S-klasse is 1.871mm en trek daar gelijk 2x 200mm aan spiegels vanaf. Moet goedkomen in een vak van 3.100mm

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        4 juli 2012 om 20:18

        @jack_abarth:
        Die breedte is ex spiegels. Anders zou die net zo breed/smal zijn als een Cuore.

        Login om te reageren
  23. bamihap zegt

    4 juli 2012 om 17:52

    Een c4 coupe is echt lelijk

    Login om te reageren
  24. bamihap zegt

    4 juli 2012 om 17:54

    @ volvofreak

    wat een nietszeggende informatie

    Login om te reageren
  25. Yabbanoname zegt

    4 juli 2012 om 19:14

    Doet me direct aan dit filmpje denken, ik zeg X6 met klapdak please http://www.youtube.com/watch?v=yzdSjA3XzVY

    Login om te reageren
    • kickass zegt

      5 juli 2012 om 13:41

      @Yabbanoname: Misschien komt er ook een X6 Cabrio. ;) Lijkt me inderdaad erg handig.

      Login om te reageren
  26. jordy14 zegt

    5 juli 2012 om 23:13

    Login om te reageren
  27. jordy14 zegt

    5 juli 2012 om 23:14

    Waarom zijn ze hier niet eerder op gekomen, echt slim.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North