• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Elektrische bestelwagen: Mercedes-Benz Vito Concept

Auteur: autoblogger, gepost 10 februari 2010 om 16:55 – 25 Reacties

Elektrische Mercedes-Benz Vito


Weet je nog, die dikke Vito BlueEfficiency? Goed nieuws voor busjesvolk, want Mercedes-Benz heeft nu ook een volledig elektrische Vito onthuld.

Volgens Daimler is deze Vito de eerste bestelwagen ter wereld die reeds af fabriek met deze technologie wordt geproduceerd. Dat komt omdat de montage van de elektrisch aangedreven Vito in de normale serieproductie is geïntegreerd. In de loop van dit jaar zullen meer dan 100 van dit soort Vito’s aan twintig klanten worden uitgeleverd. Het gaat daarbij om beheerders van grote wagenparken en openbare instanties. Na de introductiefase is de productie van nogmaals 2.000 voertuigen gepland.

De energie voor de Vito wordt geleverd door een krachtige lithium-ion batterij, waarna een topvermogen van 90 kW en een actieradius van gemiddeld 130 km kan worden behaald. Dat laatste is natuurlijk zeer afhankelijk van de rijstijl van de betreffende Pool bestuurder, maar de topsnelheid is gelukkig begrensd op 80 km/u. Het voertuig is namelijk alleen bedoeld voor het transport in de stad en het regionale verkeer. Beladingsgraad en het transportvolume doen overigens niet onder voor de conventioneel aangedreven Vito en daardoor is een nuttig laadvermogen van meer dan 900 kg mogelijk.

Ook interessant!

  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • mercedes gaat EV-technologie
    Mercedes gaat EV-technologie zelf ontwikkelen en bouwen
  • Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
    Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

busje, Elektrisch, Mercedes, vito

Vorig bericht: « Teaser van de Citroen DS4?
Volgend bericht: MTM Golf tuning: snellere GTI (310 pk) en GTD (205 pk) »

Lees Interacties

Reacties

  1. super458 zegt

    10 februari 2010 om 16:56

    Nou, het hoeft niet hoor. Maar het zou wel handig zijn

    Login om te reageren
  2. Kuukske zegt

    10 februari 2010 om 16:58

    Elektrisch rijden gaat het niet worden, ik zet m’n geld nog steeds op waterstof

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      10 februari 2010 om 17:02

      @Kuukske: heel misschien over 10 of 20 jaar, maar tegen die tijd zijn er wel weer nieuwe alternatieven. Komende jaren wordt alles elektrisch, dat moge inmiddels wel duidelijk zijn.

      Login om te reageren
  3. BaySideBlueBoy zegt

    10 februari 2010 om 17:01

    Leuk als het vriest, gaat het vermogen van de Li-ion accu’s hard achteruit. zie: http://www.autoblog.nl/archive/2009/11/24/nieuwe-porsche-accu-veel-goedkoper-dan-liposuctie

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      10 februari 2010 om 17:02

      @BaySideBlueBoy: Yep, ook de elektrische MINI heeft bijvoorbeeld een veel kortere actieradius als het koud is…

      Login om te reageren
  4. KaCh1ng zegt

    10 februari 2010 om 17:05

    een bestelwagen doet toch meer KM/dag… ik zie het nut ervan niet

    Login om te reageren
  5. lamborgfan zegt

    10 februari 2010 om 17:10

    Ik zie niets in het elektrische rijden, ik ga ook voor waterstof daar zie ik meer in omdat water nooit opraakt en je geen accu’s hoeft te produceren (die een hoop wegen)kijk maar naar die tesla, onderstuurd meer dan een normale elise.

    Login om te reageren
  6. Gnermo zegt

    10 februari 2010 om 17:12

    Ik heb nog nooit een Pool in een Vito zien rijden, alleen transporters

    Login om te reageren
  7. RickB. zegt

    10 februari 2010 om 17:12

    Kost dat?
    80.000 euro?

    Login om te reageren
  8. Hupke zegt

    10 februari 2010 om 17:18

    in de “automotive engineering” die ik daarnet onder ogen had (zat te wachten in de bib) spraken ze nog over een 70kw motor met een ellectrische versnellingsbak met 2 versnellingen.

    Login om te reageren
  9. bpc zegt

    10 februari 2010 om 17:22

    kijk dit mag van mij electrisch worden: het vrachtvervoer, toch zie ik hier nog geen markt voor , het rijbereik is niet spectaculair en das wel ecentieel denk ik ze hadden er beter een aandrijftype alla chevy volt in gepropt er e-is plaats genoeg is zo een van voor al die baterijen en systemen het is goedkoop in verbruik en het rijbereik probleem is opgelost.
    maar het idee is goed…

    Login om te reageren
  10. Simpson zegt

    10 februari 2010 om 17:26

    prima initiatief, ik zie de postbestellers van de gemeente hier wel in rondcrossen. wel luid toeterend, of met een zwaailamp om de mensen niet te laten schrikken.

    Login om te reageren
  11. Citrofiel zegt

    10 februari 2010 om 17:29

    Straks stikt het in de stadscentra van de elektrische auto’s, want dat is de enige plek waar ze tot hun recht komen. :roll:

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      10 februari 2010 om 17:49

      @Citrofiel: Zou handig zijn als ze dan net als een trolleybus kunnen rijden op de bovenleidingen ;)

      Login om te reageren
  12. 406_v6 zegt

    10 februari 2010 om 17:46

    @autoblogger: een Accu heeft energie in voorraad, dit wordt aangegeven met Ah, dat is wat anders als kW. Die 90 kW slaat dus op het VERMOGEN van de e-motor, niet op de hoeveelheid ampere die de accu kan leveren.

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      10 februari 2010 om 17:56

      @406_v6: I know, het stond er misschien een beetje vreemd maar ik bedoelde inderdaad het vermogen (er stond ook “topvermogen”). Heb de zin iets herschreven, thanks.

      Login om te reageren
  13. ML Benz zegt

    10 februari 2010 om 17:54

    @ autoblogger: Heeft niks met polen te maken hoor, of waar haal je die informatie
    vandaan? Beetje vooroordelen hebben. Lekker bezig hoor, erg volwassen.

    OT, leuk initiatief van Mercedes, alleen zie ik zelf ook niet helemaal het voordeel
    van elektrisch aangedreven auto’s, elektrische energie moet ook verkregen worden
    en dat is ook kostbaar, vaak milieuonvriendelijk etc…

    Login om te reageren
  14. BananaFlip zegt

    10 februari 2010 om 18:31

    Begrenst op 80 km/u? PDK-bak erin leggen, verhoudingen flink naar beneden en je hebt een 0-80 km/u-beest! Busje… :roll

    Login om te reageren
  15. Relief zegt

    10 februari 2010 om 18:41

    @ML Benz

    Waar wou je energie dan vandaan halen? UIt de lucht? Energie blijft altijd nodig.

    Er zijn 3 ontwikkelingen nodig om elektriciteit succesvol te maken:

    – Ontwikkeling van milieuvriendelijke accu’s met een 10-100x grotere capaciteit (hier is men mee bezig en dit gaat wel lukken als ik de uitvidingen/ontdekkingen beetje analyseer)
    – Ontwikkeling van een systeem waarmee men binnen 5 minuten oplaadt. (ook hier is men heel erg ver mee en is een kwestie van tijd voordat er een fatsoenlijk systeem komt)
    – Het duurzaam maken van energiecentrales. (schone energie is in opkomst en kan voor een deel bijdragen aan het schoner maken van de huidige elektriciteit. Het is nu een kwestie van meer kerncentrales, liever niet, maar het beste zou zijn als de ontwikkeling van kernfusie snel resultaten laat zien. Hiermee kunnen we een hele lange tijd weer verder)

    Het zou me niet verbazen als we binnen nu en 20 jaar een nieuwe bron van energie vinden die al onze problemen oplost.

    Login om te reageren
    • BananaFlip zegt

      10 februari 2010 om 19:05

      @Relief: Waterstof is da bomb!

      Login om te reageren
  16. ML Benz zegt

    10 februari 2010 om 19:06

    @Relief. Je hebt gelijk. Ik ben ook benieuwd wat het allemaal gaat worden.
    Er zijn nog grote stappen te maken.

    Login om te reageren
  17. meneersander zegt

    10 februari 2010 om 19:53

    het is nog een concept dus vergeet het maar.

    Login om te reageren
  18. Vince zegt

    10 februari 2010 om 23:28

    Maar waterstof heeft ook een hoop nadelen. Denk aan het explosiegevaar. Bovendien is er voor het maken van waterstof energie nodig, die logischerwijs het makkelijkst uit elektriciteit te halen valt. En bovendien, voor het vervoeren van waterstof moeten een hoop investeringen in infrastructuur gedaan worden.

    Login om te reageren
  19. Cantago zegt

    12 februari 2010 om 23:42

    Maximaal 80? Hopeloos apparaat dus…

    Login om te reageren
  20. advandermeer zegt

    26 april 2012 om 13:13

    Weer een mooi staaltje greenwashing van de firma Mercedes Benz. De enigste reden om een dergelijk concept te maken is om de subsidiestroom uit Berlijn en Brussel in stand te houden. Ik voorspel dat MB de eerste 5 jaar niet met een elektrische auto op de markt komt.
    Als dit het beste is dat MB kan maken, dan kunnen ze de deuren beter maar gewoon sluiten. Als ze echt willen dan kunnen ze bij partner Tesla veel betere techniek inkopen.
    Ik begrijp de weerstand wel, want het hele opzet van de organisatie moet op de schop. Nu verdienen ze nog zeer goed aan onderdelen en onderhoud, maar met de elektrische auto is dit veel minder. Waarom innoveren als je nu ook goed geld verdient?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North