Energieakkoord: per 2035 zijn alle NL-auto’s emissievrij

Auteur: , 96 Reacties

Zojuist kwam, na een eerder concept, het definitieve energieakkoord dat tussen de Nederlandse sociale partners is gesloten naar buiten. Hierin zijn voor de automobilist een hoop relevante dingen te vinden, waaronder het 'betalen voor gebruik'. We zetten de hoofdpunten op een rij.

Fabrikanten als Tesla hebben een gouden toekomst in Nederland

Lange termijn

  • Zero emissie

Via een ingroeimodel met tussendoelen zijn vanaf 2035 alle nieuw verkochte personenauto’s in staat om emissievrij te rijden; in 2050 geldt dit voor alle personenauto’s. Met andere woorden: vanaf 2035 rijden we allemaal minimaal met een plug-in hybrid, die in ieder geval een stukje zuiver op batterijen kan rijden.

  • Betalen voor gebruik

Dit spreekt voor zich, maar er wordt wel rekening gehouden met het niet verder compliceren c.q. het vereenvoudigen van het fiscale stelsel en het gelijktijdig afschaffen van MRB, BPM en het Eurovignet, zodat invoering van variabilisatie niet leidt tot lastenverzwaringen.

Dit initiatief wordt wel echt op de lange baan geschoven, dit kabinet begint er niet meer aan, op zijn vroegst zal het initiatief in 2016 starten, en alleen mits de politiek gunstig gezind is.

  • Meer LED’jes

Voor openbare verlichting wordt gestreefd naar een versnelde renovatie van het huidige, grotendeels verouderde park. [..] Op weg hiernaartoe is minimaal veertig procent van het bestaande openbare verlichtingspark in 2020 voorzien van slim energiemanagement en energiezuinige (led) verlichting.

Korte termijn

  • Fiscale stimulering van ultrazuinige voertuigen

In de periode tot en met 2018 worden ultrazuinige personenauto’s – zero-emissie personenauto’s en personenauto’s met een lage CO2-
emissie – fiscaal gestimuleerd. Concrete cijfers (zoals een bijtellingspercentage voor EV’s, dit blijft per 2014 dus op 7%) horen we niet, deze worden in de Autobrief 2014 uitgewerkt.

  • Duurzamer, minder en/of buiten de spits reizen

Per januari 2014 start een fiscale pilot met mobiliteitsbudgetten waarmee forenzen en zakelijke reizigers hiertoe worden gestimuleerd, binnen de fiscale kaders van 19ct per kilometer. Deze private pilot wordt aangegaan door bedrijven die hiertoe vrijwillig initiatieven willen nemen.

  • Meer publieke laadinfrastructuur

Tussen publieke en private partijen worden in 2013 afspraken gemaakt over de stimulering van de totstandkoming van publieke laadinfra voor elektrische voertuigen.

Dit zijn een aantal relevante punten, waaruit duidelijk wordt dat de toekomst vooral heel groen hoort te zijn. We moeten meer in de trein, op de fiets, en vooral niet binnen de spits reizen. Geen grote verrassing dus. Wil je zelf het een en ander rustig uitvlooien, lees dan het volledige akkoord waarop de NOS de hand wist te leggen.



96 reacties

Veel succes zal ik zeggen, ga toch niet lukken.
@bsxc2: Natuurlijk wel… of ga je op fossiele brandstof blijven rijden dan?
@bsxc2: En met, tuurlijk wel, bedoel ik dat het uiteindelijk wel gaat lukken. Volledig emissievrij tegen 2035 is idd onwaarschijnlijk maar vroeg of laat gaat dit toch het geval moeten zijn.
@voytekbe: en hoe komen we aan de benodigde energie? Kerncentrales? ;-)
@grrrrommmmm: Wat dacht je van de overcapaciteit die er nu is aan de aanbod kant op de stroommarkt? Kerncentrales in duitsland worden in rap tempo uitgefaseerd. Feit dat de daken daar vol liggen met zonnepanelen helpt wel een handje.

Verdiep je er maar eens wat meer in:

http://www.z24.nl/ondernemen/duitse-zon-drukt-dagprijs-nederlandse-stroom
http://www.bnr.nl/radio/de-grote-bnr-klantenshow/259888-1305/bnr-klantenshow-gratis-energie-in-2025
@soudmaijer: maar s’avonds schijnt de zon niet en dan wil je vaak je auto opladen
@ruudw: ja helemaal mee eens. Maar de fosielle brandstof die we nu overdag verstoken is tzt alleen `s nachts nodig als er vanuit zonnepanelen niets wordt opgewekt. Vergeet alleen dan de windmolen parken op zee niet.
@ruudw: hij heeft wel gelijk als de nachtverlichting op de Nederlandse snelwegen echt uitgaat… ;-)
@soudmaijer: thanks for the info, heb ff verder zitten zoeken en zit wel toekomst in, maar dan moeten de grote brandstof en energie boys geen roet in het eten gooien.
@grrrrommmmm: Helaas is uranium schaars en als je uitrekent hoeveel co2 uitstoot er is om aan het uranium te komen is het niks beter voor het milieu tov koolcentrales etc.. ;)
@bottestudent: Er is inderdaad niet genoeg uranium op de wereld om voldoende kerncentrales draaiend te houden. Nu zonnepanelen aan de Wet van Moore voldoen, kan iedereen in principe over 35 jaar zelfvoorzienend zijn met zonnepanelen op het dak en een paar flinke elco’s in de schuur voor de energieopslag, accu’s zijn dan historie.
@bsxc2: alle nieuw verkochte auto’s over 20 jaar in staat laten zijn een stukkie elektrisch te rijden? Dat is een makkie en het zal in veel binnensteden al eerder verplicht worden.
Kan maar op tijd zijn!
Nee. Nee.
Welkom in de droomwereld, staat er ook in dat we allemaal via laseraandrijving worden getransporteerd? Ik zeg +2 voor deze dagdromers!
Hahahahahahaha, ik lig hier op de grond te rollen van het lachen !
Zijn ze helemaal de voeling met de echte wereld verloren?
tegen 2035 emissievrij, als de helft tegen dan al emissievrij is mag je al héél blij zijn !
Tjonge wat zijn die gek in hun ivoren toren !
@RazorHead: je zou is moeten kijken naar wat er de afgelopen 15 jaar gebeurd is met de autoindustrie, kijk hoeveel van die muesli bakken er rijden en “hoever” elektrisch rijden nu is. Ik ben wel benieuwd naar 2035 wat er dan gebeurd is. Je kan beter maar meeliften en kijken of je er nog een centje aan kan verdienen dan er tegen aan schoppen;)
@RazorHead: niet volledig emmisievrij. In staat een stukje emmisie vrij te rijden, dat laatste is geen kunst. De Autoblog kop is wat opruiend (zoals dat ook hoort om de aandacht te trekken). Maar als je leest wat er bedoeld is “Alle nieuw verkochte kunnen in 2035 beperkt emmisie vrij rijden” dan denk je, hmm niet erg ambitieus.
@Razorhead: Komt er zeker van,wees dat maar zeker. Met dank aan al het gelobby! Het gaat hier over nieuw verkochte wagens binnen 22JAAR
@freddydevadder: 22 jaar inderdaad. Als je al weet dat het meestal alleen al 15 jaar duurt tot een nieuw uitgevonden techniek volledig implementeerbaar is, zit er al 2/3e van de tijd op, als je dan het normale model voor gebruikersacceptatie erbij zou pakken zal het zeker nog eens 15 jaar duren voor die nieuwe technieken geaccepteerd worden.. Maw de doorbraak in een vinding op het gebied van elektrisch rijden / duurzame accu’s en het laden/ontladen hiervan zou dus al 8 jaar geleden moeten zijn. Compleet onrealistisch van de staat om zo’n harde eis neer te kalken
@saikol: als je nagaat in wat voor ‘troep’ we 22 jaar geleden reden, dan zijn we sindsdien een hoop opgeschoten. Qua techniek was het 22 jaar geleden een stenen tijdperk, waarin je nog cassettebandjes in de auto propte en met grote letters op een auto stond vermeld dat er een katalysator in zat of de garantie dat hij niet binnen vijf jaar onder je kont zou wegroesten. Nu even 22 jaar vooruit denken en je zult zien dat het een fluitje van een cent is om alle auto’s emissievrij te kunnen laten rijden. Let wel: er staat ‘kunnen laten rijden’ en er staat niet bij hoe lang. Dus een back-up benzinemotor is dan nog steeds mogelijk.
Vergeet het maar. Een deel van de gewone personen auto’s is mischien nog wel mogelijk maar auto’s als terreinwagens en pick ups zijn onmogelijk. Daarnaast heb je ook nog het deel dat een oudere auto rijd. Dit gaat nooit lukken en dat weeten ze zelf waarschijnlijk op wel.
@robert110: Nou, opzouten dan maar met die SUV’s en pick-ups. Daar reed in Nederland 20 jaar geleden alleen de boer en de aannemer mee.
@dafmaf: SUV’s mogen inderdaad opzouten. Maar ik denk niet dat jij de waarde van terreinwagens en Pick-up (ook in Nederland) en de gebruikers van die voertuigen inziet.
@robert110: prima, alle pickups terug op grijs kenteken waar ze horen.. de boer en boswachter die er 1 nodig heeft voor zijn werk zal daar geen last van hebben
In Nederland zijn we communistisch bezig als het gaat om de auto’s. Het wordt ondertussen bepaald door de overheid welke auto je ongeveer moet kopen.

Een autogarage in Nederland kan hier ook helemaal niets mee. De regels veranderen zo snel en de Nederlandse markt is nou niet zo groot dat de meeste autofabrikanten direct inspelen op de Nederlandse regels.

Net als wat er met mitsubishi gebeurd die hebben ineens zoveel orders dat de garage’s straks niet weet wat ze overkomt. Die krijgen straks ook ineens enorm veel onderhoud en dergelijke waar ze helemaal geen rekening mee hadden gehouden een tijdje terug. Ik ben benieuwd.
@nvu078: mitsubishi is een beetje een ongelukkig gekozen voorbeeld.
– Met de verkopen van de afgelopen jaren (vorig jaar 3.500) is het dealernetwerk van 90 stuks veel te groot.
– Het aantal orders LEEK heel groot, totdat bleek dat Mitsubishi de auto’s (PHEV’s) niet kan leveren voor 1 januari a.s., wanneer de nieuwe bijtellingsregels gaan gelden.
@rovalo: Dus? Die orders zijn er nog gewoon hoor! Worden in 2014 met 7% geleverd, dan nog is er niks goedkoper in die klasse…
@Svenska_Aeroplan_AB: nope. De verwachting is dat er meer dan 1000 zullen worden afbesteld.
Goddamnit. Tegen die tijd heb ik pas het geld bijeengespaard voor een leuke V12 en dan kan het niet meer.
@alexh:
Kan nog steeds, als je er maar niet mee gaat rijden.
Of het blok laten zitten voor de show en een elektromotor op het diff. schroeven, stickje met V12 geluiden er in, volume op 10 en gassen maar.
@alexh: He, dit zijn de dromen (lees: illusies) van de Nederlandse overheid… Europa (en de rest van de wereld) is groot… ;)
1 januari 2035
Tanks in de straten, revolutie, de oliebaronnen zullen zoiets never nooit dulden
Iraq – waar zjn de weapons of mass destruction ?
Saudie-Arabië – een feodale staat die middleeuws bestuurd wordt, ze hebbe nolie dus f**k democracy.

Zolang de wereld in handen is van een handjevol uitverkorenen zal dit nooit gebeuren.

En buiten dat, waar worden alle plastics en kunststoffen van gemaakt?

Ze blaten wat en de goegemeente Priust erachter aan…………………………..


Hoe zei wijlen George Carlin het ook alweer?

Oh ja, It’s a club and you ain’t in it, you and I ain’t in that club.
@desjonnies: gij weet wel waar de enter knop zit.
Grapjassen. Ik mag toch hopen dat tegen 2035 de wetenschap “emissie” beter gedefinieerd heeft dan dat. Bijv. met inclusie van het cradle-to-cradle principe. Wacht maar tot hectares grond afgegraven worden en bronnen vervuild worden om Lithium te winnen. En natuurlijk is het volgende efficiëntere materiaal altijd “dichtbij in ontwikkeling.” Het fossiele brandstof verhaaltje herhaalt zich op den duur gewoon.
@Dev: Daarom is het zo raar dat waterstof op zo een laag pitje staat. Naar mijn inzien is dit de toekomst. Indien gemaakt met zonneenergie of windenergie (of zelf kernenergie, hardstikke schoon).

Ja waterstof is licht ontvlambaar, maar is benzine dat niet ook…?
@Dev:

Klopt helemaal en dan nog maar te zwijgen over de produktie van stroom co2 uitstoter nr1 wereldwijd.
Ik geloof dat we op dit moment nog geen 15 % groene stroom halen in Nederland.
Hebben ze nog heel wat in te halen tot die tijd.
In Duitsland net over de grens met Nederland graven ze honderden vierkante km’s grond af alleen voor bruinkool die vervolgens word opgestookt voor stroom te maken.
Hele dorpen en streken verdwijnen, moet je garzweiler maar is googlen dan kun je het zien.
Altijd dat gezeur dat stroom milieuvriendelijk en emissievrij is.
ALS het ooit zou lukken, dan zie geen 1 petrolhead meer meer in NL.
Als er geen olie meer is dan zullen we wel moeten. De techniek blijft niet stilstaan, het gaat ongetwijfeld gebeuren.
Alleen kan ik me geen Ferrari voorstellen zonder geluid.
@rufctr01: er zal vast wel iets uitgevonden worden waar genoeg van is, geen olie voor nodig is en wat op benzine / diesel lijkt
@bakkertje10: Ongetwijfeld, sterker nog, dat is al uitgevonden. Door ene Thomas Edison.
@TimoBac: De auto’s rijden in de toekomst op gloeilampen?
@rufctr01: we hebben nog voor minimaal 80 jaar olie. (Ervan uifgaande dat we geen nieuwe bronnen vinden) Dus maak je daar maar geen zorgen over.
@lambo4all: 80 jaar volgens sommige berekeningen. Anderen zeggen 50. Het feit is wel dat het steeds lastig wordt om olie te vinden en uit de grond te krijgen en dus zal de prijs omhoog gaan. 2/2,50€ per liter gaat gebeuren in de nabije toekomst. Afgezien van het feit dat we in ongeveer 200 jaar door ALLE olie heen zijn gegaan moet jou toch ook duidelijk zijn dat we NU een alternatief moeten zoeken?
Dit zijn -excusez moi- scheten in een zakje.

Nooit maar dan ook nooit hoor ik 1 politiek geluid over de grootste bedreiging voor de mensheid, nee, niet Co2, niet methaan gas maar de overbevolking.

We planten ons maar rücksichlos voort, iets dat tot een toekomstige giga catastrofe zal leiden.

We lullen erop los over energie en we zijn vergeten dat we onszelf niet eens meer kunnen voorzien in ons voedsel onderhoud.
Want er moesten Vinex wijken en industrie parken en kantoor gebouwen neergeplempt worden.
Alles voor het korte termijn gewin der gemeentes, projectontwikkelaars en vastgoedjongens.
Ik verbaas me altijd dat er zo weinig energie wordt gestoken in het renoveren van industriegebieden, men plettert er liever een nieuw industriepark tegen aan.

Zagen over de auto en de rest door het afvoerputje wegspoelen, de politiek anno 2013.

Apres moi la deluge
Dat kan best, alleen moeten we in de toekomst wat vaker een regenwurmpje of een boktorretje oppeuzelen om aan onze eiwitten te geraken.
@sir_smokalot: Hennep zaad.

Bakkie yoghurt met een beetje Chia zaad, goji bessen, hennep zaad. Heb je gelijk een berg voedingstoffen te pakken. Goed te doen als je een slechte ontbijter bent, brood gaat er bij mij s’ochtends niet in :)
Hm, ik hou alleen niet zo van zaad…
Bordje havermout met wat droog fruit en noten daarentegen gaat er wel in als er vroeg gesport wordt.
@desjonnies: Mwah niet noodzakelijk hoor. Je ziet nu al in Nederland/Europa dat er nauwelijks nog bevolkingsgroei is. Op een gegeven moment worden door het vrije markt principe allerlei resources die je kind nodig heeft om op te groeien tot volwaardig burger zo duur dat het gewoon niet meer mogelijk is om meer dan 1,3 kind te krijgen…En zo hoort het.

De andere continenten zijn zo ver nog niet maar het stabiliseert zichzelf vanzelf, desnoods door een oorlog/hongersnood o.i.d.
@desjonnies: Helemaal mee eens, de overbevolking is het probleem van het alles.. maar daar hoor je inderdaad nooit iemand over..
@desjonnies: Goed punt, het is alleen iets waar de meeste mensen stijl van achterover slaan. Kom hier niet mee aan bij de SP danwel SGP, want vooral de laatste wil gigantische gezinnen.

Kinderen zijn onze toekomst, dat is zeker zo. Ik heb geen kinderen, maar als ik ze krijg, maximaal 2 zodat ik de bevolking niet laat groeien.

Een mens kost het meeste energie, dus willen we zuinig om gaan, dan inderdaad minder mensen.

Maar uiteindelijk grijpt de natuur wel in en worden er weer XXXX uitgeroeid door een ramp, ziekte of oorlog.
Oh trouwens emissie vrij
Hoezo emissie vrij?
Er is net een nieuwe KOLEN centrale gebouwd in de Eemshaven.

Ik bedoel wil je nagenoeg emissie vrij, is er 1 redelijke oplossing : een kerncentrale.
Maar die wil ik niet voor mijn deur hebben.
En jullie vast ook niet.
@desjonnies: Hoe fijn het principe van een kerncentrale ook is, het is niet renewable en dus gaat het opraken. Is het niet in onze generatie, dan is het in die van mijn kinderen of kleinkinderen. Daarom is het zo belangrijk om NU vooruit te denken, niet als het uranium ( of èèn van de andere chemicaliën die nodig zijn om een kerncentrale aan te houden) op is.
Wie verplicht mij om emissie vrij te rijden? De overheid?? Dit noemen ze democratie….. Nederland is één en al communistisch.
@michal: Wie heeft Den Haag gekozen? Jij. Dus democratische. Kan die overheid het iedereen naar z’n zin maken? Ja, door btw, bpm, inkomstenbelasting en accijns te afschaffen. Het is alleen jammer dat de maatschappij waar zo hard voor is gewerkt na WOII dan niet meer kan functioneren. Dus schreeuw-reacties als de jouwe hebben geen zin. We moeten samen vooruit dus laten we er het beste van maken voor volgende generaties.
Een gewone volhybride kan ook emissievrij rijden, dus je hoeft anno 2035 geen plug-in te kopen denk ik.
Een Lexus GS450h is ook prima
Leest: ”Energieakkoord: per 2035 zijn alle NL-auto’s emissievrij”
oké.
neemt slok van z’n bier,
denkt even na,
Schrikt wakker,
per 2035 zijn alle NL-auto’s emissievrij???!!!!!!

al het bier over de laptop…
@mazdarx8: De enige reactie waar ik smakelijk om kon lachen..


.. Succes met het schoonmaken van je toetsenbord trouwens ;)
In 2035 zijn er geen auto’s meer nodig, dan leven we toch al 10 jaar in grote woonboot-kolonies boven wat ooit Nederland was en dan de Noordzee is. Of ging het niet zo, global warming?
“Via een ingroeimodel met tussendoelen zijn vanaf 2035 alle nieuw verkochte personenauto’s in staat om emissievrij te rijden; in 2050 geldt dit voor alle personenauto’s. ”

Van 2050 mogen auto’s met uitstoot dus niet meer rijden? Oftewel Bye Bye oldtimers/youngtimers etc.?
@poekoek:
Ach, als ik er in 2050 überhaupt nog ben rij ik sowieso op een EV.
Mijn tijd zal het dus wel duren.
Waterstof is denk ik de toekomst.
@huayraforlife: Ik zie er ook nog steeds meer in dan stroom want dat is nou ook niet echt goed voor het milieu….

En dan kan ik een v12 kopen zonder emissie! Iedereen blij!
Ik geloof er niks van! Maar als ze nou eens wat meer bomen neer plempen dan maken die van CO2 wel zuurstof, kan ik lekker benzine blijven stoken. Plant een boom ipv een standbeeld ofzo. De enige manier waarop emissie vrij rijden gaat lukken is zo:

http://youtu.be/nz-Q-4RUd28

En ik wil zelf kunnen kiezen wat voor auto ik rijd en daar moet de overheid zich zo min mogelijk mee bemoeien.

Dat was mijn zeik en schreeuw momentje, nu afwachten hoe het echt gaat lopen. :P
@vali1992nl: Ik snap je wel, maar het vervelende is dat veel mensen mensen last hebben van jouw auto (en de mijne). Auto’s staan het grootste deel van de tijd stil, als ze rijden maken ze herrie en stoten ze CO2 en fijnstof uit en mensen verongelukken erin of erdoor. Daarom zullen anderen altijd regels opleggen aan autobezitters.
@vali1992nl: Dat zeg je wel, maar de kringloop van fossiele brandstoffen is echter veel groter dan wat jij nu denkt. Die olie is miljoenen, al dan niet miljarden jaren geleden gevormd (gedurende die tijd uiteraard) en als je dat allemaal verbrandt zal die CO2 ook niet in een mum van tijd uit de atmosfeer zijn…
@autobart: is ook zo. Maar ik weet niet meer welke percentages te geloven. Je hoort wel eens dat het verbranden van alle fossiele brandstoffen nog geen 3% van alle CO2 voortbrengt omdat vulkanen en bio industrie veel meer produceren. Daarom denk ik dat de focus verkeerd gelegd word. Maar we verbruiken iig de voorraad brandstoffen te snel dat is een ding wat zeker is.
@vali1992nl: Voordat je zulke dingen zegt moet je toch echt meer onderzoek doen want het is simpelweg niet waar dat het maar 3% van alle CO2 van fossiele brandstoffen komt. Lees ‘The Future’ van Al Gore en je zult zien hoe het echt gesteld is met deze wereld, inclusief alle wetenschappelijke data die er op dit moment beschikbaar is. Het is echt de moeite waard om dat boek te lezen.
@TimoBac:
Al Gore ?
Als ik die man zie, zie ik een broer van Clown Bassie.

Vergeet niet : Bangmakerij werkt.
Da’s al eeuwen zo.
En geen profeet die brood eet weet wat ons te wachten staat.

Er is alleen een aanname die ik je kan uitleggen vanuit het verleden :

Iedere grote beschaving is aan zijn eigen succes teonder gegaan.

– De Griekse
– De Romeinse
– De Egyptische
– De Chinese.

En hoewel velen hebben geprobeerd me ervan te overtuigen, zie ik geen enkele reden waarom de onze ook niet ten onder kan gaan.
Zeker omdat we de aller belangrijkste zaken laten voor wat ze zijn en profetisch populistisch zitten te lullen.

Die Al Gore vind ik nog tien keer erger dan Geert Wilders.
In een prive jet de wereld rondvliegen om je onheilsboodschap te verkondigen.
Bah !
Die man is vervuiling !
@TimoBac: Oh jezus,.. Als iemand over Al Gore (de grote zakkenvuller) begint, dan weet je wel hoe laat het is..
mijn auto is op dit moment ook emissie vrij … hij staat in de garage!!
En hoe zit het met fabrikanten van sportauto’s? Ferrari, Lamborghini etc. Zijn niet echt merken die zitten te springen om emmisievrij te rijden
@Edge: Ferrari, Porsche en McLaren zijn nu al druk bezig met hybride technologie. Die zijn dus min of meer al klaar.
Ze zijn echt niet goed daar bij hun hoofd in Den haag. Krijg je alleen maar van die lelijke Priussen te zien waar je niet dood in gevonden wilt worden want je gaat mij niet vertellen dat iemand die wagen koopt omdat hij mooi is?
@dahlback:
De eerste 2 generaties zou ik niet willen hebben, maar als ik een grotere auto nodig zou hebben, dan vind ik de huidige Prius (Prii MV) best een mooie auto.
@dahlback: …alsof een emissie-vrije auto eruit moet zien als een Prius, wat een onzin! Heb je al eens een Tesla Model S gezien? Die ziet er beter uit dan 99% van het wagenpark met een gewone brandstofmotor.
@mattraket: Voor de meeste mensen is een Tesla S niet haalbaar. Je zal altijd uitkomen op een dun blik Prius. ( Met dan dun blik bedoel ik het plaatwerk op de deuren)
Ongeveer twintig jaar geleden werd de katalysator standaard. Moet je kijken waar we nu staan. Ik sluit niets uit.
je kan dus geen oldtimer hebben later?
ik ga tegen die tijd dan maar emigreren
Nope not me
Emissie filtertje over je uitlaat heenschuiven?
Leuke schatting, ik denk dat de Nederlandse overheid tegen die tijd helemaal niks meer te zeggen heeft.
Hoe zit het tegen die tijd dan met de supercar rijders.. die elke dag aan de pomp staan en daarmee de staatskas ff lekker spekken… mogen die niet meer in hun Ferrari of amg rondrijden vanwege de emissie??
In 2035 worden die regels toch allemaal weer teruggedraaid. Tegen die tijd wonen er hier alleen nog maar MOE landers. :)
Gelukkig bestaat er een land in de westerse wereld die voor vooruitgang wil gaan. Hoe je het ook wilt zien, fossiele brandstoffen raken op en dus moeten we vooruit denken. De auto met verbrandingsmotor zal hetzelfde lot ondergaan als het paard dat onderging toen de verbrandingsmotor werd uitgevonden: Het paard werd iets voor in het weekend, voor de ontspanning. Verder vind ik dit plan erg positief maar er moet minstens even hard worden gewerkt om onze energievoorziening 100% emissievrij te maken. Kolen/kern centrales moeten in de nabije toekomst ook tot het verleden behoren omdat die brandstoffen ook opraken. Pas als we 100% renewable energie kunnen genereren is er een toekomst voor de aarde en voor de mensheid. Voor alle boe-roepers en nee-schreeuwers raadt ik aan om het boek ‘The Future’ van Al Gore te lezen. Daarin staat in makkelijk Engels, inclusief alle wetenschappelijke data die je wil zien, uitgelegd wat er NU al met de aarde gebeurt en wat er ZAL gebeuren. De oogkleppen moeten af en hoeveel ik ook van verbrandingsmotor houdt, hij moet verleden tijd worden.
Ach, de Honda FCX rijdt al jaren in California, is volledig emissie vrij en kun je in een paar minuten net zoals een normale auto voltanken. Lang leve waterstof. De toekomst gaat natuurlijk nooit zijn om met 500kg aan accu’s rond te gaan rijden. De energie die dat kost in een file of in stadsverkeer, dat kan niet efficient zijn. In 22 jaar de waterstof auto’s vervolmaken moet denk ik wel kunnen. De acceptatie van die auto’s zal vrij hoog zijn, omdat het aansluit bij onze huidige infrastructuur en het huidige gebruiksgemak. Wat de exacte ervaringen met de FCX zijn weet ik overigens niet, perfect zal het nog niet zijn, maar dat komt vast goed.
@jollykart: waterstof gaat niet werken. Ik ga het hele riedeltje niet nog een keer uitleggen, maar het is gebonden aan diverse natuurkunde wetten waardoor het rendement laag is en zal blijven.

Het sluit inderdaad leuk aan bij het idee van tanken, maar efficient is het niet. Het zal nooit en te nimmer winnen van een elektrische auto met accu’s.
@widodh: basis probleem is dat waterstof net als accu’s slechts een energiedrager zijn. Je hebt een bepaalde hoeveelheid energie nodig om waterstof te maken en je hebt een bepaalde hoeveelheid energie nodig om het gewicht van accu’s rond te rijden. Daarnaast heb je tanktijd vs laadtijd. Op het moment dat je waterstof moet gaan maken met behulp van fossiele brandstoffen dan gaat het niet werken. Echter, met wind en zonne energie is er een probleem dat als er meer geproduceerd wordt dan afgenomen. Die energie moet je dus iets mee, en je kan het moeilijk in mega accu’s op gaan slaan voor de nacht. Maar omzetten in waterstof kan wel. Nu managen we dat door gas gestookte centrales snel bij te regelen op basis van de hoeveelheid zon en wind energie. Met kolen en kern is dat al niet zo snel te regelen. Maar gas is ook niet onuitputtelijk.
@Hupke iets met LED-verlichting ..
@amg65:

en energiezuinige (led) verlichting

Er staat energiezuinige verlichting, de led staat tussen haakjes. Misschien heeft smoke ze erbij gezet, misschien een bende politiekers (die per definitie onwetend zijn over dat soort zaken).
En mogelijk vind men wel een manier om leds te gebruiken (is immers big-busines) maar dat is niet de goedkoopste en meest energie-efficiente oplossing (voor zover ik geinformeerd ben).
@Hupke: haha oke bedankt!
Ik weet het… in 2035 moeten we allemaal fietsen…
@potver7: Klinkt inderdaad heel grappig, maar weetje.. als wij fietsen, dan ‘verbranden’ wij ook energie.. immers moeten we daarvoor eten; en dat eten moet weer worden verbouwd of worden geslacht.. dat verbouwen van voedsel kost ook weer energie en de dieren die worden geslacht moeten ook weer voedsel eten.. Dus, als je op die manier gaat doordenken, dan kan je dus ook niet fietsen.. XD
“Energieakkoord: per 2035 zijn alle NL-auto’s emissievrij”

Dit is weer fascistische grote overheid bemoeienis waarbij politici beslissen en forceren hoe en wat men in het land mag rijden.

In plaats daarvan zou de consument zou dat zelf moeten bepalen en zal zulke verandering naar hybride geleidelijk gaan als er genoeg vraag naar is. Het is compleet overbodig voor de overheid, want in vrije markt zouden zulke dingen vanzelf gaan.

Het is niet de taak van de overheid of EU super-staat Eurocraten in Brussel om met dwang zulke dingen te bepalen en op mensen te forceren.

De grote overheid en de Eurocaten kunnen niet eens hun begroting kloppend maken, ze blijven maar lenen en de nationale schuld verhogen.
@mezos: *Eurocraten.

Voor een kleine overheid en veel vrijheid; zie de Libertarische Partij.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).