Er kwamen meer mensen naar de AutoRAI

Auteur: , 82 Reacties

Maar liefst 291.717 bezoekers kwamen naar het grootste auto-evenement van Nederland. Dit zijn er 21.369 meer dan de editie in 2011, terwijl de beurs een dag korter heeft geduurd.

Aston Martin v8Vantage GT3 op de AutoRAI 2015

Met meer bezoekers en meer automerken op de vloer is de AutoRAI zeer succesvol verlopen, zo laat de organisatie van de AutoRAI weten. Tevens zouden automerken meer leads genoteerd hebben dan verwacht. Met de nieuwe opzet zien zij een zonnige toekomst weggelegd voor de beurs, maar dat zei men in 2011 ook. In 2013 werd de AutoRAI echter toch gecanceld. Maar goed, de volgende (60ste) editie van de AutoRAI staat inmiddels al gepland; van 30 maart tot en met 9 april 2017. Met de steeds verdergaande digitalisering van autoverkoop zijn we benieuwd of deze daadwerkelijk doorgaat.

Gemiddeld hebben bezoekers 4,6 uur op de beurs doorgebracht en heeft 95% gevonden waarvoor hij/zij de beurs kwam bezoeken. De algemeen voorzitter van RAI Vereniging Steven van Eijck toont zich enthousiast: “Ik ben uiterst tevreden over de reacties van zowel het publiek als alle automerken over het nieuwe concept van AutoRAI. We hebben met vertegenwoordigers van RAI Vereniging, Amsterdam RAI en natuurlijk de automerken er de afgelopen periode keihard aan gewerkt en met deze waardering en bezoekcijfers heeft het zijn vruchten afgeworpen. Een goed signaal voor de sector die een dergelijke opsteker zeker kan gebruiken. Het blijkt dat de AutoRAI springlevend is en met het succes van deze editie kan iedereen AutoRAI 2017 nu al in zijn agenda zetten!

Fotocredit: Milan7778 op Autojunk.nl, meer foto’s van de show HIER.



82 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Prachtig, en ook gewoon leuk om weer eens heen te gaan. Gewoon binnenslands een grote autoshow, erg leuk.
Het was inderdaad weer leuk na zo veel jaar. Ik was er wel na 2 uur al doorheen, dus die 4,6 uur kan ik me niet in vinden. Ik zie het evenement volgend jaar graag terug!
@krokant: autorai is om de 2 jaar
@alfaromeo939: dan kan hij het volgend jaar toch nog wel terug willen zien?
@jochempie: Je haalt me de woorden uit de mond!
Heb ik gemerkt vandaag ja.
@ghost: en dan denk je dat de meeste mensen niet wachten tot de laatste dag… niet dus
@bimmerfanatic97: Precies, ik was er ook vandaag heen gegaan en het was ontzettend druk! Vooral bij de Bugatti en Lamborghini’s wat het super druk, zeker 6 minuten voor wat foto’s gewacht..
@crautomotivephotography: waarom ga je dan ook op zondag…
@rolov: Er was voor mij geen andere mogelijkheid, ik ben (pas) 14 dus kan niet bepalen wanneer ik even naar Amsterdam ga.
@crautomotivephotography: ga gewoon een keer naar cars
@bimmerfanatic97: haha dat dacht ik inderdaad. Jammer dat de laatste dag ook geen raceshow meer kon opbrengen.
Ben er niet geweest maar als ik de video’s mag geloven was het inderdaad leuk. Samen met interclassics geweldige autoshows!
Ben er 7 uur wezen rondstruinen. Maar kwam door de enorme drukte: je moest 10 minuten wachten om even in een VW Passat te zitten (dus maar overgeslagen). Dus op een rustige dag zou ik aan 2 uur wel voldoende hebben.

Wel een geslaagde show, alhoewel het mij wel opviel dat veel merken maar een gedeelte van hun gamma hadden staan. Tevergeefs naar een 5-serie, GT-R, A8 L, Range Rover, XJ, 911 Turbo, Fiesta ST en RC-F (gezocht. De laatste stond wel aangekondigd bijnde dealer, misschien kwam ie later, de gewone RC stond er trouwens wel). Maar er stonden wel veel leuke dingen als groene M3, 570S en alle auto’s van Van der Kooi.
@gtwillem: Sorry hoor. Maar je bent ook gek als je in het weekend gaat of op woensdagmiddag. Dan weet je dat zo druk kan zijn.
@stfu: Maar sommige mensen hebben door de week een dagbesteding (ook wel werk genoemd), dus die kunnen niet veel anders dan in het weekend…
@henrie: zaterdag ochtend vroeg kan nog net.
@rolov: loopt ook al vol om 10:00. Dinsdagochtend is de veiligste keuze, maar ja: er bestaat zoiets als werk…
@rolov: Volgens mij ben ik in het verleden altijd op zaterdag geweest. Was wel druk ja, maar ik had nou niet het idee dat ik niks kon zien of achterlijk lang moest wachten. Was het dit jaar erger dan voorgaande jaren?
@stfu: bedankt dat je mijn mentale status vastlegt ;-).

Ik had alleen geen tijd doordeweeks, helaas. Daarnaast was het een relatief ‘kleine’ AutoRai. Vroeger waren de stands veel groter en werden er meer hallen gebruikt. Frankfurt (IAA) heb ik ook altijd op een zondag bezocht, en daar was het minder haringen/palingen/vis naar keuze in een ton.
@gtwillem: Ik heb er vrij voor genomen en dat is me zeer goed bevallen! Meteen de eerste vrijdag gegaan, top dag gehad. Zonder 1 seconde wachttijd overal in gezeten!
@gtwillem: Ik zal de zin van @stfu even wijzigen.

Je bent gek als je in een VW Passat wil zitten.
@BmwMPower: iedereen op kantoor heeft het erover wat voor een geweldige auto het wel niet is. En aangezien ik het uiterlijk wel erg teleurstellend vond (net de oude Passat) was ik benieuwd of het interieur hem zo bijzonder maakte… Mijn verassing in het D-segment is de Mazda 6. Echt een heel nette auto. Goed geprijsd ook. Mooi exterieur. En van binnen mooi afgewerkt en leuk vorm gegeven. Schijnt nog bovengemiddeld te rijden ook. De 6 maakt sinds de RAI Een grote kans om de E91 die ik nu heb op te volgen. Dat was destijds een topaanbieding die ik niet kon weigeren, maar zelfs met prijscompensatie eigenlijk aan de dure kant. Ik kan voor minder een volle Mazda 6 2.5 leasen en dan ben ik nog steeds goedkoper uit.
@gtwillem: Alleen over de Mazda 6 ben ik het met je eens.
@BmwMPower: ik heb het toch ook alleen over de Mazda 6???
@gtwillem: Ik dacht over je collega’s.
@BmwMPower: ahh, die ja. Zij hebben beperkt verstand van auto’s. Alles met een beetje bijtelling kennen ze niet… Ze serveerden mijn Impreza af als een koekblik met een lelijk interieur. Slecht gebouwd, slecht afgewerkt en hoog verbruik. Dat het een zeer betrouwbare auto blijkt te zijn die zuiniger kan rijden dan fabrieksopgave en niet tergend saai is vergeten we even. De Passat GTE en Octavia Greenline zijn nu de helden bij de koffieautomaat… Helaas.
@gtwillem: Ik nam plaats in de Mazda 6 en heb eerst dat hele kut infotainment systeem moeten doorspitten omdat een of andere clown hem op Russisch had gezet… Maar inderdaad een zeer nette auto.
@gtwillem: de 6 combi valt wat tegen qua ruimte ivt de concurrentie maar echt het soort auto dat je over 20 jaar nog aanhaalt…. “Dat was echt een hele fijne auto…” echte motoren, een goed “chassis” met een uitstekende combi van sportief/dynamisch en comfortabel. Alles wat een Passat niet is…. Ik ben benieuwd wat één van mijn beste vrienden straks vindt van zijn keuze (de Passat) maar goed, hij was over de Octavia ook tevreden. Gek, de vent is wel een echte liefhebber ( delta HF turbo, Integrale, x1-9, Alfa 75, mini en een Laro komt er ook vast nog eens). Ik hou mijn hart vast, mijn keuze zou het niet zijn. Dan maar minder ruimte en geen hippe goolge earth 3d dolby surround inter galactic navigatie
@w0o0dy: dan kan ik de Mazda 6 Sedan van harte aan bevelen. Die heeft een grotere wielbasis, dus meer ruimte voor de achterpassagiers. Daarnaast heeft de sedan een lel van een kofferbak. En de ‘Harikiri Sippuku’ achterbank heb je in no time plat.

Ik heb altijd geprobeerd de leukste auto in het budget uit te kiezen. Dat is een tijd lang goed gegaan (406 Coupe HDI, Alfa GT 1.9 JTD, Lexus IS220d, Legacy 2.0d, 325i Touring). Maar er zijn minder leuke auto’s die betaalbaar zijn in de lease. Op dit moment zijn de Octavia, Leon ST, Golf/Passat Musli en V40 de meeste value for money. Gewoonweg om dat ik meer moet betalen voor een auto die voor belasting goedkoper is maar een hoger opgegeven brandstofverbruik heeft. Dus waar ik vroeger 100 euro per maand meer kwijt was voor bijvoorbeeld de Alfa, ben ik nu een paar honderd meer kwijt voor een auto niet door VAG gebouwd is, lijkt het. En de V60 D6, Outlander PHEV en C350e zijn mij net even te duur. Dus eigenlijk komt het erop neer dat een Octavia Combi de beste keuze is. Ruim als de Passat, goedkoper dan de Golf. Saaier dan Sexcetera, maar het zijn flinke bedragen. De Mazda 6 is een van de weinige echt leuke auto’s die niet al te duur is. En nee, ik ga niet in een 316i met M-Sportpakket rondrijden, dan wil ik minimaal de 328, die nog steeds een vierpitter heeft en nog altijd te duur is. Dan dus liever die Mazda 6 en dan ernaast weer wat leuks. De Impreza bevalt uitstekend en schrijft lekker weinig af, dus die houd ik nig even. Alhoewel ik laatst een hele mooie E46 M3 zag staan voor 20k… Keuzes, keuzes, keuzes!

Je kan in elk geval de liefhebber niet meer herkennen aan zijn daily driver: door alle belastingregels is het spectrum zo uit elkaar getrokken dat je wel gek moet zijn om niet een saai VAG hok te kiezen.
@stfu: sommige mensen hebben gewoon ook een baan en kunnen niet doordeweeks naar een beurs gaan
@stfu: he? Ik kon de tweede woensdagmiddag behalve bij de Huracan overal zo door- en inlopen!
@gtwillem: Het ging ook precies om geluk en timing, auto’s zoals de BMW i8 en Passat heb ik in plaats kunnen nemen omdat er precies toen ik kwam heel weinig mensen bij waren.
@gtwillem: die XJ stond er wel! Ik heb er zelfs ingezeten! Maar niet bij Jaguar zelf, bij iets van een classic gedeelte ofzo. Achter de Ferrari stand dacht ik
Het was echt belachelijk deuk vandaag. Niet leuk meer.

Maar wel mooi dat het zo’n succes is geweest.
En hoe, wat een drukte vandaag!
Was leuk om even heen te gaan. Ook best wat auto’s die ik voor het eerst zag. En de sobere opzet beviel mij wel.

Ik geloof dat het bij de Tesla stand het allerdrukst was!
@stfu: kwam omdat ie vrij klein was en in een hoekje was gepropt waardoor de doorstroming kwalitatief uitermate teleurstellend was
@lamborgfan: absoluut waar. Vroeger had ik op de HBO het vak Operations Management. Om andere grote stromen mensen deugdelijk te kunnen verspreiden en deze te optimaliseren. Bij deze editie van de AutoRAI lijkt het alsof ze dat even vergeten waren.
@lamborgfan: misschien omdat ze een kleiner budget hebben dan de grote importeurs? En voor een auto die al enkele jaren op de markt is en volop in Amsterdam rijdt had ik wel minder aanloop verwacht.
@stfu: ik had het gevoel bij Mercedes dat het daar het drukste was
@lexusfan: kwam door die hostessen in rode jurkjes…
@gtwillem: die zagen er wel heel goed uit idd :)
@lexusfan: en ze waren goed geïnformeerd! Ok, qua concurrentiepositie wisten ze niet veel, maar over de MB producten hadden ze alle kennis. Konden de andere merken nog war van leren. Vooral lachen op de Mitsubishi stand: over hoe zuinig wen Outlander PHEV wel niet is. Mijn ouders hebben er eentje, en het is een prima auto. Ruim, comfortabel, compleet uitgerust, rijdt prima. Maar zuinig??!
@lexusfan: Daar was het inderdaad gigantisch druk, maar wat dacht je van het hele VAG zooitje en Louwman en wat er ook allemaal daarbij stond? Dat was echt dringen om even een koplamp op te vangen.
@mercedesclk350: Daar was het inderdaad erg druk. Ben zelf eigenlijk gelijk bij het poortje gaan staan om op de stand te komen en dat was eigenlijk een heel goede oplossing. Alleen bij lamborghini een half uur moeten wachten, bij de rest nog geen 5 minuten.
Ben afgelopen donderdag avond even geweest. Was het lekker rustig. Erg leuke show, heb me prima vermaakt. En ook zeker wel 4u rondgelopen. Vond het mooi alle Rolls Royce modellen zo naast elkaar te zien. Imposante line up. Die gifgroene M3 was ook erg fraai. Vind die toch mooier dan de M4. Ziet er dikker en agressiever uit vind ik.
@E34M5Touring: wel erg jammer dat alle klasse die rolls royce had verloren is gegaan en ze nu van die belachelijk grote en lompe bakken bouwen
@maarten020: Ik hou dr wel van moet ik eerlijk zeggen. Vind de Phantom nog steeds DE luxeslee in z’n segment. En heb in Dubai een aantal Ghosts en Dropheads ‘live’ gezien, super imposant. Zeker tussen ‘normaal’ verkeer. En zelfs de Wraith, die ik op foto’s niet mooi vond, is in het echt toch wel erg gaaf. Die ik gezien heb was ook een single color. Vind ik veel mooier dan two tone.
Mooi dat het zo positief is verlopen. Net als veel van bovenstaanden ben ik er ook vandaag geweest, wat een drukte zeg! Bij de twee Tesla’s werd er bijna geduwd om erin te mogen zitten. Sowieso hebben de meeste auto’s het heel zwaar te verduren gehad, ongelooflijk veel krassen, afgebroken klepjes etc. Op de stands van Skoda en Audi gingen de auto’s zelfs een paar uur voor tijd op slot, omdat er in de laatste uren voor tijd het meest gesloopt schijnt te worden.
@shootingbrake: klopt. Mensen nemen van alles mee: wieldoppen, schakelaars, knoppen, deurrubbers, hoofdsteunen. Toen ik op de RAI stond tijdens mijn IVA tijd ging er per auto zo’n 25 meter aan deurrubber per dag doorheen… Er waren drie monteurs op de stand aanwezig die aan het einde van elke dag de auto’s weer helemaal naar nieuwstaat brachten.

Per auto ongeveer gemiddeld 20.000 euros aan schade per beurs, destijds. Bizar eigenlijk.
@gtwillem: was jij er ook eentje vd categorie te groot pak…groot hoofd klein lichaam en flinke dot gel in je haar?
@gtwillem: Het jaar dat ik er stond, 2 stoelen uit een Espace… Zijn zonder dollen gewoon de stand afgewandeld met die dingen. Sprak een kennis die bij Renault werkt, ze hebben het er nog steeds over.
@shootingbrake: bij de Rolls-Royce mog je inzetten op de eerste dag (heb er nog ingezeten) en aan het eind van de dag mog je nergens meer inzitten van wegen het leer
@shootingbrake: Haha. Hadden mensen beter naar de PC hooft kunnen gaan. Staat ook een Tesla.

Ik was op een dinsdag. Was toen best te doen.
Ik heb er nog over zitten denken om vandaag te gaan, maar als ik het zo lees, was het erg druk vandaag. Goed dat ik er voor gekozen heb niet te gaan. Had wel eerder gekund, maar heb er niet echt aan gedacht…
@henrie: het was een erg leuke autobeurs voor Nederlandse begrippen. Maar dat je zoo lang moet wachten om in een redelijk standaard Twingo te zitten was voor mij wel een dooddoener. Een dagje autoboulevard in Utrecht kost minder en je kan op je gemak alles bekijken. Maar ik vond het wel leuk dat alle importeurs van het exclusieve spul en masse aanwezig waren. Een Noble M650 Cabrio, McLaren 570S, Morgan Speedstee, Aston V12 Vantage Roadster, Lexus LF-A, Ruf BTR RW, Corvette, California T, Evora en Mustang GT zie je niet zo makkelijk elke zaterdag zo dicht bij elkaar.
Ben de eerste dag geweest 17 april met mijn pa, was niet extreem druk vond ik eigenlijk, alles kunnen zien op ons gemak en zijn er zoon 6 uurtjes geweest.
Was erg leuk maar in 2011 vond ik beter vooral het buiten gedeelte was in 2011 leuk dat was dit jaar echt niks aan
Na 11 dagen te hebben gestaan ben ik stiekem toch wel blij dat het voorbij is..
Was echt weer ouderwets gezellig! Alleen Ferrari en Aston martin tegenover elkaar zetten met een te smal paatje was geen goed plan! Was is de mc Laren 650s mij tegen gevallen zeg! Ik ben een illusie armer! Die auto mist echt de uitstraling die bij zo’n prijskaartje hoort. Vanaf vandaag droom ik van een two tone RR wraith! :)
@jorden: Die 650s had zijn kleur ook niet mee. In het geel ziet hij er veel beter uit.
@jorden: die auto of mclaren in het algemeen ?
Van die 291.717 was ik er een van
Ik ben op de donderdag geweest met mijn vader (81) en ik vond het nog best wel druk voor een doordeweekse dag. Leuke opzet, ook met het circuit binnen en een hele hal fraaie auto historie. En best leuke primeurs.
Erg naar me zin gehad! Goed overzicht ook dit keer van alle stands, leuke auto’s, veel vrijheid om veel auto’s van binnen te bewonderen! Yep genoten!
Mijn eerste keer Auto RAI was in 1977. Enorm indrukwekkend en goed voor een bijzondere dag autoplezier en tassen vol met folders. De jaren daarna trouw blijven komen tot ik echt groot geworden was en ik vond dat het feitelijk een zinloze missie was geworden……
Hopelijk volgend jaar weer dan maar!
@pudi: Ik kan je verzekeren dat er volgend jaar geen autorai zal zijn. Het komt om de twee jaar dus in 2017 is het pas weer.
Zo en nu wachten op alle foto’s hier op de site
@kaasdevies: Laten we hopen dat we ze allemaal al gehad hebben. Heb die bugatti, aventador, lfa, m3, enz. Nu wel een keer gezien.
Ik heb er een topdag gehad!
Ik heb niks met rai, ze moeten geluid maken! heb liever evenementen zoals het spring event.
Mooi dat de autorai er weer was, maar wat een drukte. En wat een grote hoeveelheid sneue hazen…alle stereotypes liepen er rond. ..de autoverkoper (jong, pokdalig gezicht, slechtzittend te groot pakje uit het rek bij de c&a en lekkere gelcoupe) de beurs”babe” (te kort rokje. .weinig te melden en veel hijgerige mannetjes om haar heen) en de bezoekers waarvan 90% man. .
toch wel wat mooie auto’s gezien. .de klassiekers en race auto’s als favoriet. ..misbaksel vd beurs vond ik wel de lexus willIAm…lexus moet het al niet van zijn styling hebben maar die geflipte black eyed peace rappert is er in geslaagd een sowieso niet bijzonder aantrekkelijke lexus nog onaantrekkelijker ye maken. .je kon het beter de lexus halfords edition noemen
@maarten020: Lexus heeft hem daarom ook de NX is genoemd omdat het nix (schrijfwijze tegenwoordig blijkt het) is.
@rammillius: hoho niet zo negatief allemaal
@lexusfan: jij als lexusfan moet dat toch ook wel zien..je gaat mij toch niet vertellen dat je de lexus nix will i am edition geslaagd vond?
Het was gisteren ( zondag ) heel druk ik heb van meerdere medewerkers gehoord dat er ook mensen met mesjes op de auto’s liepen te krassen en met sleutels en dat daarom veel auto’s op slot zaten om verdere schade te voorkomen
Was wel een leuke show, vooral dat deel met die oldtimers! Ford had aantal dikke auto’s staan. Het pon gedeelte vond ik niet echt geslaagd alleen.
mijn welgemeende excuses voor de beursbabes bij Dacia en dat leuke blonde meisje bij de renaukt twingo. Er past dus wel degelijk iemand van 2meter lang achter in een twingo.
auto rai is toch altijd genieten! Vond de Fords geweldig!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).