De 6 mijlpalen van Volkswagen-baas Ferdinand Piëch

Auteur: , 40 Reacties

Ferdinand Piëch heeft buiten de waard gerekend. De president-commissaris probeerde CEO Winterkorn weg te krijgen in een dubieus machtsspel, maar was zelf het haasje toen iedereen de kant van Winterkorn koos. Weg wederzijds vertrouwen, waardoor Piëch nog maar één ding kon doen: opstappen.

De 6 mijlpalen van Volkswagen-baas Ferdinand Piëch

Die bom barstte gisteravond erg onverwachts, dus we besloten vandaag eens terug te kijken op een aantal memorabele momenten in de carrière van Ferdinand Porsche’s kleinzoon.

De Porsche 917
Porsche 917k
Na zijn studie in Zwitserland begon Piëch zijn automotive carrière in 1963 bij Porsche, waar hij een grote interesse toonde in de racerij. Bij Porsche maakte hij naam door één van de meest gedenkwaardige Le Mans-racers uit de geschiedenis van de lange afstand-racerij op zijn naam te zetten: de Porsche 917.

De opmars van Audi
De opmars van Audi
Voordat hij de status van capo di tutti capi bereikte, werkte hij als ingenieur bij Audi NSU Auto Union AG, na eerder een soortgelijke rol bij Porsche te hebben vervuld. Hij drukte er onder meer de Audi Quattro doorheen en was verantwoordelijk voor de introductie van het alom gevierde vijfcilindertijdperk. Later werd hij opgenomen in de directie van het merk, waar hij Audi tussen luxemerken als BMW en Mercedes wist te plaatsen.

De redding van Volkswagen
In 1993, toen Volkswagen aan de rand van de afgrond stond, werd Piëch aangesteld als de opvolger van CEO Carl Hahn. Piëch maakte het merk weer levensvatbaar, bezuinigde als een malle, en kocht en passant merken als Lamborghini, Bentley en Bugatti op. Hij dacht in ’98 ook Rolls-Royce in de pocket te hebben, nadat de Duitser £430 miljoen voor de toko had betaald. De rechten op de merknaam lagen echter bij vliegtuigmaker Rolls-Royce plc, die al een deal had lopen met BMW. Volkswagen kon niet anders dan de boel aan BMW doorverkopen, maar hield de fabriek in Crewe, waar het begon met de productie van Bentleys (achtergrond). Ook wist hij voet aan de grond te krijgen in de VS, waar men massaal warm liep voor de Volkswagen New Beetle. Niet zo heel gek dus dat hij zich nu distantieert van Winterkon, die hij verantwoordelijk houdt voor de tandende populariteit van VW in Amerika.

De Volkswagen Phaeton
Volkswagen Phaeton
Het was bij zijn introductie de duurste Volkswagen aller tijden. Piëch eiste een limousine die alle andere limousines overbodig maakte. De gestelde eisen waren zelfs zo hoog dat een aantal medewerkers ontslag nam. Voor de Phaeton werd een compleet nieuwe fabriek gebouwd; de Gläserne Manufaktur, dat voor een groot deel uit glas is opgetrokken, waardoor het hele productieproces van buitenaf is te zien. Helaas is de Phaeton nooit een verkoopsucces geweest, waardoor het nog maar de vraag is of er ooit een Phaeton 2 komt.

De Bugatti Veyron
zestiencilinder
In zijn tijd bij Porsche probeerde hij al een zestiencilinder van de grond te krijgen, om in de voetsporen van zijn opa te treden, die in de jaren 30 een zestienpitter in de racers van Auto Union legde. Bij Porsche is dat nooit gelukt, maar decennia later kreeg hij het er toch doorheen bij Bugatti. Et voilà, de Veyron was geboren. In 1998 werd het concept getoond, waarna de productie in 2005 op gang kwam. BAM. De snelste auto ter wereld, met een topsnelheid van 407,23 km/u, was geboren. De rest is geschiedenis.

De Volkswagen XL1
Volkswagen XL1
Aan de andere kant van het autospectrum opperde Ferdinand Piëch de ‘Ein-Liter-Auto’. Een superzuinig autootje dat 100 kilometer kon afleggen op 1 liter brandstof. De ontwikkeling begon al in 2002. Anno 2015 heeft zich dat eindelijk vertaald naar de Volkswagen XL1, waarvan er 200 worden gemaakt. De plug-in hybride-aandrijflijn van de XL1 bestaat uit een tweecilinder TDI (48 pk) en een e-motor (27 pk). Op papier nipt dit tweezits prestigeproject van Piëch 1 liter per 111 kilometer.

Nu rest hem een welverdiend pensioen, met vrouwlief Ursula en een niet onaardige autoverzameling aan zijn zijde.



40 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Na de 917 volgde dus nog een kleine opleving met de XL1, nou ik ben onder de indruk hoor….

Lag er in de XL1 trouwens geen 2 cilinder i.p.v. een 2 liter tdi?
De auto waar ik serieus over heb nagedacht de pheaton alleen audi gaf mijn meer inruil dus werd het de A8
@Soulmaster: wat voor A8 heb je dan? (Pure interesse, niet om af te kraken ;-))
@Soulmaster: Dus zo graag wilde je de Phaeton ook niet? Die paar duizend euro op zo’n bedrag valt (helemaal zakelijk) toch prima te handlen?
@Soulmaster: persoonlijk heb ik de A8 boven de vw gekozen omdat ik de vw van binnen nogal lomp vind, met name het stuur en de automaatpook.
@Soulmaster: meer inruil is een fabel, het gaat erom wat er uit je eigen zak komt. Ik kan zoveel voor je auto geven als je wilt, alleen kost de auto ook meer.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@bram95: Is inderdaad geen 2.0 maar een tweecilinder 0.8TDI. Letterlijk de helft van het viercilinder 1.6TDI-blok.
Het motorblok in de XL1 is een 0,8 liter 2 cilinder TDI blok.
Het prototype van de Veyron werd pas eind ’99 voorgesteld. In 1998 verworf VW de rechten voor Bugatti, en kwamen ze heel snel met de EB118 (555pk sterke W18 GT Coupe), EB218 (zelfde motor, soort supersedan), 18/3 Chiron (zelfde motor, sportwagen) en dus aan het einde van 1999 in Tokyo met de Veyron, die toen nog een W16 zonder turbo’s had (630pk). Toen was het vijf jaar wachten op de productieversie.

OT: Piëch is wel enorm belangrijk geweest. Hij heeft bijna alle merken enorm kunnen laten groeien. Enige smetje is Seat, dat nooit het Spaanse Alfa is geworden van wat uiteindelijk de bedoeling was.
@gtwillem: misschien een nutteloze reactie voor hier maar van mij part laten ze dat seat maar helemaal vallen…. die cupra’s zijn leuk maar wat er verder rest uit spanje rolt is gewoon dezelfde vw meuk. als ze slim zijn maken ze van trabant een soort mini (ik weet dat jullie nu met een verbaasd gezicht zitten te lezen maar een trabant heeft ook een cult-status) een kleine wagen voor dagelijks gebruik die bijna niks verbruikt en waaraan je zelf kunt sleutelen, een soort dacia maar dan met een cult-status en voor iedereen toegankelijk. breng het tijdelijk onder bij de skoda dealer (zijn er überhaupt losstaande seat dealers?) zoals bmw bij mini doet, gegarandeerd succes.
@henkhupelschoten: interessant. Als een soort Fiat Panda (eerste generatie). Maar dan direct en meer cult en niet achteraf, zoals de Pinda. Wel zelfde toegankelijkheid en slimme eenvoud.
@garp: Precies!
@garp: hmm de eerste Fiat panda, had je daar ook niet zo’n Seat van? De Marbella. ….. of iets in die richting. En dus zijn we weer bij Seat beland
De merkrechten liggen bij vw of bij sachsenring, weetniet hoe het precies zit
@henkhupelschoten: ja, er zijn losstaande Seat dealers.
@henkhupelschoten: persoonlijk vind ik Seat meer onderscheidend van VW dan Skoda. Hoewel die laatste tegenwoordig mooie auto’s maakt is het verschil met VW wel erg klein geworden.
Het idee van de trabant is zo gek nog niet. Als ze een merk als Skoda kunnen re-branden zie ik niet in waarom ze dan met trabant ook niet kunnen.
Ajoh ik vind vag toch al niks dus boeit het mij niet
@mercedesbenz63: kunnen we dit weer ”editen” als nutteloze reactie….
@mercedesbenz63: waarom reageer je dan?
@str8six: omdat het niet boeiend vinden van een automerk ook interessant is.
@mercedesbenz63: Dan hoef je dit artikel niet te lezen…
-edit: nutteloze bijdrage-
Hij heeft een hoop memorabele auto’s achtergelaten. Kunnen niet veel mensen hem (bij VW) nazeggen.
Ein-liter-auto zal wel eins-liter-auto zijn, lijkt me. En inderdaad. Een 2.0 TDI lijk me wat groot. Is een 0.8 tweepitter geloof ik.
@LaLancia: Helaas, je kennis van de Duitse taal is minder goed dan je denkt.
@stephanotis: Ein-Liter-Auto…
@stephanotis: zo raar is het niet, een liter auto of 1 liter auto.
Opa Piëch heeft het toch maar gedaan, een zeer goede staat van dienst.
En achter de schermen vast nog zeer invloedrijk.
Zal mij niks verbazen als hij achteraf gezien nog zijn gelijk haalt. Ben ook bang dat hij de laatste was binnen VAG die een beetje de ballen had om gokjes te wagen. Denk dat nu vooral de beancounters en aandeelhouders het voor het zeggen krijgen waarmee het laatste beetje passie voor auto’s binnen dat bedrijf verdwijnt.

Vond het ook wel mooi dat Piëch eiste dat Bernie weg zou moeten zijn voordat VAG na ging denken over het betreden van F1. Nu zul je zien, dat als VAG in de F1 stapt, zij ook maar een poppetje worden die naar de pijpen van Bernie dansen.
Porsche 917
Uiteraard mogen Piëch’s mijlpalen nooit vergeten worden, dank zij Piëch die een gat in de regelgeving vond, kon Porsche eindelijk, na jaren vruchteloos geprobeerd te hebben Le Mans winnen en nog veel belangrijker, het door hen zo begeerde wereld kampioenschap.
Dat de 917 een racewagen is geworden is te danken aan mensen zoals Brian Redman, Vic Elford en Richard Attwood, drie ingehuurde Britse rijders.
Niemand van de Porsche rijders wilde de 917, zoals Kurt Ahrens, de 917 werd levensgevaarlijk en hoogst onstabiel op snelheid. Die drie Britten zagen tijdens testen op Zeltweg (Oostenrijk) dat de neus vol zat met dode insecten, maar de achterkant nagenoeg schoon was. Ze zijn met aluminium platen en een popnageltang ’s avonds en ’s nachts aan de gang gegaan om de achterkant te modificeren.
En het hielp. Kurt Ahrens zette gelijk een stuk snellere rondentijden neer en bleef buiten op de baan.
Quote van Richard Attwood uit 1970 : Gelukkig was Piëch er niet bij, anders hadden we dit waarschijnlijk nooit mogen doen op de wagen.

De AUDI 100, wat waren die Duitsers trots toen : Eindelijk een wagen met een lagere Cw waarde als de Citroën Cx en nog eens auto van het jaar op de koop toe !

De Phaeton, de enige wagen die ik in die klasse zou willen rijden, het meest vooruitstrevend en iedereen denkt dat je in een Super Passat rijdt, is een fantastische wagen en soort van Brits onderkoeld qua uitstraling.
– Wie zegt dat Duitse auto’s duur zijn, zo’n ding kost een drol tweedehands –
@desjonnies: Een drol vindt ik al erg genoeg onder m’n schoen, laat staan dat je er in kruipt om in te rijden.
@desjonnies: klopt, qua aanschaf kosten ze haast niets en krijg je value for money. Alleen loop je compleet leeg op de running costs van een Phaeton…
Ik zou erg graag een dag met deze man optrekken om zijn verhalen te beluisteren. Meerdere dagen zelf. Een wandelend icoon, een levende bibliotheek, bijzonder interessant voor de echte autoliefhebber. Een man die enorm veel bereikt heeft. Die decennia in de autowereld op serieus niveau aan de knoppen heeft gezeten.

Ik heb medelijden met de sufferdjes die deze man proberen af te fakkelen, wat een treurigheid.

Veel respect voor deze automobiele eindbaas.
@kempenaer:

Berndt Pischetsrieder

Wendelin Wiedeking

en daarna bij de huidige voorzitter Martin Winterkorn.

Daar zou ik beginnen, je ‘comments’ lezend trapt Piëch je binnen 10 minuten de deur uit…..

Oh en altijd een goed stuk kaas meenemen aus Holland, blumen für die Frau Piëch houden ze van, succes !
Nu een CEO die modern denkt. Bijna alle autobedrijven zijn nog zoooo ouderwets.
@stfu: juist ja ,steve jobs misschien
Best een knap CV heeft de man. Het mag in de omgang misschien niet zo’n fijne man zijn ( van wat ik heb gelezen want ik ken de man natuurlijk niet) hij is zeker belangrijk geweest voor het vag concern!
Met de Veyron en Phaeton als de twee belangrijkste en leukste voor mij.
Die man heeft een mooie carrière gehad, wat dat betreft wel respect voor de man. Ook mooi dat hij van origine een engineer is!
Fijne kerel, veel voor VAG gedaan. Zeg maar Piëch bedankt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).