Ze hebben nog steeds maar één model waar alle verkopen van moeten komen. Maar hoe zit het met de wereldwijde verkoop van Alpine in 2021?
Een aantal jaar geleden kondigde Renault de terugkeer van Alpine aan. Dat deden ze met één model, de A110. Nog steeds is dit het enige model van de Franse sportwagenfabrikant. Maar er zitten wel dingen in de pijplijn. Zo is Renault R.S. niet meer en worden sportieve modellen ondergebracht bij Alpine. En laten we de transitie in de Formule 1 niet vergeten. Renault werd Alpine en wil daarmee uitstralen: Hallo, wij verkopen sportieve auto’s!
Alpine verkopen 2021
Van torenhoge verkopen is nog geen sprake. Hoewel Alpine met trots spreekt over een verkoopstijging van meer dan 74 procent in vergelijking met 2020, was 2020 ook echt een baggerjaar voor de Fransen. In 2021 verkocht Alpine wereldwijd in totaal 2.659 auto’s. Het overgrote deel ging naar thuisland Frankrijk met 1.618 verkopen. De top 5 bestaat verder uit Duitsland (214 verkopen), het Verenigd Koninkrijk (202) en België en Luxemburg (130).
In Nederland verkocht Alpine slechts 25 auto’s. Dat is zelfs een daling van bijna vier procent in vergelijking met 2020. Het jaar dat het al niet zo lekker ging. De grootste successen werden behaald in Frankrijk, Polen en Spanje (inclusief de Canarische Eilanden). In Spanje namen de verkopen met dik 135,7% toe (33 in totaal). In Frankrijk met 117,5% en in Polen met 105,3% (39 verkopen).
bernoulli zegt
Ik verbaas me erover dat er maar zo weinig in NL zijn verkocht. Ik zie zie ze toch met enige regelmaat rijden.
Is dan vast telkens dezelfde. :+
lekkerlinksrijden zegt
@bernoulli: ik zie ze nooit, zonder dollen heb ik er nog geen 1 in het wild gezien
rutgerg zegt
@bernoulli: echt? Ik heb er werkelijk nog nooit een zien rijden in het wild…
Robert zegt
@rutgerg @lekkerlinksrijden: dito hier. Al zou het me niks verbazen als die lage verkopen in Nederland vooral worden ingegeven door de CO2 taks in de BPM.
maarteno zegt
je woont zeker naast de importeur!?
bernoulli zegt
Ik heb serieus even gecheckt. Zie dat die in Soestdijk zit. Dus dat is niet het geval. Is ook niet dat ik ze wekelijks zie, maar toch zeker al een stuk of 4, 5. In grijs, knalblauw en donkerblauw. Wel echt een mooie auto.
maarteno zegt
haha, ok…nou dan misschien toch wat liefhebbers in de buurt…ik zie ze ook nooit. Echt 1 of 2 keer in het wild gespot misschien.
AstonMartinDriver zegt
@bernoulli: dat zal ik zijn 😇😎
pomoek zegt
Afgelopen jaar toch het nieuws dat ze met 3 modellen de wereld gingen bestormen?
https://www.evo.co.uk/alpine/202670/renault-announces-future-road-map-alpine-a110-safe-for-now
ghini zegt
@pomoek: Ik had ondertussen ook wel een nieuw model verwacht.. Ze moeten die F1 kosten toch een keer verantwoorden lijkt me.. Uit die verkoop aantallen blijkt nog niet echt dat het Alpine helpt..
joosstra zegt
“In Nederland verkocht Alpine slechts 25 auto’s. Dat is zelfs een daling van bijna vier procent in vergelijking met 2020.”
Jeetje, 4% minder verkocht. Op deze aantallen (25 exemplaren) is dat toch minstens 1 auto minder. Oei, dat doet pijn.
Bij Alpine kunnen ze nog wat leren van Volkswagen, misschien. Op 31 december nog snel 10.000 stuks op kenteken zetten om de verkopen in dat jaar op te krikken en de eerste plaats in de verkoopstatistieken te veroveren.
W115 zegt
Pure geldverspilling om Alpine te promoten met de f1. Lever zoals DS meer nieuwe modellen.
jaapiyo zegt
Inderdaad. Maar toen werd aangekondigd dat Renault F1 gerebrand werd tot Alpine F1, deed dan ook de theorie de ronde dat men dit deed om niet ‘als Renault’ na een paar jaar kansloos vijfde te zijn geworden afscheid te nemen van de sport. Inmiddels lijkt men vooralsnog toch wel door te willen gaan met dit team…Maar dan lijkt 150 miljoen uitgeven om 1/3de van het aantal auto’s dat Ferrari jaarlijks verkoopt weg te zetten wel een beetje zonde inderdaad. Op zich jammer want hoe meer leuke auto’s op de weg hoe beter.
osmo zegt
Met een sportieve Renault rondrijden heeft nu eenmaal minder uitstraling dan met pakweg een Porsche Cayman rondrijden.
Ben altijd al fan van Alpine geweest maar moest ik het geld hebben om zo’n speeltje erbij te kopen zou de restwaarde toch in mijn achterhoofd spelen.
kniesoor zegt
Met uitstekende testrapporten van zo ongeveer het hele autojournaille en zulke lage productiecijfers, is waardevastheid zo goed als verzekerd, lijkt me. Misschien nog wel meer dan bij een Cayman. Dus als dat de/een bepalende factor zou zijn, zou ik me daar niet al te druk over maken.
rogerzz zegt
Nou.. ik kijk wel eens naar een Cayman maar die zijn niet goedkoop, een 2015 modelletje is geen kassakoopje. Sterker nog, je tikt zo 60k neer, dus waardevast zit wel snor bij de Cayman.
toniominestrone zegt
@osmo: In tegenstelling tot de Porsche heeft de Alpine wel de status van toekomstig youngtimer/oldtimer.
osmo zegt
@toniominestrone Dat zeiden ze van de MG-F ook en wat kost die nog? ;)
redneckdarian zegt
Met zulk lage getallen is het toch echt onzin om met procenten te gaan werken….
Dutchdriftking zegt
Zo zie je maar, de markt voor de sportieve roadster is helaas nogal klein.
zesinlijn zegt
@dutchdriftking: het is geen roadster. Dat zou overigens wel een leuk idee zijn maar daar gaat het puristische element denk ik wel mee verloren.
SwiftSport zegt
Wel als de prijs begint bij richting de 70.000 euro… Dat is gezien de prijs en het soort auto sowieso al geen hele grote markt en als en dan toch zoveel uitgeeft zullen de meeste liever voor een Porsche gaan.
ouwedibbes83 zegt
Klinkt altijd goed om het over enorme procentuele groei te hebben als je nog bijna niks verkoopt. Veel interessanter om te horen hoe t gaat in vergelijking met de gestelde doelen. Liggen ze op hun groei pad? Hoeveel zijn dit er in relatie tot hun directe concurrenten (Z4, 718, ..?)?
Als ik de verkoopaantallen van auto modellen een beetje begrijp, verkopen ze er vaak veel in de eerste jaren na introductie en zakt t na 3 jaar behoorlijk in. Een refresh helpt een beetje. Benieuwd wie hier wat duiding kan geven?
kniesoor zegt
Eigenlijk verdient zo’n geweldig otootje (want dat vind ik het en, veel belangrijker, zo ongeveer de hele autopers ook) toch betere verkoopcijfers. Ik hoop, dat Alpine zich er niet door laat ontmoedigen en ‘m blijft produceren.
Een paar dagen terug hier in de buurt voor het eerst één ‘in het wild’ zien rijden. De bestuurder pakte het bochtje behoorlijk vlotjes. En daarna ging het gas erop. Leuk om te zien. En te horen !
kevertje zegt
Het is een beetje spijt, maar een merk en iconische modellen uit het verre verleden doen verrijzen is geen simpele opdracht. Vooral omdat het merk door teveel Renault-plastiekgruwel op een gegeven moment nog nauwelijks kopers vond. Gelukkig baseerden de designpennen zich terug op de oorspronkelijke A110. Qua model, is er vooraan een schitterende gelijkenis met de authentieke ‘spirit’ maar achteraan is dat toch een pak minder gelukt wat de auto een beetje een logge en gedrongen indruk geeft. In weze was de Alpine in origine een oer-sportauto gebaseerd op eigenlijk héél simpele Renault-mechaniek die ook voor een niet elitaire klasse bereikbaar was. Ze hadden wel een heel slechte naam en faam op het vlak van technische problemen, je moest altijd wel ergens een sleutel in de aanslag hebben en een goede garagist hebben om zo’n Alpine op de baan te houden. Op zich is de huidige versie een gerafineerd, duur speeltje geworden, niet te duur maar toch ook geen koopje. De oorspronkelijke fans zijn te bejaard om er nog in te geïnteresseerd te zijn en de vraag is over anno 2022 nog zo’n publiek bestaat. Ik denk en vrees dat ze niet meer op hetzelfde klasse van mensen binnen de maatschappij mikken, iets dat met vele ‘remakes’ het geval is én de vraag is, én hoe breed is dat publiek? Ik vrees te beperkt om dit merk een gouden toekomst te geven.
dvaerden zegt
“Verkoop in Frankrijk steeg met 117%”. Had de Franse politie er laatst niet een redelijk aantal van besteld?
ghini zegt
@dvaerden: klopt, 25 stuks ofzo, heb ze zien staan bij fabriek
stefanvts16v zegt
-edit: dank u gefixt –
On-topic: afgaande op de reviews is het een geweldig leuke auto. Lijkt me erg leuk om deze eens aan de tand te voelen en te vergelijken met een Cayman. Jammer dat er niet meer verkocht worden, want ze blijven vooralsnog behoorlijk waardevast .
dawwg zegt
Er is niet eens een (googlebare) Nederlandse Alpine / Renault website om ‘m te kunnen bestellen; en bij de internationale willen ze je merchandise van het F1 team verkopen; niet eens een auto …. M.a.w. ik kan niet anders concluderen dan dat ze het de afgelopen 2 jaar ook niet eens echt geprobeerd hebben !!!
Pallas zegt
@dawwg: https://alpinecentrehengelo.nl/?utm_term=alpine nederland&utm_campaign=Alpine campagne – algemeen&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=5518077224&hsa_cam=15634464234&hsa_grp=133051457964&hsa_ad=570887194307&hsa_src=g&hsa_tgt=kwd-408743274459&hsa_kw=alpine nederland&hsa_mt=p&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gclid=CjwKCAiAxJSPBhAoEiwAeO_fP2iPxGvlyqdyflHia1w0cHamusNTnyR9FyhgwElCUVOIvRzKYXK91RoC9s0QAvD_BwE
kminne zegt
Het is een geweldige auto, maar Renault heeft hem te duur in de markt staan. Dan krijg je dit soort belabberde verkoopaantallen.
Shoji zegt
Het lijkt me ook een enorm lastig segment. Ben zelf een lotus fanaat en zit al jaren toe te kijken hoe ze in Nederland 2 a 3 nieuwe auto’s per jaar verkopen. Alpine doet het nog redelijk. De Cayman wordt vaak gezien als de concurrent en maatstaf maar deze verkoopt op een soortgelijk prijsniveau ook slecht. Merendeel van de caymans zijn geloof ik gts/gt4 die veel duurder zijn. Tja je koopt een sportcoupé in een land zonder daadwerkelijk sportcoupé wegen voor de prijs van een goede hot hatchback. Zet ze naast elkaar en veel nuchtere nederlanders zouden voor de golf R, A35 of S3 gaan ipv een Alpine. Ze zijn gewoon ontzettend goed en praktisch. Ik zou echter nog steeds impulsief een lotus kopen
ghini zegt
@shoji: leuke opmerking over passende wegen. Leuke lezersvraag, waar zijn de leukste wegen in NL om rondje te rijden?
SanderB zegt
Wat me wel opvalt is dat er in Nederland relatief veel te koop staat. Op autoscout zie ik er in NL 22 te koop, Frankrijk 18 en Duitsland 10. Ook zijn de prijzen in Nederland lager dan die in Frankrijk ondaks de extra BPM bij de nieuwprijs.
Lijkt er dus op dat Nederlanders als ze er al een kopen er weer snel vanaf willen.
ghini zegt
@SanderB: iets verder kijken dan je neus lang is, van die 22 in NL zijn er 13 nieuw. Te koop bij Stam of Munsterhuis. Eentje is demo met 532km.
HZW zegt
Kleine sport coupe’s hebben het wel een beetje gehad.
Een Audi TT zal bv ook niet heel veel beter verkopen, daar zal dit jaar ook wel de stekker uit getrokken worden.
Alpine wordt waarschijnlijk volledig elektrisch met het introduceren van nieuwe modellen.
De eerst volgende zal wel de Alpine 5 worden, en dan zal het wel einde verhaal worden voor de A110.
deduitsedrie zegt
Echt jammer dat deze auto’s 2e hands niet in prijs gezakt zijn de afgelopen jaren. Ik had er graag 1 als daily gekocht als ze in prijs “gewoon net als andere auto’s” gehalveerd waren na 4-5 jaar.
Brol zegt
De enigste fout is het dashboard. Stap nadien in een Boxster of een originele Alpine 110, dan besef je dat dat Clio dashboard niet van niveau is. En dat is tenslotte waar je als bestuurder het vaakst naar kijkt.
Voor de rest rijdt dat ding ongelofelijk leuk.
net10 zegt
Het interieur ziet er vind ik geweldig leuk uit.
Fantastische auto, bijzonder jammer dat niet meer mensen deze toekomstige klassieker kopen. Ze zijn helaas gebruikt nog erg duur.
grandmasterb zegt
Erg leuk model, maar, net als vele andere sportwagens niet erg praktisch en wordt dus alleen door liefhebbers gekocht, dit i.t.t. porsches die voornamelijk worden gekocht door lieden om daarmee op te scheppen (“iedereen moet weten dat ik een PORSCHE heb”, sommige opscheppers zetten zelfs hun porschetype in hun forumnaam, dat zijn vreselijke figuren, maar wel een erg goede reden om geen porsche te kopen maar zo’n sympatieke Alpine, die is ook veel exclusiever.