• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

EU wil verdere mueslificering: in 2020 max 95 gr CO2

Auteur: sir_smokalot, gepost 8 juni 2012 om 13:14 – 84 Reacties

S 65 AMG uitlaatwalm


De Europese autofbrikanten hebben het niet bepaald makkelijk. De markt daalt, en ze hebben ook nog aan allerlei strenge EU-regels te voldoen. Op zich prima, je mag best ambitieus zijn in je milieudoelstellingen, en dat laat de EU zich geen twee keer zeggen.

De norm voor nieuwe auto’s ligt momenteel nog op 140 gram, vanaf 2015 wordt dit 130 gram, en daarna moet het in rap tempo naar beneden richting de 95 gram (let wel: per fabrikant/concern, en dus niet grosso modo), evenveel als wat een fors geknepen spaardieseltje in het B-segment momenteel gemiddeld uitstoot. Uiteraard zijn zeer kleine fabrikanten vrijgesteld. De cijfers, die groen7 opduikelde, zijn nog onbevestigd.

Indien over 8 jaar al zo’n reductie in uitstoot gerealiseerd moet worden, dan biedt dit mooie kansen voor hybride- en elektrotechnologieën, want benzinemotoren downsizen houdt een keer op. Het Europese wagenpark is naar verluidt verantwoordelijk voor ongeveer een derde van de totale CO2-uitstoot.

Daarnaast dringen de fabrikanten op hun beurt bij de EU aan op andere CO2-meetmethoden, omdat de huidige volgens hen te klinisch, star en onrepresentatief zijn. Metingen zouden ook rekening moeten houden met het rijgedrag van de bestuurder en het type weg waarop gereden wordt.

Eigenlijk is het natuurlijk één grote poppenkast, want we weten allemaal dat een auto in de praktijk veel meer uitstoot dan wat er in een laboratorium volgens een 130 jaar oude proef wordt vastgesteld, maar je moet ergens een houvast creëeren. En als er de laatste jaren niet zoveel focus op ‘groen’ was, waren de ontwikkelingen ongetwijfeld in een minder rap tempo gebeurd.

Ook interessant!

  • Video: Max Verstappen Track Guide van Bahrein
  • Video: Toyota GR Yaris is afgeschreven
  • Nieuwe GR Corolla
    Nieuwe GR Corolla 'gelekt', komt definitief! Met handbak!
  • Video: Max Verstappen laat de GP van Frankrijk zien
    Video: Max Verstappen doet alvast de GP van Frankrijk

Nieuwste artikelen

  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
  • Dit zijn alle nieuwe auto’s die in 2026 uitkomen
  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, milieu

Vorig bericht: « 200 ton zwaar rotsblok richt ravage aan in China
Volgend bericht: Wegmisbruiker Hollande trapt zijn DS5 op de staart »

Lees Interacties

Reacties

  1. wimpster zegt

    8 juni 2012 om 13:20

    Daarom is het geen poppenkast, het is een poppenkast omdat het gebaseerd is op het hele concept van (al dan niet bestaande) man-made CO2 als oorzaak van (al dan niet bestaande) klimaatsverandering die (al dan niet) door de mens veroorzaakt is en daar (al dan niet) nog invloed op uit kan oefenen.

    Login om te reageren
    • wheelzzz zegt

      8 juni 2012 om 14:29

      @wimpster: Misschien. Zou ook kunnen dat ze als (neven-)doelstelling graag zien dat er minder olie verstookt wordt. Minder afhankelijkheid van olie (en daarmee minder weglekkende Euri naar het buitenland) is natuurlijk ook niet zo’n gek idee.

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        8 juni 2012 om 15:41

        @wheelzzz: Dat bereik je niet door uitstoot te knijpen; dan hadden ze veel beter in alternatieven kunnen investeren als waterstof-onderzoek, bio-brandstof en EV oplaadpunten.

        PS: Niet dat ik een fan ben van EV, maar het gaat om de voorbeelden …

        Login om te reageren
  2. willemseles zegt

    8 juni 2012 om 13:20

    “..want we weten allemaal dat een auto in de praktijk veel meer uitstoot dan wat er in een laboratorium volgens een 130 jaar oude proef wordt vastgesteld,..”

    Nou, dat is niet zo’n goed argument.
    Immers mijn 220 gram uitstotende bak, zou in de praktijk ook meer uitgestoten hebben dan in de test van 2004.

    Jammer, maar helaas. We gaan allemaal richting stadsautootjes.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      8 juni 2012 om 13:50

      Tot op zekere hoogte. Ik meende ergens te lezen dat de verhoudingen schever worden omdat je tegenwoordig harder kunt accelereren naar een bepaalde snelheid, waarbij meer wordt uitgestoten. Of het waar is weet ik niet.
      Daarnaast kan je de tests nu met een veel lagere belasting doen dan vroeger, vanwege eerdergenoemde grotere reserve. ALs je op 5% van de capiciteit zo’n test doorloopt lijkt het mij dat er lagere cijfers uitkomen dan wanneer een motor zich cvoor 40% moet inspannen, om maar een dwarsstraat te noemen. Maar ik ben ook geen emissie-expert natuurlijk.

      Login om te reageren
      • wheelzzz zegt

        8 juni 2012 om 14:32

        @sir_smokalot: Dacht ooit ns gelezen te hebben dat de accelleratie bij de standaard cyclus niet op vollast gedaan wordt idd, maar dat er ‘normaal’ geaccellereerd wordt. Overigens weet ik dan weer niet of dat in het voordeel is van zwaardere motoren of juist de muesli motoren…

        Login om te reageren
        • Megakix zegt

          8 juni 2012 om 15:17

          @wheelzzz: correct wat je schrijft…een grotere motorinspanning leidt tot ‘relatief!’ meer uitstoot. Daarom wordt de classificatie (labels) tevens opgehangen aan de grootte van een auto (lengte). Maar dan weer niet voor de BPM (ic BTW) en de bijtelling….snap jij het nog ? ;-)

          Login om te reageren
          • dawwg zegt

            8 juni 2012 om 15:44

            @Megakix: Yep, trap een muesli-bak vol op z’n staart en de uitstoot is erger dan een dikke bak. Maar eenmaal in z’n 9e of 10e versnelling (2020 he !) bij 120km/u is ie wel erg schoon :roll:

            Niet dat de CO2 uitstoot van personen-auto’s echt een milieu-issue is, maar in ieder geval komt het de luchtkwaliteit in/nabij files ten goede ;)

            Login om te reageren
  3. Revvji zegt

    8 juni 2012 om 13:25

    “Het Europese wagenpark is verantwoordelijk voor ongeveer een derde van de totale CO2-uitstoot.”
    ¿Qué? Ben ik de enige die moeite heeft om dat zomaar te geloven?

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      8 juni 2012 om 13:30

      @Revvji: Niet de enige nee..

      Login om te reageren
    • fernie zegt

      8 juni 2012 om 14:01

      @Revvji: Dat klopt inderdaad voor geen …. Iedere amerikaan heeft een v8 met een CO2 uitstoot van een oostduitse kolencentrale, iedere auto en scooter in India heeft of geen katalysator of die is na 6 maanden opgehouden met werken.

      Alle koeien in Argentinie schijten waarschijnlijk meer CO2 uit :)
      /rant

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        8 juni 2012 om 15:06

        @fernie: Ik weet niet wanneer jij voor ’t laatst in Amerika ben geweest maar dat is niet meer zo. Ook daar tref je heel veel priusjes en dergelijke zuinige koekblikjes aan. Dat terwijl die meuk amper gesubsidieerd wordt daar..

        Login om te reageren
        • Megakix zegt

          8 juni 2012 om 15:18

          @kaasboerin: geen subsidie…maar daardoor zeer lage aanschafprijzen met een relatief 1,5x beter inkomen.

          Login om te reageren
        • dawwg zegt

          8 juni 2012 om 15:50

          @kaasboerin: Die Priussen zie je alleen in Hollywood en grote steden; op het platteland zijn het gewoon nou lekkere ouderwetse V6 en V8 bakken, vaak zelfs nog met 2-kleppen per cilinder voor de 2013 modellen …

          Maar wat dacht je van China; verstookt momenteel 40% van de jaarlijkse olie-produktie en is 1 grote CO2/roetwolk … vervuilt meer dan Europa & Amerika samen !

          Login om te reageren
          • kaasboerin zegt

            8 juni 2012 om 15:57

            @dawwg: Yep, ken je nagaan wat voor ‘nutteloze’ bijdrage wij als klein kikkerlandje leveren aan ’t milieu.

            Login om te reageren
            • dawwg zegt

              8 juni 2012 om 16:05

              @kaasboerin: Inderdaad. What’s next, CO2-tax op je BBQ ? Verplicht electrisch BBQen in 2020 ?

              Login om te reageren
          • Revvji zegt

            8 juni 2012 om 16:57

            @dawwg: Daar dacht ik ook al aan.. Die Amerikanen rijden massaal veel kilometers (alles ligt ook zo ver uiteen) en nauwelijks diesel.
            Die hybrides en zo zijn inderdaad maar een druppel op een hete plaat. Meestal een modeaccessoire voor de non-petrolheads die graag gezien willen worden. En hier en daar een occasionele boomknuffelaar.. Moet je nagaan, de best verkochte auto in de VS is nog steeds de Ford F-reeks (waarvan de F150 waarschijnlijk wel de koploper). En er worden ongeveer evenveel SUV’s als auto’s verkocht..
            http://online.wsj.com/mdc/public/page/2_3022-autosales.html

            China mag je waarschijnlijk niet echt meetellen. Ik denk dat dat qua auto’s wel meevalt, veel brooddoosgevalletjes ginder. China heeft zeer vervuilende industrie (en zeer veel CO2 uit die sector), maar hier worden wagenparken met elkaar vergeleken. Waar trouwens waarschijnlijk niet aan gedacht wordt, is het aantal brommertjes, denk maar aan Aziatische landen als India, China, Japan, Thailand, etc. Daar stikt het er toch van?

            Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      8 juni 2012 om 14:06

      @Revvji: het zal wel gaan om de uitstoot van Europa en niet van de hele wereld

      Login om te reageren
      • The360box zegt

        8 juni 2012 om 15:03

        @berlinetta: Zou wel kunnen want daarnaast heb je ook nog de kolencentrales e.d. En zelfs daar zoeken ze geld door er gewoon belasting op te gooien!

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          8 juni 2012 om 16:40

          @The360box: nieuwe Kolencentrales bouwen en wat Noorse CO2 certificaten kopen mag nog wel…

          Login om te reageren
    • Megakix zegt

      8 juni 2012 om 15:19

      @Revvji: nope…ik weet dat het tevens een dikke leugen is. Eén goede vulkaanuitbarsting (denk aan IJsland) stoot evenveel CO2 uit als 30 jaar het gehele wagenpark (incl. vrachtwagens) van de EU. 30 jaar….dusch.

      Login om te reageren
      • jeffreym3 zegt

        8 juni 2012 om 16:11

        @Megakix: Maar hier kunnen ze geen belasting over heffen..

        Login om te reageren
      • Frankypanky zegt

        8 juni 2012 om 16:14

        @Megakix:

        30 jaar? Dat zou ik niet durven te beweren. Weet wel dat 1 eruptie van 1 vulkaan gemiddeld twee jaar mondiaal autorijden aan CO2 oplevert.

        Mondiaal, dus over de hele wereld gemeten!!! :shock:

        En gelukkig is het ook een broeikasgas dat samen met de andere broeikasgassen onze aarde opwarmt naar een leefbare 15 graden gemiddeld. Zonder deze gassen was het -18 graden op Aarde.

        Login om te reageren
        • Megakix zegt

          8 juni 2012 om 18:50

          @FrankypankyV8: nja, gelezen…heb er zelf niet bovengehangen met een co2-meter…

          Login om te reageren
  4. Simpson zegt

    8 juni 2012 om 13:28

    *alu hoedje op* Dit is een maatregel om de europese fabrikanten te redden van de ondergang, ipv het milieu.

    Anders kunnen we straks bij de lidl een goedkope aziatische of zuid-amerikaanse auto kopen.

    *alu hoedje weer af*

    Login om te reageren
  5. smartye36 zegt

    8 juni 2012 om 13:29

    ben ik even blij met mijn 211 gram co2 uitstoot.
    mooi niet dat ik mee doe met deze poppenkast.
    voor mij geen auto die geboud is na 2000 of zogenaamd goed voor de natuur.
    gewoon gassin in mijn g-label 8)

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      8 juni 2012 om 13:39

      @smartye36: het gaat om de gemiddelde uitstoot per merk, niet om individuele auto’s.

      Login om te reageren
    • mattraket zegt

      8 juni 2012 om 14:08

      @smartye36: Stoer hoor!

      Login om te reageren
      • smartye36 zegt

        8 juni 2012 om 15:48

        @mattraket:
        ben allang blij dat ik niet in een lelijk belastingvrij boodschappenhok hoef te rijden.
        wil er nog niet doodin gevonden worden.

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          8 juni 2012 om 17:52

          @smartye36: Komt nog wel hoor. Binnenkort is jouw bakje op de baan houden alleen nog haalbaar voor miljonairs en pimps. En wat ga je dan doen? Fietsen?

          Dacht ik al. Dat wordt dan een Hyundai i10 met elektro-power…

          Login om te reageren
          • smartye36 zegt

            8 juni 2012 om 18:00

            @Esprit_de_Flandre: dacht het niet.
            ook echt niet heb een hekel aan die dingen.
            rij je gewoon op een hoofdweg door je woonplaats schiet een klein schijtding er voor.
            moet ik vol op de rem en optrekken homaar. en dan blijven hangen op 45 in plaats van 50. ik zal never nooit mijn bimmer verruilen voor een hondenhok op wielen

            Login om te reageren
          • dennisr zegt

            8 juni 2012 om 19:54

            @Esprit_de_Flandre: word alleen maar goedkoper om dat spul op de weg te houden als je het mij vraagt..

            en anders is euthanasie een optie.. ga echt niet mee doen aan dit sprookje..

            Login om te reageren
  6. kaasboerin zegt

    8 juni 2012 om 13:31

    A never ending story..

    Login om te reageren
  7. hema36 zegt

    8 juni 2012 om 13:39

    V12 jonguh!!

    Login om te reageren
  8. RuVi zegt

    8 juni 2012 om 13:49

    sja… ik blijf het onzin vinden.
    Natuurlijk is het milieu belangrijk, maar uiteindelijk zijn auto’s maar verantwoordelijk voor een klein deel van de co2 uitstoot. Dan denkt onze overheid nog een boetebedrag te moeten rekenen over elke gram die een auto “teveel” uitstoot…. Als ze van dat geld bomen planten of zonnepanelen neerzetten is er nog wat voor te zeggen, maar ondertussen gaat het gewoon de grote pot in.
    De grote pot waarin bestuurders van polo bluemotions (en andere koffiemoelen) niks aan bijdragen omdat zij geen wegenbelasting + bpm hoeven te betalen. Waarom niet? zij rijden toch immers ook over de weg, en nog meer ook dan een ferrari 599 die 4000km per jaar rijdt en waarop 2 ton belasting zit…. echt belachelijk.

    Login om te reageren
    • The360box zegt

      8 juni 2012 om 15:01

      @RudyV: Ze zoeken geld. En dit is de ultieme plek op het vandaan te toveren omdat we het toch niet kunnen bewijzen of het nou waar is of niet en vergeet niet dat wetenschappers(kleuters) betaalt worden door.. juist..

      Login om te reageren
    • Megakix zegt

      8 juni 2012 om 15:21

      @RudyV: volkomen met je eens…het zal véél beter te verkroppen zijn, als je dagelijks nieuwe bomen / planten gepoot ziet worden, mooie groene geluidswallen, hofjes, parken, vijvertjes…maar nee hoor, het gaat allemaal in de gleufjes van besturlijke wanorde.

      Login om te reageren
  9. objectieveautofan zegt

    8 juni 2012 om 13:51

    CO2 is géén vervuiler. Het zit nauwelijks in de atmosfeer. En dat is geen oproep tégen milieumaatregelen, maar wél voor milieumaatregelen die gebaseerd zijn op feiten. En redelijkheid.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 juni 2012 om 14:20

      @objectieveautofan: het heeft inderdaad niets met milieu van doen maar alles met verminderen van afhankelijkheid van de mannen in jurken in het Midden Oosten.

      Login om te reageren
      • wheelzzz zegt

        8 juni 2012 om 14:34

        @mashell: psies! dat was ook mijn eerste gedachte. Ik denk dat de milieu lobby dankbaar gebruikt wordt om die afhankelijkheid en passant ff flink te verminderen…

        Login om te reageren
      • Megakix zegt

        8 juni 2012 om 15:22

        @mashell: niet mee eens…waarom die afhankelijkheid ? Ze worden er toch voor betaald ? En anders val je zo’n land op grond van artikel 129740708Kc inc T58073 gewoon binnen toch ? ;-)

        Login om te reageren
  10. DMan zegt

    8 juni 2012 om 13:58

    Als ik zo naar de weersverwachting kijk zie ik totáál geen rede om het nog meer te verlagen. Het is al koud zat.

    Login om te reageren
    • jeffreym3 zegt

      8 juni 2012 om 14:21

      @DMan: LOL. ik dacht ook dat het de laatste tijd (jaren) juist een stuk beter ging met die smeltende ijskappen. Dat het allemaal veel minder erg is dan gedacht. Daar hoor je niks meer over..

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        8 juni 2012 om 15:25

        @jeffreym3: voor jou dan nog 1 keer…het rapport van het IPCC (die kleuters met een thermometer in hun reet) hebben toegegeven dat ze verzuimd hebben om aan te geven dat er geen metingen meer plaatsvinden op de polen !!!! En dat is dus echt waar ! Die pool-stations hebben ze gesloten (geldgebrek) waardoor er ineens een drastische verhoging van de aardboltemperatuur plaatsvond. Zoek het maar eens op en maak er een leuke borrelhappraat van tijdens een goede EK-wedstrijd.

        Login om te reageren
  11. QuattroBoy zegt

    8 juni 2012 om 14:17

    Van de week las ik dat de Ferrari F70 (opvolger van de Enzo) een dubbelgeblazen V12 krijgt. Nu lees ik dat de Ferrari F80 een dubbelgeblazen 0,5 V2 krijgt…

    Die vieze, vuile, gore groenlinkse stinkvarkens moeten allemaal terechtgesteld worden! Geen proces, geen advocaat maar gelijk om 12 uur ’s middags, midden op het dorpsplein waar iedereen erbij staat te kijken, het schavot op ermee!!!

    Login om te reageren
    • wheelzzz zegt

      8 juni 2012 om 14:36

      @QuattroBoy: inderdaad man, doen we het op de dam, naast het monument en noemen we het chopchop square… of wacht bestond die naam al? Dan maar andere zoeken…

      Login om te reageren
    • Megakix zegt

      8 juni 2012 om 15:26

      @QuattroBoy: /pislink… ;-)

      Login om te reageren
  12. 964rs zegt

    8 juni 2012 om 14:17

    Was laatst iets over op tv. Alle auto’s bij mekaar (van de VS) stoten maar 4-5% uit van de totale uitstoot van de VS. De rest mensen en fabrieken etc. Dus we lopen te zeiken om een klein deel van de uitstoot.

    Daar komt nog bij ; zonder CO2 leefden we niet. En de aarde is zelf ook verantwoordelijk voor een groot deel van de CO2, dat regelt ie zelf.

    Dus waarom lopen we nou eeuwig te zeiken er over?! Alleen om geld te verdienen

    Login om te reageren
    • jeffreym3 zegt

      8 juni 2012 om 14:23

      @964rs: Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Auto’s zijn makkelijk te pakken.

      Login om te reageren
  13. objectieveautofan zegt

    8 juni 2012 om 14:20

    @964rs, klopt helemaal.

    Login om te reageren
  14. objectieveautofan zegt

    8 juni 2012 om 14:21

    @mashell

    Wat heeft CO2 daar mee te maken? Het is verdorie een gas dat essentieel is voor alle leven op aarde. En dat er binnenkort geen olie meer is is weer zo’n links fabeltje.

    Als je de elektrische auto bedoelt: zoek maar ‘ns op hoe “schoon” die wel zijn…

    Login om te reageren
  15. Carreza zegt

    8 juni 2012 om 14:24

    Wat een achterlijke symboolpolitiek! Laten tonen dat ze iets doen aan de klimaatopwarming, maar de ECHTE problemen niet aanpakken.

    Ik stel overigens voor dat ALLE EU-ministers alvast het “goede” voorbeeld geven en een Nissan Leaf aanschaffen! Deze “maatregelen” gaan echt niets veranderen zolang landen als China niets doen aan hun vervuilende fabrieken, zolang Brazilië niets doet aan de ontbossing, enz.

    In feite begin ik stilaan genoeg te krijgen van de EU. En dat meen ik!

    Login om te reageren
  16. syliaca zegt

    8 juni 2012 om 14:31

    Doe gewoon niet, dit slaat nergens op, als de wereld aan de klote gaat zal mij het een worst wezen of dat 10 jaar uitgesteld kan worden of niet.

    Login om te reageren
  17. objectieveautofan zegt

    8 juni 2012 om 14:59

    @Carreza ik begrijp je volkomen, maar je kan van Brazilië niet verwachten dat zijn hun economische groei zo maar op het spel zetten. China is misschien wel de grootste vervuiler van allemaal, en heus niet door hun veelvoud aan auto’s…

    Login om te reageren
  18. The360box zegt

    8 juni 2012 om 14:59

    Ik word ziek van de maximale taxen. Je weet toch dat dat nooit haalbaar zal zijn en ze mogen al blij zijn dat fabrikanten überhaupt hun motoren zodanig zuinig hebben gemaakt ze nog met moeite een A label krijgen. Te zot voor worden en dat allemaal door een man…uchh eikel..

    Login om te reageren
  19. Megakix zegt

    8 juni 2012 om 15:14

    @Sir_smokalot : in jouw artikel geldt de omgekeerde wereld, krom praten wat recht is en vice versa. Ga daarom nooit de politiek goedpraten in de wetenschap dat ze verdomde verkeerd bezig zijn (ten aanzien van milieu, mens, communicatie en vervoer etc). Men wil een democratie, dan ook de wonden likken van consensus. Ik ben dus ook een wondenlikker, maar om nu dan direkt de ‘groene golf’ te steunen in je artikel…bah.

    Login om te reageren
  20. SpeedGeneration zegt

    8 juni 2012 om 15:15

    lol die foto bij dit artikel is mijn videofragment:)

    Login om te reageren
  21. Frankypanky zegt

    8 juni 2012 om 16:21

    Ik wist al dat die extra taxen nooit zouden worden aangewend voor ‘milieutechnische’ zaken. Nee, het verdwijnt allemaal in een grote pot ipv dat men daadwerkelijk initiatieven onderneemt op dat gebied.

    En dat is de grootste manco vandaag de dag; Nul initiatief, Geen visie,i.p.v. doet de politiek alleen maar aan lastenverzwaring.

    Login om te reageren
  22. rogierrs zegt

    8 juni 2012 om 16:22

    dus over een aantal jaren zullen de snelle auto’s met veel pk’s en een mooi geluid verdwenen zijn en hebben we alleen nog maar zielige dieseltjes en hybride/elektrische auto’s

    Login om te reageren
  23. Frankypanky zegt

    8 juni 2012 om 16:25

    Gevolgen vulkaanuitbarsting, tekening;

    Login om te reageren
  24. Imom zegt

    8 juni 2012 om 16:53

    Europa kan dan veel goede auto’s verkopen aan de zwartjes en zo kunnen die ook autorijden.
    Goed gezien en zo blijft de wereld draaien en heeft iedereen een auto rijk of arm.(onder de naam milieu gaan wij westerlingen nog veel moeten betalen en afgeven aan de mannen aan de andere kant van de wereld)

    Login om te reageren
    • Frankypanky zegt

      8 juni 2012 om 17:29

      @Imom:

      Dat dacht jij…Cash for Clunkers/sloopregeling alweer vergeten, gassie?

      Dus die karren slopen die lui van de EU liever, dan dat de gemiddelde Afrikaan zijn Peugeot 504, Mercedes W123 of Toyota Taliban door moderner spul kan vervangen.

      Enne, je weet dat niet elke Afrikaan ‘zwart’ is, he! ;)

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        8 juni 2012 om 17:34

        @FrankypankyV8:

        Zonde de W123, peug 504 en die hiluxen zijn de echte wagens.

        Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        8 juni 2012 om 17:42

        @FrankypankyV8: De gemiddelde Afrikaan heeft gelijk dat ie zijn Peugeot 504, Mercedes W123 of Toyota niet vervangt. Het modernere spul is veel minder van kwaliteit, zeker als je door de brousse moet…

        Login om te reageren
        • Frankypanky zegt

          8 juni 2012 om 17:54

          @Esprit_de_Flandre:

          Ja, je hebt gelijk…Heb ooit een docu gezien over garage’s in Ghana. Die gasten sloopten alles wat op elektronica leek uit een auto, om vervolgens alles door simpele techniek te vervangen.

          Zo was de auto eenvoudiger te onderhouden. Immers red je het daar niet, als je BMW 330i aangeven dat de computer moet worden uitgelezen.

          En eerlijk is eerlijk…Ik rij liever in een oude luchtgekoelde Kever, Golf 1, Mercedes W123/W124, Ford Mustang 65-73 of een Peugeot 205 dan hun nieuwste opvolgers.

          Login om te reageren
  25. G-Ammo zegt

    8 juni 2012 om 16:57

    STOP HIERMEE!!!! :(

    Login om te reageren
  26. midasracer zegt

    8 juni 2012 om 17:03

    Lekker simpel autootjebashen. Of worden ook steeds stringentere eisen gesteld aan de industrie, energieopwekking, scheepsmotoren (!) enz.?

    Login om te reageren
    • Frankypanky zegt

      8 juni 2012 om 17:30

      @midasracer:

      Simpel antwoord op een simpele vraag; N.E.E.

      Login om te reageren
    • Hupke zegt

      8 juni 2012 om 17:35

      @midasracer:

      Tuurlijk niet de enige mensen die daar een mening over hebben zijn mensen die er iets over weten. Daar kunnen ze geen imago mee creeëren waarom er dan moeilijk over gaan doen.

      Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      8 juni 2012 om 17:37

      @midasracer: Valt in de scheepvaart niet zo héél veel meer te winnen, hoor…de efficientie van scheepsmotoren doen auto-torretjes al sinds jaar en dag verbleken.

      Daarnaast peut = geld, dus zuiniger varen is meer verdienen.

      Login om te reageren
      • Frankypanky zegt

        8 juni 2012 om 17:57

        @bozewolf:

        Een scheepsmotor van een vrachtschip is efficiënt. Maar is de scheepsmotor van een cruiseschip ook zo ‘efficiënt’…Die dingen verbruiken 1 liter stookolie per 4 meter… :shock: …Me dunkt dat daar nog wat te winnen valt.

        En de industrie niet te vergeten.

        Login om te reageren
      • Revvji zegt

        8 juni 2012 om 18:00

        @bozewolf: Het probleem zit er hem dan ook in dat wij in het Westen veel te verwend zijn. Scheepsmotoren mogen dan al efficiënt zijn, het blijven grote verbruikers. En wij zorgen ervoor dat er zeer veel schepen (en vliegtuigen) onderweg zijn, omdat we het gewoon zijn van alles te allen tijde ter beschikking te hebben. Want we zouden het een schande vinden dat we plots heel erg veel voor onze ananasschijfjes en winterse aardbeien moeten gaan betalen! Of dat onze telefoon plots het driedubbele moet gaan kosten omdat hij in onze achtertuin in elkaar gezet wordt..
        Btw, niet dat ik hiermee jouw punt ontkracht of zo, maar ik had een aanleiding nodig om dat te vertellen :P

        Login om te reageren
        • bozewolf zegt

          8 juni 2012 om 18:03

          @Revvji: Da’s absoluut wel waar, maar dan kom je in een andere discussie natuurlijk.

          Login om te reageren
          • Revvji zegt

            8 juni 2012 om 18:26

            @bozewolf: Inderdaad. Maar ik wou het gewoon even vermelden omdat ik hier allerlei reacties zie van mensen die er één groot complot in zien.. Volgens mij heeft Europa zo’n regeling niet nodig. Het grote probleem zit hem in het gebrek aan mondiale eensgezindheid, terwijl wel heel onze economie gemondialiseerd is. Europa zit qua regelgeving zeer goed op milieuvlak, versoepeling zou ook niet verstandig zijn. Alleen wat minder focussen op CO2, en wel op echte vervuiling.

            Mocht de hele wereld een milieuwetgeving hanteren die dicht aanleunt tegen de Europese, dan zouden al heel veel problemen verdwijnen. Ons leven zou ook een stuk duurder worden, maar dan moeten wij ons consumptiepatroon maar wat aanpassen. Net zoals de rest van de economisch welvarende wereld het hunne waarschijnlijk drastisch zou moeten veranderen. Wij zijn de dupe van de wereld omdat wij over het algemeen een groot besef hebben van welke aanpak we nodig hebben. In de rest van de wereld vind je dat niet, en blijkbaar voelen wij Europeanen ons daar verantwoordelijk voor en denken we dat we daarvoor moeten compenseren..

            Login om te reageren
      • midasracer zegt

        8 juni 2012 om 22:26

        @bozewolf: Ik meende dat schepen zowat de grootste vervuilers op aarde zijn. Of had ik dat mis?

        Login om te reageren
        • Revvji zegt

          8 juni 2012 om 22:38

          @midasracer: Het zijn ook grote verbruikers. Maar ze zijn wel efficiënt – of dat zegt @bozewolf toch, ik heb er geen cijfers of zo over. Zo’n schip weegt enorm veel, dus heb je zeer sterke motoren nodig. Sterke motoren verbruiken veel. Maar het verschil is: efficiënte sterke motoren verbruiken minder dan inefficiënte sterke motoren. In absolute cijfers verbruiken ze veel, maar relatief gezien (rendement dus) verbruiken ze minder.

          P.S.: Als je je gedenigreerd voelt door de “schepen-voor-dummiesuitleg”, mijn excuses, maar ik wou het zo duidelijk mogelijk doen ;)

          Login om te reageren
  27. wimbers zegt

    8 juni 2012 om 17:51

    ondertussen kijk ik nog even naar buiten naar de de 300ste 747 die zich door de storm worstelt vandaag. gelukkig rijden de auto’s lekker zuinig…

    Login om te reageren
  28. vale46 zegt

    8 juni 2012 om 19:04

    CO2 is meer en meer een grote volksverlakkerij aan het worden!
    Europa kan mijn aars likken met hun CO2 regeltjes!
    Ik wil gerust mijn steentje bijdragen aan het milieu door afval een beetje te sorteren, geen olie in de riolen te doen, niet te sluikstorten etc.
    Maar elke auto verplicht uitrusten met een bromfietsmotor waarvan de uitlaatgassen schoner zijn dan de lucht die er in gaat, dat gaat er over!
    Ik wil mijn voet nog eens kunnen planten op mijn tapijt en daarbij stevig in de zetel gedruk worden, als straf betaal ik wel wat meer aan de pomp.
    Men moet ons niet nog meer gaan straffen!

    Login om te reageren
    • Revvji zegt

      8 juni 2012 om 20:38

      @vale46: Met een Tesla word je anders ook redelijk in je zetel gedrukt hoor.. ;) Maar je hebt wel gelijk. Op vlak van CO2 zitten we in Europa nu op een aanvaardbaar niveau, zeker wat auto’s betreft. Mocht de rest van de wereld een beetje volgen, zou het hele CO2-probleem (voor zover het een probleem is) allang geen punt op de agenda meer moeten zijn. En aan een opwarmende aarde kunnen we ons aanpassen, aan zware metalen, vervuild water en roet in onze lucht niet..

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        8 juni 2012 om 22:44

        @Revvji: Maar in een Tesla ligt geen brommermotor ;)
        Jij volgt me zie ik :)
        Het is gewoon een makkelijke manier om belastingen te innen, en de mensen geloven die groene praat nog ook!

        Login om te reageren
        • Revvji zegt

          8 juni 2012 om 23:06

          @vale46: Je zou voor minder als je je er niet een beetje over opzoekt. Je wordt ermee om de oren geslagen. Ik geloof wel dat er in zeker mate een probleem is met de CO2-uitstoot de dag van vandaag, maar we zijn ermee aan het overdrijven. En we zitten naar de verkeerde oorzaak te kijken.

          Het kan ook geen kwaad om het algemene brandstofverbruik naar beneden te krijgen, dan worden we wat minder afhankelijk van het spul. Maar dat moet dan ook weer over de hele wereld gebeuren en vooral ook door ons gedrag aan te passen, de motoren zijn wel efficiënt genoeg de dag van vandaag. Mocht de wereldwijde vraag naar benzine en diesel dalen, wordt het heus wel goedkoper, gevalletje vraag-aanbod. Nu is de wereldwijde afhankelijkheid nog te groot, zodat de benzine- (en diesel)markt niet prijselastischer wordt. Goedkopere benzine (en geen diesel) zou onze contreien zelfs gezonder maken, want dan hebben we tenminste minder roetuitstoot van in deze gebruikssituaties inefficiënte diesels.

          En zo zijn er nog wel zaken waar ik me druk over kan maken.. Lijkt me efficiënter als ik er gewoon een boek over ga schrijven :P

          Login om te reageren
  29. flyby zegt

    8 juni 2012 om 19:30

    Laat ze eerst de lucht- en scheepvaart maar eens aanpakken. Volgens mij valt daar meer CO2 te besparen dan bij auto’s. Ondertussen blijf ik lekker rijden in mijn 5.7 liter Chevy, My car burns in 1 hour what your hybrid saves in a month! Groen rijden, ga toch heen…

    Login om te reageren
  30. dennisr zegt

    8 juni 2012 om 19:52

    Met andere woorden, zal nooit een nieuwe auto bezitten..

    Nou ben ik verder geen voorstander van terroristische aanslagen maar van mij mogen ze los gaan daar bij die rotzakken.. stelletje pestkoppen dat het zijn..

    Login om te reageren
  31. Romen zegt

    8 juni 2012 om 22:17

    Wat een ellende

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North