• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eureka! CO2 probleem is opgelost!

Auteur: Dennis, gepost 22 juli 2007 om 11:49 – 42 Reacties

Powerplant

“Hocus pocus pilatus pas maak biobrandstof van wat ooit uitlaatgas was”. Deze toverspreuk bekt nog lekker ook en hoewel het een hoog abracadabra gehalte heeft, lijkt het te kunnen. Althans, als we de wetenschappers van de North Wales moeten geloven. Zij zeggen een kastje te hebben ontwikkeld dat de uitlaatgassen van een auto opvangt en deze omzet in biobrandstof. Met zo’n kastje onder je auto stoot je alleen nog maar waterdamp uit.

De vinding werd per ongeluk gedaan toen men experimenteerde met CO2 gas voor het stimuleren van algengroei ten behoeve van viskwekerij. Het kastje met de toepasselijke naam “Greenbox” kan volgens de wetenschappers binnen binnen een uur onder auto’s, bussen en vrachtwagens worden gemonteerd en kan zelfs worden toegepast op bijvoorbeeld elektriciteitscentrales. Er is een klein bedrijf opgericht, Maes Anturio Limited, dat op dit moment investeerders zoekt om de techniek verder uit te werken.

In twee regels komt het op het volgende neer: De uitstoot wordt opgevangen en gevoerd aan algen. Die algen worden vervolgens samengeperst tot biobrandstof.

In iets meer regels:

The crucial aspect of the technology is that the carbon dioxide is captured and held in a secure state. Other carbon capture technologies are much more cumbersome or energy-intensive, for example using miles of pipeline to transport the gas.

The carbon dioxide, held in its safe, inert state, can be handled, transported and released into a controlled environment with ease and a minimal amount of energy required.

If the system takes off, drivers with a Greenbox would replace it when they fill up their cars and it would go to a bioreactor to be emptied.

Through a chemical reaction, the captured gases from the box would be fed to algae, which would then be crushed to produce a bio-oil. This extract can be converted to produce a biodiesel almost identical to normal diesel.

(bron: reuters)

Ook interessant!

  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Maserati Levante als Hybride: de nieuwe instapper is hier
  • Ford Puma Rally1
    Ford Puma Rally1 is hybride rallykanon
  • Rijtest: Lexus NX450h+ 306 pk plug-in hybride

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

co2, Hybride, Techniek

Vorig bericht: « Meesterlijk uitgevoerde drift
Volgend bericht: 1000+ pk Suzuki breekt Pikes Peak-record »

Lees Interacties

Reacties

  1. Ejay zegt

    22 juli 2007 om 11:53

    En zo werd de wereld bij toeval ‘gered’. Benieuwd wat de volgende grote hoax word waar we ons allemaal aan moeten aanpassen.

    Login om te reageren
  2. M Freak zegt

    22 juli 2007 om 11:55

    Zozo, weer een stap dichterbij.

    Login om te reageren
  3. Bliz zegt

    22 juli 2007 om 11:56

    Wat ik me dan afvraag, wat gebeurt er met al het nieuwe geproduceerde waterdamp. Dat moet toch ergens weer neerkomen in de vorm van regen. Zodra het nu al een beetje regent staat half nederland onder water, wat als het nog meer moet gaan regenen?

    Login om te reageren
  4. Ron zegt

    22 juli 2007 om 12:02

    @Bliz: De hoeveelheid water op aarde blijft altijd hetzelfde, water kan niet “geproduceerd” worden.

    Login om te reageren
  5. Spookyfish zegt

    22 juli 2007 om 12:03

    Als je een beetje CO2 uitstotende auto hebt (bijv 200gr/km) heb je na een lege tank (zeg 1000km) wel 200kg CO2 in je greenbox. Dat lijkt me best veel… plus dat het voeren van CO2 aan algen en ze pletten tot olie miljoenen jaren heeft geduurd tot de olie die we nu hebben, wat overigens ook gewoon biobrandstof is… het is toch niet syntetisch?

    Login om te reageren
  6. Kevski Style zegt

    22 juli 2007 om 12:05

    Enige waar ik naar benieuwd ben is de exacte toepassing ervan. Dat het goed is voor het milieu zal me worst wezen, maar waar het mij het meeste om gaat is of het nit de effectiviteit van mijn uitlaat beinvloed….

    Login om te reageren
  7. Ron zegt

    22 juli 2007 om 12:10

    Als die greenbox in Nederland zou worden ingevoerd voorspel ik nu al dat de benzineaccijns geen cent naar beneden gaat ondanks het milieuvriendelijke effect en dat die Greenbox en de afvoer kosten geheel worden doorberekend aan de automobilist, inclusief 19% btw that is…

    Als het zo zou moeten stikken ze er wat mij betreft maar in :)

    Login om te reageren
  8. carnie zegt

    22 juli 2007 om 12:23

    Volgens mij is dit pure bs…

    Je hebt energie in brandstof door verbranding wordt die omgezet in mechanische energie en terwijl tover je terug brandstof?

    ik denk dat dit in de zelfde aard ligt van toen mijn koude fusie had uitgevonden

    Login om te reageren
  9. 2.0 TDCI 160 pk zegt

    22 juli 2007 om 12:37

    komt er dan nog wel hetzelfde geluid uit je auto??? als hij gratis is wil ik het heeeel misschien doen… maar anders,,
    we moeten trouwens nog wel ff door dieselen voordat t eingelijk weer mooi weer is….

    Login om te reageren
  10. Rick dos zegt

    22 juli 2007 om 12:53

    Waterdamp? Das wat minder.

    Ik wil liever zien dat we vlinders en bloemetjes uitstoten en misschien wel een konijn. Kijk, dan ben je pas echt aan toveren….

    Login om te reageren
  11. Dennis zegt

    22 juli 2007 om 12:57

    ik ben benieuwd..

    Login om te reageren
  12. Klassiekerrally zegt

    22 juli 2007 om 13:03

    Ja, super! In combinatie met de magneten om m’n benzineleiding rijdt dan zelfs mijn veertig jaar oude Morris extreem schoon!

    :roll:

    Login om te reageren
  13. joost zegt

    22 juli 2007 om 13:19

    Heel die Co 2 / global warming issues zijn linkse angstvisioenen op het volk gek te maken en ze zodoende nog meer te kunnen uitzuigen. Dat jullie autoblog hier nog steeds op ingaan.
    Ook al gebrainwashed?

    Login om te reageren
  14. Dennis zegt

    22 juli 2007 om 13:21

    trouwens, als de oliebronnen uitgeput zijn, dan gaat dit bedrijfje lekker falliet

    Login om te reageren
  15. Bram zegt

    22 juli 2007 om 13:21

    Het klinkt goed maar er ligt zeker weten een addertje onder het gras!

    Login om te reageren
  16. Cedric zegt

    22 juli 2007 om 13:50

    @ Dennis: inderdaad, dit is geen oplossing voor de fossiele brandstoffen te vervangen he, want daar zit ik eigenlijk op te wachten.

    Login om te reageren
  17. W!d zegt

    22 juli 2007 om 13:51

    @Dennis: juist niet.. ze maken zelf brandstof.. ik denk dat ik zelf die algen in m’n vijfer gooi! gratis brandstof! onuitputtelijk voor altijd! Nog goed voor het milieu ook

    Login om te reageren
  18. Henk zegt

    22 juli 2007 om 15:32

    als we ff naar onze wiki kijken:

    Broeikasgassen zijn gassen die in de atmosfeer bijdragen aan het verhogen van de evenwichtstemperatuur van de Aarde. Hierdoor dragen ze bij aan de opwarming van de atmosfeer. Dit verschijnsel noemt men het broeikaseffect. Voorbeelden van dergelijke gassen zijn kooldioxide, water en methaan.

    waterdamp = water dus blijft het warmer worden.. toch??

    Login om te reageren
  19. Robin zegt

    22 juli 2007 om 16:30

    @Henk

    Nee, dat klinkt niet logisch.

    Login om te reageren
  20. Michiel zegt

    22 juli 2007 om 16:48

    @Spookyfish:

    Daarom heet het dus minerale brandstof, o.a. omdat het er jaren over heeft gedaan om gemaakt te worden. :)

    Login om te reageren
  21. JH zegt

    22 juli 2007 om 16:51

    Euh Dennis ik geloof dat je je Engels iets verbeteren moet. Er staat niet dat de gassen omgezet worden in biobrandstof. De CO2 gassen worden in de auto opgevangen op opgeslagen. Als je dan weer eens tankt kan het ontladen worden en de gassen kunnen in een bioreactor gebruikt worden om algen te laten groeien die vervolgens biobrandstof produceren. Er staat niks over het produceren van waterdamp.

    Login om te reageren
  22. Vincent zegt

    22 juli 2007 om 17:00

    @ henk

    Waterdamp is inderdaad een broeikasgas. Zoals eerder gezegd blijft de waterhoeveelheid op de aarde gelijk (ijs, vloeibaar water en waterdamp) maar als de vorm ervan vermeerderd in damp worden het wolken. Deze houden warmte vast en zorgen ervoor dat er minder warmtestraling de aarde verlaat.

    Login om te reageren
  23. duynman zegt

    22 juli 2007 om 17:13

    zie je eindelijk die mooie veyron langs scheuren krijg je onweer :P

    Login om te reageren
  24. PeterVanHteV zegt

    22 juli 2007 om 17:23

    Is er voor en niet bestaand probleem wel een oplossing nodig?

    Hoezo opwarming cq broeikaseffect ik heb het nog steeds koud!! start de motoren heren.

    Login om te reageren
  25. Robin zegt

    22 juli 2007 om 17:28

    @Vincent

    Dat klinkt wel logisch.

    Login om te reageren
  26. bob zegt

    22 juli 2007 om 20:10

    Er zijn al test sites waar crude oil geproduceerd wordt. De hoeveelheid vaten is nog vrij laag, maar men hoeft niet meer miljoenen jaren te wachten tot de olie er is.

    Login om te reageren
  27. SQB zegt

    22 juli 2007 om 20:11

    @Spookyfish:
    Goede berekening! Dat is dus (je begint met een lege box) 100 kg gemiddeld teveel die je mee moet slepen. Lijkt me weer niet gunstig voor het verbruik.

    Login om te reageren
  28. mpo zegt

    22 juli 2007 om 21:31

    Van alle broeikasgassen op aarde is 95% waterdamp. CO2 staat op de 2e plaats met 4%. De mens is verantwoordelijk voor 8% vande CO2 uitstoot. De rest is natuurlijk.
    Kortom: de mens is verantwoordelijk voor 8% van 4% (=0,32%) van de totale hoeveelheid broeikasgassen.
    Niet alleen een uitvinding om van CO2 waterdamp te maken biedt geen oplossing, de hele CO2 hype is onzin.

    Login om te reageren
  29. Arie Nap zegt

    22 juli 2007 om 21:40

    Wat ik niet begrijp is waar die algen dan hun energie vandaan halen, wanneer je al het CO2 opvangt heb je nog extreem veel energie verlies ???
    En zoals jullie zeggen lijkt mij 200kg aan CO2 ook geen klein volume innemen, in gas vorm lijkt het mij sterk dat je 200kg aan CO2 in een doosje opslaat, hahah
    Als die algen hun energie dmv fotosyntese krijgen is het misschien interressant, dat is waarschijnlijk efficiënter dan zonnecellen :)

    Login om te reageren
  30. Arie Nap zegt

    22 juli 2007 om 21:41

    @mpo

    De mens mag dan voor 0,32% van de CO2 uitstoot bepalen, maar als je kijkt hoe geconcentreerd mensen wonen dan kun je de smog effecten in steden niet ontkennen ;) Maar het hele broeikaseffect trekt mij ook niet heel erg. Het is meer een hype, mensen hebben af en toe een nieuwe God nodig he, de CO2 god is inmiddels geboren ;)

    Login om te reageren
  31. mpo zegt

    22 juli 2007 om 21:51

    @Arie Nap: Algen leven o.a. van CO2. Er is een keer een Hummer ontwikkeld met een transparante body gevuld met algen. De claim was dat die auto tijdens het rijden meer vervuilde lucht opnam en reinigde dan dat hij zelf uitstootte. Het was natuurlijk een showcase, maar toch interessant.
    Stel dat je d.m.v. autorijden de smog kunt verminderen?

    Login om te reageren
  32. Ejay zegt

    22 juli 2007 om 22:44

    @ Henk, Vincent en MPO. Waterdamp is inderdaad by far het belangrijkste broeikasgas. Waar we nu mee te maken schijnen te hebben heet het versterkte broeikaseffect. Zonder gewoon broeikaseffect was leven hier onmogelijk. Maargoed de versterkte broeikasbullcrap is natuurlijk een bangmakertje zodat wij minder olie gebruiken (groot gemaakt door Tatcher in de 80er jaren na een vaag onzoek van een Zweed die zij dat er misschien een kans was dat jeweetwel)

    Login om te reageren
  33. Markus zegt

    23 juli 2007 om 11:19

    Arme algen, ik ga de dierenbescherming bellen…

    Login om te reageren
  34. Henk zegt

    23 juli 2007 om 14:49

    @ Ejay

    Ben ik helemaal met je eens :)

    Login om te reageren
  35. Arno zegt

    23 juli 2007 om 19:20

    nee het gaat prima met het milieu. er is niks aan de hand. NOT!!! steek je kop maar in het zand dat is iid het beste. meer co2 in de atmosfeer leidt tot een verhoogd broeikas effect dat is een feit! zelfde als 1 + 1 = 2.

    Login om te reageren
  36. Hans zegt

    24 juli 2007 om 20:26

    Heren, wellicht ook dames,
    misschien is broeikas een hype, en de algen katalystor onzin, blijft staan dat we in rap tempo een energie probleem ontwikkelen.
    Alle reden om zuinig aan te doen en te zoeken naar alternatieven.
    Maar of deze redenering op een auto-site nu zo in de smaak valt….
    Ik zocht eigenlijk een alternatief voor benzine/diesel, en nu in een simpele auto, of een bestellertje.

    Login om te reageren
  37. donvliet zegt

    25 juli 2007 om 04:16

    waar haalt iedereen het idee vandaan dat de totale hoeveelheid water op aarde altijd gelijk blijft?? Als je benzine verbrandt dan komt daar water bij vrij. Dat water was er nog niet voordat je de benzine ging verbranden. Het is een verbrandingsproduct, net zoals CO2. Verder kun je ook water laten verdwijnen door het te laten reageren tot andere stoffen, of door het te splitsen in waterstof een zuurstof. In principe kun je al het water hier op aarde op maken of je kunt de hoeveelheid verveelvoudigen.

    Daar komt bij dat alleen water in gasvorm een broeikasGAS is. In vloeibare en vaste vorm draagt het niet bij aan de broeikaswerking.

    Login om te reageren
  38. Zoepie zegt

    2 augustus 2007 om 12:44

    Ik wil gewoon even laten weten dat het KMI (België) dit heeft bevonden

    Login om te reageren
  39. Esprit_de_Flandre zegt

    19 augustus 2007 om 21:12

    @ Vincent

    “… damp worden het wolken. Deze houden warmte vast en zorgen ervoor dat er minder warmtestraling de aarde verlaat.”

    Ja, MAAR! Wolken reflecteren ook het licht. Dus bereikt minder licht het aardoppervlak en krijg je dus weer een afkoeling. Dat er minder licht is werd reeds bewezen, en het wordt veroorzaakt door vervuiling (vooral roet en kleine asdeeltjes en zo). De kleine partikels trekken waterdamp aan en vormen veel kleinere druppeltjes dan ‘gewone’ wolken. Veel kleine druppeltjes weerkaatsen meer licht dan weinig grotere druppels, waardoor wereldwijd (maar vooral Europa, Noord-Amerika en China) minder licht is.

    Grote probleem is nu dat, op de korte termijn, hoe minder we vervuilen, hoe warmer het wordt. Dit is al het meest te merken in Europa, waar we zwaar werk hebben gemaakt van schonere diesels. Eigenlijk zouden we moeten de broeikasgassen terugdringen, maar tegelijkertijd nog wat meer roetdeeltjes uitstoten om de opwarming te compenseren, tot dat de longen van de aarde het teveel aan CO2 en andere verwerkt hebben.

    Login om te reageren
  40. Esprit_de_Flandre zegt

    19 augustus 2007 om 21:14

    Om het nog erger te stellen: de opwarming is al verder gevorderd dan we aanvoelen, door de vermindering van licht. Moest er evenveel licht zijn als 100 jaar geleden, stonden jullie al met de voeten in de Noordzee. :)

    Login om te reageren
  41. Esprit_de_Flandre zegt

    19 augustus 2007 om 21:21

    @mpo

    Deze bedoel je. Mogen ze direct in productie gooien. In Your Face, Greenpeace!



    Login om te reageren
  42. Dick Bont zegt

    7 oktober 2007 om 12:36

    Dit kan heel goed in Nederland in combinatie met de Algen Solar Bioreactors van greenfuelsystems meer info op http://www.greenfuelsystems.nl

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North