
“Hocus pocus pilatus pas maak biobrandstof van wat ooit uitlaatgas was”. Deze toverspreuk bekt nog lekker ook en hoewel het een hoog abracadabra gehalte heeft, lijkt het te kunnen. Althans, als we de wetenschappers van de North Wales moeten geloven. Zij zeggen een kastje te hebben ontwikkeld dat de uitlaatgassen van een auto opvangt en deze omzet in biobrandstof. Met zo’n kastje onder je auto stoot je alleen nog maar waterdamp uit.
De vinding werd per ongeluk gedaan toen men experimenteerde met CO2 gas voor het stimuleren van algengroei ten behoeve van viskwekerij. Het kastje met de toepasselijke naam “Greenbox” kan volgens de wetenschappers binnen binnen een uur onder auto’s, bussen en vrachtwagens worden gemonteerd en kan zelfs worden toegepast op bijvoorbeeld elektriciteitscentrales. Er is een klein bedrijf opgericht, Maes Anturio Limited, dat op dit moment investeerders zoekt om de techniek verder uit te werken.
In twee regels komt het op het volgende neer: De uitstoot wordt opgevangen en gevoerd aan algen. Die algen worden vervolgens samengeperst tot biobrandstof.
In iets meer regels:
The crucial aspect of the technology is that the carbon dioxide is captured and held in a secure state. Other carbon capture technologies are much more cumbersome or energy-intensive, for example using miles of pipeline to transport the gas.
The carbon dioxide, held in its safe, inert state, can be handled, transported and released into a controlled environment with ease and a minimal amount of energy required.
If the system takes off, drivers with a Greenbox would replace it when they fill up their cars and it would go to a bioreactor to be emptied.
Through a chemical reaction, the captured gases from the box would be fed to algae, which would then be crushed to produce a bio-oil. This extract can be converted to produce a biodiesel almost identical to normal diesel.
(bron: reuters)





En zo werd de wereld bij toeval ‘gered’. Benieuwd wat de volgende grote hoax word waar we ons allemaal aan moeten aanpassen.
Zozo, weer een stap dichterbij.
Wat ik me dan afvraag, wat gebeurt er met al het nieuwe geproduceerde waterdamp. Dat moet toch ergens weer neerkomen in de vorm van regen. Zodra het nu al een beetje regent staat half nederland onder water, wat als het nog meer moet gaan regenen?
@Bliz: De hoeveelheid water op aarde blijft altijd hetzelfde, water kan niet “geproduceerd” worden.
Als je een beetje CO2 uitstotende auto hebt (bijv 200gr/km) heb je na een lege tank (zeg 1000km) wel 200kg CO2 in je greenbox. Dat lijkt me best veel… plus dat het voeren van CO2 aan algen en ze pletten tot olie miljoenen jaren heeft geduurd tot de olie die we nu hebben, wat overigens ook gewoon biobrandstof is… het is toch niet syntetisch?
Enige waar ik naar benieuwd ben is de exacte toepassing ervan. Dat het goed is voor het milieu zal me worst wezen, maar waar het mij het meeste om gaat is of het nit de effectiviteit van mijn uitlaat beinvloed….
Als die greenbox in Nederland zou worden ingevoerd voorspel ik nu al dat de benzineaccijns geen cent naar beneden gaat ondanks het milieuvriendelijke effect en dat die Greenbox en de afvoer kosten geheel worden doorberekend aan de automobilist, inclusief 19% btw that is…
Als het zo zou moeten stikken ze er wat mij betreft maar in :)
Volgens mij is dit pure bs…
Je hebt energie in brandstof door verbranding wordt die omgezet in mechanische energie en terwijl tover je terug brandstof?
ik denk dat dit in de zelfde aard ligt van toen mijn koude fusie had uitgevonden
komt er dan nog wel hetzelfde geluid uit je auto??? als hij gratis is wil ik het heeeel misschien doen… maar anders,,
we moeten trouwens nog wel ff door dieselen voordat t eingelijk weer mooi weer is….
Waterdamp? Das wat minder.
Ik wil liever zien dat we vlinders en bloemetjes uitstoten en misschien wel een konijn. Kijk, dan ben je pas echt aan toveren….
ik ben benieuwd..
Ja, super! In combinatie met de magneten om m’n benzineleiding rijdt dan zelfs mijn veertig jaar oude Morris extreem schoon!
:roll:
Heel die Co 2 / global warming issues zijn linkse angstvisioenen op het volk gek te maken en ze zodoende nog meer te kunnen uitzuigen. Dat jullie autoblog hier nog steeds op ingaan.
Ook al gebrainwashed?
trouwens, als de oliebronnen uitgeput zijn, dan gaat dit bedrijfje lekker falliet
Het klinkt goed maar er ligt zeker weten een addertje onder het gras!
@ Dennis: inderdaad, dit is geen oplossing voor de fossiele brandstoffen te vervangen he, want daar zit ik eigenlijk op te wachten.
@Dennis: juist niet.. ze maken zelf brandstof.. ik denk dat ik zelf die algen in m’n vijfer gooi! gratis brandstof! onuitputtelijk voor altijd! Nog goed voor het milieu ook
als we ff naar onze wiki kijken:
Broeikasgassen zijn gassen die in de atmosfeer bijdragen aan het verhogen van de evenwichtstemperatuur van de Aarde. Hierdoor dragen ze bij aan de opwarming van de atmosfeer. Dit verschijnsel noemt men het broeikaseffect. Voorbeelden van dergelijke gassen zijn kooldioxide, water en methaan.
waterdamp = water dus blijft het warmer worden.. toch??
@Henk
Nee, dat klinkt niet logisch.
@Spookyfish:
Daarom heet het dus minerale brandstof, o.a. omdat het er jaren over heeft gedaan om gemaakt te worden. :)
Euh Dennis ik geloof dat je je Engels iets verbeteren moet. Er staat niet dat de gassen omgezet worden in biobrandstof. De CO2 gassen worden in de auto opgevangen op opgeslagen. Als je dan weer eens tankt kan het ontladen worden en de gassen kunnen in een bioreactor gebruikt worden om algen te laten groeien die vervolgens biobrandstof produceren. Er staat niks over het produceren van waterdamp.
@ henk
Waterdamp is inderdaad een broeikasgas. Zoals eerder gezegd blijft de waterhoeveelheid op de aarde gelijk (ijs, vloeibaar water en waterdamp) maar als de vorm ervan vermeerderd in damp worden het wolken. Deze houden warmte vast en zorgen ervoor dat er minder warmtestraling de aarde verlaat.
zie je eindelijk die mooie veyron langs scheuren krijg je onweer :P
Is er voor en niet bestaand probleem wel een oplossing nodig?
Hoezo opwarming cq broeikaseffect ik heb het nog steeds koud!! start de motoren heren.
@Vincent
Dat klinkt wel logisch.
Er zijn al test sites waar crude oil geproduceerd wordt. De hoeveelheid vaten is nog vrij laag, maar men hoeft niet meer miljoenen jaren te wachten tot de olie er is.
@Spookyfish:
Goede berekening! Dat is dus (je begint met een lege box) 100 kg gemiddeld teveel die je mee moet slepen. Lijkt me weer niet gunstig voor het verbruik.
Van alle broeikasgassen op aarde is 95% waterdamp. CO2 staat op de 2e plaats met 4%. De mens is verantwoordelijk voor 8% vande CO2 uitstoot. De rest is natuurlijk.
Kortom: de mens is verantwoordelijk voor 8% van 4% (=0,32%) van de totale hoeveelheid broeikasgassen.
Niet alleen een uitvinding om van CO2 waterdamp te maken biedt geen oplossing, de hele CO2 hype is onzin.
Wat ik niet begrijp is waar die algen dan hun energie vandaan halen, wanneer je al het CO2 opvangt heb je nog extreem veel energie verlies ???
En zoals jullie zeggen lijkt mij 200kg aan CO2 ook geen klein volume innemen, in gas vorm lijkt het mij sterk dat je 200kg aan CO2 in een doosje opslaat, hahah
Als die algen hun energie dmv fotosyntese krijgen is het misschien interressant, dat is waarschijnlijk efficiënter dan zonnecellen :)
@mpo
De mens mag dan voor 0,32% van de CO2 uitstoot bepalen, maar als je kijkt hoe geconcentreerd mensen wonen dan kun je de smog effecten in steden niet ontkennen ;) Maar het hele broeikaseffect trekt mij ook niet heel erg. Het is meer een hype, mensen hebben af en toe een nieuwe God nodig he, de CO2 god is inmiddels geboren ;)
@Arie Nap: Algen leven o.a. van CO2. Er is een keer een Hummer ontwikkeld met een transparante body gevuld met algen. De claim was dat die auto tijdens het rijden meer vervuilde lucht opnam en reinigde dan dat hij zelf uitstootte. Het was natuurlijk een showcase, maar toch interessant.
Stel dat je d.m.v. autorijden de smog kunt verminderen?
@ Henk, Vincent en MPO. Waterdamp is inderdaad by far het belangrijkste broeikasgas. Waar we nu mee te maken schijnen te hebben heet het versterkte broeikaseffect. Zonder gewoon broeikaseffect was leven hier onmogelijk. Maargoed de versterkte broeikasbullcrap is natuurlijk een bangmakertje zodat wij minder olie gebruiken (groot gemaakt door Tatcher in de 80er jaren na een vaag onzoek van een Zweed die zij dat er misschien een kans was dat jeweetwel)
Arme algen, ik ga de dierenbescherming bellen…
@ Ejay
Ben ik helemaal met je eens :)
nee het gaat prima met het milieu. er is niks aan de hand. NOT!!! steek je kop maar in het zand dat is iid het beste. meer co2 in de atmosfeer leidt tot een verhoogd broeikas effect dat is een feit! zelfde als 1 + 1 = 2.
Heren, wellicht ook dames,
misschien is broeikas een hype, en de algen katalystor onzin, blijft staan dat we in rap tempo een energie probleem ontwikkelen.
Alle reden om zuinig aan te doen en te zoeken naar alternatieven.
Maar of deze redenering op een auto-site nu zo in de smaak valt….
Ik zocht eigenlijk een alternatief voor benzine/diesel, en nu in een simpele auto, of een bestellertje.
waar haalt iedereen het idee vandaan dat de totale hoeveelheid water op aarde altijd gelijk blijft?? Als je benzine verbrandt dan komt daar water bij vrij. Dat water was er nog niet voordat je de benzine ging verbranden. Het is een verbrandingsproduct, net zoals CO2. Verder kun je ook water laten verdwijnen door het te laten reageren tot andere stoffen, of door het te splitsen in waterstof een zuurstof. In principe kun je al het water hier op aarde op maken of je kunt de hoeveelheid verveelvoudigen.
Daar komt bij dat alleen water in gasvorm een broeikasGAS is. In vloeibare en vaste vorm draagt het niet bij aan de broeikaswerking.
Ik wil gewoon even laten weten dat het KMI (België) dit heeft bevonden
@ Vincent
“… damp worden het wolken. Deze houden warmte vast en zorgen ervoor dat er minder warmtestraling de aarde verlaat.”
Ja, MAAR! Wolken reflecteren ook het licht. Dus bereikt minder licht het aardoppervlak en krijg je dus weer een afkoeling. Dat er minder licht is werd reeds bewezen, en het wordt veroorzaakt door vervuiling (vooral roet en kleine asdeeltjes en zo). De kleine partikels trekken waterdamp aan en vormen veel kleinere druppeltjes dan ‘gewone’ wolken. Veel kleine druppeltjes weerkaatsen meer licht dan weinig grotere druppels, waardoor wereldwijd (maar vooral Europa, Noord-Amerika en China) minder licht is.
Grote probleem is nu dat, op de korte termijn, hoe minder we vervuilen, hoe warmer het wordt. Dit is al het meest te merken in Europa, waar we zwaar werk hebben gemaakt van schonere diesels. Eigenlijk zouden we moeten de broeikasgassen terugdringen, maar tegelijkertijd nog wat meer roetdeeltjes uitstoten om de opwarming te compenseren, tot dat de longen van de aarde het teveel aan CO2 en andere verwerkt hebben.
Om het nog erger te stellen: de opwarming is al verder gevorderd dan we aanvoelen, door de vermindering van licht. Moest er evenveel licht zijn als 100 jaar geleden, stonden jullie al met de voeten in de Noordzee. :)
@mpo
Deze bedoel je. Mogen ze direct in productie gooien. In Your Face, Greenpeace!



Dit kan heel goed in Nederland in combinatie met de Algen Solar Bioreactors van greenfuelsystems meer info op http://www.greenfuelsystems.nl