• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari California facelift is lichter, heeft 490 pk

Auteur: sir_smokalot, gepost 15 februari 2012 om 17:18 – 64 Reacties

Ferrari California Facelift
Daar is ‘ie dan: de gefacelifte Ferrari California. Met 30 pk extra, en 30 kg minder. Dat doet de pk-gewichtsverhouding veel goed.

De techneuten van Ferrari hebben nog eens kritisch gekeken naar de 4,3 liter grote GDI V8 in het vooronder, waardoor deze nu maximaal 490 pk met een maximumkoppel van 505 Nm bij 5.000 tpm levert. De winst kwam tot stand dankzij de nieuwe uitlaatspruitstukken en de aangepaste mapping van de motor.

Al met al praten we over een specifiek vermogen van 114 pk/liter, netjes voor een motor van die omvang. Ferrari kan nog beter, zie de 458 (bijna 127 pk/liter), maar het verschil moet er natuurlijk wel wezen.

De gewichtsreductie is grotendeels bereikt door aluminiumtoepassingen. Een combinatie van de eerdergenoemde verbeteringen leidt tot een 0-100 sprint van 3,8 seconden. Is hij je niet sportief genoeg, dan kan je voor het Handling Speciale-pakket opteren. Hiermee wordt de auto over de gehele linie nog een stukje verder aangescherpt, zonder prestatiewinst in pure cijfers overigens.

Dit komt door “Magnetorheological schokdempers die worden aangestuurd door een nog snellere ECU (-50% reactietijd), voorzien van door Ferrari-gepatenteerde software. Het pakket voorziet ook in stijvere veren, waardoor het rijgedrag nog strakker en tegelijkertijd comfortabeler is. Tenslotte is ook de stuuruitslag verkleind dankzij een nieuw besturingssysteem, waardoor de overbrenging 10% sneller is geworden.”

Bovenstaande is de gebruikelijke marketing-bla bla die zich het beste laat vertalen met ‘domme klant, geef ons meer van uw geld’. De instap-Ferrari staat in Genève. Voor die tijd krijgen we ongetwijfeld meer foto’s te zien. Van de achterkant bijvoorbeeld, waar ik vermoed dat de gestapelde uitlaatjes intact zijn gebleven.

Geruchten over een Turbo-California kunnen bij deze naar het rijk der fabelen worden verwezen. Ferrari blijft 100% atmosferisch. Voor nu.

Ook interessant!

  • Ferrari crasht
    Ferrari crasht bij proefrit, blijft niets van over
  • Wie wint? Ferrari 488 Pista 800 pk vs Opel Kadett 800 pk
    Wie wint? Ferrari 488 Pista 800 pk vs Opel Kadett 800 pk
  • Gespot - Een gloednieuwe Ferrari met 1.000 pk
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, california, facelift, Ferrari, geneve-2012

Vorig bericht: « Komt Jaguar met een extra hardcore XKR-S?
Volgend bericht: Waarom het goed is dat Nedcar de productie staakt »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    15 februari 2012 om 17:21

    Nog een paar jaartjes en ze worden weer zwaarder.

    Login om te reageren
  2. RubenPriest zegt

    15 februari 2012 om 17:22

    dat onderste ding aan de voorkant is wel lilik.

    Login om te reageren
  3. BmwMPower zegt

    15 februari 2012 om 17:23

    Ik was meer benieuwd naar het aantal grammen CO2…

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      15 februari 2012 om 17:31

      Geen woord daarover :) De info is sowieso wat summier. Zal stukje bij beetje wel bekend gemaakt worden in de hoop extra mediahits te maken.

      Login om te reageren
  4. james125 zegt

    15 februari 2012 om 17:23

    Heerlijk! Ik zou wel door de dealer dat stop/start systeem eruit laten halen, met knop en al.

    Login om te reageren
    • AlwinH zegt

      15 februari 2012 om 19:56

      @james125: Waarom? 1 druk op de knop, 1 keer, en het systeem is uit en blijft uit. En vervolgens scheelt het je 15.000 euro aan BPM. Geen slechte deal…

      Login om te reageren
      • mightymike zegt

        16 februari 2012 om 09:29

        @AlwinH: die bak kost 200.000 als je dat soort bedragen kan betalen dan wil je een goede auto en ga je niet wakker liggen voor 15.000 BPM toch?

        Login om te reageren
        • jzaero zegt

          16 februari 2012 om 10:36

          @mightymike: dat denk jij. Als je een mooie auto kan betalen betekent het niet dat je met geld wilt smijten. Dat geldt voor als je een gemiddeld loontje hebt, maar ook wanneer je miljonair bent.

          Login om te reageren
          • kickass zegt

            16 februari 2012 om 16:11

            Met uitzondering van Russen en Arabieren natuurlijk. ;)

            Login om te reageren
          • mightymike zegt

            17 februari 2012 om 06:15

            @jzaero: ik zou er niet wakker van gaan liggen. Want als je een beurt nodig heb voor dat ding ben je net zoveel kwijt. En als je 200.000 kan neer tikken betekent dat ook dat je meerdere miljoenen moet hebben, thans dat lijkt me logisch. Dus wat is 15.000 dan maar goed…

            Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 februari 2012 om 22:14

      @james125: huh? Wat klinkt er nou nog mooier dan de roffel van een startende V8?

      Login om te reageren
      • kickass zegt

        16 februari 2012 om 16:12

        De roffel van een startende V10 of V12.

        Login om te reageren
  5. Dimitriej zegt

    15 februari 2012 om 17:24

    Op de 1e foto is de lijn bij de motorkap / koplamp echt heel erg mooi gedaan. Je ziet duidelijk de invloeden van vroeger terug.

    Login om te reageren
  6. jorden zegt

    15 februari 2012 om 17:30

    Wel proficiat voor het feit dat ze het geen hardcore versie noemen met een hoop blabla er om heen. (en een hoop gekkigheid op en aan de auto hangen)

    Login om te reageren
  7. raphael zegt

    15 februari 2012 om 17:34

    De California is zo een auto die altijd weer mooier blijkt te zijn dan je hebt gedacht als je hem ziet. Misschien wel een van de mooiste auto’s op het moment. Heerlijke auto.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      15 februari 2012 om 17:36

      @raphael:Zelfs een lelijke Ferrari is een mooie auto…

      Login om te reageren
      • Vanquish zegt

        15 februari 2012 om 17:41

        @norge: So true! Zelfs een 612 was in het echt best aardig om te zien.

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          15 februari 2012 om 19:33

          @Vanquish:

          Ik snap nog steeds niet wat iedereen tegen de 612 had. Thuis om de hoek stond er altijd een. Vond het toch echt wel een dikke wagen, en ook zeker een mooie wagen.

          Login om te reageren
          • lambo4all zegt

            15 februari 2012 om 22:01

            @jack_abarth: inderdaaf zag er laatst een staan! prachtig! een mooi gelijnde anonieme supersnelle gt, wie wil dat nou niet? ik geef toe op foto’s was ie wat minder mooi maar who cares about that!?

            Login om te reageren
          • Vanquish zegt

            18 februari 2012 om 13:44

            @jack_abarth: Op foto’s vond ik het echt een oerlelijk apparaat. Maar net wat je zegt: in het echt is het gewoon een mooie auto.

            Login om te reageren
  8. dennisr zegt

    15 februari 2012 om 17:34

    wat een lelijk ding :S beetje jammer Fraairi..

    Login om te reageren
  9. Punk zegt

    15 februari 2012 om 17:35

    lelijkste ferrari ooit, geef mij maar de M6 Convertible.

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      15 februari 2012 om 17:38

      @Punk: jezus man.. altijd reacties van ”geef mij dieendiekutbmwmaar”.. kan je nou nooit iets anders verzinnen.. simpel ding..

      Login om te reageren
      • Vanquish zegt

        15 februari 2012 om 17:44

        @dennisr: Meestal haat aan haters, maar in dit geval heb je gelijk. Weinig opbeurende reacties van deze bmw-fanboy…

        Login om te reageren
        • dennisr zegt

          15 februari 2012 om 17:45

          @Vanquish: voor de aardigheid zijn reacties eens bekijken, 23 uur geleden en 3 dagen geleden plaatste hij bij 2 artikels gewoon precies dezelfde reactie..

          Login om te reageren
          • Vanquish zegt

            15 februari 2012 om 17:46

            @dennisr: Ik had het gezien ja :D

            Login om te reageren
  10. Vanquish zegt

    15 februari 2012 om 17:41

    Wanneer komt de rijtest met dit ding? :D Ik ben op de een of andere manier altijd fan geweest van het geluid dat dit ding voortbrengt!

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      15 februari 2012 om 17:42

      @Vanquish: jaa, maar met de ogen dichtrijden lijkt me ook niks.. voor alleen het geluid koop ik em niet :P

      Login om te reageren
      • Vanquish zegt

        15 februari 2012 om 17:46

        @dennisr: Als je erin zit zie je de buitenkant niet! :P En dan nog: ik vind het op afbeeldingen ook niet de mooiste auto, maar toen ik naast een echte stond vond ik ‘m toch wel erg fraai!

        Login om te reageren
        • dennisr zegt

          15 februari 2012 om 17:48

          @Vanquish: het is vooral het dakje bij deze.. zo lelijk.. ik wil me niet hoeven schamen als ik in een Ferrari rijd..

          Login om te reageren
          • BmwMPower zegt

            15 februari 2012 om 17:52

            @dennisr: Kort door de bocht: Dan rij je toch een M6 Cabrio :lol:

            Login om te reageren
  11. xlnc zegt

    15 februari 2012 om 17:48

    Hoeveel pk dat ding ook krijgt ik blijf deze niet mooi vinden. Ten opzichte van de klassieke California mist deze veel charme.

    Login om te reageren
  12. maheey zegt

    15 februari 2012 om 17:51

    Is dat ‘kitt’ op tha moterkap?!

    Login om te reageren
    • maheey zegt

      15 februari 2012 om 17:52

      @maheey: motorkap*

      Login om te reageren
  13. cazzo993 zegt

    15 februari 2012 om 18:07

    Wat een gelul:
    Het pakket voorziet ook in stijvere veren, waardoor het rijgedrag nog strakker en tegelijkertijd comfortabeler is.
    Strakker en toch comfortabeler?????
    Tenslotte is ook de stuuruitslag verkleind dankzij een nieuw besturingssysteem, waardoor de overbrenging 10% sneller is geworden.“
    Stuuruitslag kleiner en daardoor de overbrenging sneller???

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      15 februari 2012 om 18:11

      Goed he? Dat komt dus 1-op-1 uit het persbericht. Hence de “” quotes.

      Login om te reageren
  14. cazzo993 zegt

    15 februari 2012 om 18:16

    Ja, dat had ik begrepen.
    Zouden ze werkelijk denken dat iemand dit serieus neemt?

    Login om te reageren
  15. aschie1 zegt

    15 februari 2012 om 18:25

    echt heel lelijk

    Login om te reageren
  16. meneersander zegt

    15 februari 2012 om 18:34

    Die opening op de moterkap vind ik maar niks, voor de rest geweldige auto.

    Login om te reageren
  17. Crosscabouter zegt

    15 februari 2012 om 18:35

    @sir_smokalot:
    Bij ‘de 4,3 liter grote GDI V8’, moest ik gelijk aan Mitsubishi denken. Die doen ook alles met GDI motoren :P

    Login om te reageren
  18. Nico94 zegt

    15 februari 2012 om 18:46

    Blijf het nog steeds een hele mooie auto vinden!

    Login om te reageren
  19. wobwobgaserop zegt

    15 februari 2012 om 18:48

    Het eerste waar ik aan dacht toen ik de afbeelding zag… iets van Peugeot… beetje RCZ…

    Login om te reageren
  20. wobwobgaserop zegt

    15 februari 2012 om 18:49

    http://images.smh.com.au/2010/05/10/1428602/2010_Peugeot_RCZ_01_600-600×400.jpg

    Login om te reageren
  21. T16 zegt

    15 februari 2012 om 19:24

    The California engine delivers 338 kW (453 bhp) at 7,750 rpm, (oude type 105 pk/l).
    The 458 engine producing 570 PS (419 kW; 562 hp) at 9,000 rpm (redline).
    Het verschil is een factor 1,16 in toeren, vandaar dat de 458 zoveel meer vermogen per liter kan leveren.

    Login om te reageren
  22. jiry97 zegt

    15 februari 2012 om 19:34

    volgens mij is hij alleen lichter en meer pk erbij gekregen en verder niks

    Login om te reageren
  23. syliaca zegt

    15 februari 2012 om 19:38

    Wat ziet dat ding er toch cheap uit.

    Login om te reageren
  24. ferrari458italia zegt

    15 februari 2012 om 19:59

    Prachtige Ferrari. Weet iemand trouwens of er iemand in het noorden van ons land een Ferrari bezit. Omdat ik graag eens een keer een zou willen fotograferen.

    Login om te reageren
    • topless zegt

      15 februari 2012 om 20:06

      @ferrari458italia:

      Nee, in het noorden van ons land wonen geen Ferrari-eigenaren. Alleen in het zuiden.

      Login om te reageren
    • integralechubasco zegt

      15 februari 2012 om 20:29

      @ferrari458italia: moet je niet doen…

      Login om te reageren
  25. mrB zegt

    15 februari 2012 om 20:15

    Tja, de f430 is inmiddels vervangen door de 458. Nu kan de motor dus weer worden terug getunned naar het originele vermogen

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      15 februari 2012 om 20:30

      @mrB: de california heeft een totaal andere motor dan de f430 hoor…

      Login om te reageren
  26. Tommy2 zegt

    15 februari 2012 om 20:28

    Hijs lelijker geworden?! Kan niet de bedoeling zijn Ferrari.

    Login om te reageren
  27. ferrari458italia zegt

    15 februari 2012 om 20:33

    @integralechubasco

    Hoezo niet?

    Login om te reageren
  28. jippie zegt

    15 februari 2012 om 21:14

    Het is en het blijft toch wel een beetje het lelijke eendje van Ferrari.

    Login om te reageren
  29. The360box zegt

    15 februari 2012 om 21:18

    Die Sa Aperta vond ik al oerlelijk met die rvs lijkende a-b whatever stylen maar op een California is gewoon diep triest.

    Login om te reageren
  30. audi18 zegt

    15 februari 2012 om 21:22

    Volgensmij ben ik een van de weinige die dit wel een mooie auto vind haha, hebben ze ook wat aan die rampzalige bluetooth telefoon gedaan?

    Login om te reageren
  31. mashell zegt

    15 februari 2012 om 22:15

    Wat er aan het uiterlijk nou echt veranderd? De Audi A1 stijl dakbogen?

    Login om te reageren
  32. bartjuh zegt

    15 februari 2012 om 22:20

    Zoow wat is de lelluk zeg, kannonne.

    Login om te reageren
  33. Arnoud zegt

    15 februari 2012 om 22:21

    Sterker, minder zwaar maar niet minder lelijk. Nog steeds overal lijntjes, knikjes, paneeltjes en roostertjes. Een Ferrari hoort tijdloos gelijnd te zijn. Laat ze in het vervolg de regie over het uiterlijk alstublieft weer volledig in handen van Pininfarina geven.

    Login om te reageren
  34. Tonnie zegt

    15 februari 2012 om 22:23

    Wat een paardenbek aan de voorkant ;) tochwel dikke auto!

    Login om te reageren
  35. supermo zegt

    15 februari 2012 om 22:23

    lelijke peugeot-neus

    Login om te reageren
  36. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    16 februari 2012 om 09:14

    Ligt het nou aan mij of gaat dit ding écht ACHTERLIJK snel van 0. naar 100??? Zijn toch supercar tijden dit?? Voor het instappertje van Ferrari…

    Login om te reageren
  37. brennie-1994 zegt

    16 februari 2012 om 12:34

    ik vind dit gewoon HET schandaal van ferrari dit ding is gewoon nog te lelijk om een skoda teken te dragen en daar tel je dan eve 200k voor neer ofzo:S UGLY!!

    Login om te reageren
  38. grandmasterb zegt

    20 februari 2012 om 17:30

    Het is niet het instappertje, hij is bedoeld voor mensen die naast de bijrijder ook nog 1 of 2 kinderen extra willen kunnen meenemen als ze willen rijden (kan niet met een 458 of 599) en een cabrio met metalen klapdak preferen. De acceleratie van het huidige model is van 0-100 in 3,9 sec, dus nauwelijks langzamer dan een standaard F599.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North