Daar is ‘ie dan: de gefacelifte Ferrari California. Met 30 pk extra, en 30 kg minder. Dat doet de pk-gewichtsverhouding veel goed.
De techneuten van Ferrari hebben nog eens kritisch gekeken naar de 4,3 liter grote GDI V8 in het vooronder, waardoor deze nu maximaal 490 pk met een maximumkoppel van 505 Nm bij 5.000 tpm levert. De winst kwam tot stand dankzij de nieuwe uitlaatspruitstukken en de aangepaste mapping van de motor.
Al met al praten we over een specifiek vermogen van 114 pk/liter, netjes voor een motor van die omvang. Ferrari kan nog beter, zie de 458 (bijna 127 pk/liter), maar het verschil moet er natuurlijk wel wezen.
De gewichtsreductie is grotendeels bereikt door aluminiumtoepassingen. Een combinatie van de eerdergenoemde verbeteringen leidt tot een 0-100 sprint van 3,8 seconden. Is hij je niet sportief genoeg, dan kan je voor het Handling Speciale-pakket opteren. Hiermee wordt de auto over de gehele linie nog een stukje verder aangescherpt, zonder prestatiewinst in pure cijfers overigens.
Dit komt door “Magnetorheological schokdempers die worden aangestuurd door een nog snellere ECU (-50% reactietijd), voorzien van door Ferrari-gepatenteerde software. Het pakket voorziet ook in stijvere veren, waardoor het rijgedrag nog strakker en tegelijkertijd comfortabeler is. Tenslotte is ook de stuuruitslag verkleind dankzij een nieuw besturingssysteem, waardoor de overbrenging 10% sneller is geworden.”
Bovenstaande is de gebruikelijke marketing-bla bla die zich het beste laat vertalen met ‘domme klant, geef ons meer van uw geld’. De instap-Ferrari staat in Genève. Voor die tijd krijgen we ongetwijfeld meer foto’s te zien. Van de achterkant bijvoorbeeld, waar ik vermoed dat de gestapelde uitlaatjes intact zijn gebleven.
Geruchten over een Turbo-California kunnen bij deze naar het rijk der fabelen worden verwezen. Ferrari blijft 100% atmosferisch. Voor nu.
Nog een paar jaartjes en ze worden weer zwaarder.
dat onderste ding aan de voorkant is wel lilik.
Ik was meer benieuwd naar het aantal grammen CO2…
Geen woord daarover :) De info is sowieso wat summier. Zal stukje bij beetje wel bekend gemaakt worden in de hoop extra mediahits te maken.
Heerlijk! Ik zou wel door de dealer dat stop/start systeem eruit laten halen, met knop en al.
@james125: Waarom? 1 druk op de knop, 1 keer, en het systeem is uit en blijft uit. En vervolgens scheelt het je 15.000 euro aan BPM. Geen slechte deal…
@AlwinH: die bak kost 200.000 als je dat soort bedragen kan betalen dan wil je een goede auto en ga je niet wakker liggen voor 15.000 BPM toch?
@mightymike: dat denk jij. Als je een mooie auto kan betalen betekent het niet dat je met geld wilt smijten. Dat geldt voor als je een gemiddeld loontje hebt, maar ook wanneer je miljonair bent.
Met uitzondering van Russen en Arabieren natuurlijk. ;)
@jzaero: ik zou er niet wakker van gaan liggen. Want als je een beurt nodig heb voor dat ding ben je net zoveel kwijt. En als je 200.000 kan neer tikken betekent dat ook dat je meerdere miljoenen moet hebben, thans dat lijkt me logisch. Dus wat is 15.000 dan maar goed…
@james125: huh? Wat klinkt er nou nog mooier dan de roffel van een startende V8?
De roffel van een startende V10 of V12.
Op de 1e foto is de lijn bij de motorkap / koplamp echt heel erg mooi gedaan. Je ziet duidelijk de invloeden van vroeger terug.
Wel proficiat voor het feit dat ze het geen hardcore versie noemen met een hoop blabla er om heen. (en een hoop gekkigheid op en aan de auto hangen)
De California is zo een auto die altijd weer mooier blijkt te zijn dan je hebt gedacht als je hem ziet. Misschien wel een van de mooiste auto’s op het moment. Heerlijke auto.
@raphael:Zelfs een lelijke Ferrari is een mooie auto…
@norge: So true! Zelfs een 612 was in het echt best aardig om te zien.
@Vanquish:
Ik snap nog steeds niet wat iedereen tegen de 612 had. Thuis om de hoek stond er altijd een. Vond het toch echt wel een dikke wagen, en ook zeker een mooie wagen.
@jack_abarth: inderdaaf zag er laatst een staan! prachtig! een mooi gelijnde anonieme supersnelle gt, wie wil dat nou niet? ik geef toe op foto’s was ie wat minder mooi maar who cares about that!?
@jack_abarth: Op foto’s vond ik het echt een oerlelijk apparaat. Maar net wat je zegt: in het echt is het gewoon een mooie auto.
wat een lelijk ding :S beetje jammer Fraairi..
lelijkste ferrari ooit, geef mij maar de M6 Convertible.
@Punk: jezus man.. altijd reacties van ”geef mij dieendiekutbmwmaar”.. kan je nou nooit iets anders verzinnen.. simpel ding..
@dennisr: Meestal haat aan haters, maar in dit geval heb je gelijk. Weinig opbeurende reacties van deze bmw-fanboy…
@Vanquish: voor de aardigheid zijn reacties eens bekijken, 23 uur geleden en 3 dagen geleden plaatste hij bij 2 artikels gewoon precies dezelfde reactie..
@dennisr: Ik had het gezien ja :D
Wanneer komt de rijtest met dit ding? :D Ik ben op de een of andere manier altijd fan geweest van het geluid dat dit ding voortbrengt!
@Vanquish: jaa, maar met de ogen dichtrijden lijkt me ook niks.. voor alleen het geluid koop ik em niet :P
@dennisr: Als je erin zit zie je de buitenkant niet! :P En dan nog: ik vind het op afbeeldingen ook niet de mooiste auto, maar toen ik naast een echte stond vond ik ‘m toch wel erg fraai!
@Vanquish: het is vooral het dakje bij deze.. zo lelijk.. ik wil me niet hoeven schamen als ik in een Ferrari rijd..
@dennisr: Kort door de bocht: Dan rij je toch een M6 Cabrio :lol:
Hoeveel pk dat ding ook krijgt ik blijf deze niet mooi vinden. Ten opzichte van de klassieke California mist deze veel charme.
Is dat ‘kitt’ op tha moterkap?!
@maheey: motorkap*
Wat een gelul:
Het pakket voorziet ook in stijvere veren, waardoor het rijgedrag nog strakker en tegelijkertijd comfortabeler is.
Strakker en toch comfortabeler?????
Tenslotte is ook de stuuruitslag verkleind dankzij een nieuw besturingssysteem, waardoor de overbrenging 10% sneller is geworden.“
Stuuruitslag kleiner en daardoor de overbrenging sneller???
Goed he? Dat komt dus 1-op-1 uit het persbericht. Hence de “” quotes.
Ja, dat had ik begrepen.
Zouden ze werkelijk denken dat iemand dit serieus neemt?
echt heel lelijk
Die opening op de moterkap vind ik maar niks, voor de rest geweldige auto.
@sir_smokalot:
Bij ‘de 4,3 liter grote GDI V8’, moest ik gelijk aan Mitsubishi denken. Die doen ook alles met GDI motoren :P
Blijf het nog steeds een hele mooie auto vinden!
Het eerste waar ik aan dacht toen ik de afbeelding zag… iets van Peugeot… beetje RCZ…
http://images.smh.com.au/2010/05/10/1428602/2010_Peugeot_RCZ_01_600-600×400.jpg
The California engine delivers 338 kW (453 bhp) at 7,750 rpm, (oude type 105 pk/l).
The 458 engine producing 570 PS (419 kW; 562 hp) at 9,000 rpm (redline).
Het verschil is een factor 1,16 in toeren, vandaar dat de 458 zoveel meer vermogen per liter kan leveren.
volgens mij is hij alleen lichter en meer pk erbij gekregen en verder niks
Wat ziet dat ding er toch cheap uit.
Prachtige Ferrari. Weet iemand trouwens of er iemand in het noorden van ons land een Ferrari bezit. Omdat ik graag eens een keer een zou willen fotograferen.
@ferrari458italia:
Nee, in het noorden van ons land wonen geen Ferrari-eigenaren. Alleen in het zuiden.
@ferrari458italia: moet je niet doen…
Tja, de f430 is inmiddels vervangen door de 458. Nu kan de motor dus weer worden terug getunned naar het originele vermogen
@mrB: de california heeft een totaal andere motor dan de f430 hoor…
Hijs lelijker geworden?! Kan niet de bedoeling zijn Ferrari.
@integralechubasco
Hoezo niet?
Het is en het blijft toch wel een beetje het lelijke eendje van Ferrari.
Die Sa Aperta vond ik al oerlelijk met die rvs lijkende a-b whatever stylen maar op een California is gewoon diep triest.
Volgensmij ben ik een van de weinige die dit wel een mooie auto vind haha, hebben ze ook wat aan die rampzalige bluetooth telefoon gedaan?
Wat er aan het uiterlijk nou echt veranderd? De Audi A1 stijl dakbogen?
Zoow wat is de lelluk zeg, kannonne.
Sterker, minder zwaar maar niet minder lelijk. Nog steeds overal lijntjes, knikjes, paneeltjes en roostertjes. Een Ferrari hoort tijdloos gelijnd te zijn. Laat ze in het vervolg de regie over het uiterlijk alstublieft weer volledig in handen van Pininfarina geven.
Wat een paardenbek aan de voorkant ;) tochwel dikke auto!
lelijke peugeot-neus
Ligt het nou aan mij of gaat dit ding écht ACHTERLIJK snel van 0. naar 100??? Zijn toch supercar tijden dit?? Voor het instappertje van Ferrari…
ik vind dit gewoon HET schandaal van ferrari dit ding is gewoon nog te lelijk om een skoda teken te dragen en daar tel je dan eve 200k voor neer ofzo:S UGLY!!
Het is niet het instappertje, hij is bedoeld voor mensen die naast de bijrijder ook nog 1 of 2 kinderen extra willen kunnen meenemen als ze willen rijden (kan niet met een 458 of 599) en een cabrio met metalen klapdak preferen. De acceleratie van het huidige model is van 0-100 in 3,9 sec, dus nauwelijks langzamer dan een standaard F599.