• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ferrari Dino 246 GT gespot in Amsterdam

Auteur: Alwood, gepost 2 december 2012 om 23:10 – 58 Reacties

Stiekem toch de mooiste Ferrari ooit?


Een juweeltje in de straten van ‘de stad van het elektrisch rijden’. Zo eenvoudig en toch zo mooi.

Aanvankelijk zouden alle Dino’s (Ferrari en Fiat) een heel eigen merk voorstellen. Die innige samenwerking kwam er niet, veel van de auto’s zagen het productiestadium wel. De eerste Ferrari-tak van deze bescheiden V6 sportwagens is meteen het vriendelijkste wat ze ooit op de weg hebben gezet. Niet per se om het milieu of de besturing maar puur de uitstraling van de auto. Sommigen verachtten het ding vanwege de ‘magere’ V6 en bescheiden omvang. Uiteindelijk doet de Dino, zeker deze 246 GT, absoluut niet onder voor grotere Ferrari’s.

Het geheim van de Ferrari Dino is zijn balans. Achterin ligt een voor Ferrari vrij kleine V6 maar daaromheen is ook een prachtig slanke carrosserie geschetst. Een perfecte balans en laag gewicht maken deze auto een feest om te rijden. Als je er in past natuurlijk.

Slechts 1,143 meter hoog en 1080-1160 kg licht. Achterin lag in de Dino 206 GT een 2.0 V6, deze 246 GT heeft een 2,4 liter V6. Met 3 Weber carburateurs, dubbele nokkenassen en een 9,0:1 compressieverhouding haalde Ferrari in 1969 195 pk bij 7600 toeren uit het blok. Dit maakt een topsnelheid van 235 km/u mogelijk. Meer prachtige foto’s op autojunk.nl.

Met dank aan jeffreyderuiter voor de spot!

Ook interessant!

  • Gespot - Gele Ferrari F12berlinetta is waanzinnig lekker
  • Gespot: Nederlandse Ferrari SF90 heeft gewaagde kleurstelling
  • Gespot - Een gloednieuwe Ferrari met 1.000 pk
  • Gespot - De enige Ferrari GTB Turbo op gele platen

Nieuwste artikelen

  • Video: Maserati geeft een hard kusje
  • Van alle streamingsdiensten is Viaplay de eerste die mensen opzeggen
  • Officieel: dit is de nieuwe Renault… eh… Nissan Micra
  • Britse koning koopt Chinese auto (en dat is logisch)
FacebookTweetPinLinkedIn

246, amsterdam, dino, Ferrari, Klassiekers

Vorig bericht: « Winkelmedewerker New Orleans ‘wielklemt’ ambulance
Volgend bericht: Ferrari teast de F70 voor het eerst »

Lees Interacties

Reacties

  1. timmyaudifreak zegt

    2 december 2012 om 23:18

    Mooi!

    Login om te reageren
    • audicoupe84 zegt

      3 december 2012 om 08:05

      En wat doet den Nederlandsche man? Hij besteld een sportwagen in een van de 50 kleuren grijs! Terwijl men met je auto onderscheidend kunt zijn, kiest men dezelfde kleur als de grijze Audi van de overburen, de grijze Golf van de linker buren, en de grijze Hyundai van @Norge.

      Login om te reageren
      • audicoupe84 zegt

        3 december 2012 om 08:09

        @audicoupe84: De auto zelf is wel de mooist gelijnde Ferrari ever. Een Fiat Dino is ook niet te versmaden.

        Login om te reageren
      • jonkie zegt

        3 december 2012 om 08:59

        @audicoupe84: serieus? Moet dit nou? Gaan we lekker kinderachtig met zn allen norge bashen? Als je vindt dat de beste man vervelende/saaie/irritante opmerkingen maakt, kan je er ook gewoon overheen lezen toch?

        Login om te reageren
        • audicoupe84 zegt

          3 december 2012 om 09:52

          @jonkie: Geen probleem met Norge, lees zijn commentaren met genoegen. Heb hem genoemd ivm de genoemde merken en mijn nickname. Eerlijk gezegd weet ik de kleur van zijn waggie niet.

          Login om te reageren
      • Klassiekerrally zegt

        3 december 2012 om 09:22

        @audicoupe84: Elke Ferrari die niet rood is, verdient wat mij betreft een +1.

        Login om te reageren
        • Klassiekerrally zegt

          3 december 2012 om 09:24

          @Klassiekerrally: En elke Dino ook… (was ik er toch bijna ingetrapt!)

          Login om te reageren
  2. J0riz0s zegt

    2 december 2012 om 23:21

    Zijn oudere foto’s toch?

    Wat een wagen. Prachtig gewoon

    Login om te reageren
  3. jweelden zegt

    2 december 2012 om 23:24

    Lijkt t nou dat de motorkap niet goed sluit?

    Login om te reageren
  4. bsxc2 zegt

    2 december 2012 om 23:24

    Mooie auto, alleen hadden die Halfords stickers eraf gemogen.

    Login om te reageren
  5. toyotafortuner zegt

    2 december 2012 om 23:33

    Zeer mooie spot! Alhoewel ik eerder een zwak heb voor Testarossa’s, zijn Dino’s ook zeker geweldige wagens om te zien.

    Login om te reageren
  6. redneckdarian zegt

    2 december 2012 om 23:38

    Waarom hebben niet alle auto’s zo’n platte achterkant (zie dit, shelby daytona, opel kadet). Er is geen een lelijke auto met zo’n platte achterkant

    Login om te reageren
    • papa zegt

      2 december 2012 om 23:40

      @redneckdarian:
      Serieus dit beweren en dan de opel kadett als voorbeeld noemen…

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        3 december 2012 om 08:12

        @papa: Ik hou wel van vrouwen met een goed figuur en mooi koppie; Doutzen Kroes, Candice Swaenepoel, Viola Holt………….

        Login om te reageren
      • redneckdarian zegt

        3 december 2012 om 12:42

        @papa: Dat was een foutje ik bedoelde GT

        Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      3 december 2012 om 08:21

      @redneckdarian: alfa romeo 8c!

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        3 december 2012 om 15:12

        @lambo4all: lelijk…

        Login om te reageren
    • xiran zegt

      3 december 2012 om 08:45

      @redneckdarian: suzuki wagon r+ ;) dijk van een auto, elke rotonde weer een feestje. valt ie wel, valt ie niet.

      Login om te reageren
      • redneckdarian zegt

        3 december 2012 om 12:43

        @xiran: ook leuk toch?

        Login om te reageren
  7. Jochempie zegt

    2 december 2012 om 23:39

    Deze auto is eigendom van de vader van iemand die hier rondhangt, heb m al eens eerder gezien, iets over de bestickering die er al op zat toen ze m kochten maar wel mooi vonden staan…?

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      2 december 2012 om 23:41

      @Jochempie: edit: van zion88

      Login om te reageren
      • jeroen92 zegt

        3 december 2012 om 06:19

        @Jochempie: he’s an redneck.

        Login om te reageren
        • jeroen92 zegt

          3 december 2012 om 06:22

          @jeroen92: ‘a’

          Login om te reageren
        • zion88 zegt

          3 december 2012 om 07:44

          @jeroen92: tuurlijk jonge

          Login om te reageren
  8. alcantara zegt

    2 december 2012 om 23:46

    Zeldzaam wagentje met een Ferrari-logo inderdaad, maar vooral zwaar gedateerd en met verouderde techniek. Dit, samen met de te hoge prijs hebben mij doen besluiten om er nooit één te kopen.

    Login om te reageren
    • camber24 zegt

      3 december 2012 om 08:14

      @alcantara: Over verouderde techniek zeuren bij een klassieker…………

      Login om te reageren
  9. tarrel zegt

    2 december 2012 om 23:53

    al eerder gezien in ’t echt, prachtige wagen!

    Login om te reageren
  10. spiderman zegt

    3 december 2012 om 01:00

    Jammer van die strepen, maar deze Dino is en blijft gewoon the best looking car in the world ever. Ferrari heeft met de 308 GTB, de 355 en nu de 458 zijn best gedaan, maar zo mooi als de Dino zijn ze nooit meer geworden. Als die jackpot ooit, dan weet ik het wel…

    Login om te reageren
  11. ropbp zegt

    3 december 2012 om 01:14

    @alcantara: je meent het…. Verouderde techniek in een auto uit 1969. Hoe bestaat het, het ding is pas 43 jaar oud ;-)

    Login om te reageren
  12. ezrider zegt

    3 december 2012 om 01:32

    Prachtige auto, maar in tegenstelling tot de titel van deze post is het geen Ferrari. Het is een Dino. De eigenaar heeft gevoel voor de geschiedenis, want op deze foto is geen Ferrari-badge te zien. Een Dino heeft geen Ferrari badge. Erger nog: een Dino met Ferrari badges is eigendom van een wannabee die eigenlijk een andere auto wil hebben, en dus niet cool. De Dino 206 en 246 is het mooiste wat Maranello heeft voortgebracht, en daarmee de coolste Ferrari zonder een Ferrari te zijn.

    Login om te reageren
    • tombiesheuvel zegt

      3 december 2012 om 12:36

      @ezrider: Mee eens! Deze wagen is juist mooi in zijn apartheid, waarom je er ferrari-stickers op zou willen plakken ontgaat mij compleet. Het is toch juist cool om eens iets anders te hebben, dat veel mensen niet kennen maar daarom niet minder awesome is. Ook in het rijtje: Iso Grifo, Bizzarini 5300gt, EB110, etc..

      Trouwens de Dino’s zijn de afgelopen jaren enorm populair geworden, op het randje van kapotgespeculeerd. Er is er recent nog een voor een monsterbedrag weggegaan op een veiling. Beetje jammer eigenlijk, hoewel ze voorheen natuurlijk wel koopjes waren.

      Login om te reageren
    • zion88 zegt

      3 december 2012 om 21:01

      @ezrider: Wel bijdehand je opmerking over het ferrari logo op onze Dino. Het is echter geen logo maar de originele dealer sticker van de ferrari ferrari die de auto destijds afleverde en een van de ferrari club waar de eerst eigenaar lid van was. Het waren immers uitsluitend ferrari dealers die Dinos leverde. Degene zonder gevoel voor geschiedenis ben jij dus en de wannabee waarschijnlijk ook :-)

      Login om te reageren
    • zion88 zegt

      3 december 2012 om 21:11

      @ezrider: excuus ik dacht dat geen stond !

      Login om te reageren
  13. schellekens006 zegt

    3 december 2012 om 03:42

    Zou dit niet roesten?

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      3 december 2012 om 09:37

      @schellekens006: deze roesten gruwelijk hard
      niet om Ferrari te bashen maar deze dingen on je na een jaar of zes met stoffer en blik ‘parkeren’.

      Login om te reageren
  14. norge zegt

    3 december 2012 om 06:17

    Hele mooie Dino…

    Login om te reageren
  15. zion88 zegt

    3 december 2012 om 07:00

    Wat leuk dat is auto !

    Login om te reageren
    • syliaca zegt

      3 december 2012 om 07:14

      @zion88: Dat is inderdaad een auto, goed gezien!

      Login om te reageren
      • zion88 zegt

        3 december 2012 om 07:46

        @syliaca: ach wat een sneue zin die van mij. Sorry daar moest onze tussen. Excuus !

        Login om te reageren
        • lamborgfan zegt

          3 december 2012 om 07:47

          @zion88: Mooie kar! (:

          Login om te reageren
        • syliaca zegt

          3 december 2012 om 22:13

          @zion88: Ahjo, lijkt me heerlijk om zoiets in bezit te hebben, superding!

          Login om te reageren
  16. midasracer zegt

    3 december 2012 om 07:48

    PVDA modus aan/ Ik dacht dat die stinkende oude auto’s niet meer in het centrum van Amsterdam mochten komen. /PVDA modus uit.

    Login om te reageren
  17. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    3 december 2012 om 07:57

    Ik vind het een SCHANDE !!! Wat een profiteur!! Hij heeft deze auto alleen zodat hij geen wegenbelasting hoeft te betalen!! Al die klassiekerliefhebbers zijn zo!! Direct verbieden! Toch @Alwood en @Wouter?

    Login om te reageren
    • toeter11 zegt

      3 december 2012 om 08:13

      @Svenska_Aeroplan_AB: mee eens!!! 25 jaar wegenbelasting betalen, import bakje

      Login om te reageren
    • zion88 zegt

      3 december 2012 om 10:52

      @Svenska_Aeroplan_AB: haha jij weet wel dat je zegt hè ? We hebben nog een Moderne auto hoor jonge.

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        3 december 2012 om 11:50

        @zion88: Ter info.: Autoblog is een soort hetze begonnen tegen klassiekerrijders… Aangezien ik dat ook ben deze cynische reactie!

        Login om te reageren
        • Alwood zegt

          3 december 2012 om 11:54

          @Svenska_Aeroplan_AB: ook jij krijgt een 1 voor begrijpend lezen.

          Login om te reageren
          • Svenska_Aeroplan_AB zegt

            3 december 2012 om 14:34

            @Alwood: Nee hoor, de tendens van je artikel van gisteren is me volkomen duidelijk. Concreet zeg je nog wel iets ter verdediging van ‘er echte liefhebber’ maar het hele gevoel was negatief en lacherig. Trouwens als je het hier niet mee eens bent: IK ben jouw lezer, dus een 1 voor begrijpend schrijven voor jou…

            Login om te reageren
            • Alwood zegt

              3 december 2012 om 14:52

              @Svenska_Aeroplan_AB: ach, artikel gaat om zo veel meer dan 1 individu mijn beeld te laten begrijpen.

              Toelichten kan ik het wel: dat ‘lacherige’ wat jij leest slaat op het hopeloos zooitje ongeregeld dat nu ‘opkomt’ voor de klassiekers. Met belachelijke voorstellen zoals het bevriezen van de regeling op een bepaald bouwjaar, de 60-dagenkaart en het controleren van gebruik. Stuk voor stuk maatregelen die het echte plezier wat je met oude auto’s hebt alleen maar kapot maken. Dan is gewoon herinvoering van de MRB goedkoper, minder bureaucratisch en hoewel er in het begin een hoop pijn zullen lijden de oude auto daarna gewoon voor de liefhebbers. Zij die nu toch al met heel veel plezier in een ’89 E30 of 205 GTi, ’92 E34 M5, ’94 MX-5 of een van de vele andere juwelen uit de periode na 1987 rondrijden.

              Als de ‘klassiekerwereld’ iets nodige heeft dan is dat het grondig doorspoelen van het systeem. Weg met iedereen die niet betaalt en wel veel gebruikt, weg met alle nep-liefhebbers die gaan emmeren dat alleen voor hun 62-er E-type een echte klassieker is.

              Werkelijk de enige argumenten die voorbij blijven komen om de huidige MRB-regeling in stand te houden zijn mensen die het o-zo moeilijk hebben om hun auto te betalen en toch zo weinig kilometers maken. De groep die eigenlijk volledig schijt heeft aan auto’s en al helemaal onderhoud maar toch iets groter dan een aygo wil rijden. Bah.

              Als er één reden is om de MRB-regeling in stand te houden is dat het plezier dat mensen uit het vrije gebruik van hun goed verzorgde klassieker halen. Dat doet iedereen op zijn eigen manier maar allemaal gaan ze met liefde/gevoel voor hun auto om. Door mee te doen aan rallys, juist te poetsen, dagen achtereen te sleutelen of ieder jaar vakantie te vieren met die auto. Dan verrijk je het wagenpark met je klassieker, of het nou een C-kadett, roestige T2 transporter, oude Volvo of Dino 246 GT is en verdien je in mijn ogen MRB-vrijstelling.

              Juist de vrijheid die van de huidige leeftijds-gebonden regeling uit gaat is bij het in stand houden van het plezier met klassiekers zo belangrijk. Hoe oud een auto daarbij moet zijn laat ik in het midden. Alles van 60-dagenkaarten tot kilometerregistratie maakt hierin veel meer kapot dan het simpelweg afschaffen van de regeling. Daarom: niet eindeloos vergaderen over kansloze ‘oplossingen’ maar gewoon afschaffen of in stand houden.

              Dat je een dergelijke gedachtenlijn niet uit mijn klassieker-ouevre trekt verbaasd me enigszins.

              Login om te reageren
              • Svenska_Aeroplan_AB zegt

                3 december 2012 om 17:08

                @Alwood: hm, dan denken we er toch eens soort hetzelfde over… En inderdaad, had het van jou het.minste verwacht! Nu is het duidelijk

  18. desjonnies zegt

    3 december 2012 om 09:46

    Deze 246 Dino was bedoeld om samen met de FIAT Dino Coupe en de FIAT Dino Spider (vind ik de allermooiste) als trio tegenwicht te bieden tegen de 911 van Porsche.

    De allereerste 246’s hadden dan ook alleen maar een geel Dino logo en geen Ferrari logo.
    In de VS (de markt voor dit soort auto’s) liet men de 246 dan ook links liggen, totdat een een Ferrari logo op verscheen.
    Het is wellicht ten overvloede om te zeggen dat dit illustere trio nooit een vuist heeft kunnen maken tegenover de 911.
    Het waren alle drie krengen qua corrosie en de bouw kwaliteit kon niet in de schaduw van Porche staan.
    Daarnaast was de 911 met zijn zes cilinder luchtgekoelde boxer veel prettiger in onderhoud en veel goedkoper in onderhoud.
    Er was al een levendige 911 community in de VS.

    De 246 en de FIAT Dino Spyder zijn van de hand van Pininfarina en de FIAT Dino coupe is van Bertone.

    De motoren waren in eerste instantie een 2 liter V6, deze gaf echter veel problemen, later heeft men deze problemen aangepakt en is er een veel betere 2.4 liter variant gekomen, al dan niet met benzine injectie.

    Men wordt dan ook afgeraden om een 2 liter links te laten liggen.
    De 2.4 motor beleefde zijn gloriejaren in een heel andere auto : de Stratos, van Lancia.

    Login om te reageren
    • zion88 zegt

      3 december 2012 om 21:04

      @desjonnies: Je verhaal klopt echt van geen kanten. De reden waarom ferrari de Dino is gaan maken klopt niet. Dat verhaal over het logo niet. De corrosie is biet byzonder voor een auto uit die tijd. De 2 liter was geen motoren kenden geen grote problemen. Men vergrote de motorinhoud om competitief te blijven bij een toegenomen wagengewicht nadat de auto uit staal smaakt ging worden. De 2 liter is zeer zeldzaam en onbetaalbaar. Nou ja, er zoveel meer te vertellen dan je in je niet kloppende stukje schrijft.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        4 december 2012 om 09:38

        @zion88:
        vertel…………..

        Login om te reageren
  19. ropbp zegt

    3 december 2012 om 10:19

    Het is en blijft toch gewoon een Ferrari, ongeacht het logo en het is en het blijft een prachtige wagen!

    Login om te reageren
  20. dappers zegt

    3 december 2012 om 12:08

    @desjonnies aar heb je dit stukje vandaan ge ctrl-c/ctrl-v’ed? Leuk dat je even wat achtergrond info porbeert te plaatsen, maar dit is toch niet leesbaar? (bijvoorbeeld; Men wordt dan ook afgeraden om een 2 liter links te laten liggen. )

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      3 december 2012 om 15:20

      @dappers: desjonnies heeft deze info in zijn koppie zitten. Niks meer en niks minder.

      Login om te reageren
  21. dappers zegt

    3 december 2012 om 12:09

    @dappers aar=Waar

    Login om te reageren
  22. topless zegt

    3 december 2012 om 20:03

    Heb ik liever dan een nieuwe, ook al is het dan geen “echte” Ferrari. Liefst donkerrood

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North