Dit is dan de auto waar Lamborghini nachtmerries van moet krijgen (als we Ferrari geloven). De opvolger van de 599 GTB (en GTO) heeft wederom een dikke V12 onder de motorkap liggen die in dit geval zelfs 6.3 liter groot is en 740 pk & 690 Nm levert. Dat is dus fors meer dan de 700 pk die de Lamborghini Aventador heeft. Een ander groot verschil met de Lambo is dat deze Ferrari (uiteraard) gewoon achterwielaandrijving heeft en geen AWD.
De afgelopen weken zagen we al de nodige teasers en lekplaatjes voorbij komen van de krachtigste (road legal) Ferrari ooit. Deze auto heeft dus meer vermogen dan de Ferrari Enzo!
Op dit moment moeten we het nog doen met een stapeltje foto’s, maar volgende week zullen we tijdens de autoshow van Genève zelf over deze nieuwe Ferrari kunnen kwijlen. En dan zullen we ook eens goed bestuderen of die voorbumper er in het echt net zo scherp uitziet als op de foto’s.
Belangrijk om te vermelden is ook dat de F12berlinetta een stuk lichter is geworden dan zijn voorganger. Dankzij dat lagere gewicht (-70 kg) en zijn modernere motor (met directe injectie) is deze F12berlinetta een stuk zuiniger dan zijn voorganger (30% minder Co2). Dat merk je niet alleen aan de pomp, maar zal ook blijken uit het feit dat je minder belasting hoeft te betalen in Nederland.
En dan de prestaties! De F12berlinetta sprint in slechts 3,1 seconden van 0 naar 100 km/u en na 8,5 seconden staat er 200 km/u op de teller. En de topsnelheid ligt op 340 km/u.
PS Een rondje Fiorano doet de F12berlinetta in slechts 1 minuut en 23 seconden. Een nieuw record!
PPS De officiele naam is “F12berlinetta” en dus niet “F12 Berlinetta”. Just so you know…
UPDATE 13:30 – We hebben 2 video’s! Massa & Alonso testen de F12berlinetta en een video over het design!
TECHNICAL SPECIFICATIONS
Engine
Type 65-degree V12
Total displacement 6262 cc
Maximum power output 740 CV at 8500 rpm
Maximum torque 690 Nm at 6000 rpm
Dimensions and weight
Length 4618 mm
Width 1942 mm
Height 1273 mm
Dry weight* 1525 kg
Weight distribution 46% front, 58% rear
Weight-power ratio 2,1 kg/CV
Performance
Maximum speed over 340 km/h
0-100 km/h 3.1 seconds
Prachtige bak, voor, zijkant.. Achterkant, what the f*ck. Hier moet ik nog een nachtje over slapen Ferrari.
@kaasboerin: exactly
@kaasboerin: hij lijkt een beetje f1-achtig met dat lampje enzo. Maar echt mooi vind ik het ook niet nee
@964rs: Lijkt een beetje of ie een string aan heeft.
@kaasboerin: inderdaad prachtige wagen, de achterkant vind ik eigenlijk wel mooi. En wat een geluid zeg, en vooral niet te vergeten: RWD het kan niet beter.
Eindelijk heb lang op deze auto zitten wachten en hij is het wachten meer dan waard.
Thanks robbie: :P Mijn dag kan niet meer stuk
In een woord SCHITTEREND.
In zijn geheel pracht van een wagen, zoveel mooier dan een 458 of een FF.
Ik had het niet durveb dromen, maar deze auto overtreft zelfs de 599 GTO.
Als dit al een juweeltje is hoe zou de nieuwe Enzo wel niet worden.
@agera: Meningen, meningen..
@kaasboerin: WAt is dan een feit?
@norge: Dat jij in Noorwegen woont en VAG haat. Dat Agera gauw denkt dat zijn mening een feit is. Etc, etc.
@kaasboerin: Je praat echt onzin, als jij niet snapt dat dit een mening is dan ben je wel achterlijk hoor.
Voortaan speciaal voor jou kaasboerin, als ik mijn mening ga uitdrukken zal ik er elke keer: “Ik vind” of “naar mijn mening” ervoor zetten anders begrijp je het niet blijkbaar.
@agera: Mooi, ik hou wel van heropvoeden. ;)
@kaasboerin: Hoe kom je er nou bij dat ik VAG haat? :shock:
Het is een feit dat dit voor mij een mooie auto is .Naar Ferrari standaard 1 van de mindre designs in mijn ogen en dat is ook een feit.
@agera: ben het helemaal met je eens! de achterkant moet ik nog een beetje aan wennen maar ik zou deze wagen zonder twijfel verkiezen boven een 599GTO!
Wauw prachtig! Wat een prestaties ook! Ferrari is goed bezig
@AS: Kort en krachtig! helemaal met je eens!!
Goedkoop plastic waar mistlampen horen… ziet er uit alsof dit een budget versie is. Daarnaast blijft mijn eerdere comment staan, ik vind hem wat behouden (gedateerd) vormgegeven.
@911GT2: edit, en die F1 style achterlicht unit, en de vormgeving er omheen zijn in mijn ogen echt een misser!
@911GT2: Maar jouw naam zegt dat je niet van innovaties houdt dus ;).
@Sciurida: Zegt de Ferrari lul.
@Sciurida: hahaha BAM, zo nice steek XD
@911GT2: Dat is inderdaad slecht gedaan.
@911GT2:
“ik vind hem wat behouden (gedateerd) vormgegeven”
lmao, dat iemand met jouw nickname dat als argument durft op te voeren.
Oooh, the humanity.
@bozewolf: Serieus gasten, stop toch eens met flamen aan de hand van iemand zijn nickname. Kijk nou eens naar deze auto en de 599 voor ferrari de niet voor evolutie geleidt worden maar door revolutie vind ik dit behouden ja.
Trek nou niet meteen ieder comment van een persoon uit zijn verband of begin meteen te flamen. Daarnaast het is mijn mening… WTF is wrong with you people!
@911GT2: Je kunt het ook zo bekijken, waarom teveel veranderen aan het nieuwe model, als de auto hiervoor (599) al mooi genoeg is. Dan is evolutie meer op zijn plaats.
@agera: Mee eens, maar dan onderstreep je dus mijn punt.
@911GT2: ah joh.. Trek je niks aan van “bozewolf”. Hij is niet zo slim als dat hij zou willen, en zal de 911 nooit begrijpen. Het merendeel van de autowereld snapt gelukkig wel dat een 911 tijdloos is (en dus nooit echt gedateerd). Dat ze het niks vinden is natuurlijk hun mening…
@911GT2: GAY ALAAAARM
@911GT2:lol ik vind t wel grappig xD niets persoonlijks, geen aanval op je mening of wat dan ook weetje, ik hou ook van de 911, maar ik vin t wel grappig idd dat je dan een auto gedateerd noemt qua ontwerp xD
@bozewolf: Kijk die achterkant eens.. Ik vind het, — in vergelijking met andere Ferrari’s — een tikkeltje gedateerd uit zien, een beetje ‘dull’. De rest is prachtig van deze bak.
@911GT2: je kan natuurlijk meteen aan de foto’s zien dat het plastic is en goedkoop…
@lambo4all: Wat zou het dan zijn, mat zwart geborsteld aluminium…
@lambo4all: ‘Goedkoop’ slaat op een afdekplaatje waar je mistpit, of anders desnoods een airvent verwacht.
Niet op de materialen van het afdekplaatje.
@911GT2: je naam zegt dat je veel van VW kevers houdt, dus niemand geeft om jou mening. XD
@911GT2: Dat goedkope plastic is een innovatieve stukje aerodynamica. Hij gaat open als de remmen te warm worden.
Anders is hij gesloten wat een aerodynamisch voordeel oplevert.
Kijk eerst maar even op de ferrari website voordat je dingen gaat roepen.
http://www.f12berlinetta.com/#/en
ieh! dat interieur.. die ‘roostertjes’? zijn lelijk! :o
mooie voorkant, lelijke achter.. zijkant is te doen..
maar RWD dus.. trekt AWD niet veel sneller op? dus dan gaat hij een sprintje van de Aventador toch verliezen?
@dennisr: Interieur is helemaal top naar mijn mening. Vind die luchtroostertjes juist gaaf, soort industriele look.
@kaasboerin: nou dat gigantische rempedaal bij de bijrijder dan? YUK!
Is optioneel ;)
@dennisr: …wordt als lesauto ingezet…
@dennisr: Je vond de achterkant net op een andere lijken zei je in een topic hiervoor welke bedoel je de Alfa 8c Competizione of het vorige model de 599?
@agera: nee geen van die 2, er is (volgens mij) nog een wagen die die ‘V’ achterop heeft, of ik vergis met en heb dat gewoon in mn hoofd van het concept van deze..
@agera: 458 heeft het.. gelukkig, wel van hunzelf dus :)
ik vind em smal??!! voor de rest ziet dit er goed uit op foto, Zou hem graag eens zien in het echt :p
@tritone: lever je je kratje ook in België? ;)
OT:
Wat een geil apparaat. Ferrari flikt het toch elke keer weer. Vooral de achterkant is een snoepje!
@trigger565: Helaas, helaas je hebt gelijk gekregen, ik had iets vernieuwends verwacht.
Ze slaan dezelfde weg als andere fabrikanten, allemaal herkenbaar hetzelde.
Het is de sport versie van de FF.
Goed, jij krijgt je kratje bier, waar moet ik deze afleveren?
@tritone: grapje, gebruikt het maar om je teleurstelling door te spoelen ;) Lijkt idd erg op de andere modellen, maar ik vind het toch de mooiste van de 3.
@trigger565: Absoluut de mooiste van de drie.
Ach Audi is er ook groot mee geworden, dus Fiat kijkt de kunst af van copieren.
In deze prijsklasse haal het allemaal niet zoveel uit, de nieuwste en snelste is belangerijk, niet zo zeer de mooiste.
Nee, weer een misstap van Ferrari. Vind het persoonlijk niets aan.
@mauro: haha! Ferrari maakt ook zoveeeeeel misstappen lol
@mauro: helemaal mee eens!
eerst wou ik altijd een aventador maar deze fantastische wagen heeft me bekeerd: IK WIL DEZE HEBBEN wauw !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Holy smokes dat ding is mooi! Die achterkant is bijzonder goed gelukt vind ik. Absoluut fantastische bak.
Die achterkant ziet er helemaal niet uit.
Wauw, wat ziet deze bak er krachtig uit, en wat een gedurfde achterkant. Ik moet er nog aan wennen, maar ik denk dat de belichting op de foto’s een beetje overdreven is. Ben benieuwd hoe deze er in het echt uit ziet!
Wauw, just wauw! Ik zat te zeiken bij de teaserplaatjes, maar dit is echt heel erg fraai! Is die topsnelheid begrensd? Of komt dat door RWD? Overigens is 340 meer dan genoeg, maar toch meer uit interesse.
@Sciurida: ik denk dat ze gewoon voor een korte gearing hebben gekozen. het is immer veel belangrijker hoe snel de wagen naar de 300 gaat dan of ie 340 of 350 kan halen!
@lambo4all: niet helemaal waar…de 599GTB is – na de Veyron – de auto die het snelst de 320km/h haalt. Of ze moeten nu van dit geloof afgestapt zijn…hetgeen ik me niet kan voorstellen.
@lambo4all: je snapt mijn punt toch wel? of dat nou naar 300 of 320 acceleren is dat maakt dan ook geen jota uit. het gaat erom dat ze voor acceleratie kiezen inplaats van een abnormaal hoge topsnelheid die je nooit haalt.
Ziet er een beetje overdesigned uit. En die achterkant… nee.
Maar techniek klinkt wel erg interessant.
Ik vind hem zwaar tegen vallen. Hij lijkt gewoon op een facelift versie van een Alfa Romeo C8.
Het vermogen is wel lekker, maar ik heb dan toch liever de Lamborghini Aventador.
Een dikke -1 voor de opvolger van de 599 GTO.
@bempi: Inderdaad! Ze hebben allebei ronde achterlichten!
@bempi: True that en een Alfa is dan ook nog mooier, Ferrari gaat de laatste tijd met de FF en dit gedricht de verkeerde kant op..
toch 1000 keer mooier dan de aventador, prachtige wagen, hij kan alleen maar mooier worden als je hem in het echt ziet!
@kets: qua design komt het niet eens in de buurt van de aventador, een rip off van een fisker en een standaard ferrari.
Nou mooie auto hoor. Modern en klassiek. Ik zou deze zeker eerder kopen dan een Aventador, want dat is net een Murciélago die ze een keer opgevouwen hebben en daarna weer uitgetrokken zonder even te strijken.
@jaapiyo: hahaha +1
@jaapiyo: ik vraag me wel af wat dat F1-gelijkende licht(?) in het midden op de achterkant doet, want volgens mij ziet de auto er beter uit zonder. Als het alleen een F1 referentie is IMO een beetje een misplaatste gimmick omdat het helemaal niet past bij deze voor de rest in de basis vrij klassiek vormgegeven Ferrari GT.
@jaapiyo: Mistlicht & achteruitrijlicht hoogstwaarschijnlijk.
@jaapiyo:
good one .. leuk verzonnen ..
dat derde remlicht! WTF :P hadden ze daar geen tijd voor om die onder de spoiler te bouwen
@Sportspotter13: derde remlicht zit boven het achterruit.. je bedoeld denk ik mistlicht..
@dennisr: mn excuses, bedankt! Ik had dat niet gezien. Maar zou die mistlicht optioneel zijn?
@Sportspotter13: Volgens mij is mistlicht verplicht dus ik denk niet dat het een optie is.. maar misschien in andere landen..
@Robbie: Kan je ons meer vertellen over de herkomst van de naam? Staat vast in het persbericht..
@Sciurida: Het is 2012… F12 en ik neem aan dat je berlinetta zelf wel snapt?
@raphael: Nu wel :p, associeerde hem met die verschrikkelijke Fiat van een paar jaar terug. Ik dacht dat ze Ferrari’s vaker naar steden vernoemde, maar dit betekend dus blijkbaar “little saloon”. Naja little?
@Sciurida: Het is een 12 cilinder, F zetten ze er vaker voor en tsja, berlinetta is ook vaak deel van de naam (GTB).
Voor de rest zijn ze bij Ferrari qua namen typisch Italiaans dus chaotisch. Soms is de typeaanduiding een verwijzing naar de inhoud van de afzonderlijke cilinders (bijv 365cc in de 365GTB ‘Daytona’), soms de totale inhoud van de motor (360 Modena, F430), soms inhoud plus cilindertal (458) en dan nog de random toevoegingen.
Zelf bij de F1 wagens slaat het nergens op:
2006: 248 F1
2007: F2007
2008: F2008
2009: F60
2010: F10
2011: F150th Italia
2012: F2012
F(jaar) is voor als ze niks anders kunnen verzinnen.
Ziet er redelijk uit, die achterkant verpest het een beetje. De aventador is dankzij de middenmotor toch een stukje sneller.
@phantom95: En AWD o.a.
@phantom95: Goed omschreven.
Het achtermistlicht komt rechtstreeks vanuit de Formule 1, SCHITTEREND
@Rsimon: ..een lampje..en je ‘komt’ al bijna ? :lol:
Ik vind de daklijn veel minder sierlijk dan die van de 599, een beetje lomp zelfs.. Flying butresses ftw!
De 458 was ook een groeier maar deze is gewoonweg spuuglelijk, lijkt wel door een student met veel fantasie ontworpen…
Geil!
Is dat nou een toerenteller voor de passagier om mee te genieten voor z’n neus?
Ik vond juist de achterkanten altijd zo prachtig bij Ferrari.. Deze toch echt minder.


)
)
@kaasboerin: Shit, die laatste hoort er niet bij, foutje. :oops:
@kaasboerin: Alfa 8C zou ook in dat rijtje kunnen.
@agera: die MiTo is exact hetzelfde als de 620, alleen wat hoger ;)
@kaasboerin: tot je hem in het echt ziet, dan ben je echt wel even stil.
@maxx1: IK denk zelfs dat deze F12 meer indruk gaat maken dan de 599, F430 etc behalve de nieuwe Enzo zal nog meer presence hebben>
@maxx1: er even stil van zijn door het aandacht trekkende design is wat anders dan mooi.
@maxx1: Je bent dan waarschijnlijk stil omdat hij zo’n heerlijk geluid maakt en je weet dat je er toch niet overheen komt. Niet van het “design”.
@kaasboerin: helemaal mee eens, vooral bij het gamen en je moet de hele tijd naar die 458 kont kijken is vervelend.
Niet de mooiste ferrari ooit, maar dit is dan wel in mijn ogen de ruigste en overstylde ferrari. De achterkant lijkt eigenlijk wel een beetje op de Lancia New Stratos.
Ligt het aan mij of heeft de achterkant wel wat weg van de 2010 Lancia Stratos?
En zie ik nou een speedometer in het dashboard bij de passagier zitten?
@Jeroenm8:
Dat dacht ik dus ook, die “N” zal de gearing aangeven, en streepje waarschijnlijk het toerental.
Wel leuk voor de passagier overigens!
Wanneer staat hij in de showroom? Ik las op andere sites dat het pas 2013 wordt maar dat lijkt me volslagen idioot. Bijna een jaar wachten is desastreus voor de verkopen van de 599 dus dat lijkt me niet.
Neeee, helemaal niks dit. Veel te modern :(. Echt zo’n Jan des Bouvrie Ferrari.
@rubenpriest:
Hij is niet wit dus dat kan niet :P Maar waar moet Ferrari dan mee aankomen? Iets klassieks?
@DMan: de 599 heeft prachtige lijnen, de 430 ook. De laatste Ferrari’s zijn niks.
@rubenpriest: Eindelijk iemand die het begrijpt ;)
@rubenpriest: Of je moet wennen aan deze F12 en dat je over een tijdje je mening herziet? :P
de voorkant vind ik wel bruut maar de achterkant vind ik maar niks het is zowiezo niet de mooiste ferrari ooit en de aventador vind ik een stuk mooier dan deze. en dat stuur blijft een fout!
Voorkant prima, achterkant is ’t niet.
UPDATE – We hebben 2 video’s! Massa & Alonso testen de F12berlinetta en een video over het design!
@robbie: Bedankt, de video geeft zoveel meer dat we een beter beeld kunnen vormen want we ziet het in zijn geheel!
@agera: …jemig…echt hoor, met zulke toevoegingen donder ik weer ff van m’n krukkie… :lol:
Supermooie auto met heerlijke prestaties. Meer dan 340 km/u? Ben benieuwd wat ie werkelijk haalt.
Alleen de achterkant is wennen. De spoiler is erg recht en niet echt in samenhang met de vloeiende lijnen van de auto. En dat remlicht.. Tja.. Wedden dat dit binnekort bij halfords in de schappen ligt? Hebben de petjes weer wat nieuws, de ledjes zijn al niet meer nieuw
prachtig ding ..
hele plaatje klopt gewoon ..
eindelijk weer eens een Ferrari die het waard is om te onthouden ..
@lincoln: Dit is gewoon een FF zonder boggel..
@lincoln:

)
@lincoln: Correctie:
)
@kaasboerin: En betere velgen natuurlijk ;)
Ferrari’s en hun achterkanten… het gaat de laatste tijd niet meer zo goed samen.
Ik zeg: Aventador please!
6.3 ltr en 740 pk. Mooie verhouding. Nog net geen gt3rs 4.0 of 458, maar toch.
De voorkant is erg gaaf, maar de achterkant is ff wennen. Neem aan dat die gewoon een dsg-achtige versnelligsbak heeft??
‘Dat merk je niet alleen aan de pomp, maar zal ook blijken uit het feit dat je minder belasting hoeft te betalen in Nederland.’ Lekker makkelijk als je het nergens mee vergelijkt.
@Burdy: Lezenis soms ook een vak. het is tov de 599
Mooi bakkie weer .
leuke video ..
en met een baby achter het stuur lijkt ie nog allejesus groot ook ..
je kunt er ook een trekhaak aan monteren? wat is dat voor een gek ding daar achterop?
@matthewdusters: mistlicht
Daytoma achterkant, prachtig!
Geweldige auto!
Zou dat derde remlicht ook gaan knipperen als het regent net als in de F1? :)
@nvu078: is mistlicht, derde remlicht zit gewoon in het raam..
Het is even wennen maar hij ziet er prachtig uit!
Lekker grote wielen, staat hem goed!
Ik word niet door de bliksem getroffen als ik naar deze foto’s kijk. Zelfs geen rillingen of kippevel. De voorkant is te neppig met een soort F1 styling. Maar je ziet zo het kunststof zitten, geen echte openingen dus (of zit er een ingenieus remkoelsysteem wat automatisch open klapt?). De zijkant is overdreven, de inkeping ziet eruit alsof de mal te lang in de zon heeft gestaan. Mooi dashboard, maar de ventilatieopeningen zien eruit als de anus van Albert vd Linden (stel ik me zo voor).
Vet!!! In het rood is ie toch mooier dan in het grijs ;D
De achterkant.
Tsjah doe mij maar een Aventador, als ik die auto zie kan ik verliefd worden. Met dit helaas totaal niet.
@lemster: Als je een Aventador met deze gaat vergelijken…
*mompelt iets van appelen en peren*
@vale46: Waarom? Kosten ongeveer hetzelfde, hebben ongeveer evenveel vermogen, hebben evenveel zitplaatsen. Motor zit op een andere plek welliswaar en de Aventador heeft AWD ipv RWD. Ik vind ze daardoor vergelijkbaar.
@lemster: Omdat de F12 niet het topmodel is van Ferrari, dat is de Enzo(opvolger). De Enzo heeft qua lay-out veel meer overeenkomsten met de grootste Lambo’s.
@vale46: gaat niet om het topmodel he, gaat om de klasse..
@dennisr: Maar als nog zijn de F12 en de Aventador totaal verschillend de F12 is een GT en de Aventador niet. Het wordt en is gewoon eerlijk om de Enzo tegenover de Aventador te zetten.
@vale46: Bespaar de moeite want als de Enzo eenmaal uit is als het goed is rond de herfst piepen ze anders. De Enzo is en wordt een van meest indrukwekkende auto’s ooit.
@agera: Ik hoop het, samen met jou :)
@vale46: Ooh en topmodellen kan je wel vergelijken, Autoblog ik zeg Golf R tegen Lamborhini Aventador!
@syliaca: Bij nader inzien: schrappen dat argument!
@vale46: haha ;)
De buitenkant vind ik helemaal geslaagd, maar het interieur vind ik toch iets minder. Als ik alle autobladen en -programma’s hoor zijn alle knopjes op het stuur echt een crime om te bedienen. Nee, dan vind ik het interieur van de california toch beter, met gewoon een centraal scherm die zowel de bestuurder als de passagier goed kunnen zien. De materialen in het interieur zien er daarentegen wel gaaf uit. Al met al vind ik deze wel een stuk mooier dan de 599, maar qua ergonomie in het interieur moet ferrari nog veel leren…
‘Weight distribution 46% front, 58% rear’
Volgens mij klopt daar iets niet…
@sanderz: Daar dacht ik ook al aan… Misschien de zware dubbele koppeling die achter geplaatst is?
Ik vind hem btw prachtig, ook de achterkant. Deze graag in het wit met rood leer en 458 italia diamond cut velgen.
Trouwens de rev counter en snelheidsmeter bij de passagiersstoel gaan nog leuke onboard video’s opleveren.
@martinh: Je hebt hem niet hé? :D
46+58=104%…
Motor ligt helemaal achter de voorwielen, de neus is gewoon leeg, en de versnellingsbak zit recht aan het differentieel.
Klopt wel hoor :)
@vale46: Dus daar is die 70kg naartoe!
Dus de GT-R blijft hem nog net voor ;- )))))
Mooie lijnvoering, prachtig geluid! Doe mij maar in matgrijs met setje ’19 zwarte 5-spaaks velgen en cognac leder interieur!
Ps. ik kijk die twee filmpjes en krijg 2 x dezelfde Opelreclame… dit is een hele DOMME en irritante manier van adverteren Autoblog! In een tijd dat re-targeting de normaalste zaak van de wereld is kunnen jullie toch wel een ip-adresje herkennen?
@hoflander: 4wielaandrijving en turbo’s doen dat bij stiltand. Op alle andere vlakken zal dit ding een GT-R vermorzelen.
KLOPT HELEMAAL, HEERLIJK! Moet toegeven dat ik het van de eerder vrijgegeven plaatjes niet direct warm kreeg maar het definitieve totaalpakket is om te smullen :D…
Indrukwekkend krachtig voorkomen, knap gedaan!
You jist made my day! Hij is prachtig! Alleen wat een kutnaam…
Koelere, wat een apparaat. Mocht ik ooit uitgekeken raken op m’n huidige kar, dan zou dit een mooie vervanger zijn. Alvast maar eens gaan sparen dan.
een rode ferrari, tokkie toppunt! En maar lekker discussieren over de achterkant en weer naar huis in je lease Polo Blue motion
we zijn er uit, het afdekplaatje is niet premium genoeg.
toch maar een audi dus. vag rules. (burp)
POEP OP FERRARI!
Ik mis de oude ferrari ontwerpen. De nieuwe ferrari’s kunnen mij niet bekoren.
Deze auto weegt volgens ferrari 104% zijn eigen gewicht :D (kijk die gewichtsverdeling.)
@spotu2: :lol:
Niet mis op het eerste gezicht. Wordt afwachten tot we hem in het echt te zien krijgen.
Wel vreemde zijwaarts gerichte luchthappers op de motorkap. (stroomt door naar het begin van de “inkeping” aan de zijkant)
De voorkant is geslaagd maar ik vind de rest niet elegant en zelfs simpel vergeleken met de oudere modellen, dat het een monster is dat staat wel zeker vast:)
Mooi model geworden, maar krijg er wel hele sterke Alfa Romeo 8c beelden bij :)
GE-NI-AAL!
@robbie:
Wie kan hier niet tellen? :D (46+58=104%… hmm)
OT:
De F12 overtreft mijn stoutste verwachtingen! :o
Idioot veel vermogen voor een RWD-auto! XD
Ideale auto om alternatieve wegmarkering aan te leggen als je het mij vraagt ;)
Krachtiger dan een Enzo, sneller dan een Enzo & mooier dan een Enzo.
Er heeft er eentje een nieuwe Favo Ferrari :D
@vale46: F1-style mistlicht: +1! :)
0-200 in 8,5s klopt dit wel? Dit is namelijk 0,4 seconden sneller dan een veyron
@maximaal: Volgens wiki:
0-100 km/u: 2,5 seconden
0-200 km/u: 7,3 seconden
0-300 km/u: 16,7 seconden
0-± 400 km/u: 54,8 seconden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bugatti_Veyron_EB16.4
Geen foutje dus, maar Ubersnel voor een RWD auto! Koenigsegg-voedsel ;)
@vale46: 0-300 blijft beestachtig, de doorgaans bestuurder trekt niet eens zo snel naar de 0-100..
@The360box: *herkenning*
Zeker weten een prachtige auto met dito prestaties, de achterkant is gewoon een kwestie van wennen
Liever Aventador
OLED schermpje voor de bijrijder, leuk bedacht.
@JanJansen: Ja wat is daar zo bijzonder aan? FF heeft dat ook!
@Barnato: …want die is ook al jaaaaaaren op de markt…
@Barnato: vertel, wat heb jij ooit ontworpen en gebouwd in je leven? Iets toegevoegd aan deze wereld misschien?
Mooiste huidige Ferrari zou ik zeggen qua design, maar een supercargevoel heb ik er niet bij. Daarvoor is toch echt en middenmotor nodig, en van die gave vleugeldeuren…Aventador
3 dingen erover:
1: Zet de aventador ernaast, en dit ding ziet er zo standaard en saai uit.
2: Fisker karma kopie?!?!
3: Grappig hoe ferrari ooit de eigenaar van lambo denigrerend toesprak en nu ferrari lambo volgt qua pk’tjes.
@amgpowerrr:
-Waarom vergelijken met de Aventador? Ze verschillen meer dan dat ze gelijkenissen hebben.
– design is een FF & 458 mix als je het mij vraagt, enkel de lijn langs de deuren en de voorspatborden is een beetje vergelijkbaar.
– Ferrari’s laatste was een ‘baby-Ferrari’ Lambo’s laatste hun topmodel. Al bij al loopt Ferrari nog steeds voor, zoals met de Enzo
Niet dat ik iets tegen Lambo heb!
@vale46: Juist jij snapt hem, wilde ook inhaken op dat punt.
Juist het is als appels met peren vergelijken, de een is een GT en de ander een volbloed racer. Dus voor gelijkenissen beter wachten op de Enzo, net als wat je zegt als die eenmaal uit is zal die denk ik voorlopen op elk ander supercar.
@vale46: ja idd want het is ook een volledig ander soort klanten dat deze wagens kopen?!
Denk je nou echt dat een sjeik gaat kijke ow poepoe dat is een gt en dat een racer ?
Die kijken naar het v12 blok en aantal paarden, we zijn niet allemaal schumachers die er dagelijks het circuit mee opgaan.
En baby ferrari’s? Ik volg ferrari niet echt maar meer dan de 700 pk hebben ze al een tijd niet standaard gemaakt, en dan komt de aventador en tada een 700+ ferrari… Kan het verkeerd hebben hoor ik ben meer van de lambo’s.
@amgpowerrr:
Omdat hun cliënteel (bijna) hetzelfde is kan je de 2 ineens vergelijken of wat?
Datzelfde cliënteel heeft ook Bentley’s, RR,…
Baby-Ferrari was de bijnaam van de 458, omdat het een V8 met minder dan 600pk was.
De FF was 660 pk, maar lang niet hun topmodel!
De Aventador is Lambo’s topmodel, Ferrari’s topmodel moet nog komen, en aangezien er dezelfde V12 als deze in komt heeft Ferrari’s topmodel gewoon meer pk dan de Aventador.
Niks pk’s volgen. Het ene model is net iets vroeger op de markt dan het andere.
@vale46: ja vergelijkingen met een rs5 en c63 zijn dan ook onzin want zijn toch ook 2 verschillende auto’s?
Ik snap je punt maar als je als koper aan het twijfelen bent tussen een ferrari en een lambo dat je waarschijnlijk toch bij deze 2 kan uitkomen gezien nieuwheid en vermogen. Dat wil ik ermee zeggen.
En de aventador is meer een vervanger voor de murcielago, lambo is helaas niet zo dat ze hele unieke wagens als de enzo maken en de klanten selecteren.
Je hebt de reventon maar dat was meer een murcielago + bodykit.
@amgpowerrr: c63 is idd verschillend van de rs5. C63 moet je met M3 &rs4 vergelijken.
Noble etc komen ook wel in de buurt (650pk)
Dus het in zeker niet alleen ferrari vs lambo.
@amgpowerrr: En dan komt da aventador sv, en tada die heeft iets meer dan de f12. Dan kan er ook gezegd worden dat lambo ferrari volgt. Ben je mss van mening omdat de aventador 700pk heeft dat zij een monopoly hebben rond de 700pk. Wat had je eigenlijk verwacht hoeveel pk die ferrari ging hebben? Het is niet omdat lamborghini maar een “schamele” 30 pk extra geeft op hun nieuw model ivg met de 670 sv dat ferrari ook maar 30 pk bovenop de pk’s van de 599gto mag geven.
@amgpowerrr: Ligt eraan hoe je het bekijkt, ik vind zowel deze Ferrari F12 als de Lambo Aventador supergeil, de een is een GT de ander een volbloed racer. Ook al levert het V12 blok van Ferrari 740 pk en gaat van 0-100 km/h in 3.1 seconden het heeft een heel ander doel dan de Aventador.
@agera: kijk hem hier fanatiek zijn lievelings ferrari verdedigen:P hele vette Ferrari dat wel!
FF – Kip de Luxe achteropbouw = F12 Berlinetta. Mooie techniek niet zo’n mooie body. Mooier dan de 599? Ja, maar dat was in mijn ogen ook niet zo moeilijk, vond ik geen topper.
@E34M5Touring: 599 in het echt gezien? of aangeraakt ;p
@maxx1: Meermaals veranderd er niks aan helaas. Vond het gewoon geen design topper
Ik wordt er niet warm van, doet mij teveel denken qua vorm aan een 550 Maranello, in mijn ogen niet de mooiste ferrari ooit…
Foutste ferrari ooit uit maranello, achterkant klopt niet, zijkant mwa, voorkant te veel gaten en niet onderscheidend.
Ik hoop dat deze niet dit meemaakt..
http://www.youtube.com/watch?v=1g6D2nLEv2w
@Hoebb: Jeez wat is dat toch lelijk.
Hmm… De ontwerper is bij de achterkant overleden?
@Northwestern: *humor*…ja achterkant houd INEENS op..
beetje Alfa achtig…wel Italiaans dus..
@Hoebb: hij is gewoon geschrokken van hoe vreselijk het er uit ziet :’)
Eerst was ik : “Hmmmmm….. Where have I seen that shape before?”
En toen plotseling : “EUREKA!”
@featherlight: LOL!
@featherlight: Ik dacht persoonlijk gelijk aan een string maar dit is nog beter. +10
@featherlight:
En van achteren aangereden worden door een mini. Dan zou ik je gezicht 9 maanden later wel eens willen zien;-)
@JanJansen:
Je had ook RR Phantom kunnen zeggen, maar jij kiest voor Mini… eerlijk, dat wel ;)
@laminaatplaat:
mini, ja pure compensatiedrang ;)
@featherlight: Die Italiaanse playboy’s toch :D
” let’s make a pussy in the back, i like pussys “
@featherlight: +
@featherlight: +1 xD
Ach, bij mij is het altijd hetzelfde geweest bij nieuwe Ferrari’s, eerste indruk is altijd hmmm… maar hoe vaker je haar gaat zien, hoe mooier ze wordt! Hopelijk geld dat dus ook voor deze Ferrari! Achterkant is inderdaad een beetje apart, maar ik heb de laatste jaren wel lelijkere wagens gezien!
Het lijkt wel of die een onderbroekje aan heeft van achter. Moet er nog aan wennen, maar dat had ik met de FF ook. Italia ben ik nooit helemaal aan gewend.
Mooie bak maar zou toch voor de lambo gaan. Die is naar mijn MENING mooier en in een rechte lijn sneller. Nu alleen nog zien wat deze met bochten doet
Ik zal wel de enige zijn, maar ik vind alle Ferrari’s (buien de FF) die na de 360 kwamen gewoon aartslelijk. Daarenboven wil ik in zo’n dure wagen geen xbox tellers/dashboard.
Maar ja, ik ben de enige zeker? ;-)
@objectieveautofan: Tot de F430/599/612 waren het mooie auto’s. Toen begon de aftuiging…
Ik word vast uitgelachen dat ik dit zeg, maar ik heb liever een FF dan dit ding, helemaal nu ik boven dit comment vakje de zeer passende vergelijking van de achterkant van deze Ferrari en een vrouwelijk geslachtsdeel zie.
Maar ik heb natuurlijk nog liever de 458 :P
Ik kan nog geen stokpoppetje tekenen, maar de achterkant zou ik anders gedaan hebben!
Vind het nog steeds verschrikkelijke koplampen.
Ze zijn lelijk op de 458, op de FF en nu op deze.
Niet helemaal mijn smaak, voorkant vind ik iets te ‘gestyled’ en de velgen zijn ongelooflijk tam. Verder heeft ie (niet helemaal onverwacht) veel kenmerken van de FF. Achterkant vind ik best netjes eigenlijk, het is een flinke wagen, maar hij lijkt een stuk smaller en minder lomp op die manier.
Technisch gezien helemaal top natuurlijk. Om echt te oordelen moet ik hem in het echt een keer zien en horen, maar verwacht dat dit wel goed gaat komen.
Ben benieuwd of de FF ook een vermogens upgrade gaat krijgen, of zou dit door door de 4wiel aandrijving niet mogelijk zijn?
Erg benieuwd naar de Enzo opvolger…
hahah, die achterkant, moest gelijk hieraan denken:

Prachtige wagen wel
nouw nouw ik moet zeggen het is best een mooie nieuwe bolide maar ik ben nouw eenmaal een lamborghini fan door de lijnen die ze gebruiken en het geluid allouwel ik moet toegeve als ik hem zou zien zou ik er toch wel stiekem kippenvel van krijgen:)
Ferrari stond alltijd voor klasse en stijl, lamborghini voor over de top, vind dat de nieuwe ferrari’s steeds meet richting over de top gaan.
Prestaties dik in orde!
Toch vind ik de 599 een stukje mooier….
Mooie auto, alleen die kont… why is it wearing a thong??
De 458 is mooier, en de aventador veel mooier
Moet toegeven dat ik bij de voorgaande nieuwsberichten sceptisch was, maar deze wagen bevalt mij wel qua design. Moet er nog een beetje aan wennen, maar dat komt goed.
Autoblog: graag eens een test tussen deze en een GTR modeljaar 2012! Kan daarvoor eens gezorgd worden? :-)
Er is nu ook een website voor de F12berlinetta: http://www.f12berlinetta.com/
@raoulkroes: en als je de video skipt (of naar deze directe link gaat http://www.f12berlinetta.com/#/en/configure/exterior) is er zelfs een mooie configurator :)
@deuxani: I know! ;)
Blu scozia!
Vet ding, nu weet ik weer wat gedaan met mijn geld als ik ooit de lotto win :twisted:
Mooie auto! Ferrari zet ook netjes de 599 lijnen voort. TOP :D
Begint het bij Ferrari ookal, met die familieneus die opzich wel knap is maar teveel aan een FF doet denken. En een FF is niet Ferrari…
@The360box: Wat is er mis met de FF? ik snap dat het niet echt een Hardcore straatauto is, maar snel en scherp (snel) gevormd blijft hij wel!
@maxx1: Nee, het is in geen enkel opzicht een echte Ferrari; 4wd, hatcbakccoupe wat het ook wezen mag. Lelijk als de nacht. Qua performance zal het wel puik zitten, Top Gear deed die het wel aardig, maar dat maakt het er niet mooier op.
@The360box: okeoke, je moet de auto snappen. Panamera is ook geen echt mooie auto. Rolls Royce Ghost + Phantom ook niet. Maar ik begrijp ze, daarom vind ik ze mooi.
Super mooi!
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeewl!
wow in iets meer dan vier uur zijn er 187 reacties geplaatst volgens mij een nieuw record :roll:
deze mag terug naar de tekentafel
Ik vind hem lelijk. Zoals iedereen al zegt; die achterkant kan echt niet. Ik sla even over ;)
welkom in de WTF ! factor
Men neme een FF knutselt er een paar maand aan en de nieuwe 599 is een feit.
@4991: Tuurlijk, versnellingsbak & gloednieuwe motor komen zomaar uit de lucht gevallen.
Deze F12 is all new.
Echt heel erg dik!
Hij heeft een beetje een identiteitscrisis. Een strak en scherp vormgegeven voorkant, dan klassieke Ferrari heupen en vervolgens een vloeiende en ronde achterkant. Alsof ze twee of drie concepten aan elkaar geplakt hebben.
De Aventador wint hier alvast ruim met één (prachtige) vormtaal die tot in de kleinste details is doorgevoerd.
Waar het ze bij de 458 wel gelukt is om een nieuw, modern Ferrari design neer te zetten slaan ze hier de plank mis, net als de FF. Rare mix van oud en nieuw.
Zo, dat is wel een heel lekker geluid!
wel grappig dat de lambo sneller op de honderd zit en een hogere topsnelheid heeft.
De sound is niet echt overweldigend.
Platgeslagen Panda! ;)
De kunststof toestanden in de voorbumper (links en rechts beneden) zijn er niet voor de sier maar horen bij een actief koelsysteem voor de remmen, dat dicht gaat wanneer het niet nodig is. Zo wordt de aerodynamische weerstand verkleind.
http://www.f12berlinetta.com/#/en/discover/aerodynamics
Wel een mooie auto. Alleen aan die achterkant moet ik ff wennen.
in tegenstelling tot de meeste vind ik de achterkant juist mooi. Toen ik de auto op de frontpage zag staan dacht ik aan een getunede FF maar het is dus de nieuwe 599. Op zich wel een mooie auto maar had er vele malen meer van verwacht, heel veel malen meer. Jammer :(
oei de gallery heeft niet de goede naam. die heeft wel een spatie namelijk…
Is dat ding bedoelt om rally mee te rijden?
De passagier heeft een eigen display met info die voor jan modaal compleet niet interessant is..
Sinds wanneer zijn mistlichten weer ‘hip’? Erg jammer van die achterkant. Verder vind ik het wel een dikke bak.
Ik vind hem er geweldig uit zien. Niets meer aan doen.
@GOD: Thank you, GOD heeft gesproken dus moet hij wel geweldig zijn :P
Als ik zo naar de foto van het interieur bekijk, dan zie ik dat de passagier ook een dashboard voor zich heeft met snelheid en toerental. Best weird om het zo te zeggen..
Zo zal de toekomstige F12 GTO er waarschijnlijk eruit komen te zien.
http://www.autofans.be/content/hoppa-nieuwe-ferrari-f12-al-voorzien-van-nieuwe-velgen